Insuliinipumppu

asiros

Heips,
Luin tuolta jo aikaisempia keskusteluja ja en oikein löytänyt vastauksia tähän mikä minua mietityttää.
Eli olen 20-vuotias nuori nainen ja pumppuhoidosta on ollut puhetta kun raskautta suunnittelen,eli millaista arki on pumpun kanssa? Miten se soveltuu elämiseen ja normaaleihin arki toimiin kuten tanssiminen,seksiin,nopeaan vaatteiden vaihtoon? Miten herkästi pumppu lähtee irti,esim kestääkö se millaista nykymistä?Millaisia riskejä pumpun kanssa on,eli mihin kannattaa varautua jos sellaisen otan itselleni käyttöön?

8

6632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1817

      Insuliinipumppujen käyttöön liittyvistä asioista on paljon keskusteltu Diabetesliiton Kohtauspaikalla.

      http://keskustelu.diabetes.fi/index.php

      Siellä eniten osioissa

      Tyypin 1 eli nuoruustyypin diabetes ja

      Hoitovälineet

      Keskusteluketjuista löytyy varmasti vastauksia kysymyksiisi, koska nitä on käsitelty useaan otteeseen. Lisäksi Haku-toiminta on käytettävissä. Rekisteröitymällä voit esittää omia kysymyksiäsi.

    • E10.1

      Pumppua käytetään paljon lapsilla, eli ne kestävät kovaa menoa. D-vanhempien kanssa jutellessa ei eri merkeillä näytä olevan suuratakaan eroa kestävyyden suhteen. Jokainen hehkuttaa "omaa" pumppumerkkiään parhaaksi.

      Ainoat hankaluudet, mitä nyt reilussa puolessa vuodessa on tullut vastaan, ovat olleet kanyylin tai letkun taittumiset ja niistä johtuvat insuliinin annostelun katkeamiset. Sinulla pumppu todennäköisesti hälyttäisi tukosta nopeammin kuin lapsilla, koska annoksetkin ovat suurempia. Ja tietenkin pumpun käyttö pitää opetella, siinä on vähän säätämistä, mutta vertaisin vaikeustasoa uuden kännykän hankintaan. Samalla tavalla pitää opetella mikä juttu löytyy mistäkin valikosta.

      Meillä on käytössä Accu-Chekin Spirit Combo ja pienen meneväisen miehen äitinä arvostan etenkin tuota sokerimittarin toimimista pumpun kaukosäätimenä. Erilaiset muutokset pumpun toiminnassa (basaalinsäädötä pidennettyihin boluksiin esim. synttäreillä) voi tehdä sokerimittarin kautta ja tietenkin ateriainsuliinit on helpompi antaa mittarin kautta kuin kaivaa pumppu esiin vaatteiden alta. Upea juttu kertakaikkiaan. Lisäksi pienet reidet saavat toipua monipistoshoidon päivittäisestä tikkaamisesta, ja pakaroihinkin kohdistuu vähemmän pistoksia, kun kanyyli vaihdetaan vain joka kolmas päivä. Rannalla ollessa poika saikin itkupotkuraivarin kun jouduimme pitkästä aikaa annostelemaan inskat reiteen (mikään pumppu ei kestä lapsen vesileikeissä).

      Lisäksi Spirit Combosta saa purettua tiedot tietokoneelle ja koska muistissa on sekä sokeriarvot, hiilarit että insuliinit, ja siihen pystyy myös merkitsemään esim. uintireissuilla kynällä annetut insuliinit, ei enää tarvitse pitää päiväkirjaa! Olin jo unohtanut koko päiväkirjariesan, kunnes keskustelin toisen D-äidin kanssa ja hän päivitteli miten murkkuikäinen jätti aina päiväkirjan täyttämättä. Pakko sanoa, että unohtuu se joskus vanhemmiltakin..

      Huonona puolena on kanyylien teipistä tuleva ihottuma. Muksu kun on aikas herkkä reagoimaan ihottumalla kaikkeen mahdolliseen. Ihon suojaksi on onneksi olemassa suihkeita ja voiteita, niistä saa tarvittaessa lisää tietoa D-hoitajalta tai hoitotarvikejakelusta.

    • Pumputon

      Hei Asiros!

      Olit kirjoittanut jo aika kauan sitten, mutta päätin kuitenkin koikeilla onneani :)

      Mietin samoja asioita kuin sinä; miten pumppu soveltuu normaaleihin arki toimiin kuten esim. tanssiin, seksiin, nopeiden vaatteiden vaihtoon. Tuntuuko siltä että pumppu on edessä ja häiritsee vaatteiden alla "törröttäessä"?

      Olen sairastanut diabeetesta 12 vuotiaasta, ja nyt olen jo 36! Olen viimeiset 5 vuotta miettinyt pumpun hankkimista, mutta jostain syystä tuntuu jotenkin vastenmieliseltä "olla kiinni koneessa" koko ajan... Varmasti on todella tyhmää ajatella niin, sillä pumppu varmasti helpottaisi elämää monella tapaa!

      Oletko saanut vastauksen kysymyksiisi! Tai osaako joku muu kertoa jotain omista kokemuksista?

    • Petsi72

      Moi!! Olen 16 vuotta diabetesta sairastanut 40v. mies ja diabetestäni olen hoitanut monipistoshoidolla, nyt olen harkinnut insuliinipumpun ottamista. Käväsin muutama päivä sitten diabeteshoitajalla, jonka kanssa otin tämän mahdollisuuden puheeksi joka oli hänen mielestään hyvä idea, tammikuussa saan uuden ajan hoitajalle jossa saan laitteen ja ohjeet glukoosi arvojen mittaamiseksi rasvakudosnesteestä (laite on samankokoinen kuin itse pumppu). Helmikuussa on sitten lääkärillä vuosikontrolli, jossa sitten pumpusta keskustellaan lisää ja otetaan mahdollinen käyttöönotto.
      Pumppua haluan kokeilla korkeiden pitkäaikaissokerien takia, jotka ovat olleet jo suht. kauan yli 9mm/l , joten ajattelin jos pumpusta olisi apua näiden arvojen alas saamiseen. Lukiessani näitä kirjoituksia forumeilla, huomasin että monilla on ollut samona kysymyksiä mielessään niinkuin on minullakin, miten pumppu haittaa harrastuksissa, nukkuessa, saunoessa ,työssä ja tietysti seksissä :), mutta onneksi pumpun voi ottaa pois väliaikaisesti jonkin aikaa.
      Kirjoittelen tänne omia kokemuksiani sitten kun tämä pumppuprojekti kohdallani alkaa, jois niistä sitten voisi olla hyötyä muille kohtalotovereilleni jotka diabetestä sairastavat ja miettivät mahdollista pumpun käyttöön ottoa, pumppua hoitajan mukaan voi kokeilla, ja jos se ei tunnu omaan elämäntyylin sopivalta myös harrastukset / työ silmälläpitäen voidaan pumppuhoito lopettaa ja siitryä monipistoshoitoon takaisin...sen sitten aika näyttää. Lopuksi haluan toivottaa hyvää joulua kaikille :)

    • sanna2305

      Moikka!
      Olen 27-vuotias nainen ja nyt jo 7 vuotta insuliinipumppua käyttänyt! Enkä enää pois antaisikaan!:) On ainakin omaa elämääni kovasti helpottanut. Viime syksynä sain juuri uuden vanhan rikkoutuneen tilalle, jouduin 4 pv olemaan pistoshoidolla ennen uutta ja kyllä siinä ajassa ehti jo monesti pumppua kaivata takaisin! Itse koen sen ehdottomasti parhaana hoitokeinona. Pumpun käyttö ei rajoita millään tavalla normaalia elämää, nainen kun olen niin itse kuljetan sitä rintaliiveissä jolloin se ei millään tavalla näy ulkopuolisille ja omasta kokemuksesta ehdottamasti mukavin ja helpoin tapa kuljettaa mukana! Miehillä tietenkin eri asia mutta nykyään siihen on olemassa jos jonkinlaista pussukkaa ja koteloa, ihan niin kuin kännykälläkin. Saunassa ja uimahallissa voi kanyylin kanssa normaalisti käydä, itse olen pumppuhoidon aikana ollut kylpylässäkin. Harrastukset onnistuu ihan niin kuin pistoshoidossakin samoin työelämä. Itse teen 3-vuorotyötä henk. koht avustajana eikä pumppu ole kertaakaan ollut "tiellä". Öisin pumppu on itselläni kiinni yöhousuissa/alushousuissa, ei haittaa nukkumista millään tavalla vaikka nukkuisi mahallaankin! Nykyään ei tahdo enää muistaakaan koko pumppua, on itse asiassa käynyt muutaman kerran jopa niin että olen käynyt suihkussa ja lähtenyt töihin ja huomannut sitten pumpun jääneen kotiin, no tietty on pitänyt mennä hakemaan!:) Siitä on tullut tärkeä kumppani joka pitää minut kunnossa ja hyvinvoivana! Suosittelen ehdottamasti kokeilemaan! Ja jos sitä ei omaksi koe niin aina voi palata takaisin pistoshoitoon.

    • käyttäjä

      Moikka

      Olen 38 vuotias nainen kahden lapsen äiti ja olen käyttänyt pumppua vuodesta 2001 lähtien.
      Voin sanoa omasta kokemuksesta että pumpun saatuani en vaihtaisi sitä pois. Ja pumpun kantamiseen on saatavilla vaatteita jossa niitä kantaa ja on huomaamaton tässä on yksi esim mistä saa sitten vaatteita Anna ps.
      Pumpun kanssa eläminen on helppoa ja vaivatonta ja kaikki sujuu helposti ja vaivattomasti.Ei tarvitse syödä kellon tarkkuudella eli minutilleen
      Mutta jos saat pumpun käyttöösi niin älä suostu sitten siihen että sitä otetaan välillä pois ja taas laitetaan, itse jouduin siihen rumpaan ja vointi aina huononee kun otetaan pumppu pois joten kannatan itse henkilö kohtaisesti pumppua

    • Emmyvm2001

      Olen 12 vuotias nuori naisenalku ja olen juuri saanut pumpun. Veljelläni on ollut inskapumppu n. 3 viikkoa ja hän kehuu, että voi kun on mahtava ja hyvä. Uimaan ja saunaan sekä tietysti suihkuun voi mennä, kunhan ottaa katetrin ja insuliinipumpun pois kehosta. Se on tosi mahtavaa, että monipistoshoito loppui ja pitkävaikutteisia insuliineja ei tarvitse pistää lainkaan. Käytän itse pumpun mukana lähestulkoon aina sensoria, helpottaa aina kun ei välttämättä mittailla tarvi. Annos-opas on myös todella kätevä, niin ei tarvitse miettiä itse juuri paljoakaan paljonko laittaa insuliinia. Insuliinipumpun kanyyli ja katetri on helppo vaihtaa. Elämä tulee helpottumaan todella paljon, kiitos pumpun. :)

    • Anonyymi

      Pumppu ei lähde helposti irti itse haluaisin aina pistää sen pakaraan sillä siellä en edes tunne sitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1174
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1006
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      13
      691
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      48
      687
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      604
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      35
      575
    Aihe