Koiran kaupan eteen jättäminen

pentu-is-rocking

Mulla on tapana, että iltapissityksen aikana käyn myös lähikaupassa, jolloin koira odottaa ulkona kytkettynä n. 10-15 min. Minusta tämä on suurin piirtein maailman normaaleinta, mitä koiran kanssa voi tehdä.

Aikaisemmin en edes miettinyt asiaa sen kummemmin, koska itse pidän asiaa ihan okeina. Mutta sitten eräs kerta tuli kauppaan vanhempi rouva ja kysyi "Kenen koira tuo on?" Ja mä tietty, että "Mun. Onko se tehnyt jotain, vai onko siitä haittaa?" No se rouva sitten siihen, että "Ei. Mutta koiraa ei tuolla tavoin saa jättää ulos vartioimatta. Jos vielä nään tuon koiran tuossa ulkona paleltumassa, niin ilmoitan viranomaisille!" Itse hämmästyin niin paljon, etten viitsinyt asiaa sen enempää jatkaa, vaan tein ostokseni ja menin sitten hakemaan koirani.

Mielestäni koira ei tosiaankaan mene pilalle siitä, jos se ulkona odottaa mua max 15min. Tietenkään en sitä pakkasessa odotuta, ettei tule kylmä, enkä tietenkään vie sitä millekään kauppakeskuksen ulkopuolelle odottamaan, paitsi jos on koira parkki erikseen. Ja koirani ei ole agressiivinen, joten siitä ei pitäisi olla haittaa kenellekään, kun en edes ihan oven eteen sitä jätä.

Mutta kaipailisin ihan asiallisia ja vilpittömiä mielipiteitä siitä, kannattaako koiraa jättää lähikaupan ulkopuolelle odottamaan/mitä haittaa siitä on. Aloin nimittäin miettimään tätä asiaa tuon naisen kommenttiin nojaten..

47

3382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuffe

      Mä en suoraan sanottuna uskaltais jättää koiraani vartioimatta hetkeksikään. Nykyään kun on useampikin koira lähteny kaupan ovelta jonkun varkaan matkaan.

    • Eihän se koira siitä pilalle mene, ja sen pitäisi minusta olla ihan normaalia että koira voi odottaa jonkin minuutin kaupan ulkopuolella, mutta uskaltaako tässä sairaassa maailmassa jättää eläintä yksin lähikaupan oven taakse?

      Kävin itsekin usein Pikkulikan kanssa iltalenkillä ollessa myös pikaisesti kaupassa kun asuin Kaivuonossa jossa kaikki tunsivat toisensa... siellä se nyt olikin normaaleinta mitä voi tehdä ja luonnollinen osa nuoren koiran opettamista yksin jäämiseen muuallakin kuin kotona. Mutta entä jos ihmisiin luottava ja ystävällinen koira ei enää olekaan siinä kun tulet kaupasta... En kyllä varmaan uskaltaisi enää jättää koiraa kaupan eteen edes tuolla meidän suur-cityssä Kirkenesissä.

      • lajia.

        Rakkaus ei katso nisäkäs-


      • luiskakummitus

      • Yx vaan

    • Kannattaa tai ei,siinä jokaisen itse arvioitavaa.
      Mutta riski se aina on.Koira voidaan viedä,sitä voidaan kiusata,ja jos vaikka joku tenava menee tunkemaan näppinsä sen suuhun,niin koiran omistaja siitä vastaa ym.

      Itse tosin myönnän,että pidän silloin tällöin.Tosin en koskaan jätä kun ihan hetkeksi,eli korkeintaan piipahdus lähikaupassa tavaran/tavarat nopeasti napaten.Ja vielä jättöhetkellä tarkastaen,ettei mitään epäilyttävää ole näkyvissä :D
      Tuo 10-15 minuuttia on aika pitkä aika.
      En myös koskaan jätä pentua,tai ihan nuorta.Eli koiran täytyy henkisesti kestää jo vähän enemmän muutenkin.Eli jos vaikka lähellä joku leikkii jotain ramboa,tai joku koira louskuttaa ohimennessä,miin ei turhia stressailisi.
      Nykypäivänä en jättäisi enää myöskään pientä koiraa yksin.Niitä kun kuulee sen verran kähvelletyn.Bodyquardin kanssa saapi korkeintaan jäädä :D. Kun en usko,että niiden suojista (ainakaan omien),kovin helposti källittäisi :D

      • pentu-is-rocking

        Koirani ei ole enää pentu vaan täysikasvuinen. Pentua (0-3vuotiasta)en mistään hinnasta jättäisi odottamaan.

        Mutta mietittävää vielä. Voisin tietysti kysäistä, että jos lähikauppa panostaisi ja pystyttäisi koiraparkin. Ei pitäisi maksaa hirveesti..


    • Samalla kannalla olen kuin toisetkin että nykymaailmassa ei koira ole turvassa edes lähikaupan oven pielessä odottamassa. Vaarana varkaat ja hörhöt jotka saattavat vahingoittaa koiraa.

      Tää maailma on mennyt melkoiseksi, aikoinaan (kauan sitten) oli ihan itsestäänselvää jättää myös vauva nukkumaan vaunuissa kaupan ulkopuolelle mutta ei niin voisi tehdä nykyään.

    • pentu-is-rocking

      Niin,no mun koira odottaa aina tuossa ikkunan vieressä, eli kassalle se näkyy kokoaika.

      Mutta en tosiaankaan ole isoimpien kauppojen eteen jättänyt, paitsi jos on se lukittava koiraparkki.

      Oman koiran olen siruttanut, vaikka onkin sekarotuinen. Silloin, jos sattuu epäonninen tapahtuma, et koira lähtee vieraan matkaan (epäilen, ku Viivi aloittaa aina niin järjettömän haukkumisen, jos joku vieras tulee paikalle),niin ainakaan sitä ei kotimaatapidemmälle saada kuljetettua.. Mutta jäin vielä miettimään asiaa siltikin.

      • Minä en uskaltaisi jättää edes lukittavaan koiraparkkiin, marketeissa menee enemmän aikaa ja sieltä ei näe ulos niin koiralle voisi joku tehdä pahaa.


      • pentu-is-rocking
        Haukullinen kirjoitti:

        Minä en uskaltaisi jättää edes lukittavaan koiraparkkiin, marketeissa menee enemmän aikaa ja sieltä ei näe ulos niin koiralle voisi joku tehdä pahaa.

        Koiraparkit on monesti myös kameravalvottuja.


      • pentu-is-rocking kirjoitti:

        Koiraparkit on monesti myös kameravalvottuja.

        Se kamera ei paljonkaan lohduta jos joku on tehnyt koiralle jotain.


      • pentu-is-rocking
        Haukullinen kirjoitti:

        Se kamera ei paljonkaan lohduta jos joku on tehnyt koiralle jotain.

        Eikun tarkoitin, että kun jos siinä on varoitukset kameravalvonnasta, niin ihmispsykologiaan nojaten kukaan ei uskalla sillekoiralle tehdä mitään.

        Mutta mutta.. Hemmetti! Jos maailma ei nykyään olisi tällainen, niin ei tarvitsisi näinkään yksinkertaista ja itsestäänselvää asiaa edes miettiä. Itse ainakin tykkäisin, että koira voisi olla mukana mahdollisimman monessa normaalissa arkipäivän askareessa.

        Jos koiraa ei kerta uskalla jättää kameran allelukkojen taakse, niin ei varmaan kohta omaan autoonsakaan..


      • Haukullinen
        pentu-is-rocking kirjoitti:

        Eikun tarkoitin, että kun jos siinä on varoitukset kameravalvonnasta, niin ihmispsykologiaan nojaten kukaan ei uskalla sillekoiralle tehdä mitään.

        Mutta mutta.. Hemmetti! Jos maailma ei nykyään olisi tällainen, niin ei tarvitsisi näinkään yksinkertaista ja itsestäänselvää asiaa edes miettiä. Itse ainakin tykkäisin, että koira voisi olla mukana mahdollisimman monessa normaalissa arkipäivän askareessa.

        Jos koiraa ei kerta uskalla jättää kameran allelukkojen taakse, niin ei varmaan kohta omaan autoonsakaan..

        Ihan totta, jutut jotka ennen oli ihan itsestäänselviä ei nykyään olekaan mitenkään suositeltavia.

        Kyllä mulla aikoinaan oli koirat ihan nätisti odottamassa kaupan ulkopuolella, on ajat muuttuneet huonompaan suuntaan kun niin ei voi enää tehdä.


      • Maalla?
        Haukullinen kirjoitti:

        Ihan totta, jutut jotka ennen oli ihan itsestäänselviä ei nykyään olekaan mitenkään suositeltavia.

        Kyllä mulla aikoinaan oli koirat ihan nätisti odottamassa kaupan ulkopuolella, on ajat muuttuneet huonompaan suuntaan kun niin ei voi enää tehdä.

        Pentu-is- Rokcingh
        Toivosin vaan että voisin laittaa että koiras eläs!


      • hämmästelevä
        Maalla? kirjoitti:

        Pentu-is- Rokcingh
        Toivosin vaan että voisin laittaa että koiras eläs!

        "Toivosin vaan että voisin laittaa että koiras eläs!"

        Mitä tuolla tarkoitit?


    • Se vartia????

      No kyllä ainakin kattoisin sen 10 minuuttia ja pyytäsin vartijat paikale!
      Jos on kissat koirat vapaana niin eix ne saa ampua?

      • pentu-is-rocking

        Mihin tuo niin kuin liittyi?? Kissat ja koirat vapaana? Kuka sellasesta on puhunu? Kyllä kait koira kytkettynä saa olla ilman vartijoitakin!?


      • eGSVARTIJA

        On aivan hirveää tavata vartiokoira, ei niistä jkuulu kuin jalanjälhet nurmiikolla. Kuusi ehkäpä. yht' aikaa- ne on tosi iisejä.-
        -taputtaa vain.


      • Anonyymi

        Hullua!


    • Myy-Pikkuinen

      No en jättäis, nykyään on niin sakeeta jengiä liikenteessä että koiralle voi sattua vaikka mitä.

    • 14+1

      Oon jättäny koiran lukolliseen koiraparkkiin pari kertaa, mut EN JÄTTÄS kaupan eteen kiinni missään tapauksessa!! Ei siitä odottamisesta ole koiralle haittaa mut miltä se sit tuntuu kun joku on sen varastanu siitä!

    • Jos on niin tyhmä ja laiska, ettei koiran lenkitystä voi tehdä erikseen ja joka kerran riskeeraa koiran jättämällä yksin, niin mikäs siinä. Voihan joku jättää pienen lapsenkin odottamaan.

      Kannattaa lukea uutisia, miksei näin kannata toimia lasten tai koirien kanssa...oma laiska-perse ei saa olla syynä välinpitämättömyyteen ja tuurilla-pelaamiseen.

      • luiskakummitus

        Vai tyhmä ja laiska. Siinähän se koiran yksinolo vähenis jos sen vois uskaltaa jättää pariks minuutiks ulos niin kävis hakemassa kaupasta leipää ja maitoo, nii ei tarviis sit erikseen lähtee kauppaan ja jättää koiraa yksin.


      • luiskakummitus kirjoitti:

        Vai tyhmä ja laiska. Siinähän se koiran yksinolo vähenis jos sen vois uskaltaa jättää pariks minuutiks ulos niin kävis hakemassa kaupasta leipää ja maitoo, nii ei tarviis sit erikseen lähtee kauppaan ja jättää koiraa yksin.

        Tee mitä lystäät, mutta surullista lukea noita uutisia kauppojen edestä kadonneista
        ja karanneista koirista.


      • molossieirek

        Laiskaksi tuskin voi sanoa,minua.Eiköhän jotain ihan muuta...
        Tyhmäksi sitten,jos tyhmä on automaattisesti,kun koiran jättää kaupan eteen.

        En minäkään sanoisi,että noita koissuja on hyväksi yksinään jättää,enkä nyt suosittelemaan lähde,vaikka itse joskus pidänkin.
        Se sitten,jos joku jättää,niin ei se nyt laiskuutta tarvi olla.Ennenvanhaan tuo oli yleistä,eikä ihmiset sen laiskempia olleet,koirien ulkoiluttamisessakaan...


    • luiskakummitus

      En mä ole jättäny koiraa yksin kaupan eteen mutta usein käydään tutun kans yhdessä lenkillä ja silleen monestikin pääsee käymään kaupassa pikaostoksilla kun toinen jää koirien kanssa ulos. Muuten kyllä käyn kaupassa töistä tullessa, eiköhän se ole monenkin kohdalla järkevin vaihtoehto...

    • JätäLapsiUlosMyös

      Olen nähnyt miten nuoriso joukko "pilaa ja kiusaa" koiria joita on jätetty kaupan eteen. Itse koiraharrastajana en jättäisi muussa kun BH- kokeessa (ja tietysti hyvin valvotuissa ja "lavastetuissa" harjouituksissa) kauopan eteen. Samoin kovilla pakkasilla, yleensä nämä jotka ostavat mäyräkoiran tai pari, ottavat koiran iltalenkille samaan aikaan mukaan palelemaan. Joku järki päähän, lyhyt turkkiset seurakoirat tärisevät kylmästä (ja välillä myös pelosta kun ihymiseet tuijottelee, kiusaa, autot ajaa suoraan kohti niin että valot sokaisee silmiin ym. asioista johon ei ole tottunut).

      KOIRA VOIDAAN MYÖS VARASTAA joten älkää hyvät ihmiset jättäkö koiria kaupan ulkopuolelle jos yhtään ajattelette koiraanne tai se on teille tippaakaan tärkeä. Jos ei silmiin ole osunut sellaisia otsikoita, missä tuntemattomay varastacat koiran ja pahoin pitelevät sen (laittavat dynamiitin suuhun tai hirttävät puuhun) niin ei voi mitään, mutta en ikinä, IKINÄ jättäisi koiria yksin. eihän ketään täys jätkinen jättäisi 1- 3 v. lastakaan naruun odottamaan!!!

      • Myy-Pikkuinen

        Viimeksi kun mä kävin tos cittarissa, niin siinä oli peräti kaksi koiraa jotka oli jätetty odottaan omistajaa. Toinen oli sekarotuinen ja toinen erittäin vanha sakemanni. Kun tuli pois niin se saku vielä siinä märässä kylmällä kivetyksen päällä makoili.

        Toisaalta sillä rodulla ei ole mitään merkitystä, tärkeintä olisi että niitä ei ulkoiluteta kaupan edessä.


    • 12-4

      onko terve se ihminen herää kysymys::::::(

    • Eikö tyhmät opi?
      • MOT näköjään... Sääli koiraa kuspon emäntänsä takia. :(


    • SUUTUTTAA!

      Miksei ihmiset huolehdi koiristaan!!!

    • Voi pientä!

      Hirveää taas! Voi pientä pentua!

    • vaikeaonnykymaailma

      LEMPÄÄLÄN IDEAPARKILLA on lukittavia "koirakaappeja", joissa puoli seinää edessä ja takana verkkoa. Oon aina miettiny, että jos joku heittää häkkiin vaikka palavan tupakan tumpin... En jättäisi pientä koiraani edes sellaiseen...

      • On_se

        Ja lisääs tähän se että joku alkas tökkimään kepillä siitä verkonreijästä koiraa. Kuinka mielipuolinen siitä silloin tulisikaan. En minä liioin voi edes ajatella moista. Mieluummin sopivan pituinen hihna rauhalliseen paikkaan ja se on siinä.


      • ajatmuuttuneet

        ennen , siis reilut parikymmentä vuotta sitten ajelin polkupyörällä kauppaan iso sekarotuinen koiramukana. Koira odotti ostosten ajan ja sitten kotia, noin 4 km suuntaansa. Nyt, koira on vaihtunut 20kg pienemmäksi ja paikkaunta tupalten suuremmaksi. Ei tulisi mieleenkään jättä pikkuräksyä vahtimatta odottamaan. Liian helppo varastaa ja kaiken lisäksi kiltti ja söpö, joten kuka vaan voisi napata kainaloonsa.


    • tinskuliinu31v

      Kyllä mie ainakin jätän koirani usein (2kpl) kaupan eteen odottamaan kun käyn kaupassa. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia. Jätä sen akan sanomiset omaan arvoonsa.... Joku kukkahattutäti taas vauhdissa....

    • jhjrjrtj

      Käyt iltakusella kadulla? Okeei

    • ksinoi

      Niin, Suomessa on vielä ihan turvallisiakin asuinpaikkoja. Pikkukaupunkeja, kyliä, kaupunginosia joissa ihmiset tuntevat toisensa. Yksikin outo liikkuja herättää huomiota. Lapsia ojennetaan jos nähdään luvattomissa puuhissa. Ei pidä tuollaista hysteriaa levittää ettet mitään uskalla tehdä sen pelossa että tapahtuu jotain kamalaa. On maailman luonnollisin asia iltalenkillä pistäytyä hakemassa maitopurkki tai kahvipaketti aamua varten ja koiran odottaa ulkopuolella. Koirallekin hyvä oppi.
      Ehkä maalaisjärki siinä että mihin koiransa jättää. Paikoilla on eroa.

    • Anonyymi

      Joku saattaa varastaa!:(

      • Anonyymi

        PS muuten jättäisin, mutta on niitä idiootteja jotka varastavat toisten lemmikit!>:(


    • Anonyymi

      Jätän koiran usein kaupan eteen. On täysin normaalia. Älä anna kenenkään uskotella itsellesi että siinä olisi jotain väärää.

    • Anonyymi

      Jotkut pitävät yli puolikin tuntia koiraa kaupan edessä, mikä ei ole missään nimessä hyväksyttävää! Max. 5 min voisi olla raja pitää koiraa kaupan edessä ja sekin pienellä paikkakunnalla jossa ihmisiä on vähän. Pidemmän ajan vain, mikäli kaupalla on säätilat huomioon mukaan otettuna lukollinen häkki koirien säilytystä varten.

      MIKSI EI KOIRAA KAUPAN ETEEN:
      1. Kaikki koirat eivät kestä kylmyyttä, sen huomaa jalkojen nostelusta ja tärinästä. Koira voi vilustua ja paleltua.
      2. Mitä pidemmäksi ajaksi koiran jättää kaupan eteen, sen suurempi riski sille että joku ohikulkija ottaa koiran mukaansa, päästää irti, syöttää jotakin (mahdollisesti myrkyllistäkin), kiusaa/pahoinpitelee koiraa tai muuta vastaavaa.
      3. Odottelu voi tuntua koirasta ahdistavalta ja pelottavalta, vaikka se ei sitä ulospäin näyttäisi.

      TERVEISET JOKAISELLE KAUPPIAALLE:
      Laittakaa ovien eteen kylttejä (mieluiten useampia ja mahdollisimman huomiota herättävästi), joissa muistutetaan ettei koiraa saa jättää kuumalla säällä autoon, eikä pitkäksi aikaa oven eteen paleltumien ja ilkivaltariskin vuoksi. Laittakaa myös valvontakamerat kuvaamaan kohtaa, johon koiria jätetään.

    • Anonyymi

      Koiraa Ei kannata jättää vartioimatta kaupan ulkopuolelle.liikkeellä saattaa olla koiravarkaita , jotka myyvät koiran netin kautta. Jätä koira aina kotiin.

    • Anonyymi

      Joo ei pientä koiraa missään nimessä mannet kyllä ottaa ja myy eteenpäin, rotikan, dobermannin tai laumanvartijan voi huoletta jättää, puruvoima kyllä riittää murskaamaan ranteen tuusanpaskaksi, eikä vauvaa myöskään vaunuihin pedofiilit kyllä ottaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe