Tuli ostettua heräteostoksen luistelusukset. Ikinä en ole semmoisilla hiihtänyt ja myyjältäkin unohdin innostuksissani kysyä, joten kysyn täällä: Tarviiko uusia luistelusuksia voidella vai voiko niiden kanssa lähteä testilenkille suoraan ilman mitään voiteita ilman pelkoa siitä, että suksien pohja jotenkin siitä kärsisi?
Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille! =)
Uusien luistelusuksien voitelu
13
4777
Vastaukset
- olli 47
Varmaan voi jos hirmuinen himo ladulle on.Sitten kun ehtii niin muutama kerros pehmeää parkkua ja kelivoide päälle niin saamielenrauhan.
- E-K:
Miksi pehmeää parkkua?Pohjan on oltava mahdollisimman kova,vanhat parafiini käytännöt ovat aikansa eläneet.
Jos välttämättä haluaa voidella niin kova parkku on siinä kohtaa parempi vaihtoehto.
Pehmeistä parkuista voi tehdä kynttilöitä,tai sitten voidella joka takaa että suksi ei luista ja saa kaupan päälliseksi pohjan harmauden.
Ei tarvitse voidella. Voi hiihtää heti. Jos hakee huippuluistoa, niin sitten asia on toinen. Kannattaa hankkia messinki- tai kupariharja, jolla harjaa pohjan ennen lenkkiä.
- Rova-Jaska
Asiasta on erilaisia mielipiteitä, mutta minä veisin sukset suksihuoltoon pohjustettaviksi ja kelivoideltaviksi.
Oman kokemukseni mukaan olen näin saanut huomattavasti liukkaammat sukset kuin täysin voitelemattomat.
Jokainen taaplaatkoon tyylillään...! - messinkiä
Minulla on jo toinen talvi kääntymässä lopuilleen ilman parafiinia. Omistan 2 paria luistelusuksia. Toisessa parissa lukee cold ja toisessa plus. Toisen parin ostin toissa talvena ja toisen tänä talvena.
Parafoinut niitä en ole koskaan. Ennen jokaista hiihtoa ne "luistovoitelen". Harjaan ne kiiltäviksi messinkiharjalla. Luisto on ollut huippua. Alamäessä ei ole koskaan laskettu ohitseni, ei koskaan. Vertailua voin suorittaa useasti jokaisella lenkilläni, koska hiihdän Suomen vilkkaimmalla ladulla Paloheinässä. Viimeisessä laskussa liuku riittää aina (jos ura ei ihan ummessa) stadionille asti.
Aiemmin olin oikein kovakin voitelija, mutta lopulta järki voitti. Enää en tuhoa suksiani ja luistoa lämpövoitelulla.- E-K:
Jos on saanut hyvän profiilisuksen vielä kaiken muun lisäksi ja luisto on tuolla tavalla tehty niin homma toimii kiitettävästi.
Hyvin harva on päässyt oikeasti vertaamaan voideltua ja voitelematonta joka on tehty viimeisen päälle ammattilaisella.
Tuolla teidän seutuvilla on tyytyväisiä voitelemattomilla(työstetty) suksilla menijöitä aika runsaasti,se on hyvä juttu.
- Rova-Jaska
Aloittajalle vielä: Jos olet täysin kokematon luisteluhiihtäjä, niin kannattaa varmasti tutustua eri hiihtotekniikoihin teoriassa. Käytäntö sitten opettaa.
Voilelusta ja voitelemattomuudesta on tosiaan eri näkemyksiä. Jos selviää voitelematta, niin halvaksi se ainakin tulee. Itse olen voidellut sukseni aina alkaen lapsuuteni sälesuksista erikoiskilpa-Järvisistä.
Messinkiharjaus on minulle täysin uusi juttu. Miten se tarkalleen ottaen tapahtuu?
Omat voidellut perinteisen sukseni ovat liukuneet laskuissa lähes yhtä hyvin kuin luisteluhiihtäjien sukset.
En kyseenalaista kuitenkaan nimimerkin "messinkiä" käsitystä asiasta! Hämminkiä tämä varmasti aiheuttaa aloittelijalle. - -
Luistovoitelun merkitystä kuntoilijalle korostetaan enimmäkseen kaupallisista syistä. Kuntoilija ei juuri tarvitse luistovoitelua, koska sen tuoma lisäluisto on melko vähäinen suhteessa voitelun tuottamaan vaivaan. Pahimmassa tapauksessa kuumentaa suksensa piloille... Ja onhan sekin jo vaivansa (ja rahanmenonsa) viedä sukset johonkin paikkaan voideltavaksi. Aika turhaa se on hiihtäjän kannalta.
- Rova-Jaska
Joku voi toki pitää 25 € voitelusta kalliina. Minä en, sillä hiihdän toistatuhatta kilometriä lähes joka talvi. Teetän voitelun ennen hiihtokautta.
Tuosta vaivasta sen verran, että minäkään en omista voitelurautaa enkä -telinettä. Hoidan luistovoitelun pikaluistoilla (Rex tai Toko). Pitovoiteita minulla on laajempi valikoima, mutta yleensä käytän Rexin pikapitovoiteita (punainen ja sininen).
Pyrin vain huolehtimaan siitä, että luistoalueet näyttävät liukkailta ja mustilta. Nylonharjaa käytän usein luistovoitelun jälkeen luistoalueiden kiillottamiseen ja poistan pölyn paperilla.
Mutta kuten olen edellä kirjoittanut, niin jos tuo messinkiharjaus todella toimii, niin voisin kokeilla sitä toiseen suksipariini! - messinkiä
Rova-Jaska kirjoitti:
Joku voi toki pitää 25 € voitelusta kalliina. Minä en, sillä hiihdän toistatuhatta kilometriä lähes joka talvi. Teetän voitelun ennen hiihtokautta.
Tuosta vaivasta sen verran, että minäkään en omista voitelurautaa enkä -telinettä. Hoidan luistovoitelun pikaluistoilla (Rex tai Toko). Pitovoiteita minulla on laajempi valikoima, mutta yleensä käytän Rexin pikapitovoiteita (punainen ja sininen).
Pyrin vain huolehtimaan siitä, että luistoalueet näyttävät liukkailta ja mustilta. Nylonharjaa käytän usein luistovoitelun jälkeen luistoalueiden kiillottamiseen ja poistan pölyn paperilla.
Mutta kuten olen edellä kirjoittanut, niin jos tuo messinkiharjaus todella toimii, niin voisin kokeilla sitä toiseen suksipariini!Rova-Jaska, mielestäni sinäkin olet hiihtänyt reilut 900 kilometriä (kaudessa) ilman luistovoitelua. Suksen pohjaan voidaan kiinnittää parafiiniä, mutta kauaa se ei pohjassa pysy. Jos olet katsonut sprinttihiihtoa, niin välittömästi hiihtäjät kiikuttavat suksensa huoltajille.. uutta pulveria pintaan.
Omat silmäni aukenivat, kun "purin" yhdet vanhat sukseni. Tämä mystinen suksen pohja on muutaman millin paksuinen muovilliuska. Mitään huokosia saati varastoituneita parafiinejä tai hoitoaineita en sieltä löytänyt.
Messinkiharjavoitelu ei ole sen kummempi toimenpide kuin vain messinkiharjalla harjataan pohja mustankiiltäväksi (liat poistetaan pyöristellään muutenkin pohjan kuoppia).
Pikavoide on pohjan toinen suuri vihollinen. Pikavoiteissa parafiini on sulatettu juoksevaan muotoon bensiinillä. Bensiini kuivattaa/kovettaa suksen pohjan. Lisäki pikavoide ei pysy pohjassa kuin n. puolikilometriä.
Ja se pohjan pahin vihollinen on tietenkin (liika) lämpö.
Se, että perinteinen suksi luistaa alamäessä luistelusuksea paremmin on täysin luonnollista. Pidempi suksi luistaa paremmin, kuin vastaava lyhyempi suksi.
- Rova-Jaska
Voi olla toki näin, mutta aion jatkaa edelleen, koska ainakin suksihuollon mielestä suksieni pohjat ovat olleet hyvässä kunnossa. Vanhemmat sukset on hiottu kertaalleen uudelleen. Juha-Matti Herva on entinen kilpahiihtäjä.
Olen kuullut myös tuon saman ennenkin, että nämä liuottimia sisältävät pikaluistot pilaisivat pohjat. Oma kokemukseni on toinen. Olen nimittäin hiihtänyt voitelemattomillakin, harnaapohjaisilla suksilla. Ja luistossa on mielestäni selvä ero. Mutta en aio kiistellä enempää asiasta, koska se ei palvele aloittavan hiihtäjän asiaa.
Meitä on kuntolijoita, aktiivikuntoilijoita ja kilpahiihtäjiä. Itse en ole hitain ladulla, mutta en myöskään nopein eikä se ole tärkeää. Tärkeää on hiihto, liikunta ja hyvä mieli!
Mutta keväthanget hohtavat ja ladut kutsuvat puoleensa. Eilen kävin 20 km:n lenkin Rovaniemen Mäntyvaarasta Sinettäjärvelle ja takaisin. Mukava oli hiihdellä!
Hyvää hiihtokevättä kaikille! Luistavia suksia ja kelejä! Toivottavasti saamme uusia harrastajia hiihdon pariin.- messinkiä
Ihan hyvä ja hyviä hiihtoja sinulle. Mutta voit kai kysyä näitä samoja asioita Hervalta. Kysy vaikka, että kuinka paljon se muutaman millin muoviliuska "imee" parafiiniä ja miten se sitten sitä "syöttää" syövereistään sopivasti luistoon.
Kysy myös , että mitä eroa on luistovoitelulla ja pitovoitelulla. Mielestäni kummassakin on kysymys vain pohjan pinnoittamisesta. Ei kyllästämisestä. Kun pitovoide kuluu suksen pohjan pinnasta pois, niin sitten mennään pelkän pohjan ominaisuuksilla. Sama tietenkin luistovoiteissa, eikö?
Voitelematon ja huoltamaton suksi on aivan eri asia. Mitä huollan sukseni ennen jokaista hiihlennkiäni. Luistovoitelen ne harjaamalla kiiltäviksi. Koskaan pohjani eivät ole ollet harmaat. Kysy vielä nimenomaan tästä pohjan harmaantumisen syistä Hervalta.
- Jaana_KK
Kiitos kaikille vastauksista. Kävin kokeilemassa suksia ilman voitelua ja hienosti ne kyllä luistivat. Alamäessa ihan hirvitti! Taidan jättää ainakain vielä tänä vuonna voiteet ostamatta - hiihtokausikin tuntuu olevan loppusuoralla täällä etelässä. Mukavaa keväänjatkoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722756
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91209