Mitä multa odotetaan?

rääpynä

Mä olen kolmen lapsen kummi, mutta ihan surkea sellainen. =(
Mä en edes tiedä mitä multa odotetaan ja miten olla.
Veljeni pojalle tulin kummiksi 16v sitten ja hän on minulle niin läheinen jo sukulaisuutensa vuoksi.
Mutta ne kaksi muuta kummilasta ovat minulle ihan oikeasti aivan vieraita!
Kaksi silloista läheistä ystävääni pyysivät minua lapsilleen kummeiksi n.10 vuotta sitten, mutta erilaisia asioita tapahtui meidän kaikkien elämässä ja olemme ns.kasvaneet erillemme.
Minä joskus soittelen näille ystävilleni ja kyselen kuulumisia, lähetän näille lapsille joulukortin ja joululahjan ja vien synttärilahjan jos kutsutaan juhliin.

Olen kiusaantunut kun olen niin pihalla tästä koko kummiudesta ja kärsin keljua oloa kun asiat ovat menneet näin.

Toivoisin että myös nämä kummilapsien äidit pitäisivät minuun jotain yhteyttä ihan vaan edes näön vuoksi, että he joskus ottaisivat minuun yhteyttä muulloinkin kuin tekstari-kutsulla kummilapsen synttäreille. (asiaa hipoen, mä inhoan kun kutsutaan mihin tahansa juhliin tekstarilla!).

Mutta joku kirjoitti tällä palstalla että kummius on oikeastaan kaunis ele, ja se vähän lohdutti minua.

Mä en silti vaan tiedä mitä mun olisi kuulunut tehdä asian eteen silloin joskus, nyt on nyt ja näin mennään, mutta ihan tyhmältä tuntuu.

1

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 23

Minusta kummiksi pyytämistä kannattaa miettiä huolella. Onneksi perheessä ja suvussa on kummiehdokkaita, koska en ketään ystävistäni haluaisi kummiksi. Ihan vaan siitä syystä, etten haluaisi lapselle kummia, joka ei ehkä pitäisikään yhteyttä jos tiemme jostain syystä erkanisivat. Vaikka eihän koskaan voi ennalta tietää, miten elämässä käy, vaikka oltaisiin kuinka läheisiä tahansa.

Minusta kummeus ei myöskään ole yksipuolinen juttu. Minusta kummilapselta ja tämän vanhemmilta on kohteliasta pitää yhteyttä kummiin. Itse en ole pitänyt yhteyttä kummeihini, mikä nyt aikuisiällä harmittaa. Kummit kun kuitenkin muistivat minua syntymäpäivinä jne. Mutta heiltä olisin toivonut myös muuta kuin lahjoja: yhdessä oloa, vaikka yhtisiä retkiä tai jotain...

Oma kummipoikani on toista maata. Ottaa itse yhteyttä, onnittelee mua syntymäpäivänä, muisti ystävänpäivänä... Ja ikää kaverilla 12 v! Olen myös yrittänyt omalta osaltani pitää yhteyttä häneen, ja viettää aikaa hänen kanssaan - mikä on tosi mukavaa, koska kummipoikani tuntuu tulevan tosi hyvin toimeen myös meidän "vanhusten" kanssa.

Minusta kummeus on ensisijaisesti kummilapsen (ja kummin) huomioimista ja asioiden oppimista toiselta. On todella harmi, jos kummiudesta tulee taakka, pakkopullaa, mutta niin vain valitettavasti käy joskus. Mutta voithan yrittää tutustua kummilapsiin vielä tässä vaiheessa? Avoimin mielin vaan mukaan! Koskaan ei ole liian myöhäistä tutustua uudelleen. Ja voithan sanoa näille kummilastesi vanhemmille, että haluaisit viettää lasten kanssa aikaa muutenkin kuin vain synttäreillä? Eiköhän he ole vaan iloisia asioista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe