Metropolia vai Laurea ?!

kumpivaikampi.

Eli olisin hakemassa Metropoliaan Helsinkiin tai sitten Laureaan Otaniemeen. Kumpi amk on ns. parempi? Kumpaan kannattaa hakea? Kellään kokemusta? Huonoja ja hyviä puolia?

56

17406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miimuuuuyyy

      jos hakee noihin sosionomiksi, niin onko niissä vika vuosi ns. erikoistumisvuosi vaiko onko koko 3v samaa kaikilla? ettei kellään ole vaikka enempää päihdejuttuja kun jollain vammaisjuttuja? kaikki samat kaikilla? toisin kuin amiksessa?

    • Metropolia parempi!

      Kyllä, on toisin kuin amiksessa!

      Metropoliasta yleensä kaikki tykkää enemmän koska siellä on vapaampaa. Opintoja voi tehdä eri tavoilla, eli jos on vaikka kipeenä silloin kun muut tekee ryhmätyötä, sen voi useimmiten korvata jälkikäteen kirjatentillä tai esseellä niin ei jää jälkeen. Harjoittelupaikan voi valita itse ja vapaasti valittavia opintoja on tosi iso kirjo eri aloilta.

      Laureassa oli tiukkaa LBD-menetelmän vuoksi, että kaikki opiskelu piti tehdä projekteissa ryhmätöinä. Riippuu siitä minkälaisia projekteja saa, mihin pääsee erikoistumaan. Pääsin onneksi vaihtamaan pois, en Metropoliaan mutta Tampereelle. Olisin mennyt Metropoliaan jos sinne olisi päässyt. Laureaa en suosittele!

    • Tottakai Metropolia
      • Sulautuksesta

        Sulautetaanko? Tuskin sulauttaminen haittaa opiskelua. Kai ne koulutukset viedään loppuun mitkä on aloitettu ennen yhdistämistä.

        Tuleeko uuden koulun nimeksi FUAS vai mikä?


      • ESA eli PAHA
        Sulautuksesta kirjoitti:

        Sulautetaanko? Tuskin sulauttaminen haittaa opiskelua. Kai ne koulutukset viedään loppuun mitkä on aloitettu ennen yhdistämistä.

        Tuleeko uuden koulun nimeksi FUAS vai mikä?

        En oo ihan varma mutta oon kuullu että siitä on tulossa Etelä-Suomen Ammattikorkeakoulu ESA. Pääkaupunkiseudun paikat ja pikkutoimipisteet loppuu ja toiminta keskittyy Hämeenlinnaan ja Lahteen. Myös jotkut veikkaa että sitä tulis Päijät-Hämeen Ammattikorkeakoulu eli PAHA!


    • mieluri-88

      Olen hakemassa mielurin pohjakoulutuksella ja vankalla työkokemuksella sairaanhoitajaksi.
      Kumpaako suosittelet kouluksi: Metropoliaa vaiko Laurea/Otaniemi?

    • kumpivaikampi.

      ok eli metropoliaan :D

    • Metropoliaan.

      Itse Laureassa opiskelevana suosittelen metropoliaa vaikka en siitä mitään tiedäkään.

      Itsekin tässä harkitsen, josko vaihtaisi koulua sinne..

      • Miks vaihtaisit?

        Siis mä en ymmärrä mikä siinä Metropoliassa niin viehättää? Onko se vaan mielikuva, että kun sinne on eniten hakijoita niin sen on siis pakko olla paras, ja siksi sinne on eniten hakijoita ...?

        Tai niinku ymmärtäisin vielä jos olis semmonen ala, jolta on vaikea löytää töitä, koska Metropoliastahan pääsee yleensä hyvin töihin, mutta kyllähän hoitoalalla saa muualtakin valmistuneet ihan hyvin töitä.


      • justinens
        Miks vaihtaisit? kirjoitti:

        Siis mä en ymmärrä mikä siinä Metropoliassa niin viehättää? Onko se vaan mielikuva, että kun sinne on eniten hakijoita niin sen on siis pakko olla paras, ja siksi sinne on eniten hakijoita ...?

        Tai niinku ymmärtäisin vielä jos olis semmonen ala, jolta on vaikea löytää töitä, koska Metropoliastahan pääsee yleensä hyvin töihin, mutta kyllähän hoitoalalla saa muualtakin valmistuneet ihan hyvin töitä.

        Eiks Laureassa ole tuo panic based learning käytössä, mitä metrossa ei ole? Joillekin sopii, toisille ei.


      • Juksutatko?
        justinens kirjoitti:

        Eiks Laureassa ole tuo panic based learning käytössä, mitä metrossa ei ole? Joillekin sopii, toisille ei.

        Panic Based Learning ... mitä ihmettä se on? Ja Päijät-Hämeen Ammattikorkeakoulu PAHA? Onko oikeesti vai


    • Mimmulie

      Itse olen pian valmistumassa Leppävaaran Laureasta ja jollain tuurilla ehdin jo saada vakituisen työn, mikä kai tavallaan tukee sitä "Laurealaiset työllistyvät parhaiten", mutta itse en valitsis enää Laureaa jos pitäis uudelleen valita. Moni luokkakaveri on samaa mieltä ja ilmeisesti tämä koskee kaikkia Laurean koulutusohjelmia. LBD on niin ihan vaan opettajien laiskuutta keksimä - ei tarvii enää pitää luentoja eikä tenttejä, pari kertaa kun käy 6kk:n aikana istumassa ja kuuntelemassa oppilaiden projektiesityksiä niin se on siinä, nice.

      • Luota faktoihin

        Laurea hoitaa kyllä ihmeen hyvin ton propagandapuolen. Ihan faktojen valossa voisit kuitenkin vertailla Laurean sosiaali- ja terveysalan työllistymisprosenttia Metropolian vastaavaan hoitopuolen työllistymisprosenttiin, joka on 100%.

        Tietääkseni Laureassa ollaan aika lähellä sataa myös (97%), mutta ei kuitenkaan päästä aivan sataan.


    • Laurealainen

      Itse opiskelen toista vuotta Laureassa, johon vaihdoin yhden vuoden Stadiaopintojen jälkeen, ja tuo paljon parjattu LBD on osoittautunut aivan mahtavaksi oppimismetodiksi! Omiin ryhmäläisiin tutustuu todella hyvin, ja joka projektista oppii kymmenkertaisesti sen verran mitä luennoilla oppisi. Liputan täysin LBD:n puolesta, sekä Laurean. Ammattitaitoista ja mukavaa väkeä täynnä koko koulu. Paitsi tietysti nämä nurisijat jotka eivät ole tajunneet ottaa oppimistavasta selvää, ja tulee ihan yllätyksenä että pitääkin TEHDÄ YHTEISTYÖTÄ MUIDEN KANSSA. Näyttäkääpä mulle yksikin ala (jolle laureassa koulutetaan) jossa EI tehtäisi yhteystyötä muiden kanssa. Hiljaista pitelee, niinpä. Laurea on todellakin satsaus omaan tulevaisuuteen :)

      • Molempi on parempi

        Kyllähän projekteissa oppii tekemään tiimityötä, ja kyllä Metropoliassakin tehdään projekteja ja hankkeita. Yleensä kaikissa paikoissa on nykyään enemmän tai vähemmän hankkeita.

        Kaikki asiat ei kuitenkaan tule kaikissa projekteissa esille, ja siksi on hyvä olla myös luentoja ettei oppiminen jää sen varaan minkälaiseen projektiin sattuu pääsemään mukaan. Tiimityön lisäksi on hyvä osata tehdä töitä myös yksin, se kasvattaa itsekuria ja itsensä johtamista. Laureassa käytettävän LBD:n ongelma on että kaikille ei riitä aina sopivia projekteja mutta silti ei jousteta menetelmästä, joka on jotenkin itsetarkoitus. Menetelmä ei saisi olla itsetarkoitus vaan oppiminen - ja oppimista voi tosiaan tapahtua muuallakin kuin projekteissa!


    • 20v.perushoitajana

      Sain kutsun hoitotyön sv/sairaanhoitaja sekä Metropoliaan että Laureaan/Otaniemi.En tiedä, mutta ennemmin luen testeihin hoitotyön etiikkaa ja fysiologia anatomiaa (Metropolia) kuin aiheesta sosiaalisesti kestävä Suomi (Laurea).

    • Laureassa opiskeleva

      Itse myös Laurea Leppävaarassa opiskelen ja täytyy sanoa et yhdyn täysin edelliseen Laureaa kehunneeseen. Mielestäni Laurea on LOISTAVA paikka opiskella! Opettajat ovat loistavia ja LbD toimii loistavasti, enkä kyllä vaihtaisi Metropoliaan tai muuhunkaan kouluun opiskelemaan.

      ps. onhan Laurea kuitenkin suomen palkituin ammattikorkeakoulu.

      • Uskossa autuaaksi

        Näköjään ainakin Laurean oma sisäinen tiedotus (prpagandaosasto) on tehnyt tehtävänsä kun uskot, että Laurea olisi Suomen palkituin. Samaa on kuulunut muualtakin, ainakin Mikkelin ammattikorkeakoulu on mikkeliläisten laskujen mukaan Suomen palkituin amk.

        Ei pitäisi uskoa ihan kaikkea, vaan vähän pitäisi hälytyskellojen soida ja omaakin järkeä käyttää kun ajattelet että mistä ketäkin on palkittu ja miksi? Onko palkinto tullut tiukasta laatujärjestelmästä, josta ei jousteta vai mistä ... eikä muutenkaan ole mikään ihme jos soster-alan opiskelijoita kouluttavasta oppilaitoksesta on hyvät työllistymisluvut.

        Sitä paitsi miten hyvin sopii hyvinvointialalle tuollainen piittaamaton asenne, että ei välitetä niistä, jotka eivät valmiiksi osaa tehdä yhteistyötä ja tippuvat projekteista? Eikös koulu pitäisi olla sitä varten että siellä opetetaan ja harjoitellaan yhteistyön tekemistä, sen sijaan että sitä pidettäisi opiskelun edellytyksenä?


    • Raportti

      Luin jostain raportista, että ainakin IT-puolella laurealaiset sijoittuvat parhaiten työelämään. Muista koulutusväylistä en osaa sanoa.

      Opetuksen tasoon en osaa ottaa kantaa, kun usein samat opettajat saattavat tehdä keikkaa molempiin korkeakouluihin.

      • Vaadi faktaa ...

        Taisi olla Lurean sisäinen raportti, sillä tuo tieto on väärä. Älkää hyvät ihmiset levitelkö perätöntä tietoa älkääkä uskoko kaikkea propagandaa vaan vaatikaa faktaa, lukuja, ja vertailkaa. Koulutusnetti.fi on hyvä sivusto jossa on paljon faktaa ja tilastoa.


      • Tutkimus tietoa

        Luin vasta jostain tutkimuksesta että Kajaanin AMK on Suomen paras nimenomaan työllistämisessä ja opetuksen tasossa.


      • Kommentti kommentti

        Minäkin olen lukenut saman, on ihan valtakunnallista tietoa.


      • Kommentti kommentti
        Kommentti kommentti kirjoitti:

        Minäkin olen lukenut saman, on ihan valtakunnallista tietoa.

        Meni väärään paikkaan tarkoitin tuota Laurean työllistymisiä.

        Kajaanin AMK:oosta en osaa sanoa...muistaakseni siitä ei ollut vertailuissa mainintaa...


      • Mitä lie olet lukenu
        Kommentti kommentti kirjoitti:

        Meni väärään paikkaan tarkoitin tuota Laurean työllistymisiä.

        Kajaanin AMK:oosta en osaa sanoa...muistaakseni siitä ei ollut vertailuissa mainintaa...

        No siitä varmaan löytyy sitten jokin linkki? Kas kummaa kun ei hakukone löydä ...


    • entOpiskelij

      Ehdottaisin Arcadaa, jos siellä koulutusohjelma, joka kiinnostaisi.
      Itse valitsisin sen, jos nyt uudestaan aloittaisin pääkaupunkiseudulla. Rahaa tuntuu ainakin olevan panostaa joihinkin opintoihin enemmän. Diakissakin joitain hyviä puolia luulen olevan.

      • Suojaopiskeupaikka

        Mutta eikös Arcadassa opeteta vaan ruotsiksi? Harvapa niin hyvin ruotsia osaa että voi opiskella tutkinnon ruotsiksi.

        Metropolia ja Laurea on molemmat valtakunnan ykköskastia. Samaa ei voi sanoa ruotsinkielisistä suojaopiskelupaikoista.


      • Anonyymi

        Lähdin pois Arcadasta, menin Haaga - Heliaan. En suosittele Arcada .


    • new.in.town

      Päätinpä kantaa korteni kekoon tähänkin aiheeseen, vaikkakin välttämättä tästä ei suurta apua kenellekkään ole. Mutta asiaan.

      Itse aloitin viime syksynä Laurea Otaniemessä sosiaalialan opinnot. Olin erittäin innoissani ja motivoitunut koulun aloittaessani ja tunsin olevani lähdössä oikealle polulle. Meillä muodostui ensimmäisistä päivistä alkaen mieletön luokkahenki ja uskallankin väittää, että se on ensiarvoisen tärkeää opintojen kannalta, varsinkin Laureassa. LBD -metodin takia ryhmätöitä/projekteja on paljon. Minulla sen kaltainen opiskelu sopii vallan mainiosti. Itse olen luennoilla ihan nukahtamisvalmiudessa koko ajan. Ryhmässä tekeminen ja toisilta oppiminen on minulle erittäin hyvä tapa sisäistää asioita. Meillä myös harrastettiin niinsanottua lukupiiri toimintaa. Joojoo, kuulostaa nössöltä, mut me tehtiin kimpassa opiskelusta mielekästä ja hauskaa. Jokainen osallistuja valitsi osa-alueen, jonka opetti toisille parhaalla katsomallaan tavalla. Suosittelen!

      Opettajat ovat korkeasti koulutettuja, mikä on erittäin hieno asia. Toisaalta välillä tuntuu, että pedagogisten taitojen kohdalla voisi olla parantamisen varaa. Aikataulut muuttuvat tiuhaan ja yleinen asenne on että opiskelijat ovat täyspäiväisesti koulussa, joten koulun tulee mennä töiden ja harrastusten yms. edelle. Kyseisen asian takia tuli vuoden aikana väännettyä kättä yhden jos toisenkin kerran. Muutenkin paljon on kiinni siitä, kuinka paljon on itse opiskelijana valmis tekemään oman viihtyvyytensä ja asioiden sujumisen eteen. Jos ei suutaan saa auki ei varmasti mitään tapahdukkaan. Ja huomattu on sekin, että kun sen suun saa auki asiallisesti ja perustellen, muutoksiakin voi olla luvassa!

      Mitä tähän koko AMK hässäkkään sitten sanoisi. Itse tosiaan vuoden opiskelleena ja sivusta useiden sukulaisten ja kavereiden opiskelua seuranneena voisin sanoa että aikamoista pilipalihommaa välillä, oli kyseessä sitten mikä tahansa oppilaitos. Kouluissa ja aloissa on eroja, en sitä sano, mutta korkeakoulusta kun on puhe, monet yrittävät rinnastaa ammattikorkeita esimerkiksi yliopistoihin ja siitä maailmasta ollaan aika kaukana.

      Kiteyttääkseni kaiken tämän diipadaapan voisin sanoa, että pelkästään sillä, valitsetko esimerkiksi Laurean tai Metropolian ei ole pienintäkään väliä. Kaikissa kouluissa on omat ongelmansa ja pitkälti on kyse myös siitä, miten pelaa kemiat mihinkin suuntaan.

      Vaikka ihan muutaman kyyneleenkin olen vuodattanut ongelmien kanssa, joita olen Laureassa kohdannut, en kuitenkaan näe minkäänlaista syytä hakea vaihtoa muualle, koska koulussa on ihan uskomattoman paljon hyvääkin ja esim. Metropoliassa luultavasti yhtä paljon tulisi paskaa niskaan.

      Tämä on siis vain minun mielipiteeni. Älkää ampuko!

      Ja hei! Otaniemes on hillittömän hyvä ruoka!

    • jootaiei

      Itse Laureassa opiskelevana sanoisin että jos olet ujo, et ole valmiiksi oppinut hakemaan tietoa itse, etkä omaa vielä itsevarmuutta projektitöihin, mene Metropoliaan. Laureassa tarvitsee olla hyvin itsenäinen opiskelija, ja joutuu valitettavasti kantamaan/vetämään muita mukanaan ryhmätöiden vuoksi. Kahden vuoden aikana on huomattu, että on muutamat ihmiset jotka tekee duunia koulutuksensa eteen, ja loput istuu ja odottaa valmista. Parasta on se, että jos on itsenäinen, itsevarma ja tekee projekteja yritysten kanssa mielellään, saa helpommin myös duunia. Opin enemmän varsinaisesta työelämästä Laureassa kuin aikaisempina vuosina eräässä toisessa amk:ssa, jossa käytettiin perinteisempää luentomallia.

      Ja mielestäni joillakin opettajilla on LbD onnistunut, eli yhdistellään viikottaiset luennot ryhmätehtävien/yksilötehtävien kanssa. Mutta on niitäkin opettajia, joita ei vaan voisi vähempää kiinnostaa. Kannattaa miettiä mitä itse haluaa tehdä, ja mikä on paras tapa itselle oppia, ja valita koulu sen perusteella. Ja he, joiden mielestä laurea on huono; niin, huonoja opettajia ja kurssisisältöjä valitettavasti on omallekin tielleni osunut.

      Ja mielestäni se on myös väärin, että he jotka pärjäävät opinnoissaan, ja tekevät ryhmätöissä kaiken duunin saavat usein saman arvosanan kuin laiskurit. Ja ei, en koe sitä vääryydeksi että "vahvemmat saavat paremmat projektit"; meidän koulussa se on mennyt niin, että he joita projekti kiinnostaa ovat hakeneet siihen mukaan(alle 7 ihmistä koko luokassa yleensä), ja he joita ei kiinnosta yhtään sitten mikään, ei tee muuta kuin siipeilee kun opintojakso lähenee loppua että onko teidän ryhmässä vielä tilaa..siinä mielessä tentit on oikeudenmukaisempia, koska ne laiskurit ei silloin pääse niitä kursseja läpi jos eivät itse vaivaudu lukemaan, ja ne työmuurahaiset pääsee edelleen niillä hyvillä arvosanoilla..

    • pilkket

      Ajattelin kevään haussa hakea Uudellemaalle opiskelemaan sairaanhoitajaksi. En vaan yhtään osaa päättää minkä koulun laittaisin ykkösvaihtoehdoksi, tässä vaihtoehtoni: Diak, Metropolia tai Laurea.

      Mihin on vaikeinta päästä sisään ja mihin taas on ollut helppoa?

      • minniji

        Metropoliassa on eniten paikkkoja jaossa ja koulut on sairaaloilla missä harjoittelupaikatkin. helsingissä mihinkään ei pääse helposti. Jos helposti haluat päästä, hae lohjalle?


    • metropolia

      Olen opiskellut puoli vuotta Metropoliassa, enkä vaihtaisi sieltä mihinkään. Siskoni opiskeli Laureassa ja vaihtoi sieltä aika hätäseen pois tuon LBD-metodin vuoksi. Halusin Laureaan sen alunperin kansainvälisemmän englanninkielisen linjan vuoksi, mutta päädyin Metropoliaan koska se oli ykkösvaihtoehtoni. Enää ei harmita. Metropolia keskittyy täyspainoisesti opettamiseen ja ovat todella joustavia. :) Siellä pääsee englanninkielisellä linjalla (sosiaali- ja terveysala) todella läheiseksi opettajien kanssa, koska ovat myös tutoreitasi. Meidän amerikkalainen opettajamme sosiaalialalla on aivan mahtava.

    • Kerho Ukkonen

      Opiskelin Laurea Otaniemessä, ja Laurean LbD :stä en voi sanoa mitään hyvää. Se ei tosiaan ole muuta kuin Learning by Panicking, eli LbP. Järjetön kasa projekteja päällekäin, ohjaus nollassa ja useampi opettaja on täysin toistaitoinen opettamaan mitään kenellekään. Opetusta järjestetään suomenkielisellä linjalla paljon englanniksi, koska koulu säästää, eikä halua järjestää englanninkielisillä linjoilla opiskeleville erillisiä luentoja. Näistä luennoista suurin osa suomalaisista opiskelijoista ei hyödy mitään, koska aiheet ovat vaikeita ymmärtää edes omalla äidinkielellä. Eli asiat jäävät sitten oppimatta.

      Pedagokisia taitoja ei tosiaan löydy siitä koulusta. Tosin eivät opettajat ko. koulussa edes juuri opeta. Oppilaat joutuvat opettamaan itse itsensä. Esim jos opettajilta kysyy apua johonkin asiaan, vastaus on hyvin usein sori ei voi auttaa, kysy muilta opiskelijoilta tai katsotaan katsotaan.. Ja ikinä ei saa sitä luvattua vastausta. Opinto-ohjaus ja koulun nettisivut ja -järjestelmät ja käytännöt ovat niin sekavia ja huonosti järjestettyjä, että kiinan opiskelu venäjäksi tuntuu loogisemmalta ja helpommalta vaihtoehdolta.

      Opiskelumotivaatio kaatuu heti alussa siihen älyttömään esseiden vääntämiseen ja lähteiden etsimiseen ja seminaareihin ja kymmeneen päällekkäiseen projektiin, joissa kukaan ei tiedä mitä pitäisi oikeasti tehdä. Siis käytännössä opiskelijat itse opettavat itsensä "sairaanhoitajiksi". Stressi on niin järjetön että oksettaa, koska itse pitäisi kaikki tehdä ja mitään ei oikeasti osaa. Työmäärän ja -ajan järjestäminen ja epätoivoinen jatkuva yritys saada edes jostain päästä kiinni musertaa alle. Lopputuloksena ahdistus lamaannuttaa toimintakyvyn ja mitään ei saa aikaiseksi, ei ainakaan mitään laadukasta.

      Jos olisin tiennyt, että Laureassa opiskelijat joutuvat itse opettamaan itsensä ja myös muut opiskelijat ja vielä opettamaan muita tahoja ja vaihto-oppilaita kielellä jota ei osaa, ja taidoilla ja tiedoilla joita ei ole, en olisi IKINÄ hakenut Laureaan. Pelkkää paskaa ja stressiä ja säätämistä joka suuntaan, eikä mistään opi mitään. Paitsi oppii kyllä stressaamaan ja oksentamaan pahaa oloa, ja syömään mielialalääkkeitä, rauhoittavia ja unilääkkeitä, jotta siitä stressistä selviää hengissä. Ottaisin (ja melkein kaikki muutkin tänne vahingossa eksyneet oppilaat) miljoona kertaa mielummin kunnon luennot ja opetuksen, ja oppikirjat ja perinteiset tentit, ja laajan ja kattavan ja syvän hoitoyön ja ammatillisten oppiaineiden taitojen opetuksen, nimenomaan opetuksen, en siis Laurean tapaa, joka on "Etsi itse netistä tai jostain ja pidä esitelmä!".

      Kaikki tasokas opetus puuttuu Laureasta. Että Laureaan vaan kaikki opiskelemaan, niin saadaan sairaalat täyteen itseopiskelleita hoitajia, joista kukaan ei osaa oikeasti yhtään mitään (esseiden näpertämistä ja tyhjänpäiväisten presentaatioiden pitämistä lukuunottamatta). En tiedä miltä teistä tuntuisi mennä leikkaukseen, jossa hoitajat kertoisivat itse opiskelleensa ammattinsa etsimällä oppia youtubesta ja netistä ja tekemällä presentaatioita ja näpyttelemällä esseitä. Ei luottamusta herätä. Eikä pidäkään herättää. Paskin koulu ikinä. Älkää hakeko. LaUrea on nimensä veroinen.

    • Laurea Leppävaara

      Itse olen ollut (oma syyni ja saamattomuuteni) katselemassa Laurean touhuja ja opiskelumeininkiä It-puolella nyt kaksi vuotta ja kolmas pyörähti käyntiin. Komppaan 150% edellistä viestiä, keväällä täyskäännös ja yliopistoon opiskelemaan.

      Turhapa tässä kohtaloaan on kirota, opiksihan tuostakin koulusta osasi ottaa ainakin jollakin tapaa.

    • Mitä te odotatte?

      Itse olen opiskellut myös Laureassa, mutta en voi allekirjoittaa juuri mitään edellämainituista kommenteista. Luentoja siellä on liiaksi asti, eli oppitunteja ei todellakaan suoriteta pelkkien projektien muodossa. Ryhmätehtäviä on jonkin verran, esimerkiksi ei jatkuvasti esseiden tekoa, vaan myös esitelmiä ym. Niitä voisi kyllä olla enemmänkin, mukava ja monipuolinen tapa kerätä ja käsitellä tietoa ihan itse. Luentoja on paljon, ja opeteltavaan aiheeseen nähden silti liian vähän. Mahdollista ei ole kuitenkaan istua kahtatoista tuntia päivässä 7 kertaa viikossa koulussa. Laurea on mielestäni normaali korkeakoulu, ei tuo lbd mitenkään järkyttävällä tavalla siellä korostu. Tai sitten kaikki meidän opettajat jättävät lbd-menetelmät minimiin, tiedä sitä. Voin suositella, Laureassa on meidän ryhmällä ollut aina ihmeen mukavaa, vaikka kyse on "vain" opiskelusta.

      • Missä olit?

        Olen kuullut muiltakin että riippuu yksiköstä ja ennen kaikkea opettajista, minkälaista opiskelu on. Valitusta tulee niiltä, joilla on LBD-uskovainen yksikkö ja tiukat opettajat. Vaikka koko Laureassa pitäisi olla LBD virallisesti, niin jotkut uskaltaa sitä sääntöä rikkoa, ja silloin on kaikilla mukavampaa.

        Mutta mistä sen voisi tietää etukäteen että missä yksiköissä ne uskaltaa olla vapaampia tai että kuka tulee opettajaksi ja ketkä opettajat on noita rennomipa ja rohkeampia?


    • tuleva terkkari

      Omassa yksikössä opettajatkin kiroavat LbD :tä :D. Muutama opettaja on ihan ääneen tuskaillut tunneilla että eikä, ei taas tätä peetä, eikö jo vois olla jotain muuta. Ei voi kuin nauraa (surullisesti). Opettajat ei tykkää, oppilaat ei tykkää. Silti jostain syystä huonoa opetusmetodia pitää väkisin jatkaa. Miksiköhän niin on? Osaisiko joku kertoa? Onko taustalla jonkun täysin hurahtaneen kulttijohtajayrittäjän tavoite saada mainetta ja valtaa? Eikö ne siellä päätäntäpalleilla oikeasti ymmärrä mitään hyvinvoinnista ja pitkäkestoisen stressin vaikutuksesta terveyteen ja työkykyyn?

    • qweeeeeerty

      Saako Tikkurilan Laureassa käydä viettämässä aikaa vaikkei itse vielä opiskele kyseisessä oppilaitoksessa? Eli esimerkiksi oleskella jossain lukusalissa tekemässä lukion kotiläksyjä...

    • OpeTyttö

      Tervetuloa Tikkurilaan haistelemaan tuulia! Kirjasto 2 kerroksessa.

    • Nai-Nen84

      Onko LbD:n "pahuus" poistumassa? eli onko tilanne edelleen yhtä kamala kun silloin kun malli tuli Laureaan? Siitä kun on jo aika kauan aikaa niin olisiko koulu ottanut huomioon opiskelijoiden ajatuksia LbD:stä?

    • TiredStressed

      Itse myöskin Laureassa tällä hetkellä ensimmäistä vuotta opiskelemassa tietojenkäsittelyä. Yhdyn "kerho ukkosen" postaukseen, todella samanlaiset fiilikset itsellä. Olen kokenut nämä reilu 2 kuukautta todella, todella raskaaksi ko. opinahjossa, koska mitään ei oikeastaan opeteta vaan kaikki täytyy tietää ja löytää itse. Tehtävämäärät ovat aivan sairaat, ilmeisesti ajatuksena että koululle pitäisi pyhittää 24/7 ja muuta elämää ei saisi olla. Ryhmätöitä on koko ajan, ja siellä niitä pulkassa vedettäviä reppania riittää.
      Olin kyllä valmistautunut ihan "oikeaan opiskeluun" ja olen kyllä tottunut näkemään vaivaa asioiden eteen, olen ollut työelämässä jo useita vuosia ja ikääkin päälle 30.
      Mielenterveys ei tuossa koulussa kestä, joten aion ottaa muutamat opintopisteet kotiin kohta loppumaisillaan olevilta kursseilta ja sitten unohdan koskaan koulussa käyneenikään.

      Viimeinen niitti on joidenkin opettajien täydellinen ammattitaidottomuus opettaa. Juurikin se, ettei sähköposteihin vastailla tai ongelmiin saada muuta apua kuin "etsi tieto kirjastosta", vaikka koko luokka valittaisi huonosta opetuksesta, saa mut nostamaan kytkintä. Opiskelen mielummin jossain, missä meno on inhimillisempää.

    • ben2

      Valmistuin juuri Laureasta tietojenkäsittelyn koulutusohjelmasta ja sain työharjoittelun kautta työpaikan isossa IT-firmassa.

      Voin sanoa että kirottiin keverien kanssa myös LbD:tä varsinkin opintojen alkuvaiheessa. Lopulta kuitenkin tuohon tottui ja tiesi opintojaksojen alussa jo miten tullaan etenemään. Aivan viimeisillä opintojaksoilla kyseinen tapa oli ehkä jo nautinnollinenkin kun oli tietotaitoa tehdä jotain "oikeastikin" ja ryhmässä tutut kaverit.

      LbD ei ole todellakaan ihanteellinen tapa kaikilla linjoilla, kaikilla opintojaksoilla ja kaikkien ohjaajien kanssa mutta esimerkiksi tietokannan väsääminen ja sen käyttöliittymän pakertaminen kaverien kanssa voi olla onnistuessaan todella tyydyttävää. Opettajilta saa kuitenkin aina halutessaan suoraa opastusta. Lähituntien vähyys myös sopii joillekin, kuten itselleni.

      Vielä lopuksi toteaisin, että ammattikorkeakoulujen kursseilla ei yleensäkään ehditä kuin ottamaan pintaraapaisu aiheesta kuin aiheesta :) itse opin esimerkiksi Oraclen tietokannoista ja siihen liittyvästä, kevyestä ohjelmoinnista pääosin omalla ajallani kirjoista, netistä löytyvistä dokumentoinneista ja käytännön puuhastelulla. Nyt teen sitä työssäni. Varmaankin kaikista ammattikorkeakouluista valmistuminen vie työelämään kunhan itse panostaa ja ottaa vastuun omasta oppimisesta myös kouluprojektien ulkopuolella.

      Työharjoittelussa huomaa kyllä ettei koulussa oltu tekemisissä ihan 1:1 työelämän tehtävien kanssa, eikä se mitään. Siellähän sitä viimeistään oppii. Tsemppiä vaan kaikille opiskelijoille ja muistakaa olla oikeasti aktiivisia ja oppimishaluisia. Ei välttämättä kaikissa asioissa, mutta niissä jotka osoittautuvat itselle edes vähän kiinnostaviksi.

    • Laurea on jees!

      Olen itse opiskellut Laureassa IT-alaa noin kolme vuotta. Alun infoissa meille opiskelijoille kerrottiin LbD:stä ja yleistä ammattikorkeakoulu -ja Laurea-infoa. Ei meistä moni koko Learning by Developing -metodista mitään tiennytkään tai välittänytkään ainakaan ensimmäisen vuoden aikana. Kai me ajateltiin, että "se on vaan joku tän koulun juttu", ei mitään sen enempää.

      Meitä aloitti samalla kertaa kolme luokallista/ryhmää, joissa kussakin oli noin 30 opiskelijaa. Oman ryhmän kanssa pääosin opiskeltiin ainakin ensimmäinen vuosi, välillä oli myös yhteisiä luentoja, joissa kaikki ryhmät olivat paikalla. Meillä oli alusta saakka todella hyvä henki ja tuntui, että koko porukka viihtyi hyvin yhdessä niin oman ryhmän tasolla kuin koko aloittavan linjan kesken. Itse olen varmaankin ihan tällainen perus sosiaalinen ihminen ja sain melko nopeasti hyviä kavereita :)

      Kun opiskelu alkoi, niin tunneilla saatettiin aluksi käydä kurssin asioita läpi luentomaisesti ja sen jälkeen kasaannuttiin ryhmiin (joskus ennalta määrättyjä ja joskus sai itse valita, ei kukaan koskaan yksin joutunut tekemään). Ryhmissä sitten teimme kyseessä olevaa projektia tai työtä "työelämän omaisesti", joskus pidimme väliesityksiä ja kurssin lopussa sitten yleensä loppuesitys ja -raportointi. Ei me mitään LbD:stä sen enempää välitetty. Meillä oli hyvä henki ja viihdyimme koulussa, niin teimme ryhmässä kouluasioita mutkitta. Joskus toki kritisoitiin kurssin sisältöä, mutta osallistuimme opetukseen ja työskentelyyn kuten kuuluikin. Jotkut kurssit olivat ehkä enemmän sellaisia, että niissä kuului enemmänkin suoritua yksilönä eli ryhmätyötä ei ollut. Pääosin kurssit olivat ryhmätyötä, toki näissäkin joissakin oli joitain yksilösuoritteita vaativia tehtäviä.

      Se vielä täytyy sanoa, että koulutaipaleen alussa oli paljon kaikenlaisia juhlia, pelejä ja muita tapahtumia, jolloin hyvin tutustui porukkaan. Itse en näihin kovin usein osallistunut, mutta silti tutustuin hyvin porukkaan. Mitä nyt ajattelen asiaa, niin eipä meistä kaikista noin 100 oppilaasta kuin muutama ollut sellaisia, jotka olivat enemmän itsekseen, mutta he taisivat olla ihan omasta tahdosta sellaisia.

      IT-alaa kun opiskelen, niin esimerkiksi koodausta meillä ei juurikaan ole ollut. Sellaistakin voi kyllä ottaa opittavakseen koulussa, jos siihen haluaa ryhtyä. Itselläni tuo koodaus ei ole mikään intohimo, joten olen sen jättänyt hieman syrjään. Toki koodaustakin tarvitsee joillakin kursseilla tehdä pakosti edes jonkin verran, jotta osaa edes perusteet. Opetus on kylläkin laajaa ja hieman kaikkea käydään läpi ja tästä olen ollut iloinen. Jos jostakin aiheesta löytää sen oman juttunsa, niin tähän voi sitten koulun kautta paneutua syvemmin.

      Sekin on ainakin Espoon päässä ollut iso plussa, että päivät alkavat pääosin kello 0900, ei tarvitse herätä ihan niin aikaisin ja kun PK-seutu on kovin ruuhkainen aamusin. Päivänrakenteesta sen verran, että yleinen koulupäivä on noin kello yhdeksästä kello kahteen, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Laureassa ainakin omalla linjallani päivä on jaettu kahteen osaan. Aamupäivä (klo 0900-1200) on yksi kokonaisuus eli yhtä kurssia ja iltapäivä (klo 1200 - n. 1400-1600) toinen kokonaisuus. Jos on laajempi kurssi, niin koko päivä saattaa olla yhtä kurssia. Välillä myös lukujärjestyksestä puuttuu aamu- tai iltapäivän osuus eli kotiin pääsee jo klo 1200 tai päivä alkaa vasta klo 1200. Tällaisia päiviä voi olla muutama viikossa eli joka päivä ei ole koulua koko päivää. Senkin voin vielä mainita omista opinnoistani, että koko syyslukukauden on sama "lukkari" kuten myös kevään eli itselläni on vain kaksi jaksoa vuodessa. Kaikki käymäni kurssit ovat olleet 5op tai 10op. Opintopisteitä kertyy sikäli hyvin, että ei tarvitse lähteä "kikkailemaan" yhden tai kahden opintopisteen kursseilla.

      • Laurea on jees!

        Olin aiemmin opiskellut eräässä toisessa ammattikorkeakoulussa melkein samaa alaa ja nyt kun ajattelen asiaa, niin Laurea sopii kyllä itselleni paljon paremmin ja voin suositella Laureassa opiskelua. Omat opintoni ovat loppusuoralla ja olen jo työllistynyt alani työtehtäviin ainakin hetkellisesti. Olen myös Laurean opintojeni kautta mukana muutamassa projektissa ja nekin ovat kiva lisä CV:heni ja saattavat kenties työllistää minut myöhemmin. Sekin on vielä iso plussa, että näissä projekteissa vastuu on melko iso ja saa itse vaikuttaa asioihin. En ole ollut opettajien suosikki, vaan olen ilmaissut kiinnostukseni näitä projekteja kohtaan ja keskustellut asioista opettajien kanssa omasta aloitteestani ja sitä kautta olen tällä polulla :) Eli oma aktiivisuus auttaa.

        LbD:tä ei tarvitse pelätä eikä siitä tarvitse edes välittää yhtään. On kuitenkin avuksi, jos tykkäät työskennellä ryhmissä (n. 2-5 henkilöä). Laurealla on varmasti omat ongelmansa kuten on varmasti jokaisella AMK:lla. Itselleni Laurea on kuitenkin sopinut todella hyvin, joten en tahdo edes nähdä tai löytää näitä ongelmia :)

        Niistä kanssaopiskelijoista, jotka aloittivat opinnot samaan aikaan kuin minä, niin kai vajaa puolet on lopettanut tai muuten vain jäi tauolle (hatusta heitetty arvio). Kenties puolet on jo työllistynyt alan työtehtäviin. Tässä tietysti vaikuttaa kovasti oma osaaminen ja aktiivisuus.

        Toivottavasti tästä oli jollekin apua mielipiteensä muodostumisessa.


    • Abc2

      Sain juuri tiedon, että pääsin Laureaan englanninkieliseen sosionomi koulutukseen. Haluaisin kuulla kokemuksia, onko omatoiminen nopeampi opiskelu siellä mahdollista, haluaisin valmistua nopeasti. Jos todellakin on lähes täyspäiväinen läsnäolopakko, niinkuin jotkut edelläolevista kuvailevat, ei opiskeluiden vauhdittaminen oikein onnistu.

      • Riippuu opettajasta

        LbD on lieventynyt Laureassa, näin monet sanoo. Monet opettajat ei vain noudata sitä kun opettajia ei pidetä enää niin tiukasti kurissa kuten vielä muutama vuosi sitten. Nykyään saa tehdä jopa kirjatenttejä ja verkkokursseja. Silti osa kursseista on menetelmiltään tiukasti sosiaalisia, että sosiaaliset taidot kehittyy.


    • xcvbxcv

      Opiskelen itse IT alaa Laureassa ja mielestäni meillä on ihan mukavasti ryhmätehtäviä sekä perus tenttejä. Ei oikeastaan ole sen suurempaa valittamista, mitä nyt jotkut opettajat on paskoja mut eiköhän sellaisia ole kaikkialla.

      Ehkä tuo LbD on hieman jäänyt osalla opettajista?

      Ihan ookoo koulu.

    • laUrea

      Itse opiskelen Leppävaaran toimipisteessä turvallisuusalaa. Sen mitä tässä muutaman viikon aikana olen huomannut, että LBD näkyy. Ensimmäisen kurssin ensimmäinen tunti, aloitetaan ryhmätyö jossa mukana itse valitsema yritys. Sen lisäksi toinen ryhmätyö, joka ei sinällänsä liittynyt tuohon oppitekniikkaan. Kokemusta ei ole vielä paljoa siis, mutta selvästi LBD on vielä käytössä hyvinkin. Ja muuten olen kuullut negatiivista laUrea:sta. Kaikki kaverini päätyivät opiskelemaan TAMK:iin tai MAMK:iin, luultavasti hyvistä syistä.

      Jokainen tekee miten itse haluaa, mutta jos et halua ylimääräisiä ryhmätöitä ja yritysprojekteja koulun ulkopuolelle, älä hae laureaan. Kaikissa kouluissa samankaltaisia projekteja jonkin verran luultavasti on tai jossai muodossa, mutta laurea:lla tämä taitaa olla vähintääkin vakio. Tee siitä päätelmäsi. Itse vaihan koulua heti kun onnistuu vain.

    • kiinnostunut kundi

      Kaipaisin tuoreita kokemuksia Laurean (mielellään Otaniemen) liiketalouden opiskelijoilta. Minkälainen päivärakenne, onko projekteja monta päällekkäin jne... Jos on paljon projekteja, niin meneekö se siis niin, että luentoja ei ole ollenkaan (tai on hyvin vähän), eli päivät käytetään todellakin projektien tekoon? Vai joutuuko aamut käymään koulussa jollain luennolla ja sitten illalla tekemään ryhmätöitä? Millaiset opettajat, millainen ruoka? Millaiset kanssaopiskelijat?

      Kertokaa vaan kaikki mitä mieleenne juolahtaa kertoa liiketalouden opiskelusta Laureassa (ja mielellään todellakin Otaniemessä).

    • sitäsaamitätilaa

      Vältä Laureaa kuin ruttoa. Siis ihan oikeasti. Itse opiskelen liiketaloutta Lepuskissa ja taso on surkea, jopa säälittävä. Opiskelijoiden keskuudessa Otaniemeä pidetään vielä huonompana paikkana.

    • austerism1

      Kaikille yritysyhteistyö- ynnä muita projekteja karsastaville tiedoksi seuraava: osa AMK-rahoituksesta on sidottu siihen, että AMK:t toteuttavat erilaisia projekteja. Mitä useammalla kurssilla on viritetty jonkinlaista yritysyhteistyökuviota, sitä parempi -- siis rahoituksen kannalta.

    • haluutietoo

      Onko kellään tietoa mitä metropoliaan ja laureaan sosionomi puolelle tänä päivänä kuuluu? uskon että koulut on varmasti muuttunu tässä vuosien varrella?

      • such.msolsol

        Jaa-a, oiskohan ottaneet ainakin yhdyssanojen opettelun mukaan koulutukseen..


    • Kuusankosken-käpy

      Ihan trollaamatta, sekä itse Laureassa opiskelleena, en voi TODELLAKAAN suositella Laureaa.

      Opetus on paskaa, etäopetusta lisätään, turhia täyteprojekteja, ammatillisia teorialuentoja on minimi määrä. Opettajat ovat töykeitä ja epäammatillisia, arvioinnit laahaa ties miten kauan, opintopisteet myös. Ja opiskelin siis sairaanhoitajaksi Tikkurilan Laureassa. EN SUOSITTELE LAUREAA KENELLEKÄÄN! Ehkä jos olet kehitysvammaisen oravan ja kuolleen sorsan jälkikasvua, niin silloin saatat tuntea olosi kotoisaksi.

      Niin, ja opettajat ovat täysin vastakkainaseteltuja opiskelijoiden kanssa. Laurean motto: "olemme täällä laureassa sinua varten" on vuosikymmen paras vitsi.

      UUSI LAUREAN MOTTO ON TODELLISUUDESSA: "HAISTA SINÄ VITUN OPISKELIJA PASKA!"

      #haistasinävittuopiskelijapaska

    • Laurea2017

      Laurea Leppävaaran kampuksella toista vuotta opiskelevana voin sanoa, että Lbd näkyy kaikessa ja välillä lehtoritkin ihan pihalla siitä miten hommat pitäisi hoitaa. Opetusta saa lähinnä kielissä ja kirjanpidossa. Omasta liiketalouden ryhmästäni noin kolmannes on koulutuksen jo lopettanut. Muu "opetus" on eri porukoilla tapahtuvien projektien epätoivoista aikataulutusta työssäkäyvien jäsenien kanssa. Itsellä esimerkiksi tälläkin hetkellä 4 eri projektia eri ryhmien kanssa joiden aikataulutus on melko haastavaa. Kuten arvata saattaa muiden tiimin jäsenten osaamattomuus, sekä huono motivaatio kaatuvat osaavien ja tunnollisten harteille. Opettajilta ei juuri apua heru ja lähiopetustunnit vedetty minimiin vaikken monimuodossa olekkaan. Ruokalassa restonomit vaeltavat ilman hiussuojia tennarit jalassa, salaateista löytyy hiuksia ja vit***a viljellään. Joistain opettajista (hyviäkin on) paistaa läpeensä kyllästynyt asenne opetusta kohtaan ja tunnit pyritään lopettamaan niin paljon ennen merkittyä lopetusaikaa kuin mahdollista (loppuaika on sitten etätyötä ja projektin valmistelua tyyliset lausahdukset ovat käyneet tutuiksi). Mikäli et itse ole aktiivinen voit olla varma, että lehtorit eivät sitä ole. Koko opetus nojaa yksilön oman työpanoksen varaan ja koulun tarjoama tuki on joillakin kursseilla melko olematonta. Sääliksi käy niitä jotka tätä varten opintolainaa ottavat. Toivottavasti edes työllistyn kelvolliseen työpaikkaan kun aikanani tutkintoni saan, melkoinen sirkus ollut koko paikka. Laurea antaa lähinnä paremmat mahdollisuudet saada työharjoittelupaikkoja opiskelijastatuksen turvin, sekä mahdollistaa tutkinnon saatuasi oikeuden hakea laajemmin paremmin palkattuja töitä, mutta ei juurikaan anna sen kummemmin muita valmiuksia (ellet itse ole todella aktiivinen).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

      Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe