Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ihottuma silmäluomilla

Kutiavat luomet

ja alaluomella. Onko kellään ollut kutiavaa ihottumaa silmien alueella?
Voiko olla psoria vai onko jotain muuta ihottumaa? Minulla on psoriasis mutta voihan samalla ihmisellä olla erilaisia ihosairauksia. Allergiaakaan en ole poissulkenut. Yhtenä aamuna luomet olivat turvoksissa ja kutiavat, varsinkin toinen, mutta nyt on lisääntyvästi toisessakin. Ennen olen saanut sen pois Avenen silmänympärysvoiteella mutta nyt ei oikein tahdo parantua edes sillä. Onko kellään kokemusta takrolimuusi ja pimekrolimuusivoiteista?
Maksaako todella jotain 160€? Eikö apteekissa voitaisi sekoittaa jotain pienempää tuubia kun tarvitaan vain silmien ympärille niin riittäisi pienempikin määrä? Nämä limuusivoiteet ovat kuulemma hyviä mutta ei minun rahani ainakaan riitä tuollaiseen. Muutenkin menee rahaa ihan mahdottoman paljon psoriasiksen takia ihon hoitoon. Pitäisi varmaan taas hakea lääkäriltä resepti perusvoiteisiin. Olen käyttänyt viimeaikoina ihan tavaratalojen vartalokosteusemulsioita joissa ei ole hajusteita eikä säilöntäaineita.

Olis kiva jos joku osaisi neuvoa hyvää hoitoa silmienympärysten ihottuman hoitoon.

8

4202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m-ä

      Tervehdys. Mulla on psoria ylä- sekä alaluomilla. Naisihmiselle aika inhottavaa tuon meikkaamisen kannalta. Mulle määräsi lääkäri joskus silmätulehdukseen määrättävää kortisonirasvaa jota levitin luomille ja se kyllä auttoi. Noita iholle laitettavia lääkerasvoja ei todellakaan voi laittaa silmien lähelle.
      En valitettavasti muista tuon silmätulehdukseen tarkoitetun voiteen nimeä, mutta kysäiseppä lekurilta.

      • psorivaan2

        Elidel auttaa ja voi laittaa luomiin kun ei silmiin hiero. Kallistahan tuo on,mutta pelkkiin luomiin riittää pitkään.


      • Kutiavat luomet
        psorivaan2 kirjoitti:

        Elidel auttaa ja voi laittaa luomiin kun ei silmiin hiero. Kallistahan tuo on,mutta pelkkiin luomiin riittää pitkään.

        Nuo "muusit" ovat varmaanm tehokkaita mutta tuo Elidelin käyttö on ohjeiden mukaan aikas tarkkaa puuhaa. Hämmästyin kun luin, kun olen käsittänyt että ovat mietoja voiteita ja parempia kuin kortisonit. Myös Protopic tuntuu olevan monimutkainen käyttää kun pitää ottaa niin monia asioita huomioon.

        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=9265&i=NOVARTIS_ELIDEL

        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=8517&d=18460&i=ASTELLAS PHARMA_PROTOPIC_PROTOPIC 0,1 % voide


      • Kutiavat luomet

        Oliskohan se Oftan Dexa?
        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1388&d=15754&i=SANTEN_OFTAN DEXA_OFTAN® DEXA 1 mg/g -silmävoide

        Googlettamalla löysin sellaisen voiteen. Reseptilääke on joten lääkäriä tarvitaan sen määräämiseen. Olen kokeillut jo Bepantheniakin rasvaisempana ja kevyempänä versiona. Tänään laitoin sellaista tosi halpaa 2.50€! maksavaa voidetta jota sattui minulla olemaan . Se on valkovaseniini ja aloeveran sekoitusta ja tuntui rauhoittavan paremmin kuin monet kalliimmat apteekin voiteet. Saa nyt nähdä. Jos tämä ei auta niin sitä Oftania vois kokeilla. Siinä on kortisonin kaltaista ainesta. Ei siis kortisonia. Kortisonivoiteita ei tietääkseni saa laittaa silmien ympärille. Kortisoni voi aiheuttaa kaihin silmiin ja ohentaa muutenkin herkkää silmänympärysihoa.


      • Kutiavat luomet
        Kutiavat luomet kirjoitti:

        Oliskohan se Oftan Dexa?
        http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1388&d=15754&i=SANTEN_OFTAN DEXA_OFTAN® DEXA 1 mg/g -silmävoide

        Googlettamalla löysin sellaisen voiteen. Reseptilääke on joten lääkäriä tarvitaan sen määräämiseen. Olen kokeillut jo Bepantheniakin rasvaisempana ja kevyempänä versiona. Tänään laitoin sellaista tosi halpaa 2.50€! maksavaa voidetta jota sattui minulla olemaan . Se on valkovaseniini ja aloeveran sekoitusta ja tuntui rauhoittavan paremmin kuin monet kalliimmat apteekin voiteet. Saa nyt nähdä. Jos tämä ei auta niin sitä Oftania vois kokeilla. Siinä on kortisonin kaltaista ainesta. Ei siis kortisonia. Kortisonivoiteita ei tietääkseni saa laittaa silmien ympärille. Kortisoni voi aiheuttaa kaihin silmiin ja ohentaa muutenkin herkkää silmänympärysihoa.

        Lisäystä.

        Löysin tällaisenkin Googlesta.

        http://www.verkkosivuapteekki.fi/epages/JamsanApteekki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/JamsanApteekki/Products/1997394

        Tässä laittelen jos joku kaipaa myös jotain vaihtoehtoja voimakkaiden aineiden tilalle. Tuokin on silmävoide mutta kai sitä voi laittaa luomen tienoillekin:|


    • 25

      Minulla tuli silmäluomiin useana vuonna kutinaa ja turvotusta ja tulehdusta ja punoitusta.Elidelillä olen hoitanut ja ultracortenolilla (lääkäriltä).Diagnoosi on taliköhnäihottuma mutta uskon silti kyseessä olevan psorin,koska reumatologin diagnoosina lisäksi spondylartropatia selkärangassa.Mietin miksi silmäoireet häipyivät ja vähenivät kun aurinko ilmestyi keväällä huhtikuussa kunnolla näkyviin.Ainakin se on tiedossa että D vitamiinia iho alkaa kehittämään auringonvalon avulla.Niinpä aloitin nyt syksyllä 2010 popsimaan D vitamiinia 20 mg per päivä ja kas kummaa,ei ole silmäongelmia tänä talvena ollut.Googlettamalla näytti vielä löytyvän muidenkin havaintoja D vitamiinin suotuisasta vaikutuksesta psoriin.Itse olen käyttänyt useita vuosia vain ns. luomumaitoa jossa ei ole lainkaan D vitamiinia (ymmärsin sen vasta nyt syksyllä 2010).Luomumaito on vatsan oireisiin ja sekin helpottanut piereskelyyn.

    • Psoriaatikko

      Epäilenpä että tuo kutina liittyy psoriin, ainakin mun kohdalla. Vaikka mulla on käytössä biologinen lääke Humira niin silti välillä luomet, varsinkin yläluomet kutisee ja punoittaa ihan sikana. Sain lääkäriltä kortisooni-pitoista rasvaa joka auttaakin mutta aika herkästi uusiutuu, luomillahan on tosi ohut iho joten kovin vahvoja voiteita ei kannata käyttää. Ei kait tähän auta kun käyttää meikkejä harvemmin ja puhdistaa huolella iltaisin.

    • Kerro psoriasiksesta

      Kärsitkö psoriasiksesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme psoriasiksesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi erilaisiin artikkeleihin. Kerro, miten psoriasis on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan nimellä. Korvaamme haastattelusta 50 euron lahjakortin.

      Jätä yhteystietosi ja kerro hieman itsestäsi:
      Projektipäällikkö Marika Hiltunen, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
      [email protected] tai puh. 050 34 97 405.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe