Nilkkamurtuma

Klesa nilkka

Vasen nilkka murtui nelisen viikkoa sitten, kipsattiin vaikkei luunpäät kohdakkain olleetkaan ja lähetettiin kotiin sauvojen ja varauskiellon kanssa. Viikkoa myöhemmin lähti sauvat alta ja täysi varaus murtuneelle jalalle. Uusi reissu päivystykseen jossa todettiin ettei murtuma ollut painosta pahentunut. Viikkoa myöhemmin kontrolliröntgenissä todettiin murtuman sittenkin pahentuneen, lähettivät tapaturma-asemalle ja kipsin poiston jälkeen luut vaan rutisivat ja leikkaukseen päädyttiin. Leikkaus suoritettiin paria päivää myöhemmin ja kotiutettiin seuraavana päivänä vahvempien kipulääkkeiden kera. Varauskielto alkoi alusta ja nyt ole kärvistellyt kotona neljättä viikkoa putkeen ja hermot alkaa menemään. Kevät tulee, aurinko paistaa ja minä sen kun käkin sisällä ja yritän saada aikani kulumaan... Ja yritän tsempata itseäni uskomaan että kyllä tästä vielä jalka tulee...Kohtalotovereita ja vertaistukea kaipailen...

97

16314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuluutitaani

      Multa murtui ulkokehränen reilu 2 vuotta sitten, murtuma oli hyväasentoinen joten leikkausta ei onneksi tarvinnut. En muista niitä varauksia, mutta kun 6 viikon jälkeen piti kepit jättää pois niin olin ainakin sen 4 viikkoa vielä todella huono liikkumaan, eli olisin, jos oisin voinut, ottanut lisää saikkua, ja pitänyt kepit vielä jonkun aikaa kaverina.

      Mutta ihmeen hyvin se parantui, sen jälkeen on jo akksi kertaa murtunut samasta jalasta jalkapöydän kuu, ja niiden kanssa parantuminen on ollut paljon hankalampaa. Tetty aina jos niitä rautoja sinne joudutaan laittamaan niin parantuminen ei ole ihan samanlaista kuin ilman, mutta en usko (jos vain luut pysyvät kohdillaan) että tuosta kovin pitkään (vuottakaan) on haittaa.

      Mulla murtuessa repesi pahoin nuo nilkan nivelsiteet edestä ja niille ei tehty mitään, ne kipeytyy edelleen, ja vuoden päivät kävin hakemassa apua (fysioterapia, kortisonipistokset) niihin apua, eli se oli mulle suurempi ongelma.

    • -Mettäkalamies-

      Kohtalontovereita varmaan näillä keleillä on useita ja täällä on yksi. Liukastuin omalla pihalla. Kirjoittelin itse muutama päivä sitten otsikolla Weber C/pilon tibiale -murtumat, mutta hiljaista on ollut. Taitaa olla otsikkoni huono; ei osata yhdistää nilkkamurtumaan.

      No joka tapauksessa osaan hyvin kuvitella miltä susta tuntuu. Tunteet on nimittäin itselläni samoja. Nyt on menossa "day 12" jälkeen leikkauksen.

      Ja juuri tuota olen pelännyt mitä sulle kävi eli sitä että horjahdan tai kohellan keppien kanssa ja joudun hädissäni varaamaan rautalevyllä tuettuun nilkaan ja kaikki alkaa alusta, koska hiukan parantunut nilkka menee uudelleen paskaksi. Mulla on täydellinen varauskielto peräti 6 viikkoa!

      Minkälainen murtuma sulla on? Onko sulla levy ja ruuvit jalassa vai miten? Kun olit joutunut varaaman täysillä, tuliko sitä kipuja tms, joiden perusteella osasit epäillä, että uusiksi menee?

    • Klesa nilkka

      Mulla Weber-B murtuma (lateralis malleoli tarsi), levy ja ruuvit tosiaan laitettiin leikkauksessa. Tuo sauvojen altameno oli tosiaan aika pelottava kokemus ja tapahtui klassisesti tullessani ulkoa sisälle. Ja vaikka kuivasin sauvat hyvin mattoon, jäi sauvojen tulpissa oleviin uurteisiin lunta ja laattalattialla sauvat vaan lähti alta, mitään en kerinnyt tekemään. Nilkka turposi välittömästi, kipu ei kuitenkaan lisääntynyt ennenkuin seuraavana päivänä. Soitin heti tapauksen jälkeen päivystykseen ja siellä kehotettiin seuraamaan tilannetta ja niinpä hakeuduinkin päivystykseen vasta seuraavana päivänä kun en kivun kanssa pärjännyt. Paria päivää ennen kontrolliröntgeniä alkoi nilkassa myös kätevä,tunne ihan kuin luut olisivat liikkuneet...Tästä tapauksesta johtuen en ole ulos uskaltautunut ollenkaan poislukien pakolliset lääkärikeikat, enkä mene ennenkun lumet on sulaneet!
      Missä päin muuten sairastelet? Meidät on nimittäin leikattu peräkkäisinä päivinä (day 11 menossa), ties vaikka viereisissä punkissa oltais valitettu...Mut leikattiin Töölön sairaalassa.Kiitokset henkilökunnalle, hoidon taso käsittämättömän hyvä!!

      • -Mettäkalamies-

        Kuulostaa tutulta tuo kuvauksesi kosteista kepeistä ja laattalattiasta. Huomasin itsekin saman, en tosin kaatunut enkä joutunut varaamaan. Meillä on onneksi vain pieni pala laattaa lattiassa takan edessä. Sen voi kiertää. Mutta näillä kokemuksilla voinemme todeta kaikille lukijoille: MÄRÄT/KOSTEAT KEPPIEN PÄÄT JA LAATTALATTIA on pääkalloyhdistelmä, Uskokaa ja varokaa.

        Minä en ole uskaltanut varata jalkaan oikeastaan ollenkaan. Pikkasen olen tukea ottanut varpailla ja lepuuttanut kantapää tai koko jalka koukussa lattiaa vasten. Vastauksestasi voinee päätellä, että jos liikaa varaa jalalla ja se sen vuoksi vioittuu sen kyllä huomaa. Vai kuinka?

        Minut leikattiin TYKSissä ja tohtorina oli kuulemma alan guru E. Gullichsen. Miehestä en ole ennen kuullut, mutta väittivät hänen osaavan asiansa. Asiallinen ja jämpti kaveri. Hoito oli ihan ok, ei valittamista, mutta paljon oli potilaita - makasin monta tuntia käytävällä, eikä kukaan osannut kertoa mitä seuraavaksi tapahtuu - ja hoitsuilla oli tosi kiire ; yksi sanoi sitä ja toinen tätä. Lievästi kaoottista ja jotenkin hiukan koordinoimattoman tuntuista, mutta kiire on kiire. (naapurille jäi sorsa tuomatta ja kuumemittari unohtui kainaloon ja hän odotti vielä ilmeisesti priorisoinnin vuoksi jo neljättä päivää säären naulausta)

        Kyllä tämä netti on tämmöisen vertaistuen välineenä ehdoton. Jaksetaan, jatketaan ja kirjoitellaan.


    • Jopi Jalkapuoli

      Täällä myös yksi kohtalotoveri, diagnoosi bimalleolaris tarsi. Minä liukastuin kohtalokkaasti noin 3,5 viikkoa sitten. Nilkka leikattiin ja nyt siinä on terästä sekä kuusi ruuvia, joista keskimmäinen on ns. syndesmoosiruuvi, joka poistetaan 8 vkon päästä leikkauksesta. Onko jollain kokemusta tämmöisestä murtuman hoidosta? Töihin pitäisi palata heti ruuvin poistamisen jälkeen, onkohan realististista?

      Kipsiaika (avattava ortoosi) päättyy toivottavasti kohdallani noin kolmen viikon päästä, mutta sauvoista ei vielä siinä vaiheessa taida päästä eroon..? Eilen aloitin ohjeiden mukaan varaamisen osapainolla ja onneksi jalka ei siitä tunnu pahemmin kipeytyvän.

      Rasittavinta tässä on todellakin tämä neljän seinän sisällä vankina oleminen. Kaikki terveet niin kovasti toivottelee että "nauti nyt kevätauringosta" - ikkunan läpi katseltuna se vaikuttaa kuitenkin enemmänkin härnäävältä ilkkumiselta :-/

    • Klesa nilkka

      Jep jep, viikonloppu meni ja lunta tuli lisää, ulosmeno senkun viivästyy...MUTTA eilen pärjäsin ensimmäistä päivää vain yhdellä vaivaisella Buranalla ja tämäkin aamu lähti käyntiin ilman lääkitystä!! Jippii, onkohan paraneminen oikeesti nyt lähtenyt käyntiin?? Vai onko tämä tyyntä myrskyn edellä?? Ylihuomenna ohjelmassa "välituomio" eli kontrolliröntgen ja toivottavasti osapainovaraus...Valoa näkyy tunnelin päässä ja ainakin nyt tuntuu positiivisuus ottavan vallan tässä ankeuden keskellä. Jos lampunhenki nyt antaisi yhden toivomuksen, mikä se olisi? Aivan ehdoitta ja sitoumusetta terve nilkka, tai edes tieto sen paranemisesta, ei enempää eikä vähempää.
      Ylihuominen kyllä jännittää, mitä röntgenissä näkyykään ja ulosmeno pelottaa. Empatia mummojen kaatumispelolle on realisoitunut tässä könkkäillessä vaikka oma ikä ei siihen vielä oikeutakaan, kokemus sitäkin enemmän. Pitäkää peukkuja mulle ylihuomenna...

      • Jopi Jalkapuoli

        Itse pääsin särkylääkkeistä eroon myös vajaan kahden viikon päästä leikkauksesta, enkä ole niitä onneksi tarvinnut nytkään vaikka jo vähän varaankin jalkaan.

        Näköjään aika eri tavoilla näitä murtumia hoidetaan ja kontrolloidaan; mulla on röntgenkontrolli vasta 6 vkon päästä leikkauksesta, ja siinä samalla olisikin sitten jo tarkoitus jo kipsistä eroon.

        Ihan samat toiveet olisi mullakin lampunhengelle.. voi miten sitä osaakaan taas arvostaa normaalia arkielämää ja vapaata liikkumista jos/kun tästä toivottavasti vielä tolpilleen pääsee. Kaatumispelko tästä jää kyllä varmasti päälle, täytyy varmaan nöyrtyä ja hankkia ensi talveksi mummojen käyttämät raudat kengän pohjiin :-)


    • Klesa nilkka

      No niin, johan mä ajattelinkin että tuo positiivisuus kostaantuu jollain tavoin. Työnantaja soitti ja kertoi että tipahdan Kelan päivärahalle as of today. Pörrättyäni netissä kelan sivuilla ja laskurilla laskettuani tulin siihen tulokseen että puuropäiviä taitaa olla tulossa lähitulevaisuudessa... Onko kellään tietoa kuinka nopeaa kelan toiminta on, milloin voisin korvauksia (edes niitä pieniä) odotella?

      • -mettäkalamies-

        Ei mullakaan ole mitään välikontrolliröntgeniä. Jos ja kun kipsistä pääsen eroon kun 6 vko on täynnä - nyt siis day 15 - niin silloin kuvataan ennen lekurin vastaanottoa. Nyt odottelen kipsin vaihtoa, joka pitäis olla 3 vkon kohdalla.

        Mitään särkylääkkeitä en ole enää tarvinnut 3-4 päivään eli siinä mielessä levollisin mielin, mutta kyllä jalkaa alkaa vieläkin makeasti pakottaa kun se on pitempään alaspäin. Esim kun on koneella tunninkin verran. Varpaat liikkuu mielestäni tosi hyvin, mutta tulevat heti sinisiksi kun jalka on hetken aikaa alaspäin. Kauankohan tätä kestää? Pohkeessakin on vielä komea mustelma kiristyssiteen jäjiltä ja veritulpan estopiikki tekee mustelmia mahaan.

        Joo kyllä tässä viimeistään oppii arvostamaan terveyttä ja sitä että pääsee liikkeelle.


      • Jopi Jalkapuoli
        -mettäkalamies- kirjoitti:

        Ei mullakaan ole mitään välikontrolliröntgeniä. Jos ja kun kipsistä pääsen eroon kun 6 vko on täynnä - nyt siis day 15 - niin silloin kuvataan ennen lekurin vastaanottoa. Nyt odottelen kipsin vaihtoa, joka pitäis olla 3 vkon kohdalla.

        Mitään särkylääkkeitä en ole enää tarvinnut 3-4 päivään eli siinä mielessä levollisin mielin, mutta kyllä jalkaa alkaa vieläkin makeasti pakottaa kun se on pitempään alaspäin. Esim kun on koneella tunninkin verran. Varpaat liikkuu mielestäni tosi hyvin, mutta tulevat heti sinisiksi kun jalka on hetken aikaa alaspäin. Kauankohan tätä kestää? Pohkeessakin on vielä komea mustelma kiristyssiteen jäjiltä ja veritulpan estopiikki tekee mustelmia mahaan.

        Joo kyllä tässä viimeistään oppii arvostamaan terveyttä ja sitä että pääsee liikkeelle.

        Mulla on ihan sama juttu sinistyvien varpaiden kanssa. Meinasin jo, että pitääkö soittaa lääkärille/hoitajalle ja kysyä onko se miten huolestuttavaa; esim. oire veritulpan kehittymisestä. Mutta sitten keksin tänään hieroa itse pohjetta ja säärtä ja se tuntuu auttavan, nyt varpaiden väri on parempi kävellessäkin.

        Mutta onko sinulla perinteinen kipsi jota ei saa pois välillä? Minulla avattava ortoosi mahdollistaa myös nilkan pumppaamisen verenkierron parantamiseksi.

        Tsemppiä ja pitkää pinnaa teille kohtalotoverit!


      • -mettäkalamies
        Jopi Jalkapuoli kirjoitti:

        Mulla on ihan sama juttu sinistyvien varpaiden kanssa. Meinasin jo, että pitääkö soittaa lääkärille/hoitajalle ja kysyä onko se miten huolestuttavaa; esim. oire veritulpan kehittymisestä. Mutta sitten keksin tänään hieroa itse pohjetta ja säärtä ja se tuntuu auttavan, nyt varpaiden väri on parempi kävellessäkin.

        Mutta onko sinulla perinteinen kipsi jota ei saa pois välillä? Minulla avattava ortoosi mahdollistaa myös nilkan pumppaamisen verenkierron parantamiseksi.

        Tsemppiä ja pitkää pinnaa teille kohtalotoverit!

        Kyllä mulla on ihan perinteinen umpisaapaskipsi. En tiedä mitä vaihdossa tulee tilalle.

        Yllättävän kauan on kestänyt sullakin toi varpaiden sinistyminen, mutta ilmeisesti se ei ole vaarallista ja kuuluu asiaan. Pakottaako sun jalkaa vielä kun lähdet esim. makuulta liikkeelle?

        Pari apuvälinevinkkiä: baarituoli pyörivänä versiona on mahtava kapistus esim. keittiössä jollei vielä saa varata jalkaan.(Jyskissä tarjous 35 €) Ja toisena teleskooppimakkaratikku, johon voi vaihtaa nostokoukkupään. Sillä voi jopa kantaa tavaroita!


      • Jopi Jalkapuoli
        -mettäkalamies kirjoitti:

        Kyllä mulla on ihan perinteinen umpisaapaskipsi. En tiedä mitä vaihdossa tulee tilalle.

        Yllättävän kauan on kestänyt sullakin toi varpaiden sinistyminen, mutta ilmeisesti se ei ole vaarallista ja kuuluu asiaan. Pakottaako sun jalkaa vielä kun lähdet esim. makuulta liikkeelle?

        Pari apuvälinevinkkiä: baarituoli pyörivänä versiona on mahtava kapistus esim. keittiössä jollei vielä saa varata jalkaan.(Jyskissä tarjous 35 €) Ja toisena teleskooppimakkaratikku, johon voi vaihtaa nostokoukkupään. Sillä voi jopa kantaa tavaroita!

        Mulla jalkaa ei pakota kävellessäkään, vähän ehkä sellaista paineen tunnetta saattaa olla. Tästä syystä laitan sen istuessakin aina mielelläni edes hieman koholle jonkin tuen varaan. Kylmäpakkauksen pitäminen muutaman kerran päivässä tuntuu myös tosi hyvältä ja toivottavasti laskee turvotusta - nilkan ulkosyrjä ja akilleksen kohta ovat vielä aikamoisen paksuja, muutoin jalkaterä näyttää jo suht` normaalilta.


    • luuluutitaani

      Kelan rahat tulevat noin kuukauden viiveellä, eli mulla meni talous aika huonoksi pitkän saikun aikana...

    • Klesa nilkka

      Jopi, tuo avattava ortoosi, onko se siis halkaistu (avattava) kipsi vai mahdollisesti tälläinen Walker kun mulla on eli kolmelta sivulta kovaa muovia, kiristettävissä tarranauhoilla? Tämä Walker on aika kätevä koska sen voi poistaa suihkun ja nilkkajumpan ajaksi mutta kantapään kohdalla tuntuu jokin pahkura, lieneekö kuuluu asiaan, täytynee huomenna kysäistä viisaammilta.
      Tsemppinä meille kaikille: jos positiivisia puolia etsii, niin kesällä on haukkarit kunnossa (ohuen kanajalan voi aina peittää julkisilla paikoilla), kerrankin on aidosti aikaa lasten kanssa puuhailuun koulun jälkeen (joskin koti ainoana aktiviteettipaikkana tuo omia rajoitteita), ja lapsilta tullut kommentti "ihanaa kun sä olet taas leiponut" lämmitti mieltä ihan älyttömän paljon. Sairastaessa olen myös saanut asioita kuntoon, niitä jotka ovat odottaneet tekijäänsä "sitten kun on aikaa", esim pritterin asennus. Seinille olen jo valinnut uudet maalit siksi kunnes pääsen ne kauppaan ostamaan ja tauluille on ruuvinkohdat katsottu valmiiksi...
      Jaksamista teille kaikille, kiitos tästä virtuaalituesta, helpottaa kun tietää ettei ole yksi tässä tilanteessa :))

      • Jopi Jalkapuoli

        Ortoosini on halkaistu lasikuitusaapas, myös siinä on tarranauhakiinnitys. Jalkaterän asento tuntuu varatessa vähän oudolta (kallellaan ulkosyrjään päin), mutta kyllä sillä nyt jotenkin kävelee.

        Hauisten (toivottavasti) kasvun kääntöpuolena on ainakin mulla kipeytyvät hartiat ja niska - taidan jännittää niitä turhaankin kävellessä. Ja pohje näyttää todellakin kananjalalta jo nyt, saatikka muutaman viikon päästä...

        Minä en ole jaksanut olla ollenkaan noin ahkera kuin sinä; hyvät kirjat ja elokuvat ovat olleet mulle parasta seuraa tähän asti. Nyt meinasin parkkeerata itseni aurinkoiselle parvekkeelle kirjakaverin kanssa :-)


    • Klesa nilkka

      Hei kanssasairastajat! Iloisia uutisia, sain eilen puolivarausluvan ja vitsi miten hyvälle tuntui varata jalalle neljän viikoa jälkeen; tunnetta voisi kuvata niin että ihan kuin luun sisältä olisi kutittanut...Koko illan varailin puolikkaalla eikä kinttu pahemmin pahakseen pannut ja tänään ajattelinkin startata ulos ja käydä ihan kaupassa. Huomiseksi on luvattu taasen pakkasta joten suoritan ulkoistamisen tänään, ja kyllä tuntuu hyvältä näin etukäteen ajatellen. Ajattelin laittaa selkään erärepun, sellaisen jossa on levitettävä jakkara että jos voimat hiipuu kesken matkan ei kadulle tarvitse jäädä istuskelemaan. Voinpa olla näky reppuni kanssa...
      Voin kertoa eilisen Töölönreissun jälkeen ettemme todellakaan ole ainoita kipsin yms kanssa kärvistelijöitä, oli nimittäin sen verran ruuhkaa ajanvarauspolin tiloissa, kuka könkkäsi sauvoilla, kuka rullaili pyörätuolilla ja vastaleikattuja kärräiltiin sängyllä röntgeniin ja takaisin osastolle...
      Omaa aikaani odotellessa kuuntelin aikani kuluksi fysioterapeutin ohjeistuksia kepillisille kanssaihmisille ja Jopille löytyi ohjeentynkä: jos niska ja hartiat kipeytyvät, sauvasi ovat lienee liian pitkät, kokeilepa lyhentää pykälällä josko auttaisi hartiavaivoihin. Virallinen ohje menee näin: kun seisot kädet sivuilla, sauvan kahva tulisi olla ranteen kohdalla.
      Päivä siis alkaa paistaa omaan risukasaani, olisi kiva kuulla mitä teille muille kuuluu! Ja jaksamisia kaikille!

    • Jopi Jalkapuoli

      Hieno juttu, siitä se kuntoutuminen etenee! Kuinka kauan sinua ohjeistettiin menemään nyt tuolla puolivarauksella ja missä vaiheessa saat varata täydellä painolla? Mulla ohjeet on 3 vkoa hipaisulla, 2 vkoa osapainolla ja 1 vko täydellä varauksella. Yhteensä kuuden vkon jälkeen (7.4.) on sitten röntgenkontrolli ja toivottavasti kipsikauden loppuminen. Syndesmoosiruuvin poistaminen sitten vielä siitä kahden viikon päästä, se jotenkin hirvittää jo etukäteen.

      Kiitos sauvavinkistä, mulla tosiaan vaikuttaa olevan liian pitkät sauvat (kumma juttu, ne katsottiin sairaalassa fys.terapeutin kanssa). Täytyypä lyhentää niitä pykälällä, toivotaan että se auttaa hartia- ja niskakipuihin.

      Näillä keleillä meitä nilkka-ja muita jalkavaivaisia varmasti riittää, toivottavasti sun kauppareissu meni kunnialla ;-)

      Takatalvesta huolimatta tsemppiä ja iloista mieltä meille kaikille jalkapuolille!

    • Klesa nilkka

      Varausluvat tästä eteenpäin menee niin, että kaksi viikkoa puolivarauksella ja sitten pitäisi jo heittää kepit nurkkaan ja mennä täydellä varauksella. Seuraava (ja toivottavasti viimeinen) kontrolli 4 viikon päästä. Kysäisin realiteetteja töihin palaamiselle heti sairasloman jälkeen (loppuu 24.4), eivät oikein osanneet sanoa juuta eikä jaata.Töissä pitäisi jaksaa olla jaloilla koko päivä. Kunto on mennyt alas kuin lehmän häntä, eilen ulkoillessani jaksoin hädin tuskin könkätä parisataa metriä jonka jälkeen tuuli puhalsi takaisin kotiovelle, kauppaan ei ollut asiaa, vastatuuleen olisi pitänyt mennä. En ole mikään himourheilija olemassakaan, mutta eilinen puuskutus oli kyllä hieman liikaa, hikikin puski otsalle...Kuntopyörä voisi olla mainio vehje, pyörisikö kenenkään nurkissa ylimääräistä?
      Vinkki puolivarausluvan kanssa könkkäileville: lenkkari jalkaan sisälläkin, tuo lisää tasapainoa (=jalkojen pituusero pienenee), varovaisuutta vain ettei lenkkari "tökkää" lattiaan...

    • Jopi Jalkapuoli

      Tuota kenkäasiaa olen itsekin miettinyt, mutta sukan luistavuus erilaisissa käännöksissä tuntuu hyvältä ja turvalliselta. Mutta jalkojen pituusero on tehnyt alaselän aika jäykäksi... Eli suo siellä, vetelä täällä. Kaatuminen olis kuitenkin kaikista pahinta mitä tässä voisi tapahtua.

      Meillä on kuntopyörä, olen sitä jo tässä katsellut tässä sillä silmällä - mutta nyt täytynee ihan oikeasti hypätä sen selkään ja koittaa pitää kiinni rapistuvan kunnon rippeistä kiinni sen minkä voi. Reisijumppia olen aika hyvin muistanut tehdä mm. telkkaria katsoessa.

      • -mettäkalamies-

        Mukava kuulla, että toipumisenne edistyy. Edistystä on tapahtunut minullakin. Tänään olin puolenvälin kipsinvaihdossa ja hakasten poistossa. Umpisaapaskipsi tuli takaisin. Haavat oli parantuneet ok ja hakasetkin löytyivät haavojen rupien alta. Nipisteli kivasti kun niitä sieltä pois otettiin. Jalka oli jo surkean näköinen, vaikka ei ole kuin 19 pv takana. Ihonalaista mustelmaa ja turvotustusta.

        Särky on loppunut ja pakotuskin on häipynyt aika hyvin ihan pari viime päivän aikana. Pystyn hyvin olemaan pitempäänkin liikkeellä ja istuvallaan. Edistystä siis. Kivasti nilkkaa kyllä vielä vihloo, kun pikkasenkin isovarvas hipaisee vaikka tuolin jalkaan ja nilkka pikkuriikkisen vääntyy, mutta ei kai se voi kovin hyvässä kunnossa rautoineen ja ruuveineen vielä olla.

        Kateeksi käy positiivisesti - jos sellaista nyt voi ollakaan - kun saatte jo varata jalkaan. Mulla vielä 3 vko edessä ilman varausta... Sattuiko muuten ekat varauskerrat oikein helv...?

        Mulla loppuu saikku vappuun, mutta en kyllä usko, että silloin vielä töihin pääsen, mutta mielelläni menen, jos se vaan onnistuu. Oletteko muuten kyselleet ollenkaan toipumisennustetta lähinnä siitä näkökulmasta, että tuleeko vielä jalkaa, joka kestäisi hölkkää ja/tai hiihtoa ja millä aikajänteellä?

        Hiukan kärjistetysti voisi sanoa, että mulla alkaa kuolema osamaksulla, jos ei enää pysty hikilenkkiä tekemään.


      • Jopi Jalkapuoli
        -mettäkalamies- kirjoitti:

        Mukava kuulla, että toipumisenne edistyy. Edistystä on tapahtunut minullakin. Tänään olin puolenvälin kipsinvaihdossa ja hakasten poistossa. Umpisaapaskipsi tuli takaisin. Haavat oli parantuneet ok ja hakasetkin löytyivät haavojen rupien alta. Nipisteli kivasti kun niitä sieltä pois otettiin. Jalka oli jo surkean näköinen, vaikka ei ole kuin 19 pv takana. Ihonalaista mustelmaa ja turvotustusta.

        Särky on loppunut ja pakotuskin on häipynyt aika hyvin ihan pari viime päivän aikana. Pystyn hyvin olemaan pitempäänkin liikkeellä ja istuvallaan. Edistystä siis. Kivasti nilkkaa kyllä vielä vihloo, kun pikkasenkin isovarvas hipaisee vaikka tuolin jalkaan ja nilkka pikkuriikkisen vääntyy, mutta ei kai se voi kovin hyvässä kunnossa rautoineen ja ruuveineen vielä olla.

        Kateeksi käy positiivisesti - jos sellaista nyt voi ollakaan - kun saatte jo varata jalkaan. Mulla vielä 3 vko edessä ilman varausta... Sattuiko muuten ekat varauskerrat oikein helv...?

        Mulla loppuu saikku vappuun, mutta en kyllä usko, että silloin vielä töihin pääsen, mutta mielelläni menen, jos se vaan onnistuu. Oletteko muuten kyselleet ollenkaan toipumisennustetta lähinnä siitä näkökulmasta, että tuleeko vielä jalkaa, joka kestäisi hölkkää ja/tai hiihtoa ja millä aikajänteellä?

        Hiukan kärjistetysti voisi sanoa, että mulla alkaa kuolema osamaksulla, jos ei enää pysty hikilenkkiä tekemään.

        Hyvä juttu, että sinullakin toipuminen ainakin haavan paranemisen osalta on ok. Ilmeisesti murtumasi on meidän tapauksia pahempi kun et saa peräti 6 vkoon varata. Mutta sittenkö kipsi otetaan pois ja pitäisi saman tien rueta "normaalisti" kävelemään..?

        Vieläkö sulla on varpaiden sinistymistä? Otitko sitä puheeksi kipsinvaihtokeikalla? Mulla tulee edelleen välillä tunne, että veri pakkautuu jalkaterää ja varpaisiin - siihen auttaa (aika loogisesti) hieronta sekä nilkan ja varpaiden heiluttelu.

        Kivun tunteita minulla ei ole ollut oikeastaan ollenkaan. Kun olen ilman kipsiä kokeillut asetella jalkaterää lattiaan, tunnistan kipeimmäksi kohdaksi repeytyneen sidoskudoksen kohdan eli nilkan sisäsyrjän, en niinkään murtuneen luun ulkosyrjää. Pahaa pelkään, että siitä se pisin riesa vielä tulee..

        Olen jutellut joidenkin entisten nilkkamurtumapotilaiden kanssa, ja ovat varoitelleet jopa noin vuoden kuntoutusajasta - ja kaikilla ei ole tullut kuntoon ollenkaan.. Kaikilta on myös tullut varoitusta siitä, että sitten turvotusta vasta tuleekin kun pitää aloitaa kävely ilman kipsiä. Ainut sopiva kenkä on luultavasti nauhat auki oleva lenkkari. Ja fysioterapialähete kannattaa ihan oikeasti käyttää ja jumpata ja kuntouttaa nilkkaa ohjeiden mukaan.

        Netissä surffatessa satuin löytämään aika masentavankin artikkelin nilkkamurtumien potilasvahingoista. Itse satun kuulumaan potentiaaliseen riskiryhmään: minut leikattiin keskussairaalassa ja leikkaajana oli erikoistuva lääkäri mulle jouduttiin laittamaan syndesmoosiruuvi. Tässä linkki jos haluatte maalata piruja seinälle http://www.soy.fi/files/333.pdf

        Mutta toivotaan, että kaikki saamme jalkamme vielä lenkki- ja hiihtokuntoon. Itse haaveilen vähintään pyörälenkeistä ensi kesänä.


      • -mettäkalamies-
        Jopi Jalkapuoli kirjoitti:

        Hyvä juttu, että sinullakin toipuminen ainakin haavan paranemisen osalta on ok. Ilmeisesti murtumasi on meidän tapauksia pahempi kun et saa peräti 6 vkoon varata. Mutta sittenkö kipsi otetaan pois ja pitäisi saman tien rueta "normaalisti" kävelemään..?

        Vieläkö sulla on varpaiden sinistymistä? Otitko sitä puheeksi kipsinvaihtokeikalla? Mulla tulee edelleen välillä tunne, että veri pakkautuu jalkaterää ja varpaisiin - siihen auttaa (aika loogisesti) hieronta sekä nilkan ja varpaiden heiluttelu.

        Kivun tunteita minulla ei ole ollut oikeastaan ollenkaan. Kun olen ilman kipsiä kokeillut asetella jalkaterää lattiaan, tunnistan kipeimmäksi kohdaksi repeytyneen sidoskudoksen kohdan eli nilkan sisäsyrjän, en niinkään murtuneen luun ulkosyrjää. Pahaa pelkään, että siitä se pisin riesa vielä tulee..

        Olen jutellut joidenkin entisten nilkkamurtumapotilaiden kanssa, ja ovat varoitelleet jopa noin vuoden kuntoutusajasta - ja kaikilla ei ole tullut kuntoon ollenkaan.. Kaikilta on myös tullut varoitusta siitä, että sitten turvotusta vasta tuleekin kun pitää aloitaa kävely ilman kipsiä. Ainut sopiva kenkä on luultavasti nauhat auki oleva lenkkari. Ja fysioterapialähete kannattaa ihan oikeasti käyttää ja jumpata ja kuntouttaa nilkkaa ohjeiden mukaan.

        Netissä surffatessa satuin löytämään aika masentavankin artikkelin nilkkamurtumien potilasvahingoista. Itse satun kuulumaan potentiaaliseen riskiryhmään: minut leikattiin keskussairaalassa ja leikkaajana oli erikoistuva lääkäri mulle jouduttiin laittamaan syndesmoosiruuvi. Tässä linkki jos haluatte maalata piruja seinälle http://www.soy.fi/files/333.pdf

        Mutta toivotaan, että kaikki saamme jalkamme vielä lenkki- ja hiihtokuntoon. Itse haaveilen vähintään pyörälenkeistä ensi kesänä.

        Sellaiseen tulokseen - yksin asioita murehtiessani - olen itsekin tullut, että olen vähän pahempi tapaus. Mitä tuonee tulevaisuus - synkkiä pilviä leijuu...
        Pahinta minulla lienee tuo "pilon tibia" -vamma, joka tarkoittanee sääriluun jonkunlaista halkemista (ilmeisesti, omien tutkimusteni mukaan)

        Näin olen ymmärtänyt, että 6 vkon jälkeen, jos kaikki on kontrolliröntgenin mukaan mennyt ok, jää kipsi pois ja siitä sitten vaan baanalle. No, se ei takuulla kovin notkeansorjaa voi olla!

        Varpaat sinistyy vielä ja kysyinkin asiaa kipsinvaihdossa, mutta kuuluu kuulemma siaan. Sinistymiseen liittyvä pakotus/kipu on tasottumassa.

        Olen saanut samanlaisia vastauksia kavereilta kuntoutumiseen: on yksilöllistä ja kestää pitkään 6 kk --> ja turvotusta ja särkyä kuulemma riittämiin, sitä ei voi välttää.


      • Jopi Jalkapuoli
        -mettäkalamies- kirjoitti:

        Sellaiseen tulokseen - yksin asioita murehtiessani - olen itsekin tullut, että olen vähän pahempi tapaus. Mitä tuonee tulevaisuus - synkkiä pilviä leijuu...
        Pahinta minulla lienee tuo "pilon tibia" -vamma, joka tarkoittanee sääriluun jonkunlaista halkemista (ilmeisesti, omien tutkimusteni mukaan)

        Näin olen ymmärtänyt, että 6 vkon jälkeen, jos kaikki on kontrolliröntgenin mukaan mennyt ok, jää kipsi pois ja siitä sitten vaan baanalle. No, se ei takuulla kovin notkeansorjaa voi olla!

        Varpaat sinistyy vielä ja kysyinkin asiaa kipsinvaihdossa, mutta kuuluu kuulemma siaan. Sinistymiseen liittyvä pakotus/kipu on tasottumassa.

        Olen saanut samanlaisia vastauksia kavereilta kuntoutumiseen: on yksilöllistä ja kestää pitkään 6 kk --> ja turvotusta ja särkyä kuulemma riittämiin, sitä ei voi välttää.

        Kyllä tässä jo jonkinlaiseksi asiantuntijaksi on kehittynyt, kun noita epikriisien termejä koittaa selvittää. Onneksi on tämä netti apuna. Yllättävän vähän sairaalassa sai mitään selkokielistä tietoa omasta vammasta, eikä siinä leikkauspotilaana ja särkylääkehöyryissä oikein osannut kyselläkään. Täytyy tehdä kontrollikäyntiä varten muistilistaa mukaan ja pyytää mm. saada nähdä kuvat "ennen ja jälkeen".

        Sauvoista me ei varmaan päästä eroon saman tien kipsin kanssa ja minulle sairaalan fys.terapeutti sanoi, että saikun jatkuminen nyt annetusta 8 vkosta on aika todennäköistä. Mulla tosin syynä lienee ennenkaikkea se pikän ruuvin poisto. Mun pitäisi palata töihin pääsiäisen jälkeen tiistaina, katotaan miten käy.


      • -mettäkalamies-
        Jopi Jalkapuoli kirjoitti:

        Kyllä tässä jo jonkinlaiseksi asiantuntijaksi on kehittynyt, kun noita epikriisien termejä koittaa selvittää. Onneksi on tämä netti apuna. Yllättävän vähän sairaalassa sai mitään selkokielistä tietoa omasta vammasta, eikä siinä leikkauspotilaana ja särkylääkehöyryissä oikein osannut kyselläkään. Täytyy tehdä kontrollikäyntiä varten muistilistaa mukaan ja pyytää mm. saada nähdä kuvat "ennen ja jälkeen".

        Sauvoista me ei varmaan päästä eroon saman tien kipsin kanssa ja minulle sairaalan fys.terapeutti sanoi, että saikun jatkuminen nyt annetusta 8 vkosta on aika todennäköistä. Mulla tosin syynä lienee ennenkaikkea se pikän ruuvin poisto. Mun pitäisi palata töihin pääsiäisen jälkeen tiistaina, katotaan miten käy.

        Olen kanssasi samaa mieltä. Aika huonosti sairaalassa kerrotaan selkokielellä tilanteesta. Sekin on selvä, että osa tarinasta menee ohi kun on lääkkeissä, hermostunut ja pelottaa. Ja koska ei oikein tiedä ja ymmärrä tilannetta, ei osaa tehdä relevantteja kysymyksiäkään ja ne jäävät sitten posthospitaalisti pyörimään mieleen. Aion myös itse tehdä muistilistan kysymyksistä seuraavaa kertaa varten.

        Kaveri kertoi, että kuvat saa kyllä itselleen. Hän oli vienyt usb-tikun mukanaan jälkitarkastukseen ja sai kuvat jpg-muodossa sinne.

        Se lienee selvä, että sauvoilla on alkuun tuettava kävelyä, mutta miten pitkään? Taitaa olla yksilöllistä ja muutenkin murtumakohtaista. Olen itsekin asennoitunut niin, että saikku todennäköisesti jatkuu 1 - 2 vko ja olen tämän kertonut työpaikallakin.


    • Klesa nilkka

      Jännä kyllä mullakaan ei kipua juurikaan tunnu murtumakohdassa vaan nilkan ja polven sisäsyrjällä ja niissäkin vain ajoittaisia viiltokipuja. Nyt puolivarausluvan jälkeen on terveen jalan akillesjänne alkanut vihoittelemaan ja jouduin vetäisemään siihen ideaalisiteen tueksi. Se tästä vielä puutuisi että terve jalka pettäisi...
      Kysäisin fysioterapeutilta Töölössä kuntoutuksesta ja hän oli sitä mieltä ettei suurin osa murtumapotilaista sitä tarvitse (ja oli muuten ihan tosi rautaisen ammattilaisen tuntuinen) mutta minä en sitä usko! Laitoin e-mailia työterveysfyssarille ja pyysin ottamaan kantaa asiaan. Jos oikeasti on niin ettei fysioterapiaa tarjota julkiselta puolelta, haluan kuntouttaa nilkkani itse, siihen ei ole varaa ettei jalasta kalua tulisi, siihen en suostu! Toki ymmärrän ettei nilkasta entisen veroista tule, mutta haluan tehdä kaiken minkä pystyn ettei jälkikäteen tarvitse harmitella.
      Tänään kävin ulkona kävelemässä poikani kanssa ja se reppana meinasi paleltua pystyyn, sellaisella vauhdilla edettiin. Vauhdin puute johtui yhtä paljon siitä ettei kunto ole entisensä kuin silkasta kaatumisen pelosta, enkä edes mennyt kohdista jota olivat jäässä. Hiekka asfaltilla on sekin aika liukasta... Perhana tätä pelkoa, poistuukohan tämä koskaan?

      • Jopi Jalkapuoli

        Mulle sairaalan fys.terapeutti taas sanoi, että ehdottomasti kannattaa mennä fysioterapiaan ja että sinne tulee lähete "automaattisesti". Mutta ymmärsin kyllä, ettei sitä julkiselta puolelta saa, vaan pitää turvautua yksityiseen sektoriin. Kela korvaa siitä sitten jotain, tosi vähän tosin. Mulla on se hyvä tilanne, että onnettomuuteni sattui työmatkalla, joten myös tuleva kuntotus menee työnantajan vakuutuksen piikkiin.

        Yksi tuttu suositteli myös oman kokemuksensa perusteella lymfahoitoa, auttaa kuulema hyvin turvotukseen.

        Sinä olet ollut urhea kun olet ylipäätään lähtenyt ulos könkkäämään. Minä en ole uskaltanut käydä missään kodin ulkopuolella kuin autokyydeillä ovelta ovelle. Eikä keväisemmistä keleistä (lue sulaneista jalkakäytävistä) ole tietoakaan.. täällä Keski-Suomessa lunta on tullut koko viikonlopun ajan välillä vähemmän, välillä vaakassa ihan taivaan täydeltä :-(


      • Jopi Jalkapuoli

        Vielä piti kommentoida tuota kaatumisen pelkoa, unohtui edellisestä viestistä. Minä sain sairaalasta lähetteen luuntiheysmittaukseen tämän pienienergiaisen luunmurtuman takia. Tärkein syy siihen on tietysti tutkia, onko kyse kohdallani osteoporoosista. Mutta hoitaja korosti myös sitä,että on hyvä tietää jos kyse EI ole siitä mm. siksi ettei jäisi ylimääräistä kammoa kaatumista kohtaan. Saa nähdä millainen tulos tulee, mittaus on vasta toukokuun puolella.

        Miten Töölössä ja TYKSissä, kuuluko tämmöinen murtumapotilaiden hoito- ja seurantaprosessiin?


      • 21
        Jopi Jalkapuoli kirjoitti:

        Vielä piti kommentoida tuota kaatumisen pelkoa, unohtui edellisestä viestistä. Minä sain sairaalasta lähetteen luuntiheysmittaukseen tämän pienienergiaisen luunmurtuman takia. Tärkein syy siihen on tietysti tutkia, onko kyse kohdallani osteoporoosista. Mutta hoitaja korosti myös sitä,että on hyvä tietää jos kyse EI ole siitä mm. siksi ettei jäisi ylimääräistä kammoa kaatumista kohtaan. Saa nähdä millainen tulos tulee, mittaus on vasta toukokuun puolella.

        Miten Töölössä ja TYKSissä, kuuluko tämmöinen murtumapotilaiden hoito- ja seurantaprosessiin?

        Ei minulle ainakaan TYKSissä puhuttu mitään luuntiheysmittauksesta. Johtunee siitä, että olen mies ja leikannut lääkäri totesi, että minulla on tosi kovat ja tiheät luut kun poraili ruuveja ja asetti levyä paikoilleen. Kyseli ja ihmetteli, että miten olen oikein kaatunut, kun olen saanut näin hyvät luut poikki. Sitä kun kuuntelin, en tosiaan tiennyt pitäisikö itkeä vain nauraa. Pieni kaatumakammo tästä taitaa kuitenkin jäädä. Uskoisin että se kuitenkin häipyy meidän kaikkien mielistä pikkuhiljaa.

        Mikä ei tapa, se vahvistaa!


      • -mettäkalamies-
        21 kirjoitti:

        Ei minulle ainakaan TYKSissä puhuttu mitään luuntiheysmittauksesta. Johtunee siitä, että olen mies ja leikannut lääkäri totesi, että minulla on tosi kovat ja tiheät luut kun poraili ruuveja ja asetti levyä paikoilleen. Kyseli ja ihmetteli, että miten olen oikein kaatunut, kun olen saanut näin hyvät luut poikki. Sitä kun kuuntelin, en tosiaan tiennyt pitäisikö itkeä vain nauraa. Pieni kaatumakammo tästä taitaa kuitenkin jäädä. Uskoisin että se kuitenkin häipyy meidän kaikkien mielistä pikkuhiljaa.

        Mikä ei tapa, se vahvistaa!

        Edellisen kertoili mettäkalamies. Lipsahti laskutoimitus (21) väärään kohtaan.


    • Klesa nilkka

      Osteoporoosiasiaa olen minäkin mielessäni pyöritellyt, mutta Töölössä ei moiseen kantaa otettu, tosin en siellä tietenkään asiaa muistanut esille ottaakaan. Itselläni murtuma tapahtui myös (omasta mielestäni) pienienergisesti eli roskia viedessäni jalka vaan lähti alta jäisellä tiellä. Ei kierovammaa, ei hyppimistä, ei korkkareita... Koska minulla on myös rasitteena naissukupuoli ja ikääkin neljänkympin paikkeilla, aloitin omatoimisesti napsimaan kalkkitabletteja kaksi päivässä. Maitotuotteiden määrää olen tietoisesti lisännyt myös ja D-vitamiinia. Ei niistä haittaakaan ole, ja jos luutumisprosessi nopeutuu edes vähän, aina parempi. Jos voin suositella, Calcichew-purutabletit maistuvat tosi hyville!
      Helsingissä tuli viime yön aikana noin 5 senttiä lunta joten ulos ei toistaiseksi taasen ole asiaa, joten eiköhän ajatella lämpöisiä ajatuksia jos lumipeitekin vajoaisi, eli jäitä poltellessa...

    • Jopi Jalkapuoli

      Täytyy antaa pisteet tässä asiassa K-S keskussairaalalle: siellä pienenergisten (omalta pituudelta kaatuminen) murtumapotilaiden hoito-ohjelmaan kuuluu ymmärtääkseni automaattisesti osteoporoosihoitajan kanssa riskitestin tekeminen ja sen perusteella rutkasti ohjeita kalsiumin ja D-vitamiinin saamisen varmistamiseksi. Ainakin minun kanssani hoitaja tuli keskustelemaan ihan "pyytämättä ja yllättäen". Osteoporoosiriskiryhmään kuuluvat (keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset) laitetaan myös jatkotoimenpiteenä luuntiheysmittaukseen - sinne siis.

    • Pienen koiran emäntä

      TSEMIÄ KAIKILLE.
      4.2. kaaduin nilkkamurtumaseurauksin.
      Leikkausta odottelin kolme päivää osastolla lääketokkurassa,
      oksennellen ja jalka väliaikaisesti tuettuna. Tosi masentava kokemus!

      Nyt voitonpuolella ollaan. Saisin kävellä jo kipsillä, mutta kehräsluut
      kipytyy ihan älyttömästi, HARMITTAA.

      Sain sairaalasta mukaani kepit sekä rollaattorin.
      Rollaattorilla "huristelin" ympäri kämppää terveellä jalall vauhtia potkien,
      oli tosi kätevä!

      Nyt työntelen rollaattoria kuin Mummot konsanaan.

      Kertokaa kokemuksianne kipsi jalassa kävelystä.
      Kipsikenkää en ole pitännyt kuin lääkärireissuilla.

      Ikkunasta ed. kevään tuloa katselen, kahdeksan viikkoa jo sisällä!

      • Jopi Jalkapuoli

        No huh, sinähän olet jo tosi konkari... itselläni tulee onnettomuudesta huomenna 5 vkoa ja tässäkin on ollut olemista. Kuinka kauan kipsikautesi vielä kestää?

        Eilen kävin tosin eka kerran kaupassa, oikein isossa marketissa (autokyydillä tietenkin). Kauppareissu onnistui ihan hyvin, mielestäni menin siellä ihan hyvää vauhtia puolivarauksella eikä kipuja tuntunut. Kotona jalka sitten kyllä protestoi: verenkierto ei taas oikein toiminut (varpaat tummanpunaiset) ja turvotustakin tuli. Hieronnalla, kohoasennolla ja kylmäpakkauksella sitä sitten hoivasin. Onnekseni jalka ei edelleenkään tunnu mitenkään kipeältä, eli olen toiveikas ruuvausten onnistumisesta. Kipsikenkää en ajatellut hommatakaan koska toiveissa on kipsistä eroonpääseminen viikon päästä. Tuskinpa sitä ennen juuri tuonne lumisille ja liukkaille kaduille tulee jalkauduttua.

        Rollaattori on varmasti kätevämpi kuin kepit - siinähän saa hyvin kuljeteltua tavaroitakin. Jalkapuolesta kun tulee rasittavasti myös kädetön keppien kanssa könkätessä.

        Tsemppiä taas meille kaikille!


    • Klesa nilkka

      Minulla on kävely puolivarauksella sujunut tosi hyvin, toki jalka iltaa kohden kipeytyy hieman, mutta turvotusta ei juurikaan ole. Kätevä tunne jalassa kun tuntuu että se on turvoksissa, muttei kuitenkaan ole. Kertaalleen olen varausluvan jälkeen joutunut turvautumaan "kovempiin" troppeihin kun tuntui ettei missään asennossa ole hyvä olla ja sitä virhettä en toiste tee, seurauksena oli järjetön huimaus ja jysäri. Mielummin kärsin kivusta, mutta onneksi tuota yhtä poikkeusta lukuunottamatta suurempia kipuja ei ole ollut. Ja onhan se hyvä huomata ettei minusta ainakaan kipulääkekoukkuun jääjäksi ole :)
      Ulkoilu on minunkin kohdalla jäänyt alkuinnostusta laimeammaksi, iltapäivisin olen lähes joka päivä itseni ulkoistanut, mutta lenkit jäävät pariinsataan metriin jäisten jalkakäytävien rajoittaessa menoa. Tulisipa jo kesä...
      Toivoisin kuulevani teiltä jotka ennen minua pääsette kipseistänne eroon kokemuksia sitten kun kävelyharjoitukset alkavat ilman kipsiä. Se on vaihe joka minua eniten jännittää, töihin kun pitäisi tähän tietoon palata vain viisi päivää kipsin (=Walker) poiston jälkeen. Järki jotenkin sanoo ettei jalka viidessä päivässä verry kävelykuntoon vaan päinvastoin kipeytyy, mutta ehkäpä olen väärässä..
      Aurinkoisin terveisiä pääkaupungista :)

    • Jopi Jalkapuoli

      Hiphei, tänään minulla alkoi jo täysivarausviikko! Ainakaan vielä mitään kipuryöpsähdystä ei ole ilmaantunut, toivottavasti on hyvä merkki. Ajattelin kuitenkin aloitella varsin varovasti ja pitää sauvoja tukena vielä suurimmaksi osaksi, ei pidä ahnehtia liikaa näin aluksi.

      Nyt sitten vain mennään kohti ensi viikon kontrollia ja toivottavasti ortoosin poistoa. Siitä kahden viikon päästä tulee sitten pelätty syndosmoosiruuvin poisto. Siitä operaatiosta kuulin varsin "rohkaisevan" kuvauksen: kivuliain toimenpide ikinä :-/ No, se on sitten sen ajan murhe..

    • Klesa nilkka

      Onnea, onnea, toivottavasti kaikki menee hyvin! Päivitä tuntojasi tänne jotta tiedämme mitä tuleman pitää, myös jos kaikki menee loistavasti. Pakkohan tässä on positiivisesti ajatella ja uskoa siihen että kyllä meidän kaikkien nilkoista vielä kalu tulee, ajan kanssa. Tämä kesä voi mennä korkeintaan fillaroidessa; mutta ensi vuonna tähän aikaan toiveissa lenkkeily, uskotaan näin?
      Älä suotta tulevaa ruuvinpoistoa pelkää, pakkohan se on tehdä jotta nilkka pääsee paranemaan, eikö vain?
      Tsemppiä toipumiseen kaikille!!

    • Jopi Jalkapuoli

      Pari päivää pääosin ilman sauvoja köpöttelyä takana. Oli kyllä aika jännitttävää ja vähän pelottavaakin ottaa eilen ensimmäinen askel viiteen viikkoon ilman keppejä. Yllättävää kyllä se ei sattunut ollenkaan.

      Eilen illalla nilkka oli hieman turvoksissa, mutta särkyjä ei juurikaan ollut vaikka kävelyä (osin puolivarauksella) tuli aika paljon kauppakäynteineen. Tänään yllättäen eniten on kipeytynyt kipsisaappaan yläpuolelta pohkeen yläosa ja polvitaive. Varmaan siksi, että kävelyasento ei kipsin kanssa ole kovinkaan luonnollinen. Jännityksellä odotan sitä, miten kävely onnistuu jatkossa ilman tuota saapasta..

      • -mettäkalamies-

        Hienoa kuulla, että kävelyharjoituksenne ovat lähteneet hyvin ja vieläpä melko kivuttomasti liikkeelle. Saitteko muuten jotain Buranaa voimakkaampaa troppia siltä varalta, että rasituksen myötä kivut käy nilkassa sietämättömiksi?

        Mulla vielä varpaat sinistyy kun jalka on alaspäin ja iho kesii varpaista ja jalkapöydän päältä irti. Positiivista on se, että eilen loppui laskimotukoksen estopiikin laitto vatsaan. Saitteko te muuten ko. piikit? Ja mitkä oli ohjeet kun piikittäminen loppuu ja alkaa "rehabilitoitumisjakso" ;-) ettei tukosta tulisi?

        Jopi kertoi, että syndesmoosiruuvin poisto arveluttaa, koska se pitäisi olla kivulias toimenpide. Minulla ei ko. ruuvia ole enkä siitä mitään tiedä, mutta eikö sitä sitten tehdä selkäydinpuudutuksella?


      • Jopi Jalkapuoli
        -mettäkalamies- kirjoitti:

        Hienoa kuulla, että kävelyharjoituksenne ovat lähteneet hyvin ja vieläpä melko kivuttomasti liikkeelle. Saitteko muuten jotain Buranaa voimakkaampaa troppia siltä varalta, että rasituksen myötä kivut käy nilkassa sietämättömiksi?

        Mulla vielä varpaat sinistyy kun jalka on alaspäin ja iho kesii varpaista ja jalkapöydän päältä irti. Positiivista on se, että eilen loppui laskimotukoksen estopiikin laitto vatsaan. Saitteko te muuten ko. piikit? Ja mitkä oli ohjeet kun piikittäminen loppuu ja alkaa "rehabilitoitumisjakso" ;-) ettei tukosta tulisi?

        Jopi kertoi, että syndesmoosiruuvin poisto arveluttaa, koska se pitäisi olla kivulias toimenpide. Minulla ei ko. ruuvia ole enkä siitä mitään tiedä, mutta eikö sitä sitten tehdä selkäydinpuudutuksella?

        Minulla vahvimmat lääkkeet ovat kotikäytössä olleet Burana ja Para-tabs yhdistelmänä - tehostavat kuulema toistensa vaikutusta. Sairaalassa sain vahvempiakin troppeja, mutta ne aiheuttivat mulle pahoinvointia ja oksentelua ja onneksi kivut hellitti niin, että pääsin niistä jo sairaala-aikana.

        Minä sain laskimotukosta estäviä napapiikkejä vain sairaalassa (3 vrk). Tukoksen estämisen ohjeeksi kotiin tuli lähinnä ohje pumpata nilkkaa säännöllisesti (edellyttää ortoosin poistamista). Sinulla pitkä lääkitys johtuu varmaan kiinteästä kipsistä jonka sisällä et pääse juurikaan edistämään jalan verenkiertoa. Mullakin tosin laskimo-ongelmia on edelleen, mutta täytyy toivoa, että ne loppuu ortoosin poistoon ja siihen, että lihas pääsee kävellessä taas liikkumaan suht normaalisti.

        Syndesmoosiruuvin poisto tehdään paikallispuudutuksessa, eli vain ihon pinta puutuu - jokaisen kierteen ruuvaaminen onkin sitten kuulema yhtä tuskaa. Itse toimenpide ei onneksi kestä kuin muutaman minuutin, mutta ruuvin poistosta saattaa jäädä pidemmäksikin aikaa ikävää hermosärkyä. Että saattaahan tässä vielä aikamoinen savotta olla edessäkin...

        Kuulumisiin taas :-)


    • Klesa nilkka

      Minullakin kipulääkityksenä olivat Burana ja Para-Tabs, mutta sen keppien altalähdön ja leikkauksen jälkeen myös Tramal. Kivut olivat sitä luokkaa, että tuskasta huusin, lienee syynä se että luunpäät eivät olleet kohdakkain ja siis hankasivat ja rutisivat aika ilkeästi vastakkain kun jalkaa liikutin. Aika pöppöröön Tramal vei eikä pahoinvoinnilta ja huimaukseltakaan säästytty ja onneksi pääsin siitä eroon pian leikkauksen jälkeen. Ihmettelen kyllä kuinka jotkut moista troppia syövät kuukausi- tai vuositolkulla... Vielä niitä on jäljelläkin, pitäisiköhän laittaa katukauppaan :))
      Tuosta hermosärystä; mulle leikkaava lääkäri kertoi, että joutui leikkauksen aikana siirtämään epätyypillisessä paikassa (eli leikkauskohdassa)ollutta "pereneushermoa"? ja ilmeisesti siitä muistona on ovela sähkötyksen tunne jalkaterän ulkosyrjällä. 4. varvas on tunnoton, muttei onneksi liikuttamista haittaa. Tulevaisuus näyttää vaikuttaako em. esim tasapainoon tai yleensä liikkumiseen. Fyssari oli sitä mieltä ettei pitäisi haitata kun on vain keskimmäinen varvas mutta tiedä häntä.
      Jopi, nyt olet viikon verran tassutellut täyspainolla, oletko kuinka paljon käyttänyt keppejä tukena sisällä/ulkona liikkuessasi? Rasittuuko jalka kuinka paljon, turvottaako?
      Mettäkalamies, jos nahka alkaa kesiä, osta jotain rasvaista rasvaa ja tunge sitä niihin kohtiin mihin käsiksi pääset. Jos nahka nimittäin menee rikki niin iskee pian ruusu kinttuun ja sitä ei nyt tässä tilanteessa enää kaivata... Mutta rasvaa vain ne kohdat mitkä on ilman kanssa tekemisissä ettei ala hautoa kipsin alla.
      Tsemppiä teille, täällä tulee vettä vaakatasossa, toivottavasti lumikerros saa kyytiä :)

    • Jopi Jalkapuoli

      Niin, takana on täysipainolla könkkäämistä viime perjantaista asti. Parin päivän jälkeen polvitaive kipeytyi ihan sairaasti, mutta tänään se on yllättäen ollut parempi. En ole enää käyttänyt kotona/sisällä ollessa keppejä ollenkaan, ulkoiluressuilla olen pitänyt niitä mukana tukena ja turvana. Nilkassa ei ole ollut kipuja lainkaan, iltaa kohti ongelmana on edelleen ollut laskimoverenkierron heikkous (punaiseksi menevät ja vähän turpoavat varpaat).

      Torstain kipsinpoiston jälkeen keppejä varmasti taas tarvitaan kun ei ole enää tukea nilkan ympärillä. Ei varmaan kannata lähteä sille reissulle takki auki ilman sauvoja jos meinaa kunnialla päästä sieltä vielä kotiin ;-)

      Luulen, ettei se sinun 5 päivääkään kipsin poistosta riitä töihin palaamiseen. Joitakin kokemuksia olen kuullut, että viikko kipsin poistosta on mennyt kahdella sauvalla ja toinen vko yhdellä (terveen jalan puolella), kolmannella on jo jotenkin pystynyt kävelemään ilman keppejä. Nilkkatuki on varmaan hyvä hommata, se mahdollistaa eteen-taakse -liikkeen mutta ei päästä nilkkaa linksahtamaan sivulle päin. Tästäkin täytyy muistaa kysyä torstain lääkärikäynnillä. Fyssari sitten varmaan katsoo, että kävelyasento on oikea - kuntoutumisen kannalta pahin virhe on kuulema opetella ontumaan.

      Minulla iho kesi hieman myös säärestä ja leikkaushaavan vierestä, mutta tokeni ahkeralla rasvauksella - taas näitä poistettavan ortoosin etuja. Jostain luin, että ihon kesiminen on myös merkki heikentyneestä laskimokierrosta.

      Vettä tulee täälläkin, eiköhän jäiset jalkakäytävät siitä pikkuhiljaa sula kävelykuntoon, myös meille liikuntarajoitteisille :-)

      • -mettäkalamies-

        Kevät tosiaan edistyy, lumet sulaa lämmössä (nyt 6) ja vesisateessa vauhdilla ja Jopilla on edessä kauan odotettu päivä... Toivotaan, että kaikki on kunnossa.

        Tänään varmistui, että minun jälkitarkastuspäiväni on 21.4. Kipsi tulee tällöin olleeksi 6 vko ja 4 päivää eli menee hiukan 6 vkosta pitkäksi, koska minut leikannut lääkäri ei ole aiemmin töissä. Tarjottiin kyllä mahdollisuutta mennä toiselle lääkärille jo ensi viikolla, jolloin olisi oltu 5 ½ vkossa, mutta valitsin kuitenkin näin, koska olen ymmärtänyt, että olen vähän normaalia nilkkamurtumaa hankalampi tapaus ja toisaalta ajattelin myös, että on hyvä kun nilkkani katsoo sama pätevä tohtori kuin sen leikkasikin. Kaverit kyllä sanoivat, että oletko ihan hullu... mene ja tiedä. Emäntä tosin oli sitä mieltä, että tämä oli hyvä ratkaisu, vaikka tunnelma kotona ajoittain kiristyykin :-).

        On tämä yli 6 vko kyllä pitkä aika olla varaamatta jalalla, mutta toisaalta lopputuloksen kannalta muutama ylimääräinen päivä ei liene juurikaan haitaksi.

        Päivittäkäähän kuntoutumisstatustanne, olen hengessä mukana ja koitan tulla sisukkaasti perässä, vaikka "from here to eternity -fiilinki" onkin.


    • Klesa nilkka

      On ollut jännä huomata tämän sairasloman aikana kuinka persoona ihan muuttuu (ja ei, en ole mennyt sekaisin) , ja tarkoitan tällä sitä että minun kaltaiseni melkoisella temperamentilla varustettu immeinen joka normaalielämässä tukeutui mottoon " tee kaikki mitä vain voit tänään ja mielellään jo eilen", onkin nyt leppoisa "otetaan päivä kerrallaan"-tyyppi. Tämän alustuksen perusteella sanonkin mettäkalamiehelle että ei se päivä sinne tänne mitään tee, onhan tässä aikaa odottaa, pääasia että saadaan nilkat kuntoon loppuelämää varten :))

      Minä sain eilen täysvarausluvan ja voi sitä iloa kun sain viimeinkin kannettua kahvikupin kädessäni pöytään, eikä yhtään loiskunut yli :)) Tosin liikuskelin yhden sauvan turvin, ulkona käytin kahta keppiä, mutta salavihkaa sisätiloissa otin jo ihan kunnon askelia ilman keppejä. Lasten kommentti oli mielenkiintoinen : äiti sä näytät ihan normaalilta taas. Lapsiraukat, vammaista (lue liikuntarajoitteista) äitiä ovat joutuneet katselemaan...

      Huomasin tarkkailevani itseäni kivun suhteen tarpeettoman paljon eilispäivänä ja kaikennäköistä sitä olikin huomavinaan, milloin vihlaisi nilkasta, milloin polven sisänurkasta, välillä mukamas jalkaterästäkin, mutta kaikenkaikkiaan olo oli mitä parhain, odottamaani kivuliaisuuta ei tullut ollenkaan. Jonkinlainen Maija Poppaskenkä kyllä täytyisi kehittää että saisi ryhdin tasapainoon. Ei muuta kuin leuka pystyyn ja eteenpäin!!

      Kärsivällisyytta teille kaikille, kyllä tästä vielä liitoon lähdetään eli vaikeuksien kautta voittoon, eikö vain?
      Jopi, päivitä statuksesi kun palaat kontrollista, pitelen tässä peukkuja ylhäällä että kaikki menisi hyvin ja kotiutuisit ilman kipsiä.

    • Jopi Jalkapuoli

      No niin, kontrollikäynti on nyt takana: ortoosista on nyt luovuttu! Lääkäri oli sama joka leikkasi ja esitteli alkuun kaikki kuvat (ennen leikkausta, leikkaussalissa otetut sekä tänään otetut). Murtumarako on täyttynyt hyvin, tukilevy paikallaan ja ruuvit hienossa rivissä. Eli niiltä osin kaikki ok.

      Lääkäri oli vähän kiireisen ja hätäisen oloinen ja puhui välillä niin ammattitermeillä, että tipahdin kyydistä.. Onneksi mulla oli muistilista mukana että sai kysyttyä niitä asioita mitä mielessä oli (jossain vaiheessa huomasin, että se oli jo osan niistä selittänytkin niillä omilla termeillään, heh...). Minulla kipein kohta, nilkan sisäsyrjä, johtuu nivelsidevammasta joka paranee kuulema huomattavasti hitaammin kuin luu, eli sen kanssa kipuilua tulee olemaan "kuukausia". Turvotusta oli luvassa myös kävelyharjoitusten myötä.

      Kuntoutusohjeita tuli tosi niukasti: lähinnä neuvoi pumppaamaan pyörittelemään nilkaa ahkerasti sekä suositteli tasapainolautaa. Lähetteen fys.terapiaan sain kun sitä erikseen pyysin, mutta sairaala ei sitä tarjoa, vaan pitää mennä yksityiselle. Nilkkatuestakin kysyin: sanoi, että se on lähinnä henkinen tuki, eli ihan ok kunhan ei anna sen vaikuttaa nilkan itsensä kuntouttamisaktiivisuuteen.

      Mutta, mutta... viikon ihana vapaus ilman sauvoja on nyt sitten joksikin aikaa mennyttä. On kuulkaas todella alaston ja turvaton olo yrittää ottaa askelia ilman kipsiä, ei tule mitään. Seisominen normaalisti on sitä vastoin ihanaa kun jalat ovat saman mittaiset :-)

      Ruuvin poistoaika tuli tiistaille 26.4. jonka piti olla eka työpäiväni, eli ainakin sen verran saikku jatkuu. Lääkäri arveli, että voi olla, että tarvitsen sairauslomalle jatkoa vielä sen loppuviikon, mutta toivottavasti pääsen töihin sitten viimeistään vapulta.

      Näin se homma etenee, tervetuloa perässä!

    • Klesa nilkka

      Onnea Jopi! Ihanaa, että valoa näkyy tunnelin päässä. Kerro kuitenkin kuinka paljon pystyt/uskallat varata jalalle ilman kipsiä. Onko lupa varata täydellä vai mahdollisesti kivun sallimissa rajoissa vai miten se menee? Kuinka jäykkä nilkkasi on, taipuuko eteen-taakse monta senttiä? Pystytkö yhtään kallistelemaan
      puolelta toiselle? Osaisitko arvioida kivun määrää varatessa ilman ortoosia esim asteikolla 1-10, suurin ollen pahin mahdollinen kipu?

      Ymmärsinkö oikein ettet saanut tarkkoja kuntoutusohjeita ollenkaan? Minä olin ilmeisesti vähän liiankin innokas kuntoutusprojektissa (eli tietämään etukäteen) ja sainkin jo kontrollikäynnillä lippulapun omatoimiharjoituksista joita suosittelevat ortoosinpoiston jälkeen. Jos haluat, voin kopsia niitä tännekin vai oletko jo buukkaamassa fyssarille aikaa, tietty parempi olisi saada jumppaohjeet silmästä silmään jumpparin kanssa...

      Kamalasti kysymyksiä, mutta olisin tosi iloinen jos kertoisit tuntojasi, että tietäisin mitä tuleman pitää.

    • Jopi Jalkapuoli

      Päivitystä eilisiin kuulumisiin.. uskaltauduin sitten kuitenkin jo eilen illalla kokeilemaan askeleiden ottamista ilman keppejä ja onnistuihan se :-)
      Tämän päivän olen tässä sisätiloissa kävellyt lähes koko ajan ilman sauvoja. Ohje oli, että tärkeintä on yrittää kävellä mahdollisimman oikein, eli ei ontua tai linkuttaa, ja varata saa ihan koko painolla. Vauhti on näinollen tosi hidas, mutta kuten sanoitkin, siihen tässä on joutunut opettelemaan muutenkin..

      Minulla on korkea kipukynnys: minun asteikolla ortoosin kanssa kävellessä kivun tunne oli aikalailla nolla, nyt luomukävelyllä se on ehkä jotain 5. Kipua ei tunnu lainkaan murtumakohdassa, mutta nilkka on sisäsivulta ja takaa todella kireä ja myös kipeä. Eteen-taakse liikkuvuus on parempi, sitä harjoitusta olen tehnyt ohjeiden mukaan koko toipumisajan, ero terveeseen nilkkaan liikkuvuudessa on noin 5 cm. Sivusuunnassa liikerata on tosi niukka (syndesmoosiruuvikin sitä rajoittaa) ja ympäri-liike on kyllä säälittävän pieni. Turvotusta on myös tullut aiempaa enemmän.

      Kuntousohjeita ei tosiaan tullut oikeastaan ollenkaan, vain maininta tasapainolaudasta ja oikeasta kävelyasennosta. Minulla kun ei edes ollut mitään välikontrollia, niin en ollut saanut niitä missään vaiheessa. Mutta nyt aion varata fyssarille aikaa, eli eiköhän niitä sieltä tule ihan kädestä, tai paremminkin jalasta, pitäen :-)

      Mielelläni näitä tuntemuksia täällä jaan - kaikista parhaiten me samassa veneessä olevat toisiamme ymmärrämme ja jaksamme olla niistä kiinnostuneita. Eli kirjoittelemisiin taas!

      • -mettäkalamies-

        Hienoa Jopi, olet päässyt loppusuoralle! Se on vielä meille kaikille varmasti pitkä, mutta tuossa vaiheessa loppu jo häämöttää. On varmasti mahtava tunne kun uskaltaa - edes hetkeksi - jättää kepit nurkkaan.

        Mitä varten sinulle muuten se syndesmoosiruuvi laitettiin? Vaikka mulla on pahempi murtuma niin sellaista ei ole. Liittynee murtuman tyyppiin... Edelleen menee varpaat jalan oleessa alaspäin siniseksi, mutta tuntuisi kyllä, että kivut ovat vähenemään päin; jalka ei ole enää niin kipuherkkä tärähdyksille, kolahduksille ja pikku väännöille. Huomasitteko te mitään samantyyppistä?

        Mulla on vähän samaa taipumusta kuin Klesalla. Huomaan väillä tarkkaillevani jalkaa ihan jatkuvasti... Tuntuuko sitä, tuntuuko tätä? Koitan ajatella positiivisesti, että kaikki on hyvin ja menee ok ja ensi talvena hiihdetään. Se jää nähtäväksi.

        Saitko Jopi mitään vastauksia/ennustetta, koska voit kokeilla hölkkää tms? Mikälainen kipu pitäisi vielä ola normaalia? Tai mitä ei missään tapauksessa saa tehdä yrittää heti?

        Tarmoa kuntoutukseen teille molemmille ja täytyy vielä kerran todeta, että on tämä netti mahtava apuväline vertaistuessa ja kokemuksien jakamisessa.


    • Jopi Jalkapuoli

      Täytyy vielä hehkuttaa illan päätteeksi - kävin jopa kaupassa ilman sauvoja ja ihan oikea kenkä jalassa. Lenkkarin kanssa kävely on itseasiassa vielä paljon helpompaa kuin sukkasillaan. Onhan jalka nyt tietysti taas turvonnut, mutta eiköhän kohoasento ja kylmäpakkaus yön lepo auta siihen.

      Lääkärireissulla sain selville mm. sen, että murtumatyyppini on Weber B, eli ei ihan niin vaikea kuin sinulla. Syndesmoosi on kahden pohje-/sääriluun välissä olevaa sidoskudosta ja se voi revetä vääntövammoissa. Syndesmoosin tehtävänä on pitää "nilkkahaarukkaa" kasassa, eli estää sen leviäminen ja sitä kautta nivelrikko. Minulla luut liikkui murtuessaan niin, että syndesmoosi repesi ja siksi nilkkahaarukan tueksi piti laittaa tuo ruuvi. Lohduttavaa tässä on se, että syndesmoosi on uusiutuvaa kudosta ja siksi ruuvin voi poistaa noin 10-12 vkon päästä onnettomuudesta.

      Ennusteesta emme varsinaisesti lääkärin kanssa puhuneet, muuta kuin sen, että nivelsiteet tulee olemaan kipeät kuukausia ja että syndesmoosiruuvin katkeamisen estämiseksi ei pidä tehdä nilkalla rajuja vääntöliikkeitä - ikäänkuin niitä kärsisi tarkoituksella tehdäkään..

      Sainensi keskiviikolle ensimmäisen ajan lääkintäjumpparille - jospa hän uskaltaisi ja osaisi kertoa yksilöidympää ennustetta. Mutta muistan, että jo sairaalassa ollessa fys.terapeutti sanoi, että toipuminen täyteen toimintakuntoon kestää ainakin vuoden. Sen verran lääkäri kannusti, että liike on parasta kuntoutusta ja oma aktiivisuus on avaintekijä kuntoutusprosessin onnistumisessa.

      Minulla laskimoverenkierto tuntuu oleellisesti parantuneen heti kipsin poiston jälkeen, nyt kun pohjelihas pääsee taas normaalisti liikkumaan.

      Tsemppiä sinulle vielä neljän päivän jatkoajallekin - tässä kärsivällisyyttä koettelevassa prosessissa maailma ei varmastikaan enää siihen kaadu. Itselläni hoitava ja leikannut lääkäri on vasta ortopediaan erikoistuva - väistämättä tulee mieleen ajatus/epäilys siitä, että onko hänen ammattitaitonsa ja kokemuksensa tuottanut minulle parhaan mahdollisen hoidon? Mutta täytyy olla toiveikas, onhan kaikki ainakin toistaiseksi mennyt hyvin.

      Tästä vertaistuesta vielä: mieheni joku päivä naureskeli, että miten aion identifioida itseni jatkossa jahka tästä nilkkamurtumapotilaan roolista paranen ;-)

    • joukkotappelunuhri

      Hei "nilkkamurtumankohdanneet",

      26.3.2010 jäin eräässä ravintolassa täysin ulkopuolisena tanssilattialla tapahtuneen joukkotappelun alle sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä seurauksella, että oikea nilkkani meni täysin päreiksi. 6 miestä rysähtää päälle, joten ... Trimalleolaris tarsi...

      Kuluneen vuoden aikana on pinna ollut hiukan piukalla paitsi itsellä, myös perheellä ja läheisillä. Asuminen kahdessa kerroksessa kipsin ja keppien kanssa oli yhtä helvettiä, kun en saanut varata kipsatulle jalalle pätkääkään 8 viikkoon ja kierreportaissa kepeillä koikkelehtiminen oli hankalaa. Onneksi lapset olivat apuna isänsä ollessa työkomennuksella muualla. Yrittäjyys toi kieltämättä omat haasteensa asiaan. Jospa olisikin voinut olla sairaslomalla lääkärin jo alussa määräämän 8 viikkoa.

      Joka tapauksessa pahasti murtuneen nilkan " leikatun tms." kanssa tie on pitkä. Itselläni meni molempien kehräsluiden lisäksi kantaluu, nivelsiteet ja hermot jne. Vähän yli vuosi on mennyt ... Kipuilee yhä edelleen. Missään nimessä ei vaadi enää sitä lääkitystä, joka sairaalasta kotiuduttua tuli määrätyksi. Kipu vähenee, turvotus vähenee (vaikkakin minulla hyvin hitaasti), mutta se helpottaa. Tasapaino on edelleen vähän mitä sattuu, koska vammani oli niin paha. Nilkka taipuu jo n. 75 % entisestään. Jalkapohjassa olevien jänteiden kanssa on ongelmia. Portaat alaspäin tuottavat hankaluuksia yhä edelleen. Ylöspäin pystyn kyllä kävelemään vaikka kuinka paljon.

      Tsemppiä! Vuosi sitten Töölön kirurgi sanoi, että n. 6 kuukauteen ei tarvitse edes yrittää laittaa lenkkaria jalkaan. Ei saa tehdä mitään äkkinäistä eikä hyppiä tms. Nyt on mennyt vähän yli vuosi. Kaksi n. 1,5 km hiihtolenkkiä tasamaalla takana. Kinttu kestää hyvi reippaat, pitkät sauvakävelyt, uimisen, hydrobicin, mutta ei esim. soutulaitetta salilla. Hölkkäämistä en ole uskaltanut vielä kokeilla.

      Hitaasti hyvä tulee .... Sitä Herra Miehenikin hokee minulle viikoittain.

    • Klesa nilkka

      Nonniin, viikonloppu takana. Kävely sujuu hyvin sisätiloissa ilman keppejä, mutta ulkona käytän vieläkin molempia kepukoita lähinnä henkisen tuen vuoksi. En tiedä mistä johtuu, mutta kipeä nilkka on vihoitellut koko viikonlopun, liekö liikaa rasitusta vai liian vähän lepoa. Eilen jouduin ottamaan taas Burana Panadol kombinaation kun kipu kasvoi liikaa. Vähän pelottaa kun lueskelin Jopin kertomusta siitä ettei nilkka juurikaan kipuillut täyspainovarauksen aikana (ortoosin kanssa). Itse kuvailisin eilistä kipua noin 6:ksi, mitähän se mahtaakaan olla kun luomuna mennään? Turvotusta on tullut myös kuvioihin, siitä en leikkauksen jälkeen ole juurikaan kärsinyt, nyt herne-maissi-paprikat on olleet iltaisin tarpeen.
      Juttelin tässä erään kohtalotoverin kanssa, joka pääsi kipsistä eroon viikko sitten perjantaina ja palasi töihin heti maanantaina (ei voinut olla kauempaa pois) ja hän kertoili että säryt ovat olleet ihan kamalia ja suositteli ottamaan lisää sairaslomaa jos vain mahdollista. Tälle kohtalotoverille ei fysioterapiaa oltu julkiselta puolelta suostuttu kirjoittamaan (siis edes lähetettä!), sanottu vain että kävelemään vaan niin kyllä se siitä. Onneksi on työterveyshuolto, jossa suhtautuvat fysioterapiaan suopeliaammin...Ihan vihaksi pistää, miten väliinpitämätöntä meininki on tämän päivän julkisessa terveydenhuollossa. Itse osaan vaatia oikeuksiani ja tarvittaessa tinkkaan niiden perään tiukastikin, mutta kuinka paljon onkaan niitä jotka eivät osaa/pysty/kykene ja jäävät näin oman onnensa nojaan?
      Tulevaisuudesta vielä.. Tiesittehän, että sairasloman jälkeen on mahdollista osasairaslomalle? Eli mahdollista on tehdä lyhennettyä päivää (toki mikäli se työnantajan kanssa on sovittavissa) ja Kela korvaa osan ansionmenetetystä. Lääkärit ovat huonosti tietoisin tästä vaihtoehdosta, sitä pitää osata kysyä, vaatii B-todistuksen..Ja osasairaslomalle pitää tietysti jäädä välittömästi sairasloman loputtua, kokeilujaksoa ei sallita :) Itselleni tämä voisi olla varteenotettava vaihtoehto koska työni on paljon jalkojen päällä tapahtuvaa, liikkuvaa työtä.
      Tsemppiä taas teille kohtalotovereille, ja positiivisia ajatuksia (niitä tarvitaan :))

    • Jopi Jalkapuoli

      Hienoa, että kävelyharjoitukset ovat sujuneet, vaikkakin hieman kivun kanssa.

      Ihan samaa ajattelen tuosta jälkihoidon tasosta, en voi käsittää, että akuutin vaiheen jälkeen kuntoutukseen ei olla valmiita panostamaan ollenkaan. Minullekin jäi lääkärikäynnillä sellainen tunne, että jos minulla ei olisi turvana työnantajan vakuutusta fysioterapian maksajana, niin lähetetteen saaminen olisi ollut nihkeää. Säästetäänkö siis Kela-korvauksistakin vai mitä tämä oikein on..?

      Itse olen edelleen pärjännyt edelleen ilman keppejä, tosin perjantain ponnistusten jälkeen piti ottaa viikonloppu hieman rauhallisemmin ja pysytellä pääosin sisätiloissa. Tuli turvotusta ja jostain syystä myös yleinen heikotus ja huono olo. Johtuneeko sitten jalasta vai ihan muusta? Särkylääkkeitä en ole kuitenkaan tarvinnut. Nyt kuitenkin huolestuttaa nilkassa olevat teräslevy ja ruuvit - mielestäni ne tuntuvat entistä selvemmin ihon alla, ja joistain kohtaa levyn kohta myös hieman kosketusarka. Toivottavasti ne nyt ei ole jotenkin taipuneet eri asentoon kävelyn aloittamisen myötä..? No, viimeistään syndesmoosiruuvin poiston yhteydessä tämä selvinnee.

      Tuntuu tosi vaikealta suunnitella työhönpaluuta ja osata arvioida jaksamistaan. Harmi kaikkien kannalta jos joutuukin hakemaan uudelleen saikkua jo työt aloitettuaan. En ollut tiennytkään tuosta osa-aikaisesta sairauslomasta, mutta se tuntuisi aika järkevältä ja houkuttelevalta vaihtoehdolta esim. kesälomaan asti. Täytyypä selvitellä asiaa!

      Jaksamista ja positiivista mieltä toivotan minäkin :-)

    • Klesa nilkka

      Hiljaista tuntuu olevan täällä, lieneekö olette ulkoistaneet itsenne kevätaurinkoon kuten minäkin olen tehnyt :) vai onko paraneminen niin vauhdikasta ettei vertaistukea enää niin tarvita? Itse käyn lähes päivittäin täällä kuikuilemassa oletteko laittaneet kuulumisianne..
      Itselläni on ollut tällä viikolla vauhti päällä, kävely sujuu nyt ilman sauvoja ja ilman kipua (Walkerin kanssa) ja täytyy sanoa, että vapauden tunne on suorastaan kutkuttava. Ihanaa kun pääsee itse kauppaan eikä tarvitse enää tukeutua muiden apuun aivan kaikessa. Olen yrittänyt hoitaa kuntoon asioita jotka pakkomakoilun aikana ovat jääneet hoitamatta, koska jännitän aivan simona ensi keskiviikon viimeistä kontrollia, sitä kun tästä tuesta pitäisi luopua ja opetella kävelemään "niinkuin ennen". Mitä jos se ei onnistukaan? Mitä jos luutuminen on mennyt vikaan? Argh, panikoin turhaan, mutta en voi itselleni mitään.. Toisaalta, näin välikontrollissa käydessäni miehen joka paineli tälläisen Walkerin kanssa pitkin käytäviä ilman sauvoja ja muistan ajatelleeni ettei moinen tule ikipäivänä minulta onnistumaan ja tässä sitä vaan ollaan, samassa tilanteessa, hiekka vaan pöllyää kun painelen pitkin katuja..
      On tämä kokemus, toivottavasti jää ainutkertaiseksi. En voi muuta sanoa kuin että tästä edespäin sympatiani ovat kaikkien murtumapotilaiden puolella. En olisi ennen tätä kokemusta voinut kuvitellakaan kuinka vaikeaksi elämä voi muuttua mokoman kintun takia. Ystävyys on punnittu tarkkaan tämän prosessin aikana ja onneksi hyviä ystäviäkin löytyy, niitä jotka ovat mukisematta auttaneet ja kuunnelleet (välillä) loppumatonta voivotteluani ja elämäni surkeutta. Kiitos kaunis heille.
      Kiitos kaunis myös teille vertaistukea tarjonneille, luulenpa etten olisi näin hyvin saanut pidettyä päätäni kasassa ilman teidän tukeanne. Vaikka parin ensimmäisen viikon toivottomuuden jälkeen positiivisuus ottikin onneksi ylivallan, vertaistuen arvoa ei voi mitata millään asteikolla, niin arvokasta se on.
      Tämän tilityksen jälkeen lähden jälleen pölisyttämään katupölyjä, joten kirjoittelemisiin, ja päivittäkää statuksenne, olisi kiva kuulla mitä teille kuuluu..

    • Jopi Jalkapuoli

      Täällä ollaan :-) Uutta kerrottavaakin on sen verran, että eilen kävin eka kertaa fysioterapeutilla. Hän katsoi jalan asentoa (sanoin olevan ok!), kävelyä sekä taivutteli nilkkaa ääriasentoihin eteen-taakse -suunnassa (sivusuunta jätettiin vielä vähemmälle synd.ruuvin takia). Lisäksi sain kotiin jumppa- ja kävelyharjoitteluohjeita. Tasapainotyynyä (Dynair) kokeilin siellä myös ja tilasin sellaisen jo eilen nettikaupasta - vaikutti aika tehokkaalta kuntoutusvälineeltä. Tänään nilkka on sitten kyllä ollut hieman normaalia kipeämpi, mutta eiköhän se siitä.. Turvotusta on myös tosi paljon, mutta on kuulema normaalia ja kestää hyvinkin kuulema useita kuukausia. Sauvoja olen käyttänyt tukena viimeksi tiistaina kun olin pidempään "reissussa". Fyssarille menen seuraavan kerran pari päivää ruuvin poiston jälkeen.

      Kun oikein keskityn, niin kävely alkaa olla jo melkein normaalia (uskomatonta mutta totta!), toki sitä helposti ja mielellään tulisi linkutettua. Nivelsiteet on kireät, mutta fyssari sai taivutettua eteen-taakse -asennossa nilkan lähes samaan asentoon terveen kanssa. Omilla voimilla en jaksa sitä vielä tehdä, mutta itsekin voi taakse-taivutuksessa käyttää apuna esim. vyötä.

      Mettäkalamiehelle: minulla ei ole verenkierto ihan täysin palautunut ennalleen vieläkään, vaikka jo huomattavasti parempi onkin. Yksi apukeino sen virkistämiseen on yksilöllisesti mittojen mukaan valmistetut 2. puristusasteen tukisukat. Itse olen menossa otattamaan mittoja ensi maanantaina.

      Äsken juuri kosmetologikäynnillä kerroin hoitajalle miten tärkeää tämä vertaistuki täällä netissä on ollut, ja on edelleen. Itsekin tsekkaan tämän palstan päivittäin. Niin kuin taisin jo aikaisemminkin sanoa; ei kukaan toinen ymmärrä tätä tilannetta siten kuin samassa jamassa oleva. Eikä tuntuu, ettei tuttuja ja läheisiä voi ylenpalttisesti rasittaa tällä itselle pinnalla olevalla asialla.

      Onnea teille ensi viikon kontrolleihin - toivotaan että kaikki on ok ja toipuminen etenee yhdessä kevään tulon kanssa :-)

      • -mettäkalamies-

        Hengissä ollaan ja tämä palsta tulee tsekattua päivittäin ja on tosi mukava lukea kuulumisia. Olette edistyneet mahtavasti! Tunteet on ollu mullakin jotakuinkin samanlaisia kuin Klesalla. Välillä pelottaa tai masentaa ja toisinaan on tulevaisuuden uskoa.

        En oikein osaa kuntoutumisesta muuta sanoa kuin, että koiven kolahdus- ja tärähdysherkkyys on lähes hävinny, mutta vaarpaat yhä sinistyy aika kivasti kun jalka on alaspäin ja sen vuoksi olen vieläkin nukkunut jalka koholla. Muutenkin on päällä semmonen masentavan odottava fiilis; Jännittää ja pelottaa ensi viikon kontrolli, koska mulla ei ole ollu mitään välikontrollia ja kohta on mennyt 6 vko - ja varaamatta tippaakaan. Onko luutunut ja jos on, onko oikein jne. Varmaan osaatte kuvitella.

        Pitänee tilata tuo Jopin mainitsema tasapainotyyny jos kokemukset kerran ovat hyvät. Mites muuten nilkkatuki pelittää? Käytätkö vielä?

        Oletteko muuten yrittänee ajaa autoa? Mulla on kytkinjalka kyseessä. Miten lähtenee sujumaan...

        On tämä tosiaan kokemus. Ei toivoisi pahimmalle vihamiehellekkään. Eikä tosiaan kukaan muu kuin valitettava asianosainen, osaa kuvitella miten hankalaksi kaikki, siis ihan kaikki, menee. Jospa tämä joskus loppuu... Kiitollisuudenvelkapiikki on kasvanut suuriin mittoihin.

        Vertaistuki rules!


      • Jopi Jalkapuoli
        -mettäkalamies- kirjoitti:

        Hengissä ollaan ja tämä palsta tulee tsekattua päivittäin ja on tosi mukava lukea kuulumisia. Olette edistyneet mahtavasti! Tunteet on ollu mullakin jotakuinkin samanlaisia kuin Klesalla. Välillä pelottaa tai masentaa ja toisinaan on tulevaisuuden uskoa.

        En oikein osaa kuntoutumisesta muuta sanoa kuin, että koiven kolahdus- ja tärähdysherkkyys on lähes hävinny, mutta vaarpaat yhä sinistyy aika kivasti kun jalka on alaspäin ja sen vuoksi olen vieläkin nukkunut jalka koholla. Muutenkin on päällä semmonen masentavan odottava fiilis; Jännittää ja pelottaa ensi viikon kontrolli, koska mulla ei ole ollu mitään välikontrollia ja kohta on mennyt 6 vko - ja varaamatta tippaakaan. Onko luutunut ja jos on, onko oikein jne. Varmaan osaatte kuvitella.

        Pitänee tilata tuo Jopin mainitsema tasapainotyyny jos kokemukset kerran ovat hyvät. Mites muuten nilkkatuki pelittää? Käytätkö vielä?

        Oletteko muuten yrittänee ajaa autoa? Mulla on kytkinjalka kyseessä. Miten lähtenee sujumaan...

        On tämä tosiaan kokemus. Ei toivoisi pahimmalle vihamiehellekkään. Eikä tosiaan kukaan muu kuin valitettava asianosainen, osaa kuvitella miten hankalaksi kaikki, siis ihan kaikki, menee. Jospa tämä joskus loppuu... Kiitollisuudenvelkapiikki on kasvanut suuriin mittoihin.

        Vertaistuki rules!

        Minullakin on edelleen toinen sohvan isoista selkänojatyynyistä sängyssä kohotukena murtuneelle jalalle; auttaa siihen että turvotus aina yön aikana laskeutuu mahdollisimman hyvin.

        Nilkkatukea en sitten ole oikeastaan käyttänyt.. vaikka se on pehmustettu, niin se tuntuu vähän ikävältä titaanilevyä ja ruuveja vasten. Sinällään se antaa mukavaa tukea ja varmistaa, ettei nilkka pääse nyrjähtämään sivusuunnassa.

        Tasapainotyynyssä toinen puoli on nystyröity - ajattelin, että sekin osaltaan voisi auttaa lymfa- ja verenkierron vilkastuttamisessa.

        Minulla ei ole edes ajokorttia, mutta voisin kuvitella, että kyllä tällä minun nilkallani voisi jo polkimia painella koska eteen-taakse -liike on palautunut ennalleen. Kovin jäykkien polkimien kanssa voi tietysti aluksi tulla ongelmia myös heikon lihasvoiman takia, mutta sehän korjautuu treenillä :-)

        Mukavaa keväistä vaaliviikonloppua ja jaksamista!


    • broken ankle

      Fractura Pilon Tibiale l sin. diagnoosin epäonnekkaana "haltijana" lueskelin mielenkiinnolla palstaa ja kokeumuksianne vaikkia minulla noihin vaiheisiin vielä aikaa ja eri hoitomenetelmäkin.

      Jalassa ulkoinen tukilaite (ei kipsiä laisinkaan) täysin varaamatta 12 vk (joista nyt 8 menossa) tämän vaiheen jälkeen täyteen painoon jos luutuminen ok edelleen tuki jalassa 4 vk ja sitten tuen poisto (toivottavasti).

      Titaanilevy pohjeluussa kera usean ruuvin ja sääriluun pirstaleinen osa ruuvitettu myös usealla ruuvilla kasaan - toiveikkaana odotellen, että kuntoon vielä tulisi -

      Hyvin samanlaisia kokemuksia paljon kuin mitä olette kirjoitelleet - ja ajankulu on todella hidasta ja kun ei saa varata jalkaa yhtään siksi ei siis paljon uskalla liikuskella kotioven ulkopuolella - yksikseen ainakaan - onneksi lumet ja jää saanut jo kyytiä

      Kokemus on ollut yksi rankimmista mitä koskaan vastaan tullut ja näitä tunteita ei voi tietää kuin jotakin vastsaavaa kokenut ja siksi vertaistuki on parasta terapiaa.

      Todelliset ystävät tulee todellakin selvitettyä tällaissa tilanteessa ja uskon, että kokemuksena tämä prosessi tulee muuttamaan itseäkin jollakin tavalla.

      Aurinkoa ja onnistumisia toipumiseen tielle kaikille

      • Jopi Jalkapuoli

        No sinullapas on nilkka tosiaan mennyt ihan pahemman kerran, toivottavasti jalassa ei kuitenkaan ole kipuja.

        Olitko jossain pahemmassa onnettomuudessa vai ihanko omalta pituudelta kaaduit jalkasi noin pahasti?

        En osaa muuta kuin toivottaa sinulle tsemppiä ja pitkää pinnaa vielä neljän viikon kärvistelyyn nollavarauksella. Sauvojen kanssa köpötellessä sitä on niin avuton kun ei ole kädetkään käytössä. Ja kuten olet täältä saanut lukea, niin vapauden tunne on uskomaton kun pääsee edes kepeistä eroon! Kyllä tämän prosessin jälkeen osaa, ja toivottavasti jatkossakin muistaa, arvostaa ihan tavallista arkielämää kaikkine tavallisine askareineen. Tämä väliaikainen "vammaisuus" auttaa myös ymmärtämään miten hankalaa kroonisesti liikuntavammaisten elämä onkaan.


    • broken ankle

      Kiitos kaunis tsempeistä :)

      Mitään kipuja ei ole ollut kotiin pääsyn jälkeen joten niinä suhteessa on onni ollut suotuisa.

      Liukastuin helmikuun liukkalla ja "onnistuin" sitten vielä kaatumaan sen jalan päälle ja räts! Olen aivan normaalipainoinen / hoikka, mutta jalka jäi alleni niin huonossa asennossa, että pahaa jälkeä tuli. Ei tosiaankaan voisi kuvitella liukastuessaan loukkantua näinkin pahasti..

      Kovasti odottelen, että saisi alkaa varaamaan jalalla niin elämä varmasti helpottuu huikeasti ja uskaltaa lähteä kävelemään hieman pidemmällekin.

      Kyllä monet asiat tosiaan nyt näkee eri valossa ja osaa arvostaa niitä aivan tavallisia ja arkisia asioita aivan toisella tavalla - henkinen vahvuus punnitaan perin pohjin -

      Aurinkoista viikonloppua

    • Klesa nilkka

      Huomenia. Jännä päivä edessä huomenna, jännittää niin pirskutisti pääsenkö eroon walkerista ja jos pääsen, miten kävely ilman lähtee sujumaan. Ainaisena skeptikkona olen yrittänyt hoitaa asiat kuntoon (kauppa, pankki jne) niin että jos vaikka jämähdänkin taas sisätiloihin joksikin aikaa. Nyt ei haittaa vaikka luonnonkatastrofi iskisi, kaapit on ladattu pullolleen :)). Vitsi, vitsi...
      Mettäkalamiehellä onkin varmaan samankaltaiset fiilikset, tai voisin kuvitella, vielä jännittyneemmät ylihuomista silmälläpitäen, sinullahan ei välikontrollia ollut lainkaan. Toivottavasti kaikki menee hyvin, meillä molemmilla.
      Autolla-ajoa odottelen jo kaihoisasti, tämän "pötkylän" kanssa ei kuskinpenkille ole ollut asiaa, kun peittyisivät samalla kertaa kytkin ja jarru (no lähes ainakin). Harmittaa kun ei tullut aikanaan ostettua automaattivaihteista autoa, ostaessa sitä kyllä harkitsin, nyt siitä olisi ollut hyötyä, mikäs olisi ollut huristellessa, mullakin kun kyseessä on kytkinjalka. Tämä kuitenkin murheista pienin, joten ei tästä sen enempää..
      Aurinkoista päivää itse kullekin, palaan tilittämään huomisen kontrollikäynnin jälkeen, pitäkää peukkuja :)

      • -mettäkalamies-

        Tervehdys. Aurinkoista on ja sitä on luvassa lisää - toivottovasti myös kaikkien meidän kuntoutumisen saralla. Eiköhän sulla, Klesa, ala pääsiäisen kunniaksi kipsitön aika, kun sinusta itsestäsi tulee the real walker, jonka kunniaksi voinet ottaa Johnnie Walkeria on the rocks ;-) ! Ennusmerkit ainakin viittaavat vahvasti näin, olihan sulla kaikki kontrollissa ok.

        Jännittää tosiaan ihan valtavasti itseänikin, lasken tunteja torstaihin... Toivottavasti ei tule pettymystä. En oikein edes uskalla ajatella, miten pää kestää, jos luut ovat sikinsokin tai lähes luutumatta. Tuntemukset kyllä ehkä kertoo, että olis alkanut luutumaan, mutta toisaalta se on vaan omaa päätelmää, enkä oikein tiedä minkälaisia oikeiden, paranemista tukevien tuntemusten pitäisi olla. Empiiristä knowhowta kun ei ole.

        Peukut on ylhäällä!


    • Jopi Jalkapuoli

      Toivotan todella teille molemmille onnea kontrollikäynneillenne - uskotaan ja toivotaan, että kaikki on ok ja luutuminen on onnistunut hyvin. Voin sanoa, että kuvien ottamisen jälkeen, lääkärin vastaanottoa odottaessa jännitti aivan kamalasti ja kaikki ajatukset risteili mielessä. Minullakaanhan ei ollut yhtään kontrollia kipsiaikana.

      Omasta toipumisesta sen verran, että eilen kävin eka kerran lymfahoidossa ja se todella vetreytti nilkkaa välittömästi. Hoito virkistää leikkauksessa osin vahingoittunutta kehon "jätevesihuoltoa" ja ainakin minulla laski turvotusta välittömästi. Tuntui niin hyvältä, että jo torstaille varasin seuraavan hoitokerran. Tämäkin menee samalla lähetteellä, eli sen voi luokitella fysikaaliseksi hoidoksi.

      Niitä lääkinnällisiä tukisukkia en sitten tilannutkaan, koska fysioterapeutin mukaan en tarvitse sellaisia, vaan esim. Instrusta saatavat sukat auttaa tapauksessani.

      Tänään sain myös postipakettina tilaamani tasapainotyynyn, eli nyt vaan jumppaamaan senkin kanssa :-)

      Kävelyretkeni ovat olleet vielä toistaiseksi aika lyhyitä, max. vajaa kilometri kerrallaan - mutta olen tosi iloinen, että todellakin pystyn niihin ihan normaaleilla kengillä ja ilman mitään apuvälineitä. Oikea askellus on tosi haasteellista eikä oikein tahdo onnistuakaan, varsinkin jos vauhti on lähelläkään normaalia kävelyvauhtia. Oikein hitaalla askelluksella ja täysillä keskittymällä luulen voivani ottaa ainakin lähes normaaleja askeleita, varsinkin eilen, kun turvotus selvästi laski.

      Mutta, nyt vielä kerran onnea teille kontrollehin, pävittäkäähän tilannetta kun olette käyneet kuvissa ja ortopedin pakeilla!

    • -mettäkalamies-

      Jopi, pyysitkö ja saitko lähetteen molempiin sekä fysioterapeutille että lymfahoitoon vai miten se menee?

      Ja vielä jatkoksi. Onko tullut mieleen vielä näin jälkikäteen joku kysymys, joka olisi pitänyt kysyä, kun tohtorin pakeilla olit? Mun on kohta ryhdyttävä laatimaan omaa kysymyslistaani.

      • Jopi Jalkapuoli

        Samassa lähetepaperissa on erilliset kohdat sekä fysioterapialle että lymfahoidolle. Minä en älynnyt erikseen pyytää lääkäriä merkkaamaan lymfaa, mutta hoitaja sanoi, että he voivat merkata lymfankin niihin fysioterapiakäynteihin. Minun lähetteessä on 15 krt fysioterapiaa, joten luulen, että niistä voi osan hyvinkin vaihtaa lymfaan myös kuntoutumisen kannalta.
        Voit tietysti kysyä josko tohtori voisi merkata lähetteeseen erikseen lymfahoidon. Silloin kun ne on samassa lähetteessä, niin pitää valita sellainen hoitola joka tarjoaa molempia palveluja.

        Verenkierron häiriöistä olisi ehkä voinut kysyä enemmän, esim. sitä, että kannattaisiko käyttää ilman reseptiä saatavaa laskimoverenkiertoa edistävää Hirudoid Fortea tms.? MInulla on edelleen pystyasennossa ollessa murtuneen jalan sääri ja jalkaterä hieman erivärinen (punertava) kuin toinen. Ja toivottavasti sinun ortopedisi käyttää enemmän aikaa kuntouttavien liikkeiden neuvomiseen kuin minun.. niitä itseasiassa voisi sitten jakaakin täällä, että mitä neuvoja kukin on saanut. Ja myös rohkaisen keskeyttämään tohtorin selitykset siinä vaiheessa jos/kun niitä ei ymmärrä liiallisen ammattikielen takia.. Itse en siinä jännityksessä tullut sitä tehneeksi.

        Voisi ehkä myös kysyä todennäköisyyttä sille, että tukilevyn ja ruuvit joutuu leikkaamaan myöhemmin pois siksi, että ne alkaa vaivata: ruuvit löystyy tai levy hankaa esim. kengän vartta vasten. Periaatehan on, että niitä ei poisteta, mutta kuinkahan moni menee ne jalassa oikeasti hamaan hautaan asti ;-)

        Tässäpä evästystä tohtorin pakeille. Toivottavasti hän ei luo tilanteessa kiireen tunnetta kuten omani teki, ajat oli toki puoli tuntia siinä vaiheessa myöhässä, mutta silti..


      • -mettäkalamies-
        Jopi Jalkapuoli kirjoitti:

        Samassa lähetepaperissa on erilliset kohdat sekä fysioterapialle että lymfahoidolle. Minä en älynnyt erikseen pyytää lääkäriä merkkaamaan lymfaa, mutta hoitaja sanoi, että he voivat merkata lymfankin niihin fysioterapiakäynteihin. Minun lähetteessä on 15 krt fysioterapiaa, joten luulen, että niistä voi osan hyvinkin vaihtaa lymfaan myös kuntoutumisen kannalta.
        Voit tietysti kysyä josko tohtori voisi merkata lähetteeseen erikseen lymfahoidon. Silloin kun ne on samassa lähetteessä, niin pitää valita sellainen hoitola joka tarjoaa molempia palveluja.

        Verenkierron häiriöistä olisi ehkä voinut kysyä enemmän, esim. sitä, että kannattaisiko käyttää ilman reseptiä saatavaa laskimoverenkiertoa edistävää Hirudoid Fortea tms.? MInulla on edelleen pystyasennossa ollessa murtuneen jalan sääri ja jalkaterä hieman erivärinen (punertava) kuin toinen. Ja toivottavasti sinun ortopedisi käyttää enemmän aikaa kuntouttavien liikkeiden neuvomiseen kuin minun.. niitä itseasiassa voisi sitten jakaakin täällä, että mitä neuvoja kukin on saanut. Ja myös rohkaisen keskeyttämään tohtorin selitykset siinä vaiheessa jos/kun niitä ei ymmärrä liiallisen ammattikielen takia.. Itse en siinä jännityksessä tullut sitä tehneeksi.

        Voisi ehkä myös kysyä todennäköisyyttä sille, että tukilevyn ja ruuvit joutuu leikkaamaan myöhemmin pois siksi, että ne alkaa vaivata: ruuvit löystyy tai levy hankaa esim. kengän vartta vasten. Periaatehan on, että niitä ei poisteta, mutta kuinkahan moni menee ne jalassa oikeasti hamaan hautaan asti ;-)

        Tässäpä evästystä tohtorin pakeille. Toivottavasti hän ei luo tilanteessa kiireen tunnetta kuten omani teki, ajat oli toki puoli tuntia siinä vaiheessa myöhässä, mutta silti..

        Kiitos Jopi hyvistä, selventävistä vastauksista. Sinun kokemuksestasi ja sen jakamisesta me muutkin hyödymme! Ja ilman muuta meidän kannattaa jakaa myös kuntoutuskokemukset ja -ohjeet toisillemme ja kaikille lukijoille. Nyt ja tulevaisuudessa!

        Ja jälleen kerran netin olemassa ololle myös kiitokset.


      • Topi Toipilas
        -mettäkalamies- kirjoitti:

        Kiitos Jopi hyvistä, selventävistä vastauksista. Sinun kokemuksestasi ja sen jakamisesta me muutkin hyödymme! Ja ilman muuta meidän kannattaa jakaa myös kuntoutuskokemukset ja -ohjeet toisillemme ja kaikille lukijoille. Nyt ja tulevaisuudessa!

        Ja jälleen kerran netin olemassa ololle myös kiitokset.

        Terve kaikki

        Pitkään lukenut tätä ketjua kun on tutun kuuloista. Nyt neljä viikkoa takana sääriluun alaosan murtuman parantelua, levyt plus 15 ruuvia. Ortoosi vaihtui tänään tuollaiseen Walkeriin kontrollikäynnissä ja röntgenin jälkeen. Nyt pitäisi osapainovarauksella mennä 4-6 viikkoa.

        Melkoinen ollut tämä "trippi" ja kovia kokemuksia näyttää täällä kirjoittajilla olleen. Jos tästä jotenkin kunnollisella jalalla selvitään niin on hieno juttu kaikille.


    • Klesa nilkka

      JIPPIIII!!! Vihdoinkin eroon Walkerista. Luutuminen lähtenyt hyvin käyntiin(näin kuvatkin) ja nyt alkaa kuntoutus.Hieman yllätyksenä tuli se, että lääkäri ehdotti keppien jättämistä pois tyystin. Minä kuitenkin halusin (lue vaadin) kepukat mukaani, kaiken varalle, melkein kysyin saanko ostaa Walkerinkin omakseni, olen kai ylenpalttisen kiintynyt siihen. Kompromissina jätin Walkerin polille, mutta kepit sain vielä mukaan...
      Kävely lähti yllättäen liikkeelle ilman komplikaatioita (vaihe jota ehdottomasti jännitin eniten). Kipua ei nilkassa tuntunut ollenkaan, ei siis vieläkään neljän tunnin käppäilyn jälkeen, mutta sen sijaan päkiän kohta aristaa aika kovasti. Olen tehnyt iltapäivän aikana vertailevaa tutkimusta kävelystä erilaisilla kengillä ja ehdottomasti helpoimmin askel rullaa kovapohjaisilla kengillä, kovaan pohjaanhan tässä on lähes yhdeksän viikon aikana totuttu. Lienee tuo päkiän kipu yhteydessä tähän seikkaan. Mainitsin asiasta polilla ollessani ja kehoittivat vain seuraamaan tilannetta..Teille jotka seuraavat perässä toipumisen suhteen: kannattaa mallata kenkiä ennen kipsinpoistoa ja varmistaa ettei kengät paina leikkauskohdalta, ja käydä ostamassa hyvät kengät etukäteen.Minulla parhaat kovempipohjaiset kengät nousivat varresta juuri kehräsluun kohdalle ja turvotus nousi välittömästi. Ne nurkkaan siis..
      Vaan kyllä täytyy sanoa, että olo on helpottunut, kun luutuminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Mettäkalamies, sinulle ISO tsemppi huomista varten ja päivitä kuulumiset kun kontrollista palaat.
      Nyt siirryn murtumapotilaan roolista kodinhengettäreksi ja laitan juhla-aterian jälkiruokineen kaikkineen tämän ihanan päivän kunniaksi. Walkerin Johnnyt saa kuitenkin odottaa parempaa aikaa, tasapaino kun ilmankin on vähän hakusassa :))

      • Jopi Jalkapuoli

        Hieno juttu, onneksi olkoon!! Oletko siis jo kävellyt ilman keppejä koko iltapäivän? Nyt sitten vain nilkan lihaksia vahvistamaan, siitä se tasapainokin kehittyy.

        Minullakin on jalkaterässä kävellessä aristavia kohtia, johtuu varmaan hieman epänormaalista kävelyasennosta, siihen pitää vaan koko ajan koittaa kiinnittää huomiota.

        On se tämä nykylääketiede hieno asia, ajatelkaapa jos eläisimme aikaa kivi ja kirves, eipä olisi ollut hyvä tulevaisuus meillä kellään.

        Minultakin vielä onnentoivotukset ja tsempit mettäkalamiehelle huomiselle lääkärikäynnille Klesalle herkullisia ja ansaittuja ruokailuhetkiä niiden täysien ruokakaappien antimista ;-)


    • Klesa nilkka

      Pohdintaa ja ihmettelyä uusista tuntemuksista: murtuneen jalan lämmöntuntemus on ihan sekaisin, lämmin lattia tuntuu jääkylmältä paljasta jalkapohjaa vasten, jalassa itsessään myös jäinen tuntemus jopa niin että piti villasukat vetää yöksi jalkaan. Yöllä ihmettelin vessassa käydessäni mahtaako jalka pitää alla ollenkaan kun tuntui olevan ihan jäässä. Piti kuitenkin...

      Painoa en millään saa varpaille asti vietyä, päkiän kohdalta kipu estää liikkeen viennin loppuun asti. Jalan sisäsyrjällä (eli isovarpaan puolella) kipua ei ole, vain ulkosyrjällä eli tunnottoman varpaan tienoilla. Onkohan se pirskatin preoneushermo vaurioitunut pahemminkin kuin ajattelin vai kuuluukohan tämä asiaan?

      Illalla järkytyin lievästi kun satuin vilkaisemaan jalkojani. Kipeä kinttu helotti aikasteen punaisena terveen rinnalla. Hieman hämmentävä (tosin odotettavissa ollut) fiilis, koska jalka tähän asti on ollut suht saman värinen kuin tervekin. Tämä kuitenkin kuulunee asiaan,todetusti veri kiertää nyt vauhdilla entiseen verrattuna.

      Jopi, konsultoin nyt sinua kun olet edellä paranemisesi kanssa, onko sinulla ollut samanlaisia tuntemuksia?
      Kittäen ja kumartaen jatkan harjoituksia...

    • Jopi Jalkapuoli

      Toipumiskokemuksia: minulla ei ole ollut lämpötuntemus- tai muitakaan tunto-ongelmia, ilmeisesti olen onnistunut säästymään isommilta hermovaurioilta. Jalkaterä on minullakin kuitenkin ulkosyrjältä kipeä ja tahtoo estää normaalin askelluksen, luulen että se johtuu osaksi ortoosinaikaisesta vähän oudosta jalkaterän asennosta.

      Päkiässä minulla ei myöskään ole ollut liikerajoitetta tai kipua; fysioterapiassa kokeiltiin mm. varpaille nousua ja jalkaterän puolesta se onnistuikin. Mutta se sattui murtumakohtaan tai tukilevyn takia, joten sitä en ole uskaltanut vielä hirveämmin kotona harjoitella.

      Tuo punaisuus on tuttu ilmiö, joka on tosin tasaantunut pikkuhiljaa, mutta edelleenkin pystyasennossa säären väri on ihan erilainen kuin terveessä jalassa. Ensimmäisinä aamuina ortoosin poiston jälkeen tuntui myös sängystä noustua selvästi paineen tunne varpaissa asti, mutta se on nyt jäänyt pois. Tukisukat tuntuu hyviltä ja niitä olen nyt käyttänyt koko ajan.

      Nilkan turvotus on kuitenkin edelleen selkeää, paksuin kohta on takaosassa, akillesjänteen kohdalla. Tänään lymfassa käydessäni mitattiin nilkan ympärysmitta ja ero terveeseen oli noin 2 cm. Jalkaterä on onneksi normaali, niin että kengät mahtuvat vaivatta jalkaan.

      Parina viime päivänä on rasituksen jälkeen tullut kipuilua ulkosyrjään kehräsluun yläreunaan, mutta olen saanut sen tokenemaan kylmähauteella. Vaikuttaisiko kengän malli siihen, vaikkei se kävellessä satukaan.

      Tämmöisillä kuulumisilla tänään, nyt vain odotellaan, miten mettäkalamiehelle kävi lääkärissä ja tietysti valmistaudutaan aurinkoiseen pääsiäiseen :-)

      • -mettäkalamies-

        Ihanaa! Jabadaduu - vai miten se Retu Kivinen huutelikaan...

        Nilkkani on oikeassa asennossa ja murtumat sekä pohjeluusta (levytetty) että sääriluusta (4 ruuvia ns. takakolmiossa) ovat lähteneet paranemaan erinomaisesti! Umpisaapaskipsi heitettiin roskiin eikä mitään tullut tilalle, vaan nyt luomukävelyllä luomukävelyä kohti! En oikeastaan ole pysytynyt vielä näin tuoreltaan juurikaan varaamaan, mutta pikkuhiljaa. Mitään ei erityisesti tarvitse varoa, vaan kivun sallimissa rajoissa saa yrittää kävellä, vaikka tohtorin mukaan keppikävellä kannattaa pääsiäisen pyhät eikä vapputansseihin vielä kannata yrittää, mutta juhannustansseihin sitten ;-).

        Saikku toukokuun loppuun ja silloin vielä kontrollikäynti. Lähete fysioterapiaan ja lymfaan.

        Nyt lähden emännän kanssa ostamaan pippuripihvimateriaalia ja taidanpa illalla kaivaa Johnnie Walkerinkin esiin. Sen verran mieli mettä keittää!

        Tämä nyt näin nopeasti. Palaan asiaan vielä tarkemmin.Täällä kaikki siis OK!


    • Jopi Jalkapuoli

      JES, tuo oli mahtava ja se tärkein uutinen myös netti-kanssatoipujalle, onneksi olkoon!! Palataan myöhemmin tarkemmin - nyt nauti hyvästä ruuasta ja juomasta hyvässä seurassa :-)

    • Klesa nilkka

      ONNEA mettäkalamies! Varauksen kanssa maltti on valttia ja hiljaa hyvää tulee. Kepit on hyvä pitää mukana jos kipuilua esiintyy, mutta yllättävän helppo ne oli myös nurkkaan jättää. Vinkki: keittiöhommissa ne ainakin mulla jäi nurkkaan, esim. tiskikoneen tyhjennys helpottui suuresti kun ei keppejä tarvinnut haeskella. Ja veikkaan että parempi puoliskosi kiittää kun valtaat keittiön treenejä varten ;)
      Ai niin, toivon myös ettei hiukset tulleet kipeiksi Johnnyn seurasta...

      Kiitos myös Jopille konsultointiavusta, soitin tuntemuksistani Töölön polille ja sain hoitajalta kehoituksen alkaa aktiisisesti hieromaan jalkaterää jotta hermon toiminta palautuisi, karaisuhoidoksi taisi sitä kutsua ja loogiseltahan tuo kuulostaa. Seuraan tilannetta!

      Hieman kateellisena olen lueskellut saamistanne fysioterapialähetteistä (nimenomaan julkiselta puolelta). Itse kyselin sellaisen perään, mutta lekuri oli sitä mieltä että kävelemään vaan, kyllä se terapiasta käy. Tosin osasin tätä odottaa ja kävinkin etukäteen työterveyslääkärin pakeilla ja sain lähetteen fysioterapiaan ilman muuta, töihin palaamista nopeuttamaan. Helsinki suurine väkimäärineen ei siis todellakaan ole paras paikkakunta kuntoutuksen kannalta, tästä julkinen terveydenhuolto selkeästi säästää. Vahinko!
      Omaa sairaslomaani jatkettiin kuitenkin viikolla eli töihinpaluuajankohdaksi tarkentui nyt 2.5. Sitä ennen siis fyssarille ja liikeradat auki nilkasta.

      Hyvää, aurinkoista ja lämmistä pääsiäistä kaikille tasavertoisesti, Helsinki kuittaa ulos..

      • -mettäkalamies-

        Aurinkoa ilmassa! No, niin vuorokausi kipsitöntä onnea ja auvoa takana. Kepeillä kävely on hidasta, enkä kokopainolla uskalla varata. Jollakin puolivarauksella "spiidailen".

        Särkyä tai lepokipua ei vielä ole ollut, koska rasitus on ollut pientä, enkä ole tarvinnut toistaiseksi Buranaa. Keppikävellessä kipu johtunee lähes yksinomaan nilkan jäykkyydestä. Kantapää tuntuu varatessa kipeältä ja oikeastaan nilkka kipuilee ympäriinsä kun sitä yrittää taivutella. Murtumakohdissa en toistaiseksi ole havainnut mitään. Varpaiden sinistyminen on vähentynyt selvästi, kun kipsiä ei enää ole, nyt värinä possunpunainen. Turvotusta on nilkan ympärillä aika voimakkaasti ja kuivunutta ihoa lähtee hilseinä ja lastuina niin että minut häädettiin ulos rapsuttelemaan. Myös minun jalkapohjani tuntuu ylireagoivan viileään lattiaan, kun köpöttelen ilman sukkia. Mutta se johtunee uudesta herkästä ihosta, jota on löytynyt lastuina lähtenee kuolleen ihon alta.

        Saamani kuntoutusohjeet olivat tiiivistetysti:

        Kipua pitää rakastaa, mutta samalla kunnioittaa. Liikettä ja kaikenlaista, vaikka sattuisinkin!

        Kävely on parasta, koska nilkka on tehty kävelyä varten. Ensin tasaisella alustalla ja kun se sujuu, vähitellen epätasaiseen maastoon rauhallisesti.

        Nilkan liikeradat täytyy saada mahdollisimman nopeasti palautettua. Eli fyssarin nilkkajumppaohjeita tulee noudattaa pilkuntarkasti. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomioita nilkan pyöritykseen sivusuunnissa. Luottoapuri voi varovasti avustaa jälkaterästä liikkeitä painamalla toivottuu suuntaan.

        Jalkapohjaa ja nilkkaa kannattaa stimuloida pyörittelemällä tennis- tai golfpalloa jalan alla. Voi vähän painaakin palloa jalalla ja siirrellä sivulta toiselle, jolloin nilkkanivelellekin tulee vääntöä. Pyri kuitenkin pitämään polvi paikoillaan. Ja kun pallo karkaa, ottakaa se sillä kipeällä nilkalla kiinni!

        Ovatko Klesa ja Jopi teidän saamanne ohjeet jotenkin poikkeavia?
        Kuntouksen iloa kaikille!


    • Jopi Jalkapuoli

      Mettäkalamiehen kertomien ohjeiden lisäksi sain fyssarilta tämmöisiä nilkkaa vahvistavia ja stabiloivia treenausohjeita:

      - kävelyä niin, että jalkaterä laitetaan suoraan toisen eteen eli kanta kiinni takana olevan jalan varpaisiin
      - jalkakyykkyä niin, että kipeä jalka on askelen edessä ja siitä kyykistymistä puolikyykkyyn > kiinnitä huomiota, että polvet ja varpaat on samassa linjassa
      - varpaille nousua
      - tasapainotyynyllä seisomista, aluksi kahdella jalalla ja myöhemmin myös yksi jalka kerrallaan

      Minulla toipumisen eteneminen konkretisoitui mukavasti tänään; kävimme valokuvaus- ja sunnuntaiajelulla mm. läheisellä koskella. Uskalsin könytä ihan kosken partaalle asti ottamaan valokuvia kuohuvasta koskesta ja otin niitä kyykkysillään, ilman kipua :-)

      Aurinkoista pääsiäisen jatkoa ja kovaa treeniä! Minulla odottaa tiistaina se ruuvin poisto.. pitäkää peukkuja, että menee hyvin eikä tuo hirveästi takapakkia toipumiseen.

    • Jopi Jalkapuoli

      Ruuvi on nyt ruuvattu, puudutusaine tehosi hyvin eikä onneksi sattunut yhtään :-)

      Nilkka on nyt kyllä TOSI turvoksissa ja vähän kipuleekin puudutuksen häivyttyä, mutta saikkua ei tullut lisää, joten sorvin ääreen paluu on edessä huomenna... Että nyt kait tämä savotta alkaa olla voiton puolella jos/kun jalka kestää työpäivät.

      Tervetuloa perässä ja kuulumisiin taas!

      • -mettäkalamies-

        Hienoa Jopi, kaikki sujui siis niinkuin pitkin. Työn- ja kävelyn iloa jatkoon.

        Minä olen pari päivää jo ajanut autoa ja lyhyitä välejä mennyt sisällä yhdellä kepillä. Alkuun vihloi nilkassa niin, että silmissä sumeni ja meinasi usko loppua, mutta vähitellen suurin kipu alkoi helpottaa. Nyt olen ottanut pari buranaa päivässä ja antanut myös kylmähoitoa. Nilkan pyöritys ei kyllä vielä suju oikein mitenkään. Turvotusta on ollut aika-ajoin rajustikin - välillä tuntui, että nilkka räjähtää - mutta se on vähenemään päin. Fysioterapiaa on ekan kerran loppuviikosta. Eiköhän tämä tästä. Juhannustanssit lienevät mahdollisuuksien rajoissa ;-)


    • Jopi Jalkapuoli

      Ensimmäinen työpäivä takana, huh. Onneksi toimenkuva oli tänään enemmän istumista, mutta silti nilkka turposi aika komeasti - nyt sitten kylmää ja koholle.

      Työkavereiden mielestä kävelyni näytti ihan entiseltä, ja itsestäkin tuntui että mystisesti ei-sairastamisympäristössä askel vaan jotenkin vertyi. Ehkäpä henkinen vaihtelukin tsemppasi oikeaan kävelyyn.

      Rohkaisevia toipumisterveisiä siis teillekin, kyllä se aurinko näköjään paistaa vielä näihin meidänkin risukasoihin ;-)

    • Klesa nilkka

      Päivitystä olotilaan. Taitaa olla niin että elämä voittaa sittenkin ja nilkasta tulee kalu after all. Heitin kepit lopullisesti nurkkaan noin viikko sitten ja kävely vetreytyy päivä päivältä. Fysioterapiaa takana kaksi käyntikertaa ja ihmeitä tuo tuntuu tekevän, toisen kerran jälkeen, kun fyssari oikein hieroi jalan auki, huomasin käveleväni ihan kuin ennen, täytyi oikein hidastaa tahtia kun huomasin miten vauhdilla menin eteenpäin. Autollakin uskaltauduin ajelemaan ja siitä nilkka ei oikein pidä, mutta pieniä matkoja sallii kuitenkin kaasutella.
      Aamut ovat vieläkin hitaita, nilkka jäykistyy aika lailla yön aikana ja tuntuu että menee hyvinkin pari tuntia että nilkka pääsee vauhtiin mukaan. Työelämään sopeutuminen alkaa huomenna ja kiitos joustavan työnantajani, sovimme lyhennetystä työajasta kesälomaan saakka ja myös niin että työpäivä alkaa normaalia myöhemmin. Ihan vähän jännittää palata normielämän pariin kymmenen "vammaisviikon" jälkeen. Vaan eiköhän se tästä lutviinnu, sosiaalinen elämä ainakin piristyy kummasti.
      Ensi viikolla ajattelin uskaltautua myös uimahallille vesijuoksemaan (fyssarin ehdotuksesta). Toivottavasti pysyn pystyssä liukkaalla lattialla :)
      Onnea ja menestystä teille kuntoutuksenne kanssa ja jälleen kerran kiitokset vertaistuesta menneiden viikkojen aikana! Käyn vastakin silloin tällöin kuikuilemassa oletteko päivittäneet kuulumisianne, mutta käynnit tulevat harvenemaan vapaa-ajan vähetessä. Toivotan aurinkoista, lämmintä ja liikunnallista kesää kaikille, toivottavasti näemme juhannustansseissa jossainpäin Suomea :)))

    • Jopi Jalkapuoli

      Tervehdys kanssatoipujat, toivottavasti toipumisenne etenee hitaasti mutta varmasti. Itse olen nyt ollut työelämässä vajaa kaksi viikkoa, ja kohta taitaa tuntua, että olinko sieltä tosiaan niin kauan pois tässä välissä... Toivottavasti Klesakin olet päässyt jo työrytmiin mukaan ja nilkka on sallinut töiden tekemisen.

      Omia kuntoutustunnelmiani: aamuisin on edelleen aikamoista jäykkyyttä ja rappujen alaspäin meneminen vaikeaa mihin vuorokauden aikaan tahansa. Tasaisella kävely on jo lähes normaalia (paitsi aamuisin), jalkakäytävällä jo ohittelen hitaampia :-) Turvotus on laskenut aika hyvin, lymfasta on varmaan ollut apua. Ja tänään oli yksi mahtava merkkipaalu: uskaltauiduin vajaan tunnin pyörälenkille pururatamaastoon ja selvisin siitä ilman isompia kipuiluja!! Vähän turvotusta tuli jälkikäteen, mutta ei kipua. Kävelylenkille ei vielä ole asiaa, mutta ihanaa, että voi pyöräillä. Kyllä tästä haaveilikin silloin maaliskuun lumisateilla...

      Ihan vielä en haluaisi kokonaan unohtaa tätä, loppujen lopuksi terveellisestikin pysäyttänyttä, jaksoa elämässäni. Olisi siis kiva vielä lukea kuulumisistanne, ja tietysti toivotan hyviä tanssiharjoituksia teille korvaamattomille vertaistukijoilleni :-)

    • pieniluinen nainen

      Nivelhaarukka levinnyt ja nyt edessä leikkaus (ruuvit ja peltiä).Polkupyöräkaatuminen oli 9.5.nyt 2 viikkoa kipsi turhaan, kontrolliröntgenin jälkeen passitus leikkaukseen nivelhaarukka selvästi levinnyt. Horjahdin klinkkerilattialla seinää wc-allasta päin ja ilmeisesti vamma paheni.Leikkaus 25.5.
      Apuva apuva-meneekö koko kesä, onko kaikki pilalla? Hirvittää

      • raijariitta

        Moi pieniluinen nainen ,täällä samaa kaliperiä oleva,miten tällähetkellä vointsi on?
        Minä loukkasin 18.7 nilkan siihen laitettiin rautaa jaruuveja ,olin 2viikoa sairaalassa ja 1.8 kipsattiin olken tässä viikon verran harjoitellut keppien kans kävelyä varaus jalalla 30kg,kyllä tämä on pitkästyttävää ,mutta muuta ei voi ois kiva kirjoitella kuulumisia,RiittaKemistä.


    • kipeenilkha

      Tämä foorumi on todellinen nilkkavammahoidon aarreaitta.

      Kaaduin 17.8. ja nilkkani murtui kahdesta kohtaa (Weber C-tasoinen lateraali malleolin murtuma takakolmiossa). Jalka leikattiin Kuopion yliopistollisessa keskussairaalassa.
      Lääkitykseksi määrättiin 3 x 600 mg buranaa ja 10 napapiikkiä. Tänään poistetiin hakaset ja vaihdettiin kipsi. Napapiikkien asemasta sain Xarelto -nimistä verenohennuslääkettä. Onko kokemusta? On uusi lääke ja erittäin hintava.

    • weber-b

      Walkereista lukiessa tulee mieleen, että mites vakuutusyhtiöt näiden korvauksiin on teillä suhtautuneet? Itselläni on ollut nyt kipsi 4.5vko ja pitäisi vielä viikoksi laittaa Walkeri - hinta (150€) vaan hieman hirvittää mikäli ei mene tapaturma vakuutukseen (Tapiola). Kelakorvattava se ei ainakaan ole...

    • walkerista

      Löysin vanhan keskustelun etsiessäni keskusteluja nilkkamurtumista. Sain juuri korvaus- eli korvaamattomuuspäätöksen Walkerista. Vakuutusyhtiö on Pohjola/Eurooppalainen.

      Itselläni on ulkokehräsen murtuma, ja eka viikko meni kipsillä, sen jälkeen Walkerilla. Lasikuitukipsiin verrattuna elo on nyt helpompaa: tukea saa säädettyä turvotuksen mukaan, saa ojennettua nilkkaa eli jumpattua, ja saa pestyä kintun. Villi veikkaus, että toipuminen nopeutuu -> kokonaiskustannukset alenevat. Käsittämätöntä, ettei tällaista apuvälinettä vakuutuksesta korvata.

      Jalan toivuttua kilpailutan vakuutukset ja luen ehdot suurennuslasilla.

    • PilonTibiale

      17.3 rysähti kehräsluu, sääriluu ja pohjeluu. Ensimmäiset 10 pvää ulkoinen fiksaatio, odotellessa turvotuksen laskua. Sitten leikkaukseen, josta tuloksena 2 levyä "L-rauta". Selvisin neljällä leikkausarvella. Oysista kotiuduin 2.4 kun jalka kipsattiin. Ensimmäiset 2 viikkoa oli kipsisaapas, sitten ompeleiden poisto sekä laitettiin edestä auki oleva lasikuitukipsi, mutta edelleen hipaisuvaraus.

      Huomenna sitten kipsin poisto. Vähän jännittää että miten lähtee kuntoutus menemään..

    • ehjääntymässä

      No huhhuh, johan on menny palasiksi! Uskon, et kuntoutuksessa kunnolla treenaamalla pääsee pitkälle, eli tekemällä neuvottuja liikkeitä, välttämällä kiellettyjä ja asiaan paneutuen. Lähtötilanteeseen on hyvä tavoitella, enkä ite oo ees uskaltanu aatella vielä "mitäjos". Muiden raajojen vammoissa palautuminen on ollut vuodessa lähes täydellistä, joten optimismia riittää vielä.

      Toivottavasti sulla on hyvä fyssari tiedossa. Lymfa autto mulla pahimman turvotuksen iskiessä, joten suosittelen sitä lämpimästi, vaikka lääkäreillä onkin aiheeseen usein empivä asenne.

    • PilonTibiale

      Juu, tosi pahasti meni. Lääkäri sanoi tuoreita kuvia katsellessa, että on todella hyvässä asennossa, nivelpinnat on loistavat, mutta kantapäässä on kohta mikä ei ole luutunut ollenkaan. Ja kertoi vielä, että mitä luultavimmin tulee nivelten kanssa olemaan ongelmia aina.
      Nyt 2 viikkoa 10-15kg varauksella ja sitten 2 viikkoa puolella painolla, mutta kivun sallimissa rajoissa. Sitten taas kontrolli fyssarin kanssa tapaaminen.

      NIlkan liikerata on nyt ylösalas n. 3cm.

    • Voi veljet

      Hei kaikille,

      Ketju näyttää jo vahvasti hiipumisen merkkejä, mutta eri näköisiä nilkkamurtumia tuntuu piisaavan ja ainut mikä estää hulluksi tulemisen neljän seinän sisällä on tiedon kaivelu ihmeellisestä internetistä ja vertaistuki.

      Oma tapaukseni on myös Pilon Tibiale eli sääriluun alaosan pirstoutuminen (jos tuo pilon sitä tarkoittaa). Pohjeluu meni myös poikki, mutta sille ei tehty mitään kun oli sen verran hyvässä asennossa. Sääriluuhun laitettiin L-rauta ja 9 ruuvia. Nyt on mennyt 5 viikkoa tapahtuneesta ja viikon päästä saan kipsin pois ja pitäisi aloittaa kuntouttaminen. Sairaalassa (TYKS) lääkäreiden kommentit vaihtelivat välillä "tuolla jalalla ei enää juosta - voi tuosta vielä tulla hyväkin". Nautin suuresti kaikenlaisesta urheilusta ja en yksinkertaisesti suostu siihen, että joudun siirtymään pelkästään uintiin ja pyöräilyyn. Lukemani perusteella kuntoutumisesta tulee pitkä ja kivulias, mutta pienikin edistyminen antaa valtavasti virtaa jatkaa kuntouttamista.

      Jalkani leikattiin 13.8 ja minut kotiutettiin 15.8. 16.8 menin terveysasemalle valittamaan, että jalka on koko ajan niin turvoksissa ettei se mahdu enää kipsiin. Pitkin hampain lupasivat vaihtaa minulle kipsin. Jalka kipsin alla oli tulipunainen ja tulehdusarvot oli päälle 200. Takaisin Tyksiin ja 6pvää laskimoantibiottia ja 5krt korkeapainehappihoitoa. Kotiin sain vielä 3vkon antibiootit ja xarelto ohennus tabletit. Vatsa ei oikein pitänyt antibiooteista ja nyt viikko kuurin loppumisen jälkeen alkaa vasta tasaantua. Paino on tippunut 5kg. Sairaalassa oli hoitajien kanssa vahvoja näkemyseroja kipulääkityksen määrästä. Jalka oli ensimmäiset 1,5 vkoa todella kipeä. Kokonaan jätin kipulääkkeet (panacod) 3 viikon jälkeen.

      Nyt olen aika huolissaan kuntoutumisaikataulusta ja mahdollisesta lopputuloksesta. Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja ihmisilta joiden vammasta alkaa olla useampi kuukausi jopa vuosi. Onko palautunut 100%

      Jos en ole viimeinen täällä palstalla roikkuja niin 100% paranemista kaikille kohtalotovereille.

    • Nilkkamurtuma 061211

      Tuolla tuki-ja liikuntaelinosiossa on pitkä keskusteluketju "murtuma nilkasssa", jossa on kirjoitelleet erilaiset nilkkamurtuman saaneet henkilöt, minä mukaanlukien. Toipumis- ja kuntoutumisajat todella vaihtelee paljon, miten pahasta murtumasta on ollut kyse. Sulla murtuma ja vamma ei ilmeisesti ole pienimmästä päästä.Tuollaista L-raudoitettua nilkkaa ei ole keskustelijoissa ollut.

      Itsellä meni vain pohjeluun alapää, joka leikattiin, ja raudoitettiin (1 levy ja viisi ruuvia) ja kipsattiin ja selvisin noin 8 viikon saikulla. Nilkka palautui kutakuinkin ennalleen, kiitos 12 fysioterapiakerran. Aamusella on vähän jäykkä, mutta vetreytyy käytössä. Tuo fys.hoidon lähete kannattaa tingata lääkäriltä, jos lääkäri ei muuten hokaa sitä kirjoittaa. Itsekin jouduin sen työterveyshuollosta pyytämään, kun omaläkäri viittasi kintaalla kyselyilleni.

      Tsemppiä toipumiseen ja kuntoutumiseen

      • Kuntoilija

        Mielenkiintoisia tapauksia ja kaikki vähän erilaisia. Siispä ajattelin lisätä oman tarinani. Minulla murtui nilkka (fracture trimalleolaris tarsi) 3.8. kaatuessani pyörällä. Lanssikuskit ilmoittivat, että nivelsiteen vähän venähtäneet. Sairaalassa röntgenin jälkeen ilmoitettiin, että kaikki kolme luuta murtunut. Leikkaukseen piti päästä heti samana yönä, mutta jouduin odottelemaan kaksi päivää. Toiselle puolelle laitettiin levy kahdeksalla ruuvilla ja toiselle puolelle naula sekä metallitikku. Kipulääkkeistä pääsin eroon vajaassa kahdessa vkossa, kunnes jalkaa alkoi jomottaa. Menin yöllä päivystykseen (to) ja sieltä vain passittivat kotiin, eivät edes vilkaisseet jalkaan. Seuraava vkon ti tikkien poistossa paljastui karmea näky. Haava visvainen keskeltä ja iho aivan rikki, haavan ympäriltä. Kotiin huuhtelemaan 3päiväksi ja uusi tsekkaus jolloin repaleiset ihonkappaleet kuorittiin pois. Tulehdusarvo ei koholla (8), joten en saanut antibiootteja. Kahden vkonpäästä haava pahempi, punoutusta, turvoksissa, auki useammasta kohtaa. Pari päivää oli sairaalassa antibioottia saamassa suonen sisäisesti, koska haava oli infektoitunut. Taas kotia ja seuraavalla vko:lla uudestaan kontrolliin. Sitten soitto, että seuraavalla vkolla leikkaus, levyn ja ruuvien poisto. Bakteeri oli tehnyt tuhojaan jo luulle. Nyt tikit poistettu uudesta haavasta ja sain jättää kipsin pois. Kuukauden olen syönyt antibiootteja ja vielä oli 200 pilleriä syömättä. Mahapiikkejä pistelen jo toista satsia. Tässä tarinani pääpiirteittäin, paljon jäi vielä kertomatta. Nyt toivon, että jalankuntoutus menee paremmin, koska minulle ilmoitettiin, että maratonit on nyt sitten juostu. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille. Pää pystyyn ja uskoa elämään!


      • han5u1
        Kuntoilija kirjoitti:

        Mielenkiintoisia tapauksia ja kaikki vähän erilaisia. Siispä ajattelin lisätä oman tarinani. Minulla murtui nilkka (fracture trimalleolaris tarsi) 3.8. kaatuessani pyörällä. Lanssikuskit ilmoittivat, että nivelsiteen vähän venähtäneet. Sairaalassa röntgenin jälkeen ilmoitettiin, että kaikki kolme luuta murtunut. Leikkaukseen piti päästä heti samana yönä, mutta jouduin odottelemaan kaksi päivää. Toiselle puolelle laitettiin levy kahdeksalla ruuvilla ja toiselle puolelle naula sekä metallitikku. Kipulääkkeistä pääsin eroon vajaassa kahdessa vkossa, kunnes jalkaa alkoi jomottaa. Menin yöllä päivystykseen (to) ja sieltä vain passittivat kotiin, eivät edes vilkaisseet jalkaan. Seuraava vkon ti tikkien poistossa paljastui karmea näky. Haava visvainen keskeltä ja iho aivan rikki, haavan ympäriltä. Kotiin huuhtelemaan 3päiväksi ja uusi tsekkaus jolloin repaleiset ihonkappaleet kuorittiin pois. Tulehdusarvo ei koholla (8), joten en saanut antibiootteja. Kahden vkonpäästä haava pahempi, punoutusta, turvoksissa, auki useammasta kohtaa. Pari päivää oli sairaalassa antibioottia saamassa suonen sisäisesti, koska haava oli infektoitunut. Taas kotia ja seuraavalla vko:lla uudestaan kontrolliin. Sitten soitto, että seuraavalla vkolla leikkaus, levyn ja ruuvien poisto. Bakteeri oli tehnyt tuhojaan jo luulle. Nyt tikit poistettu uudesta haavasta ja sain jättää kipsin pois. Kuukauden olen syönyt antibiootteja ja vielä oli 200 pilleriä syömättä. Mahapiikkejä pistelen jo toista satsia. Tässä tarinani pääpiirteittäin, paljon jäi vielä kertomatta. Nyt toivon, että jalankuntoutus menee paremmin, koska minulle ilmoitettiin, että maratonit on nyt sitten juostu. Tsemppiä kaikille kohtalotovereille. Pää pystyyn ja uskoa elämään!

        Minä liukastuin pihalla ja taitoin nilkkani ulkosyrjälle. Fractura malleoli lateralis tarsi l. sin. oli diagnoosi WEBER_C murtuma. Onnettomuus viikonlopun kikkailin jalka lastotettuna kotona ilman varausta ja maanantaina leikattiin... leikkauksen jälkee saanu täysin varata ja kaksi viikkoa leikkauksesta kipsinvaihto... Haava oli onneksi siisti mutta nilkka ihan älyttömän voimaton(luonnollisestiki) Nyt tulevana maanantaina tulee tasan kaks viikkoo kipsin vaihdosta ja se nyt poistetaan ja nilkka kuvataan ja tapaan kirurgin samalla reissulla. Toivon mukaan ei tartte enää kipsiä. Jännä lukea täällä keskustelupalstoilla tuota miten erillaisii hoidot kaikilla ollu ja varausohjeet yms... Mulla kipsiaika tosiaan 4vko täydellä varauksella kivun mukaan... eli kävelty on ilman kepakoita pitkän aikaa :)
        Aurinkoisin mielin kohti kesää :)


    • Kävelykyky

      Hoitakaa nilkka kunnolla kuntoon, on se niin tärkeä nivel.

    • Voi veljet

      Hei kaikille,

      Minun tapaukseni on tuo 15.9.12 kirjoitettu pilon tibiale. Minulla on kohta 10 kk onnettomuudestani. Teen fyysistä raskasta työtä, josta olin sairaslomalla melkein 5kk. Nyt olen ollut töissä täyspäiväisesti tammikuusta. Kävin fysioterapiassa 20 kertaa, aina töihin menoon saakka. Siellä sain jalkaani sähköä, hierontaa ja loppua kohti jumppaa. Kotiin sain vielä kattavat jumppaohjeet. Joita olen mielestäni saanut hyvin tehtyä.

      Jalkaan on palautunut noin 80% liikeradasta, joka riittää minulle vallan mainiosti. Ongelma on jalan kipeytyminen. Jos töissä on intensiivisempi pätkä, tai muuten kävelen reippaasti jalka kipeytyy vieläkin suhteellisen paljon. Ei niin paljoa, että olisin syönyt siihen lääkkeitä, mutta häiritsevän paljon. Välillä on siinä ja tässä tunnenko itseni työkykyiseksi. Kävinkin näyttämässä jalkaa leikanneelle lääkärille viikko sitten. Jalasta otettiin röntgen ja lääkäri oli oikein tyytyväinen lopputulokseen. Sanoi että näkee luusta että se on ollut aktiivisessa käytössä ja muutenkin kaikki näyttää hyvältä. Eli ilmeisesti lähtötilanteeseen nähden hyvin. Vaikka olisin toivonut olevan vielä, jotain mitä voi tehdä jalan parantamiseksi. Sen olen huomannut että paraneminen on todella hidasta. Lääkärin mukaan paranemista tapahtuu vuoden ajan ja sitten näkee miten kävi. Alan olla aika sinut sen kanssa, että joudun jatkossa tinkimään joistain urheilulajeista, mutta koitan löytää uusia tilalle. Ensimmäiset kuukaudet on henkisesti todella raskaita, mutta yleensä asia menevät parempaan suuntaan.

      Aurinkoista kesää kaikille ja jaksamista kuntoutukseen.

    • Anonyymi

      Tasan 10 vuotta aloitusviestistä. Täällä kohtalotoverisi.

    • Anonyymi

      Itsellä meni ulkokähräs poikki .. ja tuli levy ja ruuveja kipsiaika sujui hyvin eikö ollut kipuja . Kipsi oli 6vk ja nyt ilman kipsiä 6 päivää. Vieläkään ei pysty jalalle varaamaan kun tulee kovaa kipua jalkapohjaan. Onkohan muilla ollut samaa oiretta

    • Anonyymi

      Viikko sitten liukastuin ja kehräsluu murtui, tilanne stabiili joten lasikuitukipsi laitettiin.
      Kun pidän jalkaa ylhäällä ja lasken alas silloin mieletön kipu jonkin aikaa. Onko muilla sama juttu ollut?

    • Hei ! Nilkkani murtui tässä keväällä. Olisi kiva vaihtaa kuulumisia samassa tilanteessa olevien kanssa. Miten saatte aikamme kulumaan ja että "pää" kestää tätä aikaa, kun ei voi tehdä mitä haluaa. Olen lukenut, pelannut, virkannut yrittänyt hoitaa kotia siinä sivussa, mutta tuntuu kuin päivät olisivat aivan samanlaisia. Parin viikon päästä pitäisi ottaa kipsi pois ja aloittaa kuntoutus oikein kunnolla. Toivottavasti löytyy kohtalotovereita. Hyvää kevättä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe