Evanda 2,0-05

Ei ihan 454...

Moinen kiinnostaisi ja yksi alle 100tkm olisi tiedossa suht järkihintaan .Millaisia oikeita kokemuksia teillä on sen kestävyydestä,tekniikasta,jakohihna/ketju vaihtoväli,automaatin kestävyys jos moinen,sähkömurheita paljonkin tms.Tulisi vaimolle käyttöautoksi ja ei viitsisi pistää omaisuutta nimikilpeen keulalla...Onko näissä vielä GM tekniikka Euroopasta,tokihan tiedän ettei näitä voi oikeisiin USA Chevyihin verrata,niitäkin ollut.

70

15562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missä miehet ratsast

      Ihan mukava auto, näin sanon viiden vuoden kokemuksella. Varaosat edullisia ja niitä yleensä saa suhteellisen helposti Metro-auton kautta. 60 000 km on jakohihnan vaihtoväli. Kokemusta vain manuaali vaihteisesta, eikä siitä valittamista. Hyvin kulkee viikonloput Vantaa Savonlinna mökkireissut, maantieajossa n. 7. 7litraa satasella, taajama-ajossa kympin molemmin puolin.

      • Moro minäkin laitoin ässän talvilevolle,tuli liian kalliksi pitää talvella kunnossa,nyt on tip top,mutta annas olla kun poika 31v alkaa käskyttä.Minä ostin sinulta se keskiputken Evandaan,nyt on takapönttö ja keskiosa vahdettu,kova savotta kun poraa pultit pois etupäästä.Oli vain nuo tiivisteet meennyt,että on mulla myydä takapönttö ja keskipönttö aj 155th 100e yht. Jakopään ylätunnistimen vaihdoin 36e Mister-Autosta saa kaikki paitsi pakoputken iskarit,muut otin sieltä kun ostin 6.1.11 auton huollatin tulpanjohtoja myöten,nyt pakari ja pelaa kuin unelma kun tyhjensin automaattiilaatikon meni 5l ja öljyä saa porista,ettei tarvii sotkea Tebben öljyä mobil 5-50W on ollut ja ajettu 500km vaihto,nyt mittarissa 205th/km ja pelaa kun öljyt ja putken sai,huoltaa sitä täytyy.Nyt On koeajossa Cruze aut 1,8l -2011 aj 12500 meen tutkii ja sitten kohti tuntematonta.Niin kiitos pakoputkesta.


      • savuton-1 kirjoitti:

        Moro minäkin laitoin ässän talvilevolle,tuli liian kalliksi pitää talvella kunnossa,nyt on tip top,mutta annas olla kun poika 31v alkaa käskyttä.Minä ostin sinulta se keskiputken Evandaan,nyt on takapönttö ja keskiosa vahdettu,kova savotta kun poraa pultit pois etupäästä.Oli vain nuo tiivisteet meennyt,että on mulla myydä takapönttö ja keskipönttö aj 155th 100e yht. Jakopään ylätunnistimen vaihdoin 36e Mister-Autosta saa kaikki paitsi pakoputken iskarit,muut otin sieltä kun ostin 6.1.11 auton huollatin tulpanjohtoja myöten,nyt pakari ja pelaa kuin unelma kun tyhjensin automaattiilaatikon meni 5l ja öljyä saa porista,ettei tarvii sotkea Tebben öljyä mobil 5-50W on ollut ja ajettu 500km vaihto,nyt mittarissa 205th/km ja pelaa kun öljyt ja putken sai,huoltaa sitä täytyy.Nyt On koeajossa Cruze aut 1,8l -2011 aj 12500 meen tutkii ja sitten kohti tuntematonta.Niin kiitos pakoputkesta.

        moi.miten egr ventiilin vaihto onnistuu itse?
        korjaamo käsikirja löytyy...
        kiitos neuvoista jos jaksat vastata.


      • Jokke4656
        Kippari.m kirjoitti:

        moi.miten egr ventiilin vaihto onnistuu itse?
        korjaamo käsikirja löytyy...
        kiitos neuvoista jos jaksat vastata.

        Todella helppo homma. EGR-venttiili on kiini kahdella 13 mm kannalla olevalla pultilla. Irroita ensin sähköliitin. Peltitiivisteen voi käyttää uudelleen jos uutta ei tule mukana.

        Jos autossasi on joku EGR:ään liittyvä vikakoodi, niin ennen uuden EGR:n ostamista kannattaa yrittää putsata vanha. Paina EGR:n pohjassa olevaa "mäntää", jossa on muistakseni kuusiokolokanta. Sen pitäisi liikkua kevyesti sisään ja palautua taas jousivoimalla takaisin alas. Jos ei, niin jollain kaasuttimenpuhdistusspraylla tai ihan EGR-puhdistusspraylla voi liottaa em. osaa. Kuusiokolokannasta voi pyöritellä kyseistä mäntää samalla kun suihkuttaa puhdistusspraytä. Ainakin Valvolinella on ihan EGR Clearer tms. nimellä ainetta joka on varmaan samaa kuin Carburettor Cleaner.

        Kopioi Youtubeen tämä: Trouble Code P0404 EGR Cleaning

        Siinä on hyvin kuvattu EGR-venttiilin puhdistus.


    • Evandaattori

      Aika vanha keskusteluhan tämä on, mutta vastailen kuitenkin. Ostin juuri -04 mallisen Evandan, alle 100 tkm ajetun, automaattilaatikollisen. Olen ajellut sillä nyt n. tuhat kilometriä ja hyvin pelittää. Käytin juuri autoa huollossa ja vaihdatin jakoremmin ja nesteet. Automaattilaatikon öljyt vain tarkastettiin, koska käyttöohjekirjan mukaan niitä ei tarvitsisi koskaan vaihtaa, ellei käyttö ole ollut poikkeuksellisen rasittavaa.

      Konehan siinä on sama kuin joissakin muissa GM tuotteissa, 2 litrainen 16 V moottori. Mm. jakohihna ja vesipumppu passaa suoraan sama, kuin Opeliin. Myös jakohihnan vaihtoväli on Opelin kanssa sama, juuri tuo harmittavan lyhyt 60tkm. Nettikeskustelujen mukaan auto näyttäisi olevan melko kestäväkin. Joillakin on ollut ongelmia etupyörän laakereiden ja taka-akseliston puslien kanssa, ja sähkömurheitakaan ei juuri näyttäisi olleen. Sähköosian valmistaja lienee sama kuin muillakin korealaisilla, ja perheellämme on kokemuksia KIA.sta, jossa ei sen viiden vuoden kokemuksemme aikana ole ollut pienintäkään sähkövikaa.

      Selvittelin jo tuota automaattivaihteistoasiaakin, koska ajattelen, että laatikon öljyt on kyllä jossain vaiheessa syytä vaihtaa, ja ovathan Suomen ilmasto-olosuhteet sen verran rankat, että vaihto sen vuoksi on paikallaan. Evandassa on saksalaisen ZF:n valmistama 4-vaihteinen loota. Siis mistään kummajaisesta ei ole kysymys. Kyseisen valmistajan vaihteistoja käyttää monet auton valmistajat mm. BMW.

      Vaihteistoöljystä näyttää keskustelupalstoilla olevan monenlaista parran pärinää, ja tottahan on että automaattilaatikot ovat siitä tarkkoja. Daewoo suosittelee oman laatikkoöljyn käyttöä, mutta antaa myös ohjekirjassa laatuluokkavaatimuksen Esso LT 71141. No Essoahan ei Suomessa enää ole, mutta kyseinen numerokoodi löytyy myös joidenkin muiden valmistajien öljyistä mm. Teboilin Fluid S:stä. Lähetin asiasta tiedustelun Teboilille, josta sain yksiselitteisen vastauksen: Heidän Fluid S tuote täyttää kyseisen vaihteiston ja auton valmistajien asettamat laatuvaatimukset ja sitä voi turvallisesti käyttää. Niinpä aion sitä myös tulevassa vaihtotyössä laittaa Evandaani ko tuotetta. Syy, miksi en käytä Daewoon omaa öljyä, on sen karmea hinta. Ostin merkkiliikkeestä litran pullon tarkistusta ja lisäystä varten. Tunsin tulleeni ryöstetyksi, hinta oli 44 euroa! Neljän litran kanisteri Teboilin Fluid S öljyä näyttäisi maksavan jotain alle 40 euroa.

      Niin. Vaihdatin jakohihnan juuri, koska mistään ei käynyt selville, oliko työ tehty 60tkm kohdalla. Todennäköisesti oli, koska vanha hihna edelleen oli hyväkuntoinen. Kustannus koko hommasta oli 300 euroa monimerkkikorjaamossa tehtynä. Minulla tosin oli osat mukana. Gatesin valmistama hihna ja rullat n. 130 euroa tarvikeliikkeestä, ja työn osuus 2,5 tuntia n.170 euroa, joten moisen kustannuksen vuoksi autoa tuskin kannattaa jättää ostamatta.

      • Evandaattori

        Unohdin mainita: Jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös vesipumppu. Osien hintaan 130 euroa sisältyi myös vesipumppu, ja työn hintaan myös pumpun vaihtotyö. Jakohihnan vaihdon yhteydessähän kannattaa myös vesipumppu vaihtaa, koska se pyörii samalla hihnalla ja maksaa vain muutaman kympin. Myöhemmin vuotamaan alkavan pumpun vuoksi voi mennä koko jakohihnatyö uusiksi.


    • eede

      Onkohan 2002 vuosimallin Tacuma 2,0 aut. sama kone ja loota.

      • Evandaattori

        Tacumassa ja Evandassa molemmissa on GM:n Family II tyypin moottori, josta ensimmäiset versiot tulivat jo 70-luvulla. Kyseistä konetta GM on käyttänyt lähinnä Opeleissa, Vauxhalleissa ja australialaisessa Holdenissa. Vuosien myötä konetta on modernisoitu, ja uusimmissa versioissa on mm 16-venttilinen kansi, mutta vanhahtaviakin piirteitä siinä on, kuten mm. tuo lyhyt jakoremmin vaihtoväli osoittaa. Kone on myös melkoisen bensasyöppö, vanhahtava piirre sekin. Tosin Evanda on melko painava, ja ison massan liikutteluun energiaa kyllä kuluu. Molemmissa Daewoissa lienee saman moottorin eri versiot, koska Evandassa on 131hv ja Tacumassa 121hv. Daewoossa olevia moottoreita on tehty/tehdään ainakin kahdessa paikassa. Omilla tehtailla Koreassa ja Holdenin tehtailla Australiassa.

        Automaattilaatikko Evandassa on ZF:n valmistama. Se on varma tieto, jonka mm Teboil minulle vahvisti. Tacumassa lienee käytetty kahden valmistajan laatikoita, sekä ZF:n, että japanilaisen Aishinin.

        Tuollaista tietoa löysin, kun tässä joutessani nettiä selailin.


      • Jokke4565
        Evandaattori kirjoitti:

        Tacumassa ja Evandassa molemmissa on GM:n Family II tyypin moottori, josta ensimmäiset versiot tulivat jo 70-luvulla. Kyseistä konetta GM on käyttänyt lähinnä Opeleissa, Vauxhalleissa ja australialaisessa Holdenissa. Vuosien myötä konetta on modernisoitu, ja uusimmissa versioissa on mm 16-venttilinen kansi, mutta vanhahtaviakin piirteitä siinä on, kuten mm. tuo lyhyt jakoremmin vaihtoväli osoittaa. Kone on myös melkoisen bensasyöppö, vanhahtava piirre sekin. Tosin Evanda on melko painava, ja ison massan liikutteluun energiaa kyllä kuluu. Molemmissa Daewoissa lienee saman moottorin eri versiot, koska Evandassa on 131hv ja Tacumassa 121hv. Daewoossa olevia moottoreita on tehty/tehdään ainakin kahdessa paikassa. Omilla tehtailla Koreassa ja Holdenin tehtailla Australiassa.

        Automaattilaatikko Evandassa on ZF:n valmistama. Se on varma tieto, jonka mm Teboil minulle vahvisti. Tacumassa lienee käytetty kahden valmistajan laatikoita, sekä ZF:n, että japanilaisen Aishinin.

        Tuollaista tietoa löysin, kun tässä joutessani nettiä selailin.

        Mulla Chevrolet Evandassa vm. 2006 mittarissa 97000 ja automaatti. Käytännössä sama peli kuin sulla. Aika ongelmaton auto ollut ja hyvin varusteltu. Korkea tyhjäkäynti vaivaa välillä vaikka on tyhjäkäyntimoottoria välillä putsattu. Saattaa olla enemmän ominaisuus, koska ilmavuotoakaan ei tunnu missään olevan. Pari vuotta olen sillä ajellut ja ainoita varsinaisia vikoja oli vaihteiston asentoanturi ja etummaisen happianturin lämmitysvastus. Tuon asentoanturin korjaus jäi merkkiliikkeessä osineen alle 300 euron. Happianturin ostin romikselta 40 eurolla.

        Tuo asentoanturin vika ilmeni MIL-valon syttymisenä (tai Check Engine Light) ja vaihteiston menemisenä ns. limp modelle, eli jätti vain 3 vaihteen käyttöön ja autolla ei päässyt kuin max. kuuttakymppiä. Vikakoodinlukijalla (suosittelen hankittavaksi, ei maksa eBayssa kuin muutaman kympin) löytyi seuraavat koodit: P0700 TCM Malfunction ja P0705 Transmission Range Sensor A Circuit (PRNDL Input). Tuo jälkimmäinen viittasi suoraan vaihdelaatikon yläosassa olevaan tunnistimeen, jossa vaihteensiirtovivusto on kiinni. Sen vaihto siis oli ratkaisu tuohon vikaan.

        Happitunnistimen lämmitysvastusvika sytytti MIL-valon ja antoi koodin P0135 O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 1. Tarkka koodi oli, koska yleismittarilla pystyi varmistamaan että juuri lämmitys on rikki, ei itse anturi. Ajoonhan tuo vika ei varsinaisesti vaikuta, bensankulutus voi vähän lisääntyä, kun happianturin lämpiäminen kestää jolloin ei anna moottorinohjauksen tarvitsemaa signaalia heti kun käynnistää kylmän koneen. Anturi oli helppo vaihtaa happianturin irrotushylsyllä.

        Laatikkoöljyjä ei ole vielä vaihdettu. Ehkä jossain vaiheessa. Autotarvikeliikkeissä (ainakin Hessumobiili ja AD) olen nähnyt tuota alkuperäistä Esso LT 71141 -öljyä pullossa hintaan n. 14 euroa.

        Moottoriöljyvaatimus on 5W-30. Olen käyttänyt Teboil Diamond 5W-30 -öljyä, jota mm. Tarjoustalosta löytyy n. 35 euron hintaan. Nyt tosin ostin GM longlife 5W-30 5 litran kannun, jota laitan seuraavaksi. On näitä siis muitakin vaihtoehtoja melko kalliin Mobil 1 ESP:n lisäksi.


    • Evandaattori

      Tuo laatuluokitus LT 71141 lienee Esson oma. Daewoon oman lootaöljyn on valmistanut Exxon Japan, siis Japanin Esso. Laatuluokituksesta ei pullon kyljessä puhuta mitään. Ohjekirja antaa siis tuon suosituksen, ja Suomessa markkinoidaan ainakin Valvolinen MaxLife ja Teboilin Fluid S öljyjä joissa tuo laatuluokitus ilmoitetaan. Mm. Nesteen valikoimissa ei tuollaista öljyä ole. Koska kysymyksessä on eurooppalaisen valmistajan vaihdelaatikko, jota ilmeisesti käyttää mm. Citroen ja BMW, niin ei voi olla niin että ainoastaan Daewoon oma tai vain Esson öljy kävisi. Siksi aion kokeilla tuota Teboilin tuotetta. Ja viime kädessähän Tuotteen valmistaja vastaa, jos on laittanut väärän luokituksen purkin kylkeen.

      Tuo viskositeettisuositus moottoriöljyssä on mielenkiintoinen juttu. Miksi se on 5w30, eikä 5w40, tai jopa 5w50? Kysymyshän on kuitenkin aika vanhahtavalla tekniikalla tehdystä moottorista. Ajattelen, kun luen tuota suositusta käsikirjasta, että suurempi paino on esim API luokituksesta, joka on SL. Teboilillakin on valikoimissa puolisynteettinen Gold 5w30, jonka edelleen olemassaoloa olen ihmetellyt Gold S 5w40 rinnalla. Kävisiköhän tuo öljy myös Evandaan vaikkapa 10000 km vaihtovälillä?

      Nuo Evandassa ilmenneet viat on hyvä tietää, jotta voi itsekin seurailla tilannetta. Semmoinen yleismallinen testeri olisi varmaan hyvä hankinta. Mm. nettikauppa E-Ville tarjoaa testereitä, jotka se toimittaa suoraan Kiinasta. Yksi malli siellä olis, joka asiakaspalautteen mukaan toimii ainakin uudemmissa Opeleissa ja Daewoo Kalosissa. ja hintaakin olisi vain se arvolisäveron alittava n. 43 euroa. Se että toimiiko, se myös Evandassa, ei ole tietoa, mutta eipä tuon hankinnassa mitään katastrofia tapahtuisi, vaikka ei toimisikaan.

      • Jokke4565

        Teboilin vaihteistoöljyä minäkin mietin, mutta olen kuitenkin jostain lukenut ja kuullut että kannattaisi laittaa vain sitä mitä valmistaja suosittelee, eli Esson LT 71141 öljyä. Hintaero ei kuitenkaan niin iso ole. On ainakin mielenrauha siitä, että on oikeat rasvat laatikossa.

        5W-30 oli itsellenikin vähän yllätys, kun hankin auton pari vuotta sitten. Muissa autoissa olen aina käyttänyt 5W-40 -viskositeettisia öljyjä. Tuota 5W-30 olen kuitenkin laittanut, kun siinä tuo kuuman pään viskositeetti on sitten juuri valmistajan haluama eli ohuempaa kuumana kuin 5W-40. Ei tuo kone tosiaan mikään viimeisimmän tekniikan tuote ole, mutta valmistaja tietänee viskositeetin paremmin. Uudemmissa, kuten Epica ja Cruze taas suositellaan 5W-40 -öljyä ja taisi Cruzessa jopa olla niin, että laatuluokitus on se mikä ratkaisee (dexos2 ja tuo API) ja sen jälkeen vasta katsellaan viskositeettiä.

        Tuota Teboil Gold 5W-30 -öljyä harkitsin jossain vaiheessa, mutta käsittääkseni se on noita ACEA A1/B1 ohuita/polttoaineensäästö- öljyjä, joita mm. Fordin koneissa on vaatimuksena. Se on puolisynteettinen öljy, mikä ei sinänsä ole huono juttu. Kokeile ja kerro sitten miten kävi:)

        Vikakoodinlukija on hyvä hankinta. Maksaa itsensä äkkiä takaisin. Merkkiliikkeet ottavat pelkästä koodin luvusta n. 80 euroa. Jos siis itse pystyy koodin lukemaan ja jopa korjaamaan vian niin kyllä kannattaa hankkia. Tuttujen autoista olen sillä myös lukenut koodeja. Evandaan käyvät varmaan kaikki yleismallin lukijat. Minulla on Autel MaxiScan MS309. Hyvä laite, joka näyttää pelkän koodin lisäksi tuon selitteen (kuten esim. O2 Sensor Heater Circuit Bank 1 Sensor 1) Monessa muussa mallissa joutuu koodiin etsimään selitteen netistä.

        Lisäksi se on niin pienikokoinen, että mahtuu hyvin hanskalokeroon. Mutta, jos nyt ostaisin koodinlukijan, investoisin muutaman kympin lisää sellaiseen lukijaan, joka lukee myös ns. live dataa kuten MaxiScan MS310 ja MS509 Olisi nimittäin esim. tuon mainitsemani korkean tyhjäkäynnin aikana mielenkiintoista katsoa mitä moottorin ohjausyksikkö sillä hetkellä säätää vai onko arvot kuten normaalin tyhjäkäynnin aikana. No, sellainen tulee joskus hankittavaksi.

        Tuo oma MS309 näyttää kyllä ns. freeze frame-dataa, joka on tallennus moottorin ohjausyksikön arvoista juuri sillä hetkellä, kun se päätti sytyttää MIL-valon. Lisäksi kaikilla näillä skannereilla voi resetoida MIL-valon. Todella kätevä ominaisuus. Katsastuksessahan tulee hylky, jos löytyy joku päästöihin vaikuttava koodi. Sen resetoiminen korjaamolla ja sitten uusintanäyttö katsastusasemalla maksavat kuitenkin joten oma lukija kannattaa olla.

        Evanda on mun eka automaattivaihteinen auto ja en ottaisi enää manuaalia. On se vaan ruuhkassa miellyttävä ajaa. Talvella myös erinomainen. Vaihdekepin juuressa on HOLD-painike, jota painamalla liikkeellelähtö onnistuu vaikka millaisesta loskasta. Auto lähtee silloin kakkosella liikkeelle eikä sudi. . Toissatalvena oli semmoinen määrä lunta tuossa pihatiellä, että en olisi uskonut että liikkeelle päästään mutta tuota toimintoa käyttämällä lähti kyllä.


    • Jokke4656

      Jokos Evandaattori olet saanut vikakoodinlukijan ja jos olet niin toimiiko?

      Putsasin tuossa joutessani omasta Evandastani EGR-venttiilin. Piti tehdä jo kesällä mutta jäi vaan. On yksi helpoimpia huoltotoimia mun mielestäni.

      • Evandaattori

        Eipä ole vieläkään mittaria kuulunut, ja sitä nyt ihmettelen. E-villestä ilmoittivat jo parin päivän päästä tilauksesta, että tavara on lähtenyt heiltä. Siis aikaa on kulunut jo yli kolme viikkoa. Mikähän siellä hidastaa? Tulli, Kiinan tai Suomen posti, vai mikä? Nettikaupan vika se tuskin on, koska vaikeuttaahan se heidänkin toimintaansa jos asiakkaat eivät saa tilaamaansa tavaraa kohtuullisessa ajassa.


      • Jokke4656
        Evandaattori kirjoitti:

        Eipä ole vieläkään mittaria kuulunut, ja sitä nyt ihmettelen. E-villestä ilmoittivat jo parin päivän päästä tilauksesta, että tavara on lähtenyt heiltä. Siis aikaa on kulunut jo yli kolme viikkoa. Mikähän siellä hidastaa? Tulli, Kiinan tai Suomen posti, vai mikä? Nettikaupan vika se tuskin on, koska vaikeuttaahan se heidänkin toimintaansa jos asiakkaat eivät saa tilaamaansa tavaraa kohtuullisessa ajassa.

        Pitkäänpä kestää. Itsellänikin kyllä kesti vähän vajaat kolme viikkoa tulla Hong Kongista se oma lukijani. Tuliko mitään seurantakoodia? Omaani silloin seurasin ja näkyi milloin on Shanghain tai vastaavan lentokentältä lähtenyt ja parin päivän sisällä se sitten tuli kun koodin mukaan oli tullipostiin tänne tullut. En muista mistä firmasta tilasin mutta eBayn kautta löysin.


    • Dropa:P

      Kappas, täällähän on oikein jutusteluakin nykyään tästä autosta. Pari vuotta sitten, kun olin autoa ostamassa, netistä löytyi hyvin vähän tietoa autosta ylipäätään.

      Ostaessani auton, oli sillä ajettu 190tkm, nykyään mittarilukema on siinä 260tkm paikkeilla. -04 CDX kyseessä.

      Jotkut väittävät auton sisustan muovien olevan "halvan" näköisiä, nämä kommentit ovat yleensä tulleet Audi-miehiltä. Enpä tiedä, makuasia.

      Auto itsessäänhän on loistava, edustava ja sopivasti tuntematon suurimmalle osalle, että kahdeksan kymmenestä ihmisestä kysyy minkä merkkinen auto mahtaa olla.

      Auton huonot puolet tulevatkin sitten ilmi, kun haluaisit muokata autoa mieleiseksi, tai kilometrit saavuttavat 230tkm.

      225/40-18" pallukoiden mahduttaminen auton alle oli melkoista tuuripeliä, vanteen ET:ssä on pelivaraa jotakuinkin 5mm.

      Auton madallukseen ei ole saatavilla kuin matalammat jouset, ~200e hintaan. Takapyörissä ei kuitenkaan ole säädettävää camberia, joten jos madallus kiehtoo, suosittelen kokeilemaan hieman halvemmilla kumeilla ensalkuun kulumista.

      Auton sisusta on helppo purettava, luojan kiitos. Eikä takaikkunoidenkaan irroitus ole kovinkaan iso projekti (vert. VW Golf) joka helpottaa siinäkohtaa, kun rupee häiritsemään silmää takaovien lasien välissä olevan pylvään ruostuminen (vakiovika). Tolppien hinnaksi olen lukenut netistä joskus 11e/kpl merkkiliikkeeltä, en anna takuita todellisuudesta.

      ~250tkm kohdalla tuli itselleni isompi remppa, kun töihin mennessä lämmöt nousi hetkellisesti tappiin saakka, mutta laskivat yhtä nopeasti normaalitasoon, sama toistui pari kertaa jonka jälkeen rupesi pieni nakutus kuulumaan moottorista. Mistälie lähtenyt ketjureaktio rikkoi puoli alakertaa moottorista, joka kuulostaa sikäli hauskalta, että auto oli ajettavissa edelleen. Hintaa kilkkeille, koneistuksille ja töille tuli koneistamolla ~3500e.

      Parisen tuhatta kilometriä tästä eteenpäin, auto pajalle ohjaustehostimen nestevuodon takia, joka osottautui hyvin yksinkertaiseksi viaksi (mutteri löysällä). Aurausta säädettäessä löytyi pienoinen ylläri takapään puslista, joidein uusiminen ei ollutkaan ihan ilmaista puuhaa, puslia kun ei saa erillään, vaan pitää uusia koko helap***a, 300e kpl.

      Myöskin Check Engine-valo on yksi pirulainen tässä autossa, jos se päättää näyttää vikavaloa katalysaattorin arvoille. Se valo nimittäin syttyy ja sammuu vähän miten sattuu, ilman mitään logiikkaa, päästöissä ei ole mitään vikaa, eikä 120euron arvoisen (katalysaattorin jälkeisen) lambdan vaihto vaikuttanut valoon millään muotoa. Etummainen lambda maksaakin sitten useamman satasen. Valo palakoon.

      Jos ko. valo päättää ruveta vilkkumaan kiihdyttäessä reippaasti, mutta sammuu auton sammuessa, on vika mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulppien johdoissa, jotka nekin kustantavat merkkiliikkeestä sen 120e. Muualtahan tähän vekottimeen ei tahdo oikein osia saadakaan, motonetistä saa perushuoltoon tarvittavat palikat ja litkut.

      Ehkäpä siinä suurimmat. Saa kysyä jos askarruttaa jokin, johan tuo auto on purettu kertaalleen nokasta perään, jonkin verran tietoa karttunut matkalla.

    • Jokke4656

      Tulipa paljon mielenkiintoista juttua, kiitos viestistäsi.

      Tuosta koneremontistasi: omassa -06 mallisessa on nyt n. 105 000 km mittarissa ja jokin aika sitten alkoi kylmänä käynnistettäessä koneesta kuulumaan selkeä ajoittainen kolina, joka kuulosti juuri joltain kiertokangen laakerivialta. Sitten tuo ääni muuttui kilkatukseksi, jota kestää n. pari minuuttia kunnes kone on lämmennyt. Kolina on siis poistunut tai sitten sitä ei enää kilkatukselta kuule. Kuulostaisi joltain nostajan kupin kilkatukselta mutta askarruttaa tuo vähän pahenteisenä alkanut kolina. Muuten kone toimii hyvin ja öljyt on säännöllisesti vaihdettu. Liekö samoja oireita?

      Varaosista olen samaa mieltä. Aika kalliita ovat esim. etuiskarit 180 euroa/kpl eikä löyty kuin merkkiliikkeestä.

      Missä kohtaa sinulla oli mutteri löysällä? :) en tarkoita päässä vaan siis liittyen tuohon ohjaustehostajan öljyvuotoon?

    • Dropa :P

      En tiedä mistäkohtaa oli mutterit löysällä, ei nimittäin kotipihassa päässyt niin mutkikkaaseen paikkaan vilkuilemaan, joten auto ajeltiin suosiolla pajalle silloin.

      Moottorista kuului itselläni juurikin sellainen ääni, kuin venttiili olisi jumittanut ja kilkattanut. Ei kylläkään kolinaa. Siitä ei ole tarkkaa tietoa, mistä osasta tosiasiassa ääni lähti, laakeria alkuun veikattiin, mutta koneistaja ei suostunut pelkkää laakeria tietenkään vaihtamaan tarkastamatta loppumoottoria.

      Jotakuinkin seuraavanoloinen ketjureaktio on käynyt: Kampiakselin hihnapyörän prikka kuluu -> hihnapyörä pääsee heilumaan -> heilunta rikkoo kiilan -> kiilan hajoaminen rikkoo kiilauran kampiakselista -> kampiakseli on vaihtokunnossa, moottori täynnä metallipurua -> kiertokankien laakerit, öljypumppu yms. vaihtoon sekä kannen osat koneistukseen.

      En ihan tarkkaan saanut selvää, olisiko ko. hihnapyörän prikka tarkistettavissa mm. jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä, mutta mikäli on, se kannattaisi tarkistaa, ei ole nimittäin kovin kallis osa vaihtaa, mikäli tuo vika lähti siitä.

      Noilla sun kilometreillä on vielä hieman kuluttajasuojaa mukana, kuluttajasuojan takaraja häviää siinä 250tkm kohdalla, jota tuli kirottua oman auton kohdalla.

      Tulipas muuten näin lopuksi mieleen vielä, että kun auto oli koneistamolla, havaittiin myös yksi moottorin kannatinkumi hajonneeksi, josta koneistaja sanoi, että on saattanut aiheuttaa kolinaa. Siitä en osaa äkkiseltään sanoa miten se ääni lähtisi moottorin lämmetessä.

      Oletan nyt tietysti, että olet täysin varma kolinan tulevan moottorista, sillä olen kyllä evandan saanut kolisemaan monellatapaa muuten, mm. takana olevat vakaajat väljistyessään kolisevat hyvinkin koriinkaikuvasti.

    • Jokke4656

      Kiitos paljon kattavasta vastauksesta. Pitää tuohon kampiakselin hihnapyöräasiaan kiinnittää huomiota nyt ja selvittää voiko siellä olla väljyyttä. Viimeistään kun tulee tuo jakopään hihnan vaihdon aika. (Ellei kone antaudu ennen sitä). Samoin nuo kannatinkumit pitää tarkistaa. Voihan se kolina tosiaan sellaisestakin tulla.

      Moottorista tuo kolina tuli ja on siis nykyään kylmänä kilkatusta. Kuului/kuuluu nimenomaan paikalla ollessa ja tuon kolinan huomasin taannoin kun etsiskelin mahdollista imuilmavuotoa koneesta.

      Jos näillä plussakeleillä pitää lohkolämmitintä puolisen tuntia päällä ei kilinää kuulu ollenkaan. Sinänsä loogista kun lämpimänä välykset pienenevät. Ajattelin jopa seuraavan öljynvaihdon yhteydessä Forte-tms. käsittelyä mutta niilläkin on jotkut koneensa hajottaneet.

    • Asentaja vaan

      Forte käsittely ei hajoita moottoria,vaan enemmän ajetuille yksilöille se on hyvinkin kannattava tehdä.Kun tekee homman ohjeiden mukaan,ei tule mitään ongelmia,poistuu kaikki karstat yms.moskat moottorista.

    • Muistakaa vaihtaa Automaattilaatikon öljyt!!! n80th/km välein ja kaikkia osia saa Mister-auto.fi liikkeestä,paitsi ei pakoputkistoa,eikä iskareita.Kun Eevan huoltaa hyvin toimii kuin auton pitääkin,menossa 230th/km -07

      • Jokke4656

        Tuo laatikon öljynvaihto on tässä tulevana kesälomana työlistallani.

        Osien saatavuus on todellakin vähän niin ja näin. Laittelin kyselyä Motonetin suuntaan, josko heidän valikoimaansa saisi lisää Evandan osia. Nopeasti reagoivat ja päivittivät varaosalistaa ainakin moottorin tiiviisteiden ym. osalta. Vectra B:n 2-litraisen koneen tiivisteethän käyvät pääsääntöisesti suoraan Evandan koneeseen. Itsellä kokemusta Motonetin venttiilikopan tiivisteestä, joka sopi täydellisesti. Motonet on tässä ainakin nyt hyvin mielestäni mukana ja tiedostaa tilanteen varaosien suhteen.


      • Jokke4656

        Tuli vaihdettua juuri automaattivaihteistoöljy. Hessumobiilista löytyi Mobil ATF LT 71141-öljyä, joka korvaa nykyään Esson vastaavan öljyn. Hinta n. 15 euroa litra.

        Öljyn täyttö onnistui hyvin ihan Bilterman alle kympin maksavalla öljynvaihtopumpulla. Uutta öljyä meni vain 3 litraa eli toinen mokoma jäi vanhaa. Vanha öljy ei ollut ollenkaan pahan näköistä vielä ja hajun perusteella tuo Mobil ja laatikossa ollut todennäköisesti Esson öljy kyllä vastaavat ihan toisiaan. Laatikkoon ei siis ole aikaisemmin vaihdettu öljyjä. Nyt mittarissa 110000 km.


    • Epsu81

      Ostettiin joku aika sitten rouvan kans tollanen chervolet evanda vuosimallia 2005, 2.0 cdx ja ainut vika on yllättäen automaattilaatikon toiminnassa.



      Mikä mahtaa olla vikana kun välillä D llä ajessa heittää tavallaan vapaalle, Valitsin kyllä on D asennossa ja mittaristossa palaa D ja kun valitsimen laittaa kolmoselle niin meno jatkuu, tosin tietty nelosta ei sillon ole käytössä.

      Outoa tässä on että tuo nelosen katoaminen on satunnaista ja laatikko ei luista ja vaihtaa muuten nätisti.

      Ja vaihteen valitsimen liikuttelussa saa olla huolellinen koska muuten auto ei välillä tajua kepinasentoa. Lieneekö asentoanturi menossa? ja mistä sen saisi tilattua.

      Mistä lähtis vikaa etsimään ? Mittarissa nyt 266tuhatta ja autoon on vaihdettu laatikko huoltokirjan mukaan 106tuhannen kohdalla.

      Auttaisiko öljyjen vaihto? En ole vielä ehtinyt tarkastaa öljyn määrää.


      Kaikki apu on tervetullutta, Oulussa asustelen.

      • Jokke4656

        Terve

        Viittaa juuri tuohon vaihteiston asentoanturin vikaan. Löytyykö vikakoodeja eli palaako moottorin varoitusvalo. Minulla oli juuri vastaavanlainen vika ja siitä löytyy selostus tästä samasta ketjusta päivämäärällä 22.8.2011. Merkkiliikkeessä eli Metro-Autossa osa maksoi silloin reilut 70 euroa. Laittoineen päivineen n. 300 euroa. Sen olisi varmaan pystynyt itsekin vaihtamaan. Osahan on melko hyvin hollilla siinä vaihdelaatikon päällä. Ottaa vaan ilmanputsarikotelon pois.


      • Epsu81
        Jokke4656 kirjoitti:

        Terve

        Viittaa juuri tuohon vaihteiston asentoanturin vikaan. Löytyykö vikakoodeja eli palaako moottorin varoitusvalo. Minulla oli juuri vastaavanlainen vika ja siitä löytyy selostus tästä samasta ketjusta päivämäärällä 22.8.2011. Merkkiliikkeessä eli Metro-Autossa osa maksoi silloin reilut 70 euroa. Laittoineen päivineen n. 300 euroa. Sen olisi varmaan pystynyt itsekin vaihtamaan. Osahan on melko hyvin hollilla siinä vaihdelaatikon päällä. Ottaa vaan ilmanputsarikotelon pois.

        Valo palaa välillä ja juuri nuo samat vikakoodit antoi mitä sinulla. Kyseinen osa laitettiin tilaukseen, jospa tuolla korjaantuis. Ei tunnu mekaaniselta vialta kun välillä toimii ihan normaalisti ja välillä sekoilee sitten siitäkin edestä.


        Tiistaina on korjaamolla aika, laittavat samalla venttiilikopan tiivisteen kun tuntuu tippasevan öljyä siitä välistä. Mutta ongelma on tuttu opelin kone ku tässäkin kerra on.


    • Jokke4656

      Sillä se kyllä pitäisi korjaantua. Kyseinen osa on tavallaan sähkömekaaninen, eli kun valitsee kepillä vaihteen, niin tuossa asentoanturissa pitää tietyn osan pysähtyä juuri oikeaa vaihdetta tarkoittavan nastan kohdalla, jolloin laatikko tietää mikä vaihde halutaan. Asentoanturiin kun tulee vika, laatikko ei lähde arpomaan vaihteita vaan jysäyttää kolmosen päälle, jolla kuitenkin pääsee eteenpäin. Mittaristoon saattaa jäädä silti esim. D-symboli palamaan, kuten minulla.

      Laita viestiä tuliko auto kuntoon.

      Vaihdoin itsekin muuten viime kuussa venttiilikopan tiivisteen. Tihkui öljyä sieltä vaihdelaatikon puoleisesta päästä sylinterikantta, missä on ne puolipallon muotoiset osat tiivisteessä. Niistä oli sitten loppujen lopuksi tiiviste mennyt poikki välistä ja sieltä vuosi. Autoni on vm. 2006 ja nyt mittarissa 110 000 km.

    • Epsu81

      Juu, ilmoittelen.

      Toivotaan että vika korjaantuu, tympeä ajaa D.llä kun yht äkkiä tavallaan nakkaa vapaalle esim 80kmh vauhdissa.
      Siitä kun tiputan 3.selle niin meno jatkuu mutta ei anna enää uudestaan D.tä ennen kuin auton sammutaa, tosin sittenkin helposti vaan tarjoaa tosiaan tuota 3sta ja vika valopalaa.

      Vaan kun virtoja käyttää uudestaan veke niin saattaa taas D asento pelata jonkun aikaa.

      Tuota asentoanturin vikakoodia antaa ja siihen nuo oireet tuntus viittaavan., etenkin kun joskus joutuu parkissa keppiä vatkaa edes takas ku ei tahdo loota tajuta missä asennossa keppi on ja P pitäs saada :D

    • epsu81

      No niin, asentoanturihan se oli. Taas toimii laatikko.


      Tosin uutena oireena oikean puolen etujarru alkoi laahaa, no uutta satulaa kehiin.

    • Epsu81

      Ja iloitsin näemmä liian aikaisin.

      Tänään kauppareissulla kierrokset ampais yht äkkiä nousuun, eli 4 ikään kuin luisti pahasti. No tiputin 3selle kepin niin taas meno jatku. Hetken päästä kesti taas D laittaa sisään ja jonkun aikaa ajaa. Taas sama homma ja eikun 3selle. Vikavalo syttyi.


      P*rkeleen laitos, täytyy varmaa purkaa kauppa, ei oikein muuta enää keksi.

    • Jokke4656

      No johan meni hankalaksi tuo vika. Vikakoodi kannattaa lukea ja eiköhän tuolla vaihtotyöllä takuu ole. Käsitin että vaihdatit sen asentoanturin korjaamolla, joten sinne vaan takaisin. Jospa sen anturin säätö ei ole kohdallaan.

    • Epsu81

      Anturi vaihdettiin autoliikkeen korjaamossa, kiitos takuun. Siinä palikassa ei ole mitään säätöä. Itse vaihdekeppi/koneisto on nyt tutkinnan alla, kun tuntuu että siinä se vika jotenkin vaan on.

      • Epsu81

        Niin ja vikakoodi oli sama asentoanturin vikakoodi, ei voi kyllä olla siinä vika enään ,tuskin heti hajosi uudestaan.

        Vai onko tuolla toinenkin asentoanturi jossain kohdassa esim suoraan kepin alla ?
        Jos vaihtoivat väärän anturin ?


    • Jokke4656

      Tarkoitin sitä anturin asennon hienosäätöä. Mulla on CD-rompulla Daewoon jonkinlainen korjauskäsikirja, jossa tuon asentoanturin asentamiseen on oikein tehtaan erikoistyökalu pitämään tiettyä osaa siitä paikallaan. Ilmeisesti joku 5 mm poranterä tai vastaava hoitaa saman homman.

      Toisaalta voi olla hyvä zekata koko vaihteensiirtovivusto ihan kepin alta sinne anturille asti jos siellä joku aiheuttaa sen, että siirto ei mene ihan kohdalleen. Tietääkseni ainoa anturi tuo kyllä on mikä nyt on vaihdettu.

    • Epsu81

      Jahas, oli vaidettu väärä anturi, nopeus tieto anturi oli vaihdettu :D


      Eli tuo asentoanturi oli jääny asentamatta, selvis sillä ku korjaamon ukko sano että anturissa ei ollu mitää nastoja,säätöä tms.. että tällaista :D


      No nyt tilaavat oikean palikan ni toivotaan et sillä tulis kuntoon, auto sitäpaitti toimi vaihteeksi pari päivää ihan normisti.

    • evanda lady

      Onks kellään tietoa mistä saa osia Evandaan, pitäs vaihtaa etupyörän laakerit..apuva please !

      • Jate 48

        evanda lady,itse tilasin etupyörän laakerin(navan) Mister-autosta,maksoi noin 146e ja tuli viikossa.


    • Eipä ole toista tälläistä autoa ollut,kuin piikki nokka Skoda!! Iskareita ei saa tosiaan mistään,muualta kuin Merkki liikkeestä,Pakko oli eteen uusia 231 th tuli täyteen ja kolinaa sen mukaan.

      No Metrosta ostin 2xiskarit varsineen ja 2x suojakumit yht 339e!! jo oli hintaa.Pakoputken taka vaimentimen,sain 7000km aj.kolari autosta,varaosahaun kautta.vielä se keski osa,niin saapahan taas kasaan,ilman kittiä.taka maksaa 346e.

      Vaihteisto öljyn vaihdoin,pohja pois ja uusi suodatin tiiviste ja kiinni,omaiset olivat nähneet.Turbiini jäi vaihtamatta,mutta olkoon seuraavaan 80:nee tuhanteen,ei minulla.4l on kuitenkin uutta öljyä.

      Ja ei kun viikko,nokka akselin asento tunnistin,tuli vaihto vuoroon 69e Länsi-Auto,tälläi tämä Eevan kanssa kesä on mennyt.Tuli sekin sitten selväksi,ettei osia tulekaan,harakiri myyntiin.Myyty vain 750kappaletta Suomessa,mutta lähes kaikki muut löytyy Mister-Autosta ja muista liikkeistä,jotka myyvät autoja.

      Daewoo,Holden,Tacuma,Epica Chevrolet jotain jostain,mutta pako putki ja iskun vaimentimet ovat,taatusti sellaista tavaraa,että halvempaa osaa,on turha etsiä.Nyt uskon,että Eevan omistaja tarvii testerin ei ole sellaista ennen ollutkaan,mutta tulipahan,joku tillattua E-Villeltä,samoin on tuo odotus,tuleeko vai jääkö Kiinaan.

      Kivahan tällä on ajella,ku tottuu luistelemaan penkillä,sivuttais ttuet on jossain muualla,kuin Eevassa.Tosi iso ruokainen,sehän tuli jo ketjussa esille,että ne jotka puhuvat kaupunkiajosta 10l juoskoon suohon.Köyhän perheen auto,tämä olisi,jos ei kulutus olisi näin suuri ja varaosat "harakiri" vaikea löytää ei millään tahdo olla varaaostaaMerkki liikkeestä,kuin pakon edessä,mutta se on sama melkein kaikissa autoissa.

      Muuten koneessa olen käyttänyt Mobilin 5-50W öljyä,vaihtanut 10th tai vuosi.Jollei tämä tee se itse auto kestä koneeltansa,en takuulla korjaa tota Opelin konetta,vaan se on sitten,niin että on 1:ksi vähemmän liikeenteessä.

      Onko kellään ollut ongelmia,tuon tasanopeus säätimen kanssa,mulla kun toimii aina kun lähden ja kun otan pois käytöstä,ei mene enää päälle,yritin koko viimeisen 100km kun tulin,mutta ei toiminut.Nyt taas kun hetken seisoo,niin toimii takuu varmasti,eikä ilmoita vikakoodia,käyn tuossa huoltoasemalla,sitä vika koodia lukemasssa,siksi tilasin oman.

      Muuten vika koodit saa pois,jos esim vaihtaa tuon nokka akselin tunnistimen,niin että kiertää 28 kertaa virran päälle ja pois,kokeilin toimii,eli tyhjä oli se muisti. Ei Halvalta autolta,voi vaatia samaa,kuin kalliiilta onhan se jo järjen vastaista,että 23th auto kestäisi samoin,kuin 100th auto ja hajoaa nekin.Oli 6v5kk MB S500 -96 mallinen Suomi auto,ei mennyt sekään pienellä,oli vain niin hienoa ajaa siilä.

      Siinä ei huomannut,että joka paikka tuli uusittua ja nyt kun on kunnossa,niin on pojalla ja Minä ajan Eevalla,soitin soi,muistoja,muistoja vaan.Toinen on Renu,siihen saa hyvin osia Mister autosta,jopa erittäin,mutta siinäkin on nyyt vika,öljyvuoto!! Ettei muuta,kuin toivota,että Eeeva toimii ja kun tottuisi noihin pirun etupenkkeihin,niin eiköhän se tästä.Kirjoittelen jos jotai ilmenee,tai E-Ville lähettää sen teserin,otin siihen Msen ja Bmw:een pistokkeen mukaan,kun muut olivat sen ostaneet.

      Olisiko tuo Grode-2E-OBD-II obd4mfeb 42.95 lisäjohdot,jos tunnistatte kyseisen laitteen,olisin kovin kiitollinen,tiedosta tekeekö sillä mitään,eli tilaanko toisen täällä sivustolla mainitun vai pärjäiskö tuolla,ettei tarvis aina kaverin tietokonetta pyytää.kiitos etukäteen.

    • evandamie

      mistähänpäin evandaa löytyy se obd pistukka?

      • Evandaattori

        Siellä se on kojetaulun alla suunnilleen ratin kohdalla.


      • Kuljettajan puolelta sulakerasian päästä 16 nippaa.Halpa E-Villen mittari mullakin on,jos haluan jotain tietoja ja kuita huoltovalon,menee lähes kaikiin autoihin 96-2012


      • evandamie
        Evandaattori kirjoitti:

        Siellä se on kojetaulun alla suunnilleen ratin kohdalla.

        tattista vaan , löytyikin se pistukka, yritin sellasella motonetin yleismallin vikakoodinlukijalla kuitata airbagin merkkivaloa mutta se ei löytänyt niitä. vissinki ei airbagin merkkivaloa voi sellasella kuitata, muita vikakoodeja kylläkin olis voinu.soitin sitten liikkeeseen mistä about 3 kk sitten ostin sen evandan niin meinasivat että hoituu kuittaus ilman velotusta, aattelin käydä sen kuittauttaan, josko siellä olis vaan ollu joku kosketushäiriö, kuulemma pakkanen voi aiheuttaa tällasta. tiedä häntä mutta pakkaset ku tuli niin sytty toi valo.kuiteskin ihan hyvä palvelu tuolla vaihtoplussalla oulussa.


    • Hyvä on ollut ja 11kk ajettu,kaikki uusittu,ne jtka huollossa pitää ja ne jotka on normaalisti kuluneet,joten Mister-Autosta saat kaikki,kun vuotaa kuitenkin hiukan nentiilikoppa ,sitten ei vuoda tulpat johdot LAATIKKOÖLJYT on taatusti vajaa,kun avaat sivussa olevan mutterin ei sormi kastu,laske pois ja tilaa porista kirjan mukaan 5l öljyä 64e maksoi pelaa sen jälkeen hyvin,katso liitokset pakoputkesta,ne tahtoo vuotaa.Kuten alla toistan,Mister autosta saa kaikki,ei pakoputkea ja sen osia iskareita,ei ne yleensä mee kin 400km ajon jälkeen,mutta se pieni naputus,ei tule kalistuksen vaimentimista vaan iskareista,aja huonolle (santatielle) lumessa mutta naputtavat,kalliit saa vain Metrosta tai Länsiautosta.Ohjekirja on hyvä tee sen mukaan,takajarrut jumittaa,käytä kässäriä!! Kaikki kieltää,että ei ole Opelin 2.0 16v pura ja vertaa osia,punitse mittaa,takaan että sopii ja Opeleita olen myy´nyt,kun muna 1,3 ohc tuli nokat meni,synt ja 5-50W Mobil sopii Mesen V8:siin kuin Eevankin,cruzeen olkoon takuuseen asti,mitä haluavat,sitten tuo,Eecani on piiskattu on kestänyt,ei paras ajaa mutlaisella asvaltti tiellä,mutta kun oppii pysyy hanskassa ja perse paikoillaan ilman liimaa muodottomissa penkeissä,ne on iso miinus samoin 4 vaihteinen automaatti,muka ylivaihde 4:lonen.Olkoon kirjoitus virheitä,ei häiritse,valmis.

    • Evandamie

      Heppistä. tietäskö kukaan mistä sais evandaan abs anturin ja onko sillä anturilla joku tyyppikoodi? esim käykö jonkin mallin ooppelin anturi tohon evandaan. 2.0 cdx 2003. Sytyttelee sillontällön tuota abs tcs valoa. ei aina mutta yleensä kosteilla keleillä. absit toimii kyllä sillon kun valo ei pala. epäilisin et joku abs anturi on likainen tai sit joku huono kontakti, ei pysty koodinlukijallakaan lukemaan sitä. pitänee mittailla oomisesti yms joka anturi. Onko kukaan vaihellu noita ja oliko kallis abs anturi?

    • Jokke4656

      Kannattaa ensin puhdistaa/suojata pyörännapoihin menevät abs:n johtojen liittimet. Niiden kiinnitys ei ole kovin pitävä joten kosteutta saattaa päästä väliin. Suosittelen niiden suojaamista silikonirasvalla, jota saa mm. Monetistä (CRC Silicone Grease), tunnetaan myös termillä Dielectric Grease.

      Toinen tarkistuskohde on etupenkkien alla olevat keltaiset liittimet. Ne hapettuvat herkästi ja sytyttelevät tuota abs-vikavaloa joidenkin täälläkin foorumilla kirjoitelleiden mukaan. Itse suojasin ne tuolla em. rasvalla. Helpoiten onnistui kun irrotin penkkien kiinnityspultit, jolloin penkkiä pystyy kallistamaan eteenpäin ja johto on hyvin näkyvissä.

      Itse abs-anturia ei muistaakseni pysty vaihtamaan, vaan se on koko pyörän napa mikä menee vaihtoon. Maksaa n. 150 euroa. Saa Motonetistä ja Mister-autosta ainakin.

    • Tapani26

      Onko kellään ollut ongelmia kojelaudan tai jostain sieltäpäin kuuluvasta räminästä karhealla asvaltilla, tai sitten isolla vaihteella ajattaessa pienellä nopeudella.

    • Evanda57

      Hei! Ei kellään satu olemaan sellaista ongelmaa manuaali evandassa että kun kaasusta päästää kierrokset laskee hyvin verkkaisesti? Ajossa se haittaa sillä kun vaihtaa vaihteelta toiselle nii tulee nykäyksiä sillä kierrokset eivät laske vaihteen vaihdon aikana ellei odota useita sekuntteja...

      • jeppiseeva

        Kuuluuko kellään muulla outoa kolinaa auton takaosasta? En pysty paikallistamaan vikaa ja talvella ongelma poistuu...


      • ekis63
        jeppiseeva kirjoitti:

        Kuuluuko kellään muulla outoa kolinaa auton takaosasta? En pysty paikallistamaan vikaa ja talvella ongelma poistuu...

        Kyllä, kyllä. Sama juttu. Kävin juuri katsastuksessa (167000 km ajettu). Meni läpi huomautuksetta, jopa päästötkin olivat erinomaiset. Rukoilin katsastusnaista katsomaan, mikä siellä kolisee. Ei sieltä mitään löytynyt! Lienevät kuitenkin jotku kallistusvaimentimien puslat, jotka kolisevat?


    • ekis63

      Moro, ajelen alkuperäisellä Daewood Evandallani vuodelta 2003. Manuska, joten penkitin kangaspäällysteina erinomaiset. Periaattessa hyvin pelannut. Nyt vasta 167000 km. Vähän janoinen, mutta tuo erinomaisesti toimiva manuskaloota helpottaa tilannetta (kuudes olisi tarpeen). Ei kuitenkaan kehäykkösen ruuhkassa. Ainoa kirottu murhe on tuo ohjaustehostin. Takuuaikana irtosi pumpun hihnapyörä akseliltaan. Halvaantui siihen paikkaan. Huoltopalvelu hoiti homman hyvin, ei kustannuksia. Myöhemmin alkoi tehostin vuotamaan, öjlyt hävisi viikossa, lisää, kunnes ei enää mikään riittänyt. Siis se parin euron stefa! Merkkihuollon hinta-arvio 1500 egee. No tutulla pajalla sain (alkuperäissysteemin, siis hammastanko...) laitetuksi noin 800 sataan egeen. No nyt se perhana alkoi taas vuotaa. Jos se on taas se stefa, niin mikä olikaan se aine, jota hydraulitankkiin. Auto myyntiin. Ei mitään vikaa! Pyhimys, heh.

    • ex evanda

      myy äkkiä pois!

    • tapaniep

      Minunkin Evandassa 06 ajettu vähän vaille 70 000 km outoa kolinaa takapäässä. Katsastusmies ei löytänyt vikaa vaikka käytti siihen ylimääräista aikaa, myöskään huollossa ei löytynyt mitään vikaa.
      jakopään hihna vaihdettu nyt pari kertaa, uudet iskarit, taakse jokut puslat, jotka ei paljon maksaneet, vasemmalle eteen joku abs hässäkkä, apukuskin penkin alle joku liitin, muuten pelannut hyvin, tosin tuo polttoaineen kulutus on turhan korkea.
      Siis alkuperäiseen kysymykseen, onko takapään kolinoille löytynyt syytä.

    • evanda04

      Mulla -04 evanda. Takapäästä jostakin kuuluu kans sellanen kolina,en oo osannu paikantaa. Eikä ilmeisesti osannu katsastusmieskään joka kyllä käytti kaiken aikansa ja tarmonsa vikojen etsimiseen. Ja saisahan se syynsä hylätä kun etu oikeella oli raidetangon ulompi pää välyksellinen. Mistäs sellasta kannattais kysellä kun motonetista ainaki sanottiin ettei heiltä saa?

      • Etumatkaa

        Mulla olisi joutava Daevoon valmistama mikroaaltouuuni, saat sen varaosiksi, osat lienee pitkälti samat kuin autossa. (Heppoisia muovia)


      • mikerere

        Motonetista saa raidentangon-päitä sekä ulompia että sisempiä.


    • 19yyyt

      Tacuma - 03 ABS valo palaa ja vika olisi abs pumpussa. Pumppu maksaa 1700e. Siis jonkin testerin mukaan.

    • Nizuxiini

      Hei Daewoon omistajat! Täytin omaani Evandaa -03 tänään leimalla. Eipä löytynyt muuta vikaa kuin takapään tukivarren laakerointi; Taaimmaisten tukivarsien uloimmat puslat molemminpuolin. Puslia en tunnin haulla löytänyt mistään? Metroautoon soitin, takatukivarret 376 eur/kpl.. Ei oikein innostaisin noin kalliita tukivarsia ostaa.

      • mikaggg

        autonvaraosat24.fi sieltä olen tilannut osat Evandaan ..tulee nopeesti ja ja edullisesti. Saksasta taitaa tulla osat ja viron kautta suomeen Hyvin o toiminu ja halvalla..motonetin laakerit ja muut maksaa enemmän etu laakeri/napa vasen tilattuna kotiovelle tuli ups-kuljetuksena 95 egeekotivelle saksasta saakka.


    • Anonyymi

      Mulla on 2006 Cervoled Evanda automaattilaatikolla ajettu 110 tuhatta. Multa mitattiin OBD vikakoodit. Herjasi : lamda - anturin lämmityspiiri. Ainoa vikakoodi postettiin. Autoa käynnistettiin ei käynnistynyt! Satarttimoottori pyöritti hyvin.
      Korjaamo ilmoitti ettei heidän laitteilla pääse näkemään eikä korjaamaan vikaa. Miten ei merkkiliikkeen vikakoodin lukijalla voi saada aikaan vian ettei autoa saa käyntiin? Korjaamo epäili, että ajonesto on päällä ja ainoastaan merkkihuolto saa asian korjattua. Voiko moottorinohjauslaite olla nyt hajonnut. Maksaa kuulemma 2000 euroa. Auto siirretään nyt Ouluun Rintajoupin Cervolet merkkihuoltoon .
      ONKO KOKEMUKSIA?

      • Anonyymi

        Miten sen Evandan kävi, lähtikö käyntiin?


    • Anonyymi

      Täällä on juttua automaattilaatikon asentoanturista. Mikä sille on oikea nimi kun tuolla googlesta ei mitään löydy. Kierrosanturi löytyy.
      Epäilys että itellä joku anturi mennyt kun vaihtaa vain kolmoselle asti ja sitten alkaa nykiminen, kaasua kun höllää ja pitää tasaisena niin menee ok.

    • Anonyymi

      Täällä on juttua automaattilaatikon asentoanturista. Mikä sille on oikea nimi kun tuolla googlesta ei mitään löydy. Kierrosanturi löytyy.
      Epäilys että itellä joku anturi mennyt kun vaihtaa vain kolmoselle asti ja sitten alkaa nykiminen, kaasua kun höllää ja pitää tasaisena niin menee ok.

    • Anonyymi

      Evandan vaihteiston öljyroppu missä on saa vaitaa öljyt

      • Anonyymi

        jOOA ja hyvä on juodakin ne ettei ilma saastu
        vitun ifmormaatio sun viesti nLALLEO!


    • Anonyymi

      Alero oli paljon parempi auto 2.4L ketjukoneella ja kulutuskin samaa luokkaa. Tuo Evanda on täys Daewoon hylky.

      • Anonyymi

        Ja puhe HOLD-painikkeesta on siis PASKAA.


    • Anonyymi

      Onko muilla minkälainen toi sisämelu? Kummasti tuntuu niinku moottorista kuuluisi äänet tietyillä nopeuksilla ja resonoi ikävästi, mutta en tässä vielä oo oikein päässyt jyvälle kuuluuko sieltä vai onko toi auto vain noin äänekäs.

      • Anonyymi

        Mulla on Evanda 2,0 CDX-03. Auto on tosi hiljainen, ei voi melusta puhua. Joskus joku pieni kolahtelu hiekkatiellä takaluukun suunnasta voi kantautua. Ajettu sillä autolla on n.226000 km.
        Auto oli ostettaessa 2/2021 muka katsastettu 2 VIIKKOA aiemmin, mutta kotiin tuotaessa ABS/TCS merkkivalo alkoi palaa heti 2. kerran auton sammutettuani sekä myöskin Airbagin merkkivalo. Siihen mennessä olin ehtinyt ajaa n. 300km juuri" katsastetulla" autollani haettuani sen Kokkolasta( huutokauppaostos!) ja siitä se rumba sitten alkoi....
        Nyt n.6000 km "ajeltuani" sillä autolla on rahaa mennyt korjauksiin vasta n. reilut 3 tonttua..
        Taas tuli ja varsin häijysti huomattua, että halvalla ei hyvää saa ja että katsastuksetkin voi näemmä kuitata kossu-/ konjakkipullolla auton käymättä ollenkaan katsastuskonttorissa!!!
        Jos haluatte katsastaa paskassa kunnossa olevan auton, tiedän ainakin yhden paikan Kokkolassa, missä se näemmä onnistuu!!(tai ainakin helmikuussa 2021 näin kävi!!)
        Kaikki viat eivät aina ole auton itse aiheuttamia, vaan useimmiten syynä on huono auton hoito/ huolto. Myös liian monet omistajat eivät helpota tilannetta...


    • Anonyymi

      Vanha keskustelu, mutta kysyisin hieman apua. Evanda -06 automaatti. Vaihtelin lämmityslaitteen kennon ja se olikin urakka. Kaikki meni hyvin ja lämmintä puhaltaa. Nyt kuitenkin HOLD valo loistaa mittaristossa ja ei lähde pois vaikka painaa HOLD nappulaa siitä vaihdekepin luota. Joutuu manuaalisesti painamaan SHIFT-LOCK RELEASE nappia että saa vaihdekepin liikkumaan. Mikäköhän mahtaa olla? Aikaisemmin ei ole tätä tehnyt.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5208
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3387
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1522
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1373
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      749
    Aihe