TM testasi tehopolttimot

Ne toimivat!

Tekniikan Maailman mittaustulokset:
Philips H1 X-treme Power 30%
Philips H1 X-treme Vision 35%
Osram H1 Night Breaker 20%

Arvo kertoo paljonko 5 luksin alueen pinta-ala kasvoi verrattuna "vakiopolttimeen". Vaikutus voi olla lähes 100 metriä eli polttimoissa ei kannata säästellä tai tulee hirvi tuulilasista sisään!

Eli ei todellakaan mitään tuulesta temmattua tuo lisäteho. Kestoikähän näissä on lyhyt, mutta hehkulamppuhan pitää muutenkin vaihtaa kerran vuodessa, jos sillä on tarkoitus nähdä jotain.

43

26631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei harhautusta

      Eipä tuo mikään uutinen ole. Jokainen joka on noita kokeillut huomaa eron ihan itse.

      • eroa on todella

        Jep. Tuli kerran ostettua halpahallista King-merkkiset polttimot ja hyvä, että niillä näki aamulla töihin ajaa. Pientareelle tuli vähän valoa, metsään ei yhtään. Noilla ei hirvien luvatussa maassa kannata ajella. Kaiken huipuksi paketissa luki " 30%". Mikäköhän tässä on ollut referenssipolttimona? :)

        Halvat olivat, mutta sekin vähä raha meni hukkaan.

        Iskin Silverstarit keulalle ja johan alkoi maisema aukeamaan.


      • sitkeässä on
        eroa on todella kirjoitti:

        Jep. Tuli kerran ostettua halpahallista King-merkkiset polttimot ja hyvä, että niillä näki aamulla töihin ajaa. Pientareelle tuli vähän valoa, metsään ei yhtään. Noilla ei hirvien luvatussa maassa kannata ajella. Kaiken huipuksi paketissa luki " 30%". Mikäköhän tässä on ollut referenssipolttimona? :)

        Halvat olivat, mutta sekin vähä raha meni hukkaan.

        Iskin Silverstarit keulalle ja johan alkoi maisema aukeamaan.

        ja halpishallin paska tavara pääsi jälleen yllättämään, on se ihme ettei ihminen opi.


    • jfijkgk

      Halpahallessa myydään niitä ihan samojakin polttimoita.

    • minäkin ostin..

      Mikä yllätys tuo on: tavispolttimolla ei näe ja tehopolttimolla näkee.

    • Ratkaisevat metrit..

      5 luksin raja hyvillä kaukovaloilla on tyypillisesti n. 150 metriä eli vaihtamalla tehopolttimot raja siirtyy 200 metriin tai jopa ylikin. 50 metriä tulee lisää 5 luksin rajassa.

    • HÖPINÄÄ

      SATAWATTISET POLTTIMET PESEE NUO LELUT MENNEN TULLEN. NÄI SE VAAN MENEE.

      • Extreme Vision...

        Oman kokemukseni mukaan tunnettujen valmistajien lailliset erikoiskirkkaat polttimot ovat tehokkaampia kuin mitkään 100-wattiset halogeenit. Ja valokuviokin on optimaalinen, koska umpiot on suunniteltu normaalikokoiselle hehkulangalle. Näin se menee oikeasti.


    • Edelliselle

      Xsenonit ja silmälasit. Kyllä näkee.

    • Erikoiskirkas..

      Harmi, että Osramin Silverstar ei ollut mukana vertailussa. Kuuluu myös näihin erikoiskirkas-tason polttimoihin.

      • Mitä eroavaisuuksia?

        .

        Mitä eroa on Osram Night Breaker Plussalla verrattuna Osram Silverstariin?????

        .


    • Mistä

      Viititkö laittaa missä TM:n numerossa tuo testi olisi?

    • Testi täälläkin:?

      .

      jo hiukan vanhempi mutta pitänee edelleen kutinsa

      Valotesti
      H7-Polttimoiden Valotehovertailu

      "Mittausjärjestely

      Luksimittarina toimi digitaalinen Lutron LX-101. Mittari on kalibroitu 2856K:n värilämpöön, joten se on lähinnä halogeenien värilämpöä. Oletettavasti halogeenit ovat luokkaa 3500-4000K. Päivävalossa, eli n. 6500K mittari näyttää 5% liian vähän. Näin ollen mittarivirhe meidän mittauksissa on hyvin pieni. Luksimittari sijoitettiin n. 80cm x 40cm x 60cm kokoiseen valkoiseen pahvilaatikkoon. Yksi seinä laatikosta oli avonainen ja luksimittari oli avonaista seinää vastapäätä olevalla seinällä. Polttimo sijoitettiin laatikon ulkopuolelle metrin päähän luksimittarista ja luonnollisesti avonainen seinä oli juuri polttimon ja mittarin välissä. Valkoisen laatikon idea oli kerätä polttimosta eri suuntaan säteilevää valoa, eikä vain suoraan polttimosta kohti mittaria tulevaa valoa. Näin saadaan paremmin mitattua polttimon kokonaisvalotehoa.
      Mittaustulokset

