Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Psoriasiksen ensimerkit

Hipsu -87

Kaipaisin tietoa siitä, kuinka psoriasis voi alkaa. Huomasin jokin aika sitten jaloissani parissakin kohtaa kuivia, hilseileviä laikkuja, jotka tosin eivät punoita kovinkaan paljon. Kortisonivoiteilla olen laikkuja hoitanut, välillä ovat lähteneet hetkeksi pois, mutta alkaneet pian näkyä uudelleen, kun rasvauksen jättää vähemmälle.Näitä joitakin läikkiä lukuunottamatta, ihoni on hyvässä kunnossa. Isälläni on läiskäpsoriasis, joten hieman jännittyneenä näitä laikkujani olen tutkinut.

Toivoisin saavani kokemuksia siitä, kuinka muut ovat sairautensa huomanneet. Onko ihon yleiskunto ollut kuiva, ärtynyt tms. tai onko mitään muita ennakoivia merkkejä ollut. Kuinka nopeasti ihottuma on alkanut pahentua? Haluaisin ylipäätänsä kuulla kokemuksia, kuinka sairauden kanssa eläminen on teillä alkanut, en oikein löydä netistä keskusteluja tai muita aiheeseen liittyen.

3

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun tarinani

      Itselläni huomasin noin 14 vuotiaana pohkeessa pyöreän/ punertavan läiskän ja ihmettelin kauan aikaa mikä ihme se on ja rasvailin sitä välillä kortisonilla. Näitä punaisia läskiä alkoi tulemaan vähitellen enemmän sääriin, mutta ei kumminkaan kovinkaan pahasti. Siitä sitten alkoi kunnon lääkäri kierre kun kävin kunnallisella lääkärillä varmaan viisi eri kertaa ja joka kerta sain eri diagnoosin, enkä kertaakaan saanut lähetettä oikealle ihotautilääkärille.

      Kuntani terveyskeskuksessa sain joka kerta eri lääkkeet jotka eivät kumminkaan tehonneet. Kyllästyin ravaamaan jatkuvasti lääkärissä, koska he eivät osanneet sanoa mikä minulla on. Kunnes täytyin 18 vuotta ja erosin pitkä aikaisesta poikaystävästäni niin siitä ilmeisesti tuli kova stressi päälle ja ihottuma/läiskät levisi koko puolelle ruumistani (koko maha/selkä/sääret olivat täynnä punaisia hilseileviä läiskiä). Tämän jälkeen järkytyin ihan kunnolla ja ihmettelin mikä ihme minua vaivaa ja sain vihdoin ja viimein oman kuntani terveyskeskukseta lähetteen ihotautilääkäriin, jossa sain tietää että minulla on läiskä psoriaasi. Itkuhan siinä meinasi tulla kun sain vihdoin ja viimein diagnoosin sairaudelleni.
      Minulle määrättiin Daivobet voide läskien hoitoon ja kyllä se todellakin auttoi alussa. Nyt voiteen käyttöä on takana kolme vuotta ja tuntuu, että voiteen kautta läiskät olisivat vain laajentuneet. Joten olen nyt yrittänyt kokonaan lopettaan daivobetin käytön ja tilasin ihan kokeilumielessä Kartalin nimistä voidetta verkkoapteekista, koska kuulemma monet ovat saaneet siitä psoriin avun. Takanani on nyt 7 päivää voiteen käytöstä ja tuntuu että kyllä se ehkä vähän rauhoittaa minun ihoani. Myös minun isälläni on läiskä psori, joten en yhtään ihmettele vaikka se sitten myös minulle tuli.

    • ppp+psori

      Mene heti ihotautilääkärille, vaikka se maksaa enemmän kuin kunnallinen. Jos joudut juoksemaan kunnallisessa muutaman kerran, maksut alkaa olla samassa. Mutta aikaa on mennyt kuukausia ja tauti todennäköisesti pahentunut.
      Ihotautilääkäri voi lähettää ihotautisairaalaan, joka maksaa kaikille saman. Kunnallisissa palveluissa on lääkäreillä liian vähäinen kokemus ja psoriasis on joskus todella vaikea diagnosoida.

    • Kerro psoriasiksesta

      Kärsitkö psoriasiksesta? Kerro tarinasi.

      Etsimme psoriasiksesta kärsiviä henkilöitä haastateltaviksi erilaisiin artikkeleihin. Kerro, miten psoriasis on haitannut Sinun elämääsi ja oletko saanut siihen apua?

      Tarinat julkaistaan nimellä. Korvaamme haastattelusta 50 euron lahjakortin.

      Jätä yhteystietosi ja kerro hieman itsestäsi:
      Projektipäällikkö Marika Hiltunen, Kaufmann Agency Helsinki Oy,
      [email protected] tai puh. 050 34 97 405.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2013
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 50
      1215
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe