Pitääkö sähkölieden ja alakaapiston välillä olla ns. turvallisuusväli? Sähköliettähän - varsinkin sen uuniosaa - käytetään suurilla lämpötiloilla.
LIEDEN JA ALAKAAPISTON TURVAVÄLI?
9
3240
Vastaukset
- lk56333 5467 lk
Periaatteessa ei.
Mutta asia selviää lieden papereista. Liedet on eristetty hyvin, eli kaappia kylkeen periaate, MUTTA, poikkeuksia voi olla..Se kuitenkin kandee hokata, että lieden saa pois sieltä kaappien välistä, jos tarvitsee. Jotain rakoa syytä jättää jokatapauksessa. - kylmäkuorinen
Valitse sellainen liesi, joka lämpenee vain sisältäpäin. Oikeassa lattialiedessä tulee olla paksut eristeet sivuseinissä. Oikea lattialiesi on tehty lattialiedeksi, eikä sitä ole alunperin suunniteltu esim. kaasuliedeksi.
Tosin osa liesistä lämpenee vain 250 asteeseen...- Kai???
Käyttöohjeessa sanotaan mm., että:
"Lieden ympärillä olevien kalusteiden on oltava materiaalia, joka kestää yli 90 asteen lämpötiloja."
ja
"Laitteen ulkopinta kuumenee, kun se on käytössä."
Tämä hella oli tässä kun muutettiin tähän. Emme siis ole sitä itse valinneet. Laitteen merkki on Hoover Helkama HH495.
Tottakai lieden saa siitä kaappien välistä vedettyä ulos. Mutta siinä paikassahan sitä ei ole tarkoitus käyttää, vaan juuri siinä alakaappien välissä tietenkin. - jknjknå kjnm önkm
Mitä sekoilet?
Liesi on liesi, se ja sama millä se lämpiää. Mitä ihmettä sekoilet, että sähköliesiä muunnettaisi kaasuliesiksi? Kaasuliedet on ihan samanlaisia eristyksiltään kuin sähköliedetkin. Maailmalla käytetään paljonkin, suomessa harvemmin.
Mä olen käyttänyt kaasuliettä joskus vuosikausia, ei se pulla tiedä, millä energialla se paistuu.
Ala seuraavaksi selitämään, mitä eroja on vesivoimalla tai atomienergialla lämmitettävien sähköliesien välillä.
- stantarti
EU-standardin mukaan lieden sivu ei saa lämmetä yli 90 asteen, kun uunissa on 240 astetta tunnin ajan. HooverHelkama tuskin tuossa testissä noin kuumaksi menee, mutta jos uuni on maximilämmössä (lie 275???) muutaman tunnin niin yli paukkuu kyllä. Taitaa olla Upo ainoa, joka jää 300-asteisenakin alle 60 asteen. Kehottaisin välttämään Helkaman uunin käyttöä yhtäjaksoisesti maksimilämmöllä kahta tuntia kauempaa.
- ruoka palaa ensin
Mitä ihmettä kukaan paistaisi montaa tuntia 275 asteessa?!?
- Kai???
Eli homman nimi on nykyisellään se, että 50-levyiseen väliin on laitettu 50-senttiä leveä liesi!!! Kun välin tulisi olla käyttöohjeen mukaan 60 cm.
VAARAA?- Talous_Guru
Joku saattaa laittaa sen "by the book" mutta kun keittiöliike/rakennuttaja tekee keittiöön 50cm kolon niin kyllä siinä hyvin usein on 50cm lattialiesi.
BTW , ainoa oikea ratkaisu on kalusteuuni , niissä on jäähdytys. Toki ei köyhimmillä ole juuri varaakaan, varsinkaan niillä teistä jotka asutte vuokralla ja maksatte isännälle asuntoa.
- ei tarvi
Asennusohjeen mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214