      Käytössämme oli 17 ampeeritunnin lyijyhyytelöakku, jonka jännite laski halogeenipolttimon palaessa n. 12,4V tasolle. Tämä siis polttimon kannalta mitattuna. Autossa jännite on auton käydessä noin voltin enemmän, joten halogeenien tulokset tässä ovat arviolta 10-15% normaalitilannetta pienemmät. Xenoniin jännitteellä ei ole merkitystä, koska ballasti syöttää polttimolle aina vaihtovirtaa n. 85V jännitteellä."



      Polttimo Luksit
      Au-lite 283
      GE 307
      Biltema 310
      Osram Night Breaker 326
      Philips E-Xtreme Power 345
      Cobra Xenon 35W 8000K 745
      Cobra Xenon 35W 4300K 962
      GT HID Xenon 50W 4300K 1245

      http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Categories/Artikkelit/Valotesti

      .

      • Huono vertailu..

        Tuossa on ihan väkisin yritetty saada pilipaliksenoneille parempi tulos kuin halogeeneille. Perustelen väitettäni näillä faktoilla:
        - mittari on kalibroitu 3000 K:n värilämpötilalle, halogeenien lämpötila on n. 2000 K
        - halogeeneillle syötettiin vain 12,4 voltin jännite, kun oikeasti auton käydessä latausjännite on n. 14 volttia --> ero valotehossa valtaisa.

        Uskon silti, että ksenon on tehokkaampi, mutta käytännössä ei niin paljon kuin ksenonkauppiaan järjestämän vertailu osoittaa. Luonnollisesti valokuviosta ksenonkauppias ei uskalla mainita sanaakaan, koska jälkiasennusksenonien valo lähtee vähän mihin sattuu umpioista riippuen.


      • Tulihan testattua
        Huono vertailu.. kirjoitti:

        Tuossa on ihan väkisin yritetty saada pilipaliksenoneille parempi tulos kuin halogeeneille. Perustelen väitettäni näillä faktoilla:
        - mittari on kalibroitu 3000 K:n värilämpötilalle, halogeenien lämpötila on n. 2000 K
        - halogeeneillle syötettiin vain 12,4 voltin jännite, kun oikeasti auton käydessä latausjännite on n. 14 volttia --> ero valotehossa valtaisa.

        Uskon silti, että ksenon on tehokkaampi, mutta käytännössä ei niin paljon kuin ksenonkauppiaan järjestämän vertailu osoittaa. Luonnollisesti valokuviosta ksenonkauppias ei uskalla mainita sanaakaan, koska jälkiasennusksenonien valo lähtee vähän mihin sattuu umpioista riippuen.

        .

        Philips H4 X-treme Vision 100%, tuosta ei perinteinen lamppu enää parane

        Ero Osram Silverstareihin melko selkeä (ei mikään huono sekään)

        .


      • Kyllä näkee!!!
        Tulihan testattua kirjoitti:

        .

        Philips H4 X-treme Vision 100%, tuosta ei perinteinen lamppu enää parane

        Ero Osram Silverstareihin melko selkeä (ei mikään huono sekään)

        .

        Olen käyttänyt Silverstareja (H1 tai H7) ja niiden ero tavallisiin Osrameihin on kuin yö ja päivä. Hienoa, että on vieläkin valotehoisempia polttimoita.


      • Niinpäsniin
        Kyllä näkee!!! kirjoitti:

        Olen käyttänyt Silverstareja (H1 tai H7) ja niiden ero tavallisiin Osrameihin on kuin yö ja päivä. Hienoa, että on vieläkin valotehoisempia polttimoita.

        Ei ei pojjaat! Ei mitään eroa valoissa, vaikka laittaisit millaiset polttimot tahansa. Omassa autossani on Euroopan ensteks huonoimmat valot, jotka on toteutettu H1 polttimoilla. Laitoin pitkiin Osramin Nightbrakerit entisten tavallisten Osrameitten tilalle, eikä eroa huomaa mitenkään. Valot ovat edelleen kuin "kylpymiehen p-sesilmä kuutamolla." Siis pelkät polttimot eivät auta valojen parantamiseen. Pitäisi vaihtaa myös umpiot.


      • Ehm niin:.
        Niinpäsniin kirjoitti:

        Ei ei pojjaat! Ei mitään eroa valoissa, vaikka laittaisit millaiset polttimot tahansa. Omassa autossani on Euroopan ensteks huonoimmat valot, jotka on toteutettu H1 polttimoilla. Laitoin pitkiin Osramin Nightbrakerit entisten tavallisten Osrameitten tilalle, eikä eroa huomaa mitenkään. Valot ovat edelleen kuin "kylpymiehen p-sesilmä kuutamolla." Siis pelkät polttimot eivät auta valojen parantamiseen. Pitäisi vaihtaa myös umpiot.

        .

        tässä lähdetäänkin siitä oletuksesta että umpiot ovat kunnossa

        Jos ne eivät ole kunnossa ei siihen mitkään lampunvaihdot auta

        .


      • Jännittävää
        Ehm niin:. kirjoitti:

        .

        tässä lähdetäänkin siitä oletuksesta että umpiot ovat kunnossa

        Jos ne eivät ole kunnossa ei siihen mitkään lampunvaihdot auta

        .

        Umpion lisäksi myös polttimoille tuleva jännite pitää olla kunnossa eli kun polttimossa on valo, sen kannalla pitää olla riittävä jännite. Sellainen 14.5 volttia on hyvä lukema. 13 volttia on aivan liian vähän. 12 volttia on vain nimellisjännite joka perustuu akun rakenteeseen.

        Liian pieni jännite aiheuttaa kellertävän valon.

        Voltin vajaus tiputtaa valotehoa käsittämättömän paljon.

        Laita 4 mm2:n johdon sulakkeen ja releen kautta suoraan akulta polttimoille. Ja sitten Night Breakerit tms. tunnetun valmistajan erikoiskirkkaat. :)


    • Kauas näkee..

      5 luksin raja suoraan edessä on tyypillisesti 150 metrin päässä. Tuohon 35% lisää vie rajan yli 200 metriin eli ennätyslukemiin. Saattaisi tippua se kuudeskin tähti TM:n valomittauksissa, ainakin vuosia sitten. Silloin 150 metriä saattoi tuoda kiitettävän ja paras taisi olla jotain 180 metriä. Näin siis vakiopolttimilla mitä autoissa sattui olemaan.

      • Valovirta

        Jotta tietty luksimäärä olisi tuplasti niin kaukana kuin alunperin, vaaditaan valovoiman nelinkertaistuminen. Valovoiman ollessa 35 % suurempi, kasvaa viiden luksin raja 150 metristä 174 metriin.


      • Kyllä näkee..
        Valovirta kirjoitti:

        Jotta tietty luksimäärä olisi tuplasti niin kaukana kuin alunperin, vaaditaan valovoiman nelinkertaistuminen. Valovoiman ollessa 35 % suurempi, kasvaa viiden luksin raja 150 metristä 174 metriin.

        Tekniikan Maailman mittauksen prosentit tarkoittavat 5 luksin alueen PINTA-ALAN kasvua. Tehoihin ei ole otettu mitään kantaa.


    • Sekin on hyvä!

      Sitten on vielä Silverstar-tuoteperhe, joka ei siis ollut mukana vertailussa.

      • Selvä parannus..

        Juu Silverstarejakin käytetty, kun sattuuu olemaan Tarjoustalon valikoimassa. Ei huono sekään. Aika pihi pitää olla, jos ajaa paljon pimeään aikaan ja silti vakiopolttimot keulalla...


      • eivieläkeulaan

        silverstarit 50%valoa ,sain 6,99 -50% kpl ei paha vai mitä pojat...säästössä näitä polttimoita mulla...


    • hetken aikaa joo

      Toimivat tosiaan, mutta eivät kovin kauaa. Kirkkaamissa polttimoissa on ohuempi hehkulanka ja eivät montaa kuukautta kestä. Perus-Osrameilla olen ajellut 2-4 vuotta kerrallaan. Hyvin on aina nähty. Kannattaa syödä porkkanaa, koska se parantaa hämäränäköä.

      • terveiset baariin

        Ohuempi hehkulanka = pienempi virta = pienempi valoteho.

        Ei osunut arpa tälläkään kertaa esson baarin perinnetietäjälle.

        Perinnetietäjät tykkäävät long life polttimoista, kun se on niin kauheaa joutua upotamaan 2x15 € polttimoihin vuosittain. Long life = henkulanka on tosiasiassa mitoitettu normaalia suuremalle jännitteelle. Eli on siis pitempi kuin vakiopolttimossa. Tehopolttimoissa sitten päinvastoin.

        Pitempi hehkulanka = huonompi valokuvio. Voi esim. jäädä tien reunat täysin pimeiksi, vaikka kantamaa olisikin ~saman verran kuin tehopolttimoilla. Nimim. kokemusta on.

        Mutta tämänhän essonbaarin asiantuntijat paikkaavat polttamalla homovaloja. Mikä on tooodella järkevää

        - säästetään polttimoita ja bensaa, kun keulalla palaa 4x55 W lamput???

        - ajovalot on himmeät kuin saunalyhdyt, kun on kulahtaneet umpiot & niissä halpis/long life polttimot .... tosin näistäkin on usein jo toinen pimeänä!

        - homovaloissa on tuoreemmat polttimot ja näissä näkee myös ihme tuunauksia, ilmeisesti jopa laittomia xenonvirityksiä

        Järkevää...? Kun ne homovalot kuitenkin valaisee 20-30 m. Ja näiden kanssa sitten päästellään moottoritiellä 130 km/h eli 36 m/s....

        Toki niitäkin näkee, jota on yrittänyt tehä homovaloista lisäpitkät ts. ne on suunnattu vielä yläviistoon....

        Ja ne ajovalot on edelleen mallia saunalyhdyt / toinen pimeänä. Kuten takavalotkin...


    • et sillei joo

      " polttimoissa ei kannata säästellä tai tulee hirvi tuulilasista sisään! "

      Hirvi tulee sivulta auton eteen juoksuvauhtia, 5-20m ennen autoa, siinä ei auta vaikka valot näyttäisivät 10 kilometrin päähän.

      • näe, mihin törmäät

        Hirven näkee 5-20 m ennen tärmäystä.... kuulostaa ihan sumuvalomiesten logiikalta. Kannattaa valaista puskia, jotta näkee sivulta tulevan hirven siinä vaiheessa, kun törmäykseen on enää 0,2-0,9 s.


    • 463734773

      Vaihdoin juuri Osram nightbreaker plus 90% H4 polttimoihin ja huomasi kyllä selvän eron entisiin Philips premium 30% peruspolttimoihin. Osramit paljon valkoisempia ja kirkkaampia kun vertasin vaihdettuani ensin vain toiselle puolelle.

      Ajan paljon kaupunkialueilla missä on katuvalaistus joten pienikin lisäteho lähivaloihin on tervetullut, esim pimeitä jalankulkijoita ei meinaa mitenkään nähdä vakiopolttimoilla.

    • polttimohirvi

      Nyt siirryn autosta traktoriin,mutta aiheessa kyllä pysyn :)
      Kerran kokeilin ostaa traktoriin Osram Nigth Breaker 90%,ne oli erittäin suuri pettymys,20e meni täysin hukkaan. Sen jälkeen ostin Philips Blue Visionit,niillä taasen näki erittäin hyvin. Olivat kalliit mutta silti hintansa arvoiset. Joku tuolla mainitsi että polttimot testataan nimellis jännitteellä eli 12,mutta todellisuudessahan 12v järjestelmässä on (mikäli kaikki on kunnossa) noin 14v. Mutta harvoin se voltti määrä tulee sinne polttimolle asti,eli yleensä se jännite on alle 13v. Tämänkin asian voi hoitaa ''releytyksellä'' kun käyttää vähintään 2.5mm2 johtoa.
      Ja joo hirvet ei kyllä katso että ''jaahas tuolta tulee auto jossa on laadukkaat polttimot,joten en hyppääkkään sen eteen'' ei hirvi sitä katso että minkälaiset valot on autossa. Mutta tottakai ne hyvät valot auttaa havaitsemaan jos se hirvi kuitenki päättä hypätä eteen....

    • luksi100

      Onko kellään kokemusta H7 polttimoista joista luvataan 130 % lisäteho tavallisiin verrattuna ? Kyseessä ostoskanava Twins. Onko tää humpuukkia vai ei. Asennushanskat mukana. Kiekko että voit verrata kuinka pitkälle loistaa. Varalamppuboksi sulakkeineen kaupan päälle. Minkälaista kokemusta on ? Liian hyvä ollakseen totta......

      • ja halvalla

        ostoskanavalla myydään vain ja ainoastaan parasta mitä rahalla saa, eikö vaan?


    • mfng00

      X-treme Vision oli voittaja ruotsin tm:ssä

      jos h7 on lähivalo mikä vois olla autoni japsi kaukovalo? h11?

    • Hyundaionpaskaa

      Philips X-treme Vision on paras.

      Valokuvioon nuokaan eivät vaikuta mitään. Esim. Hyundai i40:ssä on niin paskat umpiot, että pimeään aikaan ei mielellään autoile.

    • 236464624

      Osram Nightbraker Unlimited 110% oli vähän pettymys, lisäpitkillä ei huomannut parannusta valotehoon verrattuna entisiin Philips Vision Plus 60% polttimoihin.

      Lähivaloissa Philips extreme vision 130% valaisi kyllä jonkun verran paremmin kuin entisen Nightbreaker Plus 90% mutta ero oli pieni.

      Nykyautossa on lähivaloissa Bosch 120% ja niihin olen ihan tyytyväinen, hyvin valaisee ja jo vuoden kestäneet.

      Kestossa ei ole millään polttimolla ollut ongelmia. Lähivalot olen vaihtanut kerran vuodessa syksyllä, pitkät noin 3v välein.

    • yopelius

      Kyllä kynttilä on vaan paras ja aina kun kuski syyttää valoja on jo syyllinen............

    • aumebe

      Ja audii, mersuu, bemarii....

    • tupauuno

      Pakuun piti vaihtaa uudet polttimot kun vanhasta sammui lähivalo. Eikä ollu kuin 11 vuotta vanhat, hyvin näki siihen asti vakiovaloillakin.

    • valojaonerilaisia

      Joissakin automalleissa on todella huonot valot. Vaihdoin Opel Corsan vm. 2005 jossa oli H1/H7 halogeenivalot ja 250tkm oli jo hakannut umpioiden muovit iskemille, uuteen autoon ja pimeän tullen oli todettava, että meni valoissa takapakkia. Sateessa kun Tampereelta pimeässä kotiin niin oli niin kuin parkeilla ajaisi. Valoteho hukkui kaikki tien pintaan vaikka on uusi VW Polo. Olisi pitänyt ottaa jotkut erikoisvalot, nuo halogeenit Polossa ovat aika heikot. Muuten kulkee iloisesti ei siinä mitään.

      • Anonyymi

        Volkkareissa ja Seateissa (ehkää myös Audissa ja Skodassa) on halogeenien polttimoiden jännite "säästöasetuksella" tehtaalta lähtiessä. Tämä johtuu siitä, että joskus 15 vuotta takaperin kun Golfiin tuli tehokkaat valot, harmistuivat asiakkaat nopeasti kärähtävistä H7-polttimoista. Volkkari ratkaisi asian säätämällä jännitteen varman päälle todella heikoksi. Toki valoteho siinä kärsi rajusti mutta hei, pääasia että polttimon käyttöikä kasvoi! Omassa autossani mitattiin tehdasasetusten jäljiltä jännitteksi kuppainen 11,5 V joten voitte arvata, ettei valo tuntunut kovin hyvältä. Auto piuhan päähän, VCDS-ohjelmoinnilla jännite tappiin, joka oli täysillä ollessaan sitten 14,67 volttia, mutta se poltti polttimot loppuun 5 - 6 viikossa. Sittemmin jännite säädettiin standarditasolle 13,20 volttiin ja kas polttimot alkoivat kestää paljon kauemmin, silti valot ovat yhä aika kirkkaat. Polttimoiksi vaihdoin Osramin H7 Night Breakerit, ensi alkuun 110 %:t ja nykyään on 150 % Laserit. Aion hommata seuraavaksi Osram Night Breakerin 200 % -versiot.


    • Anonyymi

      laser night breaker h7 150%...no hiukan vaalempaa ja laajemmalle yltävä kuvio kun valoa enempi vrt perus osramiin..eli auton lyhty rajoittaa kaikkea hyödyntämistä. (LÄHIVALO)

    • Anonyymi

      Älä nyt viitti höperehtää ja käännä rohkeasti se lippa eteenpäin.
      Minun autossani lienee yhä tehtaalla 32 v ja 540 000 km sitten asennetut H4:t. Ei ole valoteho muuttunut eikä muutu. Opettele halogeenipolttimon toiminta niin ehkä ymmärrät, miksi. Ja toinen tekijä minun tapauksessani on se, että päivävalokytkentä toimii alennetulla jännitteellä mikä pidentää polttimon kestoikää, mutta kuitenkin niin korkealla jännitteellä, että volframin takaisinkierto toimii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe