Temppuilija ja Halebob

yxex

Eräästä vanhemmasta pitkästä ja pohdiskelevasta viestiketjusta(johon kysymykseni hukkuisi nykyisellä keskustelujärjestelmällä) heräsi mieleeni kysyä: Olisiko nykyihmistä, ja ihmiskuntaa olemassakaan ilman narsismia? Mitä me rotuna olisimme ilman ihmisten vuorovaikutusten narsismia?

17

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilkikurimus

      Meillä on paljon ominaisuuksia, jotka tähtäävät eloojäämiseemme....mutta kaikella on rajansa. Niin myös sillä, miten narsistinen voi olla, jotta se vielä palvelee eloonjäämistä....

    • 13

      Onko vauva narsisitinen?

      • Se primaali huuto. Huuto sisimmästä.
        Ajattelen - siis olen. Minun mielestäni olen.

        Ja siitä se eriytyminen alkaa. Kunnes minuus, jossain elämänvaiheessa ymmärtää, että se sisäinen lapsi, kehittymätön minuus, laahaa siellä perässä. Ajatuksen kosketteleminen on kivuliasta.

        Narsistiset rakennelmat, jotka tukevat kehittyneen minuuden olemassoloa, käyvät itsepäisesti oivallusta vastaan. Arvottomuuden ja haavoittuvuudentunteiden, jotka liittyvät siihen pieneen lapseen sisällämme, kehittymättömään minuuteen, käsittely ilman tervettä omanarvontuntoa, tervettä narsismia, on käytännössä liian vaikeaa ja kivuliasta, ilman ulkopuolista hyvää isää tai äitiä, joka kannattelee pahimpien tunteiden läpi.

        Logoterapeuttinen lähestyminen: mitä sitten, ole narsisti. Se kuuluu luonteeseesi.

        :D


    • phnx

      Tottakai ihmiskunta olisi olemassa, ilman luonnehäiriöisiä narsisteja sotia olisi ollut vähemmän eikä Juutalais vainoja olisi ollut. Eikä Neuvostoliitto olisi hyökännyt Suomeen, pienenä mutta ei vähäisimpänä asiana, että "tämä palsta olisi tarpeeton" :) jne..

      • Kiitos vastauksista!

        Halebob. Totta! Viettienergia (minä haluan), johtaa ihmisen narsistiseen käyttäytymiseen, jossa suoritetaan kaupankäyntiä, tai, pahimmillaan, riistetään toiselta väkisin se, mitä 'itse' haluaa.

        Temppuilija. Gaussin käyrä...hmm...tunteiden liukukytkimin varustettujen ihmisten normaalijakauma...siis, olemmepa mitä hyvänsä, olemme ihmisiä..narsistitkin ;) Kuvailit hyvin tuota vanhemmat-lapsi ongelmaa; Epätäydelliset isä ja äiti yrittävät omista lähtökohdistaan parhaansa mukaan kasvattaa täydellistä lasta.

        Ilkikurimus. Se kultainen keskitie, jossa pysyy hengissä, ja jossa ympäristö antaa ihmisen pysyä hengissä..äkkiä ajateltuna ihmisen täytyy tehdä myös ympäristön eteen jotain, että pysyy hengissä. Symbioosi.

        Nimimerkki 'numerot'. "Onko vauva narsisitinen?" Hyvä kysymys! Vauva vaan on suloinen ja haluaa. Suorastaan vaatii välillä. Miksi aikuinen haluava ja vaativa ihminen tuntuu narsistilta?

        phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)


      • M.B.
        yxex kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!

        Halebob. Totta! Viettienergia (minä haluan), johtaa ihmisen narsistiseen käyttäytymiseen, jossa suoritetaan kaupankäyntiä, tai, pahimmillaan, riistetään toiselta väkisin se, mitä 'itse' haluaa.

        Temppuilija. Gaussin käyrä...hmm...tunteiden liukukytkimin varustettujen ihmisten normaalijakauma...siis, olemmepa mitä hyvänsä, olemme ihmisiä..narsistitkin ;) Kuvailit hyvin tuota vanhemmat-lapsi ongelmaa; Epätäydelliset isä ja äiti yrittävät omista lähtökohdistaan parhaansa mukaan kasvattaa täydellistä lasta.

        Ilkikurimus. Se kultainen keskitie, jossa pysyy hengissä, ja jossa ympäristö antaa ihmisen pysyä hengissä..äkkiä ajateltuna ihmisen täytyy tehdä myös ympäristön eteen jotain, että pysyy hengissä. Symbioosi.

        Nimimerkki 'numerot'. "Onko vauva narsisitinen?" Hyvä kysymys! Vauva vaan on suloinen ja haluaa. Suorastaan vaatii välillä. Miksi aikuinen haluava ja vaativa ihminen tuntuu narsistilta?

        phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)

        "phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"

        Luinpas hieman väärin painottaen :D Tai oletan, että ensin painotin hieman väärin...


      • M.B. kirjoitti:

        "phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"

        Luinpas hieman väärin painottaen :D Tai oletan, että ensin painotin hieman väärin...

        Okei, olen toivototon sönkkö selittäjä, ja tuon kommenttini voi käsittää väärin :)

        "phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"

        Tarkoitan siis sitä että nykyihminen, homo narcissist, käyttää hyväksi muita rotuja, (suursikalat, tehokanalat), jopa omia lajitovereitaan, kansojen alistus ja hyväksikäyttö.

        Meidän pitäisi kasvaa lajina näistä lapsenkengistä kohti jotain..hmm..mikä se voisi olla?

        'Homo amicus'? Ystävä. :-D


      • M.B.
        yxex kirjoitti:

        Okei, olen toivototon sönkkö selittäjä, ja tuon kommenttini voi käsittää väärin :)

        "phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"

        Tarkoitan siis sitä että nykyihminen, homo narcissist, käyttää hyväksi muita rotuja, (suursikalat, tehokanalat), jopa omia lajitovereitaan, kansojen alistus ja hyväksikäyttö.

        Meidän pitäisi kasvaa lajina näistä lapsenkengistä kohti jotain..hmm..mikä se voisi olla?

        'Homo amicus'? Ystävä. :-D

        Luin sen ensin juuri niin päin, että mieleen nousi kysymys: että mitä, eikö se nykyihiminen juurikin elä toisia hyväksikäyttävästi ja ylimielisesti ja eikö se olekin ollut juuri niin läpi historian.. Kunnes tajusin tajuta, että tarkoitat asian noin niin kuin sen tuossa sitten kerrotkin.. :D Lukihärö, tuuli vie kirjaimet..


      • Halebob. ei kirj.
        yxex kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!

        Halebob. Totta! Viettienergia (minä haluan), johtaa ihmisen narsistiseen käyttäytymiseen, jossa suoritetaan kaupankäyntiä, tai, pahimmillaan, riistetään toiselta väkisin se, mitä 'itse' haluaa.

        Temppuilija. Gaussin käyrä...hmm...tunteiden liukukytkimin varustettujen ihmisten normaalijakauma...siis, olemmepa mitä hyvänsä, olemme ihmisiä..narsistitkin ;) Kuvailit hyvin tuota vanhemmat-lapsi ongelmaa; Epätäydelliset isä ja äiti yrittävät omista lähtökohdistaan parhaansa mukaan kasvattaa täydellistä lasta.

        Ilkikurimus. Se kultainen keskitie, jossa pysyy hengissä, ja jossa ympäristö antaa ihmisen pysyä hengissä..äkkiä ajateltuna ihmisen täytyy tehdä myös ympäristön eteen jotain, että pysyy hengissä. Symbioosi.

        Nimimerkki 'numerot'. "Onko vauva narsisitinen?" Hyvä kysymys! Vauva vaan on suloinen ja haluaa. Suorastaan vaatii välillä. Miksi aikuinen haluava ja vaativa ihminen tuntuu narsistilta?

        phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)

        Taidat provosoida? Esität myötäsyntyisen aidon narsismin johtavan vaihtoon eli kaupusteluun. Vaihto syntyy yhteiskunnan rakenteesta eikä liity aitoon narsismiin.
        Aito narsisti sitävastoin on jakaja eikä kaupustelija; "he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi". (Ap.t. 2:45)


      • Halebob. ei kirj. kirjoitti:

        Taidat provosoida? Esität myötäsyntyisen aidon narsismin johtavan vaihtoon eli kaupusteluun. Vaihto syntyy yhteiskunnan rakenteesta eikä liity aitoon narsismiin.
        Aito narsisti sitävastoin on jakaja eikä kaupustelija; "he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi". (Ap.t. 2:45)

        Öö...oliko tää mulle..oli vissii?
        Kun halebob mainitsi libidon..*tarkistaa määritelmän wikistä*.. 'Libido tarkoittaa yleismerkityksessään sukupuolista halua. Psykoanalyyttisena käsitteenä libido merkitsee viettienergiaa."
        Oma kommenttini perustui tuohon haluamiseen, ja sen pohjalta ihmisen ratkaisuihin tyydyttää halunsa.

        Share and take care, on ehdottomasti hieno tie. Ja kyky osata vastaanottaa ja vastavuoroisesti pitää toisesta huolta.


      • yxex kirjoitti:

        Öö...oliko tää mulle..oli vissii?
        Kun halebob mainitsi libidon..*tarkistaa määritelmän wikistä*.. 'Libido tarkoittaa yleismerkityksessään sukupuolista halua. Psykoanalyyttisena käsitteenä libido merkitsee viettienergiaa."
        Oma kommenttini perustui tuohon haluamiseen, ja sen pohjalta ihmisen ratkaisuihin tyydyttää halunsa.

        Share and take care, on ehdottomasti hieno tie. Ja kyky osata vastaanottaa ja vastavuoroisesti pitää toisesta huolta.

        Sharing is caring - is a delicate thing.

        Viettienergian nostaminen ylimmäksi arvoksi?
        Vaatii aika paljon psyykeeltä, jotta ei aiheuttaisi haittaa ympärillä oleville ihmisille.
        Promiskuiteetti.

        Luulen, että Halebob on puoliksi oikeassa.

        On mahdollista arvottaa arvonsa uudelleen.
        Koko tarvehierarkian voi askeesin kautta kääntää ylösalaisin.
        (kurtisaanit/selibaatti/munkit/taiteilijat)
        Tapa kanavoida viettienergiaa tekemiseen ja sitä kautta itsensä ilmaisemiseen, joka on kokonaisuudessaan ainakin Maslovin hierarkisen näkemyksen mukaan arvokkainta.
        Useimmilla askeesissa elävillä viettienergia toimii inspiraation lähteenä.

        Käänteinen tarvehierarkia.
        Nietzchellä oli ajatus tästä 1800-luvulla.


      • poiuytrdfgh
        yxex kirjoitti:

        Okei, olen toivototon sönkkö selittäjä, ja tuon kommenttini voi käsittää väärin :)

        "phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)"

        Tarkoitan siis sitä että nykyihminen, homo narcissist, käyttää hyväksi muita rotuja, (suursikalat, tehokanalat), jopa omia lajitovereitaan, kansojen alistus ja hyväksikäyttö.

        Meidän pitäisi kasvaa lajina näistä lapsenkengistä kohti jotain..hmm..mikä se voisi olla?

        'Homo amicus'? Ystävä. :-D

        oon samaa mieltä


      • poiuytrdfgh

        Kannatan tuota homo amicusta ja muiden lajien kanssa tasoittumista,,,,kerrankin jotain järkevää täällä


      • poiuytrdfgh

        Oon niin luontoystävä, että mulla on ollut jo kaksi kuukautta kärpänen lemmikkinä. Se tuli sisälle kun tuli kylmä eikä ole sen koomin suostunut menemään ulos. Joka päivä pitää mulle seuraa. Ei ole ainakaan yksinäistä mulla niinkuin joku voisi luulla. Hyvässä voinnissa tuossa vieläkin lentelee edelleen. Varmaan se on keksinyt sitten jotain ruokaakin


      • poiuytrdfgh
        yxex kirjoitti:

        Kiitos vastauksista!

        Halebob. Totta! Viettienergia (minä haluan), johtaa ihmisen narsistiseen käyttäytymiseen, jossa suoritetaan kaupankäyntiä, tai, pahimmillaan, riistetään toiselta väkisin se, mitä 'itse' haluaa.

        Temppuilija. Gaussin käyrä...hmm...tunteiden liukukytkimin varustettujen ihmisten normaalijakauma...siis, olemmepa mitä hyvänsä, olemme ihmisiä..narsistitkin ;) Kuvailit hyvin tuota vanhemmat-lapsi ongelmaa; Epätäydelliset isä ja äiti yrittävät omista lähtökohdistaan parhaansa mukaan kasvattaa täydellistä lasta.

        Ilkikurimus. Se kultainen keskitie, jossa pysyy hengissä, ja jossa ympäristö antaa ihmisen pysyä hengissä..äkkiä ajateltuna ihmisen täytyy tehdä myös ympäristön eteen jotain, että pysyy hengissä. Symbioosi.

        Nimimerkki 'numerot'. "Onko vauva narsisitinen?" Hyvä kysymys! Vauva vaan on suloinen ja haluaa. Suorastaan vaatii välillä. Miksi aikuinen haluava ja vaativa ihminen tuntuu narsistilta?

        phnx. Olen vakuuttunut siitä että ilman narsismia ihminen eläisi toisten rotujen rinnalla erilailla kuin nykyään elää, hyväksikäyttävasti, ylimielisesti :)

        Röyhkein osa luontoa on ihminen


    • sisäistykset

      Lapsi ei aina ole välttämättä toivottu perheessä. Silloin annetut rajat palvelevat vain aikuisen tarpeita ja ehkä jopa sadismia. Rajojenhan tulisi olla lapsen oman kehityksen ja hyvinvoinnin turvaamiseksi.

    • fdcdcsdcsdcsdcsdcsd

      Ihminen on osa luontoa. Kasvin ja ihmisen välillä eo loppujen lopuksi kovin suurta eroa. Elintilan voittaminen on kaikille elollisille olennoille tyypillistä. Mikään laji ei ole syntynyt tänne olemaan mikään seinäruusu. Lajien, joihin ihminenkin kuuluu täytyy olla narsisteja selviytyäkseen. Ihminen on vain muokkautunut vähän erilaiseksi, eliökunnan älyköksi. Kun äly lisääntyy tulee ymmärrys että ihmisten tulisi yhdessä ponnistella säilyttääkseen yleensä koko lajin olemassaolon. Toisaalta ihmiskuntaan on älyn myötä tullut empaattisuus joka huolehtii myös niistä jotka eivät ole ns. hyödyksi ihmiskunnalle. Se on tietyllä tavalla taakka selviytymiselle. Ihminen muuttuu myös koko ajan.

      Narsistisuus tulee varmasti näkyviin siinä vaiheessa kun ihmiskunta joutuu joskus lähtemään tältä planeetalta jotakin katastrofia pakoon. Silloin varmasti huomataan että kaikki eivät pelastu eikä ole tarkoituskaan että kaikki pääsisi pois. Mukaan pääsee vain ns.valioyksilöt ja muut jätetään tänne kuolemaan. Ehkä vain narsistisimmat pääsevät mukaan.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      439
      9708
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      258
      6795
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      14
      2751
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2353
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1727
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1643
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      190
      1342
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1283
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      999
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      48
      974
    Aihe