Multasormi pakottaa

O-mukulakiurunkannus

Joko teillä muilla on multasormi pakottanut niin pahasti, että on ollut pakko laittaa ensimmäiset kylvökset ja sipulit multaan?

Minulla on jo sormustinkukat ja punahatut taimella. Gladiolukset kasvavat, irikset on mullassa, begonianmukulat samoin. Myös punatähkän möykyt laitoin jo maitopurkkeihin multaan.

Ostin partsille Honkkarista pienoiskasvihuoneen ja tällä hetkellä siellä on sormustinkukan ja punahatun taimet aurinkoa ottamassa. Laitoin sinne uhkarohkeasti myös leikatun ja lehdettömän kiinanruusun. Sillä on aikomus alkaa tehdä lehtiä, toivottavasti suora paiste auttaa aikomuksen toteuttamisessa.

Hirveät määrät on siemeniä, mukuloita ja sipuleita odottamassa multaan pääsyä. ;-)

5

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18:15

      Olen kylvänyt kesäbegoniat, pelargonit ja vaahtera-auliot 2.3. eivät ne vielä ole itäneet.

      Huhtikuun alussa kylvän leijonankitaa, kesäpäivänhattua, orvokkia, tsinniaa, tupakkakukkaa, samettikukkaa ja kehäkukkaa. Kaikki ovat matalia lajikkeita, että pysyvät hyvin pystyssä ilman tukemista.

      En kiirehdi kylvämisen kanssa, ettei taimista tulisi pitkiä ja honteloita.
      Huoneenlämmössä taimista on vaikeaa saada tanakoita ja tuuheita, eikä maaliskuussa niitä vielä voi kasvihuoneeseen tai taimilavaan viedä kun on liian kylmä.

    • hätähoppuilija

      Minäkin olen kylvänyt mm. punahattua - tosin omista siemenistä. Miten pitkään sinulla kesti niiden itäminen?

      Kylmäkäsittelyyn olen kokeillut laittaa vähän yhtä ja toista; kiinankärhöä, pensaskärhöä, pihaesikkoa, saksankurjenmiekkaa, levisiaa ym.

      Lisäksi olen kylvänyt keijunkukkia, punapäivänkakkaraa, punatähkää ja nepalinhanhikkia. Kaikkia omista siemenistä - ja ihan kokeilumielessä.

      Kaupan siemenistä olen multiin laittanut vasta keijunmekon, kelloköynnöksen ja orvokin. Monta muuta seuraa myöhemmin perässä.

      Todellakin; yleensä sitä tulee aloitettua liian aikaisin - ja sitten on hukassa niiden aneemisten taimien kanssa, kun kasvarissakin on vielä ihan liian kylmää.

      • O-mukulakiurunkannus

        Minulla oli kaupungin puistosta nyysittyjä punahatun siemeniä. Ne nousivat ihan muutamassa päivässä.

        Partsin pöydällä on tällä hetkellä punatähkää ja hollanninkurjenmiekkaa maitopurkeissa. Laitan yöksi päälle fleecehuovan, kun on vielä niin pakkasia. Partsikasvihuoneeni on ollut käytössä kokonaisen päivän. ;-) Nyt se kököttää olohuonetta kaunistamassa. Ensi viikolla on luvattu parvekekasvihuonesäitä.

        Laitoin nuo punatähkät ja hollanninkurjenmiekat partsille sen vuoksi, että ne ovat ulkona talvehtivia ja ehkä tarvitsevat viileyttä lähteäkseen kunnolla kasvuun. Viime kesänä ainakin ne kurjenmiekat olivat aika surkeita esityksiä.

        Sormustinkukan ja punahatun taimet ovat kyllä tällä hetkellä vaaravyöhykkeessä, kun olen taas tavannut harsosääskiä siinä ympärillä pyörimässä, ei onneksi monta. Niiden toukat ovat monena vuonna tuhonneet kylvökseni totaalisesti.

        Paljon olet jo laittanut sinäkin kasvamaan. Näinhän se menee. Ja sitten on todella helisemässä niiden taimien kanssa ennen kuin ne saa ulos. Eikä kukkamaissakaan varmaan kaikille paikkaa löydy, joten uutta on taas tehtävä.

        Jos harsosääsken toukat eivät syö taimiani, minulla on varmaankin noin tuhat sormustinkukan tainta. Onneksi mökkinaapuri varmaan huolii osan, muuten ei parin hehtaarin tonttimme enää riitä... ;-)

        Kevättä odotellessa sitä katsastelee taimien hyvinvointia monta kertaa päivässä.


    • lusiina3

      Kyllähän sitä keväällä heti ensimmäisten auringonsäteiden pilkahtaessa pitää alkaa suunnitella ja hankkia ensimmäisiä siemenpusseja ja kylvöpurkkeja esikasvatukseen. Pitää vaan koittaa malttaa mielensä ja olla kylvämättä liian aikaisin, jottei tosiaan tule niitä honteloita versoja. Tänä vuonnna en EHKÄ laita mitään uusia taimia. Viime kesänä leikkasimme vanhan unkarin syreeniaidan poikki juuresta. Se lähti hyvin uuteen kavuun, kunnes lehdet yhtäkkiä menivät iha rusehtaviksi, mikähän tuli? Mielenkiintoista katsoa, miten sen käy tänä kesänä.
      Lisäksi pihallamme on vanhan ison terijoensalvan kanto, joka olisi tarkoitus kaivattaa pois, onnistuneekohan ja jos niin miten. Harmi kun kevät-syksy-kausi Suomessa on niin lyhyt :-).

    • tipihii..

      laitoinpa minäkin!

      eilen iskin multaan kelloköynnökset (eikun tänään, liotin yön yli vahingossa), luumutomaattia laitoin, paprikaa, petuniat ja koristetupakat. jotain punahattua tais olla kans, viime vuonna joku söi minunkin punahatun taimet eikä yksikään selvinnyt penkkiin saakka :(

      koitan tässä hillitä itseäni vielä tovin. perennoja pitäis olla kukkapenkki täys, sikäli kun talvesta selviytyvät. nyt olisi 3. vuosi niiden kanssa, joten ehkä jonkunlaista kukkaloistoa on odotettavissa? meidän takapiha on paahteinen ja etupihalle ei juuri aurinko paista, joten tarkkaan on mietittävä, että mitä sitä minnekin laittais..

      keittiömmekin on niin kovin pieni, ettei sinne suuret kylvökset mahdu. ja nuo niin ihanat kakarat pitää huolen, ettei taimilaatikoita kannata juuri muualle sieltä keittiöstä siirtää. saattaa muuten olla pitkin lattioita minun minikasvihuoneet nääs :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      137
      1380
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      163
      872
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      746
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      152
      746
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      604
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe