Isovanhempi hakee huoltajuutta

Vielä vanhempi

Tilanne on karannut käsistä,totaalisesti! Yli 50.v hakee sanojensa mukaan yhden lapseni huoltajuutta.Kolme sisarusta perheessä.Kävelee ylitseni jatkuvasti ja antaa lapselleni kaiken,maallisen mammonan ja päätösvallan lapselle joita hän sitten tukee ja minä vanhempana en tiedä asioista ja lapseni mielestä olen maailman huonoin kun kiellän ja otan pois.tahtojen taistelu meneillään ja lapseni ja minun välinen suhde aivan kuralla.niin,lopeta tapaamiset,olisikin niin yksinkertaista,esim,olen kaupassa ja sillä välin on hakenut lapseni,oliko minulta vanhemmalta kysytty,EI.Asiallisia neuvoja,kokemuksia kiitos.

76

8091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minkäikäisiä lapsia sinulla on?

      Tokihan huoltajuutta voi hakea, mutta sen saamiseen vaaditaan todellisia perusteita.

    • sossupaholainen

      Jos lapsella on huoltaja, ei kukaan muu kuin lapsen toinen vanhempi (joka ei siis ole huoltaja) voi noin vain lähteä huoltajuutta hakemaan (Amerikassa ehkä, mutta ei Suomessa). Oheishuoltajuutta voi hakea, mutta silloinkin kysytään huoltajan (ja myös sosiaalitoimen) mielipidettä.

      • silläsaletti

        kyllä voi...jos on ollut esim. lastensuojeluviranomisen vavonassa aikaisemminkin, niin isovanhempi voi hakea huoltajuutta.


    • ...

      Jos lapsi on haettu sillä aikaa, kun olet esim. kaupassa, etkä ole antanut lapsen hakuun lupaa, niin voit soittaa poliisit mummon ja lapsen perään. Sinulla huoltajana on oikeus päättää lapsesi olinpaikasta ja silloin mummo ei sinulta lupaa kysymättä lasta hae. Tai jos hakee, niin syyllistyy rikokseen.

    • yks mummo

      Ei mummo voi noin vaan hakea lapsiasi sillä aikaa, kun olet kaupassa. Minkä ikäisiä lapsesi ovat? Ja asutteko mummon kanssa niin lähekkäin, että mummo voi noin vaan pyrähtää teille hakemaan lastasi omin luvin? Eihän nyt mummo noin vaan voi lasten vanhemmilta huoltajuutta vaatia, tuo asiasi on nyt aika epäselvä.

      Minäkin olen mummo ja hoidan joskus lastenlapsiani, mutta ikinä ei tulisi mieleenikään toimia vastoin lasten vanhempia. Ja hoitaessani lastenlapsiani kunnioitan lasteni tapaa kasvattaa lapsiaan ja noudatan suunnilleen samoja ohjeita, mitä he omassa kodissaankin noudattavat lastenkasvatuksessa.

      • 30v.

        Vau, varmaan voitkin viettää aikaa lastenlastesi kanssa ja suhun luotetaan. Näin asian juuri kuuluisikin olla.


      • menihermo
        30v. kirjoitti:

        Vau, varmaan voitkin viettää aikaa lastenlastesi kanssa ja suhun luotetaan. Näin asian juuri kuuluisikin olla.

        Olen mummi ja miniäni on sellainen epäilijä ja häikäilemätön, että kehtaa kysyä jatkuvasti ihan kaikkea, vaikka olen hoitanut lapsia joka viiko monta vuotta ihan vauvasta asti. Usein vielä niin, että kun on sovittu hoito meille, niin hänpäs sopii aina samaan aikaan jotain muuta, että tulee häsilinkiä. Kun voisi sopia kaikki asiat järjestyksessä, kun tahtoa vain löytyisi!!!!!!!!!

        MInua se kyllä loukkaa ihan hirveästi, enkä tahdo millään pystyä niitä asioia käsittelemään tai aina joudun prosessoimaan pitkään ja hartaasti, enkä vieläkään ymärrä , että miksi hän tekee tuolla tavoin. Kateuttako?

        Halua vaan olla lasten parasta sekä olla tukena heidän kasvatuspyrkimyksissään.
        Kyllä minun mielestä mummia ei voi kohdella kuin jotain beibisitteriä, vaan jonkunlainen kunnioitus ja kiitollisuus tulisi olla. Ja pidetään itsestäänselvät asia itsestäänselvinä, eikä höpistä ruuista yms.

        Haluavatko he, että häivyn lasten elämästä, että saisi sitten sanoa, että mummi ei halunnut enää olla teidän kanssa. Kun ensin ajetaan niin ahtaalle, ettei ole muuta mahdollisuutta.
        Onko tämä tervettä , haloo


      • ELÄMÄ ON MENETTÄMIST
        menihermo kirjoitti:

        Olen mummi ja miniäni on sellainen epäilijä ja häikäilemätön, että kehtaa kysyä jatkuvasti ihan kaikkea, vaikka olen hoitanut lapsia joka viiko monta vuotta ihan vauvasta asti. Usein vielä niin, että kun on sovittu hoito meille, niin hänpäs sopii aina samaan aikaan jotain muuta, että tulee häsilinkiä. Kun voisi sopia kaikki asiat järjestyksessä, kun tahtoa vain löytyisi!!!!!!!!!

        MInua se kyllä loukkaa ihan hirveästi, enkä tahdo millään pystyä niitä asioia käsittelemään tai aina joudun prosessoimaan pitkään ja hartaasti, enkä vieläkään ymärrä , että miksi hän tekee tuolla tavoin. Kateuttako?

        Halua vaan olla lasten parasta sekä olla tukena heidän kasvatuspyrkimyksissään.
        Kyllä minun mielestä mummia ei voi kohdella kuin jotain beibisitteriä, vaan jonkunlainen kunnioitus ja kiitollisuus tulisi olla. Ja pidetään itsestäänselvät asia itsestäänselvinä, eikä höpistä ruuista yms.

        Haluavatko he, että häivyn lasten elämästä, että saisi sitten sanoa, että mummi ei halunnut enää olla teidän kanssa. Kun ensin ajetaan niin ahtaalle, ettei ole muuta mahdollisuutta.
        Onko tämä tervettä , haloo

        OLET KASVATTANUT OMAT LAPSESI,ANNA LAPSESI KASVATTAA OMAT LAPSENSA.


      • hieno ajatus

        Hienoa, enpä ole ennen moisesta mummosta kuullut kuin sinä...Hienoa, että kunnioitat lastesi tapaa kasvattaa lapsiaan ja noudatat samoja ohjeita...Harvinaista ja todella kunnioittavaa...

        Varmasti suurin osa ongelmista isovanhempien kanssa johtuu tästä, että isovanhemmilla on kuulemma "oikeuksia" olla lastenlapsien kanssa...ihmettelen tätä, koska lapsen paras täytyy olla sama kuin kasvatuskodissa on, jos se on ihan normaalia ja lapsen parhaaksi tehtyä kasvatusta, miksi isovanhemmilla pitäisi olla oikeuksia mennä näiden periaatteiden yli. Normaalit vanhemmat tietävät mikä on heidän lapsilleen paraksi ja sitä pitäisi myös muiden kunnioittaa, silloin ei tule turhia klikkauksia sukulaisten kesken ja onnellisuus yli sukupolvien säilyy...


      • mummikka
        hieno ajatus kirjoitti:

        Hienoa, enpä ole ennen moisesta mummosta kuullut kuin sinä...Hienoa, että kunnioitat lastesi tapaa kasvattaa lapsiaan ja noudatat samoja ohjeita...Harvinaista ja todella kunnioittavaa...

        Varmasti suurin osa ongelmista isovanhempien kanssa johtuu tästä, että isovanhemmilla on kuulemma "oikeuksia" olla lastenlapsien kanssa...ihmettelen tätä, koska lapsen paras täytyy olla sama kuin kasvatuskodissa on, jos se on ihan normaalia ja lapsen parhaaksi tehtyä kasvatusta, miksi isovanhemmilla pitäisi olla oikeuksia mennä näiden periaatteiden yli. Normaalit vanhemmat tietävät mikä on heidän lapsilleen paraksi ja sitä pitäisi myös muiden kunnioittaa, silloin ei tule turhia klikkauksia sukulaisten kesken ja onnellisuus yli sukupolvien säilyy...

        Heippa ! Olen hieman hämmästynyt kommentistasi, "enpä ole ennen moisesta mummosta kuullut..."
        Kyllä minulle on itsestään selvää, että mennään sillä tahdilla, mikä lapsen kotona on opittu, muutenhan koko marssijärjestys menee sekaisin. Kyllä 3-vuotias yrittää vedättää mummia, mutta lempeästi ja ystävällisesti saadaan ruokailut ja nukkumiset sujumaan normaalirytmissä. Joitakin "mummilan erikoisuuksia" on tietenkin, ja kuuluu ollakin, mutta niihin on vanhempien suostumus eikä ne sotke normaalia elämää.
        Minulla on myös monia ystäviä, jotka ovat mummeja ja he noudattavat samoja ohjeita, siis mihin lapsi on kotona tottunut, ja mummilassa on mukavaa.


      • murehtija vm 39
        menihermo kirjoitti:

        Olen mummi ja miniäni on sellainen epäilijä ja häikäilemätön, että kehtaa kysyä jatkuvasti ihan kaikkea, vaikka olen hoitanut lapsia joka viiko monta vuotta ihan vauvasta asti. Usein vielä niin, että kun on sovittu hoito meille, niin hänpäs sopii aina samaan aikaan jotain muuta, että tulee häsilinkiä. Kun voisi sopia kaikki asiat järjestyksessä, kun tahtoa vain löytyisi!!!!!!!!!

        MInua se kyllä loukkaa ihan hirveästi, enkä tahdo millään pystyä niitä asioia käsittelemään tai aina joudun prosessoimaan pitkään ja hartaasti, enkä vieläkään ymärrä , että miksi hän tekee tuolla tavoin. Kateuttako?

        Halua vaan olla lasten parasta sekä olla tukena heidän kasvatuspyrkimyksissään.
        Kyllä minun mielestä mummia ei voi kohdella kuin jotain beibisitteriä, vaan jonkunlainen kunnioitus ja kiitollisuus tulisi olla. Ja pidetään itsestäänselvät asia itsestäänselvinä, eikä höpistä ruuista yms.

        Haluavatko he, että häivyn lasten elämästä, että saisi sitten sanoa, että mummi ei halunnut enää olla teidän kanssa. Kun ensin ajetaan niin ahtaalle, ettei ole muuta mahdollisuutta.
        Onko tämä tervettä , haloo

        Minultakin meinaa mennä "hermo" omien tyttärieni kanssa.Joskus tuntuu teet niin tai näin aina väärinpäin.Ihan tulee mielee Kunnioita isääsi ja äitiäsi jnesii minulla omalla kohdallani nyt.Tämä ei varmaan paljon lohduta ,mutta tytär sanoi ystäviensä kanssa keskustelleensa MIKSI EI VOI OLLA NORMAALEJA SUHTEITA VANHEMPIIN?Yrittäkää jaksaa kuitenkin tekin vain pitää yhteyttä lastenlasten takia ellei muuten.


    • suosittelen

      Hae mummolle lähestymiskieltoa?

    • kotirauhaa

      Mummolla ei ole minkäänlaista oikeutta tulla sinun kotiisi ilman lupaasi.
      Isovanhemmilla ei ole edes oikeutta tavata lastenlapsiaan, jos vanhemmat kieltävät kanssakäymisen.

    • Mummelimuuuuuuu

      Mummo vanhoilla, viisailla silmillään näkee, että Sinusta ei ole kantamaan lapsesta vastuuta. Mieti sitä!

      • laitinenpinja

        törkeästi sanottu!


      • äiti -89

        Vai että viisailla silmillä, meillä taas anoppi pomppii jo silmille ja poika on 2kk, eikä se ihminen tiedä kyllä yhtään mitään vertailee vaan millanen äiti oon tyttäreensä verrattuna ja tupakoi muksujen lähellä. Eipä ne mummot mitään välttämättä tiedä


      • muori sitä minäkin

        tämän päivän kasvatus poikeaa paljonkin siitä mitä oli kun lapset kasvoivat itselläni..Ei mummut enää tarvii lapsia ,kyllä nykyajan äidit osaavat kasvattaa lapsensa itse,vaikkaikin toisella tapaa kuin me.
        Eikä jokaisen tarvitse samalla menetelmällä tuota kasvatusta tehdä, ja silti se on oikea suunta.
        Toki mummo voi myös olla lapsen elämässä rikkaus, muut yleensä riittää että on olemassa.


      • jäit kiinnni!

        Sinustakin tulee varmasti vanhempana kaappaaja mummo?


    • 285

      tai jos mummo on häiriintynyt?? Tai jos sinun vanhemmuudessasi on jotai vikaa niin asiahan menee sosiaalitoimeen ja he voivat huostaanottaa lapsesi ja antaa mummolla.. mutta ei mitää ku meet oikeutee vaa mummoa vastaan!

      • 788900

        Onko lapsen isä antanut kenties luvan viedä lapsen? Onko lapsella isää? Puhut vanhemmasta. Jos lapsi on jätetty sisaruksineen kotiin kaupan ajaksi ja lapset ovat liian pieniä olemaan keskenään, minäkin mummona veisin turvaan yksin jätetyn lapsen.


    • apualapsille

      Niinpä, oletko esimerkillinen äiti? Toki meissä kaikissa on omat vikamme, selvitä asia kuntoon, ei siinä meidän mielipiteet auta - tai hyvä jos auttavat. Sosiaaliviranomaiset ovat kaiketi oikea osoite ja pian.

    • sossupaholainen

      Minusta ei tuohon sosiaaliviranomaisia tarvita. Eikä tarvitse olla esimerkillinen äiti, ihan tavallinen äitiys riittää. Kuten jo aiemmin kirjoitin, ei (Suomessa) huoltajuutta noin vain saa. Ap:n tapauksessa isovanhempi ei sitä voi mitenkään saada (lapsella on huoltajat, jotka huolehtivat hänestä). Huoltajuus ei automaattisesti katoa edes huostaanotossa. Joten isovanhempi voi sanoa mitä tahansa, mutta hän ei voi lasta vastoin vanhempien tahtoa viedä minnekään tai hakea mistään eikä tule huoltajuutta saamaan.

    • Höh!

      Miksi mummolla on avaimet teidän kotiin? Pois ne ekaksi! Jos ei anna hyvällä, niin sitten poliisi mukaan.

    • qen

      Pyydä heti mummolata avaimet kotiisi. Sano päivähoido työntekijöille, ettei lapsiasi missään tapauksessa saa luovuttaa mummolle. Päivähoidossa eivät edes saisi luovuttaa lapsiasi ilman sun lupaasi!!!

      Muuta pois paikkakunnalla, katkaise yhteys mummoosi, pistä numerosi yms. salaiseksi. Sinä olet lapsillesi se kaikista tärkein ja merkittävin henkilö, luo suhteesi lapsiisi uudelleen hyväksi. Halaa heitä paljon päivittäin, kerro heille kuinka rakkaita ovat, ole kärsivällinen ja lempeä. Myös rajat asettava -ja pitävä.
      Pistä mummo taka-alalle tyystin. Muuta salassa pois, ei tarvitse mummolle kertoa mitään..

      voitte muuttaa vaikka tyystin toiselle puolen kaupunkia, tai lähikuntiin...
      mutta etäisyyttä on otettava; henkisesti ja fyysiesti. Puhu asiasta myös neuvolassa yms..

    • gedg

      muuta pois paikkakunnalta ja tee hänelle selväksi,että kyseessä ovat sinun lapsesi.oma anoppi yritti kanssa neuvoa ja tunkea väkisin,mutta tein selväksi,että kyseessä on minun lapseni eikä hänen.törkeetä jos noin pitkälle joku menee,että hakee ilman sinun lupaasi.siinä on päästään vialla se joka sen yrittää äidiltään viedä.tarhaankin voi sanoa,että ei saa antaa muillle kun sinulle.isovanhempien ja anoppien tulisi kunnioittaa aina perheen oaa tahtoa!

    • asdfrolliaattori

      hullu akka! Jotkut mutterit tipahdellu vuosien mittaan.

    • dfghsf

      Ilmeisesti lapsi on jo niin iso että päättää itsekin asioistaan, jos kerran voi yksin jäädä kotiinkin kaupassa käynnin ajaksi.

    • vieras12345

      Ei kuulosta hyvältä. Kerro mummolle että voi aivan vapaasti hakea huoltajuutta jos haluaa, ja että lastensuojelun asiantuntijat ovat kyllä tervetulleita teille katsomaan että lapsella todellakin on asiat hyvin omassa kodissaan omien vanhempiensa kanssa eikä häntä ole minkäänlaista tarvetta huostaanottaa. Hänhän siinä tekee itsensä naurunalaiseksi.

      Ja jos mummo tosiaan usuttaa sosiaaliviranomaiset perääsi ja kertoo sinusta valheellisia juttuja, niin kunnianloukkaussyytettä kehiin ja muutto kauemmas.

      Tämä on siis JOS teillä on asiat hyvin ja hoidat ja huolehdit lapsesi kunnolla.
      MInkä ikäisestä lapsesta on kyse, kun hän kerta kaupassakäynnin ajaksi voi yksin jäädä kotiin - jos on kovin pieni niin tottakai isovanhempi huolestuu kun pikkulapsi on yksin ja hakee aikuisen seuraan. Kuinka pitkään kauppareissusi kestää?

    • KotitohtoriPhilippa.

      Mummon kotona mummon säännöt, teidän kotonanne teidän säännöt.

      Mummolassa kun olette, niin voi antaa rahaa ja päätösvaltaa, mutta teidän kotona mummolla ei ole päätösvaltaa vaan sinä olet pomo.
      Jos mummo ei voi teillä kyläillä muuten kuin jyräten lasten vanhemmat, niin sitten on parempi että hän ei teillä kyläile.

      Mutta muistakaa kuitenkin käydä sopivin väliajoin mummolassa, sillä lapsen ja isovanhemman suhdetta ei saa rikkoa sen takia että äiti ja mummo eivät pysty tukemaan toisiaan.

      Olemme kuulleet nyt mummon osuuden. Entä sinun osuutesi?
      Miten sinä suhtaudut lastesi edessä mummoon? Käveletkö hänen ylitseen? Yritätkö ottaa selvää mitä hän on luvannut lapselle vai mietitkö vain mielessäsi että mitähän ne aikovat ja sitten suutut kun jotain tapahtuu? Kiellätkö mummoa (kuin pikkulasta) lastesi nähden?

      Mummolla on selvästi huoli siitä että jätät pienen (oletan että n.50v:n kolmanneksi vanhin lapsenlapsi on korkeintaan 6v) lapsen yksin kotiin. Sinulle ei ilmeisesti uskalla soittaa ja kysyä kun kiellät ja/tai suutut.
      Voisiko sopia että lapsi menisi joskus mummolle siksi aikaa kun shoppailet rauhassa? Lapsi saisi hoitajan, mummo aikaa lapsen kanssa heidän säännöillään, sinä saisit ostella rauhassa ja kiireettä.

      Koita tehdä töitä sen eteen että saisitte hyvät välit. Tekee teille kaikille vain huonoa että teillä on tulehtuneet välit. Lapsikin taatusti toivoo että lopettaisitte riitelyn.

    • Pyyteetöntä

      Niin ei isovanhemmat voi todellakaan hakea lasta sopimatta asioista. kanssasi. Toivottavasti sinulla itselläsi on sen verran järkeä, että jos olet todella tilanteessa, että olet niin väsynyt lapsistasi, että he joutuvat olemaan rinnallasi aikuisia.
      Anna lastesi olla isovanhempien luona ja lepää sillä aikaa tai mene mukaan.
      Älä anna lastesi kärsiä omasta uupumuksestasi, molemmat tarvitsette apua.

      Järkevät isovanhemmat ymmärtävät kyllä antaa asioiden käsittelyn olla, mutta varmasti hoitavat parhaan taitonsa mukaan niin lapsia kuin sinuakin.

      Ei tarvitse näyttää olevan vahvempi kuin onkaan ja yrittää kaikin tavoin näyttää pärjäävänsä. Moni yrittää etsiä sitä apaua vääriltä tahoitla kun vanhemmille ei halaua näyttää uupumustaan, mutta sieltä kuitenkin sen avun saat parheiten vanhemiltasi, kun olet heille rehellinen ja kerrot. Aidot vanhemmat eivät hylkää, heidän rakkautensa on pyyteetöntä, tiedät sen kyllä sydämessäsi.

    • samaa kokenut

      Sano, että lapsi ei enää vieraile luonaan jos säännöt eivät ole samat kuin kotona.
      Ongelmasi on aika yleinen, kun isovanhemmat ehtii paapoa lapsenlapsiaan, ja rahaa on enemmän kuin omia pieniä hoitaessaan.

      Hanki myös vertaistukea esim. seurakunnan perhetyöstä tms.
      VOIMIA!

    • OOTANSUATÄÄLLÄ

      SE VIE SEN LOMALLE ;D



      VAKUUTUS RAUKEE KUN PASKA LAUKEE

    • kokemusta on

      Minulla samansuuntaisia kokemuksia anopista,muutimme pois paikkakunnalta ,ja saimme rauhallisen olon. Tosin alkoholi oli jo tullut kuvaan mukaan...

    • niin on 3

      Laita välit poikki ja tee selväksi että sinun lapsesi kasvatetaan sinun ehdoilla, eikä muiden. Isovanhemmat ovat saaneet sanssinsa kasvatuksesta silloin kun heillä oli omat lapset, se pitäisi riittää. Mutta joskus on tapauksia joissa todellakin tarvitaan isovanhemman huoltajuutta, jos eivät lapsen omat vanhemmat täytä aikuisuuden vaatimuksia.

    • KK TT

      Joo,tuttua tarinaa.Isäpuolena olen muutaman kerran joutunut puuttumaan asioihin,kun minä olen aina se huonoin.Pidä huoli omista asioistasi,olen parikertaa sanonut,valitus jatkuu.Mahtaa olla vaikea elämä kun pitää yhtenään tulla meille valittamaan asioista,sekös anoppiani vi....aa kun en reakoi yhtään,,,Äikkis!

    • gfijfog

      lapsen ikä on kyllä miun mielestä aika oleellinen tieto tämmösessä aloituksessa.

      oliko lapsi yksin kotona kun kävit kaupassa? onko mummolla avaimet kotiinne? onko kyseessä anoppi vai oma äiti?

      hoitopaikan hlökunnalle kannattaa ilmoittaa hakijat, ja jos mummo ei näihin kuulu, kannattaa sitäkin painottaa.

    • xl

      Tässä sitä viisaat nyt ovat neuvoneet sitä sun tätä. Kyllä äidissä täytyy olla paljon päässä vikaa, jos täältä apua hakee, eikä kerro sen paremmin taustoja. Lapsen ikä? Lapsen isä?

    • Narsistin lapsi
      • lapsen parhaaksi

        Vähän haiskahtaa, että se narsu onkin äiti itse. Ei mummo puutu varmaan syyttä perheen elämään...vanhempana ihmisenä varmaan näkee asioita vähän laajemmin kuin nuori(?) äiti. Sossulle ja lastenvalvojille taitaisi olla töitä.


      • pyhpah ja persssii
        lapsen parhaaksi kirjoitti:

        Vähän haiskahtaa, että se narsu onkin äiti itse. Ei mummo puutu varmaan syyttä perheen elämään...vanhempana ihmisenä varmaan näkee asioita vähän laajemmin kuin nuori(?) äiti. Sossulle ja lastenvalvojille taitaisi olla töitä.

        Toivottavasti sinulle astuu tämä tilanne. Saat tuolloin katsoa itse peiliin ja todeta, ettei vika ole häppänässä vaan sinun kasvatuksessa.


    • Boolbrop

      Aika sekasin saa olla jos tollasta rupee tekemään. Olen kyllä samaa mieltä edellisten kanssa, että anna mummelille selkeät rajat.

    • Teini-mummolle rajat

      No hyvä ihminen, sinä se äiti olet. Jos olet täysivaltainen huoltaja, ei mummo voi siihen puuttua! Kunhan uhkailee sinua!

      Tee lapsillesi selväksi ketä heidän pitää totella, ja sano että vaikka mummo on läheinen, ei se tarkoita sitä että hän teidän perheessä määrää.

      Ja ei todellakaan voi mennä kotiinne milloin vain. Ei kutsumatta voi tulla puhumattakaan lasten viennistä!

      Tiedän itsekin itsepäisiä 'mummuja' jotka luulevat että voivat kävellä äidin sanan yli, mutta ei.

      On hyvä asia että asetat rajat, ja lapsilta tulee kyllä kritiikkiä!
      Ota mummo asialliseen puhutteluun ja tee hänellekin selvät rajat, kun käyttäytyy kuin uhmakas teini! Hänen on kuunneltava sinun asettamia rajoja esim. ruokailuissa, karkin syömisessä ja vaikkapa ulkona olossa!

    • kannattaa katsoa
    • JK

      TOKI HUOLTAJUUTA VOI HAKEA

    • ccccccccxxxx

      Voi hakea mutta ei saada.

    • komusta on

      Jos on varma ja hyvä äiti...niin ketä sellaista tekisi...tuskin ketään isovanhempi...ne haluu elää omaa elämää, eikä kooajan hyysätä lapsenlapsiaan, jotka hyysätään aina kun tarve vaatii..

    • kokemusta on

      Et oo tosissas...voin ekana kertoo sulle, jos sulla olisi asiat kondiksessa, niin et itkisi täällä vaan sossulle.Sielä ne sua auttaa....jos auttaa...

    • iätsui

      Kato peiliin.

    • ry6fdu

      joo, äiti varmaan jätti vauvan yksin kotiin, ja lähti kaupungille shoppailee, sillä välin mummo tulee käy, huomaa itkevän hylätyn vauvan ja vie kotiinsa syöttämän. Haiskahtaa ja pahasti heitteellejätöltä. Juotko muuten? Paljon? käytkö baareissa joka ilta? Sammutko kotiis?

    • RisaTune

      Jos mummi on löytänyt lpaset, hän varmaan jäi odottamaan lasten seuraan ilmoittaakseen äidille asiasta.Jos mummi ei hyljätyt lapset löytäessään jäänyt paikanpäälle lasten seuraksi, tapahtui kaksi heitteillejättöä.Joista jälkimmäinen ei ole enää hajamielisyyttä.

      Sana mummi, mummo kuuluu perheen äidin tai isän äidille. Mummous kuuluu perheelle, keille se vielä on mahdollista.Mummon pääasia on pitää perheensä koossaa omien lasten kasvettu aikuisiksi/aikuiseksi ja kasvattattaa osamaamiensa kasvatusavujen avulla lastnlasten vanhemmattakin kasvattajiksi.Ikinä ei aito mummo hylkää perhettää,koska hyljätessä perhe hajoaa.Perheeseen tulee riitoja sisäpuolelle suvun. Perheen voimavarat ovat lähimmäisen rakkaus, virheidenkin suvaitseminen, sietäminen.Mummo ei ole kenenkään lähiomaisensa viranomainen. Oma mummini on 10:nen lapsen äiti ja 15:sta lapsenlapsen mummi, 15 lapsenlapsen isoisoäiti.Kertaakaan hän ei ole minua äitinä haukkunut ,parjannut, eikä hänen luonaan ole tarvinnut tuntea, että kävisi viranomaisen nuhteluissa.

    • lköpo

      ap: äitis on tehnyt oikein viedessään lapset jortka olet jättänyt heitteille yksin kotiin sillä aikaa kun oot omilla teilläsi. suomen lain mukaan lapsia ei voi jättää yksin vaan se on heitteillejättö. hyvä mummo! oo onnellinen että vältyt rikosilmoitulkselta.

      • lukihärökö?

        Miksi mummeli ei hae sitten kaikkien lapsien huoltajuutta? Lue teksti uudestaan.


    • Ihan sekopäistä vastaaja porukkaa täällä..
      Joko äiti harrastaa heitteille jättöä tai mummo on yksi sekopää ämmä. No molemmat vaihtoehdot on mahdollisia ja kaikki muu siltä väliltä. Tiedän isovanhempia jotka hemmottelevat ja pilaavat lapsenlapsia, juuri sen takia kun ei ollut silloin aikanaan omille lapsille antaa niin paljon tai pidetään vanhempien arvoja "väärinä". Lapset kyllä ottavat kaiken vastaan mitä irtoaa..

      Ainoa järkevä vastaus tähän apn juttuun on pyytää lisää tietoja. Toisesta vanhemmasta, lapsien iät, kauppa reissun tarkoitus ja kesto, mummin asunnon etäisyys, onko mummolla avaimet vai päästääkö lapset sisään jne. Ja ehkä ennen kaikkea miksi mummo hakee vain 3. lapsen huoltajuutta..

    • Mummo on rikollinen

      Mummo siis syyllistyi kaappaamiseen sillä aikaa kun sinä olit kaupassa, tee rikosilmoitus ja vaadi rangaistusta sekä lähestymiskielto.

    • Mummo kysyy

      Tässä on tullut esille: "Suomen lain mukaan lasta ei voi jättää yksin; se on heitteillejättö". Minkä ikäista ihmistä tässä kohden tuo "lapsi" tarkoittaa? Itselläni ovat lapset 9 ja 12 vuotta, ja meidän mummon mukaan heitä ei voi jättää yksin; ovat vielä liian pieniä olemaan kahdestaan. Mikä on ikäraja Suomen lain mukaan?

    • Tuleva mummi

      Mistään lain määritelemästä ikärajasta en tiedä..tuskin onkaan. Kyllähän 9 ja 12 v joutuvat olemaan jo koulunkin jälkeen yksin kotona, useissa kunnissa on ip-kerhot vain 1.luokkalaisille. Omat lapseni selvisivät tuossa iässä mainiosti esim kesällä kotona vanhempien ollessa töissä. Ei toki voi yöksi jättää yksin.

    • hohhoijjaa, hohohoij

      Onkohan teillä lukemisen ymmärtämisessä ongelmia. Aloittaja ilmoitti, että hakee yhden lapsen kolmesta sisaruksesta! "Yli 50.v hakee sanojensa mukaan yhden lapseni huoltajuutta.Kolme sisarusta perheessä" Kyllä näitä opistamisenhaluisia mummoja ja mustasukkaisia on pilven pimein. Kas kummaa, kun jättää muut sisarukset ottamatta. Itse oli 12-vuotias kun hoidin kokopäiväisesti 1-v sisarenlasta, kun vanhemmat (siskoni ja hänen miehensä) olivat töissä!!!!

    • Jassu-75

      Meillä mummu tunki vuosien aikana usein perheemme asioihin ja vääristeli asioita vaikka millä keinoin,jopa soitteli perättömiä ilm.lastensuojeluun,että esim."äiti on päissään lastensa kanssa!",Mutta,silloinhan tämä mummeli ei tiennytkään että odotin jo kolmatta lasta,en ollut kertonut siitä kenellekkään ja nyt kun mummeli sai lapseni perhekotiin ja taistelemme heistä hallinto-oikeudessa,tuli tämä sossujen "todistajaksi"ja antoi väärän valan ja myös oikeudessa kun sain kuulustelussa mummelia,tuli hänelle nämä ilmoitukset myös selväksi että odotin silloin lasta:),meni mummelin naama tomaatin väriseksi samantien.Olin muuttanut pois liian likeltä mummelia ja sekö se varmaan niin paljon harmitti kun ei enää tiedä missä asun ja ei näin ollen pääse hallitsemaan perhettäni:)Rauha maassa kunhan saisimme lapsemme vain kotiin.Varo ihmeessä,ettei sinulle käy samoin kuin meidän perheelle!

      • sika-anoppi

        Joo kokemusta on, mutta kun lapset on murkkuiässä, mummonkin käpälä jo hyytyy ja hän on ihan hukassa sitten, suojeli aikuista kultapoikaansa elatusmaksuilta, mutta ei kyennyt hoitamaan lapsia koulua loppuun ja ammatinalkuun, ihan sikaämmä, joka teki sen vuoksi, että oli ollut itse huono äit, eikä kasvattanut omaa poikaansa silloin kun piti, siksi oli ne ongelmat perheessä jo, kun isä ei omaa vastuutaan kantanut. Sika-anoppi on tuo ämmä on ja oma lehmä ojassa pahasti. Sitten anellaan äitiä avuksi kun ovat saaneet kaikki pilalle, pelastamaan loput. tv sika-anopin miniäparka


    • e3s sfas

      Ehkä kannattais AP:n etsiä töitä ihan toiselta puolelta Suomea ja tehdä rohkea siirto ja muuttaa pois. Ei ilmoita osoitetta mummolle ja ei missään tapauksessa avaimia perheen ulkopuolisille.

    • saarinenheidi

      Isovanhemmat ovat välillä tunkeileviä,mutta se johtuu siittä,että he pelkäävät menettävänsä lapsenlapsensa jos lasta ei heidä mielestään hoideta oikein.

    • Miten kävi?

      Mikä on tilanne nyt?
      Olet pyytänyt asiallisia neuvoja, kerro nyt oliko saamistasi apua.

    • signatur

      Kamalasti "hyviä" neuvoja!
      Kovin hanakasti olette neuvomassa noin niukan informaation pohjalta. Kuka tietää mitä tuossa on takana? Kasvoton tuntematon ihminen valittaa mummosta netissä, kyllä pitäis ottaa se terve järki käteen ja suhtautua vähän maltillisemmin asiaan! Kukaanhan täällä ei tiedä mitä TODELLA on taustalla!
      "Minä" näen asian omalta kantiltani, "sinä" taas omaltasi ja meillä voi olla täysin päinvastaiset näkemykset samasta asiasta. Perheriitoihin ja erimielisyyksiin on paha kenenkään ulkopuolisen mennä puuttumaan, ja kenenkään puolelle mennä asiaa perinpohjin tuntematta!

      • järki peliin

        Erinomainen vastaus! Tosi niukan tiedon perusteella mummo jo haukuttiin pataluhaksi ja äiti vinkuu täällä suosionosoituksia itselleen. Suomi on kylmä maa, mitä tulee perheen merkityksen ymmärtämiseen. Jokainen lapsi on oikeutettu paitsi vanhempansa, myös isovanhempansa huomion kohteeksi. Ei yksi ihminen ole riittävä tuki lapselle. Kasvattamiseen tarvitaan paitsi se kylä, myös oma suku.
        Olisi kiitollinen, kun turvaverkkoa on yli oman ymmärryksen.


      • sossupaholainen
        järki peliin kirjoitti:

        Erinomainen vastaus! Tosi niukan tiedon perusteella mummo jo haukuttiin pataluhaksi ja äiti vinkuu täällä suosionosoituksia itselleen. Suomi on kylmä maa, mitä tulee perheen merkityksen ymmärtämiseen. Jokainen lapsi on oikeutettu paitsi vanhempansa, myös isovanhempansa huomion kohteeksi. Ei yksi ihminen ole riittävä tuki lapselle. Kasvattamiseen tarvitaan paitsi se kylä, myös oma suku.
        Olisi kiitollinen, kun turvaverkkoa on yli oman ymmärryksen.

        Olen jo aiemmin sossuna vastannut, että huoltajuutta ei Suomessa noin vain saa. Eli uhkaus siitä. että mummo hakee huoltajuutta on Suomen lakien mahdoton melkoisen mahdoton, lapsi pitäisi ainakin ensin huostaanottaa. Eli siitä ei ap:n kannata huloehtia, mutta varmaan kannattaisi yrittää keskustella mummon kanssa, Olen itsekin mummo,


      • järki peliin
        sossupaholainen kirjoitti:

        Olen jo aiemmin sossuna vastannut, että huoltajuutta ei Suomessa noin vain saa. Eli uhkaus siitä. että mummo hakee huoltajuutta on Suomen lakien mahdoton melkoisen mahdoton, lapsi pitäisi ainakin ensin huostaanottaa. Eli siitä ei ap:n kannata huloehtia, mutta varmaan kannattaisi yrittää keskustella mummon kanssa, Olen itsekin mummo,

        Kannattaisi, vaikka niin, että puolueeton ihminen olisi ohjaamassa keskustelua. Lapsella on parempi olla, kun häntä lähellä olevat ihmiset tulevat jotenkutenkin toimeen keskenään. Mummo minäkin, en silti riidoissa lapsenlasteni vanhempien kanssa.

        Lakia ei silloin aina kuunnella, kun tunteet kuohahtavat. Laki sallii kylläkin hyvät mahdollisuudet äidin tukemiseen vanhemmuudessa. Lakiin turvautuminen ei silloin pitäisi tarkoittaa yksinomaan mummon heittämistä ulos perhekuviosta.


      • Menetetty huoltajuus

        Kuukausikaupalla olet saanut pyytämiäsi asiallisia neuvoja. Moni ottaa osaa tilanteeseesi ja kantaa huolta asiasta.

        Olisi sinun puoleltasi nyt asiallista ja kohtuullista kertoa miten asia on edennyt.

        Palstalle kirjoitetaan usein huolta tuottavia kysymyksiä ja tapauksia, mutta aloittajat eivät useinkaan kerro asioiden edistymisestä.

        Ihmettelen, miksi edes esitetään kysymyksiä ja pyydetään "asiallisia" vastauksia.
        Asiallista olisi kertoa myös kun huoli on ratkennut.


    • m--,.n-,m

      selvä heitteillejättötapaus. pikkutaapero on siis jätetty kapakkaillan ajaksi yksin itkemään märkiin vaippoihin.
      9 ja 12 vuotiaita ei pitäisi jättä kahdestaan 8 h ajaksi. voi sattua tapaturma, joka ilman aikuisen huomiota johtaa kuolemaan, tai tulipalo, eikä lapset osaa sammuttaa. Ja monta muuta riskiä. Kyllä laki sanoo selvästi että ei saa jättä kahdestaan. Iltapäivä koulun jälkeen kai ihan ok, muutaman tunninajan, mutta koko kesä säännöllisesti esim 8 h ei onnistu! Kuka laittaa ruuat? Ajattelitko että 12 v. katsoo nuoremman perään ja hoitaa. Lastenhoitajan tulee olla luullakseni jo vähintään teini-ikäinen itsekkin. Britanniassa on heitteillejättö ja rikos jättää alle 12 vuotias yksin.

      • hyi viininlitkijää

        Mee hoitoon, kuka sulle on sanonut että ois jätetty heitteelle. Olet luulosairas


      • menovaipaluu

        Tervetuloa Suomeen!


    • wowww

      Meillä ei ole isovanhempia!!!! Koska yhdert ovat kuoleet ja toiset - Porvoon "kerma" eipäs haluaa...

    • karvatonkoira

      Kuinka moni kirjoittaa tänne todellisen tilanteen ja kuinka moni kirjoittaa tänne tilanteen minkälaisen haluaisi olevan?

      Moni kakku päältä kaunis.

    • pävö

      minulla on yksi ja ainoa lapsenlapsi jota en usein näe vaikka asumme n.10 km päässä olen hankkinut tytölle vaatteita neulonut sukkia tumppuja soittanut että tulisivat ees joskus käymään kun kuitenkin ohi ajavat.Lapsi jäi erossa äidille hänellä uusi mies ja uusi lapsi heille on huonot bussiyhteydet ja itselläni on sairas lapsi eikä autoa.Lapsen isä kyllästyi anelemaan kun heillä oli niin paljon menoa ettei isä saanut pitää lastaan ees koko viikonloppua vaikka oli sovittu jokatoinen viikonloppu.

    • eräs-äitix

      Jos olet ns. normi äiti, et väkivaltainen tms. lapsillesi, ei kenelläkään, ei KENELLÄKÄÄN EIKÄ MUMMILLA/UKILLA ole oikeus viedä lastasi yhtään minnekään. Avaimet pois sellaiselta isovanhemmalta.

      Lapset, meidänkin tavallisessa perheessä jossa kaksi vanhempaa, kinastelevat ja riitelevät kyllä kun eivät saa tahtoaan läpi.

      Tuos lastesi isoäiti kuulostaa todella epäreilulta, koska HÄNEN PITÄISI KUNNIOITTAA SINUN KASVATUSTAPOJASI.

      Eli hän vie sinun auktoriteetin, kun (tahallaan?) tekee vastoin mitä itse opetat lapsillesi.

      Ota oikeutesi heti selville, mutta nämä mitä sanoin, on todellakin tosia.

      Pidä huoli ettet jätä lapsiasi yksin, ja olet selvinpäin! Kyllä sinun äitiyttäsi tuetaan, jos ei ole mitään päihdeongelmia tms. mukana!

      • Koston kokenut

        Hei kaikki

        Olen surullinen, kun näen minkälaista vihaa ja kostoa tällä keskustelupalstalla kirjoitetaan. Niin vanhemmat kuin isovanhemmat sättivät kilvan toisiaan ja joskus mitättömistä asioista. Toisaalta onneksi mukana on muutama asiallinenkin kommentti.

        Summary: Lapsen paras unohtuu ja myös se, että teillä kaikilla kuten lapsillakin, on vain yksi elämä, joka etenee koko ajan ja kuluu kohti loppuaan. Tällaistako haluatte sen olevan?


      • Höynäytetty

        Tämä on provo.
        Jos olisi oikea tapaus, niin olisi jo tullut jatkoa tarinalle.
        Nyt kirjoittaja hihittelee kavereittensa kanssa kaikkien hyvää tarkoittavien neuvojien kirjoituksia.

        Ei kannata uskoia kaikkia kirjoituksia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1425
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      967
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      867
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      840
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      737
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe