Harkittuja päätöksiä?

pirun sosiaalistajat

Hmm, enpäs taas tiedä miten muotoilisin tämän mielessäni olevan asian, mutta yritetään...

kun te muut sinkut teette elämässänne päätöksiä, olipa kysymys sitten kirjahyllyn ostosta, toiseen maahan muutosta... tarkoitan siis sanoa elämänne kannalta pienestä tai suuresta päätöksestä, niin miten harkiten sen teette?

Minun päätöksentekoprosessini etenevät aina niin, että vuoroin olen asian kannalla, vuoroin en. Ja sitten jossain vaiheessa vain pysäytän tämän päänsisäisen puheeni ja teen ratkaisun suuntaan tai toiseen. Sillä hetkellä kun teen päätöksen minulla kuitenkaan ei ole aiempaa suurempaa varmuutta siitä, että päätös on hyvä ja oikea. Joskus olen koettanut miettiä päätöksiä kunnolla, mutta olen tullut siihen tulokseen, että jos odotan, että tunnen oloni varmaksi, päätökset ja muutokset jäävät kohdallani tekemättä, jahkailen vain.

Haluaisin osata tehdä päätöksiä niin, että tuntisin oloni päätöstä tehdessäni varmaksi. Osaatteko te muut tehdä päätöksiä siten, että punnitsette ja harkitsette eri vaihtoehtoja? Ja että päätöksen viimein tehtyänne tunnette, että olette tehneet oikean päätöksen?

Jos osaatte, olen teille kateellinen.

27

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Duunissa seuraileva

      Eiköhän hyllyt vaihda paikkaa suuremmitta suunnitteluitta ja ulkomaille muutto vaadi aika vakavaa harkintaa?

      Ei tosin mielipiteet sinkoile ku joku flipperin kuula.

      • pirun sosiaalistajat

        No minä kyllä tein päätöksen ulkomaille muutosta kahdessa viikossa... tosin enempää aikaa ei ois ollutkaan, kun piti päättää otanko minulle tarjotun työn vai en.

        Ja uuden kirjahyllyn ostoa jahkailin... höm vuoden. Kunnes se toissapäivänä tuli kotiini.

        Että näin täällä. Kumpaakaan valintaa en kyllä ole katunut. :)


    • Me

      Riipu päätöksestä :)

    • sir_eino

      Teen päätöksen aina hyvin lyhyen harkinnan jälkeen. Sitten myöhemmin kadun tai en kadu. Tuo lyhyt harkinta on uusi asia ja olen siitä ylpeä. Britteihin muutin aikoinaan täysin impulsiivisesti kun sain kuulla että siellä olisi duunia tarjolla. Koko prosessiin meni varmaan alle kuukausi.

      • pirun sosiaalistajat

        Kuulosta minulta... paitsi että tuosta täydestä impulsiivisuudesta olen siirtynyt aiempaa pidempään jahkailuun. Miten olet oppinut harkinnan?


      • sir_eino
        pirun sosiaalistajat kirjoitti:

        Kuulosta minulta... paitsi että tuosta täydestä impulsiivisuudesta olen siirtynyt aiempaa pidempään jahkailuun. Miten olet oppinut harkinnan?

        Tullut tehtyä liikaa typeryyksiä. Terapiassa olen opetellut. Jos edes laskisi viiteen ennen kun sanoo kyllä? En edelleenkään tosin mieti liikoja. Olen erittäin impulsiivinen.


      • pirun sosiaalistajat
        sir_eino kirjoitti:

        Tullut tehtyä liikaa typeryyksiä. Terapiassa olen opetellut. Jos edes laskisi viiteen ennen kun sanoo kyllä? En edelleenkään tosin mieti liikoja. Olen erittäin impulsiivinen.

        Mä en sitten kai ole tehnyt riittävästi typeryyksiä... no, jospa tässä oppisi jollain muulla tavalla...


      • sir_eino
        pirun sosiaalistajat kirjoitti:

        Mä en sitten kai ole tehnyt riittävästi typeryyksiä... no, jospa tässä oppisi jollain muulla tavalla...

        Siinä se kai on että johtaako harkitsemattomuus ongelmiin. Minulla johtaa aina välillä. Opetellaan sitten sitä...


    • Alahan vastata

      No joko sinä olet yrittänyt iskeä tätä saaristolais-vanhaapoikaa?

      Senkin hyväksikäyttävä vanha käytetty lutka.

      • pirun sosiaalistajat

        Jos haluat vastauksia, kysy ystävällisempään sävyyn...


      • kysyin sitä jo

        kysyin joku aika sitten Pirun sosiaalistajilta tuota asiaa ja hän vastasi
        tavanneensa ko. henkilön pariin kertaan, kertoi heidän lumikenkäilleen ja saaneensa suukon ja kertoi myös että vaihtavat tekstareita.
        Eli on ns. vaiheessa.


      • pirun sosiaalistajat
        kysyin sitä jo kirjoitti:

        kysyin joku aika sitten Pirun sosiaalistajilta tuota asiaa ja hän vastasi
        tavanneensa ko. henkilön pariin kertaan, kertoi heidän lumikenkäilleen ja saaneensa suukon ja kertoi myös että vaihtavat tekstareita.
        Eli on ns. vaiheessa.

        Hei, tässä asiassa olen ollut rationaalisesti toimiva ja harkitseva yksilö enkä täysi tuuliviiri!


      • a-pesty pillunnuolij
        kysyin sitä jo kirjoitti:

        kysyin joku aika sitten Pirun sosiaalistajilta tuota asiaa ja hän vastasi
        tavanneensa ko. henkilön pariin kertaan, kertoi heidän lumikenkäilleen ja saaneensa suukon ja kertoi myös että vaihtavat tekstareita.
        Eli on ns. vaiheessa.

        Toivottavasti tuo yksinkertainen aisankannattaja saataisiin tälle palstalle uudelleen koulutukseen.


      • vai niin?
        pirun sosiaalistajat kirjoitti:

        Hei, tässä asiassa olen ollut rationaalisesti toimiva ja harkitseva yksilö enkä täysi tuuliviiri!

        Oletko monenkin miehen käyttämä?
        Onko sama harkintakyky ollut mukana seksuaalikäytöksessäsi, vai oletko
        jaellut "sen kummemmin " miettimättä ?


      • pirun sosiaalistajat
        vai niin? kirjoitti:

        Oletko monenkin miehen käyttämä?
        Onko sama harkintakyky ollut mukana seksuaalikäytöksessäsi, vai oletko
        jaellut "sen kummemmin " miettimättä ?

        Jos haluat vastauksia, kysy ystävällisempään sävyyn.


      • vai niin?
        pirun sosiaalistajat kirjoitti:

        Jos haluat vastauksia, kysy ystävällisempään sävyyn.

        " Jos haluat vastauksia, kysy ystävällisempään sävyyn."

        Sinähän tiukka olet!

        Oletko maannut monenkin miehen kanssa?


      • pirun sosiaalistajat
        vai niin? kirjoitti:

        " Jos haluat vastauksia, kysy ystävällisempään sävyyn."

        Sinähän tiukka olet!

        Oletko maannut monenkin miehen kanssa?

        Kahden.


      • vai niin?
        pirun sosiaalistajat kirjoitti:

        Kahden.

        Kahden miehen käyttämä olet.
        Saaristolaismies saattaa olla vielä koskematon. Mitä ajattelet miehen kokemattomuudesta jos mies on esim.30-40vuotias?


      • pirun sosiaalistajat
        vai niin? kirjoitti:

        Kahden miehen käyttämä olet.
        Saaristolaismies saattaa olla vielä koskematon. Mitä ajattelet miehen kokemattomuudesta jos mies on esim.30-40vuotias?

        Sinun terminologiaasi lainaten, ei haittaisi vaikka mies olisi "käyttämätön". Tosin sen verran olemme jo keskustelleet, että tiedän hänen seurustelleen ainakin yhden naisen kanssa, joten oletettavasti on jo naisen "käyttämä".


      • pirun sosiaalistajat

        Jaaha, herra asiallisuus saapui kommentoimaan. Voi hyvää päivää vaan sinullekin! :D

        ES:aa lainatakseni: mölömölömölö.


      • glfjlgglf

        pillumiehelle vaihtoehdot:
        A) Läppäsi on sun mielestä hauskaa, ja tuottaa edelleen sulle huvia vaikka jauhat samaa shittiä uudestaan ja uudestaan, tai
        B) Olet sekaisin.


      • kovaa käyttöä?
        pirun sosiaalistajat kirjoitti:

        Kahden.

        Kuinka paljon nämä 2 tyyppiä käyttivät sinua?

        Kauanko olit käytössä/ käyttäjä?
        Kuinka monta kertaa viikossa käyttöä tapahtui?
        Minkä ikäisenä sinua käytettiin ensimmäisen kerran?


      • riittää mölötys
        kovaa käyttöä? kirjoitti:

        Kuinka paljon nämä 2 tyyppiä käyttivät sinua?

        Kauanko olit käytössä/ käyttäjä?
        Kuinka monta kertaa viikossa käyttöä tapahtui?
        Minkä ikäisenä sinua käytettiin ensimmäisen kerran?

        mölömölömölö


    • 876töpsö

      Mä olen oppinut hyväksymään oman jahkaamiseni ja ahdistukseni, ja olen huomannut, että ne päätökset, mitkä eivät aiheuta masennusta ja ahdistusta ovat yleensä oikeita. Päätän siis vaan ensin mielessäni jotain, ja paskoista päätöksistä poikkeuksetta masennun. En siis pelkästään tunne epävarmuutta, sitä kai tuntee jokainen, ja hyvistä päätöksistä, missä on vaan iso riski, tuntee kaikki pelkoa, mutta se on hyvä merkki. Pelkoja päin kulkeminen on yleensä mulle oikea ratkaisu, kun taas sitten vaikka tekisi kuinka järkevän ratkaisun tai harkitun tai muuta, ja alkaa masentaa ja ahdistaa, niin se on väärin. Saatan itkeä pelostakin, mutta sydämessäni silti tunnen, että minun on vaan kuljettava se tie. Masennus taas lamaannuttaa, ja saatan vaipua vuoteen pohjalle, nähdä painajaisia ja siis, tilanne tulee kyllä selväksi: yleisimmin käy niin, että teen vaikka päätöksen päivällä. Iltaan mennessä itken ja olen täysin lyöty, tuntuu kuin olisin "myynyt elämäni", nään unia ja aamulla tiedän mitä teen: yleensä perun tekemäni päätöksen, palautan ostoksen, perun työt, en lähdekään tms. en siis pakota itseäni enää mihinkään.
      Juuri peruin yhden työpaikan sen takia, mikä on täysin älytöntä tilanteessani, mutta sain viikon siitä uuden tarjouksen, minkä halusin ja mitä en olisi saanut ilman tätä täysin järjen vastaista toimintaani.

      En tee hätiköityjä päätöksiä oikeastaan koskaan. Mietin vähintään yön yli, tai ideoissa, jos idea tuntuu hyvältä viikonkin päästä ja innostaa, se on yleensä oikea. Hätiköidyt päätökseni ovat yleensä vääriä, masennuksesta huolimatta kamppaillut päätökset ovat yleensä vääriä tai huonompia, kun mitä olisin saanut... Tosin, joskus on aina paskojakin tilanteita, ne sitten pitää vaan itkeä ja elää. En juurikaan kadu, vaikka virhelistani on pitkä. Olen toiminut itseäni vastaan ja se on hinta siitä. Hyväksyn sen.

      Olen huomannut että vaistoni ja tunteeni ovat lähes aina 100%:sti oikeassa, kun taas järkeily ja pähkäily ei. Olen siis kyllä erittäin älykäs ja looginen kaveri, mutta päätökset teen vaiston varassa, koska se tuntuu toimivan. Tietty, kaikilla menee joskus vikaan elämässä jotain, ja katuminen onkin ehkä se, että kun oppii antamaan itselleen virheet anteeksi, niin ei tarvitse niin katuakaan. Ei aina tarvitse päättää oikein, on muitakin maailmassa, jotka päättää joskus asioita, mitä emme halua, kaikkea ei voi eikä tarvitse hallita, ja tosiaan, anteeksi anto on tärkeä taito.

      Lisäksi haluan hieman korostaa sitä, että myös epämukavat tunteet kuuluvat elämään ja ymmärrän sen. En siis hetkahda jokaista epäröintiä tai ala joka ikisestä ahdistuksesta heti luovuttamaan. Myös päiviä tulee, jolloin kaikki tuntuu väärältä, ja jokaisessa isossa, eli pitkän ajan projektissa on aina tietyt vaiheet päätöksestä epäröintiin, horjumiseen ja epäilyyn sekä sitten valmiiseen ja onnistumiseen. Elämässä on vaikeuksia ja suruakin, en siis tarkoita niitten nollaamista tai välttelyä. Sitä on vaikea selittää, kun se on vain semmoinen oma tunne ja sisäinen asia.

      Niin, ja jos mikään muu ei auta, mietin, että onko tämä todella asia, mikä tuhoaa minut, on peruuttamaton, kadun tätä 80-vuotiaanakin, vahingoittaa muita, pilaa koko elämäni, jne. siis listaan vaan mahdottomuuksia. 90% asioista on semmoisia, että vaikka ne epäonnistuisi täydellisesti, niistä selviää, ne ei tuhoa, ne voi korjata tai kestää, niitä tuskin tulee pohtimaan vanhana liikaa, eikä koko elämä mene pilalle.
      "Ja että päätöksen viimein tehtyänne tunnette, että olette tehneet oikean päätöksen?"
      Kyllä, koska päättämättä jättäminenkin on päätös ja ennemmin kannattaa olla elämässään aktiivinen tekijä kun antaa sen lipua ohitseen vaan koskei uskalla päättää mitään.

    • ES

      Minä osaan vain olla joko hyvin impulsiivinen tai sitten en pysty tekemään mitään päätöstä, jahkaan ja työnnä asiaa aina vain eteenpäin.

      Että olo olisi päätöstä tehdessä varma? Että tuntuisi että on tehnyt oikean päätöksen? Ihan vieraita asioita minulle.

      Mä itse kaipaan kovasti sellaista tunnetta, että asiat alkaisivat selkeästi jostain ja päättyisivät johonkin.

      Voihan yrittää kirjoittaa paperille jotain päätettävää asiaa koskevat plus- ja miinuspuolet. Sitten panet paperin talteen, yrität unohtaa asian ja seuraavana pävä tai viikon päästä palaat asiaan ja päätöksen tekoon.


      Ehkä pitäisi yrittää tyytyä epävarmuuteen ja vaillinnaisuuteen... Koskaan mitään täydellistä. Sniff.

    • Minä en yleensä juurikaan harkitse mitään teen vain asiat ja sillä selvä. Mitä sitä turhia jahkailemaan? Monestikin jos huomaan jonkun kiinnostavan esineen ja on sopivan hintainen se lähtee saman tien mukaan.

      Sama juttu toiseen ihmiseen tutustumisessa, en minä jahkaile asiaa että kannaisko tutustua vai ei. Sitä vaan monesti menee surutta juttelemaan enkä ajattele mitään, heittää vaan extemporee jotain small talkia. Mutta jos pitää keskustella jostain niin silloin epäsosiaalisuuteni käy ilmi, menen hiljaiseksi ja juttu lopahtaa siihen.

      Sitä vaan on oppinut sen että harkitsemalla asioita monesti tulee aika huono lopputulos, kun tilaisuus on johonkin niin se pitää käyttää myös. Monesti olen ns. kantapään kautta hoksannut että joku toinen kerkesi ensin.

    • jackaroo

      Itse teen päätöksiä harkiten, mutta melko nopeasti kuitenkin. Usein se ongelma on siinä etten pysy kovin hyvin noissa tekemissäni päätöksissä. Joskus se "joustavuus" on hyvä asia, mutta usein se tarkoittaa vain sitä etten tee sitä mitä olen päättänyt tehdä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Romaanien ammuskelu

      Romaanit vähän ammuskeli härmän häjy,osu sivullisiin,ja nyt nää romanit ihmettelee miksi heitä ei päästetä ravintoloihin
      Seinäjoki
      189
      3638
    2. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      63
      2892
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      83
      2732
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2209
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      81
      2017
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1657
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1615
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      24
      1568
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1419
    10. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      187
      1321
    Aihe