Menee hermot ihan totaalisesti....

epätoivoinen000

Aion lähteä ulkomaille opiskelemaan. Olen pian 18 vuotta. Vanhempani vain ovat kovin sitä vastaan, ehdottelevat koko ajan jotain pieniä paikkakuntia lähellä kotia joihin mun niiden mielestä pitäis mennä opiskelemaan. Olen koko ikäni asunut maalla keskellä "ei-mitään" joten haluan mahdollisimman äkkiä suureen kaupunkiin asumaan ja opiskelemaan. Haluan nähdä maailmaa ja kokea mahdollisimman paljon. Olen monta kertaa jo sanonut heille, että haluan lähteä opiskelemaan ulkomaille, Espanja ja Yhdysvallat ovat vaihtoehdot. He pakottivat minut hakemaan yhteishaussa kouluihin... joihin en kyllä ole menossa. Viime syksynä tein virheen ja lähdin opiskelemaan alaa joka ei kiinnosta ja jonne vanhempani pakottivat minut menemään. No sitten onneksi lopetin ja tein kuten halusin.

Mulle on jo monen vuoden ajan ollut päivänselvä asia, että ulkomailla tulen elämään loppuelämäni. Se on mun suurin unelma. Tää on mun elämä ja mä elän miten haluan, ja teen mitä haluan. Mutta miten saisin vanhempani hyväksymään ulkomailla opiskelun?

4

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epätoivoinen000

      Lisään vielä, että ei oo reilua että joku päättää sun elämästä etkä sä saa elää niinku sä haluut. Mä oon niin hemmetin onneton. Mä kyllä tiiän, ettei elämä ulkomailla oo yhtä paratiisia enkä mä ole lähdössä sinne lomalle vaan opiskelemaan ja elämään arkea. Arki on ulkomailla tietenkin hieman erilaista, koska kulttuuri on erilainen. Ja ku haluan Yhdysvaltoihin kaikista eniten, en mee sinne sen takia että se opiskeleminen siellä ois samalaista ku jossain jenkkiteinileffoissa.

    • ...............

      Uskon, että jos maksat itse opintosi, niin ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista. Kuitenkin nuo rahalliset tuet jne. on aika minimaalisia, jos olet ihan muuttamassa pysyvästi ulkomaille (eli et saa esim. Kelasta rahaa). Jenkeissä yliopistojen lukuvuosimaksut lähtee $5000 ylöspäin/vuosi, useissa paikoissa jopa useita kymmeniä tuhansia per vuosi. Lisäksi tulee ottaa huomioon asumiskulut, kirjat jne.

      Kyllähän ulkomailla opiskelee melko paljon suomalaisia ja moniin yliopistoihin pääsee ihan keskinkertaisellakin yo-todistuksella ilman sen suurempia pääsykokeita tms. Jenkkeihin tosin varmaan tarvitaan ainakin TOEFL-testi ja ehkä jopa SAT-koe joihinkin paikkoihin.

    • nennai90

      Eikö mielummin kannattaisi miettiä mitä haluat opiskella, eikä missä? Itse mielelläni opiskelisin Suomessa opetuksen tason, koulutuksen ilmaisuuden ja kavereiden vuoksi, mutta Suomessa ei ole sitä alaa mitä haluan opiskella, joten syksyllä on edessä muutto Britteihin (tosin minulla käsillä yliopisto-opinnot kun taas sinulla ikäsi perusteella amis tai lukio...)
      Ulkomailla jo pari vuotta eri maissa asuneena (au pairina tosin enkä opiskelemassa) ja maaseudulta kotoisin olevana ymmärrän kyllä houkutuksen lähteä etsimään jännitystä elämään muualta kuin omalta paikkakunnalta.

      Jos tosiaan haluat ulkomaille opiskelemaan, käypä vaikka lukio Suomessa ja mene yliopistoon ulkomaille. Tällöin vanhempasikin varmasti uskovat sinun pärjäävän paremmin omillasi uudessa ympäristössä, uudella kielellä ja ilman vanhempia tai sukulaisia suht lähellä siltä varalta että jotain käy.

      Ja edellistä kirjoittajaa kompatakseni, ulkomailla opiskelu ei useinkaan ole ilmaista. Espanjasta en tiedä, sillä sinne en ole missään vaiheessa harkinnutkaan opiskelemaan lähteväni (koska en puhu kieltä), mutta USA:ssa vuoden asuneena voin sanoa että siellä opiskelu on kallista (tunsin opiskelijoita ja niitä au paireja joiden unelma jäädä opiskelemaan jenkkeihin kariutui koulutuksen hinnan takia). Ja hyviin kouluihin on kova tunku.

      Mutta jos ihan tosissaan haluat lähteä, ota asioista selvää (koulut, kustannukset yms.) ja keskustelet tämän jälkeen asiasta vanhempiesi kanssa asiallisesti ja osoitat että olet ottanut asioista selvää ja todella haluat mennä (etkä vain ihan sen vuoksi että suurkaupungit kiehtoo ja Suomi tuntuu tylsältä).

    • reachforadream

      Kannatan ajatusta, että käyt Suomessa lukion ja sitten haet ulkomaille. Ilman kunnon papereita on erittäin vaikea hakea. Lukion ohella jos vaan pystyt niin olet töissä ja säästät rahaa. Näin saat jo kasaan jonkin verran.

      Itse lähdin lukion jälkeen opiskelemaan Alankomaihin kun en Suomeen päässyt (tässä yksi hyvä syy lähteä, Suomessa pääsykokeet ainakin tietyille aloille ovat kova pala monelle). Rahasta tuli jo siellä ongelma, vaikka itse olin säästänyt 4000€. Lukukausimaksut ovat merkittävä osa, samoin vuokra ja opiskelumateriaalit. Pitää myös ottaa huomioon esim. Espanjassa, että jos et puhu kieltä erittäin hyvin, tulee olemaan vaikeaa löytää töitä opiskelujen ohessa.

      Jouduin jättämään opinnot kesken rahan takia, nyt yritän taas Suomeen. Unelma on opiskella ulkomailla, mutta jotta siitä tulisi konkreettinen tilanne on asian eteen tehtävä erittäin paljon töitä.

      Muuten, voit sanoa vanhemmillesi, että vaikka opiskelisit Suomessa niin useimmissa AMK ja yliopistotutkinnoissa vaihto-opiskelu ulkomailla on joko pakollista tai erittäin suositeltavaa. Joitain tutkintoja ei edes voi suorittaa loppuun ellei ole ulkomailla 3-12kk.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      452
      4901
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1742
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1369
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1357
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1248
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1085
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      905
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      894
    Aihe