Miten nopeasti PEF-arvot nousevat?

pef 250

Olen aloittanut Flixotide 250 mikrog. inhaloinnit kahdesti vuorokaudessa. Miten nopeasti pitäisi näkyä vastetta pef-arvoissa. Nyt olen pian inhaloinut kuukauden ja lukemat ovat edelleen ihan samata. Avaavaa lääkettä minulla ei ole käytössä.

18

5113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kupshek

      Oletko käyttänyt muunmerkkisiä kortikosteroideja aiemmin vai onko tämä astmalääkkeiden aloitus? Eikö lääkäri anonut mitään arvelua vaikutuksen alkamisesta? Esim. että jos ei siihen mennessä auta, tule takaisin. Lähtötilanteita on niin monenlaisia. Veikkaisin jo parin viikon kuluttua ainakin voinnissa parannusta.

      • pef 250

        Tämä on aloitus. Koko astma tuli ihan puun takaa muutenkin, ei minulla ole olllut juuri mitään oireilua, ehkä rasituksessa hieman vinkumista ja yleistä väsymyistä. Pef -arvot ovat vaan kauhean matalat 240-270 (viitearvo minulla 450) ja näiden vuoksi jouduin sitten työterveydessä spirometriaan ja bronkodilataatioon, jossa todettiin keskivaikea alenema. Itse mietin, että onko minulla kuitenkin mahdollisesti keuhkoahtauma tai joku muu keuhkosairaus, mutta työterveyslääkäri ei pitänyt mahdollisena. Tuon Flixotiden määräsi ja puolen vuoden päästä kuulema uudestaan työterveyteen, jolloin uusi spirometria. Kyselin, että eikö pitäisi tässä välilläkin tehdä pef-seurantaa, mutta ei kuulemma tarvitse :/ Mietin vain jos minulla ei kuitenkaan ole astmaa (kun ei noissa peffeissäkään ole ainkaan vielä mitään vastetta) ja turhaan käytän sitten kortisonia puoli vuotta...


      • hoitaja5
        pef 250 kirjoitti:

        Tämä on aloitus. Koko astma tuli ihan puun takaa muutenkin, ei minulla ole olllut juuri mitään oireilua, ehkä rasituksessa hieman vinkumista ja yleistä väsymyistä. Pef -arvot ovat vaan kauhean matalat 240-270 (viitearvo minulla 450) ja näiden vuoksi jouduin sitten työterveydessä spirometriaan ja bronkodilataatioon, jossa todettiin keskivaikea alenema. Itse mietin, että onko minulla kuitenkin mahdollisesti keuhkoahtauma tai joku muu keuhkosairaus, mutta työterveyslääkäri ei pitänyt mahdollisena. Tuon Flixotiden määräsi ja puolen vuoden päästä kuulema uudestaan työterveyteen, jolloin uusi spirometria. Kyselin, että eikö pitäisi tässä välilläkin tehdä pef-seurantaa, mutta ei kuulemma tarvitse :/ Mietin vain jos minulla ei kuitenkaan ole astmaa (kun ei noissa peffeissäkään ole ainkaan vielä mitään vastetta) ja turhaan käytän sitten kortisonia puoli vuotta...

        aina puolen vuoden päästä tehdään flixotiden kanssa viiden päivän pef-seuranta, nähdään miten lääke auttaa, onko arvot parantuneet, koska sehän se tavoite on, ja joskus jotkut pääsevät loppu elämäksi lääkkeettömäksi jos oikein hoidetaan ja on ns. onnea. tee varmuuden vuoksi kuuden kuukauden päästä, viimeiset viisi päivää pef seurantaa (ei tietysti niitä kohtia että lääkkeen jälkeen vaan aamuisin kolme iltaisin kolme puhallusta riittää,ja tosiaan tuo viisi päivää), niitä verrataan sitten aikaisempiin tuloksiin. kirjoituksistasi on jo aika kauan eli on varmaan jo selväksi tullut nämä asiat. :)


    • noppa75

      Minulla alkoi selvästi vaikuttaa jo n. 1,5 viikossa. Pieni rasitus ei tuottanut hengenahdistusta. Huhtikuussa kuulee sitten tulokset.

    • kupshek

      Työterveys, hmmm.... Minkätasoinen lääkäri, ehkä yleislääkäri? Minkä pitoinen Flixotide, 100, 250, 500 mikrog? Hiukan oudoksuttaa tuo pitkä kokeiluaika kortikosteroidilla ilman itse tehtävää PEF-väliseurantaa. Toisaalta et kerro kuitenkaan hankalista, tyypillisistä astman alkuoireista; yöllisestä tai jatkuvasta yskästä, limantulosta, vaikeutuneesta uloshengityksestä. Taas toisaalta kun spirometria on tehty, se on näyttänyt avaavan lääkkeen tehoavan. Puhalsit ennen spirometriaa varmaan viikon avaavaa lääkettä esim. Ventoline, Salbuvent, oliko niistä mitään apua?

      Lääkevalmiste ei sinänsä ole vaarallista terveydelle puolen vuoden aikanakaan, mutta jos se ei ole oikea lääke, niinkuin arvelet.

      En ole hyvä verrokki tässä tilanteessa, minun aikuisiän astmani alkoi jo 20 vuotta sitten, olin sairastanut jo lapsenakin. Alkuasetelma oli siis selvä diagnosointia ja vaikeusastetta varten. Lääkekokeiluja kukausitolkulla.

      Mutta - jospa vaan nyt rauhallisena jatkat lääkityksen käyttöä jonkin ajan, ehkä pari kuukautta, jos ei mitään apua, menet uudelleen - kertomaan sen. Työterveyslääkärille olettaisin olevan suht. helppo päästä..

      • pef 250

        Kiitos vastauksestasi! Eniten tässä ihmettyttääkin se, niinkuin tuossa vähän ylempänä kerroin, että minulla ei ole juuri ollut mitään oireita! Vain rasitukessa pienoista vinkunaa, huono suorituskyky urheillessa ja jatkuva väsymys. Alhaiset peffit tuli ilmi vahingossa kun puhalsin huvikseni mieheni pef-mittariin ja sain tulokseksi 220! Otin yhteyttä silloi työterveyteen, jossa th ohjeisti heti tekemään kahden viikon pef-seurannan aamuin illoin, unohtaen kuitenkin tuon avaavan lääkkeen :-/ eli tein seurannan ilman avaavaa. Puhaltelin sitten kaksi viikkoa arvoja välillä 220-270 ja sen jälkeen spirometriaan ja bronkodilataatiooon.

        Olen nyt 40-v. ja nuorena olen tupakoinut ahkerasti noin 10 vuoden ajan :-( Siksi pelottaa tuo mahdollinen copd. Äitini on myös saanut ko. diagnoosian 50-vuotiaana.

        Mutta ehkä teen nyt sitten niin, että käytän Flixotideä vielä pari kuukautta ja seurailen noita peffejä, jos vastetta ei tule niin sitten otan yhteyttä työterveyteen uudelleen.


    • Kupshek

      Sorry, olihan noi pitoisuudet Flixosta jo ekassa kysymyksessäsi.

    • keuhkoputki

      Mikä annostus on flixotidessa? eli montako annosta otat kerrallaan, yhden vai kaksi? Ja mikä on laskennallinen pef-tavoitearvosi? Arvot ovat myös yksilöllisiä, mutta alle 300 arvot ovat kyllä todella matalia, vaikka olisit pienikokoinen.

      Pefiä kannattaa seurata, tee vaikka vk seurantaa. Jos pefit ei yhtään nouse niin kannattaa mennä uudelleen lääkäriin. Annostus saattaa olla liian pieni eikä anna vasteita. Lääkäri voi myös määrätä jotain muuta lääkettä tuon lisäksi tai sijasta. Ja jos tulehdus keuhkoissa on ollut jo pitkän aikaa saattaa toipuminenkin kestää kauan. Minulla todettiin astma pari vuotta sitten ja alkuvaihe oli todella vaikea. hengenahdistusta oli ensimmäiset kolme kuukautta. sinä aikana lääkkeeni vaihdettiin kokonaan ja söin 2 kortisonitablettikuuriakin eikä mikään tuntunut auttavan. Vasta hurjalla lääkemäärällä tilanne alkoi helpottua. Tsemppiä toipumiseen!

    • noppa75

      Mun PEF-arvot nyt jotain 480. Ennen Flixotide Diskus lääkityksen aloittamista jotain 430 koko ajan. :D

      Huhtikuun lopussa kontrolliin. :D

    • Los Lebardos

      itse vedin ilman lääkkeitä noin 550 pintaan. Lääkkeillä pääsen joskus jopa 700.
      Pahimmillaan töissä 450. Ammattiastma epäily päällä.

      Ittelle auttaa 3-5 päivässä kortisoonilääkitys pääsyyn normitilaan.
      Olin tossa 2kk ilman lääkkeitä työpaikka peffin takia.

      • Kupshek

        Pef-arvoja puhalletaan, ei vedetä. Viitearvo riippuu sukupuolesta ja pituudesta ja iästä. Lääkäri voi antaa henkilökohtaisen tavoitteen.


    • Astmaatikko 2011

      Itsellä hoito vasta aloitettu ja osin kesken.
      Hakeuduin työterkkaan., koska pef mittarilla puhalsin huonoja lukuja. Tuli mitattua ihan vain kokeeksi ja hämmennyin. Keskiarvo pef mittauksella olivat 250.
      Lääkäri laittoi verikokeisiin, spirometriaan ja keuhkoröntgeniin.
      Spirometrian tulokset oli myös huolestuttavat.
      Aloitettiin lääkitysm joka oli Budesonid 100mikrog 2 inhaa aamulla ja 2 illalla.
      Ja pef puhallusta seurantana. Ja rinnalle sain Buventol 100mikrog rinnalle jos tulee tiukka paikka.
      3 viikon seurannan jälkeen pef arvot edelleen huonot. Hieman nousseet pakoin, mutta vaikea päästä edes sinne yli 300. Nyt taas uutta seurantaa ja uudet ohjeistukset ja annostukset lääkkeisiin.
      Nyt Budesonid 300mikrog 2x aamulla ja 2x illalla. Lisäkis 3x päivässä Buventol. Ja nyt siis edelleen kokoaan mittaan pef arvoja ja kirjaan ne taulukkoon.
      2 viikon päästä uusi aika lääkärille ja katsotaan sitten tilannetta uudestaan.
      Minun mitoilla ja iälläni pitäisi pef arvoni olla 470.
      Spirometriassa joku arvo oli itselläni 4.3 ja sen olisi pitänyt olla 7.7.
      Eli näillä edetään ja katsotaan mihin päästään ja mihin tilanne muuttuu. Ja jatkotoimenpiteet arvojen mukaan.
      Ota uudestaan yhteyttä lääkäriin tai vaihdatoiseen jos ei muutosta tapahdu. Tai tuntuu, että käyntikerrat ovat liian harvoin.
      Ja lisään vielä, että ekojen tulosten jälkeen lääkäri piti selvänä, että minulla on astma.

    • Igeyli50

      Onko Flixotide auttanut?

    • noppa75

      Kyllä tulokset parantunu ainakin minulla jonkun verran. Sain kontrollissa vuoden tarpeeseen reseptin. Taitaa olla aikas selvä juttu jo? =)

    • Foxtrottia

      Joko saatte kela-korvausta (jotain ylempää johon pitää käyttää tietty aika lääkettä säännöllisesti??)

      • Symbicort Forte

        Puoli vuotta on käytettävä säännöllisesti lääkkeitä saadakseen ylemmän kela korvauksen.
        Korvaus voidaan myöntää aluksi määräaikaisena, koska astmassa on parempia ja huonompia kausia.
        Toimitettava lääkärin lausunto ko. aasiasta kelalle.


    • kysymys2

      hei. tien pef seurannan, aloitin moneen kertaan, mutta flunssa aina stoppas sen enkä saanut täyttä viikkoakaan millään täyteen... menin lääkärille koska kissan kanssa on tullut hengitysongelmia ja lääkäri vilkaisi viikon tauoittaista pef-taulukkoani ja otti sen, myöhemmin oli spirometria joka oli ok ainakin keuhkojentilavuudessa. Mutta kuitenkin lääkäri määräsi ventolinen lisäksi mikä minulla on päivässä käytössä 8 kertaa (?) flixotide diskus 500mikrogx2 päivässä. nyt on todella huono olo, se varmaankin kuuluu asiaan. suvussani on astmaa ja keuhkoahtaumaa mutta mitään testejä ei enempää tehdä paitsi se mikä kuuluisi tehdä jokaiselle, kuuden kuukauden kuluttua siitä viimeset viisi päivää pef-seurantaa, ei väliä milloin lääkkeet ottaa. sen takia noin myöhään koska lääke ei välttämättä nosta muutamassa kuukaudessa arvoja, niin yksilöllistä ja lääkkeestä riippuen, ja kela korvaa vasta puolen vuoden käytön jälkeen yleensä. arvot olivat avaavan lääkkeen kanssa 210/ 400 avaavalla. normi minulla pitäisi olla 450... tuleeko muille huono olo noin suuresta määrästä kortisonia?

    • Henna

      Sinulle saattaa tulla huono olo tuosta Ventolinesta, jos todella otat sitä 8 kertaa päivässä. Jos sinulla on noin paljon Ventolinen tarvetta joka päivä, miksiköhän lääkärisi ei määrännyt sinulle esim. Seretideä? Siinä on samassa suihkeessa kortisoni ja pitkävaikutteinen avaava ja tätä ei tarvitse ottaa kuin 1 suihke aamulla ja 1 illalla ja Ventolinea vain tarvittaessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe