Onko tietoa pelastuslautan huollon hinnasta, millä tasolla viimeaikoina ovat huollot hinnoiltaan olleet? Olisi 6h Viking lautan huolto ajankohtainen. Löysin kyllä huollon yhteystiedot, ja aion ottaa suoraan huoltoon yhteyttä. Mutta jos näin viikonlopun ratoksi saisi indikaatiota, niin voipi tässä ensi kauden budjettia kokonaisuutena laskeskella vapaapäivinä...
Pelastuslautan huolto
19
4585
Vastaukset
- HR 352
Vuonna 2006 6 hengen Viking lautan huolto maksoi noin 650 €. Kuljetus hoituu Kiitolinjan avulla.
- sikahinta
Vikingin lauttojen huolto on sikahintaista. Oma Sea Safen huolto maksoi 380€, ja vaihdettiin kaikki akut ja pyrotekniikka.
- merenkyntäjä-uros
Uudessa Suomessa oli kiinnostava blogikirjoitus ja video:
http://ilmari.vapaavuoro.uusisuomi.fi/vapaa-aika/162890-pelastuslautta- Valohoitoa 500e/h
No jopa oli aivan uskomaton huoltosuoritus: lautta täytettiin ulkopuolisella paineilmalla! Kaljapullo putosi kädestäni ja mustikkakeitto valui rinnuksille tuota lukiessa. Tottakai nyt luulisi että mielenkiinto kohdistuisi siihen olisiko lautta toiminut tositilanteessa itsenäisesti ilman ulkopuolista paineilmaa. Huollossahan pitäisi kuitenkin vaihtaa aina uusi laukaisin ja painepullo.
- helt okey
Valohoitoa 500e/h kirjoitti:
No jopa oli aivan uskomaton huoltosuoritus: lautta täytettiin ulkopuolisella paineilmalla! Kaljapullo putosi kädestäni ja mustikkakeitto valui rinnuksille tuota lukiessa. Tottakai nyt luulisi että mielenkiinto kohdistuisi siihen olisiko lautta toiminut tositilanteessa itsenäisesti ilman ulkopuolista paineilmaa. Huollossahan pitäisi kuitenkin vaihtaa aina uusi laukaisin ja painepullo.
Ammattilaisten pelastuslauttojen osalta menettely on AIVAN oikein: kun hiilidioksidipullon sisällön voimassaoloaika on voimassa seuraavaan tarkastukseen asti (tässä tapauksessa 2017), lautan tarkastus tehdään paineilmalla jolloin itse paukku säästyy.
- No problems
Valohoitoa 500e/h kirjoitti:
No jopa oli aivan uskomaton huoltosuoritus: lautta täytettiin ulkopuolisella paineilmalla! Kaljapullo putosi kädestäni ja mustikkakeitto valui rinnuksille tuota lukiessa. Tottakai nyt luulisi että mielenkiinto kohdistuisi siihen olisiko lautta toiminut tositilanteessa itsenäisesti ilman ulkopuolista paineilmaa. Huollossahan pitäisi kuitenkin vaihtaa aina uusi laukaisin ja painepullo.
Noin se lautta tarkistetaan, mutta hiilidioksidipullon päiväyksen tarkistamisen lisäksi paino tavallisesti punnitaan. Tästä selviää, ettei pullo ole vuotanut. Sama koskee muuten pelastusliivien painepulloja. Pulloon on stanssattu sen paino, joka pitäisi myös tarkistaa.
- nimi1
Kysy tarjoukset. Mulla maksoi 300 Helsingissä. Kuljetin itse.
- emergency pack
Hinta riippuu paitsi lautan tyypistä ja koosta myös siitä, pitääkö lautan “emergency pack” päivittää (esim. rakettien ja käsisoihtujen, ehkä paristojen uusiminen) vai ei.
- Tämänkin kokenut
Tässä olen havainnut rahastuksen makua. Huviveneen lauttaa ei tarvitse vuosittain tarkistaa, mutta useamman kerran lauttaan on lyöty tarkistuksen jälkeen uuden tarkistuksen leima seuraavaksi vuodeksi. Syykin on selvä:
Esimerkiksi raketit uusitaan, koska niiden päiväys vanhenee vuoden sisään, mutta esim. meritautipillereitä ei uusita, koska niiden päiväys yltää 20 kk päähän.
Nyt meritautipillereiden vanhenemisen vuoksi seuraava tarkistus täytyy merkitä jo ensi vuodeksi. Ja taas veloitetaan se 400 €, vaikka 3,40 € pillerit "turhaan" uusimalla olisi säästynyt tuon 400 €.
Ja seuraavana vuonna jätetään taskulampun paristo uusimatta.... - huoltoväli 3 vuotta
Tämänkin kokenut kirjoitti:
Tässä olen havainnut rahastuksen makua. Huviveneen lauttaa ei tarvitse vuosittain tarkistaa, mutta useamman kerran lauttaan on lyöty tarkistuksen jälkeen uuden tarkistuksen leima seuraavaksi vuodeksi. Syykin on selvä:
Esimerkiksi raketit uusitaan, koska niiden päiväys vanhenee vuoden sisään, mutta esim. meritautipillereitä ei uusita, koska niiden päiväys yltää 20 kk päähän.
Nyt meritautipillereiden vanhenemisen vuoksi seuraava tarkistus täytyy merkitä jo ensi vuodeksi. Ja taas veloitetaan se 400 €, vaikka 3,40 € pillerit "turhaan" uusimalla olisi säästynyt tuon 400 €.
Ja seuraavana vuonna jätetään taskulampun paristo uusimatta....Minä en ole kokenut enkä edes kuullut tuollaisesta.
Pelastuslauttani normaali huoltoväli on ollut 3 vuotta, ei kertaakaan 1 vuosi!
Kerropa minkä merkkisestä pelastuslautasta oli kysymys ja missä kertomaasi huoltorahastusta harrastetaan. - seppomartti
huoltoväli 3 vuotta kirjoitti:
Minä en ole kokenut enkä edes kuullut tuollaisesta.
Pelastuslauttani normaali huoltoväli on ollut 3 vuotta, ei kertaakaan 1 vuosi!
Kerropa minkä merkkisestä pelastuslautasta oli kysymys ja missä kertomaasi huoltorahastusta harrastetaan.Tähän asti eri lauttojen huoltoväli on ollut uudesta 3 vuotta, 2 v. ja sen jälkeen vuosittain. Jossain vaiheessa tulee sitten kalenteri-ikä tai kunto vastaan, ettei enää katsasteta. Espanjassa on lakisääteisesti uudesta lähtien vuosittain. Hieman yli 300€ on ihan normaali hintataso.
seppomartti kirjoitti:
Tähän asti eri lauttojen huoltoväli on ollut uudesta 3 vuotta, 2 v. ja sen jälkeen vuosittain. Jossain vaiheessa tulee sitten kalenteri-ikä tai kunto vastaan, ettei enää katsasteta. Espanjassa on lakisääteisesti uudesta lähtien vuosittain. Hieman yli 300€ on ihan normaali hintataso.
Nykyisten ISO9650 lauttojen huoltoväli on aina kolme vuotta, kymmeneen ikävuoteen saakka, josta eteenpäin vuosittain. Keinotekoisesti jotain vaihtamatta jättäminen ja huoltobälin lyhentäminen sitä kautta, on huollon ammattitaidottomuutta ja kusetusta.
Kenenkään ei tulisi enää ostaa, nk. RORC lauttoja, jotka eivät enää täytä mitään tämän päivän vaatimuksia. Ero 9650 lauttoihin on radikaali. Silti monta firmaa myy niitä ihan sumeilematta.- Tämänkin kokenut
huoltoväli 3 vuotta kirjoitti:
Minä en ole kokenut enkä edes kuullut tuollaisesta.
Pelastuslauttani normaali huoltoväli on ollut 3 vuotta, ei kertaakaan 1 vuosi!
Kerropa minkä merkkisestä pelastuslautasta oli kysymys ja missä kertomaasi huoltorahastusta harrastetaan.Nyt sain lautan takaisin tarkastettuna ja taas on seuraava huolto määrätty 1 vuoden päähän, keväälle 2015. Lautta on noin 10 vuoden ikäinen Plastimar.
- seppomartti
Tämänkin kokenut kirjoitti:
Nyt sain lautan takaisin tarkastettuna ja taas on seuraava huolto määrätty 1 vuoden päähän, keväälle 2015. Lautta on noin 10 vuoden ikäinen Plastimar.
Se on normaalia. Pisimmät valmistajan huoltovälit uusissa lautoissa näyttävät nykyään olevan jopa 5 vuotta.
- koster
Komea pelastuslautta, tuo Viking!
- sy Snoopy
Mulla on ollut uutena ostetu englantilainen valtamerilautta nyt 5 v huoltamatta. Kun on kaksikin lauttaa, niin ajattelin että ehkä ei ole vielä kiirettä. Oikeastaan en ole kuullut, että lautta ei olisi avautunut, mutta voihan niitä olla, jotka eivät ole ilmoittaneet. www.snoopy.fi
- 34ft
Tuossa seuralla tarkistettiin juuri vahnoja lauttoja joissa leimat olivat menneet ajat sitten eli ei niitä enää saisi leimattua vaikka haluaisi. Avattiin paketista, täytettiin lautta ja tarkistettiin ettei vuoda. Painepullokin oli painojen suhteen edelleen käyttökelpoinen joten tarkistuksen ja muiden pelastuvälineiden (taskulamppu, hätäruoka, soihdut ja raketit) pakattiin takaisin ja eikun toivoa ettei tartte koskaan käyttää mutta on toimivia taas. Eihän noilla virallista arvoa ole mutta hätätilanteessa todennäköisesti parempi kuin ei mitään.
- neuvoja?
Olis vanha lautta, arviolta seiskytluvulta.
- Seppomartti
Mikään virallinen huoltofirma ei tule huoltamaan sitä enää. Itsetehtynä kuten edellisessä viestissä on kuvattu voit koettaa tarkistaa lautan kuntoa. Eräs DIY- mies neuvoi ottamaan sarjan valkuvia avaamisen jälkeen. On kuulemma tarpeen kun uudelleen pakkaa samalla tavalla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1739933Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523275Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483041- 632764
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012135- 1142093
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251963Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä641576Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121326Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221286