Riitelyksi meni

Humpuukkia

Ei suostunut lääkäri antamaan reseptiä tyroksiiniin. Väittelyksi meni. Lähetteen kumminkin sain omalta osaltani labraan. Tsh, t4v sekä vasta-aineet. Ei suostunut puhumaan enempää kun yritin t3 arvoja kanssa pyytää, löi lähestulkoon luurin korvaan.:) Nyt mietin että mitä sitten kun saan arvot paperille? Yritänkö vielä saman terveyskeskuksen toiselle lääkärille vaiko kenties oman kuntani toiselle terveysasemalle vai kenties suoraan yksityiselle?

Kelpaako yksityisen puolelta ihan normaali lääkäri vai joku sisätauteihin erikoistunut? Vai ihan selkeesti endokrinologi pitäisi olla? Asun Vantaalla joten suositukset joko tähän Vantaan tai Helsingin suuntaan olisi avuksi? Kerään itse toki samalla tietoa. Pitää löytää kerralla hyvä ettei joudu maksamaan itseensä kipeeksi kun ravaa kymmenellä lääkärillä. ;)

61

16305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaaajis

      joko pyydä lähetettä sisätautien lääkärille tai mene yksityiselle mutta silti kannattaa mennä endokrinologille koska tietävät enemmän asiasta. muilla on vaan ihan perustiedot ja yleenäs vielä vanhat tiedot. miulla eivät suostu nostamaan annosta koska se on olevinaan hyvät, eivät välitä oliko oireita tai ei

      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • hmm hmmm

      Voit vaikka soittaa yksityiselle lääkäriasemalle ja kysyä vastaanotosta onko siellä kilpirauhas-asiaa tuntevaa lääkäriä.

      T3v ei ole niiin tärkeä diagnosointivaiheessa, enemmän siitä näkee lääkityksen aikana onko thyroxin tehonnut kunnolla jne. tai jos epäilee että annos on liian iso ja menee liikatoiminnan puolelle niin t3v on tarkempi kertomaan sen.

    • bleöh

      mie luulin että eikös toi 3 oo vasta-aineet? nelosesta näkee liikatoiminnan niin ainakin mie ymmärsin en millään muista missä on t ja missä v niin sen takia laitoin ilman niitä

      • ei...

        TPOAb on vasta-aineet
        T4v muuttuu maksassa t3v hormoniksi


    • ........

      T4 on kilpirauhasen pääasiallinen tuote, tyroksiini. Jos T4V (vapaa eli "käyttöön saatavilla oleva" tyroksiini) on viitteen alakantissa tai alle (ja oireita) on kysymyksessä vajaatoiminta, jos yläkantissa tai yli (ja oireita) on kysymys liikatoiminnasta. T3 on trijodityroniini, aktiivinen kilpirauhashormoni, joka muuntuu elimistössä T4:stä. Kilpirauhasta lamaavia vasta-aineita ovat TPOAb, TYglAb ja TymsAb (ensin mainittu kannattaa ainakin tarkistaa).

    • Laboratoriomestari

      Lääkärit nyt on aaseja.

      Se T3:n testaaminen siitä samasta putkilosta olisi maksanut yhteiskunnalle 2,56 euroa.

      Nyt ääliö lääkärisi juoksuttaa sinua mahdollisesti vielä monen mutkan kautta.

      • Humpuukkia

        Joo siis olen 10 vuotta näiden vilustimisien, kylmäilyjen ja kurjan olon kanssa vääntänyt. 2001 tosiaan oli TSH 3,3 ja 2006 otin myös T4V:n joka oli 11 ja TSH oli silloin 2,47. Puhelimessa yritin kylmiltäni saada vanhojen arvojen perusteella 25mikrogramman alotuksen mutta sano että ei suostu antamaan ollenkaan jos on viitearvojen sisällä. Toivoin että hoitaisi oireita ja potilastakin, ei vain arvoja. Eipä käy, ei.

        Yritin kovasti neuvotella ja sanoa että tiedot muuttuvat kokoaika ja vaikka arvoni ovat rajojen sisällä niin saatta silti olla lievää vajaatoimintaa. Ja eivät nuo edes kaikkien maiden tai labrojen rajojen sisälle edes ole. Varsinkaan tuo T4V.

        Sanoin että netistä olen lukenut sekä englanniksi ja suomeksi ihan pätevää asiaa tuosta ja saanut huomata että ei olla arvoista yksimielisiä ja monet ovat paremmillakin arvoilla saaneet koelääkityksen kun oireita on ollut. Siihen sanoi että häntä ei kiinnosta mitä netissä lukee. ;)

        Ja kun puhuin äitini tilanteesta jolla on TSH uusien testien mukaan 4,3 ja T4V 9,7, sanoi siihen että ei aio antaa äidillekkään kun ovat arvojen sisällä. Sanoin että taitaa lääkärin oppikirjat olla 70-luvulta. Totesi että olen ilkeä hänelle. Hmm, kumpikohan tässä ilkeä on? :)

        En ole väkivaltainen ihminen mutta jos olen tuon lääkärin takia joutunut 10v elämään vajavaista elämää niin on kyllä selkäsaunan paikka. :P


      • voi luoja lääkäreitä
        Humpuukkia kirjoitti:

        Joo siis olen 10 vuotta näiden vilustimisien, kylmäilyjen ja kurjan olon kanssa vääntänyt. 2001 tosiaan oli TSH 3,3 ja 2006 otin myös T4V:n joka oli 11 ja TSH oli silloin 2,47. Puhelimessa yritin kylmiltäni saada vanhojen arvojen perusteella 25mikrogramman alotuksen mutta sano että ei suostu antamaan ollenkaan jos on viitearvojen sisällä. Toivoin että hoitaisi oireita ja potilastakin, ei vain arvoja. Eipä käy, ei.

        Yritin kovasti neuvotella ja sanoa että tiedot muuttuvat kokoaika ja vaikka arvoni ovat rajojen sisällä niin saatta silti olla lievää vajaatoimintaa. Ja eivät nuo edes kaikkien maiden tai labrojen rajojen sisälle edes ole. Varsinkaan tuo T4V.

        Sanoin että netistä olen lukenut sekä englanniksi ja suomeksi ihan pätevää asiaa tuosta ja saanut huomata että ei olla arvoista yksimielisiä ja monet ovat paremmillakin arvoilla saaneet koelääkityksen kun oireita on ollut. Siihen sanoi että häntä ei kiinnosta mitä netissä lukee. ;)

        Ja kun puhuin äitini tilanteesta jolla on TSH uusien testien mukaan 4,3 ja T4V 9,7, sanoi siihen että ei aio antaa äidillekkään kun ovat arvojen sisällä. Sanoin että taitaa lääkärin oppikirjat olla 70-luvulta. Totesi että olen ilkeä hänelle. Hmm, kumpikohan tässä ilkeä on? :)

        En ole väkivaltainen ihminen mutta jos olen tuon lääkärin takia joutunut 10v elämään vajavaista elämää niin on kyllä selkäsaunan paikka. :P

        Käsittämätöntä että nykyaikana pidetään ihmisiä sairaana ja odotetaan että on puolikuollut ennenkuin hoitoa saa. Noilla äitisi arvoilla oli itselläni todella huono olo.

        Pyydä lääkärin vaihtoa. Sulla on oikeus saada toisen lääkärin kanta asiaan sekä oikeus päästä toisen lääkärin hoitoon, ja jos sekään ei auta, niin yksityiseltä apua sitten niin kauan kunnes löytyy empaattinen asiansa osaava lääkäri.

        Tsemppiä!


      • Humpuukkia
        voi luoja lääkäreitä kirjoitti:

        Käsittämätöntä että nykyaikana pidetään ihmisiä sairaana ja odotetaan että on puolikuollut ennenkuin hoitoa saa. Noilla äitisi arvoilla oli itselläni todella huono olo.

        Pyydä lääkärin vaihtoa. Sulla on oikeus saada toisen lääkärin kanta asiaan sekä oikeus päästä toisen lääkärin hoitoon, ja jos sekään ei auta, niin yksityiseltä apua sitten niin kauan kunnes löytyy empaattinen asiansa osaava lääkäri.

        Tsemppiä!

        Joo. En siis väitä että äitini tai minun oireet sata varmasti johtuisivat kilpirauhasen vajaatoiminnasta mutta kyllä vahvasti epäilen että näin on. Sain uudet tulokseni suunnilleen samaa näyttää kuin vanhat 2006 luvun tuloset jotka siis olivat tsh 2,54 ja t4v 11. Nyt oli t4v hieman noussut eli 13 oli ja tsh oli 2,83. Edelleen kumminkin viitearvojen ala-kolmanneksessa mennään. Ja oireet samat. Kylmän herkkyys, palelu, vilustumisen kaltaisia oireita lähes tulkoon aina. Kädet ja jalat jäätävät jne.

        Nousut t4v:n suhteen nyt voi johtua monesta asiasta. Vitamiinit hieman auttavat, sattuma, huonosti nukuttu yö, lähellä kymmentä otetut veriarvot. Mutta silti liian matala. Haluan omani nostaa sinne 18-19 hujakoille ja tsh ykköseen tai alle. En ymmärrä miksi se ei käy koska nekin ovat "viiterajoissa". Luulis että on heille ihan sama missä viiterajojen päässä ne ovat. ;)

        Ja usein elmistö ei jostain syystä muuta T4 hormonia tarpeeksi hyvin T3 hormoniksi. Siksi pitää olla iso T4 taso ja sekään ei aina riitä. Jotkut saattavat tarvita yhdistelmähoitoa.

        Yritän kovasti löytää lääkärin jolta saisi koelääkityksen Helsinki/Vantaan aluuelta mutta vaikeaa tuntuu olevan. Esim. Diacorista löysin lääkärin kuin Esa Soppi mutta sitten löysin artikkelin häneltä -> http://www.eiransairaala.fi/fi/sisataudit-alias/241-kilpirauhanen-maaraa-elimiston-artikkeli joten laittoi hieman mietityttämään hänen asenteensa varsinkin tuo "Jos tulokset ovat selvästi normaalit, voi olla varma, että kilpirauhasen toiminta on tutkimushetkellä kunnossa, vaikka oireet viittaisivatkin kilpirauhasen toimintahäiriöön." Joten en usko että hän on pätevä tähän asiaan.

        Kumman vaikeaa kyllä löytää järkevä vaihoehto pääkaupukiseudulta lääkärille. Siis endokrinologia ajattelen, sisätautilääkäreitä löytyy mutta en sit tiedä miten apua irtoo heidänkään suunnaltaan. Pitää varmaan ruveta tilailemaan omatoimisesti ulkomailta reseptivapaata tyroksinia. ;)


      • itse se ontehtävä
        Humpuukkia kirjoitti:

        Joo siis olen 10 vuotta näiden vilustimisien, kylmäilyjen ja kurjan olon kanssa vääntänyt. 2001 tosiaan oli TSH 3,3 ja 2006 otin myös T4V:n joka oli 11 ja TSH oli silloin 2,47. Puhelimessa yritin kylmiltäni saada vanhojen arvojen perusteella 25mikrogramman alotuksen mutta sano että ei suostu antamaan ollenkaan jos on viitearvojen sisällä. Toivoin että hoitaisi oireita ja potilastakin, ei vain arvoja. Eipä käy, ei.

        Yritin kovasti neuvotella ja sanoa että tiedot muuttuvat kokoaika ja vaikka arvoni ovat rajojen sisällä niin saatta silti olla lievää vajaatoimintaa. Ja eivät nuo edes kaikkien maiden tai labrojen rajojen sisälle edes ole. Varsinkaan tuo T4V.

        Sanoin että netistä olen lukenut sekä englanniksi ja suomeksi ihan pätevää asiaa tuosta ja saanut huomata että ei olla arvoista yksimielisiä ja monet ovat paremmillakin arvoilla saaneet koelääkityksen kun oireita on ollut. Siihen sanoi että häntä ei kiinnosta mitä netissä lukee. ;)

        Ja kun puhuin äitini tilanteesta jolla on TSH uusien testien mukaan 4,3 ja T4V 9,7, sanoi siihen että ei aio antaa äidillekkään kun ovat arvojen sisällä. Sanoin että taitaa lääkärin oppikirjat olla 70-luvulta. Totesi että olen ilkeä hänelle. Hmm, kumpikohan tässä ilkeä on? :)

        En ole väkivaltainen ihminen mutta jos olen tuon lääkärin takia joutunut 10v elämään vajavaista elämää niin on kyllä selkäsaunan paikka. :P

        Mul on samat arvot kun äidilläs ja omalääkäri on tk:ssa leudosti vaikea,
        joten miten palautetaan lääkäri maanpinnalle jumalan paikalta??

        Otetaan lääkäriltä se pois joka hänestä tekee jumalan hänen pilvilinnoissaan.
        Tilasin tyroksiinit venäläiseltä ystävältäni jossa se on resepti vapaata
        ja olet tässä sitä vedellyt 12,5 :myytä per päivä. 75 myyhyn olis tarkotus vetää
        ei 6 viikkoa ja tiedän teinkö oikein vai väärin, mutta tämä on minun elämäni
        ei lääkärin. Ja oon tässä sonnassa uinut 20 vuotta.

        En koe et oisin ees astunut kenekään varpaille kuin ennemmin kävellyt suoraan yli
        mutta pyysin täydellisiä kr kokeita ja multa otettiin pelkkä tsh ei edes t4 sekin piti ottaa muualla ...sääli etten aloittanut aikaisemmin 4100 € meni leikkiin. myös yksityisellä puolella ottivat vain tsh:n ja t4v:n mulkkuja sielläkin.

        tosin ymmärrän kupletin juonen olen hyvin tuottava yksilö. 4 Kertaa kuussa 20 vuoden ajan lääkärissä ai ittu sitä lääkkeitten määrää. Uskot tai, et niin tohon vaatehuoneeseen ei vaatteita mahdu 2,5 x 1,5 neliöö koostuu lääkkeistä.


      • kuuntelutaito
        Humpuukkia kirjoitti:

        Joo. En siis väitä että äitini tai minun oireet sata varmasti johtuisivat kilpirauhasen vajaatoiminnasta mutta kyllä vahvasti epäilen että näin on. Sain uudet tulokseni suunnilleen samaa näyttää kuin vanhat 2006 luvun tuloset jotka siis olivat tsh 2,54 ja t4v 11. Nyt oli t4v hieman noussut eli 13 oli ja tsh oli 2,83. Edelleen kumminkin viitearvojen ala-kolmanneksessa mennään. Ja oireet samat. Kylmän herkkyys, palelu, vilustumisen kaltaisia oireita lähes tulkoon aina. Kädet ja jalat jäätävät jne.

        Nousut t4v:n suhteen nyt voi johtua monesta asiasta. Vitamiinit hieman auttavat, sattuma, huonosti nukuttu yö, lähellä kymmentä otetut veriarvot. Mutta silti liian matala. Haluan omani nostaa sinne 18-19 hujakoille ja tsh ykköseen tai alle. En ymmärrä miksi se ei käy koska nekin ovat "viiterajoissa". Luulis että on heille ihan sama missä viiterajojen päässä ne ovat. ;)

        Ja usein elmistö ei jostain syystä muuta T4 hormonia tarpeeksi hyvin T3 hormoniksi. Siksi pitää olla iso T4 taso ja sekään ei aina riitä. Jotkut saattavat tarvita yhdistelmähoitoa.

        Yritän kovasti löytää lääkärin jolta saisi koelääkityksen Helsinki/Vantaan aluuelta mutta vaikeaa tuntuu olevan. Esim. Diacorista löysin lääkärin kuin Esa Soppi mutta sitten löysin artikkelin häneltä -> http://www.eiransairaala.fi/fi/sisataudit-alias/241-kilpirauhanen-maaraa-elimiston-artikkeli joten laittoi hieman mietityttämään hänen asenteensa varsinkin tuo "Jos tulokset ovat selvästi normaalit, voi olla varma, että kilpirauhasen toiminta on tutkimushetkellä kunnossa, vaikka oireet viittaisivatkin kilpirauhasen toimintahäiriöön." Joten en usko että hän on pätevä tähän asiaan.

        Kumman vaikeaa kyllä löytää järkevä vaihoehto pääkaupukiseudulta lääkärille. Siis endokrinologia ajattelen, sisätautilääkäreitä löytyy mutta en sit tiedä miten apua irtoo heidänkään suunnaltaan. Pitää varmaan ruveta tilailemaan omatoimisesti ulkomailta reseptivapaata tyroksinia. ;)

        Kokemuksestani voin sanoa, että Soppi osaa lääkityksen säätelyn paremmin kuin Terveystalon Forsberg, mutta vuorovaikutustaidoissa asia on päinvastoin. Sopilla oli kova kiire saada minut pois vastaanotolta, kun muut endokrinologit ovat kuunnelleet huolellisesti ja kiinnittäneet huomiota myös oireisiin..


      • osaavalle
        itse se ontehtävä kirjoitti:

        Mul on samat arvot kun äidilläs ja omalääkäri on tk:ssa leudosti vaikea,
        joten miten palautetaan lääkäri maanpinnalle jumalan paikalta??

        Otetaan lääkäriltä se pois joka hänestä tekee jumalan hänen pilvilinnoissaan.
        Tilasin tyroksiinit venäläiseltä ystävältäni jossa se on resepti vapaata
        ja olet tässä sitä vedellyt 12,5 :myytä per päivä. 75 myyhyn olis tarkotus vetää
        ei 6 viikkoa ja tiedän teinkö oikein vai väärin, mutta tämä on minun elämäni
        ei lääkärin. Ja oon tässä sonnassa uinut 20 vuotta.

        En koe et oisin ees astunut kenekään varpaille kuin ennemmin kävellyt suoraan yli
        mutta pyysin täydellisiä kr kokeita ja multa otettiin pelkkä tsh ei edes t4 sekin piti ottaa muualla ...sääli etten aloittanut aikaisemmin 4100 € meni leikkiin. myös yksityisellä puolella ottivat vain tsh:n ja t4v:n mulkkuja sielläkin.

        tosin ymmärrän kupletin juonen olen hyvin tuottava yksilö. 4 Kertaa kuussa 20 vuoden ajan lääkärissä ai ittu sitä lääkkeitten määrää. Uskot tai, et niin tohon vaatehuoneeseen ei vaatteita mahdu 2,5 x 1,5 neliöö koostuu lääkkeistä.

        "neljä kertaa kuussa 20 vuoden ajan" kertoo mielestäni turhan tiheästä aikataulusta. Endokrinologit ovat sanoneet minulle, että kestää kaksi kuukautta ennen kuin kannattaa ottaa verikokeet annosnoston jälkeen, siis korkeintaan kuudesti vuodessa.

        Yksityisellä minullakaan ei ole kirjoitettu muuta kuin TSH ja T4V, itse olen lisännyt T3V:n .

        En ole luottanut terveyskeskuslääkäreihin muussa kuin penisilliiniresepteissä. Käyn ainoastaan yksityisellä endokrinologilla. Vaihda lääkäriä, jos hän on pilvilinnoissa noin selvillä vajaatoiiminnan tuloksilla. Minulla T4V oli 8,6, kun vaihdoin osaavaan endokrinologiin. Ensimmäinen ei suostunut nostamaan lääkitystä, vaikka viitearvo oli 11-21.


      • niin teen
        osaavalle kirjoitti:

        "neljä kertaa kuussa 20 vuoden ajan" kertoo mielestäni turhan tiheästä aikataulusta. Endokrinologit ovat sanoneet minulle, että kestää kaksi kuukautta ennen kuin kannattaa ottaa verikokeet annosnoston jälkeen, siis korkeintaan kuudesti vuodessa.

        Yksityisellä minullakaan ei ole kirjoitettu muuta kuin TSH ja T4V, itse olen lisännyt T3V:n .

        En ole luottanut terveyskeskuslääkäreihin muussa kuin penisilliiniresepteissä. Käyn ainoastaan yksityisellä endokrinologilla. Vaihda lääkäriä, jos hän on pilvilinnoissa noin selvillä vajaatoiiminnan tuloksilla. Minulla T4V oli 8,6, kun vaihdoin osaavaan endokrinologiin. Ensimmäinen ei suostunut nostamaan lääkitystä, vaikka viitearvo oli 11-21.

        Jeps..Hän saa kenkää 29.2.2012 =)
        Tosin pakko sitä on hameen alle potkaista ja kertoa täsät omavaltaisuudesta =D


      • Pää kainalossa
        itse se ontehtävä kirjoitti:

        Mul on samat arvot kun äidilläs ja omalääkäri on tk:ssa leudosti vaikea,
        joten miten palautetaan lääkäri maanpinnalle jumalan paikalta??

        Otetaan lääkäriltä se pois joka hänestä tekee jumalan hänen pilvilinnoissaan.
        Tilasin tyroksiinit venäläiseltä ystävältäni jossa se on resepti vapaata
        ja olet tässä sitä vedellyt 12,5 :myytä per päivä. 75 myyhyn olis tarkotus vetää
        ei 6 viikkoa ja tiedän teinkö oikein vai väärin, mutta tämä on minun elämäni
        ei lääkärin. Ja oon tässä sonnassa uinut 20 vuotta.

        En koe et oisin ees astunut kenekään varpaille kuin ennemmin kävellyt suoraan yli
        mutta pyysin täydellisiä kr kokeita ja multa otettiin pelkkä tsh ei edes t4 sekin piti ottaa muualla ...sääli etten aloittanut aikaisemmin 4100 € meni leikkiin. myös yksityisellä puolella ottivat vain tsh:n ja t4v:n mulkkuja sielläkin.

        tosin ymmärrän kupletin juonen olen hyvin tuottava yksilö. 4 Kertaa kuussa 20 vuoden ajan lääkärissä ai ittu sitä lääkkeitten määrää. Uskot tai, et niin tohon vaatehuoneeseen ei vaatteita mahdu 2,5 x 1,5 neliöö koostuu lääkkeistä.

        Hyvä kun uskalletaan ottaa oma elämä omiin käsiin ja vielä kertoa se lääkärille! Tätä lisää!! Oletko tutustunut jo minun blogiini (omavaltaisesti aloitin lääkkeensyömisen myös)? www.kilpirauhasblogi.com

        Ja tuo 4 kertaa kuussa, oliko se terapiaa? Been there, done that... ennen kuin tajusin mikä mulla on


      • muistan sinut <3
        Pää kainalossa kirjoitti:

        Hyvä kun uskalletaan ottaa oma elämä omiin käsiin ja vielä kertoa se lääkärille! Tätä lisää!! Oletko tutustunut jo minun blogiini (omavaltaisesti aloitin lääkkeensyömisen myös)? www.kilpirauhasblogi.com

        Ja tuo 4 kertaa kuussa, oliko se terapiaa? Been there, done that... ennen kuin tajusin mikä mulla on

        Ei..ei terapiaa...Vaan kävin valittamassa vaivojani...

        Tiedätkö..Tuo sinun tarinasi oli katalyytti tälle kaikelle...
        Luin sen aikanaan eksyin sinne ihan muita reittejä,
        ja siitä se ajatus sitten lähti.

        Joten kiitos siitä


      • Pää kainalossa
        muistan sinut <3 kirjoitti:

        Ei..ei terapiaa...Vaan kävin valittamassa vaivojani...

        Tiedätkö..Tuo sinun tarinasi oli katalyytti tälle kaikelle...
        Luin sen aikanaan eksyin sinne ihan muita reittejä,
        ja siitä se ajatus sitten lähti.

        Joten kiitos siitä

        Onpa mukava kuulla! Itsekin sain alunperin apua ihan muualta kuin lääkäriltä, joten laitetaan vaan lumipalloa eteenpäin ;)


      • Vältä ihmeessä
        kuuntelutaito kirjoitti:

        Kokemuksestani voin sanoa, että Soppi osaa lääkityksen säätelyn paremmin kuin Terveystalon Forsberg, mutta vuorovaikutustaidoissa asia on päinvastoin. Sopilla oli kova kiire saada minut pois vastaanotolta, kun muut endokrinologit ovat kuunnelleet huolellisesti ja kiinnittäneet huomiota myös oireisiin..

        Esa Soppi vaikuttaa juuri sellaiselta lääkäriltä joka tutkii lääkärikirjasta ja tietokeneelta ja tekee sitten päätkset jos osaa sittenkään. Vastaanotto on ohi hetkessä ja seisot ulkona maksulappu kädessä saamatta mitään hoitoa En todellakaan suositteli hänen vastaanotolleen menemistä.


      • T4v-per-T3v-noin-3

        T3v-mittaus paljastaisi hoidon kelvottomuuden, rahanmenosta viis.
        T3v paljastuu liian matalaksi ja T4v:T3v-suhdeluku yli 3.3 muuntumisen huonoksi


      • Anonyymi
        Vältä ihmeessä kirjoitti:

        Esa Soppi vaikuttaa juuri sellaiselta lääkäriltä joka tutkii lääkärikirjasta ja tietokeneelta ja tekee sitten päätkset jos osaa sittenkään. Vastaanotto on ohi hetkessä ja seisot ulkona maksulappu kädessä saamatta mitään hoitoa En todellakaan suositteli hänen vastaanotolleen menemistä.

        Olen saanut avun Esa Sopelta kun kävin ensin 10 muuta. Esa tietää mitä tekee. Kysyy olleellset asiat ja ei aikaa turhaa turhuuksiin. Esalla on yli puolen vuoden jonot ja on todella taitava. Ei hukkaa aikaa ja energiaa itsestäänselvyykseen joka voi täyttäytyä epäkohteliaisuutaéna mutta voi hoitaa hyvin tuplamäärän asiakkaita. Tekee töitä vastuullisesti ja vastaa kun kysytään. Sain Esalta uuden elämän. Kiitos!


      • Anonyymi

        Esa selkeästi tuo esille varastorautavajauksen hyvissaä kirjoituksissaan Kilpi-lehdessä ja myöntää T3:n tehon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen saanut avun Esa Sopelta kun kävin ensin 10 muuta. Esa tietää mitä tekee. Kysyy olleellset asiat ja ei aikaa turhaa turhuuksiin. Esalla on yli puolen vuoden jonot ja on todella taitava. Ei hukkaa aikaa ja energiaa itsestäänselvyykseen joka voi täyttäytyä epäkohteliaisuutaéna mutta voi hoitaa hyvin tuplamäärän asiakkaita. Tekee töitä vastuullisesti ja vastaa kun kysytään. Sain Esalta uuden elämän. Kiitos!

        Joopa joo


    • Plaahh

      "Siihen sanoi että häntä ei kiinnosta mitä netissä lukee. ;) "
      Voi voi, pappa ei ole oppinut käyttämään nettiä työvälineenä. Siksi hän ei osaa mennä myöskään sinne lääkärien omille sivuille, missä on uudet ohjeistukset.

      Milloin nämä tumpelot menevät kaikki eläkkeelle sairaita potilaita kiusaamasta?!

      HUOH!

    • härregood

      Mulle uskotellaan, että kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole. Arvot on kuulemma viitealueen sisällä (tsh 5, t4v 12). Oireita löytyy lukemattomia: väsymys, liikaunisuus, hiusten lähtö, hormonaalisia häiriöitä, lihominen, säryt eri puolilla kehoa. Pian oon ihan vuoteenomana... Ja lisäksi mulle määrättiin lääkkeitä masennukseen.

      • endolle!

        Ainakin TSH on koholla (optimi 1-2), T4V alarajoilla (10-20 tai 11-21). Minulla aikanaan -ei viimeksi- TSH oli 4,5 ja T4V 11, kun sain lääkityksen. Varaa aika endokrinologille, älä yleislääkärille.

        Kuten itse mainitsit, vajaatoiminnan oireita on paljon. Vain endokrinologi osaa huomioida vajaatoiminnan oireet, muut tuijottavat ainoastaan laboratoriokokeita.


      • vajaa1

        2 eri erikoislääkäriä 2,5 kk:tta väliä,samoilla arvoilla toinen sanoi kahteen eri kertaan ettei minulla ole vajaatoimintaa ja toinen syvällä äänenpainolla: sinulla on vajaatoiminta.


    • Vajaa rouva

      Näin juuri vajaa1: yksi lääkäri sanoo yhtä, toinen toista, kolmas jättäisi hoidotta, neljäs tekisi ison leikkauksen ja joka ainoa näistä määräisi ainakin masennuslääkityksen :).

      Ja sitten palstoillakin jotkut sanovat totisina, vakaalla rintaäänellä: "Kyllä minä ainakin tottelisin lääkäriä enkä nyt ainakaan kuuntelisi jotakin nettipalstaa". Niinpä. Mitä näistä lääkäreistä :)

    • eikiitos123

      Esa Soppi on uskomattoman epäpätevä ja epämiellyttävä. Hänestä on tehty useita valituksia hoitovirheistä. Saanut potkuja työpaikoista. Tuntuu erikoisosaaminen vaihtelevan aina työpaikan mukaan. Syyttää potilasta, sanoo ettei kiinnosta. Kävin puolisoni kanssa hänen luonaan ja mieheni sanoi että nyt riittää vaimoani ei kohdella näin, ja lähdimme lääkäristä ulos ja sanoimme ettemme todellakaan maksa käynnistä. Taitaa olla joku aivokasvain tällä lääkärillä, käyttätytyy kuin mielipuoli. En todellakaan voi suositella kenellekään. Ja turvallista matkaa helvettiin:)

      • peiliin katsomisen p

        "Esa Soppi on uskomattoman epäpätevä ja epämiellyttävä. Hänestä on tehty useita valituksia hoitovirheistä. Saanut potkuja työpaikoista. Tuntuu erikoisosaaminen vaihtelevan aina työpaikan mukaan. Syyttää potilasta, sanoo ettei kiinnosta. Kävin puolisoni kanssa hänen luonaan ja mieheni sanoi että nyt riittää vaimoani ei kohdella näin, ja lähdimme lääkäristä ulos ja sanoimme ettemme todellakaan maksa käynnistä. Taitaa olla joku aivokasvain tällä lääkärillä, käyttätytyy kuin mielipuoli. En todellakaan voi suositella kenellekään. Ja turvallista matkaa helvettiin:) "

        Eiköhän se käytös riipu täysin siitä toisen osapuolen käytöksestä. Mikäli menet sinne hänen vastaanotolle inttämään ja vaatimaan jotain etkä kuuntele mitään mitä sinulle sanotaan, niin onko ihme, että lopputulos on mitä on. Lasku menee automaattisesti perintään, joten ei siellä paljoa kiinnosta teidän kantanne sen maksamiseen.


      • 19+11
        peiliin katsomisen p kirjoitti:

        "Esa Soppi on uskomattoman epäpätevä ja epämiellyttävä. Hänestä on tehty useita valituksia hoitovirheistä. Saanut potkuja työpaikoista. Tuntuu erikoisosaaminen vaihtelevan aina työpaikan mukaan. Syyttää potilasta, sanoo ettei kiinnosta. Kävin puolisoni kanssa hänen luonaan ja mieheni sanoi että nyt riittää vaimoani ei kohdella näin, ja lähdimme lääkäristä ulos ja sanoimme ettemme todellakaan maksa käynnistä. Taitaa olla joku aivokasvain tällä lääkärillä, käyttätytyy kuin mielipuoli. En todellakaan voi suositella kenellekään. Ja turvallista matkaa helvettiin:) "

        Eiköhän se käytös riipu täysin siitä toisen osapuolen käytöksestä. Mikäli menet sinne hänen vastaanotolle inttämään ja vaatimaan jotain etkä kuuntele mitään mitä sinulle sanotaan, niin onko ihme, että lopputulos on mitä on. Lasku menee automaattisesti perintään, joten ei siellä paljoa kiinnosta teidän kantanne sen maksamiseen.

        Kiitos edelliselle!

        Olen itse joskus kolmisenkymmentä vuotta sitten ollut samantyyppisessä tilanteessa, jossa asiakkaani puoliso on käyttäytynyt niin uhkaavasti, että työkaverini tuli kovaäänisen puheen vuoksi tarkistamaan tilannetta. Kysymys oli silloinkin siitä, ettei se naisasiakas muuten saanut raivoamisestaan huolimatta vaatimuksiaan läpi. Kyllähän metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan...
        Ihmettelinkin jo tätä keskusteluketjua, kun vasta loppupuolella alkoi se välttämätön loanheitto. Muutamissa ketjuissa keskustelut olleetkin hyvin asiallisia.
        Toivottavasti peiliin katsoja jo voi paremmin, ehkä huonoon oloon löytyy jokin muu syy kuin kilpirauhasen toiminta.


      • UNTO48
        peiliin katsomisen p kirjoitti:

        "Esa Soppi on uskomattoman epäpätevä ja epämiellyttävä. Hänestä on tehty useita valituksia hoitovirheistä. Saanut potkuja työpaikoista. Tuntuu erikoisosaaminen vaihtelevan aina työpaikan mukaan. Syyttää potilasta, sanoo ettei kiinnosta. Kävin puolisoni kanssa hänen luonaan ja mieheni sanoi että nyt riittää vaimoani ei kohdella näin, ja lähdimme lääkäristä ulos ja sanoimme ettemme todellakaan maksa käynnistä. Taitaa olla joku aivokasvain tällä lääkärillä, käyttätytyy kuin mielipuoli. En todellakaan voi suositella kenellekään. Ja turvallista matkaa helvettiin:) "

        Eiköhän se käytös riipu täysin siitä toisen osapuolen käytöksestä. Mikäli menet sinne hänen vastaanotolle inttämään ja vaatimaan jotain etkä kuuntele mitään mitä sinulle sanotaan, niin onko ihme, että lopputulos on mitä on. Lasku menee automaattisesti perintään, joten ei siellä paljoa kiinnosta teidän kantanne sen maksamiseen.

        Olen käynyt Dos Esa Sopin vastaanotolla siitä lähtien, kun hän lopetti 20 vuoden uransa
        lääkkefirmassa. Voin vakuuttaa, että hänen tietonsa nimenomaan lääkkeiden osalta on
        maailmantason huippuluokkaa. Itse olen 50 vuotisen työrupeaman, itseni kaksi kertaa
        vuosittain Dos Esa Sopella tarkistava yrittäjä . MINUN KANTANI TAAS NIMENOMAAN ON, ETTEN OLE TAVANNUT TOISTA LÄÄKETIETEEN IHMISTÄ, JOLLA ON NOIN HYVÄT
        TIEDOT NIMENOMAAN LÄÄKITYKSESTÄ ERI DIACNOOSIEN YHTEYDESSÄ!
        Helsinki 12.09.2017


      • Soppi_ottanut_opiksi

        Kilpi-lehteen Soppi on kirjoittanut mielenkiintoisia artikkeleita raudanpuutteesta. Taitaa olla oikeassa, eli näennäinen "vajaatoiminta" voikin olla rautavaraston eli ferritiinin vajausta. Hemoglobiini ei kerro asiasta mitään. Suositeltu mittaussarja on: Transferriinin saturaatio eli TrFeSat, ferritiini eli ferrit, ja transferriinireseptorit eli TfR

        Pisteet Esalle myös järkiintymisestä Lio-asiassa. Ensin kertoi terveisiä Floridan konferenssista ("Käytäväkeskusteluissa muillakin T3-lisä parantanut vointia.") Sittemmin selosti potilastapausta jossa raudanpuutekaan ei selittänyt potilaan vointia. T3-lisä auttoi!

        Tuo Kilpi lehti on huimasti parantunut viimeaikoina. Huipukohta 2-2016 sivun 19 kirjoitus. (Mutta myös annettu Ilvesmäen kertoa että joskus toimii vain T3-monoterapia.)

        http://www.thyroiduk.org.uk/tuk/thyroid_articles/myths.html on englanniksi hyvä kirjoitus


    • Myy1

      Esa Soppi on lääkäri jota en suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään. Todella vastenmieleinen lääkäri joka ei kuuntele oireita vaan tuijottaa viitearvoja....

      • peliin katse taas

        "Esa Soppi on lääkäri jota en suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään. Todella vastenmieleinen lääkäri joka ei kuuntele oireita vaan tuijottaa viitearvoja.... "

        Toisin sanoen ammattitaitoinen ihminen, joka hoitaa kilpirauhassairauksia, kuten asiansa osaavan endokrinologin tulisi. Melko koomista, että luulette tosiaan ammattitaitoisen lääkärin lähtevän johonkin arvauslääkekokeiluihin. Vielä koomisempaa, että vakavasti kuvittelette tälläisen toiminnan olevan jonkun osaavan lääkärin merkki.


      • vihainen1
        peliin katse taas kirjoitti:

        "Esa Soppi on lääkäri jota en suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään. Todella vastenmieleinen lääkäri joka ei kuuntele oireita vaan tuijottaa viitearvoja.... "

        Toisin sanoen ammattitaitoinen ihminen, joka hoitaa kilpirauhassairauksia, kuten asiansa osaavan endokrinologin tulisi. Melko koomista, että luulette tosiaan ammattitaitoisen lääkärin lähtevän johonkin arvauslääkekokeiluihin. Vielä koomisempaa, että vakavasti kuvittelette tälläisen toiminnan olevan jonkun osaavan lääkärin merkki.

        Varmaan tämä Esa Soppi olisi minultakin kieltänyt lääkkeet kun olen ns. viitearvojen sisällä oleva potilas. Onneksi en ole jäänyt kuuntelemaan tuollaisia Soppeja vaan sain peräti viisaalta terveyskeskuslääkäriltä lääkkeet. 200mikrog. Thyroxinia mennyt jo vuoden, luulisi, että terve ihminen siitä jo jonkinlaisia liikatoiminnan oireita saisi.


      • tjgjh
        vihainen1 kirjoitti:

        Varmaan tämä Esa Soppi olisi minultakin kieltänyt lääkkeet kun olen ns. viitearvojen sisällä oleva potilas. Onneksi en ole jäänyt kuuntelemaan tuollaisia Soppeja vaan sain peräti viisaalta terveyskeskuslääkäriltä lääkkeet. 200mikrog. Thyroxinia mennyt jo vuoden, luulisi, että terve ihminen siitä jo jonkinlaisia liikatoiminnan oireita saisi.

        No, voihan se olla ettei lääke imeydy sun suolistosta... ja jos noin paljon syöt ilman liikatoimintaoireita ns. normi arvoilla, niin ekana tulis mieleen et sulla ei imeydy kyllä, joku muukaan vitamiini, hivenaine tms. suolistosta tai olet vasta menossa liikatoimintaan tai sun oma kilpirauhasen toiminta on mennyt nolliin.

        Itsellä alkoi nostojen jälkeen liikatoiminta tuntumaan 0,1 mg vasta parin vuoden jälkeen ( 1,5 vuodessa nostettiin 0,1 mg asti). Ja yllätys, yllätys mun liikatoimintaoireet olivatki: aivosumu, väsymys, ihon kuivuminen ja hikoilemattomuus. Kun laskin viime syksynä lääkitystä 0,025 mg alas ja nyt keväällä niin, että lääkettä menee 0,05 mg 3 pv. ja 0,075 mg 4 viikossa, niin mulla on ollut parempi olo, kuin vuosiin. Voi olla, että syksyllä voi joutua nostamaan (jos pimeys vaikuttaa), vaikka kaikkihan on syksyllä enempi väsyneempiä. Viime syksynä lääkityksen nosto vain pahensi väsymystä/jumitusta.

        Eli jos lääkkeen nosto, jonkun ajan kuluttua (3 vko-1,5 kk) alkaa väsyttämään ja jumituttamaan ja arvot ovat hyvät, kyseessä voi olla myös liikalääkitys. Halusin tuoda tämän esille, koska itsellä ainakin nämä liikalääkitysoireet olivat kuin vaajaatoiminnan oireet. Moni varmaan tässä olossa haluaisi nostaa lääkitystä, vaikka se oikea ratkaisu olisikin lääkityksen laskeminen. Ja minun arvot eivät tosiaankaan olleet lähellä liikatoimintaa noilla liikatomintaoireilla...


      • MaaritL
        tjgjh kirjoitti:

        No, voihan se olla ettei lääke imeydy sun suolistosta... ja jos noin paljon syöt ilman liikatoimintaoireita ns. normi arvoilla, niin ekana tulis mieleen et sulla ei imeydy kyllä, joku muukaan vitamiini, hivenaine tms. suolistosta tai olet vasta menossa liikatoimintaan tai sun oma kilpirauhasen toiminta on mennyt nolliin.

        Itsellä alkoi nostojen jälkeen liikatoiminta tuntumaan 0,1 mg vasta parin vuoden jälkeen ( 1,5 vuodessa nostettiin 0,1 mg asti). Ja yllätys, yllätys mun liikatoimintaoireet olivatki: aivosumu, väsymys, ihon kuivuminen ja hikoilemattomuus. Kun laskin viime syksynä lääkitystä 0,025 mg alas ja nyt keväällä niin, että lääkettä menee 0,05 mg 3 pv. ja 0,075 mg 4 viikossa, niin mulla on ollut parempi olo, kuin vuosiin. Voi olla, että syksyllä voi joutua nostamaan (jos pimeys vaikuttaa), vaikka kaikkihan on syksyllä enempi väsyneempiä. Viime syksynä lääkityksen nosto vain pahensi väsymystä/jumitusta.

        Eli jos lääkkeen nosto, jonkun ajan kuluttua (3 vko-1,5 kk) alkaa väsyttämään ja jumituttamaan ja arvot ovat hyvät, kyseessä voi olla myös liikalääkitys. Halusin tuoda tämän esille, koska itsellä ainakin nämä liikalääkitysoireet olivat kuin vaajaatoiminnan oireet. Moni varmaan tässä olossa haluaisi nostaa lääkitystä, vaikka se oikea ratkaisu olisikin lääkityksen laskeminen. Ja minun arvot eivät tosiaankaan olleet lähellä liikatoimintaa noilla liikatomintaoireilla...

        TÄMÄ OLI HYVÄ KIRJOITUS tjgjh , kilpirauhasen toiminta on elimistössä niin keskeinen ja hienojakoinen, että liian hätiköiden aloitettu lääkitys voi aiheuttaa paljon ongelmia, jos kyseessä on ollut vaikka tulehdus joka korjaantuu itsestään. Itse koen voivani hyvin arvoilla TSH noin 3 - st4v noin 16 ja hinaan lääkemääriä sen mukaan, tällä hetkellä Thyroxin 100 mikrog. vuoropäivinä 100 tai 75 mikrog. Minuakin lääkäri kehoitti aivan alussa maltillisuuteen enkä pitänyt sitä pahanakaan, lääkärin tehtävähän on olla perillä siitäkin, mistä minä en ollut tietoinen. Hyviä vointeja kaikille.


      • liikatoiminta-arvailu
        tjgjh kirjoitti:

        No, voihan se olla ettei lääke imeydy sun suolistosta... ja jos noin paljon syöt ilman liikatoimintaoireita ns. normi arvoilla, niin ekana tulis mieleen et sulla ei imeydy kyllä, joku muukaan vitamiini, hivenaine tms. suolistosta tai olet vasta menossa liikatoimintaan tai sun oma kilpirauhasen toiminta on mennyt nolliin.

        Itsellä alkoi nostojen jälkeen liikatoiminta tuntumaan 0,1 mg vasta parin vuoden jälkeen ( 1,5 vuodessa nostettiin 0,1 mg asti). Ja yllätys, yllätys mun liikatoimintaoireet olivatki: aivosumu, väsymys, ihon kuivuminen ja hikoilemattomuus. Kun laskin viime syksynä lääkitystä 0,025 mg alas ja nyt keväällä niin, että lääkettä menee 0,05 mg 3 pv. ja 0,075 mg 4 viikossa, niin mulla on ollut parempi olo, kuin vuosiin. Voi olla, että syksyllä voi joutua nostamaan (jos pimeys vaikuttaa), vaikka kaikkihan on syksyllä enempi väsyneempiä. Viime syksynä lääkityksen nosto vain pahensi väsymystä/jumitusta.

        Eli jos lääkkeen nosto, jonkun ajan kuluttua (3 vko-1,5 kk) alkaa väsyttämään ja jumituttamaan ja arvot ovat hyvät, kyseessä voi olla myös liikalääkitys. Halusin tuoda tämän esille, koska itsellä ainakin nämä liikalääkitysoireet olivat kuin vaajaatoiminnan oireet. Moni varmaan tässä olossa haluaisi nostaa lääkitystä, vaikka se oikea ratkaisu olisikin lääkityksen laskeminen. Ja minun arvot eivät tosiaankaan olleet lähellä liikatoimintaa noilla liikatomintaoireilla...

        Olipas yksi umpiturha vuodatus.
        Vain ja ainoastaan T3v näyttää liikatoiminnan


    • Ystävällisyys

      Vaikka olisi kuinka pätevä, niin vastenmielisyys ja luotaantyöntävä lääkäri ei ole potilaan mieleen.

    • Ei nyt Soppi sentään

      No ei Esa Soppi ole pätevä :) Härski kylläkin. Ja osaa laskuttaa ja osaa työntää itsensä korkeampaan asemaan. Kilpirauhasen vajaatoimintaa Soppi osaa hoitaa täsmälleen seuraavasti: Jos arvot ovat selvästi yli viitearvojen niin Soppi määrää Thyroxinia. Muuten ei määrää. Oireista viis. Mittaa TSH ja T4V, muita ei osaa. Ei osaa muita lääkkeitä kuin Thyroxinin. Ja tällaiseen on tarvittu lääkärin koulutus.

      • MinävaanHki

        Mulla on kaikki arvot viitearvojen sisällä ja vasta-aine testeihin pyysin lähetettä työterveydestä, koska vahvasti epäilen hatshimoton tautia. Saas nähdä tuleeko - ja jos ei tule, varmasti lähtee palautetta, kun diagnoosi selviää. Kertokaa jo valmiiksi tähän tautiin sairastuneet, minne yksityiselle kannattaa mennä pääkaupunkiseudulla, Hki, Vantaa? On se kumma, kun tuijotetaan niitä arvoja, vaikka kilpirauhassairauksia on niin paljon, ja jokainen on ihan oma sairautensa. Tosin tää hatshimoton tyroidiitti luokillaankin autoimmuunisairaudeksi, eikä kilpirauhassairaudeksi.


      • Käypähoito

        >Jos arvot ovat selvästi yli viitearvojen niin Soppi määrää Thyroxinia. Muuten ei määrää. Oireista viis. Mittaa TSH ja T4V, muita ei osaa. Ei osaa muita lääkkeitä kuin Thyroxinin. Ja tällaiseen on tarvittu lääkärin koulutus.

        Eikös tämä ole sitä paljon mainostettua KÄYPÄÄ HOITOA?


      • käypähoitosuositusko

        Toivottavasti ikinä ei tule käypähoitosuositusta kilpirauhasen vajaatoimintaan.

        Sen laatijana varmaan olisi hoidonestoyhdistys jonka hoitosuositus 5.11.2014 vain kahdessa asiassa ei ole ihan valovuosien päässä oikeasta.

        Esimakua raivosta kunnollista hoitoa vastaan antoi Duodecimin 1-2016 kirjoitus

        Sääliksi käy se toisia neuvova vajisleidi, joka työnään opettaa sairaanhoitoa.
        Joka viikko foorumeilla tuskailee endodkrinologian ala-arvoisuutta Suomessa.


      • hoidonestoyhdistys

        > ... laatijana varmaan olisi hoidonestoyhdistys ...

        Jolla uusimmassa hoitosuosituksessa on vielä "hoidetaan aina jos TSH 10 tai yli" mutta jos jää alle alkaa erilaisten verukkeiden vertailu.

        Eräässä saksankielisessä tekstissä ilmeisen asiantunteva (termeistä ja numerofaktojen hallinnasta päätellen) suositti hoidon alkua yleensä TSH:lla 2 mutta 1,6:lla jos vasta-aineet ovat koholla. (TSH 2:lla vajiksen todennäköisyys on yli 50%)


    • TSH-hulluus

      a) "Viitealueita" määriteltäessä vertailujoukossa jälkikäteen paljastui olevan paljon alkavia kilpirauhassairauksia. Alueita on korjattu liian varovasti. USA:ssa vuodesta 2003 ollut TSH-alue 0.3...3.0 on vielä väärä ja siellä lääkitys usein aloitetaankin TSH-arvolla 2.5.
      Völzke valitsi vertailujoukon niin huolella että kaksi kolmannesta karsiutui pois ja oikeaksi TSH-alueeksi osoittautui 0.25...2.12

      b) terveilläkin arvot kasautuvat ykkösen lähelle: http://bit.ly/2i36ijv

      c) tyroksiinilääkitykselllä TSH pitää painua hyvin alas (*)

      d) http://bit.ly/1QutVba mukaan TSH 4:stä alkaen on muiden sairauksian riski

      (*) http://www.jci.org/articles/view/77588 kertoo, miten tyroksiini vähentää muuntumista T4:stä T3:ksi muualla kehossa paitsi aivolisäkkeessä. Tästä seuraa että aivolisäke alentaa TSH:ta vaikka muualla kehossa on hormonivajaus.

    • irti-lekurityranniasta

      > Tilasin tyroksiinit venäläiseltä ystävältäni jossa se on resepti vapaata

      Täällä joku kertoi hakevansa itse Venäjän Värtsilän apteekista

      • Suomi.kuin.Pohjois-Korea

        > Täällä joku kertoi hakevansa itse Venäjän Värtsilän apteekista

        - Suomessa saa paljon vaarallisempaa Buranaa ostaa vapaasti mutta ei Thyroxinia.
        - Kreikassa ja Espanjassa se on reseptivapaata, Italiassakin melkein.
        - EU:n ulkopuolella myös Turkki ja Thaimaa myvät vapaasti.
        - Englannissa saa ulkomaisista postimyynneistä ostaa omaan käyttöönsä


      • jhyrey
        Suomi.kuin.Pohjois-Korea kirjoitti:

        > Täällä joku kertoi hakevansa itse Venäjän Värtsilän apteekista

        - Suomessa saa paljon vaarallisempaa Buranaa ostaa vapaasti mutta ei Thyroxinia.
        - Kreikassa ja Espanjassa se on reseptivapaata, Italiassakin melkein.
        - EU:n ulkopuolella myös Turkki ja Thaimaa myvät vapaasti.
        - Englannissa saa ulkomaisista postimyynneistä ostaa omaan käyttöönsä

        onko tämä tyroksiini jokin laihdutuslääke tai estrogeenivajauksen korvaaja vai mikä ihmehyvänolonpilleri, jos siitä kannattaa oikein taistella reseptin saadakseen


      • T3.myös.vapaa

        Vapaasti ilman reseptiä voi myös T3 hormonia ostaa Kreikasta, Turkista, Thaimaasta, Meksikosta, vielä paljon lisääkin on. Tavallisella reseptillä lähes joka maasta. Vain Suomessa tarvitaan erityislupa.


      • ilman.T3a.vain.potilaat

        Bodarit taitavat T3:nsa saada vähän jokaiselta kuntosalilta.
        Reseptipiruilu iskee vain 16 tuntisin yöunin aivosumuisiin paleleviin.


      • Jalkeillasumussa
        jhyrey kirjoitti:

        onko tämä tyroksiini jokin laihdutuslääke tai estrogeenivajauksen korvaaja vai mikä ihmehyvänolonpilleri, jos siitä kannattaa oikein taistella reseptin saadakseen

        Kyllä jokaiseen kolotukseen ja vitutukseen tulee saada tyroksiini.


      • oletpa.symppis

        "jokaiseen kolotukseen"?
        Ikävästi sanottu henkilölle joka 15 tunnin yöunen jälkeen herää väsyneenä ja aivosumuisena.


      • Esa_Soppi_update

        Esa Soppi Kilpi-lehdessä 4-2015 s 26 syksyn 2015 Floridan konferenssista toi terveisiä käytäväkeskusteluista joissa myös virkaveljet kertoivat hyvistä hoitotuloksista lisättyään lääkitykseen T3-hormonia.

        Ja lehdessä 2-2016 s. 8- tekstissä kertoo potilastapauksista joissa T3 on auttanut


    • myyteistä_riitoja

      Harmillisesti pitkän kommenttiketjun keskelle hautautuu mainio teksti:
      http://www.thyroiduk.org.uk/tuk/thyroid_articles/myths.html

      Muunmuassa tuossa käsitellyt myytit ovat lääkäreiden enemmistön mielestä faktoja.
      Tottakai syntyy riita kun potilaat netistä lukevat oikeista tosiasioista.

      Myyttikokoelmasta puuttuu se jota prof Välimäkikin jankuttaa eli että kilpirauhasen erityksestä muka vain viitisen prosenttia olisi T3-hormonia. Aikaisempinakin vuosikymmeninä on saatu muunkinlaisia tuloksia, mutta nyt aivan tuoreesti (kilpparin syöpäleikkauspotilailla) saatu osuudeksi kymmeniä prosentteja.

      Eläinperäisessä on T3:a viidesosa ja joillakin eläimillä puolet. Olisikin omituista jos ihmisen kilpirauhanen jättäisi elimistön lähes pelkästään muuntumisten varaan.

    • Naulapäässä

      Kyllä se vaan on niin, että osalla ihmisistä on joku ihmeellinen kilpirauhas-naula päässään. Mikään muu vastaus ei kelpaa, kuin, että vajaatoiminta on, vaikka arvot olisivat hyvät. Sitten LÄÄKÄRI on huono, kun ei määrää lääkettä sairauteen, jota ei ole. Väsymykselle on useita mahdollisia syitä. Turhan Tyroksiinilääkityksen rankuttaminen itselleen johtaa vain sydämen rytmihäiriöihin eikä laihduta, vaikka pidätte sitä jonain ihmelääkkeenä. Eikä jotkut silti usko. Että menkää vaan huutamaan lääkärille, kuinka hän ei "osaa" antaa teille lääkettä, kun arvot on viitteissä.

      • numerolääketiede_YÄK

        > Väsymykselle on useita mahdollisia syitä.

        Ettäkö ei saa välittää jos TSH jopa tuplasti terveen keskiarvo 1.18?
        Ettäkö ei saa välittää jos ferritiini on viidesosa tavoitearvosta?
        Ettäkö ei saa välittää jos TPOab on toistatuhatta?

        Arvot "viitteissä" ei merkitse välttämättä yhtään mitään.
        Tsekkaa vaikka Zulewskin diagnoosi-indeksi (jossa muuten ei ole vämysoiretta)


    • Anonyymi

      Minä menetin luottamukseni , kun luin kirjoituksen;

      "Ruokavalio, joka ei sisällä rasvaa, voi myös johtaa A-vitamiinin puutteeseen"

      Koska niin on Suomessa tapahtunut terveellä 50 vuoteen, kysyn vaan. Yleensä ihmisellä on vuoden varastot kehossaan. Liika A-vitamiini rasittaa maksaa. munuaisia eikä sitä ole syytä syödä liikaa. Pienikin liika on rasite koko keholle.

      Jos on jokin sairaus, A-vitamiinin syönti ilman tutkimuksia haittaa sairauden ilmenemistä.

      https://esasoppi.fi/vitamiinit/a-vitamiini/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe