koirakuiskaaja, käytöskoulut ja ulkoilutus hihnalla vai narulla

teppotestiiiii

Hei,

Meillä on tuollainen 4kk. suomenlapinkoirapentu,
ja koira on ollut oikein mukava, lähes ongelmaton ja pidetty lisä perheessä.

Nyt tässä viimeaikoina on meillä omistajilla alkanut olemaan erimielisyyttä,
kuinka koiraa pitäisi ulkoiluttaa.

Tuo toinen puolisko haluaisi, että koiraa aletaan ulkoiluttaa / vaatia sen
käyttäytymistä tuollaisessa metrin mittaisessa narussa niin, että koira
kävelee nätisti vierellä ( ei tietenkään täydellistä, pentuhan se vielä on..).
Perusteena ja koulutustapana hän on seurannut noista koirakuiskaajista ja
käytöskouluohjelmista yms. mitä nyt televisiosta seurannut.

Ymmärrän kyllä että pidemmän päälle vierellä seuraava on toivottava käyttäytymismalli,
jo turvallisuusmielessä.

Minun mielestäni koira on vielä pentu ja saisi elää pennun elämää, ainakin
tuonne puolivuotiaaksi asti, kuitenkin minun mielestäni noissa ohjelmissa
käsitellään aina TÄYSIKASVUISIA ONGELMAKOIRIA, ei pentuja.

Meidän pentu ei kuitenkaan vedä vetämällä, se on pentu ja palloilee
siinä 5m. hihnan jatkeena ja haistelee ja pyörii, mutta
kävelee suhteellisen hyvin tien reunaa, tulee suhteellisen hyvin luokse
kutsuttaessa, ei mene muiden pihalle kun kieltää (Ei),
takaisin juostessaan kiertää takakautta vasemmalle yms.

Koiran kanssa juostaan välillä joten ei ole vaaraa jäädä jalkoihin.

Lisäksi koiralla on parempi mahdollisuus käyttää hajuaistiaan, ja haistella ja vähän
seuratakkin hajuja, ja täten myös se ymmärtääkseni väsyttää pentua enemmän, kuin että
koira seuraisi tiukasti vierellä.


Itse haluaisin siis vielä jatkaa nykyisellä menetelmällä, asumme taajama alueella, joten
vaikka asutusta onkin, ei koiralla ole samanlaisia vaaroja kuin kaupungissa, ja itse
haluaisin lähetä hakemaan koiralta toivottua käyttäytymistä enemmänkin erillisen koulutuksen
kautta, jossa koiralle opetetaan vapaana ollessaan jossain kentällä vierellä kävelemistä
makupalojen tms. avulla, kuin että sille laitetaan lyhyt naru ja "pakotetaan" käyttäytymismalli,
mutta täten tietenkään "koulutus" ei olisi johdonmukaista ja yhtenäistä, kun välillä vaaditaan
vierellä seuraamista ja välillä ei..



Joten, kummin vai kammin? kyse ei ole parisuhdesodasta, omasta puolestani ulkoiluttaessa
voidaan siirtyä käyttämään lyhyttä ulkoilutusnarua, jos sen käyttö tuon ikäisellä on jo
järkevää ja perusteltua.

21

519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      Mielestäni molemmat ovat oikeassa. Pennulta on turha vaatia, että se pysyisi vierellä koko ajan, mutta jos sitä ei opeteta tähän, on turha myöskään odottaa, että se jonkin maagisen iän ylitettyään osaa kulkea hihnassa, se vaatii harjoittelua. Olet aivan oikeassa, että koiralla tulee olla lupa myös haisteluun ja muuhun lajityypilliseen käytökseen, mutta se ei sulje pois sitä, että koira ei sitten voisi kulkea vierellä. Haistella voi luvan kanssa ja vapaana. Vapaana pitämisen edellytys taas on luotettava luoksetulo, joka mielestäni olisi tärkeämpi koulutusprojeksti, kuin vierellä kulkeminen.
      Se on toki jokaisen oma asia, kouluttaako koiraa rankaisuilla ja välttämiskäytöstä hyödyntäen vai palkitsemalla, koiralla varmasti olisi tähän oma melipide lisättävänä, mutta koska meitä ei se kiinnosta, voitte toki käyttää millanin oppeja...

    • khljbhltgjhb

      Jos pennulta vaaditaan mahdottomia, se ei saa toteuttaa yhtään itseään, niin se stressaantuu ja alkaa ties mikä ongelmakäytös.

      Meillä koirat saaneet aina nuuhkia, se pitää koiran pään "terveenä" ja se osaa käyttäytyä vastaantulevia koiria kohtaan, koska tuntee ne (viestit luettu). Ohituksissa on opetettu kulkemaan vierellä.

      Mitä tuskaa olisi koiran elämä, kulkea tylsä tasamaalenkki, omistajan määräämää vauhtia ja reittejä, ilman pysähtelyjä ja nuuhkimista ja leikkiä? Koirasta kasvaa tuollatavoin alistettu, stressiyksilö, ongelmakäytöstä tulee, koiraparka turhautuu, masentuu, jne.

    • perheen isä

      Meillä koulutus alkaa heti leikinvarjolla, kun kotiin tulee. Tapakasvatus ja yleiset hyvät käytöstavat on hallinnassa n.5-6kk ikäisenä. Asioita aletaan hiomaan tästä eteenpäin. Koirat on ollut poikkeuksetta hyväpäisiä ja avoimia sekä hyvin hallittavissa olevia eri tilanteissa.

      "Meillä koirat saaneet aina nuuhkia,"..meillä enää ei. Ollaan tehty näitä tylsiä tasamaalenkkejä minun määräämälläni tahdilla ja valinnalla. Tähän on useita syitä.
      Pari mainitakseni, niin ensimmäinen syy on se, että nykyisin ei ole hyvä, että koiran antaa hallitsemattomasti nuuskia. On kaikkea myrkky ym. syötteja summuuta ja nämä varmaan tulee myös lisääntymään tulevaisuudessa. Toinen on kunnon kasvattaminen ja tuo liikunnallinen asia. Yksi on rotukysymys.

      Erikseen päivittäin on luonto ja vapaana olo, jossa tuota nuuhkimista ja muuta luontaista hommaa vapaana ja treenaten koiralle mieleisiä asioita.

      Millaneista ja muista en tiedä muuta kuin parinjakson verran -ei kiinnosta. Millan lähinnä on ollut ainoa, joka on kohdannut myös hankalia tapauksia.
      Nämä muut mitä on nähnyt, on hoitanut vallan helppoja juttuja ilman haasteita.
      Ei kiinnosta näiden kenenkään tyylit tai tavat.

      "Minun mielestäni koira on vielä pentu ja saisi elää pennun elämää,"...monesta muustakin on ollut ihanaa ja näistä voit lukea täältä monia esimerkkejä..

    • aloittelija vain

      Mä olen erottanut nuo toisistaan käskyillä "vierellä" ja "vapaa".... mutta joo, koiran ollessa nuorempi annoin sen mennä vähän liiankin paljon "vapaalla" ja nyt jälkiviisaasti voin todeta, että olisi pitänyt olla alusta asti hihnakäytöksen kanssa tarkempi.

      • perheen isä

        Juu, lenkit on osa tapa ja käytös koulutusta, joka kannattaa aloittaa ihan pentuna, sillä silloin se haluaa eriasoita luontaisesti oppia. Tulee lopulta asiat aika helposti.
        Näillä vapaankasvatuksen kukkasilla taas joutuu punnertamaan aika olantakaa kun niiden koulutus sitten ehkä ja joskus alkaa. Usein vain pakon saattelemana.
        Mitä myöhemmin aloittaa, sitä enemmän vaatii.

        Sana koulutus kaikuu monen korvissa aika kurjana, vaikka sitä se ei välttämättä ole.
        Ei tarkoita edes vapauden menetystä. Oma koira viimekesänä käveli hyvin jo 12vko lähtien remmissä ja aina jos tuli epämiellyttäviä tilanteita vapaana, niin pyrki remmiin ihan itse. Vanha sikarotikka taas ei olisi halunnut kuin olla remmissä kun ulkona oltiin. Remmi ei siis ole sekään aina se välttämätönpaha.
        Itse olen pyrkinyt koiralleni tuomaan sen tunteen siinä, että remmissä olo on ns.turvallinen tila ja tässä olen useimmiten onnistunut.

        "Mitä tuskaa olisi koiran elämä, kulkea tylsä tasamaalenkki, omistajan määräämää vauhtia ja reittejä, ilman pysähtelyjä ja nuuhkimista ja leikkiä?"

        Tässä on jokin asia nyt hukassa. Yleisesti ottaen remmikävelyyn ei kuulu leikit eikä muut kikkailut. Kävely ei ole koiralle ikinä pitkästyttäviä -kävelyttäjälle usein
        Tuo tekeminen ja leikiminen jo koirankin kannalta kannattaa tehdä aivan muualla.
        Tämä leikki ja muu pitäisi tehdä jo sen laadun ja turvallisuuden kannalta muualla ja muussa yhteydessä.


      • aloittelija vain
        perheen isä kirjoitti:

        Juu, lenkit on osa tapa ja käytös koulutusta, joka kannattaa aloittaa ihan pentuna, sillä silloin se haluaa eriasoita luontaisesti oppia. Tulee lopulta asiat aika helposti.
        Näillä vapaankasvatuksen kukkasilla taas joutuu punnertamaan aika olantakaa kun niiden koulutus sitten ehkä ja joskus alkaa. Usein vain pakon saattelemana.
        Mitä myöhemmin aloittaa, sitä enemmän vaatii.

        Sana koulutus kaikuu monen korvissa aika kurjana, vaikka sitä se ei välttämättä ole.
        Ei tarkoita edes vapauden menetystä. Oma koira viimekesänä käveli hyvin jo 12vko lähtien remmissä ja aina jos tuli epämiellyttäviä tilanteita vapaana, niin pyrki remmiin ihan itse. Vanha sikarotikka taas ei olisi halunnut kuin olla remmissä kun ulkona oltiin. Remmi ei siis ole sekään aina se välttämätönpaha.
        Itse olen pyrkinyt koiralleni tuomaan sen tunteen siinä, että remmissä olo on ns.turvallinen tila ja tässä olen useimmiten onnistunut.

        "Mitä tuskaa olisi koiran elämä, kulkea tylsä tasamaalenkki, omistajan määräämää vauhtia ja reittejä, ilman pysähtelyjä ja nuuhkimista ja leikkiä?"

        Tässä on jokin asia nyt hukassa. Yleisesti ottaen remmikävelyyn ei kuulu leikit eikä muut kikkailut. Kävely ei ole koiralle ikinä pitkästyttäviä -kävelyttäjälle usein
        Tuo tekeminen ja leikiminen jo koirankin kannalta kannattaa tehdä aivan muualla.
        Tämä leikki ja muu pitäisi tehdä jo sen laadun ja turvallisuuden kannalta muualla ja muussa yhteydessä.

        "Itse olen pyrkinyt koiralleni tuomaan sen tunteen siinä, että remmissä olo on ns.turvallinen tila ja tässä olen useimmiten onnistunut."

        Mitenhän tuohon pääsisi nyt, kun koira on jo hieman vanhempi, murkku?
        Ollaan viime aikoina tahkottu noita remmilenkkejä ja jotenkin tuntuu, että koira kokee sen remmin rajoitteeksi...

        Samoin silloin kun koira on irti, se paljon aktiivisemmin hakee kontaktia muhun, kun taas remmissä ollessa se tuntuu olevan enemmän keskittynyt ympäristöön. Esim. jos remmilenkillä näkee toisen koiran kaukaa, niin huomio kiinnittyy siihen toiseen koiraan ja ohituksissa saan olla todella aktiivinen, että saan koiran huomion pysymään itsessäni... jos olen myöhässä, niin tulee rähähdys toiselle koiralle. Irti ollessaan, esim. eilen jäällä, missä muita koiria näki aina kauempaa, katsoi aina muhun toisen nähdessään ja myös silloin, jos se toinen alkoi sieltä kauempaa haukahdella. Yleensäkin siis irti ollessaan tottelee todella varmasti, kun taas hihnassa uhmailee...


      • perheen isä
        aloittelija vain kirjoitti:

        "Itse olen pyrkinyt koiralleni tuomaan sen tunteen siinä, että remmissä olo on ns.turvallinen tila ja tässä olen useimmiten onnistunut."

        Mitenhän tuohon pääsisi nyt, kun koira on jo hieman vanhempi, murkku?
        Ollaan viime aikoina tahkottu noita remmilenkkejä ja jotenkin tuntuu, että koira kokee sen remmin rajoitteeksi...

        Samoin silloin kun koira on irti, se paljon aktiivisemmin hakee kontaktia muhun, kun taas remmissä ollessa se tuntuu olevan enemmän keskittynyt ympäristöön. Esim. jos remmilenkillä näkee toisen koiran kaukaa, niin huomio kiinnittyy siihen toiseen koiraan ja ohituksissa saan olla todella aktiivinen, että saan koiran huomion pysymään itsessäni... jos olen myöhässä, niin tulee rähähdys toiselle koiralle. Irti ollessaan, esim. eilen jäällä, missä muita koiria näki aina kauempaa, katsoi aina muhun toisen nähdessään ja myös silloin, jos se toinen alkoi sieltä kauempaa haukahdella. Yleensäkin siis irti ollessaan tottelee todella varmasti, kun taas hihnassa uhmailee...

        Murkku on murkku. Se mitä sanoin hihnasta "turvapaikkana" niin kyllä se murkkuikä koettelee kaikkia. Eli omallakin n.6-10kk ikä on tätä hiomista (loputtomalta tuntuvaa) Tasasin väliajoin korjataan. Ihan luonnollinen asia.

        Hihna merkitsee koiralle vapaudenmenetystä. Se on taas monisäikeinen asia, jota en jaksa lähteä tässä avaamaan. Se hihnaluottamus syntyy pentuna ja kasvaa ajankanssa. Jos myöhemmin, niin ajan ja kokemuksen kanssa se rakentuu.

        Moni juuri tekee sen virheen että pitää liikaa vapaana ja tästä hieman vääristyy perusasiat, ja hihnakäytös tulee jatkossa kokoajan hankalammaksi opettaa.
        Todellinen luottamusside syntyy kuitenkin hihnassa.

        "Yleensäkin siis irti ollessaan tottelee todella varmasti, kun taas hihnassa uhmailee.." etkö sinäkin tekisi niin, jos luovuttaisit hallittavuutesi toiselle, jota et täysin vielä tunne ja varsinkin, kun et puhu samaa kieltä ja kädet sidottuina hihnassa. Kokisit varmaan turvattomuuden tunnetta. Joutuisit kaikki tilantee ympäristössä ottamaan vastaa joko lukemalla taluttajaasi (jos onnistuu)tai reagoimaan luontaisesti tai käyttämään sitä mitä voi ja se on lähinnä ääni.

        Eli luottamus hihnassa kävelyyn syntyy kun viestintä alkaa olemaan ymmärrettävää ja selkeää molemminpuolin ja, että ohjaaja oppii lukemaan ja puuttumaan ajoissa koiran ennakkomerkeihin. Kun se tapahtuu selkeästi ja päättävästi, niin koirakin oppii, että ohjaaja hoitaa tuli mitä tuli ja näin saat koiran aika ressittömäksi ja luottavaiseksi lenkillä ja kohtaamisissa.

        Meillä kun lenkkeiltiin ja tuli kohtaamisia, niin ne meni luonnollisesti ja tarvittaessa
        napakasti ohjaten ja aina tasaisen rauhallisesti, joka tilanteessa.

        Oma rauhallisuus ja käytöksen esimerkit on avain asemassa tapakoulutuksessa.
        Koira heijastaa omistajaansa ja koira vastaa paineeseen tavalla tai toisella.

        Tee vain töitä ja siitä tuleva tulos on kuitattavissa käyttöön n.2v ikävuoteen mennessä. Sitten voi jo nauttia asioista ja tehdystä työstä.
        (tai tekemättömästä =D)


    • KoiraPsykopaatti

      Ei koira ota mitään maasta jos sille opettaa, että maasta ei mitään suuhun noukita. Itse opetin (piikkarilla, tuomitkoon ken tahtoo), että mitään ei oteta pihalta suuhun.. Parilla kerralla poju jo oppi, ja mitään ei ole sisälläkään ottanut ilman lupaa - juurikin näiden myrkkyjen johdosta.

      Mielestäni koiraa voi joko a) hallita kokonaisvaltaisesti tai b) hallita hihnalla. Hihnalla hallitseminen on sitä, että lyhyellä hihnalla ja ketjukaulaimella hallitaan koiraa - korjataan väärästä ja palkitaan oikeasta.

      Hallinta kokonaisvaltaisesti tarkoittaa sitä, että sitä luotat koiraasi ja koirasi sinuun. Voit kuljettaa koiraasi muodollisessa "hihnassa", sillä tiedät, että hallitset koirasi niin vapaana kuin hihnassa 110%:sti. Tätä ei saavuteta millään saatanan militanttikävelyllä vaan puhtaalla olemuksella ja kokemuksella.

      Ettekö ole nähneet niitä vanhoja herroja, jotka laumanvartijoiden/spk:n kanssa kävelee ilman huolen häivää ja koirat ovat luonnostaan rinnalla? Jos näkisitte, niin tietäisitte, mitä tarkoittaa koiran ja ihmisen välinen suhde.

      • xFaderMasterdeTur-

        "On kaikkea myrkky ym. syötteja summuuta ja nämä varmaan tulee myös lisääntymään tulevaisuudessa. Toinen on kunnon kasvattaminen ja tuo liikunnallinen asia. Yksi on rotukysymys."

        Miten toi tylsä hihnalenkki liittyy kasvattamiseen? Minulle kasvattaminen on sitä, että opetan koirani yhteiskunnan tavoille ts. vieraita eläviä olentoja ei noteerata, ei karkailla, luokse tullaan kun kutsutaan, mitään ei oteta maasta suuhun, hihnassa ei vedetä. Minun mielestäni tuohon ei liity kävelylenkit rinnalla mitenkään.

        Rotu kysymys? Kyllä. Erittäin kovaluonteiset kaukasianpaimenkoirat (ja yleisesti laumanvartijakoirat) ovat koiria, joiden kanssa ei voi ottaa riskejä.

        Muut rodut luonnollisesti, erityisesti ihmisten kanssa työskentelmään luodut, ovat helppoakin helpompia kasvattaa kulkemaan vaikka nenä perseessä jos omistaja niin tahtoo.


    • Nasse-tätyli

      Kun mulle tuli tuo koira, oli se ensimmäisillä lenkeillä jatkuvasti nenä kiinni maassa ja tuppas ryntäilemään joka ilmansuuntaan saadessaan jonkun hajun. Voin sanoa et oli välillä hermossa pitämistä kun leijana lensin koiran perässä (koiralla painoo n.40 ja itelläni vajaa 60). Sit alko periksantamaton harjottelu siihen et kävellään vierellä vetämättä ja haistelemaan mennään vaan luvan kanssa ja voin sanoo et nykyään on kiva käydä kävelemässä vaikka ois huonompikin sää. Ei haittaa pätkääkään vaikka oiskin liukasta koska ei tarvii jännitellä et millon koira sinkoo minnekkin.

      Koirapuistossa harjoteltiin luoksetuloo, ensin yksin ja sit niin et oli muitakin koiria. Alkuun käytin nami palkkaa, nyt vaan todella harvoin vaikka nameja mukana yleensä kannankin. Nyt sit on kiva mennä metikköön vapaana juoksentelemaan ku voi luottaa siihen et se koira tulee kutsuttaessa luokse.

      Kyllä mä alottaisin teinä pennun opettamisen saman tein. Pennun opettaminen on kuitenkin aina helpompaa kun aikuisen tai junnun joka on jo mahollisesti oppinu sen vetämisen ja jatkuvan hajujen perässä juoksemisen. Se et millä tyylillä te koiraanne opetatte tulee ehkä kokeilun kautta, mun mielestä kaikkia koiria ei voi opettaa samalla tyylillä, toisella toimii toinen, toisella toinen. Soveltamalla löytyy varmasti se omalle koiralle sopiva tyyli.

      Ite käytin/ käytän jossain tilanteissa palkkaa ja jossain tilanteissa mennään meiningillä "muita vaihtoehtoja ei ole". Esim toi vierellä kävely ja vaan luvalla haistelu opeteltiin sillä et ei ollu muita vaihtoehtoja ja pelkkä suullinen kehu sai riittää. Ohitukset on meillä vielä työn alla, mut jo aika hyvällä mallilla. Eipä ainakaan enää loiki ja pompi, joskus saattaa pörheltää mut pysyy kuitenkin omalla paikallaan jalan vieressä.

      Se miks nyt kertoilin näistä omista asioista on se, et parempi alottaa ajoissa kun vasta sit kun köntsä on jo housussa. Aina on helpompi opettaa uusia asioita kun kitkeä vanhoja huonoja tapoja pois. Ja koska teijän koira on vielä pentu, se oppii kokoajan jotain, joko hyvää tai huonoa.. Ja mikä tulee tohon koulutukseen, niin yhtä ainoota oikeeta tyyliä ei ole.

    • ....pipbll

      Ei se vierellä kulkeminen takaa sitä, että koira ei syöksähtele.

      Jos koira kunnioittaa omistajaa ja omistajan koiralle suomaa tilaa - koira ei ikinä ikinä kuvittelekaan singahtamista. Luonnollisesti koiralle on ensin opetettu, että hihna ei saa kiristyä millin milliä.

    • Teitte miten teitte,niin kannattaa nyt kuitenkin hakea se yhteinen linja.

      Meillä aletaan pentua kasvattamaan/kouluttamaan siitä päivästä kun tulee.Pikkuhiljaa.
      Hihnakäyttäytymiseen siitä lähtien,kun siinä liikutaan,suurinpiirtein.
      Normivälineet on panta ja hihna.Nahkahihna,lähinnä kun se eniten minua ylipäätään miellyttää.Pennulla vielä joku kevyt juttu.

      Hyvään hihnakäyttäytymiseen kuuluu,että siinä ei vedetä,muut ohitetaan rauhallisesti ja normaalisti (ei seurustella hihnassa koskaan),ihmisten luo (jos joku haluaa tervehtiä)mennään vaan luvalla,ja siinä puolella minuun nähden kuljetaan,kun on laitettu eli ei tsompailla puolelta toiselle.Nuot on säännöt,ja noin toimitaan myös vapaana liikuttaessa.Paitsi luvalla saa vapaana juoksennellä "vapaammin".Mutta muihin suhtautuminen toki samaa.
      Meillä koirien ei tarvi liikkua vieressä.Saa mennä vaikka edellä.Viereen tullaan tarvittaessa,kun haluan,ja siinä kävellään,ollaan sitten hihnassa tai irti.
      Koirat saa haistella lenkeillä.Tuleepahan siinä luonnollisesti nenänkäyttöäkin samalla.Jos en halua,että johonkin hajuun pysähdytään aikeissa,niin sanon vaan mennään.Jos haluan,että hajut joskus tarvittaessa jätetään väliin,niin siihenkin on opittu sana eli nyt mentiin.Silloin tietävät,että nyt mennään vauhdilla,eikä pysähdellä.
      Noin meillä on kuiskittu :D,oli sitten yksi tai useampi matkassa ollut tai on.
      Opetus tapahtuu kaikkeen lähinnä äänellä,ja motivoinnilla.Eli hihna on lähinnä statisti.Toki tarvittaessa se on myöskin hallintaväline,mutta itse pyrin siihen,että koira liikkuu,pysähtyy ym.toimii käskyillä tarvittaessa,ei hihnan pakotteella.

      Eiköhän tuosta selvinnyt kummin vai kammin meillä...

      Niin,ja kaikki vaaditut opetetaan.Ei oleteta,että koirat jossain vaiheessa itse oppii.

    • :)):))

      Koiralle pitää pienestä saakka kertoa mitä se ei ja mitä se saa tehdä.
      Rinnalla kulkemista voi harjoitella pienissä pätkissä, muutama metri kerrallaan ja sitten taas menään pidemmällä hihnalla. Sitten taas mennään muutama metri
      rinnalla ja taas pitkällä remmillä. Pennun keskittymikyky on olematon.
      Pennulle ei saa asettaa liian isoja vaatimuksia. Sen mielenkiinto yhdessä
      tekemiseen loppuu hyvin äkkiä jos se epäonnistuu enemmän yrityksissään kuin onnistuu.
      Rinnalla kulkemisesta ei saa tehdä pakkoa vaan kiva juttu joka ei kestä määrättömiä aikoja. Vähitellen matkaa pidennetään ja lopulta voidaan mennä koko lenkki tai niin pitkään kuin halutaan vierellä. Koiran voi myös välillä päästää pitkälle tutkimaan ja päästämään ylimääräisiä höyryjä ulos jos sitä ei ole mahdollisuutta pitää vapaana.

    • Jeba86

      Taas jotkut liikaa inhimillistää koiraa.. Ei koiralle vieressä kävely ole tylsää vaan se on vaeltamista johtajan kanssa. Aina ei tarvitse olla maassa haistelemassa. Itsellä menis ainakin hermot kunnon lenkkeilyyn jos joka puolen metrin kohdalla pitäisi pysähtyä. Muista että sinä määräät tahdin, ei koira. Kyllä koira oppii siihen ja monia ei enää edes kovinkaan kiinnosta haistella nii hajuja aina.
      Voit myös tehdä koirallesi pellolle tai metsään jäljen jota haistella. Se väsyttää koiraa entisestään....

    • IDA 27 21

      KIITOS Kaikille todella hyvistä neuvoista!!! luin monta kertaa mitä kaikkea te kirjoititte ja sain omasta mielestäni hyviä vinkkejä sekä neuvoja ...pentu koiran kasvatukseen. nimittäin minulla on 14 viikkoinen uros .....

    • johdnmukainenomistaj

      "Ei koiralle vieressä kävely ole tylsää vaan se on vaeltamista johtajan kanssa. "

      MINKÄ IHMEEN JOHTAJAN?? Luuleeko koira, että jee tässä onkin hauska kävellä nätisti vierellä koska omistajani on JOHTAJA ja saan siltä selkääni jos en tottele?

      Koira tekee sitä, mitä se kokee kannattavaksi tehdä. piikkarilla tms saadaan vain tuhoa aikaan.

      • TheDogMan

        "Koira tekee sitä, mitä se kokee kannattavaksi tehdä. piikkarilla tms saadaan vain tuhoa aikaan."

        Ei se nyt aina ihan noin mustavalkoista ole. Tuskin koira, joka on valmis puollustamaan yhteisöään omalla hengellään, näkee sitä itselleen kannattavaksi? :D Esim. http://articles.cnn.com/2010-01-04/world/boy.cougar.attack_1_cougar-dog-cnn?_s=PM:WORLD

        Kyllä se vain niin on, että koira toimii tietyissä tilanteissa viettiensä varassa, jotka johtavat juurensa sieltä esi-isien laumatoiminnasta. Ei sillä, että ihminen ja koira olisivat samanlainen lauma, mutta tietyt toimintamallit pätevät myös meidän yhteiselossa. Vaikka voi ajatella, että koira hyötyy tekemisistään niin, ettei välttämättä menetä ansaittuja hyötyjään asettamalla itsenäsä vaaraan.


    • Vaahterainen

      Koira ja ihminen voivat elää samassa perheessä perheenjäseninä, mutta ne eivät muodosta laumaa. Ne eivät voi lisääntyä keskenään, joten ne eivät ole laumaa, sillä lauman voi muodostaa vain keskenään lisääntymiskykyiset eläimet.

    • TheDogMan

      "Koira ja ihminen voivat elää samassa perheessä perheenjäseninä, mutta ne eivät muodosta laumaa. Ne eivät voi lisääntyä keskenään, joten ne eivät ole laumaa, sillä lauman voi muodostaa vain keskenään lisääntymiskykyiset eläimet."

      Niin, ja vastaus oli kenelle?

    • perheen isä

      Katsoiko joku ohjelmaa lihavat lemmikit TV5. Oli aika törkeitä tapauksia.
      Ihmiset, jotka kuvittelee hemmottelevansa koiria, ruoalla tai liiallisella huomiolla ei jostain syystä ymmärrä, että se on koiralle todella haitaksi ja saa sen oikeasti kärsimään siitä. Sairasta porukkaa, jotka purkaa jotain omia vääntöjä koiraan.
      Liika syöttäminen sekä se, tää ei osata laittaa koiralle tai sen pidolle rajoja on omasta mielestä pahan laatuista koiran rääkkäystä.
      Oli todella vaikea katsoa tuota 68kg rotikkaa, kun mummo vain selitti hymyssä suin että pitäisi ja pitäisi, kun ei voi. Koira kärsii vieressä, nivelistään ja oli lopettamisuhan alla. Kyllä kiehuu tuollainen...

    • Kiinnostava :D

      Minusta koiran pitäisi oppia olemaan vierellä,tietysti koiralla kuuluu olla oikeus haistella.Koiralle kannattaa opettaa olemaan vierellä ja kun ei kova kiire ole voi ja kannattaa antaa sen myös haistella.Koirasta on aika mukavaa haistella joten se kannattaa.Molemmat osapuolet ovat oikeassa,mutta koiran täytyy ensi oppia kulkemaan hyvin vierellä ja sitten haistella siinä vieressä.Annatte vain hetken aikaanne kunhan koira vierellä pysyy kun se on opetettu.JOTEN Aluksi kannattaa siis antaa haistella ja sitten opettaa,kun koira on oppinut voi antaa sen taas välillä haistella kun siis vieressä pysyy. Koiria kannattaa katsoa myös vähän mitä mieltä ne itse ovat ;) ♥

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1623
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe