psykoosin ensioireet?

kirjoitin

Yritän selittää lyhyesti;

Olen kärsinyt vaikeasta masennuksesta jo vuosia. Olen lähes täydellisen eristäytynyt muista ihmisistä. Olen ollut osastohoidossa ja käyn terapiassa, olen kokeillut erilaisia lääkkeitä mutta mikään ei tunnu auttavan. Olen useat kerrat käynyt lähellä itsemurhaa ja aion sen myös tämän kevään aikana tehdä.

Käsittääkseni masennus voi johtaa psykoosiin?
Sitä ei ilmeisesti itse tiedosta?

Olen kokenut jonkinlaisia aistiharhoja viime aikoina. Päällimmäisenä pieni vainoharhaisuus - olen näkevinäni jonkin takanani ja käännyn nopeasti katsomaan, mutta en näekään mitään. Tai muistan utuisesti illalla nähneeni äitini seisomassa ovensuussani hymyillen, mutta jälkeenpäin saan tietää ettei hän ollutkaan käynyt siinä. Ja jostain syystä aamuisin huomaan, että illalla lukemani kirjat on asetettu pöydälle, tai että piikkimatto jolla olen maannut, on kauempana lattialla ja olenkin nukkunut koko yön ylävartalo paljaana. Hämmentävää. Kukaan ei ole käynyt huoneessani mentyäni nukkumaan, enkä itse kuollaksenikaan muista tehneeni tätä kaikkea.
- Lisäksi muistini on huonontunut paljon. Yllättäen en muistakaan mitä olen tehnyt, tai en heti muistakaan tutun esineen nimeä, en osaa arvioida aikaa enkä muista olenko syönyt tänään vielä mitään.

Kuvaan usein ahdistustani sillä, että saatana on minussa. Jokin paha hallitsee minua ja saa minut raatelemaan itseäni. Siltä se tosiaan tuntuu, mutta tiedostan silti, ettei se ole mahdollista. Toinen samanlainen tunne on se, ettei minua ole olemassa. Minussa ei tapahdu mitään enkä oikein elä tässä maailmassa, aivan kuin olisin jo haihtunut pois. Tiedän silti, että tässähän sitä ollaan.

Tein tämän keskustelun vain kysyäkseni teidän kokemuksianne pitkän masennuksen aiheuttamasta epätodellisuudesta ja voimien totaalisesta loppumisesta, sekä kertomaan minulle psykoosista.

18

1762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • blackest pearl

Sekin on jo psykoosia, jos todella miettii toteuttavansa itsemurhan. Kaikki tuo muukin viittaa siihen.

Hae apua! Kopioi vaikka kirjoittamasi viesti ja näytä se lääkärille/jollekin läheiselle ihmiselle. Tarvitset nyt tukea ja paljon!

Voimia sinulle!

• hohhoijaakun12

Tuollainen harhaisuus ei kai liity masennukseen sinänsä, se on jo psykoosia.

Muistatko esimerkiksi mikä on kahvikuppi? Muistatko oman nimesi?

• kirjoitin

Muistan toki nuo mainitsemasi. Tilanne ei siis ole niin paha.
      Enemmänkin se menee ehkä niin, että vaikka olen paikalla, en ole läsnä tilanteessa, jolloin tapahtumat menevät vain ohitseni. Mutta osa muistista vain katoaa, vaikka olisinkin yrittänyt keskittyä hetkeen, ja saan pitkään miettiä missä olen ollut ja mistä olen puhunut.

entä ihan yleisesti, miten psykoosia hoidetaan?

• Ei se ole harhaisuutta, että pelkää olevansa harhainen tai sairastumassa psykoosiin. Selvästi sinulla on ymmärrys siitä, että nuo "harhat" ovat oman mielesi tekosia eivätkä minkään tai kenenkään muun.

Pitkään jatkunut masennus voi johtaa siihen, että alkaa pelätä kaikkea kauheaa itsessään. Kirjaimellisesti pelätä pahinta! Negatiivinen ajattelu ja ahdistuneisuus yhdessä aiheuttavat tämän, ei mikään saatana sinussa eikä missään muuallakaan.

Ehkä sinun pitäisi yrittää olla enemmän tekemisissä ympäristösi kanssa, vaikka vain liikkumalla kodin ulkopuolella. Yksin ja irrallaan muista kaikenlainen fantasia-aines mielessä saa isomman sijan kuin sille kuuluu.

Sinun kannattaisi puhua näistä peloistasi ja tuntemuksistasi myös lääkärille. Selvästi sinulla on sana hallussa.

• Lähimmäinen

Aina on toivoa! Kannattaa kertoa lääkärille avoimesti epätoivostasi, itsetuho-ajatuksista.
      Minun kotisivut löytyy osoitteesta: www.minnetiesivie.fi

• hiiri

Myös lääkkeet tekevät tuollaisia harha-aistimuksia, kyse ei silloin ole mistään psyykoosiin menosta vaan lääkkeiden haittavaikutuksista. Oletko vähentänyt/lisännyt/vaihtanut viime aikoina niitä? Benzot ovat tällaisia, myös ssr-neuroleptit.

• ............

Vai niin. Mitä ovat ssr-neuroleptit?

• ttte

Masennus voi mennä psykoottiseksi. On olemassa psykoottinen masennus. Neuroleptit voisivat auttaa sinua, ja tuo että tunnet itsesi epätodelliseksi voi olla myös depersonalitaatiota jota tulee mm. trauman kokoneille..Toivottavasti kerrot tilanteestasi jollekin lääkärille.

• pitkä linja

"Masennus voi mennä psykoottiseksi. On olemassa psykoottinen masennus."

Tuohon sanoisin, että kun masennus on vaikea, on aivan sama millä etuliitteellä se määritellään: syvä, vakava, vaikea vai psykoottinen.

Joka tapauksessa päänuppi on todella sekaisin, eikä pelkkä alakulo enää siinä vaiheessa ole ongelma, vaan melkoisen oudot ajatukset siinä ohessa....

• pitkä linja

"Käsittääkseni masennus voi johtaa psykoosiin?
      Sitä ei ilmeisesti itse tiedosta?"

Itsekin olen vakavasta masennuksesta kärsinyt 20 vuotta.

Se on ihan asiaan kuuluvaa, että pelkää kaikenlaista sairastumista, esim. sydäntautia ja kaikkea mitä voi kuvitella.

Eihän siinä tilassa ajatukset toimi. Kroppa on aivan sekaisin, itselläni oli esim. hirveää huimausta ja jalkojen velttoutta.

Ei sinulla mitään psykoosia ole, vaan pelkkä paha masennus, joka on erittäin vıttumaınen sairaus. Unohda nuo ylläolevat diagnosoijat, ja usko meikäläistä.

Suosittelen menemään ihmisten ilmoille. Ei tee hyvää olla mamman kanssa liikaa, varsinkin jos olet miespuolinen.

Tuollaisen sekavan olon olen itse kokenut, kun Efexoria yritettiin vaihtaa Seroniliin. Sekä lääkkeettömänä että lääkkellisenä voi toki olla aivan pihalla.

• Hiiri

Pitkä linja kerroit juuri itse, kuinka lääkkeiden vaihto sai sinut kokemaan sekavan olon, psykoosin.

Kannattaa uskoa, että lääkkeitä käyttävät saavat niistä haittavaikutuksia. Lääkärit tosin tietämättään uskovat että sairaus se vain pahenee, lisätään pillereitä, tai vaihdetaan uusiin. Ja sairaus senkun pysyy ja pahenee ihmisessä vuodesta toiseen elämää haittaavana kärsimyksenä.

Yksi asia, jota en pysty ymmärtämään on se, että jos ihminen on hoidossa. siis syö lääkkeitä, miksi hänelle siitä huolimatta tulee psykooseja, ahdistusta, fyysisiä oireita? Miksi hän ylipäänsä myrkyttää itseään jos ne eivät auta/estä psykooseja eivätkä paranna?

• pitkä linja
        Hiiri kirjoitti:

Pitkä linja kerroit juuri itse, kuinka lääkkeiden vaihto sai sinut kokemaan sekavan olon, psykoosin.

Kannattaa uskoa, että lääkkeitä käyttävät saavat niistä haittavaikutuksia. Lääkärit tosin tietämättään uskovat että sairaus se vain pahenee, lisätään pillereitä, tai vaihdetaan uusiin. Ja sairaus senkun pysyy ja pahenee ihmisessä vuodesta toiseen elämää haittaavana kärsimyksenä.

Yksi asia, jota en pysty ymmärtämään on se, että jos ihminen on hoidossa. siis syö lääkkeitä, miksi hänelle siitä huolimatta tulee psykooseja, ahdistusta, fyysisiä oireita? Miksi hän ylipäänsä myrkyttää itseään jos ne eivät auta/estä psykooseja eivätkä paranna?

"Pitkä linja kerroit juuri itse, kuinka lääkkeiden vaihto sai sinut kokemaan sekavan olon, psykoosin. "

No joo kyllä.... mutten tullut kuvailleeksi oloa tarkemmin. Ehkä jotain sellaista kuin ap:n kertoma se oli. Kuvailisin sitä voimakkaana putoamisen tunteena.

Lääkkeen vaihdosta se johtuu, eikä se ole mikään psykoosi. Palaamalla alkuperäiseen lääkkeeseen hirvittävä olo katoaa.

"Kannattaa uskoa, että lääkkeitä käyttävät saavat niistä haittavaikutuksia."

Kannattaa myös uskoa, että ilman lääkkeitä ei pääse sängystä ylös.

Oikeasta lääkityksestä ei tule juurikaan haittavaikutuksia. Lääkkeen on tarkoitus auttaa sairauteen, joka ei parane minkään valtakunnan pitkällä psykoterapiallakaan, vaan on pahan luokan valuvika.

"Lääkärit tosin tietämättään uskovat että sairaus se vain pahenee, lisätään pillereitä, tai vaihdetaan uusiin."

Riippuu lääkäristä.

"Ja sairaus senkun pysyy ja pahenee ihmisessä vuodesta toiseen elämää haittaavana kärsimyksenä."

On vakavaa masennusta ja vieläkin vakavampaa masennusta. Minulla jälkimmäistä.

Joka tapauksessa ei kärsimys mihinkään häviä, kun jää ikätovereista valovuosien päähän. Toki voihan sitä siirtyä kadullekin lopulta elämään, ei siinä mitään.. jos vaan lääkitys toimii niin että jaksaa katuja tallailla.

• taasko saarnataan!
        Hiiri kirjoitti:

Sekava olo nyt ei ole mitään psykoosia. Tottakai lääkkeiden vaihdon tai aloituksen yhteydessä voi olla tuntemuksia.

Onko Hiiri ajatellut, kuinka pahoja ihmisten psykoosit, ahdistus ja muut oireet olisivat ILMAN lääkkeitä?

Oletko nähnyt kuvia, elokuvia tai kuvauksia mielisairaalan potilaista ajalta ennen psyykenlääkkeitä? Et voi edes kuvitella sitä helvettiä, missä nuo ihmiset oireineen joutuivat elämään. Ei siitä kovinkaan pitkä aika ole.

• selväpelisitten

Sanot itsemurhan tekeväsi niin miksi enää murehdit oireita?

• samassa jamassa...?

Minulla on aivan samanlaisia oireita. olen ollut masentunut jo monta vuotta. psykoterapiassa olen käynyt jo yhteensä 5 vuotta. ikää minulla on vasta 14... nuorisopsykiatrisella olen kertonut minun harhoistani ja muista peloistani, sanoivat sen olevan psykoosin ensioireita mutta minusta tuntuu etteivät he oikeasti välitä. ihankuin olisin vain sontaa heille...

• helpppppp

Voisko joku kertoa mulle, että onko käsien ja suun ajoittainen tunnottomuus jotain harhoja, psykoosia?

• En asiantuntija

mutta kuulostaa vähän omituiselta tällaiset epäilyt psykoosin merkit. Taitaa olla pelästymisreaktio.

Jos syöt jotain neurolepti/ssri lääkettä, ainakin niiden haittavaikutusluetteloissa on tällaisia haittoja mainittu, varsinkin jos syöt niitä useampia merkkejä kerralla tai pitkään.

Jos neuroleptilääkkeitä on vähennetty tai lisätty tai muutettu äskettäin, sekin voisi tehdä tuollaisia fyysisiä oireita. Nämä viimemainitut muuten ihan oikeasti tekevät psykoosin kaltaisen oireen, tunnen muutamia, joten tiedän. Se ei ole oikeaa psykoosia vaan lääkkeiden aiheuttama tila. Lääkkeet ovat ohjelmoineet aivot uudenlaiseen toimintaan, ja kun niitä muutetaan, elimistö reagoi vieroitusoireilla.

• HUMANOIDI1t54

Mulle tuli taas pahoja vastoinkäymisiä(taloudellia), niin ajatteli suorittaa testin
        pystynkö olemaan ilman näitä mömmöjä. Oli jnkinlaisia tunnottomuuksia käsissä
        ehkä lieviä harhoja..vaikea sanoa. Käämi paloi nopeasti ja pelkkä ylimäärinen
        liika metelöinti kävi perkeleesti hermoon- Lopettaessa tuli noita sähköiskumaisia
        tuntemuksia päähän. Tällä lääkkeellä vain vähän verrattuna SSRI-lääke sertraliiniin
        jotka kestivät kuukausia ja olivat ainakin 3-4 kertaa pahempia. Oli pakko aloittaa
        uudestaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      138
      3433
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      80
      2172
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      137
      1835
    4. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      129
      1792
    5. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      27
      1714
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1385
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1295
    8. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      2
      1258
    9. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      54
      1186
    10. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      146
      1070
    Aihe