Pohjavillan lähtö 13 vkoa vanhalla pennulla?

apuja kaipaan

Niin, urospennullamme lähtee karvaa (harmaanvalkoista pohjavillaa) tällä hetkellä niin paljon kuin kammata jaksaa. Rumba alkoi pari päivää sitten. Iho on väriltään normaali, mutta vaikuttaisi myös olevan nyt kuivahko (pientä hilsettä irtoaa), mutta liiemmin ei vaikuta kutisevan (ainakaan vielä).

Ruuaksi saa ANF puppy -nappuloita noin 210g päivässä (pentu painaa 6,6kg). Lisäksi saa neitsytkookosöljyä 1tl päivässä ja järsimistavarana ovat naudan ydinluut ja peruspururullat.

Ekan koiran omistajana kiinnostaisi se, onko tää ihan normaalia? :D Eli "tiputtaako" tuon ikäinen pentukin jo pohjavillansa, vai onko tässä kyse jostain muusta?

10

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuja kaipaan

      Kyseessä siis lapinkoira (paimensukuinen, jos sillä nyt on merkitystä).

    • Pörröturkki

      Ota yhteyttä koirasi kasvattajaan.

      • apuja kaipaan

        Kysytty on jo kasvattajalta, vastausta odotellessa kyselen muittenkin kokemuksia ja mielipiteitä.


    • Pörröturkki

      Seuraavaksi tilaa aika eläinlääkäriin.

    • Jotain oikeaa ruokaa

      Toivottavasti tämä ei nyt ole hirveä loukkaus, mutta ehkä pennulle ja ylipäätään koirallekin voisi antaa muutakin ns oikeaa ruokaa (kuten lihaa, kalaa, kanaa tms) ja ylipäätään ruokaa vähän sentään ilman että sitä punnitaan jopa 10g tarkkuudella ... (!) ja kookosöljy ei tulisi itsellä kyllä ensimmäiseksi mieleen öljyistä, mutta se nyt ei niin siinä vaan se äärettömän pieni määrä. Oletko varma, ettet vain anna vahingossa kukkuraista teelusikallista, ettet *vaan antaisi liikaa* kun on noin tarkkaa :/ (OMG, anteeksi jos en jaksa olla hienovaraisempi)


      Kyllä pennultakin voi keväällä alkaa tippua karva. Ainakin pari v sitten meidän viimeisimmältä pennultakin lähti keväällä hurja karvavilla niin että sinkoili, eikä se ollut mistään kipeä. Kyllä se takaisin tulee. Jos ei ole kapi tai jotain vastaavaa, - minkä varmasti huomaisi -, ja jos koira saa ravintoaineita tarpeeksi elämiseen, kasvamiseen, ja karvansa ylläpitoon ja kehittämiseen, niin kyllä se päälle tulee takaisin. Siinä on iso mutta se JOS. Sen takia voi vain katsoa peiliin, ei siihen auta eläinlääkäri eikä kasvattaja.

    • kevätkarvoitus

      Kelin lämpenemine saattaa myös olla asiaan syyllinen. Tosin melko nuorena koirasi siinä tapauksessa karvanlähtönsä hoitaa.

    • Pörröturkki

      Eläinlääkäriltä tai kasvattajalta saa myös ruokintaohjeita.

    • apuja kaipaan

      Minä olen ruokintaohjeet ja -määrät saanut nimenomaan kasvattajalta, joten niistä on ihan turha irvailla. Mulle on sanottu, että pelkistä nappuloista pentu saa tasapainoisesti kaiken tarvitsemansa. Jos lisää nappuloiden ohella joukkoon muuta (lihoja jne), tuo tasapaino järkkyy. Nimenomaan koiran parhaalla (lonkkien kehitys jne.) mulle perusteltiin tuota, että vuoden ikään asti pelkillä nappuloilla. Kylmäpuristettua neitsytkookosöljyä minulle suositteli toinen hyvin pitkän linjan kasvattaja ja annostusohjeena oli 1tl per 5kg. Joten sitäkään ei ole omasta hatusta vedetty. Saa päivittäin myös lorauksen ruokaöljyä.

      Ja, asia selvisi jo kasvattajan kanssa puhuttuani, joten nou hätä. Koira on kasvanut todella hyvin ja turkkinsa on pehmeä plus kiiltävä pentukarvan lähdöstä huolimatta. Lisäksi koira on erittäin aktiivinen ja iloinen, joten eipä sillä hätää ole.

      Nöyrin anteeksipyyntöni, että erehdyin teitä kaikkitietäviä häiritsemään tyhmällä kysymykselläni. En tiennyt, että muiden koiranomistajien kokemusten kysely jostain asiasta on kiellettyä. En tule toistamaan erhettäni. Sen sijaan alan pikku hiljaa joittenkin vastauksienne perusteella uskomaan, että (kuten pikkulinnut kertovat) osa lapinkoiran omistajista on todella veemäistä väkeä...

    • Pörröturkki

      Harmi, että pahoitit mielesi. Yritin vain kertoa mistä mahdollisesti saisi luotettavaa tietoa.

    • Jotain oikeaa ruokaa

      Kuule aloittaja : höpö höpö. Suoraan sanottuna a load of pure BS tuo sinulle väitetty. OMG mitä kaikkea sitä kuulee ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8604
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      126
      2331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe