Heippa Odottajat! =)
Minulla olisi pyyntö, voisitteko tänne kertoa mitkä oli juuri Sinun ensioireet raskaudesta,
tai mitkä tulkitsit raskauoireiksi.
Olisi todella kiva saada tänne sellainen ns. lista..
Olen kylläkin itse vasta kuumeilija, kova sellainen, mutta tuonne kuumeilijat puolelle ei tälläistä listaa ole tullut, josko TE voisitte auttaa?
Kiitos =)
Ja onnea joka ikiselle odottajalle
ensioireista
19
3419
Vastaukset
- 4rt
Ennen, kuin tein positiivista testiä oireena oli ainoastaan hyvin hienoinen rintojen kivistely välillä ja paineentunne alamahalla jos esim. oli tiukat housut jalassa. En pitänyt näitä sen kummemmin raskausoireina kummallakaan kertaa (nyt toinen raskaus), koska liittyvät minulla muutenkin kuukautisiin, nyt vain vahvemmat oireet (kun jälkikäteen muistelee).
N. 7-8 viikolla alkaa pahoinvointi ja kuvotus, vähän aiemmin palelu.
Siinäpä ne minun oireeni sitten olivatkin :D - äippä.
ennen plussaamista ihmettelin kun wc:ssä piti hypätä kokoajan ja 3 pv:nä oli törkeen paha olo, ihan sellanen et nyt tuli oksennus tauti, mutta sitten se meni ohi. ei ollut yhtään tyypillistä pahoinvointi huonoa oloa kylläkään (toinen raskaus nyt) että en tiedä liittykö sitten tähän tilaan vai johonkin muuhun! nyt plussattuani, ekana pv:nä kun menkkojen ois pitäny alkaa niin esiintyi heti satunnaista huonoa oloa, joka meni ohi yhtä nopeesti kun alkokin, hengästymistä ja yleistä voipumistilaa. yölliset wc reissut alko myös ja aamuyöstä uni on tosi levotonta pyörimistä :/ mutta tälläsiä oireita nyt rv 5 ;) saa nähä mikskä muuttuu, aijemmasta raskaudesta mulla oli ohv loppuun asti :( joten jännätään tuleeko samat systeemit vai selviäiskö vähemmällä :)
- newbiemummy
Mun ensioire oli se kun kävin gynellä ihan muissa asioissa, hän sit halus laittaa mut tekee raskaustestin, no sehän tehtiin ja tulos oli positiivinen :) sillon oli menossa jo 12. raskausviikko.. seuraava oire oli muutamaa kuukautta myöhemmin ku vauva alko potkimaan alkaen rv 16 jotain.. seuraava oire on sit vissiin synnytys :D
Että ei kaikilla oo välttämättä minkäänlaisia oireita, tai ainakin itse oon yks niistä onnellisista, kellä kaikki menny niinkun on toivonukin :) jospa tämä raskausajan helppous ei sitte kostaudu, kunhan vaavi syntyy ;) nyt menossa 30. rv :) - Äippä 9/2011
Itselläni meni suunnilleen näin:
rv 6 rintojen aristus
rv 7 satunnainen alavatsan nipistely/kramppailu
rv 8 palelu ja väsymys sekä pahoinvointi (jatkuvat edelleen rv 11)
Jos olisin osannut etsiä oireita, niin olisin ehkä huomannut jotain muutoksia jo ennen tuota viikkoa 6, mutta koska raskaus tuli yllätyksenä, niin en kiinnittänyt huomiota pikkuseikkoihin. - Vastaukseni olkaa hy
H4 1 heräsin aamulla, ja rinnat olivat tuplaantuneet ja tuntuivat aroilta. H4 5 tein positiivisen raskaustestin.
- Oone1111
RV 3!!! Rintojen aristus, lisääntynyt valkovuoto alkoi
RV4!!! Pahoinvointia, positiivinen testi, rinnat arat
RV5 Hiivatulehdus :D
RV6-8 Lämpöä, palelua, alapään vihlaisut, arat rinnat, turvonnut olo, mielihalut
RV9 Kuvotusta vielä enemmän kun aikaisemmin
RV 10 Hirveä väsymys
Rv 11 Pyörryttää, väsyttää, oksettaa, pakko syödä vähän väliä ettei verensokerit laske ja taju lähde
RV12-13 oireet helpotti vähitellen.... - ensimmäänen.
Tässä mennään tosi alussa, n. 4 5 :)
*Alamahan nipistely, nopeasti noustessa ylös tuolilta/sängyltä, jos menee kyykkyyn ja nousee ylös, niin vihlaisee (onko normaalia) ?
*Rinnat välillä erittäin arat :D
*Pakottava wc:ssä käyminen KOKOAJAN!
-Siinäpä nuo tais olla :)
Elikkä, voisin tässä samassa kysäästä, jotta kuinka lujaa muita on peljättäny?
esim.. keskenmeno?
Onko aivan normaalia tämä kamala pelko? ;/ - -----------------
Muutama päivä hedelmöityksen jälkeen ukko rupes ihmetteleen mun rintojen kokoa.
Olo tuntu vähän oudolle. Voimakkainta oli ehkä palelu ja lääkärissäkin kerkesin käydä ennen positiivista raskaustestiä ku luulin kaikesta palelusta ja laiskotuksesta johtuen olevani vajaatoiminnalla (sairastan siis kilpirauhasen vajaatoimintaa).
Raskaustestin tein 4 1. En ajatellu missään vaiheessa olevani raskaana, mutta oli just sillä viikolla tekemistä, mikä vaati keskittymistä, ja halusin tehä testin alta pois ettei tartte odotella menkkoja.
Normaalisti ennen kuukautisia mulla ei oo mitään oireita, eikä nyttekkää ollu mitään rintojen arkuutta tai selkäsärkyä.
Viikolla 7 oli vähän pahoinvointia. Hajut on ollu vaikeita rv7 jälkeen ja on vieläki. Myös ruokamieltymykset on erit. Joku mikä enne maistu hyvälle ei enää uppoo. Niin ja ilmavaivoja oli joskus aika alussa. Oisko ollu ehkä rv7-10. Levottomat jalat iltasin ku menee nukkumaan ehkä rv10 eteenpäin.
Nännipihojen laajeneminen ja tummuminen tuli kans ennen rv10:tä ja viel ennen näitä tuli rinnat hiukan koskmetusaroiksi.
Nyt siis rv16 menossa.- ymmälläni..
Hei olisin tiedustelut sinulta että kun sairastat kilpirauhasen vajaatoimintaa niin oliko sinulla muita oireita kun palelu ja väsymys kun tulit raskaaksi? Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa josta johtuen minun kuukautiseni eivät tule säännöllisesti ja ovat nyt kohta kaksi viikkoa myöhässä ja ollut hiukkasen juuri semmonen olo että oisko arvot pielessä. Olen tehnyt jo kaksi raskaustestiä ja kumpikin negatiivisia ja silti mietityttää mahdollinen raskaus myös.
On ollut semmoinen olo kun kuukautiset alkaisivat mutta ne eivät vaan ala ja minulla on muutaman kerran ollut kilpirauhasarvot pielessä kun oon kuukautiset myöhästynyt tai jäänyt kokonaan pois. Nyt hiukka ymmäläni että mikä on..luulisin kumminkin että testit olisivat mahdollisen raskauden näyttäneet.
- rv 20
ite aloin epäillä raskautta, vasta kun löysin netistä jostai palstalta tommosen "listan" ;D.. Eli mulla oli semmosta nuhasta oloa ja aina ennen oon nukkunu yöt tosi hyvin, mut sit olinki ylhäällä aina viimeistää aamu neljältä vaikka olisin vielä mielellää nukkunu. Ja sit oli semmosta outoa jomotusta selässä ja menkkamaisia alaselkä kipuja. Sit tuliki nää normaalit "oireet" eli kuukautiset jäi pois, pahoinvointi, väsymys :) Mulla siis näin! Ja mun äitillä taas ei oo kolmen raskauden aikana tullut mitään oireita. Raskaustesti paljasti raskauden sittenku kuukautiset jäi pois. Eli tosi yksilöllistä miten kelläkin ilmenee, toivottavasti tästä nyt oli jonku verran apua =)
- syklisykli
Jo ensioireissa tuntui ummetusta. Alavasa tuntui ihan hivenen turvonneelta. Sitten alkoi pahoinvointi jos vatsa tyhjeni liikaa tai poltti tupakkaa. Nämä siis IHAN alussa. Rinnat myöskin turposivat ja vasta sitten menkat olivat noin viikon myöhässä ja testi näytti positiivista.
:) - äippää.
kirjottelin äippä nim. jo aijemmin, ja kysyisin nyt kun paljon tällä porukkaa että miten teillä onko mahakipuja? mulla ekassa raskaudessa ei ollut ainuttakaan mahatuntemusta/kipua koko aikana, no joo lopuss akun synnytin :D mutta nyt on menkkamaisia tunteita ja eilen illalla nukkumaan mennes ihan sikana poltteli alaselkää ja mahan puolta. on sellanen olo et no niin se siitä, mutta voihan tää ja varmaan kuuluukin asiaan, mutta kun ei ole ennen ollut niin pelottaa hieman. vaikka ei kivut ole mitään ihan kauheita, sit oisin tietty paniikissa..
- 18
No, ihan ensimmäisenä kuukautiset jäi pois. Ja oli olleet pois kuukauden verran ennen kuin tein testin. (Takana monta negatiivista testiä kuukautisten myöhästymisestä huolimatta, ja sitä kautta tietysti monia pettymyksiä...)
Seuraavaksi alkoi pahoinvointi noin viikolla 8. Pystyin syömään kaikkea epäterveellistä, mutten mitään kunnollista. Joulun aikaan hävisi suklaat tosi äkkiä, mutta kunnon ruoka jäi syömättä. :) Palelin myös koko ajan, ja palelu helpotti oikeastaan vasta pari viikkoa sitten, kun kelit lämpeni. (Nyt viikkoja 18). Rinnat oli myös tosi kipeät pitkään, ja etenkin kylmää ei sietäneet yhtään. Hengästyin myös tosi helposti kävellessä ja alavatsalla oli hassu painontunne. Väsymys mulla tuli kuvioihin vasta myöhemmin, noin viikolta 12 alkaen, mutta nyt alkaa jo helpottaa.
Nyt onkin sitten todella "normaali" olo, mitä nyt pissalla saa ravata vähänväliä ja ruoka maittaa. Mutta onneksi nyt maistuu terveellinen ruoka (hedelmät, ruisleipä, vihannekset, kotiruoka..). Karkkeja tms. en enää pysty syömään. Eniten ällötystä aiheuttaa sipsit. Niitä en söisi mistään hinnasta. Niin, ja alkuraskaudessa kahvia olisi mennyt monta kuppia päivässä, nyt taas aamukahvi jää monesti juomatta ja juon vain kupposen päivällä. Kai se kroppa tietää, mikä on pikkuselle hyväksi ja "hylkii" niitä epäterveellisiä ruokia ja juomia... :) Niin, ja entinen tupakoitsija vaikka olen, en voi sietää tupakan hajua. Ja tupakoitsijoiden henki haisee ihan kalalle, yök! :D - .................
Mulla oli:
-Ensin rintojen aristelu ja tuntemukset alavatsalla
-alavatsan juiliminen/alavatsa kivut
-Vähän myöhemmin tuli pahoinvointi ja hillitön väsymys, olisin voinut nukkua 24/7...
-Alussa oli myös kova nälkä koko ajan, piti syödä välilä kaksinkertaisi ruoka-annoksia :D.. - dimim
Mulla ensioireet oli arat rinnat. Seuraavaksi jäivät menkat pois jonka jälkeen plussasin. Rinnat olivar arat koko alkuraskauden (jonnekin rv 20 asti muistaakseni), ja hyvin pian mukaan tuli ihan älyttömät kuvotuksen tunteet. Hyh se oli kauheaa aikaa.
Suurimman osan päivästä tuli tosi kuvottava olo ja monesti sai käydä oksentamassa. Siihen ei paljoa vaadittu, että paha olo valtasi ja pakotti sänkyyn tai vessanpöntön kanssa juttelemaan. Esimerkiksi jokin haju, kuten nikotiinipurkka sai kauheat kuvotuksen tunteet (mieheni söi tuolloin purkkaa päästäkseen eroon tupakasta, ja nykyään ei polta eikä syö purkkaa jee :))
Tota kuvotus tunnetta kesti n. rv 8-18. Mahasta nippaillut silloin tällöin koko raskauden ajan, välillä ollut taukoa, mutta edelleen joskus tuntuu.
SI-nivelen (googleta jos et tiedä missä sijaitsee) kohdalta tuli aivan hirveän kipeeksi iltaisin joskus rv 13-20 aikana. Esti täysin kävelemisen kun kipu iski. Neuvolassa ei osattu juurikaa auttaa, itse huomasin että paras oli vain levätä kun oli kipeä. Meni sitten ohi itsestään.
Nyt olen rv 30 6 ja oireina ovat kutiava iho (vatsan alueelta, rinnoista, käsissä ja jaloissa). Vatsanalue ja rinnat kutiavat ilmeisesti kun iho venyy (vatsa ja rinnat kasvaa) Niin, rinnat ovat kasvaneet yhellä koolla koko raskauden aikana, koosta 80C kokoon 85C. Jos tätä nyt voi edes sanoa oireeksi, hehe :D
Tämän hetken vaivoja ovat myös ylävatsakivut kun kasvava vauva alkaa painaa palleaa.
Ei mulla ihmeemmin ole oireita siis ollut, että aika vähällä kai olen päässyt. - aloittaja^^^
Johan on jo listaa kerrakseen. Kiitokset kaikille !!
Ja jatkakaa toki listaa,jos kellään on vielä sanottavaa =)
Kiitos ja kumarrus :) - tarjat87
moi!
itsellä olen tiennyt jostain syystä jo alitajunnassa että olen raskaana ennen kun oon tehny testit. esikoinen on jo 3 vuotias ja nyt vasta viime viikolla sain tietää tämän toisen pienen olemassa olon varmaksi :) ekan aikaan ei ollut pahoinvointia tms. väsymys vaan kamala. nyt kyllä on jo etovaa oloa, rintojen aristusta, palelua jne. välillä tietty muutenkin palelee jne, mutta kuitenkin tämä tunne on erilainen kun on raskaana. toivon vaan että kaikki menee hyvin koska viikot ovat vasta todella aluillaan (rv 5). - lokakuussa
Moikka!
Raskausviikko 5 aamupalan miettiminen sai huonon olon aikaan, viikon lopussa aamupala tuli ylös ja oksensin seuraavaan päivään. Ajattelin, että olin saanut oksennustaudin, mutta pyysin silti miestäni käymään kotimatkalla apteekissa. Tein seuraavana aamuna positiivisen testin=) Kyseessä ei siis ollutkaan oksennustautia. Ei ideaa miten pitkällä voisin olla, sillä kierto vaihtelee, viime kk noin 10 viikkoa.
Kävin ultrassa yksityisellä ja sikiö vastasi viikkoa 6 1. Raskausviikko 6 pahaa oloa, oksentelua. Välillä oli päivä pari välissä kun en oksentanut mutta ettoi ja paljon. Kamala väsymys ja hirveä nälkä jatkuvasti. Rinnat ei missään vaiheessa arat. Vatsa turvonnut varsinkin iltaisin.
Raskausviikko 7 pahaa oloa harvemmin, oksentanut muutamana aamuna. Pyörryttää välillä. Loppuviikosta rinnat hieman arat, kamala nälkä. Huono olo jos ei syö parin tunnin välein. Ei jaksa valvoa myöhään. Vatsaa nipistellyt jokusen kerran. Vatsa iltaisin tosi turvoksissa. 7 3 eli eilen oli eka neuvola=)
Nyt odotan kovasti, että tulisi täyteen 12 viikkoa, jotta voi huokaista ja ruveta pikkuhiljaa iloitsemaan tästä mukavasta asiasta=) 12 viikolla lääkäri ja ultra pitäisi vielä varata samoille paikkeille.- lokakuussa
Ai niin jatkoa..
Nyt nenä tukossa viikko 7 ja 2 viikkoon en ole voinnut sietää mitään lihaa, enkä lihan hajua. Rasvan käry saa voimaan tosi pahoin. Kaikki rasvainen ruoka oksettaa. Yöllä pakko käydä wc 2 kertaa ja käyn yleensä samalla syömässä jotain pientä minkä avulla olen saannut aamupahoinvoinnin kuriin tosi hyvin.
Tuntuu myös, että äidin vaistot on pikkuhiljaa heräämässä=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063250Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus961488- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.52855