Ristiallergia/koivu

maikku

Hei

Koivuallergikot voivat kuulemma olla "ristiinallergisia" myös esim. ruoka-aineille ym. Tietääkö joku enemmän mille aineille??

13

11353

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niisku
    • Eulalia

Itse olen allerginen vesimelonille, päärynälle, luumulle, persikalle, aprikoosille; sekä herneille, pähkinöille jne. Ja särkylääkkeille.

Koivuallergisen "pitäisi" olla allerginen myös monille eläimille, mutta sitä en itse ole. En myöskään kiiville.

Ei se ristiinallergisoituminen siis aina mene ihan yksi yhteen niiden virallisten tahojen listojen kanssa.

• Marjukka

Mielenkiinnosta kysyn, minkälaisia oireita nämä syötävät allergian aiheuttajat aiheuttavat? Oireileeko siis suussa, vai tuleeko keholle ihottumaa vai mitä?

Testataanko koivuallerginen samantien myös näille muille aineille vai jääkö asian toteaminen vain omien havaintojen varaan?

• niisku
        Marjukka kirjoitti:

Mielenkiinnosta kysyn, minkälaisia oireita nämä syötävät allergian aiheuttajat aiheuttavat? Oireileeko siis suussa, vai tuleeko keholle ihottumaa vai mitä?

Testataanko koivuallerginen samantien myös näille muille aineille vai jääkö asian toteaminen vain omien havaintojen varaan?

Lähinnä suussa kihelmöi ja ikenet turpoavat, voi alkaa myös nenä vuotaa ja silmiä kutittaa.

Itselläni tuo reaktio ei ole kovin paha, joillakin voi olla hengenlähtö lähellä, kun nielu turpoaa, jos sattuu vaikkapa syömään jotain mikä sisältää hasselpähkinää.

Olen koivuallergikko, jota ei ole koskaan testattu "virallisesti", joten en osaa sanoa kuuluuko nykyisiin koivuallergiatesteihin myös tuo ruoka-ainepuoli.

• peikko
        Marjukka kirjoitti:

alkaa suun limakalvot turvota ja joskus huulet menee koviksi palloiksi eli turpoo ja pahimillaan esim. omena mulla menee hengitystiet kiinni alta minuutin....pähkinässä samoin. joskus kurkkua vaan ahdistaa ihan kuin ois pala kurkussa..

• Eulalia
        Marjukka kirjoitti:

On vähän vaikea kuvata, mutta sellainen tosi ällöttävä kihelmöivä kutina tulee suun sisäpintoihin. Joskus on tullut huuleen patti (banaanista, jolle näytän olevan vaihtelevasti allerginen). Joistakin nuudeleista tms. on tullut koko keholle isoja kutisevia paukamia (tod.näk. mausteet syypää) - aivan kuten lääkkeistäkin.

Eräs vatsalääke on aiheuttanut hengenahdistusta ja jotkut pähkinät, esmes suklaista löytyvät.

Olin rasitusastmaepäilyn vuoksi allergiakokeissa, siinä testattiin kasveja ja eläimiä. Ei ruoka-aineita. (Muistaakseni koivu, leppä, kissa, koira, hevonen, pujo ja sen sellaista.)

• Koivuallergikko

Itse olen koivuallergikko ja saan oireita mm.
      - omenasta
      - päärynästä
      - persikasta
      - kirsikasta
      - nektariinista
      - kiivistä
      Näitä syödessä joko korvat tai huulet kutisevat tai tulee palan tunne kurkkuun. Vai raa'at tuotteet aiheuttavat minulle oireita, mutta kypsennettyinä ne minulle sopivat. Allergiatestissä tutkitaan vain koivuallergia, ruoka-aineiden sopivuus on tetattava itse.

• Moniallerginen

Itselläni tutkittiin ainakin allergiatesteissä samalla kertaa prick-testeillä mm. siitepölyallergia (koivu, leppä jne), eläimet, hajusteet, ruoka-aineet ja itse valitsemani tuotteet joiden epäilin aiheuttavan allergiaa. Eli oli aika kaikenkattava testi.

• Lisa

Kyl mulle ainakin tehtiin automaattisesti kuuskymmentä pisto testiä (käsivarteen), sen jälkeen ku todettiin mun olevan allerginen koivulle. Testattavia oli mm. mausteet, hedelmät, kasvikset, eläimet, kasvit...

• peikko

Koivuallergisille oireita voi tulla:
      omena, kirsikka, persikka, luumu, päärynä, kiivi, ananas, avokado, mango, nektariini, passionhedelmä

Lisäksi raa'at juurekset esim.
      Porkkana, peruna, palsternakka, selleri

Samoin tuoreet vihannekset kuten,
      Tomaatti, paprika, itselleni myös kurkku

Oireita voi tulla myös, pähkinöistä, manteleista ja mausteista.

Allergiaa aiheuttavia mausteita ovat:
      Pippurit(valko-,musta-,viher-,rose-,cayanne-, ja chili)
      kaneli, hunaja, curry-seos, vanilija, inkivääri, kurkuma, kumina, korianteri ja sinappi.

Itselleni oireita tulee lisäksi Banaanista, vesimelonista, mansikoista, herneistä ja tavalisesta kurkusta jonka jo mainitsinkin.

Jos olet allerginen myös pujolle, voi allergiaa tulla myös persiljasta, palsternakasta, selleristä, valkosipulista, kamomillasta, porkkanasta ja mausteista...

Oireet ovat "pala kurkussa" suun limakalvojen turvotus ja pahimmillaan hengenahdistus tai anafylaktinen shokki.

• Tintsu

Olenko ainoa, joka todella on allerginen melkein kaikille yllä mainituille tuotteille? Olen siis allerginen kaikille tuoreille vihanneksille, hedelmille ja marjoille ! Vähäisissä määrin voin syödä greippiä ja mustikkaa. Omena, päärynä ja pähkinä ovat tappavia, kurkkuni turpoaa todella pahasti. Kypsennettynä voin kyllä syödä. Onko kellään muuten tietoa, auttaako siedätyshoito enää näin pahassa tilanteessa? En haluaisi olla lopun elämääni ilman salaatteja.

• ristiallerginen

Moi!
      Mulla on yllämainittuja vaikka millä mitalla.
      Palsternakka on pahin.

• testeihin

Myös ruoka-aineet voidaa testata!
      Itselläni todettiin myös mm. sipuli allergia.
      Ihanaa!!! Ei tarvi olla enää sellainen "kranttu".
      En ole ikinä voinut sietää sipulia (yök). Nyt äiti ja muutkin ymmärtävät etten todellakaan voi syödä sipulia.

Salaatti esim. on heti pilalla jos vain veitsi on hipaissutkaan sipulia ennenkuin sillä on leikattu tomaattia ja salaattia.

Joten toivon että huomioitte allergiset laittaessanne tarjolle salaattia! Kaikki erikseen, jolloin jokainen voi yhdistellä makunsa mukaan!

Nyt voin kaikille sanoa olevani allerginen :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe