Muutto Helsinkiin ja tuet

Pietro-92

Yo-kirjoitukset kohta ohi ja olen hakenut töitä Helsingistä. Olen myös vilkuillut samalla asuntoja. Minua vain mietityttää, että onkohan minun mahdollista saada kelalta tai sosiaalitoimistolta mitään tukea muuttamiseen tai ensimmäisen kuun asumiseen? Astiat, kalusteet yms. löytyvät valmiina, mutta takuuvuokra ja ensimmäisen kuukauden menot, kuten ruoka epäilyttävät.

7

334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PIetro-92

      Unohtui mainita, että muutan siis itä-Suomesta

    • f

      Se vähän riippuu siitä millaisia tuloja sinulla on ja onko sinulla omaisuutta.

      Kelalta voit hakea asumistukea, mutta siihen tarvitaan mm. vuokrasopimus, joten voit hakea sitä vasta, kun sopimukset on kirjoitettu. Käsittelyssä menee joku hetki. Teoriassa on mahdollista tehdä sopimus etukäteen, jotta voit sen toimittaa ajoissa Kelalle ja muuttopäivänä sitten onkin jo ensimmäinen asumistuki heti maksussa.

      Sossusta voit hakea toimeentulotukea ja sitä voidaan myöntää, jos sinulla ei ole rahaa ja muita tulonlähteitä. Sitten riippuen koska aiot muuttaa, niin sossu varmaankin edellyttää, että olet työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa. Sinne voit ilmoittautua, kunhan nyt ensin tämä lukuvuosi päättyy koulussa (eli kesäkuun alussa).

      Mutta nämä riippuvat niin tilanteesta, että on ihan mahdotonta sanoa, miten kohdallasi käy. Kannattaa olla varasuunnitelmia. Lainaa vaikka vanhemmilta?

    • Pietro-92

      Selvä, kiitos vastauksesta. Omassa tilanteessani vanhemmilta en saa mitään, joten pitänee käydä kyselemässä kelat ja muut läpi. Olen ainakin kuullut, että opiskelija voi saada työnperässä muuttoa varten hieman tukea muuttoon.

      • Köössed

        Miksi Helsinkiin? PK-seudulla asumismenot aivan omaa luokkaa muuhun Suomeen verrattuna ja koska sinulla ei ole ammatillista koulutusta, palkkasi tulee olemaan pieni --> kaikki raha menee asumiseen jos ylipäätään riittää.

        Jos haluat kaupunkiin muuttaa niin mietippä vaikka Tamperetta, Turkua, Jyväskylää, Kuopiota jne. Asuminen huomattavasti edullisempaa ja töitäkin tarjolla tekevälle.


      • Pietro-92
        Köössed kirjoitti:

        Miksi Helsinkiin? PK-seudulla asumismenot aivan omaa luokkaa muuhun Suomeen verrattuna ja koska sinulla ei ole ammatillista koulutusta, palkkasi tulee olemaan pieni --> kaikki raha menee asumiseen jos ylipäätään riittää.

        Jos haluat kaupunkiin muuttaa niin mietippä vaikka Tamperetta, Turkua, Jyväskylää, Kuopiota jne. Asuminen huomattavasti edullisempaa ja töitäkin tarjolla tekevälle.

        Tällä hetkellä asun jo kaupungissa (Joka on aivan liian pieni ja kälyinen minulle ja jota vihaan sydämmeni pohjasta). Haen Helsinkiin opiskelujen vuoksi, jotka alkavat syksyllä. Opinto-ohjaaja vinkkasi, että asunto kannattaa hakea jo etukäteen, sillä syksyllä on ruuhkaa. Raha ei ole ongelma asumisen kanssa, sillä minulla alkaa pian työ Helsingissä ja pari tonnia kuussa on tarpeeksi. Vain ensimmäinen kuukausi ja muutto ovat ongelma, sillä takuuvuokrat ovat korkeat ja palkan saan vasta ensimmäisen työskentelykuukauden jälkeen.


    • junoikmo

      Helsingin sossusta et saa mitään ennen,kuin sinulla on siellä kämppä jo alla eli takuuvuokrat joudut pyytään aina siitä kunnasta josta muutat.Voihan kunta maksaakkin sen jotta pääsee eroon sinusta:=)

      • Pietro-92

        Selvä, kiitoksia. Sain tähän vastauksen kotikaupunkini työkkäristä. Saan muuttorahaa sieltä, kunhan haen työnantajaltani todistuksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2822
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2412
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      113
      2129
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1809
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1399
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1337
    Aihe