TV:ssä esitetyssä dokumentissa mies sanoi jotenkin, että "liekö niillä ollut jotain hoksnokkaa".
Tarkoitti ehkä tietoa vihjettä tms. Minkä maakunnan sanonta tuo lienee?
Kuulin eilen oudon sanan: "Hoksnokka"
7
499
Vastaukset
- yx hoksnokka
Olen kuullut sanonnan joskus tällä palstallakin. OLisko jotakin tekemistä hoksottimien kanssa ? Jos en ihan väärin muista niin Kat'leija sitä olis käyttänyt.
Ehkä saat tietoa siitä:D- katleija5
Johan on hyvä muisti yhellä hoksnokalla, voipa olla että olen tuon sanan johonkin väliin pistänyt. Ihan oikein, hoksottimista on kysymys.
Muistanpa vielä missä sen kuulin ensi kerran ja ymmärsin heti mitä se tarkoitti. Olin 11 v kun oltiin äidin kanssa pienen kunnan puhelinkeskuksen hoitajan luona kylässä. Tämä "Sentraalisantra" oli äitini kummitytär ja hänellä oli siinä apuna koulukaverini yhdistelemässä puheluita siinä koneen äärellä.
Tästä koulukaveristani hän sanoii, että tytöllä on hyvä hoksnokka.
ps. Turun Sanomien nettilehdessä oli jonkin aikaa Älypää tietokilpailua muistuttava peli nimeltään Hoksnokka. Oisko tuo sitten lounaisia murteita.
Yks hoksnokka on jäänyt kaikkien urheilua seuraavien ihmisten mieleen: Oslon MM-kisat käydään aivan järkyttävissä sumusääoloissa.
Radion puolella sanoivatkin, ettei Osloon olympitason talvikisoi, just tuon sumuongelman takia. Suomen edustusjoukkue yllätti kaikki suorituksillaan.
Jo 4 mitalia koossa.- HYVÄ Suomi!
HYVÄ Suomi!
Jo neljä mitalia sieltä sumusta! - sumutettu ennen
HYVÄ Suomi! kirjoitti:
HYVÄ Suomi!
Jo neljä mitalia sieltä sumusta!Norjalaiset ei ikinä ole suomalaisia riistäneet eikä haukkuneet.
Ihanaa ettei yhtään sörsselströmmiä tarvinnut katsella !
Tuttua meille
Tuo hoksaaminen on minulle tuttu ja varmaan yleisemminkin. Huomata on lähes synonyymi mutta hoksaaminen hiukan älyllisempi ja terävämpi kuin huomaaminen.
Ihmisethän panevat nenänsä eli nokkansa uteliaisuudesta joka paikkaan. Hoksnokaksi päädyttänen kyllä terävällä huomiokyvyllä enemmän kuin uteliaisuudella.
Tässä yhteydessä tulee mieleeni sana klyyvari. Tuo taitaa olla helsinkiläisten käyttämää slangia.
Kun aikanaan oli fysiiikassa aiheena kitka, eräs velmuileva opiskelutoverini huomautta: "Jos ihmisellä menee kaatuessaan klyyvari kivenkoloon on kitkakerroin sata.".- Ramoona*
Nythä mä vasta hokasin - hitaasti asiat tajuava tiepalvelumies Alpo Kurkinen hiffaa jälkijunassa. Hoksaaminen kuulostaa venäläiseltä lainalta, kuten snaijata ja hiffata. Nythän kaikki lainataan englannin kielestä. Meidän kotipuolessa äkättiin, kun äly välähti.
Minusta oivallus on hyvä sana myös. Meillä on erityisen hoksaavaiset lapsenlapset, kuten tietysti ihan kaikilla muillakin. Kirjoittelen niitä muistiin , tässä viimeisimpiä :
Suomalaisten mäkimiesten huonon menestyksen syy on klyyvarin huonossa tuulenhalkomiskyvyssä. Isosisko oli katsonut mainosta, missä luvataan "kulta rahaksi". Heidän isänsä kutsuu vaimoaan eli tytärtämme aina kauniisti kultasekseen , mutta tyttö tietysti huomaavaisena oli sitä mieltä, että äitiä ei mihinkään vaihdeta. Sitten oli veljensä velmuna hoksnokkana alkanut miettiä, paljonko mummista saisi - onhan mummikin täyttä kultaa ja painavampikin kuin äitikulta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523426Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512422- 1161220
Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu131203Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va101109Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per49948- 46894
Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019890- 40785
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt202721