Kuuluuko työnantajan järjestää kurssit työntekijöilleen? Vai suorittaako jokainen itse vaadittavat kurssit? Jos työnantaja järjestää kurssit/kurssille työntekijät niin miten palkka kurssipäiviltä? Onko pakollista maksaa?
Voiko työnantaja ilmoittaa työntekijälleen, että ellei suorita kursseja niin se on heihei??
Ammattipätevyyskoulutuksesta
20
6641
Vastaukset
- kohta ex kuski
Minä en ainakaan maksa ite niitä kursseja tällä palkalla ja jos niitä ei työnantaja maksa niin työvoimatoimisto saa kouluttaa uudelle alalle. Sitä minä en tiedä mikä se uusi ala olisi, mutta jos ammattitutkinnon suorittanut ja yli kymmenen vuotta alalla ollut ei ole pätevä tähän työhön niin löytyy kait niitä Suomesta sitten päteviäkin kuljettajia ja lisäksi vielä että kyllä ne kolomekymmentä vuotta ajaneet kuskit ovat jo kerinneet jo oppia oikean ajotavan varmasti paremmin kun ne kouluttajat jotka niitä kursseja pitää. Ei tuo ajaminen niin ydinfysikkaa ole että se unohtuu viiden vuoden välien.
- Alkuperäinen kys
Kyse onkin nyt siitä, että onko työnantajan kustannettava vai voiko vaatia työntekijän käymään ne itsenäisesti? Eli miten se oikeasti on.
- lopetteleva kuski
Muistakaa myös se että tää uus "ammattipätevyys" jutska EI koske ryssiä eikä muitakaan turakkeja. Ne pojat saa ajella miten lystäävät. Katotaas niin 2014 jälkeen suomikuski on TODELLINEN harvinaisuus.
Eli jutun juonihan on se että tämä on yksi niistä keinoista millä Suomen kuljetusala saadaan alasajettua. Muita keinoja on mm. tää "kabotaasi", eli ryssäfirmat saa ajella täällä miten vaan. Pienempiä keinoja on tää ajoaikalaki ja miettimällä hoksaatte varmasti muitakin kivoja juttuja mitä on viimevuosina tullut.
Ja kaiken takana on EK, maan teollisuus ja joitain muitakin toimijoita. Kokoomus on kiihkeästi ajanut asioita tähän suuntaan.
Miettikää ketä äänestätte! - totta joka sana
jos isännillä olis tarkotus pitää Suomi kuskeja töissä 2014 jälkeen niin kyllä ne koulutuspäivät olis jo hoidettu ajoissa alta pois ja sitä paitsi se on työnantajan velvollisuus kustantaa noi kurssit ei työntekijän.
- direktiiveistä
Yrittäjän ei tarvitse kustantaa koulutuksia vaan se on työtekijän vastuulla että ammattipätevyys säilyy.
Onneksi kuitenkin lähes 100% yrityksistä kouluttaa kuljettajansa, lähinnä kai joukkopaon estämiseksi. Eli kannattaa vaatia koulutus palkallisena koulutuspäivänä.
Jos eivät suostu niin ehdottomasti uutta työpaikkaa etsimään!
Ja ammattipätevyyshän on siis katkolla 09/14, kaikilla kellä on vähintään C-kortti ollut ennen 09/09.
Eikä siihen koulutukseen kannata suhtautua niin negatiivisesti suhtautua. Harvoin se oppi on ketään ojaan kaatanut... Ja voi se olla hyvä meidän kaikkien sekä uusien, että vanhojen kuskien tarkastella välillä omia työtottumuksiaan.- oavouåuoruoa
Kuinka mahtais käydä jos firma potkis vanhat kuskit pihalle ja ottais uusia joilla 4-5v ammattipätevyyttä valmiina? Irtisanomisperuste?
Tuskin noin hölmöä firmaa nyt löytyy edes kuljetusalalta mutta silti kova on väitteesi ettei työnantajan tarvitse koulutusta maksaa. Tai niin, ei tarvitse maksaa mutta palkanmaksuvelvollisuus äijälle jota ei voi tien päälle lähettää tuntuu kuljetusliikkeessä hiukan hölmöltä. - direktiiveistä
oavouåuoruoa kirjoitti:
Kuinka mahtais käydä jos firma potkis vanhat kuskit pihalle ja ottais uusia joilla 4-5v ammattipätevyyttä valmiina? Irtisanomisperuste?
Tuskin noin hölmöä firmaa nyt löytyy edes kuljetusalalta mutta silti kova on väitteesi ettei työnantajan tarvitse koulutusta maksaa. Tai niin, ei tarvitse maksaa mutta palkanmaksuvelvollisuus äijälle jota ei voi tien päälle lähettää tuntuu kuljetusliikkeessä hiukan hölmöltä.Kyllä se nyt vaan niin on, että jos sä kaahaat tai juot korttisi hyllylle, niin se on aivan 100% pätevä irtisanomisperuste. Aivan samanlailla kuin jos kortilla ei saa töitä tehdä!!! Ja niinkuin kirjoitin niin lähes kaikki yrityksethän sen koulutuksen maksaa, mutta kyse oli siitä onko PAKKO maksaa.
- luottoukko
direktiiveistä kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan niin on, että jos sä kaahaat tai juot korttisi hyllylle, niin se on aivan 100% pätevä irtisanomisperuste. Aivan samanlailla kuin jos kortilla ei saa töitä tehdä!!! Ja niinkuin kirjoitin niin lähes kaikki yrityksethän sen koulutuksen maksaa, mutta kyse oli siitä onko PAKKO maksaa.
On sitten hiukan eri asia kortin hyllyttäminen ja ammattipätevyyskoulutuksien puuttuminen. Jälkimmäisistä on pelisäännöt sovittu jo yleissitovassa työehtosopimuksessakin (työnantaja järjestää kustannuksellaan työaikana) ja myös työsopimuslaki sanoo, että ei ole irtisanomisperuste, jos työpaikka voidaan säilyttää kouluttamalla kohtuuden rajoissa. Viiden päivän koulutusta tuskin yksikään oikeusistuin katsoisi kohtuuttomaksi, vaikka ei olisi edes tuota AKT:n ja ALT:n välisen koulutussopimuksen määräystä.
http://www.akt.fi/easydata/customers/akt/files/1_Tessit_ja_palkkatau/yleiset_sopimukset_2010_id_3040.pdf
Suoraan tuolta lainaten:
2 §
Ammatillinen jatko-, täydennys- ja uudelleenkoulutus
Työnantajan antaessa työntekijälle ammatillista koulutusta tai lähettäessä
työntekijän hänen ammattiinsa liittyviin koulutustilaisuuksiin, korvataan
koulutuksen aiheuttamat suoranaiset kustannukset ja säännöllisen
työajan ansionmenetys keskituntiansion mukaan laskettuna,
ellei ao. työehtosopimuksessa ole toisin sovittu. Jos koulutus tapahtuu
työajan ulkopuolella, korvataan siitä johtuvat suoranaiset kustannukset ja koulutusajalta yksinkertainen taulukkopalkka koulutusaikaa
työaikaan lukematta.
Suoranaisilla kustannuksilla tarkoitetaan matkakustannuksia, kurssimaksuja,
kustannuksia kurssiohjelman mukaisesta opetusmateriaalista,
internaattikurssien täysihoitomaksua ja muiden kuin internaattikurssien
osalta ao. työehtosopimuksen mukaan määräytyviä matkakustannusten
korvauksia. Säännöllisen työajan ansionmenetys korvataan
sekä kurssi- että matka-ajan osalta. Työajan ulkopuolella koulutukseen
tai sen edellyttämiin matkoihin käytetystä ajasta ei korvausta
suoriteta. Viikko- ja kuukausipalkkaisen henkilön palkkaa ei kurssin
eikä sen vaatimien matkojen ajalta vähennetä.
Työnantajan tulee antaa tai kustantaa ammattipätevyysdirektiivin
(2003/59/EY) mukaista jatkokoulutusta sellaiselle toistaiseksi voimassa
olevassa työsuhteessa olevalle autonkuljettajalle, joka tarvitsee
voimassa olevaa ammattipätevyyttä ao. työsuhteessaan ja jonka työsuhde
on jatkunut keskeytymättä vähintään 6 kuukautta. Koulutus
annetaan työaikana, ellei paikallisesti toisin sovita.
Jos työntekijän työsuhde päättyy työntekijästä johtuvasta syystä
ennen kuin 4 kuukautta on kulunut koulutuksen antamisesta, työntekijä
on velvollinen korvaamaan työnantajalle hänelle koulutusajalta
maksetun palkan ja koulutuksesta aiheutuneet suoranaiset kustannukset
kokonaisuudessaan. Jos työntekijän työsuhde päättyy työntekijästä
johtuvasta syystä tämän jälkeen kuitenkin ennen kuin 6 kuukautta
on kulunut koulutuksen antamisesta, työntekijä on velvollinen
korvaamaan työnantajalle kyseisistä kustannuksista jäännösarvon,
joka on 50 % hänelle koulutusajalta maksetun palkan ja koulutuksesta
aiheutuneiden suoranaisten kustannusten summasta. Työnantaja
saa kuitata tämän lopputilistä.
- en aja kauaa...
Niin nää Kapitalistiriistäjät, Kuljetuspatrullit, Saksanseisokit, Isännänpaskiaiset jne. HUIPPUisännät maksaisi "renkipaskiaisten" koulutukset!!! PAH, sanon minä! He ovat vain onnellisia että saavat ottaa turakkeja tilalle ja polkea hieman lisää taksoja.
- trukkk
sain intistä ammattipätevyyden joten on helppo käydä sitten 5v päästä tekemässä päivitys lupaan...
- luottoukko
Päivityksistähän tässä nimenomaan keskustellaankin. Tottakai perustason ammattipätevyys pitää hommata omin neuvoin esim. ammattikoulusssa, armeijassa, aikuiskoulutuskeskuksessa tai vaikka maksamalla itse se viitisen tonnia jollekin autokoululle. Perustason koulutusvaatimus ei kuitenkaan koske ennen 10.9.2009 kortin saaneita (vaikka aikuiskoulutuskeskukset ja työnantajat valtiolta rahaa kusettivatkin teettämällä perustutkintoja oppisopimuksella alalla jo työskenteleville).
Ihan samalla tavalla esim. hitsariksi valmistutaan ensin ammattikoulussa, mutta koulusta valmistuttua ja töihin päästyä tulityökurssit, luokkakokeet sun muut järjestää työnantaja. Kuljetusalalle on tulossa ihan vastaava kuvio. Ilman perustason koulutusta ei töihin ole enää asiaa. Perustutkinnolla saatu ammattiajo-oikeus on sitten voimassa aina sen 5 vuotta kerrallaan ja päivitykseen tarvitaan se 5 päivää jatkokoulutusta.
Itsellä esimerkiksi työuraa takana 10 vuotta ja edessä vielä n. 35 vuotta, jos terveys kestää. Tarkoittaa, että täydennyskoulutukset on minunkin käytävä 6-7 kertaa.
- 30 vuotta alalla
AKT-vastasi että yrittäjän on maksettava 5 pvän kuljettaja koulutus,
- Kapitalistiriistäjä
Meille kaikille ammatitason päivitys on paikallaan!Jokaisella on vääristyneitä
työtapoja joita emme itse huomaa.Esitänkin että jokainen Ammattikuljettala
laitettaisiin tutkintoajon tyyliseen kokeeseeen ja käsiteltäisiin virheet
ja näitä kohtia hiottaisiin.Minusta voitaisiin aloittaa.
Tämä voitaisiin uusia joka viides vuosi.
Kouluuksen maksu kuuluu Työnantajalle!Hän saa hyödyn parantuneena työn
laatuna ja vahingot vähenee!
Hyvää Vuoden Jatkoa Ammattiveljille ja Sisarille! - Yrittäjä
Mulla on 15 miestä ja yks nainen töissä. Järjestän tarvittavat koulutuspäivät, mutta palkkaa en näiltä päiviltä maksa...
Hyvin on sopinu työntekijöille ainaki meillä!- akt!
no tuskin sinä maksat sitä palkkaa muutenkaan oikein, niin ei tuo oikein enää yllätä.
kerros se firmas nimi niin laitetaan asiat kuntoon? - ivecolla
akt! kirjoitti:
no tuskin sinä maksat sitä palkkaa muutenkaan oikein, niin ei tuo oikein enää yllätä.
kerros se firmas nimi niin laitetaan asiat kuntoon?Meillä yksinkertaisesti kuski joka ei voi tehdä töitään, lentää pihalle, kuin leppäkeppi.
On se nyt helkkari, että kuskipoloja pitää paapoa ja hoivata kuin pikkulapsia. - akt!
ivecolla kirjoitti:
Meillä yksinkertaisesti kuski joka ei voi tehdä töitään, lentää pihalle, kuin leppäkeppi.
On se nyt helkkari, että kuskipoloja pitää paapoa ja hoivata kuin pikkulapsia.nykyään kun on nuo tuomioistuimet keksitty niin eiköhän ne saa sinutkin kuriin. tosin hieman epäilen että sinulla mitään firmaa edes ole, ja vaikka olisikin niin varmasti on hieman toisenlainen ääni kellossa jos meinaat jostain kuskejakin saada.
- Huono rahtari
Hyvä työnantaja maksoi huonolle rahtarille kaikki kurssit.Kumikameli on pysynyt
tien puolella kohta 30 vuotta.Joskus jakopaikassa on liukkaalla hinattu ja
muuta pientä ollut.Palkka tuli kurssipäiviltä kanssa.
Hyvä on työnantaja,en ole moittinut,vähän aina kehun,sillä saa suunsoittajat
hiljaiseksi.. - Tyttö ratin takaa
Työnantaja kustantaa ja järjestää koulutuksen palveluksessaan oleville kuljettajille työaikana! Ne, joilla ei ole työpaikkaa, kustantavat koulutuksensa itse. Järjestäjiä on useita useilla eri paikkakunnilla, hinnat hiukan vaihtelevat mutta kaikille löytyy vaihtoehtoja. Ennakoivan ajon kurssi on pakollinen, muut voidaan valita oman tarpeen/kiinnostuksen mukaan niistä kursseista jotka ovat hyväksyttyjen listalla. Trafi kertoo asiasta lisää! Oppi ei todellakaan kaada ojaan, kysymys on vaan lähinnä rahasta ja siitä, että ainakin linja-autopuolella 10.9.2013 on aika pian ja kouluttamattomia on vielä paljon! Ettei vaan tulisi kiire!!
- zfc
Osaisko joku jeesiä, että missä Varsinais-Suomen alueella noita perustason ammattipätevyyden kursseja pystyy suorittamaan?
Itellä on C-kortti inssiä vaille valmis, mutta enhän mä sillä mitään tee ilman ammattipätevyyttä. Netistäkin on tosi hankalaa löytää hintaa tommosille kursseille, mutta kuullut oon että maksaa ihan stnasti!
Sit taas luin että aikuiskoulutuksesta ton pätevyyden vois saada 400-600e hintaan, mutta en netistä löydä mitään kursseja.
En tosiaan oo töissä kuljetusalalla, ainakaan toistaiseksi. Niin onko mahdollista että pitäis itse pulittaa ~4000e että saa pätevyyden? Eihän näillä hinnoilla ole kohta yhtään kuljettajaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733