kokemuksia kulttuurituottajan koulutuksesta ja vaikka ihan ammatista. kumpi parempi; metropolia vai humak??? onko metropoliaan vaikeempi päästä ku humakiin? ja onko kumpaankaan mitään ennakkotehtäviä. en oo ainakaan huomannu että ois. mitä kannattaa ottaa huomioon pääsykokeessa? kiitos jos joku jaksaa vastata :)
kulttuurituottaja
10
5785
Vastaukset
- Metropolia on paremp
Mulla on sellainen käsitys että Metropoliaan (87 pistettä) olis himpun vaikeempi päästä kuin Humakin Kauniaisiin (86 pistettä), mutta että Metropoliasta pääsisi paljon paremmin töihin.
Katso pisteet ja hakijamäärät koulutusnetistä: http://www.koulutusnetti.fi/index.php?file=276 - -
Kyllä ainakin HUMAKiin on ennakkotehtäviä, katso täältä:
http://www.humak.fi/opiskelu/opiskelu-humakissa/amk-tutkinnot-nuorille/kulttuurituottaja#hakeminen - entinen katkera.
Itse hain vuosi sitten Metropoliaan. Minulla oli päällä hurja optimismi sinne pääsystä, vaikka aloituspaikkoja oli vain 15. No en päässyt edes valintakokeeseen, hehhehheh, miksiköhän...
Ennakkotehtäviä oli, ne ilmestyvät Metropolian sivuille jossakin vaiheessa. Viime vuonna piti kirjoittaa jonkinlainen teksti "omasta tulevaisuudesta kulttuurituottajan ammatissa" ja kuvata max. 2 min. pituinen video, jossa piti kertoa oma CV liittyen kulttuurituotantoon (eli harrastukset, projektit, työkokemus alalta, tms).
Keskellä kesää sain lohdutuskirjeen (sitä ennen luulin olleeni ainut luuseri), jossa kerrottiin mm. kuinka moni oli hakenut, ja millaisia ennakkotehtäviä raati oli toivonut. Nämä luvut ovat oikein sadan tarkkuudella (en tietenkään muista täydellisesti en ole varma, mitä laskutapaa oli käytetty): Hakijoita oli ollut n. 600, ja valintakokeen ensimmäiseen vaiheeseen oli kutsuttu n. 100. Että hehhehheh. Ennakkotehtävässä tekniset taidot tai pärstä olivat olleet toissijaisia kriteerejä. Pääpaino oli siis ilmeisesti ollut CV:n sisällöllä: yrittämään pääsee se, jolla on komein CV. On kyllä epäreilua innokkaita nuoria kohtaan jos sisään pääsee vaan jotkut 25veet elämää nähneet, mutta poimikaa tää vinkki kuitenkin......
Itse keksin jo toisen urasuunnitelman, mutta jos haluaisin vielä kulttuurituottajaksi, yrittäisin varmaankin HUMAK:iin. Varmasti huomattavasti inhimillisempi valintaprosessi. Metropolian neljäpäiväisiin valintakokeisiin on vaikea päästä, kun taas HUMAK:iin luetaan joku pääsykoekirja, kaikki kutsutaan, ja koe on yksipäiväinen. Muistaakseni.
Metropolia vaikuttais olevan vähän sellainen, että "Kyl sä sinne pääset jos OIKEESTI haluut"-jutut vois unohtaa. Tarvitaan asennetta, mutta myös realismia. Ylikannustavat opinto-ohjaajat: Shut Up! Huom. myös Mikkelistä löytyy kulttuurituotantoa: http://www.mamk.fi/kulttuurituotanto
Anteeksi sekava viesti, mutta saa tästä joku jotakin irti. Itse en silloin vuosi sitten löytänyt mistään mitään konkreettisia tietoja.- kaprikka
kiitos viestistä!!! tosta oli paljon hyötyä mulle ja varmasti muille kiinnostuneille :)
- vaikka väkisin
Ite hain tuolle linjalle sekä viime vuonna että tänä vuonna. Viime vuonna (22-v. btw) pääsin ennakkotehtävilläni kokeiden ekaan vaiheeseen, vaikka eipä mulla kummosia meriittejä sillon ollu. Satunnaisilla keikoilla työskentelyä ja jotain mediajuttuja, että kyllä niillä realismilla alaa kohtaan muutenki ku sisäänpääsymahdollisuuksien kohdalla ja asenteella selviää aika pitkälle.
No kokeiden ekaa osaa pidemmälle en enää päässy, ja käytin vuoteni hyödyllisesti menemällä työharjoitteluun eräälle keikka-agentuurille. Nyt uusi yritys, ennakkotehtävillä jälleen kokeiden ekaan vaiheeseen ja eilen tuli tieto että olen tervetullut toiseen osioon, joka siis on 15 minuutin mittainen haastattelu.
Tuolla ensimmäisessä osiossa eka asia mitä meille sanottiin, oli että olette voittajia jo nyt ku pääsitte tänne asti. Ehkä näin, mutta ite en kyllä kokenu kovin vaikeaksi tuonne ekaan vaiheeseen pääsyä. Sori te 500 muuta jotka ette sinne päässy jos kuulostan mielestänne kusipäältä, mutta omilla valinnoillaan voi vaikuttaa paljon jos tosissaan sinne haluaa. Se luultavasti sisältää esim ilmaiseksi työskentelyä, mikä ei henkilökohtaisesti haittaa pätkääkään, koska saan tehdä mitä rakastan.
Ensi torstaita jännäillessä josko päihittäisin ne n. 35 tyyppiä jotka vielä on unelmani täyttymisen tiellä. Eipä sillä, musiikkibisnekseen aion tunkea joka tapauksessa, on reitti sitte mikä hyvänsä. - ihmettelijätyttö
Onko metropolian pääsykokeissa päivän aikana tosiaan jotain vaiheita? no HUH. Ei kai sentään humakissa. Siis että kyllä kaikki hakijat pääsevät päivän aikana kaikkiin: kirjallinen koe, ryhmätehtävä ja yksilöhaastattelu.
Kylläpäs on tasoa metropoliassa!? - vaikka väkisin
Metropolian eka vaihe, jonne siis kutsutaan ennakkotehtävien perusteella se n. 100 tyyppiä, sisältää kirjalliset tehtävät: työpaikkahakemus, matematiikan koe ja kirjoitustehtävä jossa täytyy käyttää annettua aineistoa hyödyksi. Näistä pisteiden perusteella kutsutaan n. puolet parin viikon päähän kirjallisista kokeista järjestettävään 15 minuutin haastatteluun, ja noista haastattelussa käyneistä valitaan se 15 ihmistä sisään.
- toden totta
Työllistyminen on kyllä alalla heikkoa, mutta jos kiinnostaa silti, niin itse kääntyisin HUMAKin puoleen tai Turkuun mediatuotantoa opiskelemaan.
- vaikka väkisin
tadaa, sisään mentiin. pisteitä 95/100, nyt on hyvä fiilis :)
- abbå
Itse olen päässyt metropolian haussa tokaan vaiheeseen, eli haastatteluun asti. Se olikin tänään ja noh, eihän se ihan nappiin mennyt. Huomenna sitten Humakin koe Kauniaisissa. Kahlasin tuon kirjan läpi, oleellisimmat asiat mielestäni löytyivät kirjan takakannesta ja viimeisimmistä sivuista. Olisiko jollain tietoa mitä huomisissa pääsykokeissa tapahtuu? Kirjallinen tehtävä ja pari haastattelua -joo, mutta minkälainen on aiempina vuosina ollut tuo kirjallinen tehtävä? Entäs ryhmätehtävä?
Kiitti ja tsemppiä kakille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862