Tradenomin suuntautuminen. Onko markkinointi hyvä vaihtoehto?

tradenomi__

Miten tradenomina kannattaisi opiskeluissa suuntautua, jotta saisi hyvän pohjan työelämään. Opiskelen nyt ensimmäistä vuotta tradenomiksi ja olen ajatellut valita suuntautumiseksi markkinoinnin. Lisäksi ottaisin myös kansainvälisen kaupan kursseja jos mahdollista, ja mahdollisesti myös joitakin taloushallinnon kursseja sivuopintoina.
Kuinka hyvä suuntautumisvaihtoehto markkinointi on työelämää ajatellen? Olen lukenut että markkinoinnin osaajille olisi tulevaisuudessa tarvetta, koska Suomessa ei markkinointia osata niin hyvin kuin esimerkiksi Ruotsissa osataan, ja yritykset haluavat siihen satsata menestyäkseen. Vai päätyvätkö markkinointia lukeneet tradenomit myyjiksi ja tuote-esittelijöiksi?

Mielestäni minulla voisi olla markkinointiin kykyjä ja olen aiheesta kiinnostunut, sillä ajattelen usein kuinka jostakin yrityksestä/tuotteesta saataisiin houkuttelevampi tai kuinka se voisi palvella asiakasta vielä paremmin. Olen myös joskus harkinnut graafisen suunnittelijan ammattia, ja markkinoinnissa pääsisin ehkä kosketuksiin myös tämän alan kanssa. Olen kiinnostunut yritysten ulkoasusta, logoista ja siitä kuinka ulkoisella ilmeellä yrityksestä voidaan tehdä houkuttelevampi ja kuinka siitä luodaan brändi. Lisäksi minua kiinnostaa myös asiakaspalvelu ja sisäinen markkinointi, eli kuinka asiat saadaan yrityksessä toimimaan mahdollisimman hyvin. Niin että sekä asiakkaat että työntekijät ovat mahdollisimman tyytyväisiä. Myös ensimmäisen vuoden markkinoinnin kurssien perusteella, minusta voisi tähän hommaan olla, sillä saimme mielestäni tekemällemme harjoitusyritykselle luotua hienon brändin ja ulkoasun, joka erottui muiden ryhmien töistä, joista osan brändeihin ei oltu panostettu juuri ollenkaan. Arvosanaksikin tuli paras mahdollinen, eli K5.

Mutta kuinka käytännön työelämässä pääsisin työskentelemään näiden asioiden parissa? Vievätkö markkinointia pääaineenaan lukeneet kauppatieteidenmaisterit helposti markkinointitradenomin hakemat paikat vaikka tradenomi olisi muuten henkilönä sopiva? Onko tutkinnolla väliä, jos kyse ei ole aivan johtotehtävistä?
Myyjän töitä en mielelläni tekisi, vaikka tulen kyllä asiakkaiden kanssa hyvin juttuun, mutta se ei ole sitä mitä haluan. En ole autokauppiasmaisen supliikki ihminen, joten jatkuva myyntipuheiden pitäminen saattaisi olla pidemmän päälle stressaavaa. En ole luonnonlahjakas ”myyntitykki”, joten siksi hieman epäilen markkinoinnin valitsemista, mutta en toisaalta kuitenkaan mikään tuppisuukaan ole, joten pienet presentaatiot ja esitykset varmaan luonnistuisivat hyvin.
Haluaisin siis mieluummin tehdä jonkinlaista toimistotyötä, johon mieluusti saisi kuulua kokouksia, asiakaspalvelua ja ettei koko päivää tarvitsisi olla tietokoneella.
Kannattaisiko markkinoinnin oheen valita taloushallinnon kursseja, laskutukseen ym. liittyvää , jotta voisi työskennellä toimistohommissa paremmin, jos aivan markkinointiin liittyvää hommaa ei löydy? Myös logistiikka kiinnostaa, ja esim. yrityksen sisäänostajana toimiminen saattaisi olla mielenkiintoista. Työ voisi mahdollisesti olla jonkin verran kansainvälistä, minkä takia olen ajatellut valita myös kv-kaupan kursseja. Kaikista mahdollisista työnkuvista minulla ei ole mitään käsitystäkään, koska en ole missään vielä ollut harjoittelemassa, mutta työ, jota haluaisin tehdä, varmasti selkenee ajan kanssa. Ja toki myöhemmin voi jatkokouluttautua, haluaisin kuitenkin valita järkevästi jo nyt.

8

2175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työtönvalmistunut

      Jooh, markkinointitradenomi olen eikä töitä ole. Olisi, jos omaisin vuosien kokemuksen mutta enhän mä sitä kokemusta ole ehtinyt saamaan.

      Jos työllistymistä ajattelet niin valitse taloushallinto, siinä tuntuu olevan eniten työmahdollisuuksia.

      • samaa mieltä

        Suosittelen taloushallintoa ja sivuopinnoiksi markkinointia.


    • aloittaja___

      Kiitos kommenteista, taloushallintoa aion kyllä jonkin verran lukea, juurikin siksi että sillä alalla työtilanne olisi parempi. Mutta unelma-ammattini ei kuitenkaan olisi esimerkiksi kirjanpitäjänä, joten kokonaan en taloushallintoon halua suuntautua.
      Onko jollakulla markkinointitradenomilla käynyt parempi tuuri? Millaiseen työhön olette päässeet ? Ja muutenkin jos jollakin olisi vinkkejä tämän tradenomin koulutuksen suhteen, niin ilolla otan ne vastaan.

      • keskijuurooppa

        Itse olen markkinointi tradenomi kv-linjalta, ikinä en markkinoinnin parissa kuitenkaan ole töitä tehnyt enkä oikeastaan edes yrittänyt hakua markkinoinnin töitä. tällä hetkellä olen projektipäällikkönä ja toimin lähinnä kontrolloinnin ja taloushallinnon parissa erittäin suuressa yrityksessä ulkomailla. Joten kenties saattaisit niitä markkinoinnin töitä löytää ulkomailta jostain isommasta maasta, missä työmarkkinat ja tarjonta ovat suuremmat.


    • aikuinen ihminen75

      voisitteko neuvoa minuakin. talous ja raha.asiat kiinnostaa sekä kirjanpito. kielipäätä ei juuri ole englanti korkeintaan tyydyttävä(kirjallinen). supliikki en pahemmin ole ja viestintä ei pahemmin kiinnosta. paremminkin takapiruasiantuntija. onko se taloushalliinto ja rahoitus vai?

    • Eppisss

      Olen samaa mieltä työtönvalmistunut kanssa. Markkinointi-ja asiakaspalvelutehtäviin pääsee valitettavasti ihmisiä, jotka eivät koskaan ole edes opiskelleet alaa, joka on mielestäni epäreilua. Taloushallinnon työtehtävissä harvoin kukaan kouluttamaton vie sun töitä.

    • ................

      Olen taloushallinnon tradenomi, enkä ole koskaan saanut koulutusta vastaavaa työtä, eli en suosittele.

    • ksosu

      Olen taloushallinnon tradenomi ja olen saanut koulutustani vastaavaa työtä, eli suosittelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe