Oli pakko lainata toisen kirjoittajan tekstiä!
Kerrankin joku kuvailee samalla tavalla kuin suorasähkömiehet ilmaisia puita tai 1000 euron lämmitys rakennuskustannuksia elinikäisine suorasähköjohtoineen.!
2010 Valmistuneeseen asuntoon laitoin maalämmön... Miksi? No siksi, että se oli kustannustehokkain. Maalämpöpumppu maksoi noin 5600€, (vesikiertoinen lattialämmitys kuului talopakettiin kun otti talvi-asennuksen), keruupiirin putket 400€ asennus noin 700€ (noin 10h kaivinkoneelta) nesteet 250€ laitteen asennnus. Eli tuo asennus on maapiirin ilmaamista lukuunottamatta sama onko sähkökattila vai maalämpö. Eli maalämpö tuli siis maksamaan 6950€. En ole kyllä keksinyt vielä mitään matematiikkaa millä tavalla minun olisi kannattanut ottaa sähkökattila. Esimerkiksi tuttuni ottivat Ecowatin jonka hinta on noin 4300€.
Eli erotus on 2650€ Siihen kun vielä ottaa laadukkaan ilmalämpöpumpun asennettuna niin sille hintaa tulee about 1500, eli erotus maalämmön ja sähkölämmön välillä on vähän yli 1000
Maalämpö halvin
4
320
Vastaukset
- Riippuu se kohteesta
Uudiskohteessa jos halutaan lattia vesikierto ja talossa reilu 120m2 niin silloin maalämpö on hyvä vaihtoehto. Saneerauskohteissa taitaa hyvä ilmalämpöpumppu tai 2 olla yleisesti se järkevin vaihtoehto.
- maahis..
Maalämpö on yli 6 vuoden takaisinmaksuajalla aina paras.
Lisäksi se nostaa asunnon arvoa! Suorasähkö talo on aika hankala myydä näillä sähkön hinoilla. - riippuu se kohteesta
Meillä ei ainakaan 6 vuotta riittäisi! Sanotaanko 60 vuotta niin maalämpö alkaa pääseen rinnalle.
- Kohtuus kaikissa
Perusteleppa "maahis" kuinka maalämpö on aina 6 vuodessa paras jos et tunne kohdetta mitä saneerataan? esim 100m2 talo? jos esim tämän hetkiset lämmityskulut ovat vuodessa 4000kw ilman maalämpöä. Nyt kun laitat siihen maalämmön onko se mielestäsi maksanut 6 vuodessa itsensä? Minun laskelmien mukaan ei!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️932109Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1671550YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741319Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2381211- 731170
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan881096Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1511041Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava248991Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.51926Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli88891