Yo-kirjoitukset kohta ohi ja olen hakenut töitä Helsingistä. Olen myös vilkuillut samalla asuntoja. Minua vain mietityttää, että onkohan minun mahdollista saada kelalta tai sosiaalitoimistolta mitään tukea muuttamiseen tai ensimmäisen kuun asumiseen? Astiat, kalusteet yms. löytyvät valmiina, mutta takuuvuokra ja ensimmäisen kuukauden menot, kuten ruoka epäilyttävät.
Muutto Helsinkiin ja tuet
7
376
Vastaukset
- PIetro-92
Unohtui mainita, että muutan siis itä-Suomesta
- f
Se vähän riippuu siitä millaisia tuloja sinulla on ja onko sinulla omaisuutta.
Kelalta voit hakea asumistukea, mutta siihen tarvitaan mm. vuokrasopimus, joten voit hakea sitä vasta, kun sopimukset on kirjoitettu. Käsittelyssä menee joku hetki. Teoriassa on mahdollista tehdä sopimus etukäteen, jotta voit sen toimittaa ajoissa Kelalle ja muuttopäivänä sitten onkin jo ensimmäinen asumistuki heti maksussa.
Sossusta voit hakea toimeentulotukea ja sitä voidaan myöntää, jos sinulla ei ole rahaa ja muita tulonlähteitä. Sitten riippuen koska aiot muuttaa, niin sossu varmaankin edellyttää, että olet työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa. Sinne voit ilmoittautua, kunhan nyt ensin tämä lukuvuosi päättyy koulussa (eli kesäkuun alussa).
Mutta nämä riippuvat niin tilanteesta, että on ihan mahdotonta sanoa, miten kohdallasi käy. Kannattaa olla varasuunnitelmia. Lainaa vaikka vanhemmilta? - Pietro-92
Selvä, kiitos vastauksesta. Omassa tilanteessani vanhemmilta en saa mitään, joten pitänee käydä kyselemässä kelat ja muut läpi. Olen ainakin kuullut, että opiskelija voi saada työnperässä muuttoa varten hieman tukea muuttoon.
- Köössed
Miksi Helsinkiin? PK-seudulla asumismenot aivan omaa luokkaa muuhun Suomeen verrattuna ja koska sinulla ei ole ammatillista koulutusta, palkkasi tulee olemaan pieni --> kaikki raha menee asumiseen jos ylipäätään riittää.
Jos haluat kaupunkiin muuttaa niin mietippä vaikka Tamperetta, Turkua, Jyväskylää, Kuopiota jne. Asuminen huomattavasti edullisempaa ja töitäkin tarjolla tekevälle. - Pietro-92
Köössed kirjoitti:
Miksi Helsinkiin? PK-seudulla asumismenot aivan omaa luokkaa muuhun Suomeen verrattuna ja koska sinulla ei ole ammatillista koulutusta, palkkasi tulee olemaan pieni --> kaikki raha menee asumiseen jos ylipäätään riittää.
Jos haluat kaupunkiin muuttaa niin mietippä vaikka Tamperetta, Turkua, Jyväskylää, Kuopiota jne. Asuminen huomattavasti edullisempaa ja töitäkin tarjolla tekevälle.Tällä hetkellä asun jo kaupungissa (Joka on aivan liian pieni ja kälyinen minulle ja jota vihaan sydämmeni pohjasta). Haen Helsinkiin opiskelujen vuoksi, jotka alkavat syksyllä. Opinto-ohjaaja vinkkasi, että asunto kannattaa hakea jo etukäteen, sillä syksyllä on ruuhkaa. Raha ei ole ongelma asumisen kanssa, sillä minulla alkaa pian työ Helsingissä ja pari tonnia kuussa on tarpeeksi. Vain ensimmäinen kuukausi ja muutto ovat ongelma, sillä takuuvuokrat ovat korkeat ja palkan saan vasta ensimmäisen työskentelykuukauden jälkeen.
- junoikmo
Helsingin sossusta et saa mitään ennen,kuin sinulla on siellä kämppä jo alla eli takuuvuokrat joudut pyytään aina siitä kunnasta josta muutat.Voihan kunta maksaakkin sen jotta pääsee eroon sinusta:=)
- Pietro-92
Selvä, kiitoksia. Sain tähän vastauksen kotikaupunkini työkkäristä. Saan muuttorahaa sieltä, kunhan haen työnantajaltani todistuksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559