Älkää nyt ylipainoiset loukkaantuko, mutta

Kiikiikiinnostaa

...mua kiinnostais sellanen asia, että mikä ihme siinä on, että kaikilla tuntuu olevan koottuja selityksiä lihavuuteensa? Olen ns akkavaltaisella alalla ja siellä jostain syystä useinkin tämä paino kysymys tapetilla. Suurinosa naisista on myös siellä jostain syystä ylipainosia. Yks enemmän, toinen vähemmän. Yksikin keskustelu meni suurinpiirtein näin:
Nainen A : Mulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja siks se on ihan mahdotonta, että olisin ikinä langanlaiha.
Nainen B: Aijaa? Mäkin ihmettelen, että miks mä oikeen painan näin paljon. Mä kuitenkin liikun tosi paljon ja syön terveellisesti.
Nainen C: Joo mutta se voi johtuu esimerkiks hitaasta aineenvaihdunnasta. Joillain nyt vaan on hitaanpi aineenvaihdunta, kuin toisilla.
Nainen B: Niinpä... Mun paino on niinku hakeutunu tohon 85 kiloon ja siinä se pysyy vaikka mitä tekisin. Voi sua onnellista (sanoo mulle) ku olet pysyny noin hoikkana.
Mä: No kyllä mä teen duunia tän hoikkuuden eteen. Ei se automaattista ole.
Nainen B: No joo, mut siis niinhän mäkin, kuten kuulit, mut en vaan laihdu. En tykkää edes herkuista.
Nainen A: Lääkkeetkin muuten voi lihottaa. Tän mun yhden lääkkeen jälkeen lihoin heti 15 kiloa. Laihat ei vaan ymmärrä, et lihava voi olla ilman omaa syytään.
Kaikki paikalla olijat nyökyttelevät.
Tuntuu, että melkein jokanen ylipainonen kuvittelee, ettei heillä ole mahdollisuuksiakaan laihtua normaalipainoiseksi. Se johtuu jokasella millon mistäkin, mutta ei monella missään nimessä siitä, että yksinkertasesti syö yli kulutuksen koko ajan.
Tässä on muutama kylmä totuus, haluaa sitä sitten uskoa tai ei:
1. Mikään pilleri yksinään ei lihota. Se on teoreettisesti mahdotonta. (Kai esim NASA olisi tällaisen pillerin astronauteilleen hiton halukas ottamaan jos sillä yksin sais lihaa luittensa ympärille. Säästyis paljon rahaa).
2. Aineenvaihdunnassa ei terveillä aikuisilla ihmisillä ole havaittu tutkimuksissa olevan merkittäviä eroja. Oli sitten kysymyksessä lihava tai laiha. Kaikilla se on melko sama. Sitä ei siis voi käyttää tekosyynä.
3. Jos kuluttaa enemmän, kuin käyttää, ei liho. Sekin on teoreettisesti mahdoton yhtälö.
4. Itsensä saa normaalipainoseksi jos vaan halua ja tahtoa löytyy.
5.Myös ns terveellistä ruokaa voi syödä liikaa. Noin dl mysliä sisältää ( riippuu myslistä) lähemmäs 300 kaloria. Kaksi desiä, joka on oletettu lautasellinen tekee jo liki 600. Ei tarvitse paljon sitä vetää. Banaanissa yksin on n. 100 kaloria. Ruokalusikallisessa kasviöljyä n. 130 kaloria. Yhdessä lapinrieskassa on liki 300 kaloria jne jne. Se liika voi tulla todella huomaamatta. On myös niin, että jos ihminen on tottunut päivässä vetämään 4000-8000 kaloria niin sillon saattaa tovin tuntua, ettei vajaalla 2000 kalorilla pysy nälkä poissa vaikka ruokamäärä on riittävä.

Semmosta tällä kertaa...

65

2172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eivät tietenkään pillerit lihota, mutta ne voivat lisätä ruokahalua. Monet psykoosilääkkeet niin tekevät, esimerkiksi Zyprexa. Ja kun on masentunut, ei jaksa liikkua ja masentuu enemmän ja jaksaa vielä vähemmän liikkua.

      • lihava tahtomattaan

        samoin osalla naisista ehkäisypillerit aiheuttavat sivuoireistuksena sen että kehoon kertyy nesteitä.. ite alotin nykyiset pillerini vuosi sitten ja muutaman ensimmäisen kk:n aikana painoni nousi paljon.. liikun edelleen 3-5 kilsan lenkkejä päivittäin, en herkuttele vaan seuraan tarkasti mitä suuhuni tungen, lopetin suolan käytön lähes kokonaan.. mutta silti painoni ei ole laskenut alas vaikka mitä tekisin.. tarkoituksenani on vaihtaa pillerimerkkiä mahd pian jotta saisin kroppani taas parempaan kuntoon..

        mutta on myös monia muitakin lääkkeitä jotka aiheuttaa sen että ruokahalu suurenee... myös ihan light limppareissa oleva aspartaami kiihdyttää ruokahalua enemmän.. et todellakin kannattaa miettiä mitä sitä suustaan alas tunkee..


      • Anonyymi
        lihava tahtomattaan kirjoitti:

        samoin osalla naisista ehkäisypillerit aiheuttavat sivuoireistuksena sen että kehoon kertyy nesteitä.. ite alotin nykyiset pillerini vuosi sitten ja muutaman ensimmäisen kk:n aikana painoni nousi paljon.. liikun edelleen 3-5 kilsan lenkkejä päivittäin, en herkuttele vaan seuraan tarkasti mitä suuhuni tungen, lopetin suolan käytön lähes kokonaan.. mutta silti painoni ei ole laskenut alas vaikka mitä tekisin.. tarkoituksenani on vaihtaa pillerimerkkiä mahd pian jotta saisin kroppani taas parempaan kuntoon..

        mutta on myös monia muitakin lääkkeitä jotka aiheuttaa sen että ruokahalu suurenee... myös ihan light limppareissa oleva aspartaami kiihdyttää ruokahalua enemmän.. et todellakin kannattaa miettiä mitä sitä suustaan alas tunkee..

        Ylipainoiset eivät ole pelkästään lihavia, vaan heillä on usein myös mielenterveysongelmia. He eivät lainkaan kykene vastustamaan ruuanhaluaan tai oikeastaan mitään mielihaluja. Normaali asianmukainen käyttäytyminen on vaikeaa ja itsekontrolli ei toimi. He eivät kykene asettamaan itselleen rajoja.

        Taustalla on usein vajaa persoonallisuuskehitys tai persoonallisuushäiriöt,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipainoiset eivät ole pelkästään lihavia, vaan heillä on usein myös mielenterveysongelmia. He eivät lainkaan kykene vastustamaan ruuanhaluaan tai oikeastaan mitään mielihaluja. Normaali asianmukainen käyttäytyminen on vaikeaa ja itsekontrolli ei toimi. He eivät kykene asettamaan itselleen rajoja.

        Taustalla on usein vajaa persoonallisuuskehitys tai persoonallisuushäiriöt,

        FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan yli 30-vuotiasta 71,9 prosenttia oli ylipainoisia.

        Esim. lasten ylipainoisuus on kuusinkertaistunut. Mikä sitten on heidän elinolosuhteissaan tai psyykessään muuttunut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan yli 30-vuotiasta 71,9 prosenttia oli ylipainoisia.

        Esim. lasten ylipainoisuus on kuusinkertaistunut. Mikä sitten on heidän elinolosuhteissaan tai psyykessään muuttunut?

        Muistin väärin. Lasten ylipainoisuus on Suomessa 50 vuodessa vain 2,5-kertaistunut, ei kuusinkertaistunut. Lähde WHO.

        Viime vuonna ilmestyneen Psykiatria-oppikirjan mukaan "Lihavuuden lisääntymiseen on monia eri syitä, joiden osuus yksilöillä voi vaihdella mm. perintötekijät, liikunnan vähäisyys, univaje, stressi ja muuttunut ruokaympäristö. Ympäristö vuorovaikutuksessa ihmisen biologisten ja psykologisten ominaisuuksien sekä sosiaalisten ja taloudellisten olosuhteiden kanssa altistaa painon nousulle. On viitteitä, että mitä vaikeammasta ylipainosta on kyse, sitä enemmän kuormittavia elämäntapahtumia on taustassa."

        Ja edelleen: "Vakaviin mielentervydenhäiriiöihin liittyy lihavuuden riski. Skitsofreniapotilaiden lihavuus on 3–4 kertaa yleisempää kuin muun väestön. Useat psykoosilääkkeet (esimerkiksi klotsapiini ja olantsapiini) ja jotkut muut psyyken lääkkeet (esimerkiksi mirtatsapiini, litium, valproiinihappo) häiritsevät nälän ja kylläisyyden havaitsemista ja altistavat painonnousuun. Psykoosilääkitys voi myös vähentää energiankulutusta levossa"

        Lainaukset olivat Psykiatria (2019)-oppikirjasta (Duodecim) ja kirjoittajat olivat Jaana Suokas ja Aila Rissanen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistin väärin. Lasten ylipainoisuus on Suomessa 50 vuodessa vain 2,5-kertaistunut, ei kuusinkertaistunut. Lähde WHO.

        Viime vuonna ilmestyneen Psykiatria-oppikirjan mukaan "Lihavuuden lisääntymiseen on monia eri syitä, joiden osuus yksilöillä voi vaihdella mm. perintötekijät, liikunnan vähäisyys, univaje, stressi ja muuttunut ruokaympäristö. Ympäristö vuorovaikutuksessa ihmisen biologisten ja psykologisten ominaisuuksien sekä sosiaalisten ja taloudellisten olosuhteiden kanssa altistaa painon nousulle. On viitteitä, että mitä vaikeammasta ylipainosta on kyse, sitä enemmän kuormittavia elämäntapahtumia on taustassa."

        Ja edelleen: "Vakaviin mielentervydenhäiriiöihin liittyy lihavuuden riski. Skitsofreniapotilaiden lihavuus on 3–4 kertaa yleisempää kuin muun väestön. Useat psykoosilääkkeet (esimerkiksi klotsapiini ja olantsapiini) ja jotkut muut psyyken lääkkeet (esimerkiksi mirtatsapiini, litium, valproiinihappo) häiritsevät nälän ja kylläisyyden havaitsemista ja altistavat painonnousuun. Psykoosilääkitys voi myös vähentää energiankulutusta levossa"

        Lainaukset olivat Psykiatria (2019)-oppikirjasta (Duodecim) ja kirjoittajat olivat Jaana Suokas ja Aila Rissanen.

        Meillä on naapurissa lihava nainen joka vaikuttaa jotenkin oudolta, käyttäytyminen hyvin teennäistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on naapurissa lihava nainen joka vaikuttaa jotenkin oudolta, käyttäytyminen hyvin teennäistä

        Lihavien seksuaalisuus on traumaatisoivat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lihavien seksuaalisuus on traumaatisoivat

        Lihava ehkä tulee hyljityksiksi, kokee alemmuuden tunnetta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylipainoiset eivät ole pelkästään lihavia, vaan heillä on usein myös mielenterveysongelmia. He eivät lainkaan kykene vastustamaan ruuanhaluaan tai oikeastaan mitään mielihaluja. Normaali asianmukainen käyttäytyminen on vaikeaa ja itsekontrolli ei toimi. He eivät kykene asettamaan itselleen rajoja.

        Taustalla on usein vajaa persoonallisuuskehitys tai persoonallisuushäiriöt,

        Saako tässä kohtaa nauraa ?
        Sulla ei taida olla mitään tietoa mielenterveysongelmista tai -ongelmaisista.


    • omaperäistä?

      Semmosta tällä kertaa....TAAS!!

      • Ap

        Mä kysyn kyllä ihan ekaa kertaa tätä...


    • Painon vahtija

      En ole lihava, mutta olen huomannut saman. Meillä ihmisillä vaan on luontaista tuo puolusteleminen.

      Mulla on kotona sotkuista. Selityksiä: olen ollut vähän huonovointinen, raskas viikko takana, nyt ei vaan ole millään jaksanut kun on pitänyt murehtia sitä ja tätä... Eikä mua oikeasti haittaa yhtään jos on vähän sotkuista...

      Jäi lukematta tenttiin: Selityksiä: olen ollut vähän huonovointinen, raskas viikko takana, nyt ei vaan ole millään jaksanut kun on pitänyt murehtia sitä ja tätä.
      .. Eikä mua oikeasti haittaa yhtään että jäi lukematta, kyllä se läpi menee ja se riittää mulle...

      Totuus olisi, että olen niin huolimaton, välinpitämätön ja epäsiisti. Tai mua ei huvita lukea kun se vaatii niin paljon. Välillä tuntuu, että ainoa mitä saan kunnolla aikaiseksi on kilojen kurissa pitäminen. Se vaatii paljon, ja olen saavutuksestani ylpeä. Niinkuin silloinkin, jos saan siivottua tai tuli luettua tenttiin.

    • So simple

      Energia ei synny tyhjästä. Jos syntyisi ei maailmassa olisi nälkää missään eikä aliravittuja.

    • Metushalem78

      Juu saman asian olen huomannut kuin ap:kin. Mutta ongelma on juurikin tuo kaiken selittäminen ja vastuun siirtäminen itsen ulkopuolelle. Sama mekanismi toimii ihan kaikissa asioissa. Tuossa lihavuuden puolustelussa se on vaan niin selkeästi esillä.

    • naamataulu

      Hullu keskustelu. Miksi lihavien pitäisi selitellä täysin ulkopuolisille ihmisille painoaan? Miksi ei laihoilta vaadita selityksiä heidän laihuudestaan?
      Miksi NASA haluaisi lihottaa astronauttinsa jollain pillerillä?
      Onko Nasa ilmoittanut että haluavat säästää rahaa syöttämällä astronauteille pillereitä ruoan sijasta? Tulisiko se lopulta halvemmaksi?
      Kuka pystyy syömään mysliä desitolkulla? Kyllä se pari ruokalusikallista korkeintaan viilin tai jogurtin päälle riittää isommallekin ihmiselle.
      Huvitti kun eilen kuuntelin Novan uutisita että 60% suomalaisista miehistä ei ole normaalipainoisia ja naisilla luku on 50%
      Yksi kaveri sitten soitti ja kysyi että miten pienempää prosenttiosuutta voidaan kutsua normaaliksi. Eikö normaali yleensä määritellä sen mukaan mikä on enemmistö.
      Annika Metsäketo oli ihan pihalla. Ei tajunnut mitä kaveri kysyi. Selitti vaan että niin niin, mikähän on syynä tähän ilmiöön.
      Heh :) Kohta siis laihat ovat epänormaalipainoisia ja lihavuus on normaalia.

      • Ap

        Ensinnäkin monillä lihavilla hyvinkin on tarve selitellä sitä miks on lihonnut. Ja sitä selitellään nimenomaan kaikella muulla, paitsi sillä yksinkertaisella asialla: Syön enemmän mitä kulutan. Mä laitoin keskustelun alulle, koska mua kiinnostaa, että ihanko oikeesti joku huijaa itseään kuvittelemalla, että on nyt vaan syntyny paksuksi, eikä pysty olemaan normaalipainonen vaikka haluaiskin. Ja kyllä laihoja, tai ainakin mua millon missäkin pyydetään selittelemään, että miks en syö sitä enkä tätä. Tai syön kuulemma niin vähän. Niin no.. ehkä vähän sellaselle joka vääntää pelkkää ravintoköyhää jauhoa.

        Jos olisi pilleri, joka jotenkin mystisesti lihottaisi (niinku jotkut lihavat väittää) niin totta hemmetissä NASA haluaisi sellaisen pillerin. Ruokaakin täytyy rahdata avaruuteen, mikäli siellä haluaa hengissä selvitä. Ruoka maksaa. Ruoka painaa. Jne. Ja jos ruoan rahtikustannukset voi puolittaa pillerin avulla niin johan toki. Se tulisi lopulta halvemmaksi. Jos kuukauden avaruudessa olon sais kuitattua 30 pillerillä, niin sinäkö ihan oikeesti meinaat, että sen sijaan sinne vietäis mieluummin 30pvn edestä sapuskaa? Se on raha joka tässä maailmassa ratkaisee. Valitettavasti.

        Luuletko, että koska sä syöt sitä viilin kanssa, että kaikki muutkin syö? Mä voin mainita muutamiakin jotka syö mysliä maidon kera, kuten muroja. Ihan pari kolmekin desiä kerrallaan. On kuulemma niin terveellistä ja ravitsevaa. Mikä ettei... mutta kaltsuja on paljon.


      • epänormaali

        Hullu keskustelu. Miksi lihavien pitäisi selitellä täysin ulkopuolisille ihmisille painoaan? Miksi ei laihoilta vaadita selityksiä heidän laihuudestaan?
        - Anteeksi vaan, minulta on kysytty ja monesti, miksi olen hoikka. Minulle tungetaan isoja kakkupaloja eteen (no ei se mitään kun ei tarvitse kuin istahtaa niin palvelu pelaa), minua ollaan koko ajan syöttämässä jne.

        Ja kyllä olen huomannut, että alan olemaan epänormaali, sitä vain ihmettelen, mihin katoavat pienet vaatteet kaupoista ? Ai niin, niitä ostaa ne jotka sitten kun... Me oikeasti kokoa xs/s ollaan sitten vanhoissa vaatteissa, tai jos mahdollista tehdään itse.

        Ja huom ! Lääkäreiden mukaan olen normaalipainoinen ja niin olen BMI:n mukaan, vaikka hoikka olenkin ja syön normaalia kotiruokaa, en eineksiä.


    • =

      useimmat naiset lihoavat kun asuvat parisuhteessa. harva vain kehtaa myöntää aktit kyllä herättävät tarpeita mutta eivät tyydytä ja niin sitten syö sekin on yksi tyydytyksen muoto.

      Laihojen naisten olen kuullut useimmin valittavan kun miehellä ei ole muuta mielessään...
      Ali= on lihava
      Yli= laiha.

      • Ap

        No mä en kuulu onneksi siihen kastiin jolla parisuhde korreloituu lihavuuteen. Olen onnellisesti naimisissa ja yhden lapsenkin jo pyöräyttänyt :) BMI on 21 ja vatsa ihan littana. Mutta mutta, kuten sanottu, ei se ole automaattista. Kyllä sen eteen saa työskennellä ja oikeesti katsoo mitä suuhunsa pistää.


      • HOHHOIJAA....
        Ap kirjoitti:

        No mä en kuulu onneksi siihen kastiin jolla parisuhde korreloituu lihavuuteen. Olen onnellisesti naimisissa ja yhden lapsenkin jo pyöräyttänyt :) BMI on 21 ja vatsa ihan littana. Mutta mutta, kuten sanottu, ei se ole automaattista. Kyllä sen eteen saa työskennellä ja oikeesti katsoo mitä suuhunsa pistää.

        "No mä en kuulu onneksi siihen kastiin jolla parisuhde korreloituu lihavuuteen. Olen onnellisesti naimisissa ja yhden lapsenkin jo pyöräyttänyt :) BMI on 21 ja vatsa ihan littana. Mutta mutta, kuten sanottu, ei se ole automaattista. Kyllä sen eteen saa työskennellä ja oikeesti katsoo mitä suuhunsa pistää. "

        Jaahas,vai niin, jassoo...HOHHOIJAAA!

        No kun nyt sitten olet niin erinomainen ja täydellinen ihmisrodun edustaja, niin mitä v***ua täällä sitten märiset toisten lihavuuksista???? En voi ymmärtää. Enhän mäkään tule laiheniileiden tai narsistien palstoille märisemään,miksi ne nyt ovat tuollaisia:luuviuluja ja narskuja.

        Joten neuvoni sinulle,kuoma hyvä: lopeta muiden ulkomuotojen kärkkyminen ja keskity itseesi,niin kuin kunnon narsku konsanaan.


      • Ap
        HOHHOIJAA.... kirjoitti:

        "No mä en kuulu onneksi siihen kastiin jolla parisuhde korreloituu lihavuuteen. Olen onnellisesti naimisissa ja yhden lapsenkin jo pyöräyttänyt :) BMI on 21 ja vatsa ihan littana. Mutta mutta, kuten sanottu, ei se ole automaattista. Kyllä sen eteen saa työskennellä ja oikeesti katsoo mitä suuhunsa pistää. "

        Jaahas,vai niin, jassoo...HOHHOIJAAA!

        No kun nyt sitten olet niin erinomainen ja täydellinen ihmisrodun edustaja, niin mitä v***ua täällä sitten märiset toisten lihavuuksista???? En voi ymmärtää. Enhän mäkään tule laiheniileiden tai narsistien palstoille märisemään,miksi ne nyt ovat tuollaisia:luuviuluja ja narskuja.

        Joten neuvoni sinulle,kuoma hyvä: lopeta muiden ulkomuotojen kärkkyminen ja keskity itseesi,niin kuin kunnon narsku konsanaan.

        Oho oho! Osu arkaan paikkaan! :D Kato sä mun eka viesti. Nimenomaan paksut itse aina voivottelee kilojaan ja se kummastuttaa mua. Keksivät tekosyitä ja vaikka mitä. Halusin kysyä lihavilta miks näin on. Ja mistä tavottaisin lihavia ellen lihava-palstalta? Tuskin sitäpaitsi laiha ja narsisti on sama asia. Vai sustako on? Susta siis on ihan päivänselvää, että koska mä pidän huolta kunnostani ja kropastani ja sä et, niin mä olen narsisti ja sä et? Hitto että annat itsestäs älykkään vaikutelman :D

        Yks ilmiö, josta sä muuten olet mainio esimerkki, on "happamia sano kettu pihlajanmarjoista". Kun ei itse saavuta normaalipainoa, niin kaikki normaalipainoiset (johon mäkin lukeudun) on kuikeloita, luuviuluja, narsisteja ja vaikka mitä. Hanki terapiaa


      • sivusta seurannut
        Ap kirjoitti:

        Oho oho! Osu arkaan paikkaan! :D Kato sä mun eka viesti. Nimenomaan paksut itse aina voivottelee kilojaan ja se kummastuttaa mua. Keksivät tekosyitä ja vaikka mitä. Halusin kysyä lihavilta miks näin on. Ja mistä tavottaisin lihavia ellen lihava-palstalta? Tuskin sitäpaitsi laiha ja narsisti on sama asia. Vai sustako on? Susta siis on ihan päivänselvää, että koska mä pidän huolta kunnostani ja kropastani ja sä et, niin mä olen narsisti ja sä et? Hitto että annat itsestäs älykkään vaikutelman :D

        Yks ilmiö, josta sä muuten olet mainio esimerkki, on "happamia sano kettu pihlajanmarjoista". Kun ei itse saavuta normaalipainoa, niin kaikki normaalipainoiset (johon mäkin lukeudun) on kuikeloita, luuviuluja, narsisteja ja vaikka mitä. Hanki terapiaa

        Halveksiva ainakin olet, ei kovin arvostettu piirre ihmisessä. Tuleeko siitä sinulle parempi mieli vai huomaatko sitä edes. Olen pöyristynyt siitä, että tämä olisi naisen kirjoittamaa tekstiä.


      • Ap
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Halveksiva ainakin olet, ei kovin arvostettu piirre ihmisessä. Tuleeko siitä sinulle parempi mieli vai huomaatko sitä edes. Olen pöyristynyt siitä, että tämä olisi naisen kirjoittamaa tekstiä.

        Halveksuntaa sitä kokee puoleen ja toiseen. Myös nimimerkin "hohhoijaa" viesti oli varsin halveksiva. Mä osaan kyllä vastata samalla mitalla. Ja jos se tekee musta narsistin niin olkoon niin.


      • sivusta seurannut
        Ap kirjoitti:

        Halveksuntaa sitä kokee puoleen ja toiseen. Myös nimimerkin "hohhoijaa" viesti oli varsin halveksiva. Mä osaan kyllä vastata samalla mitalla. Ja jos se tekee musta narsistin niin olkoon niin.

        Mutta tuleeko siitä hyvä mieli sinulle itsellesi. Aloituksesi oli varmasti tietoinen "sodanjulistus", hakemalla haettua tilaisuutta iskeä ilkeillä sanoilla, provosointia, koska mitään uutta näkemystä siitä ei paljastunut. Samoja asioita joita täällä on yksi toisensa jälkeen pyöritelty. Saa se lihavakin puolustautua. Sanoisin, että sait mitä tilasit, mutta et voi olla jatkamatta vaan isket aina uudelleen ja uudelleen.

        Ja edelleen puolet vanhemapana naisena ja äitinä olen pöyristynyt, että kirjoitustesi takaa paljastuu nuori nainen.


      • Ap
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Mutta tuleeko siitä hyvä mieli sinulle itsellesi. Aloituksesi oli varmasti tietoinen "sodanjulistus", hakemalla haettua tilaisuutta iskeä ilkeillä sanoilla, provosointia, koska mitään uutta näkemystä siitä ei paljastunut. Samoja asioita joita täällä on yksi toisensa jälkeen pyöritelty. Saa se lihavakin puolustautua. Sanoisin, että sait mitä tilasit, mutta et voi olla jatkamatta vaan isket aina uudelleen ja uudelleen.

        Ja edelleen puolet vanhemapana naisena ja äitinä olen pöyristynyt, että kirjoitustesi takaa paljastuu nuori nainen.

        Mutta et olis ollut pöyristynyt, jos tämän takaa olisi paljastunut vanhempi nainen? Tämä ei mulle aukene nyt ollenkaan. Kyllä lihava saa puolustautua. Kuka vaan saa puolustautua, mutta on se aika paha juttu jos jolla kulla käy niin pahasti aivoon, ettei kaikki liho suhteensa/lapsien myötä, että täytyy oikeen narsistiksi leimata. Mua se lähinnä vaan huvittaa. Ja olen kokenut nuoren elämäni aikana sen verran, että nöyristellessä saa vaan nöyristellä lisää ja lisää. Sen vuoksi isken todellakin aina takasin.


      • Sivustalukija
        Ap kirjoitti:

        Mutta et olis ollut pöyristynyt, jos tämän takaa olisi paljastunut vanhempi nainen? Tämä ei mulle aukene nyt ollenkaan. Kyllä lihava saa puolustautua. Kuka vaan saa puolustautua, mutta on se aika paha juttu jos jolla kulla käy niin pahasti aivoon, ettei kaikki liho suhteensa/lapsien myötä, että täytyy oikeen narsistiksi leimata. Mua se lähinnä vaan huvittaa. Ja olen kokenut nuoren elämäni aikana sen verran, että nöyristellessä saa vaan nöyristellä lisää ja lisää. Sen vuoksi isken todellakin aina takasin.

        "Mutta et olis ollut pöyristynyt, jos tämän takaa olisi paljastunut vanhempi nainen? Tämä ei mulle aukene nyt ollenkaan. Kyllä lihava saa puolustautua. Kuka vaan saa puolustautua, mutta on se aika paha juttu jos jolla kulla käy niin pahasti aivoon, ettei kaikki liho suhteensa/lapsien myötä, että täytyy oikeen narsistiksi leimata. Mua se lähinnä vaan huvittaa. Ja olen kokenut nuoren elämäni aikana sen verran, että nöyristellessä saa vaan nöyristellä lisää ja lisää. Sen vuoksi isken todellakin aina takasin. "

        "Täytyy narsistiksi leimata...." No, itepä tulet tänne leimailemaan ylipainoisia selittelijöiski ja valehtelijoiksi, joten tasoissa ollaan!

        Älä kysy,jos et kestä kuulla vastauksia.


      • sivusta seurannut
        Ap kirjoitti:

        Mutta et olis ollut pöyristynyt, jos tämän takaa olisi paljastunut vanhempi nainen? Tämä ei mulle aukene nyt ollenkaan. Kyllä lihava saa puolustautua. Kuka vaan saa puolustautua, mutta on se aika paha juttu jos jolla kulla käy niin pahasti aivoon, ettei kaikki liho suhteensa/lapsien myötä, että täytyy oikeen narsistiksi leimata. Mua se lähinnä vaan huvittaa. Ja olen kokenut nuoren elämäni aikana sen verran, että nöyristellessä saa vaan nöyristellä lisää ja lisää. Sen vuoksi isken todellakin aina takasin.

        Minä haluan uskoa siihen, että aikuiset naiset osaavat käyttäytyä. Minulla ei ainakaan ole koskaan ollut tarvetta haukkua ihmisiä, vaikka olen joutunut kokemaan paljonkin tylyä kohtelua. Viisas osaa vaieta oikealla hetkellä ja lopettaa ajoissa. On asioita joiden yläpuolelle kannattaa nousta. Haukkuja nolaa ennen kaikkea vain itsensä. Usein näillä mollaajilla on paha olla itsellä ja se puretaan muihin. Sitä paitsi puoliaan voi pitää ilman, että sortuu mauttomaan mollaamiseen, jota pitkässä juoksussa katkeruudeksikin kutsutaan. Hyvän itsetunnon omaavalla ihmisellä ei tarvetta polkea toisia.

        Ja kuten ennemmin totesin, sinä aloitit koko ketjun, perustelut voit lukea edellisestä kirjoituksestani.

        Hyvää kevättä.


    • jokueräs

      Noista lihottavista lääkkeistä pitää nostaa esiin kortisoni, joka ei sinällään lihota, mutta kerää kyllä nestettä elimistöön, ja sitä kautta paino nousee tosi monella, vaikka kuinka yrittäisi huolehtia syömisistään. Lisäksi se lisää ruokahalua. Ehkä tekosyitä, mutta jos muutenkin on ongelmia painon kanssa (tai kovin kipeä) niin ei se kortisonikuuri suuresti painon pitämistä helpota...

      Minä kuulun siihen porukkaan, joka ahdistuu noista small talk -lihavuuskeskusteluista. Ehkä miä ahdistun niistä sen takia, että mulla on ylipainoa oikeasti paljon, eli usein olen keskusteluissa se, johon viitataan "onneksi mulla ei mene noin huonosti". Ja muuten jos joku kysyy miksi olen lihava, vastaan yleensä, että koska syön liikaa ja liikun liian vähän. Syitä miksi näin toimin löytyy sitten liuta (mm. oikeasti meni 1,5 vuotta sairastumisesta krooniseen sairauteen, ennen kun sain päähäni iskostettua, etten voi kivun pelossa jäädä kotiin, etenkin kun tiedän liikunnan helpottavan).

      Minä uskon vakaasti, että se todellinen painon lähteminen alkaa siitä, kun oikeasti pystyy tunnustamaan itselleen sen todellisen syyllisen omaan lihomiseen. Ja toisaalta löytää sen oman tavan jättää ne herkut kauppaan/pöytään.

      • mievaanm

        Miksi painosta pitää yleensäkkään puhua koko ajan? Ja varsinkin lounashetkellä tai kahvipöydässä. Luulisi, että maailmassa on kiinnostavampiakin aiheita.

        Minä taas (laihtuvana) ylipainoisena olen kyllästynyt näihin "kyllä munkin pitäis laihduttaa nää ylimääräiset kaksi kiloa mutta kun ne ei vaan lähde" Kyllä ne lähtee ja tarviiko niistä jauhaa vuodesta toiseen AAAAARGH!!!!!!


      • <<<<

        En selittele, painoa on liikaa ainakin 15kg.
        Olen lohtu ja tuurisyöppö.
        Laihdun helposti 1200kcal dieetillä, aina silloin tällöin laihdutan 10-15kg. Paino valitettavasti palautuu ennalleen joskus ennemmin, joskus myöhemmin.
        Liikuntaa rajoittaa kipeät polvet, kai niihinkin auttaisi, ainakin vähän, painonpudotus.
        Polvissa on kyllä todettu sellainen vika että mikään muu kuin leikkaus ei auta.
        Jos joku puolustelee ylipainoaan niin keneltä se on pois, antaa puhua.
        Kortisoni ainakin turvottaa ja hormonilääkitys.
        Ei kai niinkään läskiä kerry kun nestettä.


    • jokutäältä

      Ainahan on niitä tapauksia, jotka vain yrittävät peitellä sitä, ettei kiinnosta liikkua ja ylensyönti on kivaa. Mutta kuitenkin on myös niitä, jotka eivät vain siihen pysty, eikä se ole aina edes itsestä kiinni.
      Aineenvaihdunta on suuri tekijä. Toki, sitä voi nopeuttaakin, peräti lääkkeillä, mutta onko sekään enää terveellistä? Itse olen aina ollut normaalipainoisen ylärajoissa, ihan syntymästä saakka. Mitään ei vain tapahdu, ja se on suuri mysteeri. En kyllä välitäkään siitä niin paljoa, kun se ei ole terveysriski kuitenkaan.

      Pointtini on se, että kyllä niitäkin on, joilla on oikeasti kunnollinen syy lihavuuteen.

      • Oma valinta.

        Mua taas jurpii, kun lihavat aina väittävät että mikäs minun on ollessa, kun olen luonnostani niin laiha.

        Kun en ole! Jollen näkisi hitosti vaivaa ulkonäköni ja hyvinvointini eteen, olisin aivan yhtä lihava kuin hekin. Syön tosi tarkasti ja liikun reippaasti päivittäin. Jätän tv:n katselun väliin joka päivä kun olen töissa, jotta ehdin liikkumaan.

        Jos ottaisin sen pullan ja kakkupalan mitä tarjotaan, olisin lihava. Jos lähtisin syömään pitsaa heidän kanssaan, olisin lihava. Jos makaisin illan sohvalla mussuttaen voileipiä, olisin lihava.

        Sairauden vuoksi lihavat ovat aivan marginaaliryhmä. Lihavuus on oma valinta. Minä olen valinnut normaalipainon ja olen valintaani tyytyväinen.


    • Yö syöppö

      Jos ylipainoa on ollut lapsuudesta lähtien niin on joutunut melko tasan tarkkaan kiusatuksi ja syrjityksi jossain vaiheessa. Kyllä se aina arvet jättää ihmiseen ja helposti alkaa lohtusyöpöttelyn kierre. Ei kehtaa lähteä kuntosalille eikä lenkkipoluille kun itsetunto on poljettu maanrakoon. Turvallisempaa ihmisten tuijottelulta ja ilkkumiselta vaan hautautua niiden eväiden kera sinne sohvan uumeniin. Jos ihminen vähitellen kuntoutuu ja alkaa lähtemään vaikka hitaasti liikkumaan sinne kuntopoluille niin eiköhän sekin jotain pahaaoloa potevia urpoja ärsytä. Jos joku haluaa selitellä sitä painoaan ja se helpottaa niin suotakoon se, kyllä he itse sen tietää mutta on varmaankin mukavampaa hieman selvittää "tietämättömille" mistä se ylipaino johtuu :D Se voi olla terapiaa sille huonolle omatunnolle kun on tullut vähän salaa mässäiltyä. Eräs törppö huomautteli melko isosta annoksesta lautasellani niin sanoin että täytyisikö ottaa hiiren annos nähtesi ja vasta hakea lisää kunnes olet häipynyt :) Varmaan monet tekee niin että muiden nähden täytyy esittää ettei syö paljon mitään ja yöllä jääkaapin ovet narahtaa.

      • myös läski

        Joo ja toisinpäinkin homma toimii. Jos sitä nyt vaikka syö seurassa vaan salaattia, niin heti alkaa vinoilu, että syö nyt kunnolla, ei tarvii esittää, että vaan salaatilla elät. Sitten jos ottaa muutakin, niin alkaa se vinoilu, että älä noin paljoa, lihot. Sitä ei voi tehdä toisille mieliksi, ei koskaan.


    • oloo

      kyllä olet köyhä.

      Hae viihteesi muualta.

    • Mieluummin läski kui

      Voi hyvä ihminen sentään... Hanki elämä! Mitä iloa on olla laiha ja täydellinen, jos sitten tuhlaa elämänsä tälläisiin sepustuksiin...

    • Mies yli laidan

      Aloittaja puhuu kyllä täyttä asiaa. Itselleen valehtelee jos perustelee oman ylipainon jollain aineenvaihdunnalla tms. Kokeilkaapa alkaa käydä vaikka joka päivä kymmenen kilometrin kävelyllä, siirrytte vihanneksiin ja juureksiin ettekä syö mahaa täyteen aina kun on nälkä ni varma juttu on että paino alkaa tippumaan. Ai niin ja alkoholi pois! Ensimmäiseen 2kk paino tippuu noin pienillä asioilla helposti lähemmäs 10kg. Itellä toimi ja niin toimii toisillakin. Ei mitään saa ilmaseks vaan se vaatii pientä työntekemistä.

      • juuh*

        Ai niin muuten, kaikki ylipainoiset eivät käytä alkoholia, kuten eivät normaali painoisetkaan.


    • Mies yli laidan

      Ei tietenkään käytä. Jos käyttää niin jo sen pois jättäminen auttaa laihtumisessa kun tilalle ei ota mitään muuta.

    • Surusimmu789

      Oli pakkko kirjoittaa kun aihe koskettaa. Monet selittelet yöipainoaa ja niin teen minäkin. Se helpottaa omaa oloa ja helpottaa itseinhoa. Kuitenkin näkisin, etä se selittely on tavallaan ollut minulle pelastus.

      Vanhempani erosivat ollessani 10 vuotias. Muutin isäni luo asumaan ja siitä alkoi lihomiseni. Isäni ei enää laittanut kunnon kotiruokaa vaan haki meille viikoittain pitsaa yms. roskaruokaa. Ja isäni myös lahjoi minua ruualla usein. Paras esimekki tästä lienee se että isäni lähti illalla baariin "etsimään minulle uutta äitiä" ja toi minulle kilokaupalla herkkuja, jotta viihtyisin illan yksin.
      Minä sitten yksinäni mussutin karkkia ja nukuin eteisen oven edessä, jotta kuulisin että isäni tulee turvallisesti baarista kotiin. Ja olin tuolloin tosiaa vain 10 vuotias! Sain siis pienestä pitäen oppinut ruuan lohdukkeeksi yksinäisyyteen ja pahaan oloon.
      Lihoin ja samalla alkoi koulukiusaaminen joka jatkui vuosia. Välillä laihdutin hurjastikkin ja olin laiha useita vuosia. Sitten kun elämäni alkoi mureta käsiin, jäin työttömäksi ja erosin, lihoin taas. Moni saattaa sanoa, että mitä annoit itsesi taas lihoa ja se oli oma vikani.

      Minulle on pienestä pitäen opettu, että ruokaan on hyvä lohduttautua ja niin tein myös vaikeissa tilanteissa. Sitten oravanpyörä vasta alkoikin: lohdutin itseäni syömällä, tunsin siitä pahaa oloa, masennuin ja söin taas. ja tuolloin kärsin pahasta masennuksesta, joten en saanut itseäni liikkeelle vaan saatoin nukkua päivässä 15-19h.

      Tiedän kyllä syyni lihomiseen: syön enemmän kuin kulutan, mutta asia ei aina ole niin yksinkertainen. Syömisen taustalla on usein monia tekijöitä mitkä johtavat ylensyöntiin. Minun kohdallani ne ovat pienestä pitäen opittu tapa lohduttaa itseään ruualla. Opituista tavoista ei niin vaan pääse eroon ja niihin on helppo palata kun elämä potkii.

      Silti koen, että syy lihavuuteeni osittain lapsuudessa. Voitte olla vapaasti sitä mieltä että se on vain selittelyä, mutta koittapaaka muttaa omasta elämästänne tapa, jota olette käyttäneen 20 vuotta!

      • Tsemppiä!!!

        Nyt en ihan tarkkaan muista, mutta otahan itse selvää! Eli juttu on jotenkin niin, että kun teet jonkin asian 20 (?) kertaa, siitä tulee tapa. Voit siis aivan hyvin opetella uusia tapoja, jotka ovat parempia kuin aikaisemmat ja korvata niillä uusilla vanhat! Näin minä olen toiminut, määrätietoisesti, kyllä se onnistuu!

        Sinuna aloittaisin terapiassa käynnillä. Hyvää jatkoa, kyllä sinäkin onnistut kun minäkin onnistuin, vaikka olen taatusti maailman laiskin ja mukavuudenhaluisin luumu ;)


    • ihme selviytyminen

      Mulla ei ole mitään selityksiä kuin se että liikun liian vähän siihen energia määräärään mitä syön. Teen liian hyvää ruokaa ja 15 kilsaa päivässä ei kuluta niitä kaloreita. Olet ihan oikeassa että terveellistä ruokaa voï syödä liikaa.


      Lääkkeitä ei tarvitse jos liikkuu 10- 20 km päivässä. Laiska kumminkin valitsee lääkkeet ennemmin liikunnan sijaan. Olen syömishäiriöinen joka ei hallitse syömistään eikä juomistaan. Johtuu pahasta lapsuudestani jossa ongelmaisia ihmisiä.

    • 89789

      kyllä lääkkeet voi lihottaa,tai ei nyt pelkästään lääkkeet,mutta mulla esim psykoosilääkitys aikaansai sen että illalla kun ne lääkkeet otti,ni tuli nälkä..tai ei edes nälkä,mutta ihan kamala ruuan himo..sitten sitä söi jääkaapista suunnilleen ovenkin jos muuta ei löytynynyt..nyt olen ollut syömättä niitä lääkkeitä 3kk ja paino on tippunut jo 8kg..että kyllä ne lääkkeet voi oikeesti edesauttaa lihomista..ja kilpirauhase vajaatoiminta myöskin... =)

    • Piiku22

      mua rasittaa sellaiset ihmiset, jotka sanoo: "voi sua onnekasta, kun oot noin hoikka" Ei se oo mitään onnea, mä teen lujasti töitä sen eteen, että saan painon pidettyä samana, kuntoilen joka päivä, yritän syödä terveellisesti ja monipuolisesti ja herkutella vaan kerran viikossa. Kyllä itsekuria tarvitsee ja paljon, että ei herkuttelisi joka päivä, koska mun pahe on roskaruoka :D sen ymmärrän, että jotkut lääkkeet ja sairaudet edesauttaa lihomista, mutta ne joilla ei oo tälläisiä ongelmia, niin lihavuuden syy on usein pelkkä itsekurin puute ja laiskuus. Ja kun suomalaiset juo sitä alkoholia todella paljon, niin sehän se vasta lihottaa ja turvottaakin. Mulla on eräskin kaveri, joka vetää joka päivä roskaruokaa ja kulkee puolen kilometrin matkatkin autolla ja sitten se valittaa, että kun on vararengas vyötäröllä, oon sitä yrittäny saada mun kanssa kuntoilemaan monta kertaa, mutta se vaan tokasee aina, että "ei jaksa". Mä ite haluan pitää kroppani kunnossa ihan terveydellisistä syistä =)

    • lötystäjä

      No siks tietenki että me mässätään ja rällätään ja napostellaan koko ajan. Ja siks että ns. normaalipainoiset saavat taivastella ja antaa neuvojaan. Mitäs te muuta täällä roikkujat teette kun vahtaatte toisten kiloja?
      Niin kauan kun itse ansaitsen rahani, maksan itse menoni ja nautin elämästä, niin en perusta pätkääkään toisten arvosteluista ja kommenteista.

    • Piiku22

      mulla on itsellä joku aika ollut paha naposteluongelma, koko ajan teki mieli syödä jotain, aloin liikkummaan oikein kunnolla ja ulkoilemaan, niin ongelma lähti =) nyt yhtäkkiä lähinnä alkanut oksettamaan kaikki rasvainen ruoka ja naposteltavat. Mutta lihavuus valitettavasti on aika iso ongelma Suomes, vahtaan toisten kiloja siksi, että se on terveydelle vaarallista. Ehkä se ei ole vaarallista vielä parikymppisenä, mutta lihavuus kostautuu vanhempana, kun siitä aiheutuu kaikenmaailman sairauksia, pitäisi osata katsoa pitkällä tähtäimellä. Jos nyt vähäsen on ylipainoinen, niin eihän siinä mitään. Mutta tunnen itseni paljon energisemmäksi ja pirteämmäksi, kun olen alkanut kunnolla noudattaa terveellisiä elämäntapoja =) Missään nimessä ei kannata laihduttaa muiden kommenttien takia, vaan ihan oman itsensä takia. Mutta jos ei halua laihduttaa, niin en mä siitä paasaa sen enempää, sehän on kuitenkin jokaisen oma valinta. Kuntoilen nyt erään ystävän kanssa, joka on sellaiset 15 kiloa ylipainoinen ja se hehkuttaa lähes joka päivä, kuinka ihana olo liikunnasta tulee =) ja kilojakin on jo muuta siltä lähtenyt. Laihtuminen ei vaadi paljoa, hiljaa hyvä tulee.

    • xl

      Voi ressukkaa, luuletko että yli puolet suomalaisista loukkaantuu sun kirjoituksistas:). Suomalaisita yli puolet onylipainoisia kuten minäkin.

    • Piiku22

      tuota, en mä tänne kirjota loukatakseni ketään, nyt oot käsittäny jotain väärin :D halusin vaan kertoa oman mielipiteeni lihavuudesta. Ja vielä sen verran, että lihon itsekin aika helposti, eli jos joku ajattelee vielä, että joku hoikka ihminen on onnekas kun on niin hyvässä kunnossa, niin ei se välttämättä sitä ole, hän voi joutua tekemään paljon töitä, että pysyy siinä kunnossa, kuten minäkin. Tietty on sitten niitäkin ihmisiä, jotka vaan pysyy laihoina, vaikka kuinka vetäis kaikkea roskaruokaa, eikä harrastais liikuntaa juurikaan. Kuten mun vanhin veli :D "kade"

      • xl

        Piiku22, ei ollut vastaus sulle vaan alottajalle. Sun kanssa ihan samaa mieltä:)


      • Piiku22
        xl kirjoitti:

        Piiku22, ei ollut vastaus sulle vaan alottajalle. Sun kanssa ihan samaa mieltä:)

        oho, anteeks, käsitin väärin :D


    • 12

      Lihavuus on sitä että syö enemmän kuin kuluttaa, muunlainen selitys tarkoittaisi ikiliikkujan keksimistä.

      • 12+19

        Lihominen johtuu siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Lihavahan syö kulutuksensa verran, jollei liho enempää. Laihtuakseen pitää vähentää saatua energiaa suhteessa kulutukseen.


    • nasakinko.....

      Olenko rasisti? Hmmm. Luin kirjoituksesi ja tuli mieleen valkoiseen poplaritakkiin pukeutunut laiha tumma nainen. Käsissään laboratorioista tutut ohuet lasiset pipetit. Pitäisikö NASAN tietää??? Pitkät ripset tekevät aaltoilevaa liikettä.
      Mielenkiintoista. Keinahdan rauhalliseen epätietoisuuden tilaan, hymyilen. Herään yht'äkkiä- muistan, on aamu ja minun pitää ottaa 0.2mg thyroxinia. Porsaasta eristetty aine, joka pelastaa minut, olisin varmasti jo kuollut muutoin, onhan minulla vaikea kilpirauhasen vajaatoiminta.
      Muistan vielä hämärästi tosin, kun en saanut lääkettä, aineenvaihdunta oli hidas. kakkosella käytiin joka toinen viikko-ei ollut tarvetta. nyt joku miettii josko NASA haluaisi tämän astronauteilleen.... Hmmm. Jäänpä tähän kytikselle...

    • minnada

      Hehehheh. Itse painoin 2 vuotta sitten 110kg. Mietin, miksi. Aineenvaihduntani oli todella hidas, liikuin todella paljon yrittäessäni sitä nopeuttaa. Syynä lihavuuteni olikin kilpirauhasen vajaatoiminta, johon sain lääkityksen. Nyt mittani ovat 174/70, ja olen niihin tyytyväinen. Syy lihavuuteeni minun kohdallani ei johtunut liikasyömisestä ja liikkumattomuudesta. Ei kannata yleistää.

      Kannattaa mennä testeihin, jos tuntuu, ettei laihdu millään vaikka "kuluttaa enemmän kuin syö". Oireita ovat (hitaan aineenvaihdunnan lisäksi) ummetus, lisääntynyt unen tarve, masennus ja hiusten lähtö. Minä tarvitsin sairastamisen aikana unta 11 tuntia. Masennusta ei ilmennyt.

    • normaali painoinen

      Lääkkeistä tai ei, niin nyky yhteiskunta yrittää kovin hyväksyä lihavuuden. (joka kasvaa koko ajan suomessa) Jokaisen on itse pidettävä itsestään huolta. Terveelliset elämäntavat, niin pysyy paino hallussa ja itse terveenä. Jos lihoo, vaikka kuinka yrittäisi pitää syömisen kurissa ja harjoittaa liikuntaa, on syytä hakeutua lääkäriin. Mutta missä vika, kun tämä näyttää kovin yleistyvän? Kiusaaminen ja halveksuminen on väärin ylipainoisia kohtaan, mutta onhan se luonnonlaki. Eläimetkin syrjäyttävät heikommat. Ei lihavasta oravastakaan mihinkään olisi. Tämä on ihmisten oma aiheuttamaa, joka on koitunut ongelmaksi. Ihan tekee pahaa katsoa kun täti ei mahdu linja-auton käytävällä kulkemaan saatika istumaan ettei maha ota kiinni edellä olevan penkkiin. Ei tuo tervettä ole, nykypäivänä normaalia kylläkin. (valitettavasti)

      • Normaalipainoinen: tässä vähän lisää luonnonlakeja

        - heikot ja sairaat vastasyntyneet jätetään kuolemaan, ei pidetä huolta.
        - vahvempi syrjäyttää heikomman, ihan sama onko fyysisesti heikompi fiksumpi kuin se lihaskimppu, isompi haba ja röyhkeys ratkaisee
        - vahvin uros saa naaraan itselleen, uros panee niin montaa naarasta kuin suinkin kykenee, jatkuvuuden takaamiseksi.

        Jos käytät luonnonlakeja kiusaamisen ja syrjimisen perusteluna niin kannattaa miettiä haluatko tosiaan takaisin tähän. Sinä, kaikessa normaalipainoisuudessasi saatat sairastua tai vaikka katkaista jalkasi. Pitäisikö sinut jättää kuolemaan vai pitää sinusta huolta?


    • åuhäok

      Kysymyksesi:
      Miksi lihavat tarjoavat kaikenlaisia paikkaansa pitämättömiäkin selityksiä ylipainoonsa, eivätkä vain myönnä totuutta?

      Vastaukseni:
      Lihavat tarjoavat yleensä näitä kaiken maailman selityksiä ylipainolleen tilanteissa, joissa he kokevat tai pelkäävät tulevansa tuomituksi ylipainonsa tähden. Lihavat eivät suinkaan ole ainoat selittelijät, vaan uskoisin tämän selittelyn olevan luontainen puolustuskeino hyökkäyksiä vastaan. Esimerkiksi lapset selittelevät toisen lapsen kiusaamista sillä, että toinen ärsytti tai yrittävät laittaa vahingon piikkiin. Aikuisenakin ihmiset selittelevät myöhästymisiään, runsasta alkoholin käyttöä, parisuhdeongelmiaan jne. mitä ihmeellisimmillä syillä, eivätkä suoraan myönnä laiskuuttaan, viallisuuttaan, nautinnonhaluisuuttaan, vastuuntunnottomuuttaan tms. oikeita syitä ongelman takana.

      Vaikka ihmiset tarjoavat tekosyitä näillä huonoille päätöksilleen, kyllä jokainen yleensä sisimmässään tietää ne oikeat syytkin. Ne oikeat syyt voivat olla vain niin kivuliaita myöntää jo itselleenkin, ettei niitä halua toisen ihmisen seurassa alkaa tarkastelemaan julkisestikaan.

      Sanoit: "Se (lihavuus tai laihtumisen mahdottomuus) johtuu jokasella millon mistäkin, mutta ei monella missään nimessä siitä, että yksinkertasesti syö yli kulutuksen koko ajan."

      Kommenttini: Tässä kohtaa olet väärässä. Vaikka ihminen lihoaakin nauttiessaan enemmän kaloreita kuin kuluttaa niitä, lihavat eivät suinkaan koko ajan saa enemmän kaloreita kuin kuluttavat. Lihavuus on merkki siitä, että on joskus saanut kaloreita enemmän kuin on kuluttanut. Lihavuus ei välttämättä kuitenkaan ole merkki siitä, että olisi välttämättä edes vuosiin saanut enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Esimerkiksi äitini on ollut ylipainoinen niin kauan kun muistan, mutta paino on pysynyt pitkälti samana. Tämähän tarkoittaa sitä, että hän on kuluttanut kaloreita saman verran kuin on syönytkin niitä, jolloin laihtumista ei ole päässyt tapahtumaan.

      Kuvailit myös kirjoituksessai muutaman kylmän totuuden, joita en lähde kumoamaan. Tekstissäsi ylipainon syistä on annettu hyvin yksipuolinen kuva, sillä ylipainon mielen sisäisiä syitä et ole huomioinut juuri ollenkaan. Harvemmin ylipainossa on kyse vain siitä, että ihminen syö enemmän kuin kuluttaa. Kyllä nykyään länsimaissa on tarjolla runsaasti tietoa terveellisestä syömisesta ja ylipainon riskeistä puhutaan siinä määrin, että uskoisin harvan ylipainoisen tekevän tietoisen valinnan haluavansa lihota tai olla ylipainoinen.

      Se, miksi ylipainosta puhutaan masennuksen yhteydessä, ei suinkaan johdu ainoastaan lääkkeiden sivuvaikutuksista. Esimerkiksi epätyypilliseen masennukseen, joka nimestään huolimatta on masennuksen yleisin muoto, kuuluu oireena lisääntynyt ruokahalu ja runsas lihoaminen. Lääkkein hoidetun masennuksen suhteen onkin vaikeaa arvioida, mitkä asiat johtuvat itse sairaudesta ja mitkä lääkkeistä. Masennuslääkkeet eivät myöskään tehoa läheskään kaikkiin hyvin, joten lääkehoidosta huolimatta oireet ovat yhä olemassa, vaikkakin hieman lievempinä.

      Ylipainon psyykkisiä syitä voi olla muitakin. Esimerkiksi jotkut ylipainoiset ovat saattaneet lapsuudessaan tai nuoruudessaan kokea jonkinlaista seksuaalista hyväksikäyttöä tai esineellistämistä, että osittain tiedostamattaan lääkitsevät pahaa oloaan ruualla ja kokevat jossakin määrin ylipainon suojaavan heitä jatkossa vastaavanlaisilta tilanteilta. Joillakin ylipaino voi liittyä päihderiippuvuuteen, jonka taustalla on usein myös omat ongelmansa.

      Vaikka ylipainosta olisi periaatteessa helppo päästä eroon, nimenomaan nämä taustalla vaikuttavat psyykkiset ylipainon syyt ovat edesauttamassa repsahduksia ja painon nousua uudestaan laihduttamisen jälkeen. Ennen kuin kehotat kaikkia lihavia ottamaan itseään niskasta kiinni, voin todeta, että psyykkisiä ongelmia ei ihan niin helpolla korjata. Ja jos oikeasti kuvittelit, että esimerkiksi masennuksesta pääsee noin vain irti, olet saanut elää helpompaa elämää kuin ehkä tiesitkään.

      Oman kirjoitukseni keskeisimmät pointit:
      - Tekosyyt eivät ole mitenkään ominainen piirre lihaville, vaan yleistä kaikille ihmisille.
      - Lihavat eivät välttämättä koko ajan syö enemmän kuin kuluttavat, vaan he ovat ainakin jossain vaiheessa syöneet enemmän kuin ovat kuluttaneet.
      - Ylipainon syntyyn vaikuttaa paljon enemmänkin kuin vain fyysiset syyt. Taustalla vaikuttaa yllättävän usein psyykkiset syyt, joiden korjaaminen ei olekaan aivan helppoa.

    • Kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa painoa. Se vain on fakta. Vastaavasti liikatoimintaa sairastava laihtuu vaikka söisi kuin hevonen.

      Kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy myös muita oireita kuten palelu, hiustenlähtö, väsymys ja ihon kuivuminen. Tilan voi todeta terveyskeskuksessa arvot mittauttamalla. Tyroksiinilääkitys korjaa tilanteen.

      Tässä vähän yksinkertaista faktaa, vaikka periaatteessa oletkin mielestäni oikeassa tuon seliseli -teoriasi kanssa.

      Itse olen liki viisikymppinen, 170-senttinen , 86-kiloinen nainen. Liikakiloja on siis viitisentoista. Paino alkoi nousta kun lapsia syntyi, neljänkympin jälkeen enemmän. Söin liikaa, huomaamattani, liikuin liian vähän. Ja 2009 sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan. Hankin ylikiloni elämäntavoillani, tyroksiinivajaus vaikeutti niiden pudottamista kun havahduin tilanteeseen. Lääkitys on auttanut painonpudotuksen vauhtiin. Välttelen sokeria, pullajauhoja ja alkoholia. Ruokavaliooni kuuluvat hyvä liha, hyvät kasvikset ja hedelmät, täysjyvävilja. Kotona on kehonkoostumusmittari jolla träkkään painoani, peruskulutustani ja rasvaprosenttiani. Arkeeni kuuluu liikuntaa neljänä päivänä viikossa, kävely-juoksulenkkejä ja vastusharjoittelua kotona (inhoan kuntosaleja!) Tavoitteena on painaa 70 kg kun täytän viisikymmentä Aikaa siihen on reilu vuosi.

    • zxcvbndfg

      Minulla ja monella muulla psyyken lääkkeet lihottaa. Onko siis kaikki mt-potilaat laiskoja? Oma vika?
      Ennen lääkkeitä olin hoikka. Lääkityksen aloitus -> hurja painonnousu. Kokeilu ilman lääkkeitä -> hurja painonlasku. Lääkitys aloitettava uudelleen -> hurja painonnousu. Monta laihdutusyritystä -> ei tulosta.
      Ja jos lääke/sairaus hidastaa aineenvaihduntaa, tottakai vaarana lihoa. Samoin kuin tupakka nopeuttaa aineenvaihduntaa.
      On niin paljon mitä lääkkeiden sivuvaikutuksista ei tiedetä. Ei se aina oo niin yksinkertasta.

    • yksvaaaaaaaaaaaaaaaa

      Miä oon lihava sen takia kun tykkään (liikaa) suklaasta :D
      Mitä sitä kieltämään.
      Se minua ärsyttää kun ihmiset kuvittelevat että lihavat syövät jatkuvast paljon ruokaa. Jos minäkin söisin joka päivä roskaruokaa yms. nii lihoisin jatkuvasti. Nyt kun painoni pysyy samana, niin syön juuri sen verran kuin kulutan.

      Eli lihavakin voi syödä terveellisesti ja liikkua, vaikka onkin lihava.

    • Anonyymi

      Taipumus lihoa on erilainen eri vartalotyypeillä. Toiset lihovat jo äidinmaidosta, toiset eivät milloinkaan. Pyöreä, paksuluinen, leveä vartalotyyppi näyttää lihoavan herkemmin, kuin siro, kapea vartalo. Myös kasvonpiirteet antavat osviittaa, pyöreäposkinen ja lättänenäinen ovat useammin ylipainoisia. Herkkuja on liikaa saatavilla ja mikäli ei omaa suurta itsekuria kärsii seurauksista.

    • Anonyymi

      Kaksi vierasta ihmistä kyseli multa että mistä mä laihdutan.Sanoin että mahasta ja reisistä.Painoa on 80 ja pituutta 167.Harrastan lenkillä käyntiä.Ketä pitäis uskoa itteeni vai muita jotka ihmettelee laihdutustani.

      • Anonyymi

        Riittää, kun uskoo itseensä.
        Muiden mielipiteistä ja kommenteista ei kannata välittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittää, kun uskoo itseensä.
        Muiden mielipiteistä ja kommenteista ei kannata välittää.

        Mutta onhan se kiva kuulla etten näytä läskiltä vaikka normaalipainoon on 11 kiloa.


    • Anonyymi

      Syntymälahjana suuri määrä rasvasoluja.
      On "läpipaskureita" ja toisessa laidassa henkilöitä joiden rusas rasvasolumäärä odottaa, että jotain energiapitoista livahtaisi saataville.
      Tuttava- ja lähipiirissä on molempia.
      Työkaverini oli kuin pinkypanter. Laiha kuin nälkämaan laulu vaikka mätti suuhunsa kaikkea kalorifanaatikkojen manaamia aineksia.
      Heppu sanoi, että hänen isänsä oli saman lainen.
      Toinen hoikkis on vaimoni. 50v vaiheessa, erään sairauden yhteydessä, lääkäri sanoi, että rouvan on saatava painoa lisää.
      160cm pituinen, spritterin vahvat koivet ja pakarat omaava, kaksi kookasta lasta synnyttänyt nainen painoi 52kg johon oli saatava painoa lisää ainakin 6kg.
      Rouva syö samat sapuskat ja samat määrät kuin minä, 172cm, 80kg painava ukko.

      4,5:n viikon mittainen auto / teltta matka Välimerelle tuttavapariskunnan kanssa.
      Olimme alle 30 vuotisia. Tuttavaheppu oli minua kaksi vuotta vanhempi mutta olimme saman kokoisia. Söimme samat sapuskat. Ryyppäsimme suunnilleen saman verran. Mitä tuttavat tekivät teltassaan keskenään ei kuulunut minulle.
      Tuona aikana kaverini laihtui 3kg ja minä lihon saman verran, 3kg. Seuraavina vuosina kaverini lihoin reippaasti joten hän ei ollut edes "läpipaskurityyppiä"!

      Myöhemmin, punttiharrastukseni myötä kertyi hieman lihasmassaa ja enimmillään lepokulutukseni oli 2230kcal/vrk. Antoi hieman "pelivaraa" mutta vain hieman.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3391
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      169
      1431
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1218
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1102
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      784
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      772
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      729
    Aihe