Miksi ihmeessä lasinen alaosa

Yläosaan saa verhon

Olen ihmetellyt, miksi koko ajan rakennetaan kerrostaloihin parvekkeita, joissa myös alaosa on läpinäkyvää lasia. Ei minkäänlaista näkösuojaa, istu siinä sitten vähissä vaatteissa !!! Miksei tuo alaosa ole tehty läpinäkymättömäksi ??? Olisi kaikenkaikkiaan ulospäinkin yhtenäisemmän näköistä, kun ei joka parvekkeelta näkyisi kaikenlaista, mitä nyt parvekkeelle sijoitetaan !! Siis miksi läpinäkyvät alaosat ????

19

3523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :)

      entäs jos pistäisit vaan housut jalkaan ?

    • ex akvaarioasukas

      Se tuntuu olevan tämän ajan muotia ja trendiä.
      Ihan samaa, kun 70-luvulla maalattiin seinät räikeän oransseiksi ja seuraavat vihreiksi tia ruskeiksi.
      Välillä parvekkeen piti olla pitkä käytävä, sitten neliön mallinen, nyt jotain tästä välistä.
      Tuollaista kämpää ei pidä ostaa, tai sitten askarrella esim purjekankaasta alaosaan näkösuojaa.
      Ei näytä kivalta todellakaan, akvaariossa eläminen!

    • ...

      Arkkitehtuuria.

      Joittenkin mielestä sen vaan kuuluu olla niin, Asukkaillehan asia ei kuulu mitenkään.

      Ja on asiassa yksi ihan funktionaalinenkin puoli. Lasi on käytännössä ikuista. Parvekelasit turvalasia, ei nioitä oikein edes saa rikki mitenkään, eikä niitä tarvitse huoltaa tai maalailla mitenkään.

      Iteasiassa lasi on kai kaikkien aikojen paras rakennusmateriaali. En nyt jaksa alkaa jauhamaan turhista ikkunaremonteista. Ei niissä laseissa ole mitään vikoja, pokat vaan vääntyilleet ja kehnokuntoiset ja tiivistykset tehty kehnosti. Mutta ikinä ei suomessa ole vaihdettu ikkunoita sen takia, että laseissa olisi jotain vikaa. Ja jos tuplat, lisälasin asentaminen pikkujuttu, jos kylmät lasit. Siis kaikki ikkunarempat on täysin turhia. Eikä ikkunoita edes remontoida, ne vaihdetaan uusiin.

      Lasi muuten ei ole järjettömän kallista, etenkin kun muistaa käyttöiän, se on ikuinen.

      Mun mielestä parvekkeen alaosa voi tokikin olla lasia, ihan ekologinenkin asia. Mutta läpinäkyvyys ei munkaan mielestä ole asiallista trendikkyyttä, vaan typeryyttä ja esteettinen haitta. Sekä etnenkin, loukkaa yksityisyyttä.

      Ja tätä viimeistä asiaa ei nykyaikana tajua oikein kukaan, vähiten arkkitehdit, jotka on enenpi insinöörejä, siinä sivussa muka taiteilijoita.

      Värilliset lasit. Niitäkin joskus näkyy. Ja savulaseja useamminkin. Mun mielestä lasi on hyvä pinnoitemateriaalina, sen takana pitäisi kuitenkin olla jotain muuta, vaikka sitten petonia.

      Ainiin. Monikohan arkkitehti muistaa, osa ihmisistä pelkää korkeita paikkoja? Mä ite voin kyllä käydä korkeallakin sijaitsevalla parvekkeella, mutta alas en kyllä suostu katsomaan ikinä.

      Peiaatteessa hyvä juttu pilattu taas kerran, kun ajatteleminen jäänyt puolitiehen. Unohdettu asukas, siis ihminen.

      =DW=

      • romunäyttely

        > Värilliset lasit. Niitäkin joskus näkyy. Ja savulaseja useamminkin. Mun mielestä lasi on hyvä pinnoitemateriaalina, sen takana pitäisi kuitenkin olla jotain muuta, vaikka sitten petonia.

        Ei tarvi mitään lasin taakse, vaan homma hoituu käyttämällä maitolasia.

        Mutku arkkitehdit ei tykkää. Tiedän tapauksen, missä hapantuneet puukaiteet piti korvata maitolasikaiteella, mutta sehän ei käynytkään päinsä, vaan maitolasien päälle piti jälkikäteen askarrella alkuperäistä jäljittelevä panelointi. Kas kun 80-luvun lähiökerrostalotkin ovat nykyään sellaisia kulttuurihistoriallisia merkkipaaluja, ettei niiden synkkää (tummat puupaneelit) ulkonäköä saa yhtään muuttaa.

        Uusissa taloissa taas kamalimmat vastaan tulleet ilmestykset ovat olleet ns. ulostyönnettyjä eli kokonaan rakennusrungon ulkopuolelle olevia, isoja, parvekkeita, jotka ovat vielä "paraatipaikalla" talon julkisivulla ... ja kirkasta lasia kauttaaltaan. Kas kun osa asukkaista käyttää kuitenkin parveketta lähinnä romuvarastona .... jolloin syntyy *todella* tyylikäs vaikutelma, kun on kaikenmaailman pahvilaatikot, laskettelusukset ja pulkat oikein hienosti tuotu arkkitehtuurin avustuksella julkisivua koristaviksi elementeiksi.

        Nämä ovat siis juuri niitä suunnitteluratkaisuja, jotka näyttävät hienoilta 3D mallikuvissa, joissa ei ole ihmisiä eikä muutakaan ylimääräistä. Samaa sarjaa on muuten sekin, ettei edelleenkään osata ajatella talvea eli minne lumia saisi tuupattua.


      • Onttomukulakiurunkannus
        romunäyttely kirjoitti:

        > Värilliset lasit. Niitäkin joskus näkyy. Ja savulaseja useamminkin. Mun mielestä lasi on hyvä pinnoitemateriaalina, sen takana pitäisi kuitenkin olla jotain muuta, vaikka sitten petonia.

        Ei tarvi mitään lasin taakse, vaan homma hoituu käyttämällä maitolasia.

        Mutku arkkitehdit ei tykkää. Tiedän tapauksen, missä hapantuneet puukaiteet piti korvata maitolasikaiteella, mutta sehän ei käynytkään päinsä, vaan maitolasien päälle piti jälkikäteen askarrella alkuperäistä jäljittelevä panelointi. Kas kun 80-luvun lähiökerrostalotkin ovat nykyään sellaisia kulttuurihistoriallisia merkkipaaluja, ettei niiden synkkää (tummat puupaneelit) ulkonäköä saa yhtään muuttaa.

        Uusissa taloissa taas kamalimmat vastaan tulleet ilmestykset ovat olleet ns. ulostyönnettyjä eli kokonaan rakennusrungon ulkopuolelle olevia, isoja, parvekkeita, jotka ovat vielä "paraatipaikalla" talon julkisivulla ... ja kirkasta lasia kauttaaltaan. Kas kun osa asukkaista käyttää kuitenkin parveketta lähinnä romuvarastona .... jolloin syntyy *todella* tyylikäs vaikutelma, kun on kaikenmaailman pahvilaatikot, laskettelusukset ja pulkat oikein hienosti tuotu arkkitehtuurin avustuksella julkisivua koristaviksi elementeiksi.

        Nämä ovat siis juuri niitä suunnitteluratkaisuja, jotka näyttävät hienoilta 3D mallikuvissa, joissa ei ole ihmisiä eikä muutakaan ylimääräistä. Samaa sarjaa on muuten sekin, ettei edelleenkään osata ajatella talvea eli minne lumia saisi tuupattua.

        " osa asukkaista käyttää kuitenkin parveketta lähinnä romuvarastona "

        Taitaa aika usein olla asia niin, että se on vähän pakko. Häkkikomerot ovat liian pieniä tai sitten niissä käy turhan usein rosvoja. Jos ihmisen on pakko säilyttää esim. autonrenkaita tai uutta käyttöä odottavia kukkaruukkuja partsilla, en käyttäisi sanaa "romuvarasto". Melko harvat meistä kuitenkaan mitään romuja säilyttävät.


    • peitä se vaikka

      Mä en ole kyllä koskaan nähnyt missään parvekkeessa täysin kirkasta kaidelasia, ainahan ne on savunvärisiä tai maitolasia, että läpi ei näy hyvin. Ja kuten sanottu: se on ihan helppo peittää, eli hölmöä olisi jättää hyvä asunto ostamatta tuollaisen asian takia.

      • TuhannenTulimmaista

        Onhan se nyt kuitenkin melko lailla tragikoomista, että uusiin taloihin tai remontin yhteydessä tehdään parvekkeita, joissa pitää viritellä omatoimisia ratkaisuja, jotta parveketta voisi käyttää omiin tarpeisiinsa - olkoon sitten varastona tai auringonottoon.


    • arkielämän elo

      Se on tosiaan trendiä, kuten moni jo vastasi.
      Käytännöllisyys ja asukkaat unohtuu rakennusliikeiltä ja suunnittelijoilta. Eiväthän he itse niissä taloissa koskaan asu!

      Mutta vielä hullumpaa ovat ne omakotitalot, joissa on koko seinän peittäviä maisemaikkunia. Yleensä ei ole mitään verhoja koko huushollissa.
      Miettikää vaan, miten hauskaa on iltakävelyllä tiirailla ihmisten olohuoneisiin ja jopa makuuhuoneisiin :D
      Suurin osa vuodesta kun on aika pimeää ja hämärää, eli sisällä loistaa lamput ja valot ja kaikki näkyy ulos.
      Entä miten hankalaa tuollaisia 3-6 metrisiä seinän peittäviä laseja on pestä?
      Ja linnut lentelee päin jatkuvasti.

      Että se siitä taas suunnittelijan ajatuksesta realielämään! Kuka siivoaa, kuka tykkää kun naapurit näkee suoraan makkariin.

    • Housut vaan jalkaan

      Jos haluat seurailla kadun elämää niin se onnistuu läpinnäkyvän lasin kautta paremmin. Toisaalta talo näyttää ulkoapäin kivammalta kuin ei ole sinä täynnä umpinaisia peltilootia.

    • Jurpittaja

      Aivan samaa mieltä olen! Lasi on vielä laitettu niin päin, että parvekkeelta ei näe ulos lasin läpi, mutta kaikki näkyy kadulta parvekkeelle. Miksei ne lasit voi ola edes toisinpäin. Ihmettelen vaan. Ei saa edes nenää kaivaa rauhassa :/

      • Kävelyllä lähiössä

        Maitolaseista näkyy tosi hyvin ääriviivat läpi. Kuljeskelin aurinkoisella säällä lasiparvekkeiden ohi. Vaikka alaosat olivat himmennettyjä, näkyi kaikki pyllistelyt ja jalanheiluttelut ulos ja erittäin selvästi. Kaikki rojut myös näkyy.


    • Lasikuutio tyhjänä

      Missä saa yläosaan laittaa verhon? Uusille parvekkeille ei ainakaan saa, ettei mene yhtenäinen julkisivu pilalle.

    • törkyä

      Ja kun ne parvekkeet ovat täynnä erilaista romua. Toimiva monilla varastona. Järkyn näköistä.

    • vielä_yksi

      Lasi on kevyempi, kuin betoni. Tulee halvemmaksi tehdä.

    • Anonyymi

      "Miksi ihmeessä lasinen alaosa"

      Kerrostalot rakennetaan mahdollisimman halvalla, paska ratkaisu (kaikki näkyy, kesällä sauna), mutta tulee rakentajalle halvemmaksi.

    • Anonyymi

      Jotenkin noita kirkaslasisia parvekkeita katsellessa tulee mieleen uutiskuvat maailman slummeista. Kaikennäköistä romukasaa näytillä parvekkeilla ja kymmeniä erilaisia viritelmiä siitä miten ne romukasat pidetään piilossa.
      Verhoina: kaislamattoja, kontaktimuovia, säleverhoja, lakanoita tai sitten ihan vain romua. Ei todella muistuta talot muutaman vuoden asukkaiden oivallusten jälkeen enää mainoskuvien "tyylikkäiltä" lasikuutioilta.

    • Anonyymi

      Hinta varmaankin tärkein ja lasi kestää paremmin kuin betoni tai muut materiaalit säätä. Jotkut tykkää nakuilla muiden nähden ja tulee ainakin enemmän valoa sisälle, mutta en ainakaan itse tykkäisi. Nyt näkee sisälle vain vastapäisen talon kattoikkunoista, jos olisi lasia niin näkisi muistakin, olisi pakko peittää.

    • Anonyymi

      Tässä ohikulkijan havaintoja 6 kerroksisesta lasiparveketalosta.
      5 ja 6 kerroksia ei näköjään enää tarvitse kaislamatto-aidata. Sitä alemmissa kerroksissa alaosat on enemmän kuin joka toisessa parvekkeessa peitetty vaihtelevilla tekniikoilla, joista tosiaan kaislamatto näytti olevan suosittu, tietysti nekin kaikki keskenään vähän eri näköisiä.
      Samassa talossa näytti olevan peräti 8 erilaista sälekaihdinmallia käytössä (osassa vain alaosassa, osassa lattiasta kattoon, väreinä valkoinen, ruskea ja aito puu?), 3 säleverhomallia, 4 parvekkeella kaislamatto, yhdellä lakana, yhdellä jotain valkoista pressua muistuttavaa purjerenkain. Ja sitten oli kontaktimuovia...Oli yksivärisiä maitolasia muistuttavaa, savulasin sävyistä, valkoista aaltokuvioista ja valkoista raitakuviota. Myös kukkaruukkuaitoja oli käytössä parilla parvekkeella.
      Ja tämä kaikki siis yhdessä kerrostalossa.
      No ei enempää tästä asiasta ohikulkevalta kerrostalonaurajalta.

    • Anonyymi

      Miksi ei käytetä laseja mistä näkee vai ulospäin, onhan niitä huoneissakin. Ainakin yhdessä talossa näyttävät mustilta, sopisi parvekkeellekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe