Luistelusuksen pituus-/jäykkyysongelma?

Neuvoja?

Olen nainen, painan 63 kg ja olen 165 cm pitkä. Minulla on medium-jäykkä Madshus, pituudeltaan 181 cm. Sukset kilkkaa takana, vaikka pituudesta liu'ussa hyötyä onkin. Tuntuu, että suksi on liian pitkä, mutta jäisellä alustalla ns. karkaa potkun alta.

Olen miettinyt voinko ostaa lyhyemmät sukset, kun sellaiset haluaisin (kilkkaamisen vuoksi), mutta miten käy, karkaako entisestään alta helpommin?

Asun Etelä-Suomessa missä ladut suht kovia.

Pitäiskö hommata hard ja kisasuksi? Luisteluhiihtokokemusta n. 10 vuotta takana ja talvessa tulee n. 800 km hiihtoa...

7

2243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hrtyedf

Kyllähän tuo pituus on annettujen rajojen sisällä. Lyhyemmät sukset ovat tietty helpommat käsitellä, mutta samalla pitempiä epävakaammat. Tuo suksen karkailu kovalla alustalla johtunee varmasti liian löysästä suksesta.

• ===32===

Ei se pelkkä suksen jäykkyys ratkaise suksen karkailua. Itse olen aloittelija tässä luisteluhiihdossa ja minulla on ollut samoja ongelmia. Olen kokeillut useampia suksia erilaisilla jäykkyyksillä ja aina sama peli. On ollut jäykkää ja erittäin jäykkää suksea. Olen tullut siihen tulokseen, että ainakin omalla kohdallani syy on puutteellisessa tekniikassa. Kovalla ja paikoittain jäisellä alustalla suksen kääntö kantille jää liian vähäiseksi ja suksi karkaa helposti. Olen huomannut vielä sen, että minulla on oikean jalan potku vaikeammin hallittavissa kuin vasemman potku. Lisäksi potku tulee liian suorilta jaloita jolloin se ei ole riittävän tehokas. Noista asioista ei pääse eroon kuin harjoittelemalla.
      Mutta jos suksi on tosi löysä niin eihän sekään tietysti toimi kunnolla.

• Pepepep

Sukset voi olla liian löysät ja/tai suksikulma voi olla liian suuri. Suosittelisin luopumista takapainoisesta kuokkimisesta ja siirtymään Mogrenin suuntaa tekniikassa niin suksikulman pienennys onnistuu luontevasti ja menosta tulee myöskin taloudellisempaa ja somemman näköistä.

• kaksi senttiä

Vois auttaa jos siirtää siteitä n. 2cm taaksepäin tai sukset 175 cm pitkät. Silloin onnistuu.

Pituudeltaan suksi on aivan sopiva. Jäykkyyden riittävyys tosi kovalle alustalle pitäisi selvittää eli painealueiden sijainti ja etäisyys toisistaan, kun hiihtäjän koko paino on yhdellä suksella, esim. wassussa tai mogrenissa. Silloin suksen on mentävä liukuen suoraan eteenpäin tai ainakin mahdollisimman terävällä suksikulmalla, josta suksi käännetään kantilleen puristavaan potkuun.

Siteet pitää laittaa niin, että takapaineen alku saadaan kantapään taakse joitakin senttejä. Jos takapainealue on jalkapohjan alla, suksi on parempi pehmeällä alustalla. Tässähän oli kyse jäisestä alustasta, joka vaatii ehdottomasti kovan alustan suksen.

Jos kannat kilkkaa, pitää harjoitella wassua tasaisella tai tosi loivaan ylämäkeen terävällä suksikulmalla niin, ettei kannat kilkkaa. Hellneriltä voi katsoa mallia, kuinka suoraan suksen pitäisi mennä.

• Kargt19

Painealueiden pituudet? Onko minkäkelialueen runko?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe