Mihin tukiin minulla on oikeudet?

Hjäää

Olen 19 vuotias, valmistun keväällä lukiosta. Kotona asuminen ei ole enää mahdollista, joten olisi aika muuttaa omaan kämppään. Mitä jos sossu ei myönnä toimeentulotukea? Mihin tukiin minulla on oikeudet? Millä rahalla elän?

12

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö

      Voisitkohan mitenkään harkita työntekoa? Siitä saa rahaa. Sillain jännä juttu.

      Kelasta voit hakea asumistukea.

      Työkkäriin pitää ilmoittautua heti kun opinnot päättyvät, jotta jossain vaiheessa alat saada työttömyyskorvausta. Ikäiselläsi ammattikouluttamattomalla korvauksissa vaan on pitkä omavastuuaika, 5kk, joten vasta sen jälkeen alkaa rahaa tulla, ellet sitten täytä työssäoloehtoa tai mene esimerkiksi työharjoitteluun.

      Sossu vois sitten tulla vastaan, jos ei muita tuloja ole.

    • hoiyf

      Tottakai töitä, mutta veikkaan että tuo kesäduunin palkka ei riitä edes pelkästään vuokraan.

    • Et millään rahalla

      Asumistukea voit saada ja mahdollisesti sossusta jotain päälle. Muita tukia et voi saada.

      Työttömyyskorvaustakaan et saa. Syynä se, että sinulla ei ole ammattikoulutusta. Syksyllä sinun on haettava ensinnäkin kolmeen oppilaitokseen. Jos mihinkään niistä et pääse, niin vasta sitten sinulla on oikeus työttömyysturvaan. Tietysti 5:n kuukauden odotusajan jälkeen.

      • On totuuden aika

        Eipäs valehdella. Hommaa vuokra-asunnon, fatta, sosiaalivirasto maksaa vuokran. Helsingissä max. vuokra jonka hyväksyvät on 600 euroa kuussa. Fatta voi leikata alle 25 vuotiaalta toimeentulotukea 20-40% mutta ketään täysi-ikäistä suomalaista joka ei kotonaan asu saa jättää täysin tulottomaksi. Millä hänen sitten pitäisi elää, rikoksillako?

        Toimeentulotuki on 419 euroa kuussa yksinäiselle. Tämä asumiskulujen ja sähkön jälkeen pitää jäädä elämiseen.


      • Älä valehtele
        On totuuden aika kirjoitti:

        Eipäs valehdella. Hommaa vuokra-asunnon, fatta, sosiaalivirasto maksaa vuokran. Helsingissä max. vuokra jonka hyväksyvät on 600 euroa kuussa. Fatta voi leikata alle 25 vuotiaalta toimeentulotukea 20-40% mutta ketään täysi-ikäistä suomalaista joka ei kotonaan asu saa jättää täysin tulottomaksi. Millä hänen sitten pitäisi elää, rikoksillako?

        Toimeentulotuki on 419 euroa kuussa yksinäiselle. Tämä asumiskulujen ja sähkön jälkeen pitää jäädä elämiseen.

        Eipäs sielläkään valehdella.

        Fatta ei kyllä automaattisesti maksa opiskelijan vuokraa. Eikä kyllä kenenkään muunkaan.

        Vai miksi sitten asuntoloissa asuu porukkaa? Tai kadulla?

        Ja aloittajan tapauksessa, kun asunto on periaatteessa olemassa vanhempien luona, niin tuskin sossu suostuu vuokraa maksamaan sillä perusteella, että "ei voi asua kotona". Vaativat kyllä perusteelliset selvitykset, miksi siellä kotona ei voi asua.


      • On totuuden aika
        Älä valehtele kirjoitti:

        Eipäs sielläkään valehdella.

        Fatta ei kyllä automaattisesti maksa opiskelijan vuokraa. Eikä kyllä kenenkään muunkaan.

        Vai miksi sitten asuntoloissa asuu porukkaa? Tai kadulla?

        Ja aloittajan tapauksessa, kun asunto on periaatteessa olemassa vanhempien luona, niin tuskin sossu suostuu vuokraa maksamaan sillä perusteella, että "ei voi asua kotona". Vaativat kyllä perusteelliset selvitykset, miksi siellä kotona ei voi asua.

        Ei maksakaan opiskelijan vuokria mutta eihän tuo aloittaja mistään opiskelusta puhunutkaan. Ei kenenkään vuokraa makseta jos on rahaa. Jos tuloja/omaisuutta ei ole kohtuulliset asumiskulut maksetaan.

        Kadulla asutaan omasta tahdosta, asuntolaan pääsee jokainen. Kenenkään täysi-ikäisen ei ole pakko asua kotonaan. Jos saa hommattua asunnon vapailta markkinoilta ei fatalla ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa vuokra.

        Vanhemmat voivat täysi-ikäisen lapsensa häätää asunnostaan.


    • ok-miäs

      Täysi-ikäisenä Suomen kansalaisena olet oikeutettu työntekoon.

    • truth....

      Eipä ihan heti kannata haaveilla omasta kämpästä.

      Esimerkki:
      - yhtiövastike 150-250e
      - sähkö 50e/kk
      - vesi 25e/kk
      - laina 300e /kk
      - netti 20e /kk
      - puhelinliittymä 40e/kk
      = noin 700e /kk eikä tässä ole vielä ruokia, bussilippuja, baaria...

      • Ihan heti? Millos sitten? On asumin melkein saman hintasta muutat sitten nyt tai vuoden päästä. Ja joku kuiteski sanoo asut kotona ja keräät rahaa. Meillä äiti ilmottanut, että jos alotat työt ja asut kotona, niin sitten maksaa asumen. Ja kotoa pitää lähteä viimeistään 22-vuotiaana. Minusta ihan reilut säännöt.:)
        Nimimerkillä kohta kotoa muuttava


      • He hehe
        myy94- kirjoitti:

        Ihan heti? Millos sitten? On asumin melkein saman hintasta muutat sitten nyt tai vuoden päästä. Ja joku kuiteski sanoo asut kotona ja keräät rahaa. Meillä äiti ilmottanut, että jos alotat työt ja asut kotona, niin sitten maksaa asumen. Ja kotoa pitää lähteä viimeistään 22-vuotiaana. Minusta ihan reilut säännöt.:)
        Nimimerkillä kohta kotoa muuttava

        Itse asuin 30 kymppiseksi vanhempien luona, ilmainen asunto ja ilmainen safka, miksi muuttaisin pois?


      • Mene takaisin
        He hehe kirjoitti:

        Itse asuin 30 kymppiseksi vanhempien luona, ilmainen asunto ja ilmainen safka, miksi muuttaisin pois?

        Miksi muutit pois, olisit odottanut että vanhukset kuolee, mellevä perintö olisi tullut. Siihen saakka olisit voinut asua ilmaiseksi, ruuatkin talon puolesta, samoin pyykit ja siivous.


      • He hehe kirjoitti:

        Itse asuin 30 kymppiseksi vanhempien luona, ilmainen asunto ja ilmainen safka, miksi muuttaisin pois?

        No ehkä kaikki vanhemmat ei halua, että lapset asuu kotona noin pitkään. Meilläkin äiti sanoi että viimeistään 22 v. pitää muuttaa. Minusta ihan reilua näin, ehtii veljet käydä armeijan ja koulun.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe