Ammattipätevyyskoulutuksesta

Kysyn vain

Kuuluuko työnantajan järjestää kurssit työntekijöilleen? Vai suorittaako jokainen itse vaadittavat kurssit? Jos työnantaja järjestää kurssit/kurssille työntekijät niin miten palkka kurssipäiviltä? Onko pakollista maksaa?

Voiko työnantaja ilmoittaa työntekijälleen, että ellei suorita kursseja niin se on heihei??

20

6700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta ex kuski

      Minä en ainakaan maksa ite niitä kursseja tällä palkalla ja jos niitä ei työnantaja maksa niin työvoimatoimisto saa kouluttaa uudelle alalle. Sitä minä en tiedä mikä se uusi ala olisi, mutta jos ammattitutkinnon suorittanut ja yli kymmenen vuotta alalla ollut ei ole pätevä tähän työhön niin löytyy kait niitä Suomesta sitten päteviäkin kuljettajia ja lisäksi vielä että kyllä ne kolomekymmentä vuotta ajaneet kuskit ovat jo kerinneet jo oppia oikean ajotavan varmasti paremmin kun ne kouluttajat jotka niitä kursseja pitää. Ei tuo ajaminen niin ydinfysikkaa ole että se unohtuu viiden vuoden välien.

      • Alkuperäinen kys

        Kyse onkin nyt siitä, että onko työnantajan kustannettava vai voiko vaatia työntekijän käymään ne itsenäisesti? Eli miten se oikeasti on.


    • lopetteleva kuski

      Muistakaa myös se että tää uus "ammattipätevyys" jutska EI koske ryssiä eikä muitakaan turakkeja. Ne pojat saa ajella miten lystäävät. Katotaas niin 2014 jälkeen suomikuski on TODELLINEN harvinaisuus.

      Eli jutun juonihan on se että tämä on yksi niistä keinoista millä Suomen kuljetusala saadaan alasajettua. Muita keinoja on mm. tää "kabotaasi", eli ryssäfirmat saa ajella täällä miten vaan. Pienempiä keinoja on tää ajoaikalaki ja miettimällä hoksaatte varmasti muitakin kivoja juttuja mitä on viimevuosina tullut.

      Ja kaiken takana on EK, maan teollisuus ja joitain muitakin toimijoita. Kokoomus on kiihkeästi ajanut asioita tähän suuntaan.

      Miettikää ketä äänestätte!

    • totta joka sana

      jos isännillä olis tarkotus pitää Suomi kuskeja töissä 2014 jälkeen niin kyllä ne koulutuspäivät olis jo hoidettu ajoissa alta pois ja sitä paitsi se on työnantajan velvollisuus kustantaa noi kurssit ei työntekijän.

    • direktiiveistä

      Yrittäjän ei tarvitse kustantaa koulutuksia vaan se on työtekijän vastuulla että ammattipätevyys säilyy.
      Onneksi kuitenkin lähes 100% yrityksistä kouluttaa kuljettajansa, lähinnä kai joukkopaon estämiseksi. Eli kannattaa vaatia koulutus palkallisena koulutuspäivänä.
      Jos eivät suostu niin ehdottomasti uutta työpaikkaa etsimään!

      Ja ammattipätevyyshän on siis katkolla 09/14, kaikilla kellä on vähintään C-kortti ollut ennen 09/09.

      Eikä siihen koulutukseen kannata suhtautua niin negatiivisesti suhtautua. Harvoin se oppi on ketään ojaan kaatanut... Ja voi se olla hyvä meidän kaikkien sekä uusien, että vanhojen kuskien tarkastella välillä omia työtottumuksiaan.

      • oavouåuoruoa

        Kuinka mahtais käydä jos firma potkis vanhat kuskit pihalle ja ottais uusia joilla 4-5v ammattipätevyyttä valmiina? Irtisanomisperuste?
        Tuskin noin hölmöä firmaa nyt löytyy edes kuljetusalalta mutta silti kova on väitteesi ettei työnantajan tarvitse koulutusta maksaa. Tai niin, ei tarvitse maksaa mutta palkanmaksuvelvollisuus äijälle jota ei voi tien päälle lähettää tuntuu kuljetusliikkeessä hiukan hölmöltä.


      • direktiiveistä
        oavouåuoruoa kirjoitti:

        Kuinka mahtais käydä jos firma potkis vanhat kuskit pihalle ja ottais uusia joilla 4-5v ammattipätevyyttä valmiina? Irtisanomisperuste?
        Tuskin noin hölmöä firmaa nyt löytyy edes kuljetusalalta mutta silti kova on väitteesi ettei työnantajan tarvitse koulutusta maksaa. Tai niin, ei tarvitse maksaa mutta palkanmaksuvelvollisuus äijälle jota ei voi tien päälle lähettää tuntuu kuljetusliikkeessä hiukan hölmöltä.

        Kyllä se nyt vaan niin on, että jos sä kaahaat tai juot korttisi hyllylle, niin se on aivan 100% pätevä irtisanomisperuste. Aivan samanlailla kuin jos kortilla ei saa töitä tehdä!!! Ja niinkuin kirjoitin niin lähes kaikki yrityksethän sen koulutuksen maksaa, mutta kyse oli siitä onko PAKKO maksaa.


      • luottoukko
        direktiiveistä kirjoitti:

        Kyllä se nyt vaan niin on, että jos sä kaahaat tai juot korttisi hyllylle, niin se on aivan 100% pätevä irtisanomisperuste. Aivan samanlailla kuin jos kortilla ei saa töitä tehdä!!! Ja niinkuin kirjoitin niin lähes kaikki yrityksethän sen koulutuksen maksaa, mutta kyse oli siitä onko PAKKO maksaa.

        On sitten hiukan eri asia kortin hyllyttäminen ja ammattipätevyyskoulutuksien puuttuminen. Jälkimmäisistä on pelisäännöt sovittu jo yleissitovassa työehtosopimuksessakin (työnantaja järjestää kustannuksellaan työaikana) ja myös työsopimuslaki sanoo, että ei ole irtisanomisperuste, jos työpaikka voidaan säilyttää kouluttamalla kohtuuden rajoissa. Viiden päivän koulutusta tuskin yksikään oikeusistuin katsoisi kohtuuttomaksi, vaikka ei olisi edes tuota AKT:n ja ALT:n välisen koulutussopimuksen määräystä.

        http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/yleiset_sopimukset_2010_id_3040.pdf

        Suoraan tuolta lainaten:

        2 §
        Ammatillinen jatko-, täydennys- ja uudelleenkoulutus

        Työnantajan antaessa työntekijälle ammatillista koulutusta tai lähettäessä
        työntekijän hänen ammattiinsa liittyviin koulutustilaisuuksiin, korvataan
        koulutuksen aiheuttamat suoranaiset kustannukset ja säännöllisen
        työajan ansionmenetys keskituntiansion mukaan laskettuna,
        ellei ao. työehtosopimuksessa ole toisin sovittu. Jos koulutus tapahtuu
        työajan ulkopuolella, korvataan siitä johtuvat suoranaiset kustannukset ja koulutusajalta yksinkertainen taulukkopalkka koulutusaikaa
        työaikaan lukematta.

        Suoranaisilla kustannuksilla tarkoitetaan matkakustannuksia, kurssimaksuja,
        kustannuksia kurssiohjelman mukaisesta opetusmateriaalista,
        internaattikurssien täysihoitomaksua ja muiden kuin internaattikurssien
        osalta ao. työehtosopimuksen mukaan määräytyviä matkakustannusten
        korvauksia. Säännöllisen työajan ansionmenetys korvataan
        sekä kurssi- että matka-ajan osalta. Työajan ulkopuolella koulutukseen
        tai sen edellyttämiin matkoihin käytetystä ajasta ei korvausta
        suoriteta. Viikko- ja kuukausipalkkaisen henkilön palkkaa ei kurssin
        eikä sen vaatimien matkojen ajalta vähennetä.

        Työnantajan tulee antaa tai kustantaa ammattipätevyysdirektiivin
        (2003/59/EY) mukaista jatkokoulutusta sellaiselle toistaiseksi voimassa
        olevassa työsuhteessa olevalle autonkuljettajalle, joka tarvitsee
        voimassa olevaa ammattipätevyyttä ao. työsuhteessaan ja jonka työsuhde
        on jatkunut keskeytymättä vähintään 6 kuukautta. Koulutus
        annetaan työaikana, ellei paikallisesti toisin sovita.

        Jos työntekijän työsuhde päättyy työntekijästä johtuvasta syystä
        ennen kuin 4 kuukautta on kulunut koulutuksen antamisesta, työntekijä
        on velvollinen korvaamaan työnantajalle hänelle koulutusajalta
        maksetun palkan ja koulutuksesta aiheutuneet suoranaiset kustannukset
        kokonaisuudessaan. Jos työntekijän työsuhde päättyy työntekijästä
        johtuvasta syystä tämän jälkeen kuitenkin ennen kuin 6 kuukautta
        on kulunut koulutuksen antamisesta, työntekijä on velvollinen
        korvaamaan työnantajalle kyseisistä kustannuksista jäännösarvon,
        joka on 50 % hänelle koulutusajalta maksetun palkan ja koulutuksesta
        aiheutuneiden suoranaisten kustannusten summasta. Työnantaja
        saa kuitata tämän lopputilistä.


    • en aja kauaa...

      Niin nää Kapitalistiriistäjät, Kuljetuspatrullit, Saksanseisokit, Isännänpaskiaiset jne. HUIPPUisännät maksaisi "renkipaskiaisten" koulutukset!!! PAH, sanon minä! He ovat vain onnellisia että saavat ottaa turakkeja tilalle ja polkea hieman lisää taksoja.

    • trukkk

      sain intistä ammattipätevyyden joten on helppo käydä sitten 5v päästä tekemässä päivitys lupaan...

      • luottoukko

        Päivityksistähän tässä nimenomaan keskustellaankin. Tottakai perustason ammattipätevyys pitää hommata omin neuvoin esim. ammattikoulusssa, armeijassa, aikuiskoulutuskeskuksessa tai vaikka maksamalla itse se viitisen tonnia jollekin autokoululle. Perustason koulutusvaatimus ei kuitenkaan koske ennen 10.9.2009 kortin saaneita (vaikka aikuiskoulutuskeskukset ja työnantajat valtiolta rahaa kusettivatkin teettämällä perustutkintoja oppisopimuksella alalla jo työskenteleville).

        Ihan samalla tavalla esim. hitsariksi valmistutaan ensin ammattikoulussa, mutta koulusta valmistuttua ja töihin päästyä tulityökurssit, luokkakokeet sun muut järjestää työnantaja. Kuljetusalalle on tulossa ihan vastaava kuvio. Ilman perustason koulutusta ei töihin ole enää asiaa. Perustutkinnolla saatu ammattiajo-oikeus on sitten voimassa aina sen 5 vuotta kerrallaan ja päivitykseen tarvitaan se 5 päivää jatkokoulutusta.

        Itsellä esimerkiksi työuraa takana 10 vuotta ja edessä vielä n. 35 vuotta, jos terveys kestää. Tarkoittaa, että täydennyskoulutukset on minunkin käytävä 6-7 kertaa.


    • 30 vuotta alalla

      AKT-vastasi että yrittäjän on maksettava 5 pvän kuljettaja koulutus,

    • Kapitalistiriistäjä

      Meille kaikille ammatitason päivitys on paikallaan!Jokaisella on vääristyneitä
      työtapoja joita emme itse huomaa.Esitänkin että jokainen Ammattikuljettala
      laitettaisiin tutkintoajon tyyliseen kokeeseeen ja käsiteltäisiin virheet
      ja näitä kohtia hiottaisiin.Minusta voitaisiin aloittaa.
      Tämä voitaisiin uusia joka viides vuosi.

      Kouluuksen maksu kuuluu Työnantajalle!Hän saa hyödyn parantuneena työn
      laatuna ja vahingot vähenee!

      Hyvää Vuoden Jatkoa Ammattiveljille ja Sisarille!

    • Yrittäjä

      Mulla on 15 miestä ja yks nainen töissä. Järjestän tarvittavat koulutuspäivät, mutta palkkaa en näiltä päiviltä maksa...
      Hyvin on sopinu työntekijöille ainaki meillä!

      • akt!

        no tuskin sinä maksat sitä palkkaa muutenkaan oikein, niin ei tuo oikein enää yllätä.

        kerros se firmas nimi niin laitetaan asiat kuntoon?


      • ivecolla
        akt! kirjoitti:

        no tuskin sinä maksat sitä palkkaa muutenkaan oikein, niin ei tuo oikein enää yllätä.

        kerros se firmas nimi niin laitetaan asiat kuntoon?

        Meillä yksinkertaisesti kuski joka ei voi tehdä töitään, lentää pihalle, kuin leppäkeppi.
        On se nyt helkkari, että kuskipoloja pitää paapoa ja hoivata kuin pikkulapsia.


      • akt!
        ivecolla kirjoitti:

        Meillä yksinkertaisesti kuski joka ei voi tehdä töitään, lentää pihalle, kuin leppäkeppi.
        On se nyt helkkari, että kuskipoloja pitää paapoa ja hoivata kuin pikkulapsia.

        nykyään kun on nuo tuomioistuimet keksitty niin eiköhän ne saa sinutkin kuriin. tosin hieman epäilen että sinulla mitään firmaa edes ole, ja vaikka olisikin niin varmasti on hieman toisenlainen ääni kellossa jos meinaat jostain kuskejakin saada.


    • Huono rahtari

      Hyvä työnantaja maksoi huonolle rahtarille kaikki kurssit.Kumikameli on pysynyt
      tien puolella kohta 30 vuotta.Joskus jakopaikassa on liukkaalla hinattu ja
      muuta pientä ollut.Palkka tuli kurssipäiviltä kanssa.
      Hyvä on työnantaja,en ole moittinut,vähän aina kehun,sillä saa suunsoittajat
      hiljaiseksi..

    • Tyttö ratin takaa

      Työnantaja kustantaa ja järjestää koulutuksen palveluksessaan oleville kuljettajille työaikana! Ne, joilla ei ole työpaikkaa, kustantavat koulutuksensa itse. Järjestäjiä on useita useilla eri paikkakunnilla, hinnat hiukan vaihtelevat mutta kaikille löytyy vaihtoehtoja. Ennakoivan ajon kurssi on pakollinen, muut voidaan valita oman tarpeen/kiinnostuksen mukaan niistä kursseista jotka ovat hyväksyttyjen listalla. Trafi kertoo asiasta lisää! Oppi ei todellakaan kaada ojaan, kysymys on vaan lähinnä rahasta ja siitä, että ainakin linja-autopuolella 10.9.2013 on aika pian ja kouluttamattomia on vielä paljon! Ettei vaan tulisi kiire!!

    • zfc

      Osaisko joku jeesiä, että missä Varsinais-Suomen alueella noita perustason ammattipätevyyden kursseja pystyy suorittamaan?

      Itellä on C-kortti inssiä vaille valmis, mutta enhän mä sillä mitään tee ilman ammattipätevyyttä. Netistäkin on tosi hankalaa löytää hintaa tommosille kursseille, mutta kuullut oon että maksaa ihan stnasti!
      Sit taas luin että aikuiskoulutuksesta ton pätevyyden vois saada 400-600e hintaan, mutta en netistä löydä mitään kursseja.

      En tosiaan oo töissä kuljetusalalla, ainakaan toistaiseksi. Niin onko mahdollista että pitäis itse pulittaa ~4000e että saa pätevyyden? Eihän näillä hinnoilla ole kohta yhtään kuljettajaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7105
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3428
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2157
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      43
      2112
    Aihe