Kaivo on n.27-metriä syvä ja pumppu on 3-vaiheinen. Pitäisi laittaa uusi moottorinsuojakytkin, mutta millä amppeerivälillä? Vanhaa kytkintä ei ole tallessa ja pumpun tehosta, mallista tai iästä ei ole mitään tietoa. Mimmoinen kytkin tuolle pitää hommata? Pumppuakaan ei pääse katsomaan kovinkaan helposti.
Moottorinsuojakytkin kaivon pumpulle?
26
16024
Vastaukset
- sähkömestari
Lisää myös vikavirtasuojakytkin moottoriin, turvallisuussyistä, syöttöjohtoon, ennen moottorisuojia ja kontaktoreita. Moottorin tyyppikilvessä ilmoitettu nimellisvirta, jonka mukaan m.suoja mitoitetaan.
- AC/DC
Moottori ottaman virran mittaamalla saa suurinpiirtein haarukoitua ampeerit , 3...5A, siltä väliltä. Vikavirtasuojalla varmistat että pumppu ei pyöri.
- IP 68
kun ei ole mistään mitän tietoa , esim. nimellisvirrasta ja pummpua ei pääse näkemään mistä ihme kiinnostus yhtäkkiä heräasi.
Älä tee mitään niinkauna kun pumppu toimii.
Sitten kun 3-6 vuoden kulutta hajoaa dokumentoi kaikki ja ota asennus paikallisesta amiksesta halvalla.- sähkömestari
No maallikkoneuvona vois kertoa, että jos pumppu on vanha, älä tee mitään. Vaihat 3-vaihe johdonsuojan syöttöön, joka laukaisee kaikki vaiheet kerralla. Ja pumppaat sillä vettä nii kauan ku moottori palaa, ja sitte uuteen pumppuun laitat suojakytkimet ja sähköt uusiksi, kun sen aika tulee. Tässä tilanteessa ehkä paras ratkaisu.
- Vettä vettä
Kun kaikki sähköt on purettu pois ja painesäiliö siirretty toiseen huoneeseen ja säiliön jälkeiset putket uusittu eikä vanhoja osia ole tallessa.
- testaus ja mittaus
Moottori käyntiin ilman moottorinsuojakytlkintä ja virtojen mittaus pihtiampeerimittarilla. Sitten kauppaan hakemaan sopiva kytkin.
- Helppoa jos osaa
testaus ja mittaus kertoili järkevästi miten se tehdään eli mittaat mitä menee
koneelle vaihe johdossa.
Jos et omista pihtimittaria niin yleensä halvimmissakin yleismittareissa on
10A AC alue. Eli mittari jonkun vaihejohtimen väliin ja kun pumppu käy
niin jos näyttää esim: 3A niin ostat lämpösuojan minkä maksimi ampeerit
on jonkun verran yli mitatun arvon.
Käyttö ilman lämpösuojaa hetkellisesti ja varmistaen että kaikki vaiheet ovat
päällä ei haittaa menoa. Kytkimen tarkoitus on lähinnä se että jos yksi vaihe puuttuu/putoaa pois päältä pysäyttää moottorin.
Kolmivaiheisen vikavirtasuojakytkimen voi kyllä laittaa jopa pumppuun.
Iloa siitä voi saada siinä mielessä että kun vikuri alkaa laukoa ja se on
pakko ohittaa niin tietää että kohta tai viiden vuoden päästä aletaan olla
kusessa eli kaapeli kai pumppu alkaa olemaan sökö.
Eli se joka ton vikurin laittoa ehdotti oli omalla tavallaan ihan oikeassa vaikka
vaikka ei sitä tarkoittanut vaan kirjoitti sen ihan vittuillakseen ;-)
Tuskin osaisi edes kytkeä ihmettelisi vaan että missä nolla?- AC/DC oikeassa
On se kummallista toisten viestien toistoa, tuolla aiemmin AC/DC kirjoitti että mittaamalla moottorin ottaman virran voi haarukoida sopivan kokoisen suojan, niin eikö näitä paukapäitä ilmesty sönköttämään omiaan.
- sähkömestari
AC/DC oikeassa kirjoitti:
On se kummallista toisten viestien toistoa, tuolla aiemmin AC/DC kirjoitti että mittaamalla moottorin ottaman virran voi haarukoida sopivan kokoisen suojan, niin eikö näitä paukapäitä ilmesty sönköttämään omiaan.
Näitä sönkkääjiä riittää, ja haarukoijia, haarukat on tarkoitettu ruuan ammentamiseen lautaselta, ei sähkötöihin. Eli tyyppikilvestä se nimellisvirta vaan luettava, säädettävä moottorisuoja sen mukaan. Ja se vikavirtasyöttöön lisäksi, turvallisuussyistä.
- IP 68
moottorinsuoja kytkimen hankinta vanhaan pumppuun on rahan tuhlausta.
Jos moottorin käämit palavat, tai vaurioituvat menee pumppu kuitenkin vaihtoon tai korjaukseen . Tuon ikäinen sähkömoottori vikaantuu kuitenkin jossakin vaiheessa.
Parempi säästää kaikki eurot sitten uuden hankintaan kuin miettiä nyt mitä vanhalle romulle tekisi.
Moottorinsuojakytkintä tuskin saa edes asennettua ko. kohteeseen edullisesti.
Jos vanha laitos tuskin mitään din kiskoja nekin hankittava.
Kannattaa ennemin laittaa eurot vaikka talon nykyisten sähköjärjestelmien kunnostukseen, esim lisää vikavirrat ulkopistorasioihin ja mittaa kaikista sähköpistorasioista maadoituksen jatkuvuuden.
Vain mun mielipide ei absoluuttinen totuus, mutta kuitenkin vanhan kassa räplääminen usein turhaa ?
- vettä myllyyn
Se tyyppikilpi useimmiten on siinä koneen kyljessä mikä on siellä kaivossa.
Kohtuullisen nuija täytyy olla jos nostaa koneen kaivosta ylös lukeakseen
virtaarvot kilvestä.
Vikavirtasuoja taas on henkilöturvallisuuden kannalta kanssa jokseenkin
turha: Montako ihmistä on pudonnut porakaivoon?
Syö sinä soppasi vaikka haarukalla. - sähkömestari
Siinä mielessä turhaa keskustelu tällä sivulla, koska kukaan teistä ei saa edes koskea moisiin sähköpumppuihin. Jutuista huomaa, ettette oli sähköalan ammattilaisia. Paikalle kutsuttava vaa sähkömies ja mestari mukanaan, joka asentaa tarvittavat laitteet. Jos mestari käskee laittaa suojakytkimet ja vikavirrat, nii näin tapahtuu. Muutoin katkaistaan sähköt koko sähköpumpusta, ja asennetaan vinttikaivo sen tilalle. Ja sähköturvallisuus on ajan tasalla taas!
- Aimo Tälli
Niin, ei pistorasioidenasennusmestarien pidä puuttua moottorikäyttöihin.
Vaan on se hyvä kun nämä "ammattilaiset" asentelee näitä pumppuja ja muita sähkömoottoreita riittää minullakin töitä.
Vai vielä mestari...
Muuten...vanhaan moottoriin kannattaa kuitenkin laittaa se lämpösuoja koska se suojaa moottoria ylikuormitukselta sekä vaiheen puuttumiselta, mikä ei ole mitenkään harvinaista taajama-alueen ulkopuolella.
Myös moottorikaapelit voivat olla mitoitettu pienemmiksi kuin sulakekoko vaatii lämpö(ylikuormitus)suojan jälkeen.
Jos ja kun se vanha pumppu menee rikki, niin oletettavasti sen tilalle laitetaan uusi saman kokoinen härveli, jolloin vanha lämpösuoja käy myös uuteen vehkeeseen. - moooonis
Aimo Tälli kirjoitti:
Niin, ei pistorasioidenasennusmestarien pidä puuttua moottorikäyttöihin.
Vaan on se hyvä kun nämä "ammattilaiset" asentelee näitä pumppuja ja muita sähkömoottoreita riittää minullakin töitä.
Vai vielä mestari...
Muuten...vanhaan moottoriin kannattaa kuitenkin laittaa se lämpösuoja koska se suojaa moottoria ylikuormitukselta sekä vaiheen puuttumiselta, mikä ei ole mitenkään harvinaista taajama-alueen ulkopuolella.
Myös moottorikaapelit voivat olla mitoitettu pienemmiksi kuin sulakekoko vaatii lämpö(ylikuormitus)suojan jälkeen.
Jos ja kun se vanha pumppu menee rikki, niin oletettavasti sen tilalle laitetaan uusi saman kokoinen härveli, jolloin vanha lämpösuoja käy myös uuteen vehkeeseen.Hyvä tälli! Nimen omaan tämän takia niissä se lämpösuoja onkin, ei olisi eka kerta kuin laakeri alkaisi ahistaa ja laakerien vaihtajaksi kelpaa vaikka kansanedustaja, tosin moottorin piuhoja se ei ehkä saa irrottaa... Ja jos moottorikaapelit on pienempiä, niin ne on oltava tyyppihyväksyttyjä, kuten kodinkoneissa, tai sitten siellä on ollut amatöörit asialla.
Tosin, jotta saataisiin oikeankokoinen rele, niin virran mittaaminen ei välttämättä anna täysin oikeata tulosta nimellisvirroista, luultavimmin saadaan alhaisempi virta, jonka mukaan muutaman pinna päälle vikavirta säädetään, joka on moottorin säilyvyyden kannalta ihan hyväkin asia (mikäli se jää oikean nimellisen virran alapuolelle). Mutta hyvinkin luultavasti mittaamalla siis löytyy oikean kokoinen lämpösuoja. Ja käämien tarkastus yleimittarilla ois ihan vaivan arvoista, jos vikatilanne on ollut, jotta edes vaiheiden väliset vastukset olisi samat... ja toki maita vasten..
Tervehdyksiä aamukahvin ääreltä - sähkömestari
moooonis kirjoitti:
Hyvä tälli! Nimen omaan tämän takia niissä se lämpösuoja onkin, ei olisi eka kerta kuin laakeri alkaisi ahistaa ja laakerien vaihtajaksi kelpaa vaikka kansanedustaja, tosin moottorin piuhoja se ei ehkä saa irrottaa... Ja jos moottorikaapelit on pienempiä, niin ne on oltava tyyppihyväksyttyjä, kuten kodinkoneissa, tai sitten siellä on ollut amatöörit asialla.
Tosin, jotta saataisiin oikeankokoinen rele, niin virran mittaaminen ei välttämättä anna täysin oikeata tulosta nimellisvirroista, luultavimmin saadaan alhaisempi virta, jonka mukaan muutaman pinna päälle vikavirta säädetään, joka on moottorin säilyvyyden kannalta ihan hyväkin asia (mikäli se jää oikean nimellisen virran alapuolelle). Mutta hyvinkin luultavasti mittaamalla siis löytyy oikean kokoinen lämpösuoja. Ja käämien tarkastus yleimittarilla ois ihan vaivan arvoista, jos vikatilanne on ollut, jotta edes vaiheiden väliset vastukset olisi samat... ja toki maita vasten..
Tervehdyksiä aamukahvin ääreltäVai muutama pinna vikavirta säädetään,,, menehän lapioimaa vaikka lumet pihamaalta, nii ei tuu sähkövahinkoo.
- mooonis
sähkömestari kirjoitti:
Vai muutama pinna vikavirta säädetään,,, menehän lapioimaa vaikka lumet pihamaalta, nii ei tuu sähkövahinkoo.
todistit juuri jälkimmäisessä lauseessa ymmärtämättömyytesi moottorikäytöistä ja niiden mitoituksesta.
ja mikä ihmeen vouhotus vikavirrallisista moottorilähdöistä 27 metriä syvään kaivoon?? haloo siellä :D Ennemmin hankkisin happimittarin jos kaivoon menen kuin vikavirran, jos kaivoon haluaisin mennä! Tai 5 piste vyön ja airbägin polkuautoon..
- sähkömestari
Noi lämpörele asetukset tietää jo amiskanpojatkin, sun muut johtojen mitoitukset. Mutta kysäse vaa Tällikii työnjohtajaltas ohjeet, ennekuin alat suunnittelemaankaan vesipumppuasennuksia.
- vedet kaivosta
Varo ettei mene kumppareihin vettä kun kuolaat sieää vaahto suussa.
Vuosien kokemuksella ja taas meni pieleen ja apupoika paikalle.- Miksikö
ei kukaan ole ehdottanut käämien mittausta, pikkupumpulla ja moottorilla ei hirveen vikaan mennä ja on maallikollekkin sallittua touhua, jos on jännitteetön...?
- 17+20
Varmaan kannattaa laittaa anakin 30 mA vikavirtasuoja, ettei uusi muija hätkähdä, ja sitten 300 mA vikavirtasuoja, ettei se saatanan lehmä jää henkiin.
- sähkömestari`
Turhaa on maallikon mittailla käämejä, ym., koska hän ei tee tuloksilla mitään. Ja ammattilainen ei uskalla luottaa hänen tuloksiin. Jännitteettömiä saa maallikko laitella, mut jos meininki samaan laitteeseen vielä virta kytkeä, ei ole sallittua.
- liity jäseneksi
Vikavirtasuoja kannattaa laittaa, ettei veteen jää käyttäjälle vaarallisia sähkösäteitä. Muutenkin kaikkiin sähkölaitteisiin ja ydinvoimaloihin kuuluu laittaa vikavirtasuojat.
- mooonis
Palopumppuihinkin ;) ?
- Toinen nimimerkki
mooonis kirjoitti:
Palopumppuihinkin ;) ?
Ehdottomasti. Kaivon vesipumppu on kädessä pidettävä työkalu, joten se vaatii 30 mA VVSK:n.
Kaivo itsessään on palovaarallinen rakennelma, ja sitä suojaamaan tarvitaan 300 mA VVSK, ettei vesi syty palamaan ja aiheuta ongelmia. - majuaa00
Toinen nimimerkki kirjoitti:
Ehdottomasti. Kaivon vesipumppu on kädessä pidettävä työkalu, joten se vaatii 30 mA VVSK:n.
Kaivo itsessään on palovaarallinen rakennelma, ja sitä suojaamaan tarvitaan 300 mA VVSK, ettei vesi syty palamaan ja aiheuta ongelmia.D1 käsikirja olis tosiaan aika hyvin luettu väärin.... ;)
- Moottorinsuoja
Virta-alue valitaan oheisesta kuvasta, aloitetaan vasemmalta.
http://www.landroverclub.net/Club/HTML/humour_electrics.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa912037- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391280
- 791110