Koira söi kaverin kännykän

mitäs nyt?

Olemme kaverini kanssa tilanteessa jossa minulla oli hänen koiranpentu hoidossa. Ollessani oman koirani kanssa ulkona pentu oli ottanut kännykkäni ja tuhonnut sen käyttökelvottomaksi. Vakuutus korvasi pienen summan. Nyt mietimme mikä olisi oikea ratkaisu tilanteesen. Toisaalta en kehtaa kaveriltani korvausta vaatia, mutta joudunko itse nyt maksumieheksi 200 euron kännykästä. Laittakaa mielipiteitänne, jospa ne auttaisivat asiassa eteenpäin..

41

1648

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • känny taskussa

Joutilaan tavarat joutaa syödäkin. Oma vikas.

• kännykkääääääääääää.

osta uus äläkä rutise

• mikael-

Jos otit vapaaehtoisesti vastuun kaverisi pennun hoitamisesta ja itse sen laiminlöit, niin vastuu on täysin sinun. Ihan älytön ajatus, että kaverisi pitäisi puhelin sinulle korvata, kun hänellä ei ole ollut mitään mahdollisuutta tapahtunutta estää. Jos et halua vastuuta toisen lemmikistä, älä ota sitä hoitoon.

• 14

Oijoi.

Eihän pennulle vaan tullut komplikaatioita.

Uuden kännyn saa aina.

• sinkka5

Riita puoliksi.

• Myy-Pikkuinen

No syö sinä kaverin koira! ;)))))
      No vitsi vitsi...

• +0+

Mikä riita ?

• Myy-Pikkuinen
        +0+ kirjoitti:

Mikä riita ?

Mikä riita?????

• No minun mielestä, jos minä vien koiran toiselle hoitoon, minulla on vastuu koirani tekemien tuhojen korvaamisesta. Eli minusta pennun omistajan pitäisi korvata se kännykkä. Mutta toivottavasti pääsette yksimielisyyteen!

• Pentu oli vastuullasi koska olit sen hoitoon ottanut joten kyllä se maksumies olet sinä. Pisti vaan silmään että ekaksi sanoit että se söi kaverin kännykän ja yhtäkkiä syöty puhelin olikin sinun.
      Toivottavasti pentu on kunnossa, puhelimen akku esim. ei ole mitenkään terveellistä pureskeltavaa.

• ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

• näin on

Pentu oli sinun vastuullasi, joten itse vastaat jos pentu tekee pahojaan sinä aikana.
      Ja olethan jo saanut vakuutuksesta korvauksen.
      Turhaa rutinaa sinulta, kärsi nahoissas ja opi.

• sopimuksen mukaan

Vaikee sanoo kun nuo on vähän sopimuksen varaisia asioita.

Koirahoitoloiden sopimuksessa lukee monesti että koiran omistajan vastuu on korvata lemmikin aiheuttamat aineelliset vahingot hoitopaikassa.

Teillä ei sellaista sopimusta tietenkään ollut.

Tuollainen pennun aiheuttama vahinko ei tule ainakaan omistajalle yleensä 'yllätyksenä'. Kertoiko pennun omistaja että pentu on tuhonnut kotona tavaroita yksin jäädessään? Sekin voi vaikuttaa asiaan kun mietitte korvausvelvollisuutta.

Itse olen sillä kannalla että joko jaatte vahingon tai koiran omistaja korvaa sinulle kännykkäsi arvon mukaisen summan.

• ////////////

Vanha känny ei oo kympinkään arvoinen ja jos oot jo vakuutuksesta saanut, niin sulle jää omavastuu kärsittäväksi nahoissas.
      Vai meinaatkos kaverillas maksattaa uuden kännyn sulle, typerää.
      Kuten joku jo kirjottikin, joutavan tavarat joutaakin syödä.
      Toivottavasti pentu on kunnossa.

• Mitäs nyt?

Mutei minul o kymppiikää, ko oon myynny kasvoniki jo köyhyyvelle.

• :))))))))))))))))))

REPS :=)))))))))))))))))))))))

• omistaminen=vastuuta

Hyvistä ja luotettavista koiranhoitajista on pulaa ja jos hoitajien pitää vielä korvata toisen koiran tuhot joita ei pysty estämään niin ei ole ehkä helppoa saada samaa hoitajaa enää suostumaan koiran hoitamiseen.

Eri juttu jos hoitaja on itse selkeesti omalla toiminnallaan laiminlyönyt tehtävänsä ja sen takia hoidettava koira aiheuttaa vahinkoo, mutta niin ku tossa kerrot niin sä olit oman koiras kanssa ulkona niin ku sen kanssa oli varmaan pakko käydä lenkillä vaikka teillä ollikin pentu hoidossa! ja sillon hoitoon tullut pentu oli yksin jäädessään tuhonnut sun kännykkäsi eli suht kallis maksettava sulle siitä että olit ottanut toisen koiran hoitoon.

Mun mielestä omistajan kuuluu korvata sulle se mitä et vakuutuksesta saanu. Vakuutusyhtiöthän ei koirien vahinkoja paljon korvaile. Niin ku tossa yks jo kirjoitti niin ihan normaalia on koirahoitoloissakin että omistajalla on vastuu jos koira tuhoo hoitopaikan irtaimistoa. Mä olen itsekin joutunu allekirjoittamaan sellaisen paperin kun koira oli viikon hoidossa. Tosin siellä oli koirien tilat ihan erillään muusta talosta ja ei mitään kännyköitä ollut ees mahdollista hajottaa mutta silti oli sellanen sopimus.

• diipadaapa**********

HEI HALOO
        Toihan on selvä provo!
        Se pentuhan söi muka kaverin kännykän. EI siis hoitajan kännyä!
        Haiskahtaa vaan se, että vedätetään jostain uuden kännyn maksajaa, ei anna aihetta enempään. Vanhan kännyn arvo on max 20e ;((

• lue kokonaan
        diipadaapa********** kirjoitti:

HEI HALOO
        Toihan on selvä provo!
        Se pentuhan söi muka kaverin kännykän. EI siis hoitajan kännyä!
        Haiskahtaa vaan se, että vedätetään jostain uuden kännyn maksajaa, ei anna aihetta enempään. Vanhan kännyn arvo on max 20e ;((

luetun ymmärrys

'Ollessani oman koirani kanssa ulkona pentu oli ottanut kännykkäni ja tuhonnut sen käyttökelvottomaksi.'

• provo mikä provo
        lue kokonaan kirjoitti:

luetun ymmärrys

'Ollessani oman koirani kanssa ulkona pentu oli ottanut kännykkäni ja tuhonnut sen käyttökelvottomaksi.'

Lue itte ja selkee provo..........välillä on oma kännykkä ja välillä kaverin kännykkä, kun luet tätäketjua.....tästä linkistä voit alottaa

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9728784

• 16+16
        provo mikä provo kirjoitti:

Lue itte ja selkee provo..........välillä on oma kännykkä ja välillä kaverin kännykkä, kun luet tätäketjua.....tästä linkistä voit alottaa

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9728784

No aivan sama kuule onko provo vai ei, voihan tosta aiheesta silti keskustella! Eli jos koira tuhoo hoitopaikassa irtaimistoo, onko omistajalla korvausvelvollisuus vai ei?

• haloo onks valoo
        16+16 kirjoitti:

No aivan sama kuule onko provo vai ei, voihan tosta aiheesta silti keskustella! Eli jos koira tuhoo hoitopaikassa irtaimistoo, onko omistajalla korvausvelvollisuus vai ei?

Harvinaisen selvää!
        Hoitaja vastaa hoitoajalla tapahtuneista asioista.
        Miten kukaan voi kuvitella, että poissaoleva omistaja vastaisi, jos koiransa tekee mitä tahansa, esim. hyökkää ja tappaa vastaantulevan koiran tai ihmisen.
        Kyllä se on hoitaja joka vastaa kaikesta hoitoajalla taphtuneesta.
        Ei anna aihetta keskusteluun asiallisesti enempään !
        Vai otatko sinä hoitoon koiria joita et tunne tai hallitse esim. kohtaustilanteissa kadulla ?
        Meille ei oteta arvaamattomia tai vieraita koiria hoitoon ;(

• jep jep
        16+16 kirjoitti:

Mitä nuista keskustelemaan.
        Ennakkotapaus löytyy Korkeimman Oikeuden pöötäksistä,kun palstan aktiivi umalehtinen hukkasi heille astutukseen tulleen koiran .
        Joten, googleta hiukan, niin viisastut sinäkin.

• 18+12
        jep jep kirjoitti:

Mitä nuista keskustelemaan.
        Ennakkotapaus löytyy Korkeimman Oikeuden pöötäksistä,kun palstan aktiivi umalehtinen hukkasi heille astutukseen tulleen koiran .
        Joten, googleta hiukan, niin viisastut sinäkin.

Eri asia hukata koira kuin että koira tuhoaa omaisuutta. Googleta niin tajuat (ehkä)!

• ehdottomasti koirahoitola on vastuussa koirasta ja myös korvausvelvollinen. eihän kukaan uskaltaisi viedä koiria hoitoon kun ei tiedä mitä joutuisi mahdollisesti korvaamaan. koirahoitoloilla pitää olla vakuutukset.

ap. on ottanut koiran hoitaakseen ja on myös vastuussa koirasta sinä aikana.
      mutta tämä on kyllä aika epäilyttävä tapaus koska hoitajan olisi pitänyt katsoa ettei jätä mitään tavaroita pennun tavoitettavaksi. (pentukin olisi voinut vaikka nielaista joitakin osia). eli siis hoitaja on ollut huolimaton.

harmittaahan se tietenkin, sen ymmärrän. mutta laittakaa vaikka puoliksi jos omistaja suostuu.

• 1+6

Koirahoitoloitten vakuutuksista en tiiä mut ei tavallinen yksityinen edes saa sellasta vakuutusta joka korvais koiranpennun aiheuttamat vahingot, oman tai hoitokoiran.
        Mun mielestä koiran hoitajalla on vastuu sellasista vahingoista jotka jollain tavalla liittyy koiranhoitoon eli että hän on laiminlyöny velvollisuuksiaan koiranhoitoa kohtaan. mut jos on kyse 'luonteenomaisesta' koiran käytöksestä kuten että pentu tuhoaa jotain tavaraa kuten pennut usein tekee kotonakin ollessaan, niin sillon mun mielestä koiran omistaja on velvollinen korvaamaan...

• 1+6

Lisäys... siis koiran omistajan kuuluu mun mielestä ottaa vastuu sen pennun ottamisesta ja sen opettamisesta mm olemaan tuhoamatta tavaroita, ja siihen kuuluu sekin että omistajan pitää harkita voiko pentua viedä vielä hoitoon johonkin vai ei.

• 1+6 kirjoitti:

Koirahoitoloitten vakuutuksista en tiiä mut ei tavallinen yksityinen edes saa sellasta vakuutusta joka korvais koiranpennun aiheuttamat vahingot, oman tai hoitokoiran.
        Mun mielestä koiran hoitajalla on vastuu sellasista vahingoista jotka jollain tavalla liittyy koiranhoitoon eli että hän on laiminlyöny velvollisuuksiaan koiranhoitoa kohtaan. mut jos on kyse 'luonteenomaisesta' koiran käytöksestä kuten että pentu tuhoaa jotain tavaraa kuten pennut usein tekee kotonakin ollessaan, niin sillon mun mielestä koiran omistaja on velvollinen korvaamaan...

niin en tiedä yksityishenkilöistä. kai riippuu minkälainen vakuutus on. esim. jotkut kotivakuutukset saattaa korvata. jos koiralla on koiravavuutus niin se yleensä korvaa jos koira puree toista koiraa taikka ihmistä. tavaroista en tiedä.

mutta kun ottaa pennun hoitoonsa niin on tietenkin sovellettava se asunto sellaiseksi että pentu ei saa syötyä tavaroita jne. ihankuin tekisi oman pennunkin kanssa.

pitempiaikaisissa hoitosuhteissa on tietenkin sovittava etukäteen.

myös omistajan kannattaisi tarkistaa asuntoa ja miettiä että kannattaako pentu/ koira sinne jättää ?

yksittäisistä tapauksista kun on vaikea tietää mitä on sovittu ? tiesikö esim. tässä ap:n tapauksessa että pentu jätetään yksin ? jne.

• 23

Koira söi kaverisi kännykän. Näin kerroit.

Koska kaverisi unohti/jätti kännykkänsä luoksesi vastuu on hänen..

• mitäs sitten

Kiitos kaikille asiallisille vastauksille :) Itsellänikin useita koiria ollut ja olin nytkin pennun tullessa hoitoon katsonut että asunto on ns. pennulle turvallinen ja sitä kiinnostavat tavarat oli nostettu pois sen ulottuvilta. Kännykkäkin siis unohtui koiran boksin päälle mistä sitä ei periaatteessa olisi ollut edes kaiken järjen mukaan mahdollisuutta pennun saada, mutta toisin oli käynyt :( Tiedossa kyllä oli että pentu tulee olemaan yksin toisen koiran ulkoilutuksien ajan, koska molempia ei voinut yksin samanaikaisesti ulkoiluttaa.

• lukemalla oppii

SIIS ?
      ETTÄ MITÄ ?
      Alotus on on että # Koira söi kaverin kännykän #
      Siis, kaverin pentu sulla hoidossa ja söi kaverin kännykän,ei siis sun kännyä???????????

Niin tai näin, sinä vastaat hoitokorian tekemisistä, vaikka sitten Korkeimpaan Oiekeuteen asti.: sinä vastaat hoitokoirasta sen ajan kun se on hoidossasi.
      Jos koira katoaa tai tekee pahaa, rikkoo paikkoja yms. Korkeimman Oikeuden tapausten mukaisesti sinä olet niistä vastuussa.

Näin se vaan on. Googleta Korkeimman Oikeuden Päätöksiä, sieltä löytyy .

• guugletgi

Jos vahinko johtuu koiran hoitajan huolimattomuudesta tai laiminlyönnistä, vastuu on hoitajalla.

Muuten se ei ole ihan noin yksinkertaista. Koirahoitolat velvoittavat omistajia kertomaan asioita jotka voivat aiheuttaa haasteellisia tilanteita hoidon aikana, esimerkiksi jos koiralla on taipumus tuhota tavaroita, käyttäytyä uhkaavasti ihmisiä tai koiria kohtaan, purra talutushihnan poikki tms . Jos oikeuteen asti joudutaan niin tapauskohtaisesti ne ratkaistaan. Koiranomistajalla on tietty vastuu lemmikistään myös sen ollessa hoidossa toisella.

• 16+7

• jne jne

Google löytää eri sivuilta esim:

'Jos koira tuhoaa hoitolan omaisuutta, on omistaja velvollinen korvaamaan.'

'Jokaisella koiralla on hoitolassamme oltava turvallinen ja miellyttävä olla.

Koiran aiheuttamat vahingot:
        Koiran omistaja on velvollinen korvaamaan aiheutuneet vahingot'

'Vahingonkorvaus tarkoittaa sitä, että jos koira tuhoaa hoitolan tiloja/välineitä/tarvikkeita, omistaja on velvollinen korvaamaan vahingot.'

• el67

Minulle itselleni on käynyt niin että oma koirani on hoidossa ollessa syönyt hoitopaikan sohvaa ja minusta minun se kuului maksaakin. Jos toinen ihminen ottaa koirani hoitoon niin en todella oleta hän joutuu maksumieheksi koiran syötyä jotain. Vatuullisena koiran omistajana olen tietoinen, että koira voi tuhota jotain ja mielestäni oli kyse 10 tai 500 eurosta omistaja on vastuussa. Ei todella ole reilua että hoitaja joutuisi kustannukset maksamaan niinkuin tässäkin tapauksessa ei hoitaja ole laiminlyönyt pentua vaan toiminut mielestäni sovitusti. Harmillisia tilanteita toki, mutta itse en tuollaiselta koiran omistajalta ottaisi toiste koiraa hoitoon. Ikinä ei tosiaan voi tietää mitä tuhoja koirat tekee. Ja harvoin hoitokoiraa kuten omaakaan katsotaan 24/7 vierestä tekemisiä.

• niin se on

Aivan totta.

• hoitoon otetaan koir

Mä tahtoisin uuden sohvan, voisitko tuoda koiriasi hoitoon meille muutamaksi päiväksi.

• en tois sulle koiraa
        hoitoon otetaan koir kirjoitti:

Mä tahtoisin uuden sohvan, voisitko tuoda koiriasi hoitoon meille muutamaksi päiväksi.

Kuka ny kellekään kierolle valehtelijalle veis koiraansa hoitoon ees tunniks!

• ap:n oikea kirj.

Hohhoijaa.. Tosiaan kiitos kaikille oikeesti asiaan vastanneille. Täällä näyttääkin olevan paljon porukkaa jotka kirjottelee toisten nimimerkeillä, mutta eiköhän noi oikeet viestit joukosta löydy...

Tässä meidän tapauksessa ei tosiaan ole kyse mistään kauhean isosta rahasummasta, mutta ihan periaatteen vuoksi tätä mietin. Itse kyllä olen oman koirani kanssa myös sen kannalla ollut hoitoon viedessä että maksan jos koira aiheuttaa vahinkoa, mutta tähän asiaan on monia mielipiteitä. Mielestäni ei kauhean kivalle vaan tunnu että lupaa auttaa ja hoitaa koiraa ja lopulta onkin itse maksajana.

• Joo, samaa mieltä olen tuosta. Omat koirani ovat olleet usein hoidossa ihanien ihmisten luona, ja se on ollut selvää että he eivät voi vahtia koiria vuorokauden ympäri vaan koirien on oltava siellä lyhyitä aikoja keskenään ihan kuin kotonakin. Jos ne olisivat tuhonneet siellä kännykän tai jotain muuta ihmisten poissaollessa, niin en todellakaan olisi pystynyt sanomaan että no voi harmi, mutta itsepähän otitte koirat hoitoon joten ostakaapa uusi!

Ymmärrän kyllä että kaverilta on tosi vaikea ruveta perimään korvausta jos hän ei itse sitä tarjoa... Mutta ei tosiaan tunnu kivalta jos tekee parhaansa huolehtiakseen kaverin koirasta ja joutuu itse sitten maksamaan kalliisti tästä hoitamisesta jonkin ikävän yllätyksen takia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe