Minkä ikäisenä olette "saaneet" vitiligon, ja kuinka nopeasti se on levinnyt?

masentunut

ja kuinka isolle alueelle?

Itselläni tuli 17-vuotiaana etelän matkan jälkeen ensin peukaloon. Seuraavana kesänä oli jo kädet täynnä laikkuja, ja jalassa hiukan. Sitten oli kolme vuotta taukoa, ja nyt talven aikana niitä on tullut naama täyteen, napaan, nivusiin, selkään...melkein joka puolelle. Pystyykö tätä leviämistä mitenkään ennustamaan ja ehkäisemään? En aio mitään valohoitoja, ja kortisonia, ei ole auttanut. Kuinka monella pigmenttiä on alkanut tulla itsestään lisää? Kiitos vastauksista..

13

9060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matilda

      Minulle vitiligo tuli 15-vuotiaana talvella suupieleen ensin. Edellisenä kesänä olin ruskettunut erittäin paljon (kotimaassa), mutta en varsinaisesti palanut siten, että iho olisi kesinyt tai tullut rakkuloita yms. Ehkä auringon otto ei vaikuttanut asiaan, vaikka juuri tuona kesänä innostuin auringonpalvonnasta todella tolkuttoman paljon (rusketun helposti).

      Seuraavana talvena marraskuussa tämä läiskä suureni. Ja silmän viereen tuli ihan pieni uusi läiskä. Sen jälkeen eteneminen pysähtyi kunnes korvalehden viereen ilmestyi uusi läiskä kuusi vuotta myöhemmin. Tässä paikassa oli ollut sitkeää (atooppista? allergista?) ihottumaa tätä ennen parin vuoden ajan, johon eivät kortisonivoiteet auttaneet. Luulen että tämä ihottuma jotenkin laukaisi vitiligon puhkeamisen tuohon paikkaan.

      Tämän jälkeen uusia läiskiä ei ole tullut pariinkymmeneen vuoteen. Joskus olen huomannut uuden läiskän keskitalvella jossakin (navan vieressä, kaulassa, toisessa poskessa), mutta sihen on kuitenkin rusketus palannut, kun olen heti ottanut solariumia siihen paikkaan runsaasti. Olen laittanut myös hydrokortisonia läiskään. On tietysti mahdollista, että olen vain säikähtänyt jotakin vaaleampaa tarkkarajaista kohtaa turhaan. Itse kuitenkin uskon, että läiskän tulo on pysähtynyt valon vaikutuksesta (?!!).

      Suojaan vitiligojani palamiselta ja auringossa oleskelen varovasti, mutta en siis ihan varjossakaan pysyttele.

      Yhteenkään valkoiseen läiskään pigmentti ei ole palannut itsestään. Sinuna kyllä kokeilisin (heti) puva-hoitoa, kun sinulla on vitiligoa noin paljon. Itselläni hoito ei auttanut, mutta kokeilin sitä vasta kymmenisen vuotta "vanhoihin" läiskiin. Ymmärtääkseni valohoito tehoaa heti paremmin kuin pitkän ajan päästä.

      • masentunut

        oma lääkärini ei sitä suositellut, koska hänen mielestä minulla ei kuitenkaan ole tarpeeksi sitä pigmentitöntä aluetta. Ja hän sanoi (on ihan ihotautilääkäri), että kokemuksen mukaan harvalla puva on edes onnistunut. Se onnistuu parhaiten tummaihoisilla ja niillä, kenellä on luonnostaan tummempi pigmentti. Minä todennäköisesti palaisin karrelle puvassa. En halua testata.

        Olen kokeillut kortisonivoidetta käsiin, ja sen jälkeen vitiligo levisi, ja vanhat läntit vaaleni. Voisikohan olla, että ei se ihottuma mitään saa aikaan, vaan se kortisonin käyttö? Minulla ainakin vaikutukset olivat päinvastaiset kuin mitä luvattiin. Mahtaisikohan porkkanan syönti auttaa pigmentin palaamiseen? Menee hermot näiden läiskien kanssa. Vielä näytän ihan ok:lta, mutta odotataampa elokuulle..jipii...


      • Matilda
        masentunut kirjoitti:

        oma lääkärini ei sitä suositellut, koska hänen mielestä minulla ei kuitenkaan ole tarpeeksi sitä pigmentitöntä aluetta. Ja hän sanoi (on ihan ihotautilääkäri), että kokemuksen mukaan harvalla puva on edes onnistunut. Se onnistuu parhaiten tummaihoisilla ja niillä, kenellä on luonnostaan tummempi pigmentti. Minä todennäköisesti palaisin karrelle puvassa. En halua testata.

        Olen kokeillut kortisonivoidetta käsiin, ja sen jälkeen vitiligo levisi, ja vanhat läntit vaaleni. Voisikohan olla, että ei se ihottuma mitään saa aikaan, vaan se kortisonin käyttö? Minulla ainakin vaikutukset olivat päinvastaiset kuin mitä luvattiin. Mahtaisikohan porkkanan syönti auttaa pigmentin palaamiseen? Menee hermot näiden läiskien kanssa. Vielä näytän ihan ok:lta, mutta odotataampa elokuulle..jipii...

        Näinhän se on, että puva ei kaikille auta. Oma lääkärini sanoi, että sen huomaa aika pian, kenelle uutta pigmenttiä alkaa muodostua ja kenelle hoito ei tehoa (minulla ei tehonnut).

        Tuosta kortisonin vaikutuksesta en osaa sanoa mitään varmaa, mutta hyvä tietää, että se voi mahdollisesti huonompaankin suuntaan vaikuttaa.

        Peittelen kasvoista läiskiä peitevoiteella (kuten aiemmin kirjoittelin), vaikka en muuten paljon meikkiä käytäkään. Hermot menee välillä etenkin ulkomaanmatkoilla, saunailloissa yms.


    • nipa

      Itse huomasin läiskäni viime kesällä. Vasempaan kylkeen oli tullut kaksi valkoista läiskää. Pidin aluksi harmittomana, kunnes jollain keskustelupalstalla kysyin asiasta ja sain vastauksena, että kuulostaa vitiligolta. Kun sitten oikeen tarkkaan otti ja syynäsi kehon läpi niin läiskiä löytyi molemmista silmäkulmista, kädestä ja pahimmin erottuvat sukuelimistä ja peräaukon ympäriltä ja näitä kyllä ihmettelen etten ollut aikaisemmin huomannut.. Naamasta ei ole kukaan huomannu vaikka olen kavereille sanonut, että näkyykö miun naamassa valkosia läiskiä... toivottavasti en rusketu paljoa...

      • nipa

        Sain siis vitiligon 17-vuotiaana.


      • masentunut

        ei mullakaan ne naamassa kauheesti näy, ainakaan vielä. Itse kyllä huomaan ne joka kerta kun katson peiliin. Pitäisi mennä ostamaan jotain tököttejä millä sais peitettyä, mutta nekin monet maksaa aika paljon, ja kun en muutenkaan ole käyttänyt mitään paksua meikkiä koskaan, niin kiva...

        Tavallaan olisi ollut parempi jos en olisi koskaan saanut tietää mitä tämä on, koska vielä edelliskesänä en tiennyt ja olin ihna iloinen huolimatta käsien laikuista yms. Sitten kun sain tietää, alkoi paniikinomainen uusien laikkujen etsintä ja niitähän löytyi joka puolelta. Jos stressi vaikuttaa leviämiseen, niin mun kohdalla ainakin pitää paikkaansa. Aloin heti stressaamaan kun sain tietää vitiligosta..ja sitten levisi mielettömästi. Toivotaan ettei tule muita autoimmuunitauteja..kun lääkäri sanoi että jos on yksi niin on alttius muillekin...blaah..


    • kohtalotoveri!

      ilmestyä ekat läikät 14 v.ensin kaulaan ilmestyi pieni valkoinen läikkä,joka ei ruskettunu auringossa...sen jälkeen läikkiä alkoi ilmestyä (n.2vuoden sisällä) lantion alueelle, taipeisiin, jalkaan... onneksi mulla tää ei oo vielä levinny hirveen laajalle!
      muaki masentaa joka päivä ja aattelen tätä koko ajan. jos jotain kivaa tapahtuu,saatan unohtaa vaivani hetkeksi. silti TÄÄ TUHOAA MUN ELÄMÄN! koska tää vaikuttaa kaikkeen! ulkonäkö on mulle niin tärkeä juttu ja olisin ihan tyytyväinen itseeni ilman näitä.. tuntuu niin epäreilulta ku niin monella on kaunis ja tasainen iho...
      oon kokeillu kortisonivoiteita ja tulos oli tosi pieni.. sen jälkeen kokeilin protopic-nimistä voidetta ja tuo kaulan läikkä on lähteny melkeen kokonaan, suosittelen! käytän voidetta päivittäin ja yritän uskoa siihen,että nää katoais vielä jonain päivänä. sitten voisin olla onnellinen!

    • kohtalotoveri!

      että oletteko itse huomanneet vitiligoa sellaisissa paikoissa, joihin vaatteet hankaa,esim taipeet? on nimittäin uutta tietoa, että liian tiukat tai liian hankaavat vaatteet saattavat synnyttää uusia läiskiä!!!

      • Matilda

        Vitiligossa on tietääkseni hieman eri tyyppisiä muotoja, ja joillakin laikkuja tulee ihon hankauskohtiin. Ilmeisesti vaatteiden ei tarvitse olla mitenkään erityisen kireitä tai hankaavia , vaan ihan normaali hankaus voi tehdä vilitigoläiskän. Esim. kellon rannekkeen kohdalle joillekin voi tulla vitiligoläiskä. Omat vililigoni ovat sitä tyyppiä, jossa läiskät tulevat erityisesti kehon "aukkojen" ympärille (minulla suun, silmän ja korvan vieressä). Jostain lähteestä olen lukenut noista eri tyypeistä.


      • sari
        Matilda kirjoitti:

        Vitiligossa on tietääkseni hieman eri tyyppisiä muotoja, ja joillakin laikkuja tulee ihon hankauskohtiin. Ilmeisesti vaatteiden ei tarvitse olla mitenkään erityisen kireitä tai hankaavia , vaan ihan normaali hankaus voi tehdä vilitigoläiskän. Esim. kellon rannekkeen kohdalle joillekin voi tulla vitiligoläiskä. Omat vililigoni ovat sitä tyyppiä, jossa läiskät tulevat erityisesti kehon "aukkojen" ympärille (minulla suun, silmän ja korvan vieressä). Jostain lähteestä olen lukenut noista eri tyypeistä.

        on silmien ympärillä, suun ympärillä, navassa, pillun ympärillä ja vissiin laajenee peppureikään...korvissa en ole toistaiseksi nähnyt vaikka itsetutkiskelen hysteerisesti peilin kanssa harva se päivä. Steroidivoiteet eivät auttaneet, pikemminkin pahensi. Enkä oikeen uskalla sitä laittaa sp-elimille ja silmien ympärille. Lisäksi mulle tulee kaikkiin arpikohtiin. Jos tulee isompi haava, niin seuraavana kesänä siihen tulee vitiligo. Tää on niin perseestä. Kuinkahan paljon tämä leviää? Luin sieltä vitiligosupportista niitä kysymyksiä ja vastauksia, niin sellaistakin läytyi että hiusvärit voivat olla pahaksi jne...ärsyttää kun mitään ei saisi sitten tehdä, helvetti vie!! En makaa enää itsesäälissä, olen enemmänkin vihainen että mulle kertyy kaikki perkeleen sairaudet.


      • neiti x
        sari kirjoitti:

        on silmien ympärillä, suun ympärillä, navassa, pillun ympärillä ja vissiin laajenee peppureikään...korvissa en ole toistaiseksi nähnyt vaikka itsetutkiskelen hysteerisesti peilin kanssa harva se päivä. Steroidivoiteet eivät auttaneet, pikemminkin pahensi. Enkä oikeen uskalla sitä laittaa sp-elimille ja silmien ympärille. Lisäksi mulle tulee kaikkiin arpikohtiin. Jos tulee isompi haava, niin seuraavana kesänä siihen tulee vitiligo. Tää on niin perseestä. Kuinkahan paljon tämä leviää? Luin sieltä vitiligosupportista niitä kysymyksiä ja vastauksia, niin sellaistakin läytyi että hiusvärit voivat olla pahaksi jne...ärsyttää kun mitään ei saisi sitten tehdä, helvetti vie!! En makaa enää itsesäälissä, olen enemmänkin vihainen että mulle kertyy kaikki perkeleen sairaudet.

        mullaki on läikkiä alapäässä ja se häirittee ihan v***** vaikka ei ne kaikille näykään.... märisen tätä sairautta joka ikinen päivä ja kukaan ei voi ymmärtää jolla ei oo tätä!! miten kaikki pee voi kaatua yhen ihmisen päälle?


    • minä
    • newtreatment

      New Treatment Could Be 'Breakthrough' for Vitiligo

      By Serena Gordon

      HealthDay Reporter

      MONDAY, Feb. 5, 2018 (HealthDay News) -- Doctors have discovered a combination of treatments that can return color to skin that has been lightened by vitiligo -- the skin disease that turned Michael Jackson's skin white.

      The new therapy includes the oral medication Xeljanz (tofacitinib) -- a drug already approved for use in rheumatoid arthritis patients that dampens the body's immune response -- and ultraviolet-B light therapy.

      The combination has only been used on two vitiligo patients, but according to a study author, the results have been dramatic.


      Experts add, however, that the findings need to be duplicated in studies with larger groups of people.

      The treatment produces "results that are impossible to achieve with common therapies," said Dr. Brett King, an associate professor of dermatology at Yale University School of Medicine.

      "I think this is a breakthrough in vitiligo treatment," he added.

      One of King's vitiligo patients, Shahanaj Akter, agreed.

      "My skin is so much better. I can use make-up and it blends nicely. I am so excited," she said.

      Googlaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2092
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1905
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe