miten lisätä emän maidontuotantoa

apua kaivataan

tehokkaiten? koirallani on nyt vähän yli viikon vanhat pennut ja pennut kasvaa hurjaa vauhtia. Emon maidontuotantoa pitäisi saada lisättyä sitä mukaan kun pennut kasvaa mutta, vaikka emo syö enemmän ja enemmän, se ei siltikään auta. Haluan pentujen saavan mahdollisemman "luomumaisen" maidon ja siksi en ole vielä korviketta hommannut. Emolla on barf-ruokinta, enkä aio emää siirtää nappulaan. Puurohan on hyvä ruoka mutta eihän sitäkään voi ihan jokapäiväisesti tunkea koiralle.

10

11754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehdas?

Olisko paikallaan jutella kasvattaja-ystäviesi kanssa, oman koirasi kasvattajan eritoten ja kaivaa esiin kasvattajakurssin luentopaperit :)

• apua kaivataan

Kyseessä on ensimmäinen pentue sekä emän että omistajan kohdalla. Tuo kasvattajakurssi ylläti ylläti on jäänyt käymättä ja jääkin tulevaisuudessa. Kyse ei myöskään ole tehtailusta, leikkautan nartun tämän jälkeen, halusin koiralleni yhden pentueen, ja kyllä, koira on sekarotuinen. Ja kukaan tuttavistani ei barffaa joten neuvoja on turha kysellä kun aina saa saman vastauksen "mä syötän tota pentunappulaa mut en sit tiiä et miten tuo barffi juttu menee".

Helppo täällä netissä on huudella tehtailijaksi, luuletko tosiaan että moraaliton tehtailija barffaisi? tai jos olisin kokenut tehtailija niin kyselisin alunperinkään neuvoa?
      Omistan kyllä useamman koiran ja olen sitä mieltä että itse kukin päättää et tekeekö nartullaan pennut, minä päätin tehdä ja olen oikein onnellinen päätöksestäni.
      Kyllä niitä tehtailijoita ovat ennemmin kasvattajat jotka joka vuosi pennuttaa rotukoiransa, minusta koira tulisi pennuttaa korkeintaan 3 krt per koira, mutta jotkut on pennutettu jopa 8krt ja se on sitten vähemmän tehtailua? se että joku pennuttaa sekarotuisen ei ole tehtailua.
      Ja tuo kasvattajakurssi... jos sitä ei käy niin tekeekö se kasvattajasta enemmän tehtailijan/ huonomman kasvattajan?
      Välitän koirastani enemmän kuin esim monikaan kasvattaja joka vie hurttansa näyttelyihin astuttaa nartun useammin kuin tarve vaatii.

ps. näistä pikku mönkiöistä ei ole tulossa mitään kassikoiria eikä mitään perusmuotisekoituksia.

onko vastaukseni tarpeeksi selkeä? ei taida se kasvattajakurssi auttaa kun et osannut vastata alkuperäiseen kysymykseeni.

• koira on koira.

Olen sinun "apua kaivataan" kanssasi samaa mieltä.
      Olen tuon kasvattajakurssin käynyt, enkä mielestäni siinä oppinut mitään uutta, sain vain kennelnimen, ja vastuuni kasvoi.
      Minulla on puhdasrotuisia koiria, takana muutama pentue, muutamat näyttelyt ja koetuloksia.

Se että sanoit riittävän tuon kolme pentuetta/narttu, on täyttä totta, siinäkin olen kanssasi samaa mieltä.

Suomen Kennelliittohan on sitä mieltä että yhdellä nartulla saa teettää pennut 5 kertaa, ja 6 kerran poikkeusluvalla, aina 8 ikävuoteen asti. ym. ym. sääntöjä.

Oma narttuni, joka asuu kotona on saanut kaksi pentuetta, ja mielestäni siinä on jo tarpeeksi yhtä koiraa kohden.

Mutta, siitä emän ruokinnasta.
      Omani söi pentunappuloitakin, mutta etupäässä barffia, siis lihaa, sisäelimiä, viiliä, kanamunankuorijauhetta, kananmunankeltuaista, pellavansiemenöljyä, kasvissoseita, luita ja rustoja, kaikki raakana.
      Emälle on hyvä antaa ainakin pari purkkia viiliä imetyksen aikana päivää kohden, myös vesipiimä on ainakin synnytyksen aikana hyväksi todettu, mutta sehän on teillä takanapäin, joten viiliä suosittelen, myös asidofiluspiimä on vatsalle hyväksi, en tiedä annatko, kyllä kait koska barffaat, hyvä.

Omalle nartulleni, joka on kultainennoutaja, syötin useita pieniä annoksia päivässä, ja onneksi se onnistui hyvin, kun olin kotona koko ajan pentueen aikana.
      Eri asia tietenkin jos käyt töissä, etkä saa ketään käymään sillä välin.

Tunnut olevan vastuuntuntoinen ihminen joka hoitaa emän ja pennut hyvin.
      Se onko pentue puhdasrotuinen vaiko monirotuinen EI tee niistä yhtään sen alempiarvoisia.

Varmasti myös hoidat madotukset, ja eläinlääkäri käy tarkastamassa pennut sekä emän.

Onnea uudelle mammalle, ja ole ylpeä pennuistasi ja kokemuksestasi.
      Älä välitä joistakin meistä, kennelnimen omaavista nokka pystyssä kulkevista kasvattajista, jotka laittavat monirotuiset sosiaalisesti alimpaan kastiin, ja taas puhdasrotuiset nostavat kultajalustalle.

Kaikenrotuiset nelijalkaiset ystävämme ovat ns. Jumalan luomia ja ihmisen pilaamia.
      Puhdasrotisetkin ovat saaneet alkunsa monirotuisista, susista, shakaaleista, dingoista jne.

Tsemppiä, ja kuono pystyyn ;o)

• testattu on

Nestettä, nestettä, nestettä ja vielä kerran nestettä, se on ainoa mikä auttaa. Lihalientä, piimää, viiliä.

• apua kaivataan

Kiitoksia näistä vastauksista :) Tota piimää olen jonkun verran antanut mutta toi viili ei tullut mieleen, käynkin tänään kipaisemassa muutaman purkin (10) kaupasta. Muuten onkin pitkälti samalla linjalla tuo ruokinta, ja samoin tuota nestettä pitää ruveta "maustamaan" :). Koira on melkein kultsu nartun kokoinen eli varmaan tuo sama viili määrä käy, no kokeilulla selviää.

Madotukset ens viikonlopulla ja eläinlääkärikäynti ensi kuun alussa, vähän jänskättää et mitä sanoo, on sen verran potria poikia ja tyttöjä :).

Kiitos avusta "koira on koira" , jätän kyllä nuo nokkavat "kasvattajat" omaan arvoonsa. Tämä prosessi on ollut kyllä hyvin uuvuttava ja kun ei ole ollut kokeneen apua lähellä niin jännityskin on ottanut oman osansa, mutta yö on vaihtunut jo päivään ja voi vain sanoa että tämä on ihmeellisin kokemus molempien elämässä (emän ja omistajan)... ehdottomasti positiivinen kokemus.

• koira on koira.

Lisäisin tähän vielä pari hyvää niksiä.

Viilin voit tehdä itsekkin.
        Yhden suhde yhteen, esim: 1l punaista maitoa ja 1 purkki punaista viiliä, vispataan vispilällä hyvin sekaisin kulhossa, laitetaan lautanen tai kattilan kansi päälle, ei umpikiinni, vaan pieni rako saa jäädä, jotta viili hengittää, annetaan seistä vuorokausi huoneenlämmössä, tämän jälkeen on viiliin tullut pieni kellertävä rasvakerros, ja se on hyytynyt aivan kuten kaupankin purkkiviili.
        Nosta viili jääkaappiin, jossa se säilyy hyvin jopa 5 vuorokautta, vaikka narttusi taatusti pistelee sen poskeensa jo muutamassa päivässä.
        Viilin pinnalle voi muodostua pieniä vesipisaroita, joita tulee kun viili ns. hikoilee, tai kansi hikoilee, eli siitä ei kannata olla huolissaan, kuuluu valmistukseen.

Kun pentusi alkavat syödä kiinteää ruokaa, on niillekkin samainen viili erittäin hyvä ravintolisä, kalsiumin lähde.
        Ja tässä omatekemässä on vielä se hyvä puoli, että lisäaineitten määrä vähenee.

Mutta viilin määrä suurenee kun pennut alkavat syömään ;o)
        joten jossain vaiheessa joudut varmasti tekemään viiliä jo ämpärillisen, kuten minä, no se oli vain 5l ämpäri ;o)

Kaikista parasta viiliä saisi maidosta joka on suoraan lehmästä lypsetty, ilman teollisia käsittelyitä, kuten pastöroitu,
        siis luomulla terveitä pentuja.

Tuosta lihaliemi-ohjeesta en sinuna piittaisi pisaraakaan, siinä on lisäaineita ja reippaasti suolaa, joka ei takuulla ole hyväksi koiralle.
        Miksi ihmeessä antaa lihalientä, kun koira saa viiliä ja vettä, sekä lihan lihana, ei liemenä.
        Vesipiimä on aina hyvä apu synnytyksessä, jos narttu ei halua juoda, ja taas yhden suhde yhteen, lasillinen vettä ja lasillinen piimää, sekoita ja tarjoa.

Tuo että meinaat laikkauttaa narttusi pentujen jälkeen, niin en nyt anna neuvojani siihen asiaan, koska sen asian päätät sinä.
        Mutta itse en koskaan menisi leikkaamaan tervettä koiraa, en urosta enkä narttua, minulla on molempia, ja kaikilla ovat vehkeet tallella.
        Eri asia on tietenkin kohtutulehdus jne.

Olen muutaman kerran metsälenkeillä törmännyt yhteen nuoreen kultsunarttuun, jonka omistaja tuskailee sitä että oli leikkauttanut nartun muutamia vuosia sitten.
        Narttu oli aikas ruman näköinen, turkki törrötti joka suuntaa, karva oli karkea, eloton ja kiilloton, ja narttu oli todella lihava .
        Syy oli hormoonit, jotka heittivät vähän härän pyllyä leikkauksen takia.
        Tuo nartun omistaja ihastelee aina minun koiriani, ja sanoo hänen narttunsa olleen silloin joskus yhtä kaunis, kiiltävä ja iloinen.
        Leikkautti vain siksi kun ei halunnut juoksutahroja asuntoon sohvalle ja matoille.

Suosittelen säästämään koiran terveen kohdun, ja kärsimään juoksut, se on vain elämää.
        Ethän tekisi koirallesi mitään sellaista mitä et halua itsellesi tehtävän.

Ilmoittelethan mitä eläinlääkäri sitten pennuistasi sanoi, mielenkiinnosta piipahdan täälä taas ensi kuussa kurkkaamassa.

Hyviä vointeja teille kaikille, koko isolle perheelle.

• apua kaivataan

Kiitos viili-ohjeesta.
      Itsekin olen ihmetellyt tuota lihaliemi-vesi touhua, olen lähinnä juottanut koiralle riisikeitinlientä ja lientä jossa olen keittänyt lihaa (herkkupaloja koirille), se maistuu koiralle ja sisällöltään terveellisempi vaihtoehto. Ja kyllähän tuo koira saa nestettä kaikesta mitä syö.

Tuo leikkauttaminen on sen takia mielessä kun pelkään että koira sairastuu kohtutulehdukseen joku kaunis päivä, on meinaa tytöllä joka ikinen juoksu "raskaus" käynnistynyt. Olet siinä kyllä oikeassa että koiran turkki menee ihan hirveään kuntoon leikkauksen jälkeen ja kiloja tulee taatusti. Ehkä siirrän sitä leikkausta vuodella, ei vielä täysin päätetty ajankohtaa kuitenkaan.
      Tuo juoksupelko- leikkauttaminen on kyllä typerimmästä päästä, ei kannata ottaa koiraa jos pelkää sisustuksensa puolesta. Kokeilenkin tuota viili-ohjetta, yritän saada hommattua tuota "luomu"maitoa.

Laitan tänne sitten lisää kun ollaan käyty tarkastuksessa.

Millaista vauhtia teillä pntueet kasvoi? meillä on nyt 12pv vanhoja ja kolminkertaiseksi on painot noussu ja jouduttu jo kynsiä leikkaamaan. Silmät aukesivat toissa päivänä.
      Itse olen yllättynyt miten nopeasti nuo loppupelissä kasvavat :)

• koira on koira.

Kyllä se kaupan maitokin käy ihan hyvin, kunhan on punaisessa purkissa, sinisessä ei ole tarpeeksi rasvaa, jonka vuoksi maito ei viiliydy kunnolla.
        Mutta kuitenkin aito lehmän maito on parasta.

Vinkki: tee samalla tavalla viiliä itsellesikin ja/tai perheellesi, ja lisää valmiiseen viiliin marjoja.
        Varsinkin vanhemmalla iällä se tekee sitten ihmeitä kun alkaa luut naksahdella ja paukkua ;o)

Viiliä voit antaa myös kaikille muillekkin koirillesi, meillä sitä syövät kaikki kahdesti päivässä.

Kultsunpennut kasvoivat lähes 1kg:n viikossa, silmät aukesivat yleensä 10-12 päivän iässä.
        Ja juuri noihin aikoihin se kynsien leikkaaminen alkaa, samalla tarkastetaan hampaat, korvat ym.
        Kiinteää ruokaa olen alkanut antamaan noihin samoihin aikoihin.
        Joskus sekoitin "sotkun" tuttipulloon, ja annoin jokaiselle pennulle pikku-
        huikkia, eivät meinanneet tutista irrottaa kun oli niin herkkua.

Se nartun valeraskauskin saattaa poistua näiden pentujen myötä, mutta varmaa se ei ole, ovat yksilöitä siinä missä me ihmisetkin.
        Valeraskaus menee yleensä itsestään ohi, mutta narttua on toki seurattava ettei ala oireilemaan kohtutulehdusta, kuten jo tiedätkin.
        Myös nisistä saatta tulla maitoa.

Jos narttusi tekee pesää ja alkaa hoitamaan ja imettämään lelujaan tai vaikkapa kenkääsi, niin ne on hyvä kerätä pois, eikä ollenkaan antaa sille mitään mitä voisi pitää pentunaan.
        Toiset viisaammat väittävät valeraskauden olevan ruokavalion syytä, sanovat että raakaa lihaa tarvitsisi antaa enemmän, mutta en voi vannoa tuon nimiin, varsinkaan nyt kun olet kertonut barffaus-ruokinnastasi, jota minäkin omilleni syötän.

On hyvä idea odottaa ainakin se vuosi, ennen kuin tekee päätöksen leikkauttamisesta, jolloin narttu on ehtinyt palautua pennuista, ja sillä on ollut varmastikkin jo yhdet juoksut pentujen jälkeen, jotka tulevat kun pennut ovat 4-6kk. ainakin meillä.

• porkkkana

Hei! Lihaliemen voi keittää itsekin ilman lisäaineita ja suolaa: kypsentää vaan esim. broileria runsaassa vedessä isossa kattilassa. Vihanneksia voi pistää mausteeksi jos haluaa.

• lihaliemi

Niin, ei nyt tokikaan lihaliemikuutioita kukaan laita? Lihaliemi = keität esim rasvaista jauhelihaa kattilassa vedessä, jäähdytät ja juotat koiralle.

Myös hunajavesi on hyvä. Ja Nutriplus-geeli liuotettuna veteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      59
      7482
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2906
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1756
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1639
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1448
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      167
      1394
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      129
      1116
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      73
      817
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      802
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      51
      707
    Aihe