33-vuotias "erakkotyttö"

Punaikki

En oikein tiedä miten tähän olen päätyny, mutta mulla ei ole läheisiä suhteita kehenkään; jos ei avopuolisoa lasketa mukaan, Sukulaiset riiteli useita vuosia sitten ja yhteydenpito kaikkiin jäi ja ystävät/kaverit/tuttavat on vaan tippunu vuosien varrella eikä uusia ole tullut ainuttakaan. Pärjään ihan ok ihmisten kanssa pinnallisella tasolla, mutta ystävystyä en osaa ollenkaan ja aina olen muille jotenkin liian erilainen... Viihdyn siis kotona yksikseni lueskellen, harrastan ja touhuilen eläinten kanssa, mutta aina välillä havahdun asiaan, että mulla ei ole minkäänlaista sosiaalista verkostoa olemassakaan!
FB ois mulle kammotus, koska roikkuisin siellä ihan yksinäni ja kommentoisin omia juttujani ;) En oikein tiedä mikä pointti oli nyt kirjoitella...ehkä olisi mukava vaihtaa ajatuksia sellaisen ihmisen kanssa, joka jostain syystä ajautunut samaan jamaan!

27

2351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samatilanne

      Hei! Minulla on vastaavanlainen tilanne, sillä erotuksella että minulla ei ole edes parisuhdetta (olen myös 33 v nainen). Työni on tosi sosiaalista ja tulen hyvin juttuun työkavereideni kanssa. Minulla on myös läheiset suhteet muualla asuviin vanhempiini, mutta siihen sosiaaliset kontaktini sitten jäävätkin. Ihan oikeita Ystäviä minulla ei ole ollut sitten yläasteen, sillä olen ollut aina aika varautunut ja minun on tosi vaikea tutustua uusiin ihmisiin. En koe kuitenkaan olevani erityisen ”omituinen”, vaikka moni voisi niin tilanteeni kuullessa luullakin. Tuskin kukaan ulkopuolinen ”syrjäytymistäni” edes huomaa. Minäkin viihdyn kyllä hyvin itsekseni, mutta kyllähän tämä yksinäisyys on välillä tosi ahdistavaa. Moni asia on jäänyt kokematta ja näkemättä, vaikka yritän aktivoida itseäni ihmisten ilmoille. Pahinta tässä on kuitenkin se, ettei ole ketään kenelle jutella vähän syvemmin. Olen yrittänyt löytää ystäviä netin kautta, mutta sekään ei ole oikein toiminut, koska en osaa luontevasti tehdä tuttavuutta myöskään kirjoittamalla. Eikä tässä iässä kyllä ihan noin vain ystävystytä edes harrastuksissa, vaikka sitä täällä moni ehdottaakin. Ei kai tässä siis muu auta kuin tyytyä osaansa…

      • anonyymies

        Itse olen tutustunut paljolti juurikin kolmekymppisiin erään harrastuksen parissa tässä viimeisen parin vuoden aikana.

        En ole varsinaisesti lähentynyt kehenkään, mutta se ei niinkään johdu sopivien tilanteiden puutteesta, vaan siitä että pelkään useimpia ihmisiä tai ainakaan en luota oikeastaan kehenkään. On varmaan niin, että harrastus sinänsä ei vielä paljon sieluja lähennä, tutustuttaa vain. Sen sijaan jos todella haluaisin solmia jotain siteitä, pitäisi pyytää sieltä parhaalta vaikuttavia tyyppejä vaikkapa seuraksi kaljalle. Mutta jostain syystä ei ole haluttanut niin vielä tehdä. On vielä sen verran paljon yksikseni selvitettäviä asioita. Etäisyys muihin on ylellisyys jonka otan mielelläni.


      • ********************
        anonyymies kirjoitti:

        Itse olen tutustunut paljolti juurikin kolmekymppisiin erään harrastuksen parissa tässä viimeisen parin vuoden aikana.

        En ole varsinaisesti lähentynyt kehenkään, mutta se ei niinkään johdu sopivien tilanteiden puutteesta, vaan siitä että pelkään useimpia ihmisiä tai ainakaan en luota oikeastaan kehenkään. On varmaan niin, että harrastus sinänsä ei vielä paljon sieluja lähennä, tutustuttaa vain. Sen sijaan jos todella haluaisin solmia jotain siteitä, pitäisi pyytää sieltä parhaalta vaikuttavia tyyppejä vaikkapa seuraksi kaljalle. Mutta jostain syystä ei ole haluttanut niin vielä tehdä. On vielä sen verran paljon yksikseni selvitettäviä asioita. Etäisyys muihin on ylellisyys jonka otan mielelläni.

        niin, siitä etäisyydestä on silloin hyötyä, kun ystäväiset alkavat riitasille, koska toisille on kaikki sallittua, niin silloin rikotaan rajatkin ja se voi tehdä pahaa jälkeä, kun yksityisyys annetaan mustamaalaus mielessä riepoteltavaksi. On yksinäisyydessä jotain hyvääkin ja onhan se omasta asenteesta/persoonallisuudestakin kiinni viihtyykö yksin vai ei.


    • Orgashmed

      Hei!

      Et tunnu hirveästi asiasta "kärsivän" ja vaikutat ihan normaalilta, kaikki siis on hyvin. Tiedän, että on paljon kaltaisiasi ihmisiä. Oletan, että avopuolisosi kanssa kaikki kunnossa? Tekeekö hän töitä paljon ulkomailla/"komennuksella", kun olet yksin kotona vai tarkoitatko olevasi yksin hänen kanssaan?

    • punaikki

      En varsinaisesti kärsi tilanteesta, mutta silti välillä ihmetyttää miten voi suht normaali ihminen olla näinkin erakoitunut eli vaikka joskus haluja olisikin ihmissuhteisiin, en niitä osaa kuitenkaan luoda. Jotenkin se tuntuu epänormaalilta, koska aina kaikilla työkavereilla on perhe, sukulaisia, ystäväperheitä, harrastuskavereita ym. ja itse sitä vapaa-aikana ratsastelee yksin metsässä :) Baareissa en käy oikeastaan koskaan eli siinä ehkä suurin syy miksi niitä tuttujakaan ei ole nykyään...
      Miehellä tosiaan omia tuttuja, sukulaisia ja tietty työkaverit enkä ole niissä tapaamisissa kauheasti roikkunut mukana. Yksinäinen voi olla siis parisuhteessakin ja jos erottaisiin niin mulla ei yksinkertaisesti ois ketään ja se vaihtoehto välillä kauhistuttaa. Aikuisena ystävystyminen on ainakin itselleni ollut mahdoton tehtävä ja kaipa täälläkin on vaan pakko tyytyä tilanteeseen...

    • Vaihtaisin oman...

      "yksinäisyyteni" ihan mieluusti siihen, että
      saisin ratsastaa yksin metsässä.
      Olet oikeasti monessa mielessä etuoikeutettu.
      Sinulla on aviopuoliso, minulla sitä ei ole.
      Sinulla on mahdollista harrastaa ratsastusta yksinäsi.
      Et sinä oikeasti yksinäinen ole, yritiät vain vertailla
      itseäsi muihin. Suomessa kun kaikkien pitäisi
      olla aina samasta puusta veistettyjä.
      Erilaisuutta ei suvaita edelleenkään kovin hyvin.
      Onnea vaan itsellesi, hyvin sinun asiat ovat..

    • juttukaveria vailla?

      Minä vaihtaisin mielelläni ajatuksia muiden yksinäisten kanssa. Miksei myös vähemmän yksinäisten. Olen 35-vuotias nainen, joka kokee olevansa yksinäinen.

      Kirjoittele ajatuksia osoitteeseen: [email protected]

    • Sä et kuule tiedä, mitä on olla SINKKU tuohon verrattuna.

    • Voi hyvä juma.

      AVOPUOLISON OMAAVA HENKILÖ EI OLE ERAKKOA NÄHNYTKÄÄN!

      sinulla on vain yksinäisyyden tunne sekä seuran tarve.

    • Punaikki

      Ehkä monen on hankala tajuta tilannettani, mutta kun koko sosiaalinen verkosto on tasan se avopuoliso, niin ei sitä hirveesti koe itseään joka hetki etuoikeutetuksi! Tilanne tuli ajankohtaiseksi nyt, kun olin kuukauden sairaslomalla tapaturman takia eikä tasan kukaan kysellyt vointiani/ottanut yhteyttä jne.
      No, onneksi kuitenkin tajuan olla avopuolisosta ja eläimistäni onnellinen ja anteeksi jos olen loukannut heitä, jotka puolisoa ei ole vielä löytänyt. Se ei suinkaan ollut tarkoitukseni.

      • blackswan82

        Joo kuule tuttua on, varsinki ku avopuolisolla on ystäviä ja ystävystyminen on sille helppoa kuin mikä.

        Ite jään sitte ulkopuolelle "äijien" jutuista, jos on jotkut kissanristiäiset ni äijät on omassa porukassa ja niiden muijat istuu jokainen omassa nurkassa torjuvana.. ja minä roikun avokin hihassa kiinni ja yritän olla osallisena. Ja olen oikeasti ulkona kuin lumiukko.

        Helvetin mahtava homma.

        Mutta hei, pakko on yrittää olla mukana. Päätin jo tuossa etten lähde enää avokin veljen kaiman kummin häihin.. mutta jos en mene kutsuttunakaan niin lähdenkö kohta enää mihinkään? Huolestuttavaa..

        Jos koko sosiaalinen verkosto on avopuoliso ni siitä ei hyvä heilu.. jos ei oo sinut sen yksinäisyytensä kanssa ni sitä helposti roikkuu avokissa ku ei oo niitä omia menoja ja kavereita.

        Sinkut voi luulla että yksinäisyys jotenki poistuu parisuhteella.. höpö höpö. Se hidastaa sitä väistämätöntä. Eli sen ymmärtämistä että hei, mulla on avomies muttei kavereita. Tai: mulla on 2 koiraa muttei kavereita. Tai: mulla on vakituinen työ muttei kavereita. Tai: mulla on paljon rahaa muttei kavereita. Totuus on että ihminen on laumaeläin ja ystävyys on tärkeä osa ihmisen henkistä hyvinvointia. Ei se silti sitä tarkoita etteikö yksinäinen ihminen voi tai osaa olla kiitollinen siitä mitä hänellä on vaikkei niitä kavereita oiskaan.


    • $ellasta

      Vähän kyllä on sama juttu itellä. Oikeastaan ystäviä ei enää oo, matkan varrelle kaikki jäänyt. Jotenkin nii hirveen vaikea luottaa ihmisiin, et pitää sellaisen etäisyyden. Sellanen jonkinlainen ihmispelko on kyllä itessä syvällä, eikä kyllä ihan aiheettakaan.

      Eli kyllä minä ainakin tajuan, jos ei olis puolisoa, olisiko mitään sosiaalista elämää???

    • hiekkahelmiäinen

      Et loukannut ketään puhumalla sosiaalisesta yksinäisyydestä. On se ihan eri, jos on samaa sukupuolta olevia kavereita, joihin samaistua ja joiden kanssa jakaa naisen elämään kuuluvia asioita. Ole onnellinen eläimistäsi; minäkin olen. Mutta on totta, ettei koiran kanssa voi mennä baariin, pitsalle tai elokuviin. Mainitsit, että ystäviä olisi "pudonnut" elämäsi matkanvarrelle. Voisitko ottaa johonkin/joihinkin heistä yhteyttä ihan "mitä nykyään kuuluu?"- meiningillä; ehkä ystävyys roihahtaa uuteen liekkiin. Ystävissä on parasta juuri se, että vaikkei heitä usein näkisikään niin tietää että he ovat olemassa ja välittävät!

    • owner of a lonely he

      no jaa, olen noin saman ikäinen mies ja päätynyt samaan tilanteeseen enkä ole ollenkaan "surkeana" tilanteesta; en vain loppujen lopuksi pidä suurimmasta osasta ihmisistä.


      ainut mitä kaipaan on samanlaisesti ajattelevaan,omaa rauhaa kaipaavaa naista.

    • totta..............

      kauheen monet on tosi lapsellisia henkiseltä kehitykseltään. Ihmiset ei osaa hoitaa ihmissuhteita oikein. Mieluummin olen yksin kuin huonoissa piireissä... Onneksi silti on muutamia hyviä ihmisiä, joihin voi luottaa ja on mukavaa viettää aikaa yhdessä. Kumppania tuskin löydän ikinä, sillä en siedä yhtään lapsellista ja edesvastuutonta käytöstä!!!!

      • blackswan82

        Minun yksinäisyyteni alkoi siitä että olin mieluummin yksin kuin huonoissa piireissä. Viisas päätös mutta entäs kun missään ei näy hyvän piirin ihmisiä?


    • gojiberry90

      Olen ilmeisesti aika samassa tilanteessa kuin aloittaja: asun yhdessä avopuolison kanssa, mutta silti yksinäinen. Varmasti todella vaikeaa ymmärtää, ymmärrän sen. Minulla on tosiaan sellainen tilanne, että olen 20-vuotias työtön nainen ja puoliso opiskelee. Hänellä on siis jo pelkästään sitä kautta paljon sosiaalisia suhteita. Lisäksi kaikki hänen harrastuksensa kautta tuntemat ihmiset. Minulla ei oikeastaan ole enää kuin yksi ystävä, mutta hän asuu monen sadan kilometrin päässä ja nykyisin emme oikeastaan ole juurikaan tekemisissä. Hänkin opiskelee, joten ymmärrän etten ole enää hänen mielessään. Silti vain harmittaa, kun on tässä tilanteessa. Ei ole herkkua kuunnella puolison kertovan koulukavereiden jutuista, enhän minä edes tunne heitä. Oikeastaan kaikki sosiaalinen elämäni keskittyy vain facebookiin, eli suomennettuna kyylään siellä toisten elämää. Kukaan ei ikinä tule juttelemaan minulle, vaikka roikunkin facebookissa todella usein. Ja joo, en enää koita viritellä keskusteluja sielläkään, koska usein keskustelukumppani keksii jotain kiintoisampaa tekemistä kuin minun kanssa keskustelu. Myös parhain ystäväni tekee samaa, enpä taida enää olla hänelle paras ystävä. :( Pitäisi varmasti poistaa profiili sieltä, mutta sitten varmaan olisin ainakin ihan täysin eristäytynyt muusta maailmasta. En kyllä tiedä, miten kestäisin olla taas seuraavan vuoden ilman koulupaikkaa. Oikeasti todella nöyryyttävää, kun ei ole omaa kaveripiiriä. Eipä silti, onhan yksin oleminenkin välillä mukavaa ja nautittavaa, mutta olen ollut jo kersasta asti ilman seuraa. Aina yksin kotona, ja nyt taas. Odottaa vaan, koska toinen tulee kotiin ja jaksaako se taaskaan jutella tai tehdä mitään. Huoh.

      Mutta tsemppiä aloittajalle, pakko se on vaan jaksaa ja aina täytyy ajatella ettei itsellä nyt niin huonosti mene! Ja olisi iloinen, että voi seurustella hyvän ihmisen kanssa (toivottavasti).

      • yksin33

        Sulla sentään on avopuoliso mut aika surullista tuo sun yksinäisyys. Itellä sama juttu mut ei oo ees sitä omaa kultaa, ja jos oikeesti se sun ns paras ystävä oikeesti on semmonen et keksii parempaa tekemistä ku jutella sun kanssa niin eipä oikeesti oo susta hirveesti kiinnostunu. Monesti vaan huijaa itseään ku aattelee et ite juttelemalla ja olemalla ystävällinen saa toisen kiinnostuun mut jotku ihmiset on vaan aika itsekkäitä. Surullista mut niin se vaan on älä tuhlaa liikaa aikaas semmoseen ihmiseen vaan etsi ystäviä joille oot oikeesti tärkee. Oikeat ystävät välittää ja kyselee sun kuulumisia ja moikkaa sua ei semmosia et sun pitää aina alottaa ite jutteleen ja sit saat jonku väkinäisen vastauksen semmonen vaan saa pahalle mielelle ja koita jutella miehes kanssa tunteistas myös ,tai aloita joku uusi harrastus missä tapaa ihmisiä ehkä sieltä löytyy oikea ystävä sulle. Hyvää alkavaa kesää:)


    • bhjvgvkgh

      "Sinkut voi luulla että yksinäisyys jotenki poistuu parisuhteella.. höpö höpö. "

      Tässä olet aivan oikeassa. Ja tästä myös näkee sen, että sinulla on kokemusta ihmissuhteista.

      Olen tosi monta kertaa tätä palstaa lukiessa ajatellut, että monilla kirjoittajilla on aivan epärealistiset käsitykset ja odotukset parisuhteen vaikutuksesta elämään.

    • Taize

      Täällä myös toinen yksinäinen 39-vuotias. Olen luonteeltani sosiaalinen, mutta kavereita ei vain ole ollut viimeiseen 10 vuoteen:-( En hae deittiseuraa vaan ihmistä, jonka kanssa jutella maailman menosta ja syvällisemmistäkin asioista. Tykkään käydä leffassa, syömässä, terassilla, kahvilla... Ei vaan ole nais- eikä miesseuraa kenen kanssa mennä.

      Jos olet yhtä kyllästynyt tilanteeseesi kuin minä, kirjoittele; [email protected]

      • -nainen41-

        Hei,

        missä päin suomea asustelet? Olen 41 v. nainen Tampereen lähettyviltä ja kaipaisin myös naispuolisia ystäviä.


    • Ulkopuolelta *

      Ystävissäni on paljon sellaisia, joilla ei ole montaa kaveria (itselläni sama tilanne). Osalla kaikki ystävyyssuhteet liittyy tiettyyn harrastukseen.

      Olen samantyyppinen kuin sinä: parisuhteessa, vähän omalaatuinen ja paljon yksinäisiä harrastuksia. Ratsastus on minulle sosiaalinen laji, koska silloin menen tallille (omaa hevosta ei ole).

      Tiedän tunteen... Toisaalta viihdyn hyvin yksinkin ja olen itsenäinen, mutta haluaisin enemmän sosiaalisia kontakteja. Mistä niitä löytyisi?

    • möpsö

      Täällä kanssa yksi yksinäinen... Olen 29-vuotias nainen ja minulla ei ole yhtään ystävää lukuun ottamatta siskoani ja miesystävääni. Minulla on ollut läheisiäkin ystävyyssuhteita aiemmin, mutta niissä on mennyt luottamus. Itse ole todella rehellinen ihminen ja arvostan luottamusta. Jos sen kerran menettää, ei sitä takaisin saa. Muutama niin sanottu kaveri minulla on, mutta ne ihmissuhteet ovat aika yksipuolisia:minä olen aina kuuntelijan roolissa ja tukijana. Kukaan ei ole kiinnostunut minusta ja minun voinnistani.

      Masennus hiipi elämääni pikkuhiljaa, eikä tämä yksinäisyys auta asiaa ollenkaan. Välillä ahdistaa tosi paljon. Joka tuutissa mainostetaan miten tärkeitä ystävät ovat ja miten niiden avulla selviää elämän kriiseistä. Kaipaisin todella ystävää, sellaista aitoa ja rehellistä. Olen hakenut masennukseeni apua:keskustelua ja lääkkeitä, mutta eihän ne perkele auta siihen ettei ole ystäviä!!! On todella nöyryyttävää käydä aikuisena ihmisenä itkemässä vieraalle ihmiselle ettei ole kaveria. Onko kukaan vastaavassa tilanteessa ja miten täsät suosta pääsee pois?

    • yksinäinenmies -71

      miten parisuhteessa oleva voi olla yksinäinen?Kumppanin tehtävä on jakaa ilot ja surut ..olla tukena kun toisella menee huonostiMulle kelpaisi sellainen ystävä joka kyseleisi kuulumiset multa...mutta kun ei ole ketään.Onneksi alkoholi ei hallitse elämääni,liikunta on sen tilalla..mutta ei se poista yksinäisyyttä!Haluiaisin ihastua,rakastua...ja niitä lapsia tähän maailmaan ..rikastuttamaan elämää!Ei raha tee onnelliseksi vaan onnellinen parisuhde=rakkaus.

      • möpsö 2

        Yksinäiseksi voi itsensä tuntea myös ihmisjoukossa. Parisuhteessa myös, jos kaikki ei ole kunnossa...


      • nojaapuuhun

        Parisuhteessa voi myös olla hyvin yksinäinen, jos itsellä ei ole muuta seuraa tai elämää kumppanin lisäksi. Varsinkin jos kumppanilla on koko ajan menoa ja seuraa, niin voipi olla myös vähän yksinäinen fiilis. Esim. minun kumppanini lähti juuri useamman päivän reissulle porukalla ja itse jäin yksin kotiin. Eipä tässä nyt ihan hirveästi lohduta se parisuhde. :D


    • Yksinäinen otus

      Yksinäisyydestä pääsee eroon, vois tai voi helpottaa omaa oloaan vaikka kirjoittelemalla toiselle yksinäiselle. Itse vietän suurimman osan ajastani kotona.
      Aika yksinäinen siis olen. On mulla harrastuksia mut en ole harrastuskavereiden kanssa muuten tekemisissä. Facebookissa juttelen joskus pari sanaa niiden kanssa. Tutustuisin mielelläni uusiin nais ihmisiin koska en tunne montaa naista.
      Olis siismukava jutella naisten kanssa Eli mulle saa kirjoitella. Olen kesällä 36v täyttävä mies raumalta. Olen rehellinen, luotettava, avoin, huumorintajuinen, positiivinen, kohtelen hyvin, kiltti ja rauhallinen luonteeltani.
      [email protected]

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kansalaisaloite Elokapina määrättävä lakkautettavaksi

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143 Erittäin hyvä ja kannatettava aloite!
      Joensuu
      197
      3186
    2. Stubb ohjeisti Natoa: "Vapauttakaa ohjukset"

      Presidentti Stubb linjasi amerikkalaismedia CNN:n haastattelussa, että Nato-maiden pitäisi ”todellakin” antaa Ukrainalle
      Maailman menoa
      271
      2718
    3. Seiska: Suhdekohussa rypenyt Anssi Heikkilä paljastaa - Pernilla Böckermanin kanssa tällaiset välit

      Anssi Heikkilä ja Pernilla Böckerman tanssivat yhdessä TTK:ssa ja heidän ympärillään spekuloitiin suhteesta. Nyt Heikkil
      Suomalaiset julkkikset
      8
      2376
    4. Ilouutinen: Sohvaperunat Soile ja Jorma taas TV:ssä - Sohvikset jo 18 kautta - Onnea!

      Onnea Sohvikset 18 kautta! Ja ihana Soile (ja Jorma!) taas mukana! Lue lisää ja katso Soilen hauska kuva tästä: https:
      Sohvaperunat
      18
      1580
    5. Elokapinan kielto aloite kerää nimikirjoituksia kovaa vauhtia !

      Nyt klo 14 mennessä nimiä on jo liki 17000 allekirjoitusta. Nyt niitä nimiä vaan lisää meille riittää no
      Maailman menoa
      408
      1475
    6. Elokapinan lakkautusaloite 50 000 nimeä

      Ja lisää tulee, kohta on Ylenkin uutisoitavaa aloitteesta. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/14143
      Maailman menoa
      371
      1351
    7. Mukavaa sunnuntai päivää

      Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.
      Ikävä
      296
      1338
    8. Mitä muuttaisit kaivattusi

      Ulkonäössä tai persoonassa
      Ikävä
      93
      1252
    9. Hei, mies, kirjoita jotain minusta

      Plus jokin tunnistemerkki/kirjain nimessäni. En todellakaan ymmärrä, pidätkö minusta vai toisesta naisesta. Et ole koska
      Ikävä
      53
      1236
    10. Piupali Paupali

      Kun en mä tunne teitä... Hyvät huomenet ja mukavat päivät ja hyvät viikonloput, arvoisat naiset ja herrat. 😊🎩🎪🤹🏼‍♂️
      Ikävä
      167
      1154
    Aihe