Pohjavillan lähtö 13 vkoa vanhalla pennulla?

apuja kaipaan

Niin, urospennullamme lähtee karvaa (harmaanvalkoista pohjavillaa) tällä hetkellä niin paljon kuin kammata jaksaa. Rumba alkoi pari päivää sitten. Iho on väriltään normaali, mutta vaikuttaisi myös olevan nyt kuivahko (pientä hilsettä irtoaa), mutta liiemmin ei vaikuta kutisevan (ainakaan vielä).

Ruuaksi saa ANF puppy -nappuloita noin 210g päivässä (pentu painaa 6,6kg). Lisäksi saa neitsytkookosöljyä 1tl päivässä ja järsimistavarana ovat naudan ydinluut ja peruspururullat.

Ekan koiran omistajana kiinnostaisi se, onko tää ihan normaalia? :D Eli "tiputtaako" tuon ikäinen pentukin jo pohjavillansa, vai onko tässä kyse jostain muusta?

10

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuja kaipaan

Kyseessä siis lapinkoira (paimensukuinen, jos sillä nyt on merkitystä).

• Pörröturkki

Ota yhteyttä koirasi kasvattajaan.

• apuja kaipaan

Kysytty on jo kasvattajalta, vastausta odotellessa kyselen muittenkin kokemuksia ja mielipiteitä.

• Pörröturkki

Seuraavaksi tilaa aika eläinlääkäriin.

• Jotain oikeaa ruokaa

Toivottavasti tämä ei nyt ole hirveä loukkaus, mutta ehkä pennulle ja ylipäätään koirallekin voisi antaa muutakin ns oikeaa ruokaa (kuten lihaa, kalaa, kanaa tms) ja ylipäätään ruokaa vähän sentään ilman että sitä punnitaan jopa 10g tarkkuudella ... (!) ja kookosöljy ei tulisi itsellä kyllä ensimmäiseksi mieleen öljyistä, mutta se nyt ei niin siinä vaan se äärettömän pieni määrä. Oletko varma, ettet vain anna vahingossa kukkuraista teelusikallista, ettet *vaan antaisi liikaa* kun on noin tarkkaa :/ (OMG, anteeksi jos en jaksa olla hienovaraisempi)

Kyllä pennultakin voi keväällä alkaa tippua karva. Ainakin pari v sitten meidän viimeisimmältä pennultakin lähti keväällä hurja karvavilla niin että sinkoili, eikä se ollut mistään kipeä. Kyllä se takaisin tulee. Jos ei ole kapi tai jotain vastaavaa, - minkä varmasti huomaisi -, ja jos koira saa ravintoaineita tarpeeksi elämiseen, kasvamiseen, ja karvansa ylläpitoon ja kehittämiseen, niin kyllä se päälle tulee takaisin. Siinä on iso mutta se JOS. Sen takia voi vain katsoa peiliin, ei siihen auta eläinlääkäri eikä kasvattaja.

• kevätkarvoitus

Kelin lämpenemine saattaa myös olla asiaan syyllinen. Tosin melko nuorena koirasi siinä tapauksessa karvanlähtönsä hoitaa.

• Pörröturkki

Eläinlääkäriltä tai kasvattajalta saa myös ruokintaohjeita.

• apuja kaipaan

Minä olen ruokintaohjeet ja -määrät saanut nimenomaan kasvattajalta, joten niistä on ihan turha irvailla. Mulle on sanottu, että pelkistä nappuloista pentu saa tasapainoisesti kaiken tarvitsemansa. Jos lisää nappuloiden ohella joukkoon muuta (lihoja jne), tuo tasapaino järkkyy. Nimenomaan koiran parhaalla (lonkkien kehitys jne.) mulle perusteltiin tuota, että vuoden ikään asti pelkillä nappuloilla. Kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä minulle suositteli toinen hyvin pitkän linjan kasvattaja ja annostusohjeena oli 1tl per 5kg. Joten sitäkään ei ole omasta hatusta vedetty. Saa päivittäin myös lorauksen ruokaöljyä.

Ja, asia selvisi jo kasvattajan kanssa puhuttuani, joten nou hätä. Koira on kasvanut todella hyvin ja turkkinsa on pehmeä plus kiiltävä pentukarvan lähdöstä huolimatta. Lisäksi koira on erittäin aktiivinen ja iloinen, joten eipä sillä hätää ole.

Nöyrin anteeksipyyntöni, että erehdyin teitä kaikkitietäviä häiritsemään tyhmällä kysymykselläni. En tiennyt, että muiden koiranomistajien kokemusten kysely jostain asiasta on kiellettyä. En tule toistamaan erhettäni. Sen sijaan alan pikku hiljaa joittenkin vastauksienne perusteella uskomaan, että (kuten pikkulinnut kertovat) osa lapinkoiran omistajista on todella veemäistä väkeä...

• Pörröturkki

Harmi, että pahoitit mielesi. Yritin vain kertoa mistä mahdollisesti saisi luotettavaa tietoa.

• Jotain oikeaa ruokaa

Kuule aloittaja : höpö höpö. Suoraan sanottuna a load of pure BS tuo sinulle väitetty. OMG mitä kaikkea sitä kuulee ...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3515
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      104
      2276
    3. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      589
      2241
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      19
      2006
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1638
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1628
    7. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      71
      1586
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      1481
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1436
    10. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      91
      1390
    Aihe