Juutalaisuus, mitähän se on?

Mietiskelijä*

Paljon neroja kasvatetaan tuon opin sisässä.
Tiedän, että syyllistäminen ei kuulu sen piiriin.
Siellä ei lapsille opeteta pienestä asti ja rippikoulussa ertoten, että "sinun syntiesi tähden" ristiin naulattiin mies,
joka oli pelkkää hyvää, mutta "sinun syntiesi tähden" hän joutui kidutetuksi kuoliaaksi. Se synti on jokin sinussa. Se on perisyntiä. Ja jotenkin annetaan ymmärtää, että se on jotain seksiin liittyvää, vaikka ihan suoraan sitä ei niin sanotakaan.

Kuulostaa todella pahalta herkässä iässä olevalle lapselle ja nuorelle!

En tiedä juutalaisuudesta muuta, kuin sen, että heille Jeesus on hyvä opettaja, ihminen, joka joutui toisten tappamaksi.

Jumala on heille tärkeä, ja 10 käskyä ovat ohjenuorana nykyisinkin.
Vanha Testamentti on heidän uskonnollinen kirjansa, jatkoa siihen ei ole.

Kuka tietää jotain juutalaisuudesta?

Joitain susomalaisia tiedän, jotka ovat juutalaisia syntyjään, kai sodan takia Suomeen tulleet, Marion Rung kai ainakin.

Ja sen tiedän, että he eivät käännytä. Sinne ei oikein otetakaan uusia.
Ainakin olisi opeteltava jotain kummallisia tapoja, kertoi yksi nuori ihminen.

5

75

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei käännytetä ketään
    • Juutalaisuus ei tunnusta Jeesusta Messiaaksi.

Talmudissa mainitaan, että juutalaisnaisella oli roomalaisen sotilaan kanssa avioton lapsi, jonka nimi oli Jeshu.
      Häntä syytettiin Israelin harhauttamisesta ja noituudesta, ja hänet teloitettiin pääsiäisenä.

Islam sen sijaan pitää Jeesusta profeettana.

• Satu*

Näin olen ymmärtänyt minäkin, vaikka kovin laajasti en olekaan juutalaisuuteen perehtynyt.
        Käytännössä olen jonkun USA:ssa asuvan juutalaistytön tavannut meillä siihen aikaan, kun toinen lapsistani siellä opiskeli.
        Ilahdutti hänen valtavan voimakas ja rohkean iloinen olemuksensa sekä ystävällisyytensä, lahjojakin hän toi minulle ja miehelleni. Hän oli viin jotenkin vapautunut luonteeltaan ja opinnoissaan aivan loistavasti menestynyt.
        Suomesta hänelle ei sitten kuitenkaan työpaikkaa löytynyt.

Voiko tuo, ettei syyllistetä uskonnolla, vapauttaa ihmisen voimavarat opiskeluun ja oivaltamiseen noin tosi paljon, kävi meidän mielessämme jälkeen päin.

Harmi, että meille tuo 'perisynti' on tuotu ja iskostettu.
        Muuten kirkossa käyn laulamassa silloin kun esiinnytään, ei siinä mitään. Kivoja tuttuja siellä paljon. Eli 'seurakunta' aivan all right.

Pitäisikö tehdä "syyttämättä-jättämis-päätös" itsellemme ja muullekin seurakunnalle. Ristiinnaulitseminen tapahtui niin kauan sitten, ettei se varmaan voi meidän synneistämmekään johtua?

• Alibi meillä on

olimme todistettavasti muualla.

Mutta vakavasti puhuen olen minäkin sitä mieltä, että liian paljon kirkossa tuosta kidutusteloituksesta puhutaan
      Eräät papit ovatkin sitä mieltä, että kirkoissa kävisi paljon enemmän ihmisiä jos keskityttäisiin niihin Jeesuksen opetuksiin, hänhän oli opettaja, ja rakkaus oli hänen tärkein sanomansa. "Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi!" SIIHEN tulisi saarnojen keskittyä, samoin psalmeissakin on opettavaisia ja kauniitakin.

On miellyttävää, että arkkipiispakin eläkkeelle jäätyään on tällaisen kantansa julkaissut.

"Kauneimmat joululaulut" ja niihin kirkon täydeltä osallistuva seurakunta ovat hyvä esimerkki siitä, ettei kirkkoa sinänsä vierasteta.

Jotkut lahkot sen sijaan oikein korostavat juuri tuollaista uhkaavaa sävyä.
      Se on ikävä ilmiö. Kai vallanhalu on niissä motiivina.

.

• Ruotsin sotajoukot

hyökkäsivät Suomeen ja pakottivat uskomaan ristiinnaulitsemiseen.
      Kolme eri sotaa Suomeen suurten armeijojen ja aseiden kera!

Ilman aseellista hyökkäystä Suomeen tuskin olisimme mekään
      tuota outoa kidutusteloitusta ruvenneet suremaan ja miettimään.

Synnintunto ja syyllisyys ovat raskaita taakkoja, niillä alistettiin kansamme.

On aika nostaa päämme pystyyn!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      231
      7746
    2. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      45
      5260
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4822
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      76
      3497
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      2035
    6. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      32
      1981
    7. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      31
      1849
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      44
      1707
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      37
      1649
    10. Haluaisitko enemmän ?

Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      163
      1489
    Aihe