Jyrsijöistä

Manteli_

Mmoi, sain jouluna luvan jyrsijään ja me muutetaan parin viikon päästä kerrostaloon minne saa viedä jyrsijöitä. Haluisin tietää, et mikä olis ehkä mulle paras jyrsijä? Olin halunnu jo pitkään koiraa, mut en haluis et se koira joutuis oleen 8 tuntii yksin kotona... Niinpä päädyin jyrsijään. Kania en halua, sillä vaativat paljon hoitoa. Mietin vkh talvikkoo, mut sit luin et ne viettää paljon aikaa yksin. Haluisin eläimen, jota voisin hyväillä, rapsutella ja joka viihtyis sylissä. Haluaisin lemmikin, joka olis fiksu/ nokkela, et sille vois opettaa jotain temppuja yms. Mietin pitkää kesyrottaa, aivan järjettömän sulosii ja muutenkin ihanii ja fiksui ja hellittävii=) Sitten luin että ne heittelee puruja ja pissailee häkistään ympäri huonetta! Onks se totta? Halusin suht koht siistin eläimen, mutta oon valmis myös siivoon eläimen jälkiä. Oon aamu-uninen ja meen myöhään nukkumaa. En kuitenkaan haluaisi yöeläintä. Haluaisin eläimen, joka mukautuisi mun päivä rytmiin. Et se olis silloin hereillä ku mäkin=)

Auttakaa joku! Kertokaa suurinpiirtein noihin mun kriteereihin sopivia eläimiä. Niiden ominaispiirteistä yms.

P.S. Oon 13-vuotias ja oon miettiny lemmikin hankintaa jo pari kolme vuotta...::)

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piituliinisieni

      talvikot ovat myös hereillä päivisin. Kaverini kaveri on myös päivällä hetki aikaa hereillä ja niille voi opettaa myös agilityä talvikot heräävät yleensä 6-8 mutta riippuen sen tavaroista ( esim. kitisevästä juoksupyörästä) ei ole kovin mölyisä

    • 3+16

      Rotat on mahtavia lemmikkejä, älykkäitä, seurallisia, touhukkaita ja jokainen omanlaisiaan persoonia. On tärkeää, etä ostaa rotat kunnolliselta kasvattajalta, joka on hoitanut poikaset asiaankuuluvasti, jolloin ne ovat terveitä ja kesyjä. Viralliset (ja sellaisiksi pyrkivät!) kasvattajat ovat paras vaihtoehto.

      Rotat antaa paljon lemmikkeinä, mutta kyllä ne vaativatkin. Häkin tulee olla iso ja virikkeellinen ja lisäksi vapautta on tarjottava. Kuivikkeet (EI tavallisia puruja rotille, terveysriski! mörtti röpö, toa-lätt ja pellavakuivike sopivia) lentää häkistä rottien rymytessä ja pitävät myös öisin bileitä. Ääniin tosin tottuu, itse nukuin vuosien ajan metrin-parin päässä rottahäkistä ja alun jälkeen nukuin hyvin. Tottuvat kyllä muuten olemaan hereillä silloin kun saavat huomiota ja ovat muutenkin "torkkueläimiä" eli hereillä pitkin päivää - ja joskus öisin nukutaankin ;) Jaloitellessa omista rotista (ollut useita kymmeniä vuosien varrella) 100 % merkkailee ympäriinsä, ja varsinkin poikaset voi olla melkoisen "valuvikaisia" sylissäkin. Ja tosiaan kaksi on minimi, mutta rotta on laumaeläin ja vasta vähintään kolme rottaa muodostaa lauman.

      Jos kani vaatii mielestäsi paljon hoitoa, ei rotta tosiaan ole välttämättä sinun lemmikkisi. Käy vaikkapa jonkun kasvattajan luona tutustumassa rottiin ja mieti asioita.

      Muista jyrsijöistä mulla on jonkin verran kokemusta; rotta vie voiton kaikista muista älykkyydessään. Hiiri on kiva myöskin, joskaan ei samalla tavoin hae ihmisen huomiota, mutta helppo ja "näppärä" lemmikki muutoin. Iso osa hamstereista on lähinnä yöeläimiä, ja ne eivät totu omistajan rytmiin. Gerbiili ei juuri välitä ihmisistä, vaikka niistäkin saa kädelle kiipeäviä ja kesyjä.

    • manteli_

      kiitos vastauksista::)

    • Kani;)

      haluaisin ehkä kanin mutta mahdollisimman pienen

    • nuuskanen

      rotta tai hiiri tai degu

    • eläimet<3<33

      Kani olis hyvä:) Se on päivisin hereillä ja sille voi opettaa agilityä. Mulla on 4 leijonanharjaskania(kaks tyttöö ja kaks poikaa), kaikki tosi söpöjä ja seurallisia (: Jos pienen kanin haluut, nii hermeliini ois hyvä, mut suosittelen leijonanharjaskanii, ne on tosi seurallisii ja oppii helposti esim. hyppiin esteitä. Eikä niissä hirveesti työtä oo ;) Ite aattelin teettää nuoremmalla tytöllä poikasii, sit kun on vähän kasvanu ja ikää on tarpeeks:DD Marsuki ois kyll pieni ja päivä eläin, tai sit gerbiili.. Meill on myös 2syrkkii, tyttö ja poika ja niillä oli just kaks kuukautta sitten 11poikasta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3171
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      110
      2612
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      387
      2551
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      159
      2076
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1907
    6. 173
      1325
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1307
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1131
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1000
    Aihe