Matematiikka ongelma

hankalaa on

miten saada matematiikka läpi, jos ei yksinkertaisesti osaa nelosta enempää?
Saan jokaisesta kurssista nelosia, enkä ole oppinut matematiikassa tukiopetuksesta huolimatta juuri mitään. Työlästä on. Vie kaiken ajan, ja se on pois muista aineista tämän takia.

7

608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adadsads

      Opettele matematiikkaa, niin pääset läpi.

    • poitsu 92-

      Matematiikkaa ei ole pakko kirjoittaa. Neljä ainetta riittää ja yksi niistä on oltava pitkän oppimäärän aine, yleisimmin se on englanti. Kirjoita A-englanti ja valitse matematiikan tilalle jokin muu, jokin jota hallitset paremmin.

    • Abiturientti

      Eipä se paljon auta, vaikka ei kirjoittaisikaan. Kursseista täytyy siltikin päästä läpi. Lyhyessä matikassa on 6 pakollista kurssia, joista sai olla 1 tai 2 hylättyä. Muut täytyy olla läpi. Eivätkä nämäkään saa olla peräkkäiset.

      Tottakai matikan tilalla voi kirjoittaa esim. ruotsin, mutta päättötokaria ei saa ilman, että on suorittanut kaikki pakolliset kurssit.

      Ja hei, matikkaa oppii vain laskemalla. Lahjakkaatkin oppilaat joutuvat laskemaan uudestaan ja uudestaan. En usko hetkeäkään ettet sinä sitä oppisi. töitä on varmasti tehtävä.

      Jos kuitenkin kaikki asiat tuntuu ylitsepääsemättömiltä ja puhti meinaa loppua, suosittelen vaihtamaan koulua. Tähänkin tietenkin vaikuttaa se, kuinka paljon olet jo lukiota käynyt ja minne haluat pyrkiä jatkokouluun.

      Tsemppiä sinne :)

    • ....................

      Niin v-mäiseltä ja jelppivältä kuin se kuulostaakin, niin matiikassa ei auta muu kuin kova laskeminen ja harjoittelu.

      Itse olen myös todellinen matikkaluuseri ja kyseisen aineen pänttääminen tuntuu vievän aivan kohtuuttoman paljon aikaa ja huomiota niin muilta aineilta, kuin yleisesti vapaa-ajastakin. Epäreiluus ja turhautuminen on tuttu tunne aina, kun huomaa muiden pärjäävän hyvin arvosanoin huomattavasti pienemmällä vaivalla, samalla kun itsellä on tavoitteena suuresta vaivasta huolimatta päästä vain rimaa hipoen lävitse.

      Tässä olisi nyt ainakin muutama "vinkki", jotka ovat ainakin minulle olleet avaintekijöitä siihen, että olen oppinut edes jotakin.

      Kannattaa lukea aina ajatuksen kanssa kirjan kappaleiden alussa olevat ohjeistukset ja esimerkkitehtävät ennen varsinaisten tehtävien aloittamista. Itselleni tämä oli aluksi hankalaa ja kirjan tekstit tuntuivat täydeltä heprealta, mutta ajan kanssa homma alkoi pikkuhiljaa aukeamaan.

      Itseäni on myös opiskelussa auttanut huomattavasti se, että olen nähnyt alusta loppuun miten jokin tehtävä välivaiheineen tehdään. Kirjojen lopussa kun tuppaa olemaan pelkät vastaukset, eivätkä ne auta ollenkaan, jos et tiedä miten tehtävässä tulisi edetä/mitä olet tehnyt väärin. Meillä on maikka joidenkin kurssien alussa jakanut monisteniput, joissa on ollut malliratkaisut kaikkiin tunnilla ja kotona tehtäväksi merkattuihin tehtäviin.
      Lukiossamme on käytössä lyhyessä matikassa Sigma-sarjan kirjat, joidenka harjoituskokeiden ja kertausosan tehtäviin löytyy kaikkiin netistä täydelliset ratkaisut. Näistä on ollut minulle ainakin suuri apu kokeisiin lukemisessa, jos maikka ei ole sattunut jakamaan tuollaista monistenippua.

      http://www.tammi.fi/oppi/sarja/55/alue/04/page/15/

    • joku vaa

      Oletko kokeillut eri matematiikan kirjoja, joissa puhuttaisiin samoista asioista? Itse lainasin monasti joskus lukiossa ollessa muiden kirjasarjojen kirjoja samoista aihealuista kuin mitä juuri käsiteltiin - ainakin itselleni oli siitä hyötyä, kun eri kirjoissa/k.sarjoissa voi olla sama asia esitetty hieman toisin ;)

    • Anonyymi

      Siiri patikoi ensin 5,0 km länteen ja sitten 2,5 km pohjoiseen. Kuinka pitkän matkan päässä lähtöpisteestä ja missä suunnassa Siiri tällöin on? Ilmoita suunta asteina.

    • Anonyymi

      5,6 kilometrin päässä 63 asteen suunnassa pohjois-eteläsuunnasta länteen päin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9549
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4057
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2810
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2574
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      183
      2559
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1645
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe