PerusS:n hajominen

alkoi jo

PerusS on liian kova puolue naisille:

Perussuomalaisten sisällä kuohuu taiteen takia.


Puolueen eduskuntavaaliehdokas ja puoluevaltuuston jäsen Sirkka-Liisa Lamminkoski on järkyttynyt. Häntä on vaadittu eroamaan puolueesta sen jälkeen, kun hän arvosteli puolueen taidelinjaa.

Lamminkoski kertoo IS:lle, että puolueen pitkäaikainen kunnanvaltuutettu Raimo Malin oli ilmoittanut hänelle viime torstaina puhelimessa, että hänellä ”on aikaa erota kello 18 mennessä”.

Asiasta uutisoi tänään Helsingin Sanomat. Mylläkkä on jatkunut jutun julkaisemisen jälkeen.

– Jopa naiset ovat sanoneet että älä vouhkaa, Lamminkoski sanoo IS:lle.

Lamminkoski sanoo olevansa järkyttynyt.

– Olen itkenyt, että mihin minä olenkaan joutunut, kun olin rehellinen. Minulla on niin paha olla tässä puolueessa, kun olen nainen ja rohkea, Lamminkoski sanoo itkuun murtuen IS:lle.

Taidekohu alkoi, kun Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Vesa-Matti Saarakkala ilmoitti HS:n haastattelussa, että poliitikkojen pitäisi olla päättämässä, keille taiteilijoille jaetaan apurahoja.

Lamminkoski teki irtioton puolueen taidelinjauksista blogissaan.

Lamminkoski sanoo, että hän on saanut kymmeniä puheluita ja Facebook-viestejä, joissa kulttuuri-ihmiset ovat antaneet hänelle tukea.

Taideterapeuttina toimivan Lamminkosken mukaan hän ei halua olla julistamassa, mikä on taidetta ja mikä ei.

11

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vankilasta

      Jos puolueessa on paha olla niin eikö siitä voi lähteä kävelemään. Onko se jokin vankila? Onko Lamminkoski jo taideterapeuttikin? Olen kuullut, että olisi ollut itseoppinut päihdenterapeutti. Tuo tieto tietenkin voi olla väärä.

      • SutiKepuun

        PerSSuista lähteekin vaalien jälkeen kävelemään suurin osa. Lyödäänkö vetoa siitä, että tuleva PerSSu-puolueen ryhmä ei kautta loppuun yhdessä? Ryhmä hajoaa eduskunnassa Perinteiseen PerSS-tyyliin.


    • Tushua

      Toiveajattelua tuo hajoaminen

    • Pulu kaatuu

      Puolue ei kaadu yhteen Lamminkoskeen.

      • Pöölö

        Katselen asioita sisältä päin, enkä usko puolueen mihinkään hajoavan. Kunhan elättelette toivoa siitä, että emme saisi äänivyöryä. Kaikissa vaalipiireissä meillä on ehdokkaina myös naisia. Tosin vähemmän, kuin miehiä. Nythän on kysymys siitä, arvostavatko äänestäjät enemmän miehiä vai naisia. Mitä väliä sillä on, mitä puolueen sisällä ajatellaan iso- tai pienirintaisista naisista. Korvienvälillä olisi tarkoitus kansanedustajan työtä tehdä. Jos äänestäjät käyttävät omia aivojaan moni varmasti antaa oman äänensä naiselle. Ei siihen puolueen sisältä paljoa voida vaikuttaa. Ei ne äänet pelkiltä jäseniltä tule. Selvyyden vuoksi: en kuitenkaan usko, että puolueen sisällä olisi mitenkään vallalla naisia hylkivä asenne. Toki joku asennevammainen varmasti mahtuu jokaiseen puolueeseen, mutta ei sellaisen takia voi yleistystä tehdä. Tai sitten on itse jo melko hälmö. ;)


      • pelkkää kusetusta
        Pöölö kirjoitti:

        Katselen asioita sisältä päin, enkä usko puolueen mihinkään hajoavan. Kunhan elättelette toivoa siitä, että emme saisi äänivyöryä. Kaikissa vaalipiireissä meillä on ehdokkaina myös naisia. Tosin vähemmän, kuin miehiä. Nythän on kysymys siitä, arvostavatko äänestäjät enemmän miehiä vai naisia. Mitä väliä sillä on, mitä puolueen sisällä ajatellaan iso- tai pienirintaisista naisista. Korvienvälillä olisi tarkoitus kansanedustajan työtä tehdä. Jos äänestäjät käyttävät omia aivojaan moni varmasti antaa oman äänensä naiselle. Ei siihen puolueen sisältä paljoa voida vaikuttaa. Ei ne äänet pelkiltä jäseniltä tule. Selvyyden vuoksi: en kuitenkaan usko, että puolueen sisällä olisi mitenkään vallalla naisia hylkivä asenne. Toki joku asennevammainen varmasti mahtuu jokaiseen puolueeseen, mutta ei sellaisen takia voi yleistystä tehdä. Tai sitten on itse jo melko hälmö. ;)

        Ei Lamminkoski mihinkään lähde. Hän nauttii Vistbackan täyttä luottamusta kuten aina ennenkin.


      • SooSoo,
        pelkkää kusetusta kirjoitti:

        Ei Lamminkoski mihinkään lähde. Hän nauttii Vistbackan täyttä luottamusta kuten aina ennenkin.

        Tarkkana naisten suhteen !

        Niitä ei jokapaikkaan passaa päästää !


    • Persut perseest

      Soini on kertonut siirtyvänsä syrjään vuoden sisällä, joten puolue hajoaa sen jälkeen.

      • Aivan,

        Me vanhatparrat muistamme kaikki SMP:n ajat ja hajoamiset. Kyllä Persuille nyt käy aivan varmasti samoin. Nuoremmat muistavat myös PMMP:n, joka myös hajosi vuodeksi. Oliko se 2007, kun bändin ohitti vauvojen tuleminen? Hajoaminen lienee tällä perusteella aivan selvä juttu, vai mitä?


      • Yrkki Yllikki
        Aivan, kirjoitti:

        Me vanhatparrat muistamme kaikki SMP:n ajat ja hajoamiset. Kyllä Persuille nyt käy aivan varmasti samoin. Nuoremmat muistavat myös PMMP:n, joka myös hajosi vuodeksi. Oliko se 2007, kun bändin ohitti vauvojen tuleminen? Hajoaminen lienee tällä perusteella aivan selvä juttu, vai mitä?

        Vaaliaikaan naiset lähtevät lätkimään ja ukot vetävät päänsä täyteen, kykenemättä uurnille. Siihen lässähtää koko soinismin pannukakku.


    • Julkaistu: 15.03.2011 20:39
      Kommentteja ()

      Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini povaa vaalikamppailusta likaista.

      Soinin mielestä perussuomalaisten taidelinjauksista noussut kohu kuvastaa sitä, miten tarkalla linssillä kovasssa nosteessa olevaa puoluetta nyt seurataan.

      –Kyllä meitä kaivetaan ihan toisella tavalla kuin muita. Se näkyi esimerkiksi vaaliohjelman käsittelyssä.

      Soini sanoo odottavansa vaalikamppailusta "likaista". Hän uskoo, että perussuomalaisten ehdokkaista nostetaan lähiviikkoina esiin monenlaista negatiivista.

      Soini myöntää, että samaa on tehty vaalirahakohun liepeillä muillekin puolueille. Hänen mielestään perussuomalaisten kohdalla ajoitus on kuitenkin "mielenkiintoinen". Soinia ei tunnetusti innosta kommentoida paikallisia kiistoja tai paljastuksia ehdokkaista.

      Muista puolueista ja mediasta on myös kyselty, haluaako Soini väistellä haastavia tilanteita, kun hän on jäänyt pois useammasta isosta vaalipaneelista. Soini vakuuttaa, ettei syynä ole vältteleminen, vaan aikatauluongelmat. Hän sanoo pyrkineensä olemaan kaikissa tilaisuuksissa silloin, kun on Suomessa ollut. Moitteet kun tulee helposti siitäkin, jos jää pois vaikkapa europarlamentin äänestyksestä.

      Esiin on myös nostettu kysymys siitä, kestääkö Soinin terveys vaalikampanjointiin kuuluvan tiiviin kiertämisen. Soini ei suoraan myönnä, että kiinnostus hänen terveysasioihinsa olisi kiusallista, mutta antaa ymmärtää, että tässäkin kohtelu poikkeaa muista puoluejohtajista.

      –Koskaan keltään muulta ei kysytä terveydentilasta. Minulta kysytään.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1373
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      102
      1062
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      963
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      692
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      613
    Aihe