Pentikin kupla puhkesi

Entinen poronkerääjä

Pentikin porot hyvä esimerkki siitä, miten hyväuskoisia suomalaisia huijataan. Ns. suomalaisia tuotteita teetetään halvalla Intiassa tai muualla kaukomaissa ja otetaan hyvät katteet. Pentik pistää näihin parin euron tuotteisiin pahvilapun, jossa lukee Pentik. Rehellinen ihminen uskoo, että tuote on edes Pentikin suunnittelema ja maksaa tuotteesta satakertaisen hinnan. Petikillä taatusti nauretaan hölmöille, ei se ole hullu joka pyytää... Pentik myy sisustusroinaa, jossa Pentikiä on vain hintalppu ja hinta on suolainen. Hyvä, että asia tuli viimeinkin esille. (MOT 7.3.2011 Yle 1)

14

8336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m

Onhan tuo nyt ollut aina tiedossa, että Suomessa on Pentikillä vain keramiikkatuotanto! Ja näkeehän sen selvästi monista jutuista, että ei ne ainakaan täällä ole tehty.
      MOT ohjelmaa en nähnyt, mutta sellainen mielikuva minulla on, että ei Pentik ole koskaan väittänytkään kaikkia tuotteitaan kotimaisiksi. Että onko taas mennyt puurot ja vellit sekaisin?

• Lilli vaan

Anteeksi hölmöyteni. Minä ja ystäväni olemme luulleet, että ostamalla Pentikkiä suosimme suomalaista ja annamme työtä Posiolle. Olen jopa vienyt kerran Pentikin poron Saksaan ystäville. Mahtavat nauraa minulle. Missä keramiikat sitte tehdään? Näin kun ajattelee, niin ei pohjoisesta mitään rekkarallia keramiikkaa tule, että tehhäänkö neki Kiinasa niin kuin Arabian astiat?

• heikki posio

onko posio suomessa?

• hfjöhuio

Pentikin keramiikkatehdas on kyllä Posiolla, mutta muut tuotteet teetetään muualla. Että jos 100% suomalaista työtä haluaa ostaa, niin sitten kannattaa pysytellä niissä keramiikoissa.

• Murmurimuri

MOT-ohjelmas paljastus,että mm.Pentikin upeat porot valmistetaan Intias.Vai oliks mul aukko sivistykses ja olen turhaan fanittanu Pentikkii.Ain melkest ostanu Pentikin tavaroi lahjaks.....ens joulun en taatusti osta.
      Kuka ne porot onkaan suunnitellu ?Samanlaissii ku oli ollu Saksas lahjatavaramessuil.MURmur.Mum miälest Pentik onnii kotimaist.
      Näi sitä joka päivä oppii uutta.Mitäs miält olette ? Emmää osannu yhdistää Pentik.....Intia.

• Tosi pettynyt

Tiesitkö, että Pentik tekee itse kotimaassa vain ruoka-astiat. Tekeekö edes niitä?

Kaikki muu ainakin tulee Intiasta ja maailmalta.
      Ostin juomalasit, joissa heidän logo. Ihan hintavat. Erittäin nopeasti menivät rikki yksi toisensa jälkeen.

Kiikutin takaisin kaikki loputkin, ehjät, koska säästin pesukoneen korjauskulut.

Oli erittäin vaikeaa saada tietoa myyjiltä ja minulle oikesti oli yllätys, kun olen viimeiset kymmenet vuodet vienyt suomalaista käsityötä lahjaksi ystävilleni, myös ulkomaille.
      Hopeoitu poro, joita useita kokoja maksaa mielestäni paljon ja se myös ulkomailta.

Olen ihan kamalan pettynyt tähän yrittäjään.

Yrityksestä vastattiin moiseen salailuun Kauppalehdessä, ettei ole asiakkaalle pakko kertoa mistä tavarat tulee. Lyödään kippoon, pöytäliinaan, saippuaan ym. oma logo ja iso hintalappu perään

• Kroisos Euronen

Ja arabia tehhään aasiassa....muahahaa......älypäät !

• vierailiija

Pentikiltä kun joku aika sitten kysyin, niin kaikki keramiikkasarjat paitsi joku Geo (ilmeisesti uusi sarja) ja osa kynttilöistä tehdään Suomessa Posiolla. Avoimesti ovat kyllä kertoneet, että muut tuotteet olisivat heidän suunnitteluryhmän tuotoksia, mutta teetetään ulkomailla. Taisipa sielä viime keväänä olla myynnissä joku puutipukin jonka hintalapusta muistan lukeneeni, että kyseisiä tipuja valmistamalla on työllistetty jossain Aasiassa kokonainen kylä. Mutta kauppahan se on joka kannattaa ja kai sen nyt jokainen hoksaa, että jos nuo tavarat olisi valmistettu Suomessa, olisi hinta vieläkin suolaisempi. Suomessa tekeminen kun on melko kallista...

• Tosi pettynyt mäki

Mua ottaa niin päähän tämmönen huijaaminen, että mun on päästävä eroon Pentik kamoista. Vien ne kaikki kirpputorille. Käykää ostamassa jos kiinnostaa. En saata katsella "Pentikin poroja" enää hyllyssäni. Onko edes hintalappu kotimaista? Oon aatellu, että suoimalaista työtä pitää tukea ja sen vuoksi maksanut kalliisti, vaikka olivat minun tilipussilleni kalliita. Ja nyt ne onkin Intiassa tehty.

Lehdissä ja televisio-ohjelmissa annettu aina sellainen kuva, että tehty Posiolla. Ottaa päähän, kun menin lankaan.

MOT 7.3.2011 Yle 1

• TRRRRRRRRRRR

Niin onko Pentik itse koskaan sanonnut että kaikki tuotteet on Suomalaisia?

• Hyrhyr

En tiedä, mutta hinta kuin Suomessa käsityönä tehty. Samaa saa halpahallista paljon halvemmalla.

• Ei merkkiä

En ole koskaan ollut Pentikin tai Marimekon "orja" tms:n.Eikä ole tarvinnut niihin pettyä!Olen syönyt ruokani halpa-hallin tai jonkun marketin lautaselta ja se on maistunut just niin hyvältä,miten sen oon maustanut.Mielestäni on sairasta ostaa jostain paikasta nimen mukaan.

• Pettynyt asiakas

Jos tehtäis oikeasti Suomessa, niin siitä tulisi työtä ja työpaikkoja suomalaisille. On petosta väitää, että Posion tehtaalla tehty. Kuka on nähnyt Pentikin tehtaat Posiolla ja kuinka monta työntekijää siellä on oikeasti? Muuttuvatko Pentikin tuotteet suomalaisiksi tuotteiksi siinä vaiheessa kun laatikko avataan myyntipaikkakunnalla? Onko oikein myydä suomalaisena intiassa, kiinassa yms. halpatyömaissa tehtyjä tuotteita? Hinta ainakin on suolainen! Halpa-Hallista saa samaa vain neljäsosahinnalla.

• Anonyymi

Mutta on ne vaan tosi komeita ne porot ja sopii todella hyvin skandinaaviseen sisustukseen. Kaikkihan niitä ihailee. Ja ei niiden valmistus taida ihan halvimmasta päästä olla, koska eipä niitä Tokmannilla tai Puuilossa juoksentele.
      Minä ostan kotiini esineitä ja ruokaa, joista pidän, enkä nimen tai valmistusmaan perusteella. Ja on meillä myös Tokmannilla ostettua tavaraa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5516
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3731
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3293
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2575
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2162
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2087
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163