Ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että mitä ihmettä te muut teette irtokoirien kanssa lenkillä?
Itselläni isorotuinen, tottunut luottamaan kävelyttäjään ja kulkee niska sojossa välittäämättä vastaan tulevista ihmisistä/koirista. Tietää, että jos ongelmia tulee, niin hihnanpää hoitaa sen -ei se itse -ja olemmekin saaneet nauttia levollisista kävelyistä.
Nyt kuitenkin jatkuvana riesana ihmiset, jotka pitävät koiransa vapaana. Niistä pitäisi päästä eroon, mutta omistajat toteavat pyyntöön, että "koirani on kiltti" -no, muttakun en tahdo päästää yllättäviä koiria koirani luo..
Irtokoirat
23
1318
Vastaukset
- mfhlgs
miten ne on yllättäviä kyllä säkin olet ne huomannut ja sun koiras varmasti suo ennen?
- Satella
"Koirani on kiltti." En sitä epäilekään, mutta koirasi luonne ei estä sitä jäämästä polkupyöräni alle, jos se vapaana tiellä ollessaan tekeekin yllättäen äkkiliikkeen väärään suuntaan. Joten koirat kiinni, kiitos, niin ei käy ikäviä onnettomuuksia.
- iiofkfhg
mitä v....a sun pyöräs liityy siihen tuleeko tälle koirat yllätyksenä vai ei? teistä pyöräilijöistä olis muutenkin paljon sanottavaa.
- Bright Eyes
iiofkfhg kirjoitti:
mitä v....a sun pyöräs liityy siihen tuleeko tälle koirat yllätyksenä vai ei? teistä pyöräilijöistä olis muutenkin paljon sanottavaa.
Ja sinä ilmeisesti autoilija? Tiedän jo, joten älä vastaa.
- neiti.21.
Tästä on muistaakseni jo pariinkin otteen keskusteltu, ainakin sivuutettu. Kahden ison koiran omistajana minulla ei ole mitää vastaan niitä koiria, jotka hallitusti kulkevat omistajan vierellä irti, kuten ei varmaan aloittajallakaan.
Mutta meidänkin seudulla on valitettavan paljon irtokoiria, ja varsinkin pihasta pomppivia koiria. Monet puolustavat agressiivisesti pihojaan. Pienempi narttuni on pentuna kunnon traumat saanut irtokoiran hyökkäyksestä.
Yleensä huomauttaessani asiasta (jos omistajaa sattuu näkymään) saan vain haistattelut osakseni. Nyt satavarmasti jonkun saman koiran toista kertaa tullessa riekkumaan koirieni iholle en näe muuta keinoa kuin soittaa poliisit. Tuskin ottavat asiaa kunnolla hoitaakseen mutta joku järki näiden tollojen ihmisten päähän on lyötävä :D- kgysfglgs
Kyllä se on ihmisen estettävä tollaset traumat menemällä väliin ennen kun kerkiää mitään sattua ja jos niin ikävästi käy että kerkiää sattua niin sitten äkkiä hyviä kokemuksia sille koiralle tai muuten käy näin.
- neiti.21.
kgysfglgs kirjoitti:
Kyllä se on ihmisen estettävä tollaset traumat menemällä väliin ennen kun kerkiää mitään sattua ja jos niin ikävästi käy että kerkiää sattua niin sitten äkkiä hyviä kokemuksia sille koiralle tai muuten käy näin.
Jälkikäteen on helppo olla viisas. Olen kuule itsekin miettinyt miten olisin estänyt ettei se iso musta 80 kg irto koira jonka omistaja huusi että" tämä on kiltti", olisi klo 5 aikaan aamulla metsässä kapeella polulla parin metrin nietoksissa päässyt pomppimaan koirani päälle. Keppiä en ehtinyt saada enkä ehtinyt hyppäämään eteen. Isompi koirani kyllä sitten puolusti.
Ja tästä on jo toista vuotta aikaa, traumat hoidettu, ja älä huoli kaikki on hyvin nyt :)
- Laumanvartija!!!!!
Mä en voi sietää ihmisiä, jotka pitää koiriaan vapaana ihmisten ilmoilla ja taajamien metsissä. Olkoot kuin helvetin kiltti koira tahansa, nii sitä EI PÄÄSTETÄ VAPAAKSI!!!!! Onko se niin vaikeaa ymmärtää? Mä monotan irtokoiraa samantein, jos tulee mun koiran lähelle. Olkoot kiltti tai tuhma.
- Scarlet.
Samaa mieltä! Itse en tosin koiria monota, jos eivät päälle käy, mutta minusta se on aika selkeä juttu, että kaikki pitävät ne koiransa kiinni taajamissa, oli se kuinka kiltti tahansa. Ei sitä koskaan voi tietää mitä tapahtuu tai mikä asia säikäyttää tai suututtaa sen kiltinkin koiran.
Itsekin saan pelätä lenkille lähtiessäni sitä, että naapuri tulee taas vastaan irrallaan olevan toisia uroksia vihaavan leonberginsä kanssa. Minusta on käsittämätöntä, että ihminen edelleen pitää koiraansa irrallaan, vaikka se on meinannut monta kertaa hyökätä toisten urosten päälle, myös minun koirani. Kyllä siinä taitaisi jäädä oma ajokoira/karhukoira -mix kakkoseksi.
- jhfvkjdhvka
Onko kellään vastausta alkuperäiseen kysymykseen?
Pysytään aiheessa pliis. Minuakin häiritsee irtikoirat, kun liikun 2 omani kanssa. Ei ole kysymys siitä ovatko kilttejä vai ei. Se on periaate, että killttikään ei saa tulla tietyn rajan yli.
Mikä on oikea häätötapa?- aloittaja-----
Sitä minäkin perään kuulutan, että miten muut irtokoirat hätistävät pois.
Itselläni on muodostunut hyväksi ja tehokkaaksi tavaksi pitää mukana spray suihketta jota on mustissa ja mirrissä. Pitää kunnon suihkaus äänen ja puhaltaa voimalla ilmaa, vaaraton siis.
Se on pelastanut meidät lukemattomilta koirilta jotka pyrkivät iholle.
Ongelma on vaan se, että koirien omistajat eivät katsele meitä suihkeen jälkeen kovinkaan hyvällä silmällä -koska heidän koiransahan on kiltti;)) - fhklgsjlfx
v...ut ollu vaan kyse oli yllättävistä koirista.
- Scarlet.
Ei kai sitä oikeaa häätötapaa voi määritellä.. Mielestäni riippuu tilanteesta. Jos kyseessä on innokas ja päällisin puolin harmittoman näköinen koira, niin itse pyrin jatkamaan oman koirani kanssa matkaa ja jos omistaja on lähellä, niin pydän häntä ottamaan koiransa kiinni.
Jos koira taas käyttäytyy aggressiivisesti kuten tuo naapurini leonberg, niin sillon kyllä huudan ja kiljun, tönin koiraa pois ja jos ei ns. hellät otteet tehoa, niin minun mielestäni siinä vaiheessa on ihan ookoo vähän potkasta tai läimästä hihnalla tms. En siis kuitenkaan ala ensimmäisenä potkimaan, mutta jos oma koirani on vaarassa, niin kovat keinot käyttöön.
- rauha laumassa
Itse kyllä häädän ihan ärjymällä irtokoirat pois. Aikanaan minulla oli pieni koira ja en silloin osannut suojella sitä. Voi kuinka monesti se "tää on ihan kiltti" kävikin kiinni yllättäen. Aika pelokas hurtta siitä tuli. Eihän se oma koira voi tietää, että milloin vastapuolen koira on irti tai hihnassa ja tuleeko se luokse vai ei.
Nykyään ärjyn kuin leijona ja levitän kädet sivuille ja käyn vierasta koiraa päin, enkä muuten häpeä sitten yhtään, voin kyllä selittää käytökseni jos joku malttaa kuunnella.
Jos ei vastapuoli usko, etten halua hänen koiraansa omani luokse, niin se on hänen häpeänsä jos mielensä pahoittuu.
Niille häädetyille koirille tekee ihan hyvää, että joku edes joskus laittaa niille jotain rajaa.
Olispa ollut joku kuvaamassa viimeisintä häätöä kun äkäinen saksanpaimenkoira lähti livohkaan. Ilmeisesti isäntä on antanut koiran aina yksin selvitä näistä kohtaamisista. Äijä häipyi vähin äänin edes anteeksi pyytämättä. Jos olisin toiminut niin kuin ennen eli hysteerisesti peläten niin olisi mennyt ilta eläinlääkärissä reikiä paikatessa myös sillä spk:lla.
Häätöä vaan. Joskus pelkkä käsien taputtelu ja toisen koiran estäminen riittää. - mololoo
Mun on myönnettävä että olen syyllistynyt tuohon taajamametsässä irtipitämiseen. Kesällä kävin metsäpolulla pimeän tultua eikä kahteen vuoteen kohdattu ketään. Kerran kuitenkiin naapuri oli kahden ison koiran kanssa ja oma 24kg uros tapasi ne, heti kun kuulin äänen niin karjaisin koiralleni tänne käskyn ja se tuli täyttä laukkaa.
Mitään rähinää ei syntynyt eikä ole koskaan vapaana tullutkaan kunhan toiset koirat eivät tule lähelleni, silloin suojeleva kovapäinen koirani ottaa selkäänsä ihan miltä vaan.
Naapuri oli vihainen ja sanoi koiriensa tappavan koirani, niin siinä varmaan kävisikin koska omani ei arvosta henkeään, enää en päästä koiraani vapaaksi vaikka se nauttii suunnattomasti vapaana "reviirinsä" tutkimisesta.
Mielestäni vapaa koira pitää häätää pois mahdollisimman agressiivisesti jollei yhteenotosta ole vaaraa, omaani saa potkaista(ei luita poikki) heittää halolla tms. ettei tule liian lähelle.
Koskaan ei kuitenkaan lähesty vihaisesti vaan varovaisen uteliaasti. Rohkea häätäminen toimii ja seikkailija palaa isännän luokse. - unimaissitin
itse kerran päässy metästyskoiraa häätämään oman koiran kimpusta. Tämä yksinäinen kulkia hyökki kohti miltein koko ajan vaikka koitettiin eknsin mennä rauhassa ohi, mutta päätti sitten iha oikeesti alkaa iskee kiinni niin kyllä siinä vähän toinen remmiä sai maistaa :D omalle eikä sille toiselle koiralle sentään tullut mitään, mutta pikkuisen näpäytyksen sai ilkiö. Itse myönnän että olen syyllistynyt kaupungin metsässä koiran irtipitoon, mutta koira on aina joko minun vierellä tai sitten sellasella etäisyydellä että sen saa otettua helposti kiinni. Tosin nyt asutaan maalla niin saa täällä juoksennella metsässä mielinmäärin, mutta silti kannatan tuota kiinnipitoa kaupungissa päin.
- kaupan edessä
Turussa, Kupittaankadun ja Uittamontien risteyksessä olevan Valintatalon edessä ja lähistöllä juoksenteli irlanninsetteri irrallaan.
Olin aamulenkillä kahden ison koirani kanssa ja irtokoiran nähtyäni aoin kiertää sen kauempaa, mutta juuri silloin se tietenkin huomasi meidät ja lähti tulemaan tien yli meitä kohti. Komensin sitä menemään pois, mutta eihän se reagoinnut minuun mitenkään, tuli vain kohti. Se jäi tuijottamaan metrin päähän ja omat koirani olivat hämmästyneitä ja varuillaan, nuorempi tosin hetken tuijottelun jälkeen olisi mielellään alkanut leikkimään uuden kaverin kanssa, mutta en tietenkään voinut sitä päästää. Seisoimme jäisellä ja liukkaalla tiellä enkä saanut, piru vie, koiriani liikkeelle. Onneksi silloin irlanninsetterin omistaja tuli kaupasta kaljaostostensa kanssa ja tuli ottamaan koiransa kiinni. Äijä sanoi jotain josta en saanut selvää ja vei koiransa niskavilloista vetäen tien yli autoon.
Olin niin äimistynyt etten saanut sanottua sille ukolle mitään, kun tajusin, että hän oli käynyt kaljaa ostamassa ja jättänyt koiransa ilman hihnaa ja pantaa irralleen juoksentelemaan kaupan läheisyyteen. Siinä on tie ja katu ihan vieressä ja kohtalainen liikenne. Ihmisiä kulkee kaupassa lapsineen ja muita koiranulkoiluttajia liikkuu alueella paljon, ei siis voi ymmärtää äijän järjen juoksua. Mies oli liikkeellä isolla sinisella pakettiautolla.
Miten kukaan voi olla noin pässi, että jättää koiran irrallaan odottelemaan kaupan eteen?!- Voitko ajatella
että hän onkin mahdollisesti jättänyt koiransa autoon odottamaan? Ja palatessa koira sitten onkin päässyt livahtamaan ulos. Ilman pantaa ja ilman hihnaa.
Minä ainakin voin.
Mutta silti, pikkusen tarkkuutta ihmiset siihen ettei koirat pääse vapaiksi väärissä paikoissa.
- kaupan edessä
No, se sama asia kävi kyllä mielessä ja jäin katselemaan heidän menoaan. Äijä avasi auton oven, ihan oikein avasi, ei vain vetänyt avointa ovea auki, ja koira hyppäsi sisään. Auton muut ovet olivat kiinni, sillä he lähtivät ajamaan siitä heti. Tuskin koira olisi saanut auton ovea auki ja vielä sulkenut sen perässään, mitä luulet.
- veeeeeera
Koiran irtipito taajamissa on kielletty laissa. Lisäksi irtopito omassa pihassa saa tapahtua vain valvonassa tai jos on kunnolliset aidat.
Minäkin olen siis lain rikkoja, mutta minut näköjään erottaa näistä joistain urpoista se, että aina kun näköpiiriini tulee toinen ulkoilija otan koirani hihnaan. Minua ihmetyttää suuresti tuo ihmisten jankutus siitä, kuinka "minun koirani on niin kiltti". Vaikka koira olis kuin tottelevainen ja kiltti se on silti eläin ja sillä on eläimen vaistot.... - ...otus..
Minä pidän koiraani vapaana läheisessä metsässä, kun lenkkeillään. Kaksi kertaa on tullut tässä vajaan 3 vuoden aikana ihminen kahden koiran kanssa vastaan ja aina heidät kuultuani/nähtyäni olen kutsunut koirani luokseni ja se on tullut juosten. Sitten vain koira kiinni ja ohitetaan. Kun on päästy ohi ja kävelty vähän matkaa, päästän koiran taas vapaaksi.
Tiedän olevani "lainrikkoja," mutta mielestäni olisi tyhmää kävelyttää koiraa jatkuvasti hihnan jatkeena, kun vieressä on iso metsä, jossa eivät pahemmin muut ihmiset kulje. Kaiken lisäksi meidän kuntaan ei ole rakennettu koirapuistoa, joten vapaanapitomahdollisuudet on aika vähissä:( Tietystikään en päästäisi koiraani vapaaksi, jos tuo ei tottelisi luoksetulo kutsua tilanteessa kuin tilanteessa!- Anonyymi
Nin eli sama mantra "aina on kiltti".... kunnes.
- Anonyymi
Toivottavasti joku lopettaa nykyiset rakkisi ennen kuin hyökkäävät jonkun kimppuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu554032Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti182641- 1382563
Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett152013- 151483
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731357- 1061354
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1571068- 931037
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21998