Hei vaan kaikille....
Olen lueskellut tuossa noita erilaisia keskusteluja... tuntuu ettei mikään täsmää minuun....
Sairastuin diabetekseen (D2) raskauden loppuvaiheessa 2009 samalla todettiin myös korkea verenpaine (se on myös sukurasite). Olin käyttämättä insuliinia viime kesäkuusta joulukuuhun, koska kaikki meni päin prinkkalaa, en jaksanut.
Verensokeri oli pahimmillaan 33 insuliinin oton jälkeen. Paastoarvotkin oli noin 23. Nyt ovat tulleet kuitenkin paljon alas, enää ei ole kuin n.13. Levemiriä menee 40 40 yksikköä aamua iltaa ja joka syöntiä ennen Humalog'ia 40 yksikköä. Eli esim. aamuisin menee yht.80 yksikköä. Missä menee toksisuuden raja? Diabeteshoitaja sanoi, ettei sellaista olekkaan. Herää kysymys, miten insuliinisurmat tehtiin, jos rajaa ei ole!?!? Tosin minulla on todettu resistenssi, joten arvot eivät edes laske noilla määrillä..... haimani kuitenkin toimii, kuulemma (?)
Pillereitä en voi käyttää, vatsa menee ihan sekaisin ja järjettömän kipeäksi.
Lihon ja laihdun - 10kg. Syön mitä sattuu. Yleensä pyrin syömään nk."normaali ruokaa". Ainakin kerran päivässä lämmin ateria.
Lähimpään kauppaan meillä on 80km eli edestakas 160 km. Se asettaa ruoan säilyvyydelle rajat. Eli jos salaatti loppuu, niin se kanssa loppuu. Monesti vihannekset eivät säily montaa päivää ja siksi niiden käyttö on erittäin vähäistä. Liikuntaakaan en kerkiä enää harrastamaan. Ennen salilla treenaamassa 2-3h 5-6krt/vko. Nykyään en käy ollenkaan (kaipaisin kovasti sinne), mutta minulla on pieni lapsi, eikä hoitajia ole...(huom. taas matka 160km). Ylipainoa minulle on tullut melkoinen määrä :(
Olen mietiskellyt; miten voisin parantaa rehujen säilyvyyttä? Jääkappimme on sellainen normaali pikkukaappi ja ne vihannestensäilytyslaatikot menee insuliineille :/
Ravitsemusterapeutti koetti neuvoa minua laskemaan hiilareiden määrän annoksista, mutta mitä se hyödyttää ? Söinpä kunnon ruoan tai leivän tai mitä tahansa lopputulos on aina samat korkeat arvot, vaikka kaikille em.syönneille laitan sen 40 yksikköä Humalog'ia.
Nyt vielä on tullut kiusaksi turvotus, koko kehoon. Hoitaja sanoi ettei haittaa... No, ei varmasti häntä haittaakaan, mutta minua haittaa!
Sekä nämä kaameat selkäkivut, jotka ei paikannu mihinkään tiettyyn kohtaan niin kuin lihaskipu vaan säteilee koko alaselässä. Varsinkin seistessä tai kävellessä.
Olen harkinnut vakavasti taas lääkkeiden lopettamista. Olen töissä toisella paikkakunnalla ja tk, josta välineet saan on toisella paikkakunnalla. Teen vuorotyötä (12h vuorot, ilman taukoja) 2 x 1,5h ajomatka kotiin. Siinä on suunnittelu miten saan esim. neuloja. Koska kerkeän hakemaan? Meillä lasketaan joka kerta montako neulaa tarvitsen. Eivät anna kuin pari laatikkoa kerrallaan. Nyt kun joudun pistämään monen monituista kertaa päivässä ja joka kerran kahteen eri paikkaa per annos... voitte varmaan arvata, että neuloja kuluu. Pesemäänkö niitä alan?
Minulla on todettu palleatyrä, jonka vuoksi en voi syödä kuitupitoista ruokaa. Enkä kohta paljon muutakaan. Sain jonkun kummallisen suolistoviruksen, jonka vuoksi minun pitää syödä gefilustuotteita ja maitohappobakteerivalmisteita.....
Miten järjestän ruokailuni?!?!?!? Haluaisin koettaa vähähiilarista diettiä, mutta ei ole aikaa tutustua tähän, saatikka suunnitella sitä.
Lapsi verottaa oman osansa.... eli jos on huono päivä, niin meillä ei tehdä ruokaa lainkaan (yleensä teen isompia määriä, joita pakastan, juuri näitä tilanteita varten). Ai niin, mainittakoon etten voi sietää mitään keitettyjä vihanneksia (oikeasti oksennan niistä). Kaiken pitää olla tuoretta/raakaa.
Nämä asiat vain pyörivät mielessäni ja olen yrittänyt pitää paletin kasassa, mutta taas alkaa tulla turhautuminen, kun en saa hommia toimimaan.....
Toivoisinkin nyt jonkun kokeneemman ja viisaamman neuvoja.....
Erikoinen(ko)?
16
647
Vastaukset
- Hieman pohdiskelua
Eiköhän lääkäri ja hoitaja ole se paras neuvonnan antaja. Oletko selvittänyt tarkasti heille näitä ongelmiasi? Jos sokerit heittelee noin paljon ja lääkitystäkin pitäisi tarkistaa, yleensä diabeetikko pistetään sairaalaan joksikin ajaksi että päästään normaalitilanteeseen. Ongelmana on tietenkin lapsesi ellet saa häntä minnekään hoitoon. Sairaalan sosiaalihoitaja voinee auttaa tässä asiassa.
Lääkitystä ei saa missään nimessä lopettaa! Noilla sokerilukemilla olet ilmeisesti jo ketoosissa jolloin siitäkin voi syntyä ongelmia (pystytkö mittaamaan mittarillasi ketoarvoja?). Lääkäri voi ilmeisesti tarttua tähän apuvälinejakeluunkin jotta saat riittävästi tarvikkeita.
Pystyisitkö hankkimaan vaikka pienemmänkin jääkaapin joka olisi vain vihanneksille ja sen lämpötilankin voisi säätää niitä varten sopivaksi (sopisi myös insuliineille). Näin voisit lisätä enemmän vihanneksia ruokavalioosi ja hiilareidenkin laskeminen ja sen mukaan insuliinin annostelu olisi helpompaa. - Kevättääesikko
Hei!
Minusta sinun olisi hyvä päästä osastolle vähäksi aikaa sokereiden tasapainotukseen. Insuliiniresistenssi vaikuttaa tosi vahvalta, koska verensokerit ovat tuollaista luokkaa, se pitäisi saada hoidettua. Ota yhteyttä hoitopaikkaasi ja kerro, mikä tilanne on ja kerro että enää mitenkään saa asioita hallintaan.
Hiilihydraattien määrän laskeminen on kyllä tarpeen. Mutta hyödyn saa vasta, kun säätää Humalogin määrän sen ja ateriaa edeltävän verensokerin mukaiseksi. Kerralla syöty hiilihydraattimäärä voi vaihdella tosi paljon, ja jos aina pistät saman määrän insuliinia, ei vaikutus ole toivottava. Pyydä päästä ravitsemusterapeutillekin vielä ravitsemusasioiden kunnolliseen opetukseen. Koska sinulla on pieni lapsi, on tärkeää, että sairautesi saadaan hallintaan, mutta siihen tarvitset lisäapua. Soita siis diabeteshoitopaikkaasi!
Ystävällisin terveisin kevätesikko - Jus tiinsa
Aloituksen täytyy olla trolli. Ei tuollaista tapausta voi olla.
- Onhan niitä
Ei ole välttämättä trolli. Kyllä vielä löytyy sellaisia ihmisiä jotka eivät osaa tai viitsi huolehtia itsestään. Ellei ole ketään patistamassa lääkäriin kun verensokerit heittelee miten sattuu, terveyskeskuksesta ei tulla hakemaan tutkimuksiin. Hyvään hoitoon tarvitaan omaa aktiivisuutta ja todellakin lähtöä sinne terveyskeskukseen eikä vain kyselemistä tällaisilta epämääräisiltä keskustelupalstoilta jossa vastaukset voivat olla jopa hengenvaarallisia. Itsekin varasin muutama päivää sitten vuositarkastusajan terveyskeskuksesta diabeteksen seurantaan, sitä ei tarjottu sieltä käsin.
- Peppi*
Hei taas
Todellakin tämä tapaus on tosi (valitettavasti).
Käyn säännöllisesti ison sairaalan diabetespolilla ja muutaman kk:n välein lääkärillä. He vain tarkistavat arvot ja lisäävät annostusta sekä tarkistetaan paino. Diabeteshoitaja soittaa viikottain ja ottaa kaikki mittaamani arvot ylös sekä nostaa samalla annostusta. Olen puhunut heille ongelmistani, mutta ei he sano niihin ihan mitään. Eli kovasti yritän....
Olen käynyt ravitsemusterapeutilla ja siellä käytiin läpi lähinnä ruoka-aineympyrää ja siihen liittyvää insuliinin määrää. Eli se kuulemma voi olla 1 tai neljä tai jotain... selviää seurannalla.
Itse otan joka ateriaa ennen ja jälkeen arvot. Ne todellakin voi olla ihan mitä sattuu. Tässä pari viikkoa sitten; aloin voimaan pahoin ja tärisin todella kovasti, syönyt olin ihan normisti, eikä mitään erityistä olisi pitänyt olla. Nappasin suuhun pari suklaatryffeliä ja mittasin verensokerin, joka oli 4.9. Minulla ei ole ikinä mitattu niin alhaista lukemaa (!?). Eli parempaan suuntaan ilmeisesti ollaan menossa.... mutta jos tuollainen olo tulee ns.normaaliarvoista, en halua sitä :(
Taas ensi torstaina on diabeteshoitajalla ja lääkärillä käynti, saa nähdä miten paljon taas nostetaan annoksia. (Saan itsekin nostaa niitä parin yksikön vauhdilla, mutta en oikein tahdo uskaltaa, kun en vielä oikein osaa hahmottaa kokonaisuutta.
En tiedä mitä tarkoitetaan ketoarvojen mittauksella :/ Minulla on vain sellainen normi Contour verensokerimittari.
Kiitos vastauksista, sain jo monta käytännöllistä ideaa esim. ruoan säilytyksen suhteen...- tasapainoon pääsee
Pyydä hoitajalta mittari jolla voi mitata myös ketoarvoja. Diabeetikonhan pitäisi saada veloituksetta mittari ja tarvittavat mittausliuskat. Vanhempi mittarini pystyy mittaamaan vain verensokeria, mutta tämä uudempi mittarini (Precision Xceed) pystyy mittaamaan molempia. Minulla ei ole kuitenkaan ketomittausliuskoja koska verensokerini ei ole koskaan niin korkealla että olisi riskiä. Sinun verensokeriarvosi on kuitenkin niin korkeita että olisi syytä mitata myös ketoarvotja silloin kun verensokerti ovat olleet pitkään korkealla.
Kun minulla haettiin perusinsuliinin annostusta kohdalleen, välillä mentiin hypojen puolelle ja alussa tuli oireita jo kun meni alle nejän. Nyt jos arvo on vaikkapa 3,5 tuntemuksia ei tule, sen huomaa vain mittauksessa. Alhaisiin verensokereihin tottuu ja koska kroppasi on tottunut jatkuvaan korkeaan verensokeriin, normaaliarvo voi jo antaa tuntemuksia ennen kuin siihen totutaan.
Ruuan säilytyksestä sen verran että tällainen sinkkunainen joutuu pyörittämään melko ison osan ruuastaan pakastimen kautta. Kun teen jotain ruokaa (ostan vähän einesruokaa), annostelen sen vaa'an kanssa terveellisen pieniksi kerta-annoksiksi ja pakastan ne. Kun pakkasesta ottaa sulamaan vain yhden annoksen, ei tule syödyksi liikaa. Vihanneksia ei pysty kovin paljon pakastamaan, mutta sain joskus hoitajaltani ohjeen ostaa pakastimeen halpoja sekavihannespusseja. Hänen mielestään nekin ovat parempi kuin ei lainkaan vihanneksia. Nykyään valikoimaakin on runsaasti erilaisia wokkivihanneksia ym. Marjojahan voi pakastaa jos pakastimessa riittää tilaa (minulla ei riitä). Tuorevihannekset onkin pakko hankkia vähintään muutaman päivän välein.
- Peppi*
Kävin siellä hoitajalla ja lääkärillä.... He olivat sitä mieltä, että kaikki on nyt hyvin. Isonsivat reseptiä ja antoivat uuden ajan lokakuulle. Kiitos hei.
:'((
Jäi vähän orpo olo.... Nostanko annosta jatkuvasti vai häh??? Onko arvoni nyt siis ihan hyvät? Otin kaikki em. ongelmat siellä esille.... vastaus oli;" hmmm". Eipä paljon minua valaissut. Ööh, olen hieman enemmän pihalla kuin ennen..... - Tasaista tahtia
Oletko pitänyt mittauskirjaa ja mitannut säännöllisesti ohjeiden mukaisesti verensokereitasi? Näytitkö kirjanpidon lääkärille? Jos kirjanpito näyttää hyviä tuloksia, ei lääkäri osaa antaa sen kummempia ohjeita kuin että jatketaan samoilla. Aikanaan kun minulla siirryttiin insuliiniin, annosta nostettiin kunnes päästiin hyviin aamuarvoihin. Kun tuli muutama hypo, annosta pienennnettiin muutamalla yksiköllä. Nyt on menty jo pitkään samalla annostuksella kun aamuarvot ovat vain harvoin vähän korkeammalla (edellisillan raskaamman aterian vuoksi) ja hypoja ei ole tullut aikoihin.
- Peppi*
Mittaan aina ennen syöntiä ja n. 1 h syönnin jälkeen. Kaikki on kirjattu ylös siihen pikku vihkoseen. Näytin sen lääkärille ja hoitajalle. Kumpikin sanoi, että alemmas on tultu, siitä mitä on aloitettu.
Paastoarvot aamuisin on noin 10-15 ja muut arvot keskimäärin 9-17. Yhtään yli 20:nen arvoja ei pariin viikkoon ole ollut. Nostin nyt kummatkin insuliinit (levemir ja humalog) 42 yksikköön, koska olen ymmärtänyt, että arvot pitäisi olla hieman alle 5. *huokaus*
Olen jättänyt kaikki makeiset ja sokerit pois. Katson kaloritaulukosta, jossa on myös hiilarit,mitä suuhuni panen (tulostin netistä 47 sivua).- Pieni mittausvirhe
Ateriamittaukset tulee tehdä välittömästi ennen ateriaa ja KAKSI tuntia aterian jälkeen. Tuo tapasi mitata tunnin kuluttua antaa virheellisen korkean lukeman. Paastoarvokin on todella korkea, siinä olisi kai tavoitteena päästä 5-6:een. Välillä 4-5 olisi ihanne, mutta jos sinulla on vieläkin päälle 10 arvoja, paljon on tehtävää. Joko ruokailutapasi on todella virheellinen (oletko saanut ravinto-ohjeita ja pidätkö hoitajaa varten ruokapäiväkirjaa?) tai sitten diabeteksesi on jo D1 tyyppiä.
- creon 10000
Etpä taida kuitenkaan merkitä jokaista suupalaasi kalenteriin, uskoisin sinun
kärsivän synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, sanoisi Dr. House. - Peppi*
Heipä hei, pitkästä aikaa
Olin muutaman viikon ilman insuliiniä. Kas kummaa arvot olivat samoja, kuin silloin kun pistin insuliiniä (?) En ymmärrä. Minun oli pakko sortua takaisin insuliinin ottoon, koska mahani meni aivan sekaisin ja selkäni (munuaiset?) aiheutti valtavaa kipua. Heti kun aloin taas ottaa insuliiniä, kivut katosivat.
Otan nyt 50yksikköä Levemiriä aamuin illoin sekä Humalogia 50yksikköä joka suupalalle, oli se sitten viineri tai kunnon lämmin ruoka tms.
Arvoja en mittaa enää ollenkaan, koska nehän ovat mitä sattuu. Eikä minun käsketty silloin lääkärissä sitä enää tehdä.
Minulla on kovasti turvotusta, joka sekin palasi insuliinipistosten myötä. Verenpainelääkkeessäni on nesteenpoistolääkitys samassa, mutta eipä tunnu sekään tehoavan. Ikävä kun kaikki paremmat kengät puristaa. Ei ole kiva kävellä pelkästään crokseilla aina :( Mainitsin silloin keväällä jo tästä turvotuksesta, mutta vastaus oli "ei voi mitään" :((
Täytynee taas nostaa annostusta ja katsoa miltä se alkaa tuntumaan...
Hyvää kesän odotusta kaikille
-Peppi- - toimii minulla
Minulla ei varsinaisesti ole tietämystä insuliinipistoksista tms., sillä läheiselläni on ruokavaliohoidossa oleva 2-tyypin diabetes. Itselläni on ärtynyt suoli. Ruokavalioista tiedän siksi enemmänkin.
Jätä nopeat hiilihydraatit eli kaikki viljat (voit ottaa ne taas myöhemmin ruokavalioon, jos siltä tuntuu, kokeile ainakin) ja tietysti sokeri ja peruna sekä myös riisi. Olen ihan varma, että joku kasvis alkaa maistua myös höyrytettynä, kunhan pääset irti hiilihydraattikoukustasi. Mutta älä hätäile! Aloita siis vaikka raasteilla tai salaateilla ja lihalla. Kanaa, nautaa, possua, kananmunia. Rasvaisia juustoja, raejuustoa, jugurttia, vuohenjuustoa, niistä saa maitoproteiinia. Yhdistä aina riittävästi proteiinia, rasvaa ja hiilihydraatit kasviksista, suosittelen porkkanaa, parsakaalia, kukkakaalia, mutta jos ne ei nappaa, niin kokeile kuullottaa lanttukuutioita.
Tällainen vähähiilihydraattinen ruokavalio poistaa nesteitä, vähentää siis turvotusta ja tasaa verensokeria. Se myös aluksi laihduttaa, mutta koska hyviä rasvoja saa syödä mielin määrin, niin liiaksi ei pääse laihtumaan. Hyviä rasvoja ovat voi, oliiviöljy, hamppuöljy, pellavaöljy ja kookosöljy. On niitä muitakin. Kylmäpuristettuina öljyt tietysti. Kalaölykapseleita lisäksi, muuten ei ehkä tule omega3-rasvahappoja riittävästi. Annoksen päälle voi lorauttaa öljyä.
Välttele kaikki lisäaineita, ei siis leikkeleitä ja makkaroita. Ei laihistuotteita!
Teen itse hyvin yksinkertaista ja nopeaa ruokaa, mutta silti voin sanoa, että syön paremman makuista ruokaa kuin aiemmin! Käytän paljon valkosipulia ja (tuoretta) chiliä.
VHH-ruokavaliolla on erittäin monella diabetes hoidossa ja verenpaine laskenut! Itselläni ärtynyt suoli on poissa. Nivelkivut lähtee.
Ota myös d-vitamiinia purkista vähintään 50 mikroa päivittäin tai oleskele nyt kesällä auringossa keskipäivällä 15 minuuttia. Monissa tutkimuksissa d-vitamiinin vähyys on yhdistetty diabetekseen. D-vitamiini voi auttaa myös suolistotaudeissa ja joka tapauksessa luustosi tarvitsee sitä! Usein alaselän kummalliset kivut katoavat myös. - Peppi*
Kiitos. Tuossa oli minunkin järkeen mahtuvia asioita :D
Muutamia epäkohtia: en voi syödä öljyä, vatsa menee ihan sekaisin. Joissain paikoin kyllä,mutta esim. paistettu pihvi tai salaatissa... voi surkeus, ei yhtään... Saattanee liittyä siihen, että minulla on palleatyrä joka ärtyy helposti. Runsas kuitupitoisuus sekä voimakkaat mausteet ärsyttää masua. Joudun jo muutenkin lääkärin käskystä syömään Gefilustuotteita sekä maitohappobakteereita, jotta pystyn edes jotenkin olemaan tämän mahan kanssa. Kaikki voimakas on kiellettyä.
Sitten toinen asia: Minulla on 12 h työvuorot, eikä taukoja. Syönti tapahtuu työn ohessa. Työmatka kestää suuntaansa 1,5h.
Mitä siis syön, ellen popsi leipää? Minkäänlaisia ruoanlaitto / lämmitys mahdollisuuksia ei ole. Ainainen salaatti ja raejuusto tympii nopeasti. Kuitenkin pitää jaksaa noin 15 h mahdollisesti salitreeni päälle... Salin jälkeen sitten onkin kova nälkä joka pitäisi tukahduttaa, jotta en sortuisi mihinkään pikaruokaan. - T2D Hormonaalinen-
järjestelmä ei silloin ole kunnossa. Ja hormonaalinen järjestelmä on silloin korjattava noilla 3.lla Prob.bakteerilla: 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif, joita kutakin on saatava limakalvoille päivittäin 2-miljardia bakteeria.
Huom. Ei onnistu muilla bakteereilla!!
..................... Tyypin-1 diabetes (T1D) aiheuttaja on mm kosteusvaurio-homeisessa rakennuksessa yleisesti löytyvä Streptomyces griseus bakteerin tuottama rasvaliukoinen valinomysiini-toksiini(=myrkky), joka tuhoaa haiman insuliini-hormoonia tuottavan beeta-solun solukalvon, jonka seurauksena beeta-solu tekee "itse-murhan" (=apoptoosi). Onni onnettomuudessa on, että beeta-solut ovat uusiutuvia soluja, eli kun soluja tuhoava altistus lakkaa, niin insuliinin tuotanto käynnistyy muutamassa vuorokaudessa.
>>>>Tyypin-2 diabetes (T2D) aiheuttaja on kosteusvaurio-homeisessa rakennuksessa yleisesti löytyvä kv-homeiden antibiootti, joka tappaa limakalvojen mh-bakteereita. 2-Tyypin Diabeteksessa limakalvojen maitohappobakteerit ovat jo "suurelta osin poissa pelistä", jolloin immuunipuolustus on heikentynyt ja siitä seuraa hermostollisen- ja *hormonaalisen-järjestelmän heikkeneminen. Ja *hormonaalisen järjestelmän heikkenemisestä johtuu, että insuliini-*hormooni ei pääse vaikuttamaan kudoksiin, kudosten pinnalla olevien insuliini-reseptoreiden kautta. .........
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Elamaa_yllapitavat_probiootti_bakteerit&homeantibiootti.html
Pyri tekemään tuo linkin rasvaremontti. - ...haista itse...
Miksi nämä humpuukimaakarit syyttävät kaikesta hometta?
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse3077266Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r685122Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1014534Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli174352Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?
Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos924072Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s483875Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1543780Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan733680Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava293576SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha803397