Kestovaipoista

12

Odotan esikoistani ja olen tässä miettinyt vaippa-asiaa pikkuhiljaa. Mieheni sisko toitottaa ympäristöystävällisyyden puolesta ja on sitä mieltä, että tottakai meidän vauvalla käytetään sitten kestovaippoja! (Kröhöm, se on meidän lapsi, ei hänen...) No, itsekin olen kyllä kestovaippoja miettinyt, mutta... Eikö siinä se hyöty olen ihan plus miinus nolla, kun niitä kestovaippoja kuitenkint äytyy pestä jatkuvalla syötöllä? Ja kuinkahan meidän vesi- ja sähkölaskut oikein kasvaa, kun pyykkikone pyörii jatkuvasti...? Kertokaas kokemuksia kestovaipoista. Onko niiden käyttö loppujen lopuksi niin ympäristöystävällistä? Ja miten taloudellisuus muuten?

3

262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjmnbvdswerty

No todellakin ovat taloudellinen vaihtoehto. Nykyaikainen pesukone ei vie paljoakaan vettä, eikä se kone pyöri jatkuvasti. Sähkön kanssa sama juttu, voit tarkistaa oman pesukoneesi tekniset tiedot koneen kyljestä. Kertakäyttövaippojen tekemiseen menee monin kertainen määrä vettä ja sähköä, puhumattakaan pakkaus- ja kuljetuskustannuksista ja -päästöistä. Usein unohdetaan, että isot tehtaat ja tuotantolaitokset, joissa vaipat tehdään kuluttavat myös luonnon resursseja, esim vaipoissa olevaan sellun (=paperin massa) valmistukseen tarvitaan suunnattomat määrät vettä. Kestovaippojen suurin hyöty on tietenkin rahallinen itse perheelle. Harsoilemalla, itse tekemällä, käyttämällä vanhoja kankaita (t-paidat, pyyhkeet, jne.) säästää todella paljon rahaa. Ja säästöt vain lisääntyvät, mitä enemmän lapsia perheeseen tulee, sillä uusille tulokkaille ei tarvitse enää ostaa uusia vaippoja. Ostetut vaipat saa myös myytyä eteenpäin hyvällä katteella.

Lisäksi kertakäyttöinen kakkavaippa HAISEE todella kuovottavan pahalle! Roskapussi ja koko asunto haisee kerttiksen jälkeen kammolle... Luonnonmateriaalinen kestovaippa ei haise kuin sille kakalle :)

• omat laskelmat

Pesun vaikutus kesto/kertis vertailussa ei ekologisessa mielessä ole suuri. Kertakäyttöisen vaipan valmistus, lähtien siihen tarvittavasta öljystä ja energiasta, on paljon suurempi siivu kuin keston pesun ekologinen vaikutus. Kestovaippojen pesukustannusten voi karkeasti laskea olevan 100-200 euroa yhden lapsen koko vaippakauden aikana, riippuen pesukoneen veden ja energiankäytöstä, pesuaineista ja lapsen kuivaksioppimisajasta.

Plus-miinus nolla -tilanteeseen kestojen ja kertisten välillä päästäisin taloudellisesti ehkä, jos kestot ostettaisiin uutena ja heitettäisiin yhden lapsen jälkeen roskiin. Mutta kun todellisuudessa vaippoja voi ostaa käytettynä/tehdä itse/myydä eteenpäin/käyttää useammalla lapsella niin säästöä syntyy. On siis paljon itsestä kiinni paljonko. Jos ostaa kalliimpia mahdollisia vaippoja uutena hiukan ylimäärinkin, ja koko satsin kolmessa koossa, niin hintaa tulee. Todella halvalla voi sitten päästä jos käyttää vain harsoja ja itseneulottuja villahousuja, tai ompelee vaipat itse ja vielä kierrätysmateriaaleista.

Meillä on nyt kestotettu 2 lasta kuivaksi asti, ja kun olen pitänyt kirjaa ostoksista niin noin 900 euroa on yhteensä noihin laitettu rahaa. En ole ommellut itse, vaan ostanut valmiita, osan käytettyjä, paljon myös uusia. Eli jos tuohon nyt laskee sitten vaikka 150€ pesukulua/lapsi, niin 1200€ on ollut kahden lapsen vaipatuksen hinta, ja tulossa olevaa kolmatta varten on hyvin pitkälle vielä kaikki vaipat tuolla käyttökelpoisina kaapissa. Uskon siis että kun kolmannen lapsen jälkeen myyn tuolta pois sen mikä myyntikuntoista vielä on, niin yhden lapsen vaipatuksen hinnaksi jää maksimissaan 500 €, mikä on paljon vähemmän kuin mitä kertakäyttöisiin yhdellä lapsella menee.

• ap.

Kyllä meilläkin sitten kestovaippoihin päädyttiin. Kun kerran aikeissa on hankkia enemmänkin lapsia, niin kyllä tuossa säästöä tulee, kun käyttää kestoja. Ompelutaitoisena voin tehdä osan itse ja ajattelin myös kokeilla yhden koon all in one-vaippoja. Kellään kokemusta niistä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7785
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1985
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1930
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1575
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1030
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      919
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe