1 kk takana

Mikä avuksi

Minulla on kuukausi imetystä takana. Milloin maidon tulo tasaantuu? Vauva syö aamuisin tiuhaan ja vähän aikaa kerrallaan, ja yöllä hädin tuskin kerran herää syömään. Yöt on tuskaa, kun rinnat ovat täynnä ja molemmat ovat revenneet kivuliaasti, koska vauva ei ole yöllä herännyt syömään ja itse olen herännyt kipuun rinnassa.

Olen yrittänyt pitkittää imetysvälejä päivällä 3-4 tuntiin (myös aamuisin ja iltaisin). Auttaako tämä yön vähäisiin imetyksiin, vai miten saan maidontuotantoa vähenemään? Yhdellä imetyskerralla vauva ei yleensä saa edes yhtä rintaa tyhjäksi. Koskaan ei tarvitse yhdellä kertaa antaa molemmista.

Olisi mukava nukkua yöt kun vauvakin nukkuu, mutta kipeät rinnat eivät anna nukkua. Lisäksi imetys on muutenkin varsinkin alussa kivuliasta, vaikka rinnat eivät ole rikki. Imetyksen väleissä rinnat ovat kipeät myös päivisin ja usein tuntee kun maito nousee rintoihin ja silloin sattuu ihan kamalasti. Autossa matkustaminen on yhtä tuskaa, silloin maito tuntuu nousevan koko ajan rintoihin, liekö tärinän vuoksi.

Imetys on ollut rankkaa ja kivuliasta alusta asti. Ajattelin imettää enää 2-3kk ja siirtyä kokonaan korvikkeisiin ja muuhun ruokaan. Mitä mahtavat neuvolassa tähän sanoa? En kuitenkaan jaksa enää pidempään, jos tuonne asti selviän sinnittelemällä. En olisi imettänyt ollenkaan, mutta en halunnut, että vauva jää ilman äidinmaitoa.

9

1284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pari kuukautta..

      kestää ennen kuin tuo pakkautuminen esim. yöllä loppuu. Itse kävin öisin joskus käsin tyhjentämässä rintoja sen verran, että enimmät maidot sai pois kun heräsin vaatteet maidosta märkänä.

    • ...

      Kyllä se ajan kanssa helpottaa. Mutta itse usein sai yöllä vähän lypsää myös kun vauva nukkui pitkään ja itse ei saanut nukuttua maidon pakkamisen takia.
      Kannattaa vaikka varata joku kippo tai pyyheliina (toimii jos ei halua kerätä talteen maitoa..) sängyn viereen ettei tarvitse yöllä välttämättä nousta ja voi sitten helposti käsin lypsää sen verran että helpottaa.

      Nyt takana reilut 4 kuukautta täysimetystä ja pystyy jo yli kuusikin tuntia nukkumaan eikä maito pakkaa kuten alkuaikoina.

    • Kuulostaa tutulta :)

      Hei,
      Ihan ekaksi sanoisin et älä ihan vielä luovuta :) Mulla oli imetys alussa samanlaista ja itkin monesti et pääsisin vaan eroon rinnoistani ja olis helpompaa vaan antaa pullosta, kun teki niin kipeää! Muut kehui imetyksen helppoutta ja kuinka ihanaa se on, ja et mun pitäis olla tyytyväinen kun maitoa tulee hyvin. Mun teki mieli sanoo niille suorat sanat, mut näin jälkeenpäin olen kyllä samaa mieltä :) silloin kun maitoa tulee ja rinnat on ihan täynnä, ei mun mielestä oo järkeä antaa pullosta, kun kerran rinnoissa on yllin kyllin tavaraa. Ajan myötä ja kiinteiden aloituksen jälkeen maidonnousu ja -määrä kyl vähenee ja sithän sen voi lopettaa jos haluaa. Mut kukin tekee niin kuin haluaa ja miten hyväks kokee.

      Meillä vauva nukkui hyvin yöt, mut itse heräsin kipuun ja rintoihin sattui jopa kyljen kautta ylösnoustessa. Mä yritin kans päivisin pidentää imetysvälejä ettei nousis niin paljoa maitoa, mut mulla ainakin oli seurauksena ikävä rintatulehdus kun maito pakkaantui :( käytin päivittäin rintapumppua, kun vauva ei ekan kk aikana jaksanut imeä edes toista rintaa tyhjäksi ja oli pakko saada helpotusta, mut tosiaan vaan sen verran et suurin paine helpottaa.

      Tutut lohdutti et parin kk päästä helpottaa ja kyllähän 3kk päästä alkoi pakkautuminen helpottaa, vaikka tuntuihan se pitkältä ajalta... Ja sit kun vauva oli 6kk ja aloitin soseiden maistelut, alkoi maidontulo vähenee vielä lisää. Mut silti edelleen aamuisin, kun vauva (8kk) on nukkunut kellon ympäri, on rinnat kovat ja täynnä, muttei enää kipeät... Mutta varmasti maidontuloon vaikuttaa jos antaa osaksi maitoa pullosta. Meillä ei ole vieläkään ollut tähän tarvetta ja yritänkin imettää siihen asti kun saa alkaa antaa lehmänmaitoa.

      • Alkup.

        Kohtalotovereita siis löytyy :) Helpotusta tavallaan sekin.

        Sairaalassa minulle mielestäni sanottiin, että ihan parissa päivässä tasaantuu..
        3kk on pitkä aika!

        Olen kyllä tyytyväinen kun vauvalla hyvä ote ja maitoa riittää, mutta kyllä välillä tuntuu ettei päivääkään enää. Onhan tämä ihan ensimmäisestä viikosta jo kuitenkin siinä mielessä helpottanut, että en tarvitse enää apua( esikoinen), vaan osaan itsenäisesti imettää. Kaksi ensimmäistä viikkoa oli kyllä ihan kamalaa aikaa, ja kaikki sanoivat, että nauti nyt vauvasta.. Vieläkin tuo imetys vie iloa vauvan kanssa olemisesta, mutta kylläpä se siitä sitten aikanaan. Toisaalta harmittaa, kun toinen kasvaa niin nopeasti :)

        Kiitos vastauksista!


    • pakkaseen?

      Ei voi parissa päivässä tasaantua kellään, kyllä siinä kuukausi tai pari menee. Mutta se kipuilu loppuu varmasti jo paljon aiemmin ja varsinkin herumiskipu. Mulla heruminen teki alussa tosi kipeää mutta se vaiva loppui jo parissa viikossa.

      Jos jaksat niin harkitse myös sitä että heräisit yöllä yhden kerran lypsämään maitoa pois. Sitten maito pakkaseen niin on mukavasti lisämaitoa omasta takaa jos pitää vaikka lähteä jonnekin. Tai käytät ne maidot vaikka sitten kun lopetat imetyksen. Ja niitä voi laittaa soseisiinkin.

      Ja sitä paitsi uskon että kuukauden päästä sun fiilikset imetyksestä on jo paljon valoisammat, usko pois :) Alku aina hankalaa ja sitä rataa... Tsemppiä!

    • syvä huokaus

      Olispa mulla ollu tuollainen "ongelma". Mulla ei maitoa tullut juuri lainkaan vaikka imetin/pumppasin yölläkin 2h välein monta kuukautta :( Ei ole lainkaan rankkaa herätä kerran yössä pumppaamaan ja sit vaikka pakasteeseen maito.

    • sadfgd

      No et varmaan halua kuulla, mutta mulla alkoi paine rinnoissa helpottamaan joskus 8 kk kohdalla. Tosin pumppasin maitoa myös pakkaseen aika-ajoin, joten oma syyni. Yöllä heräsin välillä pumppaamaan liiat paineet pois, varsinkin, kun vauva 6 kk -> nukkui yönsä putkeen.

    • hautomista...

      enpä äkkiä huomannu oisko kukaan maininnu että murskaa kaalinlehtiä ja hautoo niitä liiveissä, itellä ainaki helpotti kipuun, tai sit lämpimällä pyyhkeellä hautoa.myös ennen imetystä saatoin käyttää tuota pyyhettä, helpotti herumiskipuun...monesti alkiaikoina saatoin nukkuakki kaalinlehdet liiveissä eikä ollu läheskään niin kipee;)ja tosiaan kans tuo et sillon yöllä tyhjää ite sen verran että kipu helpottaa!

    • mie vaa

      Päiväys vaan sit koska on pakastanu... maito kestää vain 3 kk:tta pakkasessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      2190
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      59
      1851
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1685
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1612
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1584
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      135
      1483
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe