Pussien koot.

vain14v!!!

Mä oon huomannu yhen tosi oudon asian kasvaessani yhä vanhemmaksi ja vanhemmaksi.
Kun tää kulttuuri o muuttunu tämmöseks välipalakulttuuriks ja "napostelu", nii karkki/sipsipussit o suurentunu iha hemmetisti. siis enimmäkseen karkkipussien koot. nykyään on karkkipussien koot kasvanu ihan JÄRGYDDÄVÄSTI. eikä niitä "pikkupusseja" enää edes myydä!!!!! en mä haluu ostaa mitään 400 g jättisäkkipussia lempikarkeistani kovista imeskelybonboneista!!!>:(

on totta, et ihmiset itse päättävät mitä ostavat ja lihomisesta jne. on turha syyttää mitään kauppaketjuja tai mitään. mut, mitä viestii tää lähettää kaikille pikkumuksuille? karkkipussien koot nimittäin. kun yhä enemmän ostetaan koulunjälkeen "namii" ja mässyy, ne vaan näkee sen 300-400 g pussin ja kun pienempiä ei ole nii ne ostaa sen. ku mä olin pieni oli vaa pari 300 g jättipussii markkinoil, ja niitki ostettiin vaan joku kerran vuodes synttäreille, eikä mitään muuta karkkia. se riitti 12:lle toista tenavalle.

ja lasten ylipaino... mun mielest alle 12 vuotiaiden ruokavalio kuuluu täysipainosesti vanhemmille. on vanhempien tehtävä luoda terveellinen elämä lapsilleen, ei varmaan kenestäkään ole edes kiva katsoa 8 vuotiasta possua.

19

1907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytteli

      Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Ennen söin pienen karkkipussin päivässä ja se riittii vallan mainiosti. Mutta nyt kun ei pieniä karkkipusseja saa ja askitkin on käyny hyvin vähiin niin tulee ostettua jättipussi ja harvoin sitä sitten jättää enää. Kun kerran ennenkin on syönyt koko pussin, niin vaikea onkin sitten yht´äkkiä alkaa syömään vain puolikasta pussia.

      Muutenkin jos menet mäkkäriin tai heseen, niin ensimmäisenä sinulle tarjotaan jotain megasuperhyber isoa hampurilaista, joka maksaa melkein saman verran(ehkä 0.50e enemmän) kuin puolet pienempi hampurilainen. Ja sit jos otat jonkun gold-aterian niin saat isomman cokiksen, isommat ranskalaiset, isomman hampurilaisen ja tarvii maksaa vain 1e enemmän.
      Ollaan menossa samaan missä Amerikassa jo ollaan. Amerikassa kaikki on suurta!

    • tytteli

      Ja vielä jos otat hesessä salaatin niin se maksaa paljon enemmän kuin iso hampurilainen, ja on paljon vähemmän täyttävä ja paljon pienempi, vaikka hinta on paljon suurempi.

    • Suolakammoinen

      Entäpäs sitten nämä mauttoman kokoiset chipsipussit???
      Kenellekään ei voi tehdä hyvää syödä 300gr perunalastuja! Ja pienempiä pusseja alkaa olla todella hankala löytää.
      Esimerkiksi Brittein saarilla on sellaisia ihan minipusseja, joissa on 50 gr chipsejä. Sellainen olisi minulle sopiva koko. Ei vain ole osunut silmään tässä maassa. Ja sitten ihmetellään verenpainetautia ja ihmisten turpoamista!
      Jäätelöpakkauksetkin on muuten kasvaneet.
      Yritin ostaa yhden litran pakkausta lakritsikermajäätelöä Prismasta, kun olin menossa kylään ja syöjiä oli vain 3.
      Noh, eipä löytynyt kuin 1,5 litran pakkaus ja kuinkas ollakkaan, saimme sen melkein tuhottua.
      Tarkoitus oli syödä vain hiukan, mutta emännällä ei ollutkaan kuin pakastelokero:-)

      • Sic

        Itse olen monta kertaa ostanut junamatkalle evääksi minisipsipussin, jossa on sisustaa n. 30-50g. Makuja olen löytänyt ainakin Manhattanin, Hot Rodit, perinteiset lastut ja Nacho cheese ballsit. Kaikista kaupoista ei näitä kyllä löydy, mutta joistakin olen löytänyt. Ovat kätevän pieniä ja vievät sipsinhimon.


      • joku
        Sic kirjoitti:

        Itse olen monta kertaa ostanut junamatkalle evääksi minisipsipussin, jossa on sisustaa n. 30-50g. Makuja olen löytänyt ainakin Manhattanin, Hot Rodit, perinteiset lastut ja Nacho cheese ballsit. Kaikista kaupoista ei näitä kyllä löydy, mutta joistakin olen löytänyt. Ovat kätevän pieniä ja vievät sipsinhimon.

        ostaa jotain minisipsipusseja, eihän sellasesta määrästä tule kun vihaseks!!! Saman tien sit jättää kokonaan ostamatta!!! (Samaa mieltä oon kuitenkin karkkipussien koosta, liian isoja)


    • kakskytkaks

      voisin luetella monta karkkilaatua joita ei enää myydä pikkupusseissa,mm.aarrearkku,pantterit,ässämix..
      En ymmärrä tätä kehitystä!!kakissa pusseissa lukee mega tai -- % enemmän .sellaisen on todella inhottavaa ostaa jotain tiettyä karkkia,joka ei osaa säästää karkkia jos pussi on jo avattu.itse välttelen niitä megapusseja ja tyydyn herkuttelemaan muilla pienissä pusseissa olevilla karkeilla.

    • vali

      Onko pakko ahtaa turpaansa koko pussilista? Kyllä siitä Mega-Super-pussista voi syödä vähemmänkin.

      • kakskytkaks

        jotkut ei vain voi olla syömättä!!turha siitä on ruveta haukkumaan.Itse en ole mitenkään lihava,eli en mäsää suunnattomasti karkkia ja kaikkea makeaa, enää. mutta kun ostan karkkia en kertakaikkiaan voi ostaa niitä mega pusseja ellei joku muu syö niitä kanssani.ELi jos on vaikka joku jonka kanssa jakaa pussin sisällön niin siitähän tulee aivan sopivasti kummallekkin


      • vali
        kakskytkaks kirjoitti:

        jotkut ei vain voi olla syömättä!!turha siitä on ruveta haukkumaan.Itse en ole mitenkään lihava,eli en mäsää suunnattomasti karkkia ja kaikkea makeaa, enää. mutta kun ostan karkkia en kertakaikkiaan voi ostaa niitä mega pusseja ellei joku muu syö niitä kanssani.ELi jos on vaikka joku jonka kanssa jakaa pussin sisällön niin siitähän tulee aivan sopivasti kummallekkin

        Ketähän mahdoin haukkua?

        Suokaa anteeksi, mutta se ei kuitenkaan ole pussin vika jollette pysty kontrolloimaan ahmimistanne. Turha edes etsiä syyllistä muualta kuin itsestänne.


      • Joopa
        vali kirjoitti:

        Ketähän mahdoin haukkua?

        Suokaa anteeksi, mutta se ei kuitenkaan ole pussin vika jollette pysty kontrolloimaan ahmimistanne. Turha edes etsiä syyllistä muualta kuin itsestänne.

        eihän se todella ole pussin vika.Eikö sitä voisi aatella,ettei syö koko pussillista kerralla? Tämä nyt alkuperäiselle.Onko se niiiin kauheaa lopettaa ja laittaa loppupussi odottamaan...on teillä ihmisillä ongelmat.Tai älkää ostako ollenkaan,niin säästytte suola- ja lisäainekuormalta,rasvalta ja kaloreilta.Ostakaa pussillinen porkkanoita,ei tartte olla jänis huomatakseen,että porkkanat on hyviä...


      • kleopatra
        Joopa kirjoitti:

        eihän se todella ole pussin vika.Eikö sitä voisi aatella,ettei syö koko pussillista kerralla? Tämä nyt alkuperäiselle.Onko se niiiin kauheaa lopettaa ja laittaa loppupussi odottamaan...on teillä ihmisillä ongelmat.Tai älkää ostako ollenkaan,niin säästytte suola- ja lisäainekuormalta,rasvalta ja kaloreilta.Ostakaa pussillinen porkkanoita,ei tartte olla jänis huomatakseen,että porkkanat on hyviä...

        Voitaisiin pystyä ehkäisemään, jos
        olisi pienempiäkin pusseja.
        Tietysti se on jokaisen oma vika, jos sen pussin
        kokonaan syö. Sehän on itsestäänselvyys, mutta
        jos sitä voisi vaikkapa tälläisellä tavalla ennaltaehkäisemään niin olisi hyvä!


      • Joopa
        kleopatra kirjoitti:

        Voitaisiin pystyä ehkäisemään, jos
        olisi pienempiäkin pusseja.
        Tietysti se on jokaisen oma vika, jos sen pussin
        kokonaan syö. Sehän on itsestäänselvyys, mutta
        jos sitä voisi vaikkapa tälläisellä tavalla ennaltaehkäisemään niin olisi hyvä!

        kasvaneet huimasti...ja hinta.Toisaalta sipsien sisältämä rasva "härskiintyy" niin nopsaan,ettei isoa pussia varmaan säästele.En tiedä,kun en syö.
        Raha taas tässäkin on tekijänä,pussien koot kasvavat x2, mutta hinta taas x4.
        Olet toisaalta ihan oikeassakin;tulee oltua mielipiteissään joskus turhan mustavalkoinen...


      • Plääh
        kleopatra kirjoitti:

        Voitaisiin pystyä ehkäisemään, jos
        olisi pienempiäkin pusseja.
        Tietysti se on jokaisen oma vika, jos sen pussin
        kokonaan syö. Sehän on itsestäänselvyys, mutta
        jos sitä voisi vaikkapa tälläisellä tavalla ennaltaehkäisemään niin olisi hyvä!

        Ja mikähän sitten estäisi ahmattia ostamasta KAHTA pussia?


    • Äiti

      Ongelma on huomattu, joo. Meillä karkkipäivänä ostetaan irtokarkkeja, joita voi ostaa just sen verran kuin haluaa. Joskus tehdään myös popcornia. Sipsit ja megapussit kuuluu synttäreille, silloin ei haittaa vaikka pussi olisi isokin jos syöjiä on paljon. Meidän lapset ovat normaalipainoisia, vaikka moni kavereista onkin kasvanut aika "isoksi". Sääli se on huomata, mutta ei sitä voi oikein mennä naapuria neuvomaan tällaisessa asiassa.

    • xiangqi

      Opettele heittämään loput pussista roskiin.
      Se on paljon järkevämpää kuin väkisin syödä.
      Kestää vähän aikaa tietenkin tottua uuteen ajattelu tapaan.

    • 14vee, oot oikeessa!

      Ihan totta puhut ja turha se on muiden valittaa että onko sitä koko pussia pakko syödä tai heitä loput roskiin!!

      Kas, kun ei se niin käy, jos on karkkia ostanut niin ei viitsi rahaa heittää hukkaankaan ja jos sit säästää loput niin syötyyhän ne tulee myöhemmin joka tapauksessa.

      Tää on kyllä mun mielestä kaikkien karkki-ja sipsifirmojen kannalta törkeesti tehty, totuttaa eritoten lapset mielettömiin pussikokoihin. Sillon kun ite olin pieni niin karkkia ostettiin tyyliin: markalla noita mustia...jne...pienet pussit niistä tuli mutta oltiin tyytyväisiä :) Nykyään karkkinsa saa leffavuokraamoissakin valita mielettömistä hyllyistä ja ihmiset ostaa mitä isompia säkkejä kun valinnanvapaus tekee hulluksi.

      Ihmisen omaa vastuuta syömisistään ei pidä unohtaa, mutta tosi on että nykyään yhteiskunta tekee kontrollin hankalammaksi. Kuten kuin sanoit: jos haluat lempikarkkejas BonBoneja ostaa niin nykyään joudut ostaan isomman pussin vaikket haluais. Typerää sanon minä myös!!!

      Käykää amerikassa katsomassa mihin tämä hulluus on siellä mennyt ja katsokaa sen seurauksia. Siellä on jopa leipä/pullahyllyssäkin pari sataa eri vaihtoehtoa ja kaikki tietenkin JÄTTI pakkauksissa. mitään ei saa enää pienessä annospakkauksessa..ja se kyllä kansassa näkyy...

      • Naurettavaa

        "Käykää amerikassa katsomassa"

        Kaikesta päätellen et ole milloinkaan käynyt kotikyläsi linja-autoasemaa kauempana.


      • maikku
        Naurettavaa kirjoitti:

        "Käykää amerikassa katsomassa"

        Kaikesta päätellen et ole milloinkaan käynyt kotikyläsi linja-autoasemaa kauempana.

        Sori nyt vaan mutta oon asunu Amerikassa puoli vuotta ja sielläpä läskistymään pääsinkin!!

        En tietty syytä siitä kun itteeni että halusin maistaa kaikkee mahdollista herkkuu mitä sielä myytiin, mut totta se on mitä kirjotin suurista annoskoista jne..varsinkin perheet ruukaa käydä ns. tukuissa joista saa VIELÄ isompia lasteja ostaa kerralla..ja läskit ne sielä työntelee näitä kärryjä.

        Niin, että missäs ite oot sillä linja-autollas käyny?


    • Anonyymi

      Kuinka paljon terveydenhuollon palkknauhat teetättää oppikirjoja karkit omiksi tä suut maku seuranta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe