Eräästä vanhemmasta pitkästä ja pohdiskelevasta viestiketjusta(johon kysymykseni hukkuisi nykyisellä keskustelujärjestelmällä) heräsi mieleeni kysyä: Olisiko nykyihmistä, ja ihmiskuntaa olemassakaan ilman narsismia? Mitä me rotuna olisimme ilman ihmisten vuorovaikutusten narsismia?
Temppuilija ja Halebob
20
453
Vastaukset
- Ilkikurimus
Meillä on paljon ominaisuuksia, jotka tähtäävät eloojäämiseemme....mutta kaikella on rajansa. Niin myös sillä, miten narsistinen voi olla, jotta se vielä palvelee eloonjäämistä....
- 13
Onko vauva narsisitinen?
Se primaali huuto. Huuto sisimmästä.
Ajattelen - siis olen. Minun mielestäni olen.
Ja siitä se eriytyminen alkaa. Kunnes minuus, jossain elämänvaiheessa ymmärtää, että se sisäinen lapsi, kehittymätön minuus, laahaa siellä perässä. Ajatuksen kosketteleminen on kivuliasta.
Narsistiset rakennelmat, jotka tukevat kehittyneen minuuden olemassoloa, käyvät itsepäisesti oivallusta vastaan. Arvottomuuden ja haavoittuvuudentunteiden, jotka liittyvät siihen pieneen lapseen sisällämme, kehittymättömään minuuteen, käsittely ilman tervettä omanarvontuntoa, tervettä narsismia, on käytännössä liian vaikeaa ja kivuliasta, ilman ulkopuolista hyvää isää tai äitiä, joka kannattelee pahimpien tunteiden läpi.
Logoterapeuttinen lähestyminen: mitä sitten, ole narsisti. Se kuuluu luonteeseesi.
:D- Anonyymi00014
temppuilija kirjoitti:
Se primaali huuto. Huuto sisimmästä.
Ajattelen - siis olen. Minun mielestäni olen.
Ja siitä se eriytyminen alkaa. Kunnes minuus, jossain elämänvaiheessa ymmärtää, että se sisäinen lapsi, kehittymätön minuus, laahaa siellä perässä. Ajatuksen kosketteleminen on kivuliasta.
Narsistiset rakennelmat, jotka tukevat kehittyneen minuuden olemassoloa, käyvät itsepäisesti oivallusta vastaan. Arvottomuuden ja haavoittuvuudentunteiden, jotka liittyvät siihen pieneen lapseen sisällämme, kehittymättömään minuuteen, käsittely ilman tervettä omanarvontuntoa, tervettä narsismia, on käytännössä liian vaikeaa ja kivuliasta, ilman ulkopuolista hyvää isää tai äitiä, joka kannattelee pahimpien tunteiden läpi.
Logoterapeuttinen lähestyminen: mitä sitten, ole narsisti. Se kuuluu luonteeseesi.
:DAistin palstalla uhmmaaa
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Aistin palstalla uhmmaaa
Kirjasta "minä vain". Autenttinen tarina jo lapsena traumatisoituneista rikkinäisistä ihmisistä. Kasvutarina, joka valottaa temppuilijan ajattelua. Temppuilijan valinta 5/5.
- phnx
Tottakai ihmiskunta olisi olemassa, ilman luonnehäiriöisiä narsisteja sotia olisi ollut vähemmän eikä Juutalais vainoja olisi ollut. Eikä Neuvostoliitto olisi hyökännyt Suomeen, pienenä mutta ei vähäisimpänä asiana, että "tämä palsta olisi tarpeeton" :) jne..
Kiitos vastauksista!
Halebob. Totta! Viettienergia (minä haluan), johtaa ihmisen narsistiseen käyttäytymiseen, jossa suoritetaan kaupankäyntiä, tai, pahimmillaan, riistetään toiselta väkisin se, mitä 'itse' haluaa.
Temppuilija. Gaussin käyrä...hmm...tunteiden liukukytkimin varustettujen ihmisten normaalijakauma...siis, olemmepa mitä hyvänsä, olemme ihmisiä..narsistitkin ;) Kuvailit hyvin tuota vanhemmat-lapsi ongelmaa; Epätäydelliset isä ja äiti yrittävät omista lähtökohdistaan parhaansa mukaan kasvattaa täydellistä lasta.
Ilkikurimus. Se kultainen keskitie, jossa pysyy hengissä, ja jossa ympäristö antaa ihmisen pysyä hengissä..äkkiä ajateltuna ihmisen täytyy tehdä myös ympäristön eteen jotain, että pysyy hengissä. Symbioosi.
Nimimerkki 'numerot'. "Onko vauva narsisitinen?" Hyvä kysymys! Vauva vaan on suloinen ja haluaa. Suorastaan vaatii välillä. Miksi aikuinen haluava ja vaativa ihminen tuntuu narsistilta?
phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)- M.B.
yxex kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Halebob. Totta! Viettienergia (minä haluan), johtaa ihmisen narsistiseen käyttäytymiseen, jossa suoritetaan kaupankäyntiä, tai, pahimmillaan, riistetään toiselta väkisin se, mitä 'itse' haluaa.
Temppuilija. Gaussin käyrä...hmm...tunteiden liukukytkimin varustettujen ihmisten normaalijakauma...siis, olemmepa mitä hyvänsä, olemme ihmisiä..narsistitkin ;) Kuvailit hyvin tuota vanhemmat-lapsi ongelmaa; Epätäydelliset isä ja äiti yrittävät omista lähtökohdistaan parhaansa mukaan kasvattaa täydellistä lasta.
Ilkikurimus. Se kultainen keskitie, jossa pysyy hengissä, ja jossa ympäristö antaa ihmisen pysyä hengissä..äkkiä ajateltuna ihmisen täytyy tehdä myös ympäristön eteen jotain, että pysyy hengissä. Symbioosi.
Nimimerkki 'numerot'. "Onko vauva narsisitinen?" Hyvä kysymys! Vauva vaan on suloinen ja haluaa. Suorastaan vaatii välillä. Miksi aikuinen haluava ja vaativa ihminen tuntuu narsistilta?
phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"
Luinpas hieman väärin painottaen :D Tai oletan, että ensin painotin hieman väärin... M.B. kirjoitti:
"phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"
Luinpas hieman väärin painottaen :D Tai oletan, että ensin painotin hieman väärin...Okei, olen toivototon sönkkö selittäjä, ja tuon kommenttini voi käsittää väärin :)
"phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"
Tarkoitan siis sitä että nykyihminen, homo narcissist, käyttää hyväksi muita rotuja, (suursikalat, tehokanalat), jopa omia lajitovereitaan, kansojen alistus ja hyväksikäyttö.
Meidän pitäisi kasvaa lajina näistä lapsenkengistä kohti jotain..hmm..mikä se voisi olla?
'Homo amicus'? Ystävä. :-D- M.B.
yxex kirjoitti:
Okei, olen toivototon sönkkö selittäjä, ja tuon kommenttini voi käsittää väärin :)
"phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"
Tarkoitan siis sitä että nykyihminen, homo narcissist, käyttää hyväksi muita rotuja, (suursikalat, tehokanalat), jopa omia lajitovereitaan, kansojen alistus ja hyväksikäyttö.
Meidän pitäisi kasvaa lajina näistä lapsenkengistä kohti jotain..hmm..mikä se voisi olla?
'Homo amicus'? Ystävä. :-DLuin sen ensin juuri niin päin, että mieleen nousi kysymys: että mitä, eikö se nykyihiminen juurikin elä toisia hyväksikäyttävästi ja ylimielisesti ja eikö se olekin ollut juuri niin läpi historian.. Kunnes tajusin tajuta, että tarkoitat asian noin niin kuin sen tuossa sitten kerrotkin.. :D Lukihärö, tuuli vie kirjaimet..
- Halebob. ei kirj.
yxex kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Halebob. Totta! Viettienergia (minä haluan), johtaa ihmisen narsistiseen käyttäytymiseen, jossa suoritetaan kaupankäyntiä, tai, pahimmillaan, riistetään toiselta väkisin se, mitä 'itse' haluaa.
Temppuilija. Gaussin käyrä...hmm...tunteiden liukukytkimin varustettujen ihmisten normaalijakauma...siis, olemmepa mitä hyvänsä, olemme ihmisiä..narsistitkin ;) Kuvailit hyvin tuota vanhemmat-lapsi ongelmaa; Epätäydelliset isä ja äiti yrittävät omista lähtökohdistaan parhaansa mukaan kasvattaa täydellistä lasta.
Ilkikurimus. Se kultainen keskitie, jossa pysyy hengissä, ja jossa ympäristö antaa ihmisen pysyä hengissä..äkkiä ajateltuna ihmisen täytyy tehdä myös ympäristön eteen jotain, että pysyy hengissä. Symbioosi.
Nimimerkki 'numerot'. "Onko vauva narsisitinen?" Hyvä kysymys! Vauva vaan on suloinen ja haluaa. Suorastaan vaatii välillä. Miksi aikuinen haluava ja vaativa ihminen tuntuu narsistilta?
phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)Taidat provosoida? Esität myötäsyntyisen aidon narsismin johtavan vaihtoon eli kaupusteluun. Vaihto syntyy yhteiskunnan rakenteesta eikä liity aitoon narsismiin.
Aito narsisti sitävastoin on jakaja eikä kaupustelija; "he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi". (Ap.t. 2:45) Halebob. ei kirj. kirjoitti:
Taidat provosoida? Esität myötäsyntyisen aidon narsismin johtavan vaihtoon eli kaupusteluun. Vaihto syntyy yhteiskunnan rakenteesta eikä liity aitoon narsismiin.
Aito narsisti sitävastoin on jakaja eikä kaupustelija; "he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi". (Ap.t. 2:45)Öö...oliko tää mulle..oli vissii?
Kun halebob mainitsi libidon..*tarkistaa määritelmän wikistä*.. 'Libido tarkoittaa yleismerkityksessään sukupuolista halua. Psykoanalyyttisena käsitteenä libido merkitsee viettienergiaa."
Oma kommenttini perustui tuohon haluamiseen, ja sen pohjalta ihmisen ratkaisuihin tyydyttää halunsa.
Share and take care, on ehdottomasti hieno tie. Ja kyky osata vastaanottaa ja vastavuoroisesti pitää toisesta huolta.yxex kirjoitti:
Öö...oliko tää mulle..oli vissii?
Kun halebob mainitsi libidon..*tarkistaa määritelmän wikistä*.. 'Libido tarkoittaa yleismerkityksessään sukupuolista halua. Psykoanalyyttisena käsitteenä libido merkitsee viettienergiaa."
Oma kommenttini perustui tuohon haluamiseen, ja sen pohjalta ihmisen ratkaisuihin tyydyttää halunsa.
Share and take care, on ehdottomasti hieno tie. Ja kyky osata vastaanottaa ja vastavuoroisesti pitää toisesta huolta.Sharing is caring - is a delicate thing.
Viettienergian nostaminen ylimmäksi arvoksi?
Vaatii aika paljon psyykeeltä, jotta ei aiheuttaisi haittaa ympärillä oleville ihmisille.
Promiskuiteetti.
Luulen, että Halebob on puoliksi oikeassa.
On mahdollista arvottaa arvonsa uudelleen.
Koko tarvehierarkian voi askeesin kautta kääntää ylösalaisin.
(kurtisaanit/selibaatti/munkit/taiteilijat)
Tapa kanavoida viettienergiaa tekemiseen ja sitä kautta itsensä ilmaisemiseen, joka on kokonaisuudessaan ainakin Maslovin hierarkisen näkemyksen mukaan arvokkainta.
Useimmilla askeesissa elävillä viettienergia toimii inspiraation lähteenä.
Käänteinen tarvehierarkia.
Nietzchellä oli ajatus tästä 1800-luvulla.- poiuytrdfgh
yxex kirjoitti:
Okei, olen toivototon sönkkö selittäjä, ja tuon kommenttini voi käsittää väärin :)
"phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"
Tarkoitan siis sitä että nykyihminen, homo narcissist, käyttää hyväksi muita rotuja, (suursikalat, tehokanalat), jopa omia lajitovereitaan, kansojen alistus ja hyväksikäyttö.
Meidän pitäisi kasvaa lajina näistä lapsenkengistä kohti jotain..hmm..mikä se voisi olla?
'Homo amicus'? Ystävä. :-Doon samaa mieltä
- poiuytrdfgh
Kannatan tuota homo amicusta ja muiden lajien kanssa tasoittumista,,,,kerrankin jotain järkevää täällä
- poiuytrdfgh
Oon niin luontoystävä, että mulla on ollut jo kaksi kuukautta kärpänen lemmikkinä. Se tuli sisälle kun tuli kylmä eikä ole sen koomin suostunut menemään ulos. Joka päivä pitää mulle seuraa. Ei ole ainakaan yksinäistä mulla niinkuin joku voisi luulla. Hyvässä voinnissa tuossa vieläkin lentelee edelleen. Varmaan se on keksinyt sitten jotain ruokaakin
- poiuytrdfgh
yxex kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Halebob. Totta! Viettienergia (minä haluan), johtaa ihmisen narsistiseen käyttäytymiseen, jossa suoritetaan kaupankäyntiä, tai, pahimmillaan, riistetään toiselta väkisin se, mitä 'itse' haluaa.
Temppuilija. Gaussin käyrä...hmm...tunteiden liukukytkimin varustettujen ihmisten normaalijakauma...siis, olemmepa mitä hyvänsä, olemme ihmisiä..narsistitkin ;) Kuvailit hyvin tuota vanhemmat-lapsi ongelmaa; Epätäydelliset isä ja äiti yrittävät omista lähtökohdistaan parhaansa mukaan kasvattaa täydellistä lasta.
Ilkikurimus. Se kultainen keskitie, jossa pysyy hengissä, ja jossa ympäristö antaa ihmisen pysyä hengissä..äkkiä ajateltuna ihmisen täytyy tehdä myös ympäristön eteen jotain, että pysyy hengissä. Symbioosi.
Nimimerkki 'numerot'. "Onko vauva narsisitinen?" Hyvä kysymys! Vauva vaan on suloinen ja haluaa. Suorastaan vaatii välillä. Miksi aikuinen haluava ja vaativa ihminen tuntuu narsistilta?
phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)Röyhkein osa luontoa on ihminen
- sisäistykset
Lapsi ei aina ole välttämättä toivottu perheessä. Silloin annetut rajat palvelevat vain aikuisen tarpeita ja ehkä jopa sadismia. Rajojenhan tulisi olla lapsen oman kehityksen ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.
- fdcdcsdcsdcsdcsdcsd
Ihminen on osa luontoa. Kasvin ja ihmisen välillä eo loppujen lopuksi kovin suurta eroa. Elintilan voittaminen on kaikille elollisille olennoille tyypillistä. Mikään laji ei ole syntynyt tänne olemaan mikään seinäruusu. Lajien, joihin ihminenkin kuuluu täytyy olla narsisteja selviytyäkseen. Ihminen on vain muokkautunut vähän erilaiseksi, eliökunnan älyköksi. Kun äly lisääntyy tulee ymmärrys että ihmisten tulisi yhdessä ponnistella säilyttääkseen yleensä koko lajin olemassaolon. Toisaalta ihmiskuntaan on älyn myötä tullut empaattisuus joka huolehtii myös niistä jotka eivät ole ns. hyödyksi ihmiskunnalle. Se on tietyllä tavalla taakka selviytymiselle. Ihminen muuttuu myös koko ajan.
Narsistisuus tulee varmasti näkyviin siinä vaiheessa kun ihmiskunta joutuu joskus lähtemään tältä planeetalta jotakin katastrofia pakoon. Silloin varmasti huomataan että kaikki eivät pelastu eikä ole tarkoituskaan että kaikki pääsisi pois. Mukaan pääsee vain ns.valioyksilöt ja muut jätetään tänne kuolemaan. Ehkä vain narsistisimmat pääsevät mukaan. - Anonyymi00013
Nykyinen vallitseva pinnallista viehätysvoimaa,eh. Nimittäin pinnallista vetovoimaa arvostava talousjärjestelmä vaikuttaa vajaalta ilman narsististen piirteiden jumalointia. Minä itse olen jumalani ja kaikkitietävä uhritemppuilija. Eh,nimittäinitse uhritkaan eivät olisi täydellisiä ilman temppuilijaa.. vain kauniita ja rohkeita seurataan intohimoisesti. Uhrit ovat rohkeita ja kauniita vain tunnustautuessaan palstanarsisteiksi. Jokaisen uhrin mielessä on tempun mentävä paikka. Ottakaa pyhä temppu sydämiinne ja valaistukaa temppuilijan rakkaus uhreja kohtaan on rajatonta, nimittäin symbioottista.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051024
- 101888
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap96767- 76661
- 48645
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi16570- 34496
- 43482
- 25475
Tulimme yöllä reissusta kotosalle
niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa30460