Kuulin eilen oudon sanan: "Hoksnokka"

capt.cöpenick

TV:ssä esitetyssä dokumentissa mies sanoi jotenkin, että "liekö niillä ollut jotain hoksnokkaa".
Tarkoitti ehkä tietoa vihjettä tms. Minkä maakunnan sanonta tuo lienee?

7

539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yx hoksnokka

Olen kuullut sanonnan joskus tällä palstallakin. OLisko jotakin tekemistä hoksottimien kanssa ? Jos en ihan väärin muista niin Kat'leija sitä olis käyttänyt.

Ehkä saat tietoa siitä:D

• katleija5

Johan on hyvä muisti yhellä hoksnokalla, voipa olla että olen tuon sanan johonkin väliin pistänyt. Ihan oikein, hoksottimista on kysymys.

Muistanpa vielä missä sen kuulin ensi kerran ja ymmärsin heti mitä se tarkoitti. Olin 11 v kun oltiin äidin kanssa pienen kunnan puhelinkeskuksen hoitajan luona kylässä. Tämä "Sentraalisantra" oli äitini kummitytär ja hänellä oli siinä apuna koulukaverini yhdistelemässä puheluita siinä koneen äärellä.
        Tästä koulukaveristani hän sanoii, että tytöllä on hyvä hoksnokka.

ps. Turun Sanomien nettilehdessä oli jonkin aikaa Älypää tietokilpailua muistuttava peli nimeltään Hoksnokka. Oisko tuo sitten lounaisia murteita.

• Yks hoksnokka on jäänyt kaikkien urheilua seuraavien ihmisten mieleen: Oslon MM-kisat käydään aivan järkyttävissä sumusääoloissa.

Radion puolella sanoivatkin, ettei Osloon olympitason talvikisoi, just tuon sumuongelman takia. Suomen edustusjoukkue yllätti kaikki suorituksillaan.
      Jo 4 mitalia koossa.

• HYVÄ Suomi!

HYVÄ Suomi!

Jo neljä mitalia sieltä sumusta!

• sumutettu ennen
        HYVÄ Suomi! kirjoitti:

HYVÄ Suomi!

Jo neljä mitalia sieltä sumusta!

Norjalaiset ei ikinä ole suomalaisia riistäneet eikä haukkuneet.
        Ihanaa ettei yhtään sörsselströmmiä tarvinnut katsella !

• Tuttua meille

Tuo hoksaaminen on minulle tuttu ja varmaan yleisemminkin. Huomata on lähes synonyymi mutta hoksaaminen hiukan älyllisempi ja terävämpi kuin huomaaminen.

Ihmisethän panevat nenänsä eli nokkansa uteliaisuudesta joka paikkaan. Hoksnokaksi päädyttänen kyllä terävällä huomiokyvyllä enemmän kuin uteliaisuudella.

Tässä yhteydessä tulee mieleeni sana klyyvari. Tuo taitaa olla helsinkiläisten käyttämää slangia.

Kun aikanaan oli fysiiikassa aiheena kitka, eräs velmuileva opiskelutoverini huomautta: "Jos ihmisellä menee kaatuessaan klyyvari kivenkoloon on kitkakerroin sata.".

• Ramoona*

Nythä mä vasta hokasin - hitaasti asiat tajuava tiepalvelumies Alpo Kurkinen hiffaa jälkijunassa. Hoksaaminen kuulostaa venäläiseltä lainalta, kuten snaijata ja hiffata. Nythän kaikki lainataan englannin kielestä. Meidän kotipuolessa äkättiin, kun äly välähti.

Minusta oivallus on hyvä sana myös. Meillä on erityisen hoksaavaiset lapsenlapset, kuten tietysti ihan kaikilla muillakin. Kirjoittelen niitä muistiin , tässä viimeisimpiä :

Suomalaisten mäkimiesten huonon menestyksen syy on klyyvarin huonossa tuulenhalkomiskyvyssä. Isosisko oli katsonut mainosta, missä luvataan "kulta rahaksi". Heidän isänsä kutsuu vaimoaan eli tytärtämme aina kauniisti kultasekseen , mutta tyttö tietysti huomaavaisena oli sitä mieltä, että äitiä ei mihinkään vaihdeta. Sitten oli veljensä velmuna hoksnokkana alkanut miettiä, paljonko mummista saisi - onhan mummikin täyttä kultaa ja painavampikin kuin äitikulta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1819
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      17
      1131
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      98
      1116
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      992
    5. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      153
      852
    6. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      92
      846
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      764
    8. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      54
      761
    9. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      53
      696
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      694
    Aihe