jos epäilee ihmisen ajavan humalassa tahi pillereissä tahi kortitta?
Voiko poliisille ilmoittaa rek.nron
41
4099
Vastaukset
- NiinaK
Ehdottomasti. Se on tavallaan VELVOLLISUUS ilmoittaa.
- joutavat linnaan
Tottakai ja PITÄÄ ILMOITTAA Oma läheisesi voi muuten olla rattijuopon seuraava uhri.
- Tässäpä pari keinoa?
Tietenkin voi ja pitääkin.Jos näet jonkun ajavan humalassa tai pillereissä tai epäilet sitä voit soittaa suoraan numeroon 112 jossa ottavat tiedot ylös ja välittävät eteenpäin poliisille.Mikäli olet varma että henkilö on humalassa ja lähdössä autolla ajamaan(on jo käynnistänyt auton tms.ja lähtevän oloinen) ja olet esim.metrin päässä voit mennä,aukaista ikkunan tai oven ja ottaa avaimet rattijuoppokandidaatin virtalukosta(Toki auto pitää ensin sammuttaa)Mutta edellämainittu toimenpide kuitenkin maalaisjärkeä ja varovaisuutta noudattaen eli henkilöä samalla tarkkaillen.On kuitenkin pienempi paha se että nappaat avaimet pois ja heität niin pitkälle kun voit tai menet suojaisaan paikkaan avaimien kanssa kuin se että kyseinen rattijuoppo lähtee ajamaan.Kunhan katsot ettet itse loukkaannu tilanteessa.Ehkä vielä parempi keino on se että jos henkilö eli rattijuoppokandidaatti on tullut suoraan autolla pihaan alat jututtaa henkilöä ja puhut ummetlammet niin kauan kunnes poliisi tulee paikalle.Ja olet tietenkin yllättynyt poliisi saapumisesta.Siinä pari konstia.Mutta ilman muuta voit rattijuoposta ilmoittaa...
- pojanpoikapoju
eipä kannata mennä nykimään keltään avaimia ratista mä kerran yritin huonosti kävi itse jouduin käräjille pahoinpitelystä enkä enää ikinä puutu muiden tekemisiin vaikka miten ois vakava tilanne
- helvetin niuhottajat
kossu on mun kuski, minä ajan kunnon laitamyötäisessä paljon paremmin kuin te selvinpäin..
- Voisit Ajatella
Et aja laitamyötäsessä yhtään paremmin.Luulet ehkä niin-kunnes ajat sen ensimmäisen ihmisen päälle humalassa.Ja ajattelehan jos se on pieni lapsi joka juossut esimerkiksi jalkapallon perässä tielle.Tai sitten kävellyt suojatiellä tai tienreunassa ja jää autosi alle.Äläkä vaan ala väittämään ettei niin tapahdu.Kolari tapahtuu sinun kohdalla jos päissään ajat-ennemmin tai myöhemmin.Osoittaa vain typeryyttäsi kun palstalla kehuskelet kuinka ajat laitamyötäisessä paremmin.Toivottavasti tajuat sen että et ole liikenteessä yksin.Ajattele muitakin-älä vain itseäsi ja kossupulloasi....
- RehtiKansalainen
Nyt olen ilmoittanut kyseisen henkilön rekisterinumeron...
- helvetin niuhottajat
Antakee armoo!!! Tosin käyttämäni potkukelkan rekisterinumero on hukassa, Mitä teen????
- No esimerkiksi
helvetin niuhottajat kirjoitti:
Antakee armoo!!! Tosin käyttämäni potkukelkan rekisterinumero on hukassa, Mitä teen????
ihan ensin voisit sulkea suusi ja sen jälkeen tietokoneesi odottamaan huomista päivää.....
- Poliisi2
No esimerkiksi kirjoitti:
ihan ensin voisit sulkea suusi ja sen jälkeen tietokoneesi odottamaan huomista päivää.....
Ilmoita koko REKISTERITUNNUS. Älä pelkkää numeroa...
- "militia"
Mitäpä sitä hyödyttää ilmoittaa enää näin jälkeenpäin. Jotta poliisi voisi edetä assiassa, täytyy olla joko puhalluskokeen tulos tai todistajan lausunto humalatilasta. Kuten nähty poistuvan humalassa baarista. Humalatila on lähes mahdoton käytännössä todistaa oikeudessa pelkkään ajotyyliin perustuen.
- IrmeliManni
Eikös ne tarkkaile kyseistä autoa jatkossakin?
Vaikkei heti käry kävisi niin autoilijaa seurataan ?- Vitunvatanen
Poliisille vois ainakin ilmoittaa tuon sinisen sierran.Saatanan pallinaamaama rääyttää tuota paskaansa ympäri vuorokauden.Ja kun oli muutama päivä hiukan liukasta nii sehän jopa hiukan revittelikin eikä pelkkää perekeleen pörinää.Aiva aivoton IDIOOTTI kyseessä.Ajais metsään ja vammautus loput 5%kin prosenttia tuosta kuspäästä!!!!
- juopot kuriin
Niinkuin moni sanonutkin, niin TOTTAKAI.
Ei tarvitse, kuin lukea poliisin tiedotteita niin aika hirveältä kuulostaa, mikä määrä rattijuoppoja jää kiinni ja puolet enemmän ei jää.
En kyllä suosittele avaimien poisottamista omin päin, jos kyse ei ole tutusta henkilöstä. Ellei sitten onnistu vaarantamatta itseään. Eikä tietenkään pidä heittää avaimia mihinkään, niinkuin joku mainitsi, vaan viedä esim. poliisilaitokselle.- big brother
Olen käräyttänyt useita kaupungin kaduilla epävarmasti autoilevaa. Soitto hätäkeskukseen riittää. Rekkariakaan ei tarvi, kun kertoo auton tuntomerkit ja missä päin auto liikkuu. Rekkari on hyvä apua. Poliisi voi käydä tarkistamassa tilanteen haltijan kotiovella. Rekkarin perusteella selviää heti sekin, että onko kyseessä poliisisetien vanha tuttu. Silloin poliisi osa etsiä juoppoa muistakin paikoista kuin kotiosoitteesta.
- Minua et pysty
big brother kirjoitti:
Olen käräyttänyt useita kaupungin kaduilla epävarmasti autoilevaa. Soitto hätäkeskukseen riittää. Rekkariakaan ei tarvi, kun kertoo auton tuntomerkit ja missä päin auto liikkuu. Rekkari on hyvä apua. Poliisi voi käydä tarkistamassa tilanteen haltijan kotiovella. Rekkarin perusteella selviää heti sekin, että onko kyseessä poliisisetien vanha tuttu. Silloin poliisi osa etsiä juoppoa muistakin paikoista kuin kotiosoitteesta.
käräyttämään läl läl lääääää!!!
- HAHAH!
Minua et pysty kirjoitti:
käräyttämään läl läl lääääää!!!
Viina tekee sen aikanaan! Hähähäää!
- Hahaha!!
Olen käräyttänyt jopa alaikäisen kaljan ostossa paikallisessa baarissa!
- varo ettei
seuraavalla kerralla baarissa sinun lättysi lätise...
läl-läl-läl-läääääääääääääääääää!! - Respektii
Arjen sankari isolla s:llä. Jännittikö?
- Kannattaa ilmoittaa
112, ja asia hoituu välittömästi. Näin mulle kerrottiin tänään poliisiasemalla, kun hoidin erään asian kuntoon.
- vastuuntuntoa
Poliisi tekee rutiinitarkastuksia ilman ilmoituksiakin. Ei pidä vetää hernettä nenään, jos joskus pääsee puhaltamaan. Useammin saisivat puhalluttaa Pieksämäen keskustassa etenkin päivällä. Hyvällä tuurilla voisi säästyä jonkun viattoman terveys, kun edes muutaman kännikalan autoilua onnistuttaisiin rajoittamaan.
- En käräytä
Jees kärytä vaan se rattijuoppo ja poliisit käy puhalluttamassa sen. Aikanaa sitten se törppö kutsutaan käräjille ja sinut sakonuhalla todistajaksi. Sataprosenttisella varmuudella syytetty ei tule paikalle ja sinut kutsutaan uudestaan todistajaksi ja taas sakonuhalla. Käräyttäjän nimi kerrotaan juopolle heti kun juoppo tahtoo nimen jotta voi alkaa häiritsemään sinua ja voi alkaa levittelemään paskaa sinusta ulosteentasoisille kavereilleen. Kaikenlainen kosto ja ilkivalta kohdistuu sinuun ja mitään et mahda kun suomen sosiaalitanttapoliisi suojelee arvokasta juoppoyksilöä joka on voinut jo koulussa ollut koulukiusattu ja kaikkea muuta paskaa mitä vaan keksiikin. Kokemusta on.....
- Roskaa kirjoitit
Hätäkeskukseen ilmoituksen tekevä ei joudu käräjille muutoin kuin soittamalla turhanpäitten vuosikausia useamman kerran vuorokaudessa ilman mitään syytä. Poliisi ja syyttäjä eivät tarvitse todistajaa, joka kertoo rattijuopon puhaltaneen alkometriin. Vielä ei ole päästy niin pitkälle, että rattijuopon kunniaa voisi loukata aiheellisella ilmoituksella :-)
- En käräytä
Roskaa kirjoitit kirjoitti:
Hätäkeskukseen ilmoituksen tekevä ei joudu käräjille muutoin kuin soittamalla turhanpäitten vuosikausia useamman kerran vuorokaudessa ilman mitään syytä. Poliisi ja syyttäjä eivät tarvitse todistajaa, joka kertoo rattijuopon puhaltaneen alkometriin. Vielä ei ole päästy niin pitkälle, että rattijuopon kunniaa voisi loukata aiheellisella ilmoituksella :-)
Kyse ei ole siitä että jonkin kunniaa loukattaisiin vaan siitä että vaika rattijuoppo on puhaltanut lukemat ei poliisi välttämättä saa juoppoa suoraan ratista kiinni vaan auto on jo pysähtynyt jonnekkin ja kuskin on siis tunnistanut tämä silminnäkijä joka sitten kutsutaan todistajaksi käräjille, onko vaikeaa hahmottaa tälläistä? Ja mitä tuohon roskaan tulee olen itse joutunut todistajaksi käräjille jonne juoppo ei tietenkää vaivautunut tulemaan vaan vasta toisella kerralla poliisi suostui noutamaan syytetyn istuntoon kun itse uhkasin tehdä selvityspyynnön poliisin heikosta ammattitaidosta kun ei heti älyä noutaa pakoilevaa syytettyä. Pakoilu on pääsääntöistä näillä sossunasiakkailla jotka käyttävät toimeentulotukensa ryyppäämiseen, samat ovat lastensuojelun asiakkaita ja huostaanotot maksaa maltaita.
- En käräytä
Roskaa kirjoitit kirjoitti:
Ei sitä ilmoituksentekijää tarvita todistamaan itse puhallustapahtumaa vaan antamaan lausunnon rattijuopon törttöilystä. Kyllä poliisi ainakin selvinpäin osaa mittaria käyttää.
- Naapuriskakkoskerrok
En käräytä kirjoitti:
Kyse ei ole siitä että jonkin kunniaa loukattaisiin vaan siitä että vaika rattijuoppo on puhaltanut lukemat ei poliisi välttämättä saa juoppoa suoraan ratista kiinni vaan auto on jo pysähtynyt jonnekkin ja kuskin on siis tunnistanut tämä silminnäkijä joka sitten kutsutaan todistajaksi käräjille, onko vaikeaa hahmottaa tälläistä? Ja mitä tuohon roskaan tulee olen itse joutunut todistajaksi käräjille jonne juoppo ei tietenkää vaivautunut tulemaan vaan vasta toisella kerralla poliisi suostui noutamaan syytetyn istuntoon kun itse uhkasin tehdä selvityspyynnön poliisin heikosta ammattitaidosta kun ei heti älyä noutaa pakoilevaa syytettyä. Pakoilu on pääsääntöistä näillä sossunasiakkailla jotka käyttävät toimeentulotukensa ryyppäämiseen, samat ovat lastensuojelun asiakkaita ja huostaanotot maksaa maltaita.
Sinä se huudat yöllä kännissä ja lapsesi huutaa että äiti haluan nukkua.Näin olen kuullut.
- Käräytän
En käräytä kirjoitti:
Ei sitä ilmoituksentekijää tarvita todistamaan itse puhallustapahtumaa vaan antamaan lausunnon rattijuopon törttöilystä. Kyllä poliisi ainakin selvinpäin osaa mittaria käyttää.
Jos poliisi ei saa rattijuoppoa ratista kiinni, turha siinä on haastaa käräjille hätäkeskukseen soittanutta todistamaan, että joku ajoi kännissä. Mistä kansalainen tietää, että joku törttöilee selvin päin tai kännissä. Eikä yleensä vapaaehtoisesti ilmoittautuneen yhden kansalaisen todistus riitä muulloin kuin valeoikeuden käynnissä. Eikä valeoikeuden käyntejä järjestämään kykenevien herrakerhojen kiinnostuksen kohteena ole perseaukiset rattijuopot.
- Kärsivä muija
Puhut asiaa... Käräyttäisin oman läheiseni joka on alkoholisti, ja saa ajella kännissä ihan vapaasti. Henkiriepu on itselleni sen verran arvokas etten uskalla käräyttää... Poliisit ei pysäytä ja puhalluta häntä koskaan, vaikka tuntevatkin ja tietävät mikä hän on.
- minä
kyllä mä mielummin pidän huolen omista asijoista, aina niitä rattijuoppoja tulee olemaan eikä sille voi mitään, ei ne poliisit niitä kaikkia saa kuitenkaan kiinni! Ja kun tarpeeksi jaksaa sinne poliisiasemmalle sitten soitella ja muita käräytellä ne rupee soittajaa syyttämään perättömistä ilmiannoista, koska eivät ole rattijuoppoo saanut kiinni!.
- Ollaan siis hiljaa??
Tuolla ajatusmallilla ei kannattaisi ilmoittaa minkäänlaisista rikoksista!?! Jos mummoa potkitaan kadulla, niin antaa olla, koska mummonpotkijoita tulee aina olemaan. Niinkö?
Ja toisekseen poliisi tutkii ja syyttäjä syyttää! Poliisin tehtävänä ei ole toimia syyttäjänä - edes perättömissä ilmiannoissa! - MUoriVanaja
SInä varmaan ajatkin itse humalassa? Koska suhtaudut noin asiaan.
- Ollaan siis hiljaa??
MUoriVanaja kirjoitti:
SInä varmaan ajatkin itse humalassa? Koska suhtaudut noin asiaan.
Mistä noin päättelit? Vai oliko vaikeuksia luetun ymmärtämisessä?
Kritiikki kohdistui välinpitämättömyyteen rattijuoppoutta ja siitä ilmoittamista kohtaan!
Eikä edelleenkään poliisi ole syyttäjä vaan tutkija!
- VanajanMuori
JOS epäilee rikosta tms,ei voi saada syytettä perättömästä ilmiannosta...
Koska ethän sä voi olla VARMA ajaako toinen kännissä,mutta sä voit sanoa että
näyttää huteralta tuo meno tai jos siis epäilet että henkilö joka hyppäsi autonrattiin,haiskahti alkoholille...
Pidetään ihmiset 0 linja. Niin ei tule sitten edes näitä epäilyjä:)
Jos otat,et aja jne.
Tuskin kukaan ilkeyttään ilmottelisi kenestäkään. - Toripoliisi
Ovat Pieksämäen rikolliset ja television ääressä makaavat juoppojen pelkääjät katsoneet liikaa sons of anarchy -ohjelmaa. Alkaa olla joiden maailma kovin kaukana suomalaisesta todellisuudesta. Juoppo rattijuoppo on juoppo luuseri vaikka kuinka koittaa ottaa amerikasta mallia. Huolestuttavaa, jos kaupungin keskiolutkippaloissa alunperin harmittomat kuvittelevat elävänsä lainsuojattoman sädekehä päänsä päällä.
- minä
Itse en ikinä ole ajanut humalassa enkä tule ajamaankaan.!! En minäkään mitenkään niitten juoppojen puolella ole ketkä ajaa humalassa, mutta en minä niitä mene käräyttelemäänkään. Omapahan on asiansa joka ajaa jos sille ajaessa jotain sattuu ihmiset on itse rikosoikeudellisessa vastuussa! joten jätämpä heidät omaan arvoonsa, ja keskityn omiin asioihin. Tietysti ihmiset joilla ei omaa elämää ole ni tykkää niitä kytätä ja kärytellä, mutta vissii ihan hyvä että niitäkin täällä on :D
- Kunniallinen
Mitenkä mahtaisi käydä, jos sattuisi käräyttämään vahingossa pikkujoulusta kotiin ajelevan sheriffin?
- !"#¤%&
Kunniallinen kirjoitti:
Mitenkä mahtaisi käydä, jos sattuisi käräyttämään vahingossa pikkujoulusta kotiin ajelevan sheriffin?
Julkisuuteen kerrottaisiin että sai sakkoja.
Todellisuudessa hyväveli järjestelmä katsois läpi sormien.
Paitsi siinä tapauksessa että juttu on jo päässyt vuotamaan mediaan ja julkisuuteen.
- Anonyymi00040
kannattaa ilmoittaa mä ilmoitan ainaki poliisille jos näen rattijuopon liikenteessä tai lähtevän kännissä autolla sellainen on vaaraksi itselleen ja muille
- Anonyymi00041
Toki ja saat sakot luvatta eoäilyistä samalla.
- Anonyymi00042
Kyllä voi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse664454Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1043727Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1083341Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.211906Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575681893Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.871139- 89903
- 49851
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.109845Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä23774